• De Europese week van afvalvermindering vindt plaats van 16 tot 24 november 2019 • Carrefour maakt de balans op van de acties die dit jaar zijn uitgevoerd: 105,8 ton plastic verminderd in één jaar - • Carrefour heeft veel verpakkingen van zijn eigen merk vervangen om het gebruik van plastic te verminderen.
Ter gelegenheid van de Europese week van afvalvermindering https://www.ewwr.eu/, die van 16 tot 24 november werd gehouden, maakt Carrefour de balans op van haar strijd tegen plastic. Dankzij een reeks acties die gedurende het hele jaar 2019 zijn uitgevoerd, kon Carrefour het gebruik van plastic met 105,8 ton verminderen.
Met het Act for Food-programma zet Carrefour zich met concrete acties in voor het recht op voedselkwaliteit voor alle consumenten, verzameld in 19 acties, waarvan 3 gericht zijn op de verpakkingen van het eigen van Carrefour-merk. Dit zijn de 3 acties: actief strijden tegen plastic, verminderen van productverpakkingen en gaan naar 100% recyclebare verpakkingen voor Carrefour-producten in 2025. Voor deze laatste actie herziet Carrefour 800 tot 2000 verpakkingen per jaar. Er wordt een actieplan opgesteld om innovaties op vlak van verpakkingen in een circulaire economie in te schrijven.
Strijden tegen plastic door de verpakking van een groot aantal producten te vervangen
De verpakking van veel producten werd opnieuw ontworpen: deze werd vervangen of wordt aangeboden in een recycleerbare versie. Dit resulteerde in een aanzienlijke reductie van plastic. De voorbeelden zijn divers en talrijk, hier is een greep uit de verwezenlijkingen: De nieuwe verpakking van de biozalm bespaarde 2,4 ton geplastificeerd karton per jaar. Voorheen bestond deze uit plastic en verguld geplastificeerd karton, ze werd vervangen door recycleerbaar papier op een vel van recycleerbaar karton. Deze nieuwe verpakking met de naam skinpack is bijzonder dun en verpakt het product onder vacuüm om de versheid en kwaliteit te behouden.
Dankzij het gebruik van recycleerbaar karton voor Carrefour Café-capsules is jaarlijks 3,5 ton plastic bespaard. De voorgaande capsules waren verpakt in een niet-recycleerbare plastic film, deze werd vervangen door een recycleerbare kartonnen doos. Door het afschaffen van enkele BIO-verpakkingen voor groenten en fruit is de hoeveelheid plastic met 3,5 ton per jaar verminderd. Op avocado’s, zoete aardappelen, krielaardappelen, mango’s en limoen maakt de laserdruk van het BIO Act For Food-logo een 100% ecologische verpakking mogelijk dankzij 0% de verpakking: dit is natural branding. De vervanging van de Carrefour BIO kalfververpakking verminderde de hoeveelheid plastic met 13 ton per jaar. De huidige verpakking bestaat uit karton bedekt met een plastic film die gemakkelijk van het karton kan worden gescheiden voor eenvoudig sorteren. Het aandeel restafval per bak daalt zo van 15 tot 1 g.
In februari 2019 kondigde Carrefour België aan dat ze als eerste distributeur recycleerbare verpakkingen vervangt die niet werden gerecycled omdat deze niet werden gesorteerd in Belgische sorteercentra. Als gevolg hiervan werd in 2018 meer dan 23 ton geëxpandeerd polystyreen (EPS) en zwart plastic afgebouwd. Deze trays zijn vervangen door recycleerbaar karton en plastic. De producten op de beenhouwerij-afdeling zijn sindsdien verpakt in verschillende soorten recycleerbare verpakkingen, zoals de kartonnen doos met een plastic laag die gemakkelijk te scheiden is voor eenvoudig sorteren, of transparante trays gemaakt van een enkel materiaal.
Deze verpakkingen kunnen in de PMD-zak worden geplaatst. Dit betekent een uitbreiding van de PMD-inzameling en de recyclage van plastic in ons land. In 2020 zal Carrefour de zwarte bakjes blijven vervangen door transparante of helder gekleurde trays en monomateriaal om het sorteren en recycleren te garanderen. De vervanging van de plastic schaal van het Carrefour BIO paddenstoelenassortiment door karton bespaarde 3 ton plastic per jaar.
De verpakking van Carrefour-peren en -appels is nu volledig gemaakt van karton, in tegenstelling tot de vorige verpakking van karton bedekt met plastic. Ze is daarom 100% recyclebaar. Deze verpakking heeft het plastic met 4,5 ton per jaar verminderd. De snacking groenteshakers zoals voor tomaten konden het plastic met 40 ton per jaar verminderen sinds de introductie van dit nieuwe systeem.
De kaas van het merk Carrefour in plakjes of als blok die eerder was verpakt in een geëxpandeerd polystyreen-schaaltje (PSX) is nu verpakt in een kartonnen schaaltje. Deze vervangende verpakking heeft de hoeveelheid plastic in één jaar met 10,9 ton verminderd. De visverpakkingen van het Carrefour-merk werden vervangen. Het bakje gemaakt van PSX en plastic werd vervangen door volledig recycleerbaar plastic, wat een reductie van 29,3 ton PSX in één jaar mogelijk maakte.
Strijden tegen plastic door te stoppen met het kopen en verkopen ervan (totdat de voorraad strekt)
Per 1 maart 2019 was Carrefour de eerste distributeur die de aankoop en verkoop van wattenstaafjes stopte. In 2019 heeft Carrefour de verkoop van wegwerpservies geëlimineerd: rietjes, bestek, borden, glazen, bekers. Het verwijderen van rietjes en wegwerpartikelen vertegenwoordigt 55 ton minder plastic per jaar. Deze maatregelen zijn het resultaat van actie 9 van Act For Food, waarin Carrefour zich ertoe verbindt plastic artikelen voor eenmalig gebruik te verbieden en alle alternatieven voor het milieu te promoten.
Versheid, kwaliteit, bewaring: de grenzen van plasticvervanging
Als we nog niet gemakkelijk zonder plastic kunnen, is het om een reden van toegevoegde waarde in termen van bewaring en bescherming van het product. Het plastic maakt het mogelijk om de bewaring te verlengen en de kwaliteit en de versheid van het product te garanderen. Dit maakt het mogelijk om de verliezen te verminderen en om voedselverspilling te bestrijden.
Elke verpakking is ontworpen om de toegevoegde waarde van plastic op het gebied van voedselhygiëne te analyseren. Wanneer plastic wordt beschouwd als geen toegevoegde waarde, wordt het verwijderd. Zo niet, dan wordt deze vervangen door een recycleerbare versie.
Bovendien breidt Carrefour haar bulkaanbod uit en moedigt ze klanten aan om hun eigen herbruikbare zakken en containers mee te nemen om het gebruik van verpakkingen te verminderen.
|