2022 vormde een doorbraak voor mobiliteitsbedrijf Lynk & Co. Waar 2021 voornamelijk in het teken stond van de introductie van de vernieuwende mobiliteitsoplossing, trok Lynk & Co in 2022 de aandacht van het publiek en kreeg de Lynk & Co community verder vorm.
Lynk & Co zag in 2022 een enorme stijging van members. Het aantal members groeide met 200%. Van 60.000 members in 2021 naar meer dan 170.000 members in 2022 in zeven markten: Nederland, Zweden, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en België.
De auto-industrie uitdagen met radicale eenvoud
Lynk & Co is geen doorsnee autobedrijf. Zo biedt het een maandelijks abonnement voor het gebruik van de hybride Lynk & Co 01. Onderhoud, verzekeringen en belastingen zijn allemaal inbegrepen in de vaste prijs. Het wordt beter: de 01 kan zelfs gedeeld worden met andere gebruikers, waardoor de maandelijkse kosten dalen en meer mensen toegang krijgen tot flexibele mobiliteit. Sinds dag één is het doel van Lynk & Co om beter gebruik te maken van minder auto’s - niet om meer auto's te verkopen. 2022 vormde het jaar waarin het autodelen werd gelanceerd en getest in de zeven Europese markten.
"De ontwikkelingen in 2022 lieten zien dat Lynk & Co een gamechanger is waar de markt niet meer omheen kan. Met ons allesomvattende auto-abonnement hopen we radicale eenvoud, duurzaamheidsoplossingen en flexibiliteit naar de auto-industrie te brengen. We zetten stappen in de goede richting en we zijn dankbaar dat er al duizenden members voor Lynk & Co kiezen." - Alain Visser, CEO van Lynk & Co.
Duurzame stappen zetten van start-up naar scale-up
Het aantal members is niet het enige dat groeide in 2022. Ook het personeelsbestand van Lynk & Co is meer dan verdubbeld: 340 medewerkers van over de hele wereld zijn het team komen versterken. Daarmee telt het bedrijf nu bijna 800 medewerkers. Bovendien bestaat het personeelsbestand van Lynk & Co voor 45% uit vrouwen. Ten opzichte van het gemiddelde in de sector is deze verhouding een stuk evenwichtiger. Lynk & Co zet zich in voor een meer rechtvaardige, progressieve en duurzame samenleving. Zo schakelt het bedrijf over op hernieuwbare elektriciteit in de bedrijfsketen. De zeven kantoren en Clubs draaien al op 100% hernieuwbare elektriciteit.
Lynk & Co is bezig de ecologische footprint gedurende de gehele levenscyclus van de auto's te verlagen, het aandeel duurzame materialen te vergroten en van autodelen het nieuwe normaal te maken. Lynk & Co gaat verder dan productontwikkeling en elektrificatie. Het doel is om gedeelde, duurzame mobiliteit mogelijk te maken door traditionele bedrijfsmodellen en gewoontes te veranderen.
Focus op merkbeleving in Europese steden
In plaats van traditionele autodealers of showrooms heeft Lynk & Co zogeheten Clubs. De tien gevestigde Clubs in Europa zijn gastvrije ruimtes die toegankelijk zijn voor het publiek. Je kan er niet alleen alles te weten komen over de 01 en er een toffe proefrit mee maken, het is ook mogelijk om in de unieke vergaderruimtes van de Club te flexwerken, er een kopje koffie te drinken, regelmatig gratis inspirerende evenementen bij te wonen of er items van duurzame merken te kopen. Dit jaar ontvingen de Clubmedewerkers meer dan 10.240 mensen voor een proefrit met de 01 en organiseerden ze tientallen activiteiten en evenementen.
Naast de bestaande Clubs in Amsterdam, Göteborg, Stockholm, Antwerpen, München, Hamburg en Berlijn, werden in 2022 drie nieuwe Clubs in Rome, Barcelona en Milaan aan het portfolio toegevoegd. In 2023 worden er nieuwe Clubs geopend in Frankrijk, Spanje en Duitsland.
In België telt de Lynk & Co community 12.574 leden, goed voor een Europees totaal van 176.815 leden. Bovendien zal onze bruisende club in Antwerpen het komende jaar weer enkele leuke evenementen organiseren open voor iedereen.
|