Lee Cooper is al lang een vertrouwde speler in de denimwereld, en zet zich de voorbije tien jaar al hard in om te werken aan een productieproces met een focus op welzijn van mens en natuur. Samen met zijn partners werkt het merk aan innovatieve technieken die de impact op de planeet zo laag mogelijk houden. Hun missie? Tegen 2025 volledig werken op groene energie. En daar maken ze al lange tijd werk van.
Denim en duurzaamheid lijken op het eerste zicht twee woorden die niet per se in dezelfde zin passen, maar niets is minder waar. De productie van één paar jeans vraagt enorm veel verbruik van water, maar liefst 100 liter. Lee Cooper heeft dat kunnen terugschroeven tot 2 liter fresh water nodig om één paar jeans te vervaardigen.
Naast het verbruik van water spelen chemische stoffen ook een belangrijke rol in het duurzaamheidsverhaal. Chemische stoffen zijn enorm schadelijk voor onze planeet, en Lee Cooper volgt daarom de internationale richtlijnen die zich focussen op een duurzaam productieproces. Dit heeft als gevolg dat het merk het aantal chemische stoffen bij de productie van zijn denim de afgelopen jaren met 50% heeft verlaagd. Een Lee Cooper jeans heeft ook een OEKO-TEX certificatie, wat een eindproduct zonder een enkele schadelijke stof garandeert. Verder werkt het label zo veel mogelijk met stoffen met een GOTS-certificaat, wat betekent dat ze internationaal worden herkend voor hun gebruik van biologische en gerecycleerde stoffen. Bio- en gerecycleerd katoen, en Tencel (afkomstig van boompulp) zijn hier twee voorbeelden van.
Belangrijk in het productieproces is ook dat alle kledij zo lokaal mogelijk wordt gemaakt. Hoe korter de reis om tot in de winkels te geraken, hoe beter. Lee Cooper produceert daarom niet in het Verre Oosten, maar in Tunesië. Op deze manier verkleinen ze hun ecologische voetafdruk al aanzienlijk en kunnen ze het welzijn in de fabrieken garanderen.
Voor Lee Cooper blijft uitstekende kwaliteit natuurlijk het meest belangrijk. Een jeansbroek die lang meegaat en door de jaren heen modieus en tijdloos blijft, speelt hierin een belangrijke rol. Consumenten worden hierdoor aangespoord om te investeren in een kwaliteitsvol stuk, en kunnen jarenlang genieten van een jeansbroek die als gegoten zit.
|