Na recordjaar voorzien Designer Outlet Roermond en Designer Outlet Roosendaal verdere groei in 2025
Voor de Zuid-Nederlandse Designer Outlets in Roermond en Roosendaal – beide onderdeel van McArthurGlen Group – was 2024 een recordjaar. Zo lieten de centers een forse groei zien in omzet, transacties en bezoekers (ook vanuit België: +3,8% voor Designer Outlet Roermond en +8,1% voor Designer Outlet Roosendaal). Zij verwelkomden bovendien een flink aantal nieuwe designermerken. Ook 2025 staat weer in het teken van groei, met de komst van nog meer nieuwe merken, uitbreiding van de winkeloppervlaktes en nieuwe services.
Binnen McArthurGlens portfolio van 24 designer outlet centres was Designer Outlet Roermond, net over de grens in Nederlands Limburg, in 2024 het best presterende centre in termen van omzet. Die steeg met ruim 8,5% ten opzichte van 2023. In totaal waren er binnen de winkels in het centre meer dan 21 miljoen transacties, een toename van 7,7% vergeleken met een jaar eerder. Voor meer dan de helft van de merken in het centre was 2024 het beste jaar tot nu toe. In totaal openden maar liefst tien nieuwe merken hun deuren, waaronder de high-end luxury brands Alexander McQueen, Tory Burch en Jil Sander. Voor Mason Garments en Goldbergh is het de eerste vestiging in een designer outlet centre.
Ook Designer Outlet Roosendaal, net over de grens boven Antwerpen, liet in 2024 klinkende cijfers zien. De omzet steeg met bijna 13,5% ten opzichte van 2023 – de snelste groeier in het McArthurGlen-portfolio – en het aantal bezoekers groeide met 10% naar ruim 2,1 miljoen. Ook de gemiddelde besteding per klant nam met ruim 4% toe. Ook in Designer Outlet Roosendaal had de helft van de merken hun beste jaar ooit. In totaal openden maar liefst zes nieuwe merken een winkel in het centre, waaronder Lacoste, Michael Kors en Falke. Designer Outlet Roosendaal is bovendien een belangrijke stap verder met haar uitbreidingsplannen. Het centre krijgt er op termijn zo'n 6.000 vierkante meter bij.
Retailtainment
In 2024 gingen de Nederlandse centres van McArthurGlen succesvolle samenwerkingen aan met bekende entertainmentorganisaties. Zo trok Designer Outlet Roermond op met de Efteling en Designer Outlet Roosendaal met het Belgische Studio100. Pieter Van Voorst Vader, managing director van McArthurGlen in Nederland: "Het is mooi om te zien hoe complementaire organisaties met een sterke overlap van doelgroepen elkaar kunnen vinden. Door samen te werken in het bereiken en bedienen van bezoekers zorgen we voor optimale merksynergie." Van Voorst Vader benadrukt het belang van samenwerking met lokale en regionale partners. "Ook in 2024 was ons succes in belangrijke mate afhankelijk van de talloze partners met wie wij samenwerken. Wij trekken waar mogelijk op met ondernemers in de regio en hebben frequent overleg met bestuurders bij gemeente en provincie."
Duurzaamheidsinspanningen
In 2024 was er binnen Designer Outlet Roermond en Designer Outlet Roosendaal weer een sterke focus op McArthurGlen's duurzaamheidsprogramma EVOLVE. Van Voorst Vader: "Verduurzaming is een continue inspanning binnen de organisatie en we zetten op dat punt flinke stappen." In 2024 kreeg Designer Outlet Roermond, als centre, een BREEAM In-Use Excellent certificering – een erkenning van hun duurzaamheid en energiezuinigheid – en ook zijn er in het centre diverse maatregelen genomen om elektriciteit en water te besparen. Gedurende het jaar zijn er aanzienlijke hoeveelheden data verzameld over water- en energieverbruik, zodat goed inzichtelijk is hoe en waar kan worden bespaard. Designer Outlet Roosendaal kreeg verschillende Green Living Walls, het aantal elektrische laadpalen werd uitgebreid en bovendien ging het Tenant Engagement project van start, waarbij meterstanden van huurders zijn verzameld om zo energieverbruik te kunnen analyseren.
Van Voorst Vader, foto2, verwacht voor 2025 verdere groei van de beide centres. "We breiden niet alleen uit met nieuwe merken, maar verschillende bestaande merken in de centres krijgen een grotere winkel. De nieuwe Nike-store – straks de grootste van Europa – wordt spectaculair. Door een samenwerking met Flixbus en Designer Outlet Roermond komt er een directe verbinding met grote steden in onder andere Duitsland en België en zoals ieder jaar breiden wij onze services in de centres verder uit om onze gasten te blijven bieden waar zij voor komen: de ultieme winkelbeleving." www.mcarthurglen.com

|