MSC Cruises reduceert de uitstoot van de hele vloot tot 15 procent met de nieuwe routeplanning optimalisatietool
MSC Cruises zal de uitstoot van zijn scheepsvloot in 2026 tot 15 procent zien dalen dankzij de introductie van een nieuwe optimalisatietool voor routeplanning, OptiCruise genaamd. De cruisemaatschappij heeft samen met OPTIMeasy, een onderzoeksbureau dat verbonden is aan de Universiteit van Genua, een nieuw wiskundig model ontwikkeld dat uitgebreid de talrijke factoren heeft onderzocht die van invloed zijn op de planning van elk van de routes van MSC Cruises om het optimale niveau van efficiëntie voor een afvaart te bereiken met behoud of verbetering van de tevredenheid van de gasten.
Reisplanning binnen de wereldwijde cruise-industrie is traditioneel sterk gericht op de aantrekkelijkheid van scheepsbestemmingen voor potentiële vakantiegangers. OptiCruise breidt het toepassingsgebied aanzienlijk uit en omvat nu ook tal van andere aspecten die de efficiëntie van een reisroute beïnvloeden, zoals de volgorde van de havenaanlopen, vertrek- en aankomsttijden in havens, de snelheid van een schip, de aantrekkelijkheid van bestemmingen voor vakantiegangers, excursies aan wal en operationele kosten zoals brandstof, havengelden en voedselvoorraden.
De algoritmes van de tool gebruiken alle informatie om geoptimaliseerde routes te identificeren die aantrekkelijk blijven voor gasten en tegelijkertijd energie-efficiënt zijn. De routeplanning van cruiseschepen vindt normaal gesproken twee jaar voor de afvaart plaats en de voordelen van OptiCruise zullen in 2026 duidelijk worden, wanneer de vloot van MSC Cruises uit 24 schepen zal bestaan. MSC Bellissima werd gekozen om de prototypetechnologie te evalueren gedurende een periode van 12 maanden terwijl het schip tussen 17 havens in de Middellandse Zee voer.
De strategie van MSC Cruises om de uitstoot van broeikasgassen tegen 2050 tot nul te herleiden, is gericht op drie belangrijke gebieden: scheeps- en motortechnologie, operationele efficiëntie en hernieuwbare brandstoffen. OptiCruise valt onder de focus op operationele efficiëntie, waarbij de cruisemaatschappij meer gebruik maakt van digitalisering om het energieverbruik efficiënter te maken.
Michele Francioni, Chief Energy Transition Officer van MSC Cruises: "We hebben deze nieuwe technologie geïdentificeerd en ontwikkeld om het besluitvormingsproces van de reisplanning te optimaliseren met als doel de uitstoot van onze vloot verder te verminderen vanaf 2026.
"Het OPTIMeasy team berekent dat de gemiddelde brandstofbesparing en uitstootvermindering door het gebruik van OptiCruise tussen de 10-15 procent ligt, wat een belangrijke stap voorwaarts is in onze ambitie om onze doelstelling van netto nul broeikasgasuitstoot in 2050 voor onze maritieme activiteiten te bereiken."
OptiCruise is ontwikkeld als onderdeel van het door de Europese Unie gefinancierde Project CHEK, dat is opgezet om verschillende mogelijkheden voor koolstofarme scheepvaart te onderzoeken en te testen, waaronder energietechnologieën en innovatieve scheepsontwerpen.
Het wiskundige model werd geaccepteerd voor ontwikkeling door Project CHEK omdat het werd erkend als een factor die de uitstoot aanzienlijk zou kunnen verminderen, niet alleen voor MSC Cruises maar voor de hele cruise-industrie.
Het CHEK-project maakt deel uit van het Horizon-programma voor onderzoek en innovatie van de EU en wordt geleid door de Universiteit van Vaasa in Finland. Het consortium omvat naast MSC Cruises onder andere de World Maritime University, Wärtsilä, Cargill en Lloyds Register.
|