Het Amerikaanse sportkledingmerk GANT opende op 26 mei de deuren van zijn vernieuwde Stockholm Flagship aan Birger Jarlsgatan 15. In samenwerking met Snarkitecture, de in New York gevestigde ontwerpstudio die bekend staat om het creëren van memorabele ruimtes en meeslepende ervaringen, plaatst de flagshipstore van 580 vierkante meter zich direct in het hart van het winkelgebied van de stad in Östermalm. De flagshipstore is een samensmelting van oud en nieuw, fungeert voor het merk als een thuis weg van huis en viert het sterke nalatenschap.
De flagshipstore is verdeeld over drie verdiepingen en is opgedeeld in verschillende zones met kenmerken naar het erfgoed van GANT. De zones omvatten open woon- en loungeruimtes ontworpen om herkenpunten van thuis en comfort op te roepen, met gedimde verlichting en zachte tapijten naast collegiaal geïnspireerde elementen, zoals de kleedkamer en de bibliotheek, bekleed met diep, rijk hout.
Het nieuwe flagshipconcept herbergt zich ook in één van de twee nieuwe GANT Studio's, namelijk op 240 Mulberry Street, in New York. De GANT Studio Stockholm is een multifunctionele ruimte die zal dienen als een creatieve hub, waar gecureerde tentoonstellingen, paneldiscussies en inspirerende merkactivaties die talent en communicaties samenbrengen.
"We hebben de flagshipstore van Stockholm opnieuw ontworpen als een huis voor de toekomst van GANT, met behoud van het comfort en de vertrouwdheid van een zorgvuldig doordacht en geliefd huis", aldus Alex Mustonen Snarkitecture mede-oprichter en partner. “We hebben de ruimte geopend om het interieur opnieuw te verbinden met het trottoir en de stad erachter. Het is een omgeving van verbinding: oud ontmoet nieuw, New York ontmoet Stockholm, archief ontmoet innovatie, mensen ontmoeten mensen”, vervolgde Alex.
GANT’s Creative Director, Christopher Bastin, over de samenwerking: “Ik ben al vanaf dag één fan van het werk van Snarkitecture, dus het was een voorrecht om met Alex Mustonen en het team samen te werken. De botsing tussen Sharkitecture’s zuivere esthetiek en GANT's meer erfgoedgedreven Ivy League-inspiratie heeft iets compleet nieuws op tafel gebracht."
De ruimte roept het erfgoed van GANT op met historische details en warme tinten, terwijl het wordt gemoderniseerd door het gebruik van Scandinavische elementen en interessante vormen, synoniem met het ontwerp van Snarkitecture. De combinatie van messing, donker hout en traditionele visgraat spreekt tot de Ivy League-erfenis van het merk, in contrast met moderne terrazzo stenen tegels en gips. Om het natuurlijke licht in de ruimte te maximaliseren, zijn de historische boogramen bewaard gebleven, evenals een nieuwe mezzanine met dubbele hoogte die is gecreëerd.
Eleonore Säll, GANT's EVP van Global Brand voegde toe: "Het vlaggenschip vertegenwoordigt het hoogtepunt en de viering van GANT's merkverjongingsreis die we de afgelopen 3 jaar hebben gemaakt met het herpositioneren van het merk. Ons rijke erfgoed is een enorme aanwinst voor ons, maar we weten dat het van cruciaal belang is dat we onszelf blijven heruitvinden om relevant te blijven en nieuwe klanten aan te trekken - het nieuwe vlaggenschip biedt de perfecte gelegenheid om dit te doen”.


|