de cruisedivisie van MSC Group en Chantiers De l'Atlantique leveren het meest energie-efficiënte cruisesschipontwerp ooit met MSC Euribia
• De opleveringsceremonie van MSC Cruises' nieuwste vlaggenschip MSC Euribia vond plaats in Chantiers de l'Atlantique in Saint-Nazaire, Frankrijk.
• De ingebruikname van MSC Euribia is een nieuwe belangrijke stap van de cruisedivisie op weg naar decarbonisatie, met de eerste netto nul reis ooit voor een cruiseschip.
• Het schip beschikt over een reeks technologieën en oplossingen die de impact op de lucht en het mariene milieu minimaliseren, waaronder de nieuwste geavanceerde water- en afvalverwerkingsfaciliteiten.
• De muntceremonie vond eveneens plaats voor het derde LNG-aangedreven schip van MSC Cruises en het tweede World Class schip, MSC World America. Dit wordt de volgende mijlpaal van de cruisedivisie op weg naar netto nul uitstoot van broeikasgassen tegen 2050.
De cruisedivisie van MSC Group en Chantiers de l'Atlantique vierden de oplevering van MSC Euribia voor MSC Cruises, een schip met het meest energie-efficiënte cruiseschip design ooit. De oplevering is opnieuw een belangrijke stap op weg naar het koolstofvrij maken van de vloot van de cruisedivisie en is en toont aan hoe de toekomst van cruisen eruit zal zien.
MSC Euribia is de laatste evolutie van de populaire Meraviglia-klasse en het tweede schip voor MSC Cruises dat wordt aangedreven door LNG, de schoonste en meest efficiënte brandstof die momenteel op commerciële schaal beschikbaar is. Aan boord beschikt ze over een reeks van best-in-class milieutechnologieën, waaronder geavanceerde systemen voor afvalwaterbehandeling en afvalverwerking. Het schip is eveneens ontworpen met het oog op de toekomst, zodat toekomstige innovaties op het gebied van duurzaamheid, zoals koolstofneutrale synthetische en andere alternatieve brandstoffen, gemakkelijk kunnen worden geïntegreerd zodra deze op schaal beschikbaar zijn.
MSC Euribia is de Toekomst van Cruisen vandaag
MSC Euribia betekent een sprong voorwaarts ten opzichte van de vorige schepen in haar klasse die voor de cruisedivisie van MSC Group werden gebouwd. Ze levert nog meer efficiëntie en zal naar verwachting het best presterende cruiseschip ter wereld worden, dat beter presteert dan de nieuwste IMO Energy Efficiency Design Index-vereisten. Tijdens de vaart stoot het schip tot 19% minder broeikasgassen per passagier per dag uit dan haar zusterschepen die conventionele scheepsbrandstoffen gebruiken. Dit komt neer op 44% minder broeikasgasemissies (GHG) per passagier per dag dan schepen die slechts 10 jaar geleden werden gebouwd.
Gebouwd voor de Toekomst - state of the art milieutechnologie en design
MSC Euribia is gebouwd voor de toekomst. Hoewel het schip kan worden aangedreven met vloeibaar aardgas (LNG), is het scheepsontwerp geschikt voor de huidige drop-in hernieuwbare brandstoffen en retrofits waarmee de schepen van MSC hernieuwbare brandstoffen kunnen gebruiken die nu nog niet beschikbaar zijn, zoals groene methanol.
MSC Euribia beschikt over de nieuwste geavanceerde water- en afvalverwerkingsfaciliteiten om de zeeën wereldwijd te helpen redden. Het afvalwater wordt behandeld met een zeer hoge kwaliteit die beter is dan vele gemeentelijke afvalwaterbehandelingssystemen aan wal wereldwijd. De technologie voldoet aan de strengste internationale IMO-standaarden - waaronder de zogenaamde Baltische standaard.
MSC Euribia's reis naar netto nul uitstoot van broeikasgassen
MSC Euribia zal voor het eerst in de sector een reis met netto nul uitstoot van broeikasgassen maken. Het nieuw gebouwde schip, het 22e schip in de vloot van MSC Cruises, zal van Saint-Nazaire in Frankrijk naar Copenhagen in Denemarken varen en een netto nul uitstoot van broeikasgassen (GHG) bereiken om aan te tonen dat netto nul cruisen vandaag de dag mogelijk is.
De netto nul reis zal gebruik maken van bio-LNG via een massabalanssysteem, de meest kosteneffectieve en milieuefficiënte methode om de voordelen van hernieuwbaar biogas te benutten. De volledige bevoorradingsketen zal volledig in overeenstemming zijn met de EU-richtlijn inzake hernieuwbare energie (RED II) en elke afzonderlijke partij van het totale bio-LNG is gecertificeerd door de International Sustainability & Carbon Certification (ISCC). De cruisedivisie van MSC Group streeft naar een broeikasgasemissie van netto nul in 2050. De emissie-intensiteit van haar scheepsactiviteiten is sinds 2008 met 33,5% gedaald en we zullen een reductie van 40% bereiken, vroeger dan de doelstelling van de IMO voor 2030.
MSC werkt samen met brandstofleveranciers en andere partijen aan de inzet van drop-in duurzame brandstoffen zoals geavanceerde biobrandstoffen en biogas. In de toekomst zal groene methanol waarschijnlijk bijdragen aan onze decarbonisatie, net als synthetische e-brandstoffen zoals groene waterstof en eLNG. De nadruk ligt op de ontwikkeling van schaalbare oplossingen die universeel kunnen worden gebruikt.
De Muntceremonie voor MSC World America
De muntceremonie voor het derde LNG-aangedreven schip in de vloot van MSC Cruises en het eerste in de VS, MSC World America, vond vandaag ook plaats als een verdere stap naar een wereld waar technologie en innovatie elkaar ontmoeten voor een duurzamere cruise-ervaring. Het nieuwe schip, dat in 2025 klaar moet zijn, zal veel van de milieu-innovaties van MSC Euribia bieden, maar met extra innovaties zoals de baanbrekende technologie om de methaanslip van LNG tijdens de vaart vrijwel te elimineren. De twee peetmoeders voor deze traditionele ceremonie waren Silvia Turbia van MSC Cruise Divisions en Séverine Blandin van Chantiers de l'Atlantique.
|