Belgisch modelabel JBC richt samen met Stella P., een bedrijf gespecialiseerd in het kwalitatief samenstellen van raden van bestuur en advies met externe bestuurders, een Millennial Board op. JBC laat zo een nieuwe generatie stemmen horen in beslissingen die het bedrijf neemt. De tienkoppige board, bestaande uit een diverse groep mannen en vrouwen tot 35 jaar, ondersteunt het management met zijn millennial visie en perspectieven.
Een met de doelgroep
JBC weet als geen ander dat een bedrijf zo dicht mogelijk bij zijn doelgroep moet staan. Met jonge gezinnen en families als primaire doelgroep, investeert JBC nu in het verrijken van de organisatie op beleidsniveau met de mindset van een groep jonge professionals. Een team bestaande uit medewerkers van JBC zelf, de ‘interne millennials’, gaat samen met ‘externe millennials’ aan tafel met CEO's Ann en Bart Claes.
De Millennial Board zal geen enkel onderwerp uit de weg gaan. Op de agenda? Overleg over thema’s zoals digitale transformatie, duurzaamheid, diversiteit en inclusiviteit. JBC wil met de output aan de slag door actief in te spelen op de behoeften van the next gen.
"Millennials vormen onze belangrijkste doelgroep. Natuurlijk weten we wat er leeft bij hen en spelen we hier al op in op onder andere collectieniveau, maar dankzij deze nieuwe board kunnen we hen nu ook op beleidsniveau inspraak geven. Dit staat ons toe recht vanuit de doelgroep te beantwoorden aan de bestaande noden", stelt Bart Claes.
Diversiteit op verschillende niveaus
Charles Staelens, voorzitter van de Millennial Board, initieerde vanuit zijn studies netwerkeconomie het project. Daarvoor werkte hij nauw samen met Stella P. om de structuur en functie van zo’n millennial board te ontwerpen. Samen creëerden ze een portfolio van jonge professionals met een passie voor mode, duurzaamheid en een goed begrip van de behoeften en voorkeuren van jongere generaties.
"Vandaag omvat diversiteit veel meer dan gender; het gaat ook om expertise, achtergrond, leeftijd en meer. Dat is precies wat we met deze nieuwe vorm van board willen bereiken. Via dit initiatief willen we ook andere bedrijven stimuleren en motiveren om JBC's voorbeeld te volgen en dergelijke initiatieven mee vorm te geven, pal in onze ‘why’ van Stella P. waarbij diversiteit, verjonging, rotatie en complementariteit centraal staat”, zegt Tessa, owner & co-CEO van Stella P.
De Millennial Board biedt jonge professionals de kans om hun talenten te ontwikkelen en hun netwerk uit te breiden. Als lid krijgen ze de unieke kans om betrokken te zijn bij de strategische besluitvorming van een bedrijf en kunnen ze hun ideeën en perspectieven delen met de top van het bedrijf. Initiatiefnemer Charles Staelens zegt hierover het volgende:
“Een Millennial Board biedt jonge professionals de mogelijkheid om ervaring op te doen in leiderschap en samenwerking met anderen vanuit diverse achtergronden. En het geeft hen vooral een stem binnen de bedrijfswereld, wat voor mij als millennial een belangrijke eerste stap is.”
Leden van de de Millennial Board, naast Ann en Bart Claes (CEO's van CRG): Amber Vandecruys (31 jaar) - Kinderarts bij AZ Maria Middelares - Charles Staelens (24 jaar) - Head of Content and Marketing Automation bij OutKept - Charlotte Van Brabander (33 jaar) - Founder Slim Sparen, Keynote Speaker, HR Consultant en auteur - Machtel Vreys (35 jaar) - General Ledger Bookkeeper bij JBC - Mirthe Martens (30 jaar) - Marketing Project Coordinator bij JBC - Sana Sellami (35 jaar) - Strategy & Inclusion Expert bij Untitled Workers Club - Wim Haex (33 jaar) - Senior Merchandise Planner bij JBC - Zelfa Madhloum (34 jaar) - Founder Bloomjobs.
|