Belgische moderetailer LolaLiza maakt er elke dag haar missie van om vrouwen te ondersteunen. Ook in deze warme periode van geven, doet LolaLiza een extra effort om vrouwen een hart onder de riem te steken. LolaLiza zal 250 jurken uit de bruidscollectie met Flair die ze eerder dit jaar uitbrachten, schenken aan Belgische organisatie Real Brides. Op deze manier geeft de retailer een nieuw leven aan de overstock, dankzij een duurzame oplossing die daarboven ook nog eens heel wat vrouwen zal helpen. De vzw helpt namelijk vrouwen hun droomjurk uitkiezen en schenkt daarboven 60% van hun opbrengst aan vier goede doelen.
Voor vrouwen door vrouwen
Real Brides werd in 2019 in het leven geroepen door oprichtsters Ruth en Katja, uit een passie voor vrijwilligerswerk en bruidsmode. Sinds 2021 kunnen bruiden van over het hele land terecht in Real Brides' showroom in Boom. Daar vinden ze gedoneerde bruidsjurken en accessoires aan toegankelijke prijzen. De collectie bestaat uit pasmodellen en tweedehands trouwjurken. Maar liefst 60% van de opbrengst wordt geschonken aan goede doelen die zich inzetten voor vrouwen:
• Cherut is een organisatie die zich inzet voor vrouwen in de prostitutie en biedt een waaier van hulpverlening aan. Cherut heeft tal van projecten opgezet om kansen te bieden aan vrouwen die de wereld van prostitutie willen verlaten.
• De nationale borstkankercampagne Think Pink informeert en sensibiliseert over borstkanker, financiert onderzoek en ondersteunt zorg- en nazorgprojecten.
• De vereniging Anorexia Nervosa - Boulimia Nervosa (ANBN) is een informatie- en ontmoetingsplaats waar iedereen met vragen of zorgen rond eetstoornissen welkom is.
• Moeders voor Moeders zet zich in voor de armsten in Vlaanderen en verdeelt dagelijks materiaal en voeding aan gezinnen met jonge kinderen die het moeilijk hebben.
Een droomkoppel
Ruth, bezielster van Real Brides, kijkt er nu al naar uit om bruiden gelukkig te kunnen met de LolaLiza jurken. "Toen we LolaLiza's mailtje binnenkregen, voelden we meteen een klik", vertelt Ruth. "Onze merken zitten volledig op dezelfde lijn: we zetten ons beide in voor women empowerment en helpen allebei op onze eigen manier vrouwen. Dat we onze manier van helpen en die van LolaLiza in dit project kunnen samenbrengen, maakt dit een erg sterke en authentieke samenwerking."
Elke zondag verwelkomen Ruth en Katja de bruiden in hun showroom. Daar nemen ze uitvoerig de tijd om samen op zoek te gaan naar ieders droomjurk. "Heel fijn is ook dat LolaLiza jurken in alle maten kan schenken", licht Ruth toe. "Wij willen iedereen aan dé perfecte jurk of outfit helpen."
"Toen wij voor het eerste lazen over Real Brides, wisten we meteen dat zij de juiste bestemming vormden voor onze overstock van de trouwcollectie. Weten dat we 250 vrouwen kunnen doen stralen op de mooiste dag van hun leven en daarbij nog eens tal van andere vrouwen in kwetsbare posities kunnen ondersteunen, maakt deze donatie erg speciaal voor ons", glundert Annelien Alaerts, Marketing Manager bij LolaLiza
Een tipje van de sluier...
Na het succes van de eerste collectie, zal LolaLiza in het voorjaar van 2023 een tweede bruidscollectie uitbrengen met Flair. Ook in deze collectie zullen LolaLiza en Flair verschillende silhouetten voorstellen voor bruiden en hun bruidsmeisjes of gasten. Niet alleen met Flair, maar ook met Real Brides gaat LolaLiza een lange termijn samenwerking aan. Eventuele overstock van deze collectie zal later in 2023 namelijk ook gedoneerd worden aan de organisatie.
Het Belgische huis telt zo ondertussen meer dan 150 exclusieve modellen. Op 30 jaar tijd heeft Marie’s Corner een indrukwekkend gamma zitbanken, sofa’s, armstoelen, stoelen, krukken, poefs en meridiennes ontwikkeld. De rode draad? Puur vakmanschap. De Belgische leider van de “ tailor made” zitbank trapt een nieuw jaar op gang met meer variatie in het gamma bankstellen/bedeinden en krukken. De meubelmaker komt ook op de proppen met een nieuwe sectionale zitbank, een armstoel die 360° kan draaien en die, naargelang de gekozen maat, als chaise longue of zitbank dienst kan doen. Zoals steeds kan de Marie’s Corner liefhebber een model volledig personaliseren dankzij de duizenden mogelijke afwerkingen.
URBANA
Marie’s Corner heeft een eigen interpretatie gegeven aan een bekende stijl van zitbank. Het Belgische huis speelt zo in op de vraag van de markt, zonder aan identiteit in te boeten. Er werd gewerkt rond de proporties, de ronde vormen met als doel een krachtig model neer te poten. Dit wordt ongetwijfeld één van de must haves van binnenhuisarchitecten in 2023. Urbana bestaat in twee versies: 240 en 340 cm (twee stuks) en kan dienst doen als meridienne of als volwaardige zitbank.
GARFIELD SWIVEL
Het model Garfield van Marie’s Corner kende een groot succes in 2022. De armstoel is een directe verwijzing naar de VIP-wachtruimtes in grote internationale luchthavens. Garfield Swivel is een versie met een 360° pivoterende poot. Het Belgische huis heeft verder gewerkt aan het comfort en voortaan buigt de rugleuning lichtjes mee. Dit is één van de meest hoogwaardige modellen van de nieuwe collectie!
CHICAGO
You’re simply the best! Chicago is een ode aan eenvoud. Deze sectionale zitbank heeft geen toeters noch bellen en past zich perfect aan ieder type interieur aan dankzij de neutrale lijnen en de bijhorende modules. Het is de esthetische eenvoud die het model zo mooi maakt. Ook de prijs blinkt uit in eenvoud: tussen 15 en 25% minder duur dan de andere modellen van dezelfde familie. Mooi meegenomen!
KENTUCKY & AVALON
Marie’s Corner vernieuwt dit jaar ook het gamma bedeinden en ontwikkelt twee exclusieve modellen. Kentucky is beschikbaar in één afmeting (145 cm) en valt vooral op door de poten in essenhout die een lichte en zweverige sfeer creëren. Deze creatie komt het best tot haar recht in een slaapkamer, maar ook als pronkstuk in andere ruimtes. Het model Avalon, met ronde vormen en elegante eikenhouten poten, bestaat in een 115 cm-versie en in een 135 cm- versie. Perfect als bedeinde, maar ook als meubelstuk in een vestiaire of gang.
CASPER
Marie’s Corner stelt een nieuwe kruk voor met pure lijnen. Er is geen rugleuning en de oppervlakte van het zitvlak is bewust ingeperkt. Het voordeel? Een kruk die minder plaats inneemt en met een licht gewicht. De meest bijzondere eigenschap? De drie poten en het driehoekige zitvlak (wat verschillende zithoudingen mogelijk maakt). De kruk werd tot Casper gedoopt en bestaat in een 70 cm hoge versie. Op die manier wordt de optimale stabiliteit gewaarborgd.
TAKOMA
Dit model is een verlengstuk van de Trinity poef die in 2022 werd gelanceerd. Het zitvlak is op 70 cm hoogte gelegen. Het totaalplaatje is een Marie’s Corner kruk met een lichte structuur en een luchtige look waarbij de gebruiker de gewenste zithouding kan aannemen: amazone, met één been aan elke kant of met beide benen vooruit.
Niet enkel deze zomer veroverden ze alle straten (en harten), ook deze winter blijven loafers the way to go. De trendy schoenen komen recht uit de jaren '70 en blijven ons waarschijnlijk nog een tijdje vergezellen. In suède, leer, met of zonder hak, ze zijn een echte hit deze winter en vallen met werkelijk alles te combineren. Je zou zelfs kunnen zeggen: Loafers are the new black. Nog niet op de loafer-kar gesprongen? Geen zorgen, Tamaris has got you covered!
Vleugje ouderwets, heel veel fashion
Deze loafer heeft sinds zijn doorbraak in de jaren '70 een ware facelift gekregen en is geïtereerd tot een hippe en elegante schoen die je outfits naar een hoger niveau tilt. Deze staple piece is een droom voor de durvers onder ons die all out gaan met een chunky gouden gesp, hoge hak of gecombineerd met opvallende sokken. Maar ook voor zij die op safe willen spelen, is een paar loafers je beste vriend: minimalistische loafers zijn altijd een veilige, stijlvolle keuze.
Preppy look
Basic loafers gecombineerd met kniekousen, een kort rokje en een wit hemdje; als je helemaal weg bent van deze preppy look, is dit dé manier om je schoenen te combineren. De etalages hangen deze winter alvast vol met geplooide minirokjes en haarbanden, dus laat je maar helemaal gaan. Ook fashion icon Britney Spears toonde al in Baby, One More Time hoe je deze loafers moet dragen, en geef nu toe dat Britney nog altijd hét stijlicoon van de jaren '90 is.
Casual streetwear
Zijn minirokjes en witte hemdjes niet je ding? No worries, er zijn genoeg mogelijkheden om deze klassiekers te combineren. Draag ze onder je favoriete jeans met een simpele T-shirt of trui erover voor een meer alledaagse look. Je hebt niet altijd de gekste kleuren en prints nodig om er fashionable door te komen, nietwaar? Als je je toch nét dat tikkeltje chiquer wil kleden, op je werk bijvoorbeeld, draag er dan blazer overheen of ga voor loafers met een hoge hak.
Couch potato
Comfy kledingitems krijgen steeds meer de bovenhand in de modewereld en dit easy slip-on, slip-off design is daar een duidelijk voorbeeld van. Deze schoenen zijn ideaal om even boodschappen te doen na een dagje rondhangen in je jogging. Vlug aantrekken en klaar om te vertrekken. Bij Tamaris zijn ze alvast all-in voor comfort en dus ook all-in voor loafers. Ben jij nu ook een echte loafer-lover geworden, laat je dan vooral niet stoppen!
Resto du Cœur, één van de pijlers van de voedselhulp in heel België, herdacht op 21 december, de oprichting van de eerste Resto du Cœur in België. Er vond een optocht plaats tussen de Grote Markt van Brussel en Manneken Pis. De vertegenwoordigers en vrijwilligers van Resto du Cœur trokken richting Manneken Pis, die voor deze gelegenheid het beroemde kostuum van Coluche droeg. Deze viering vond plaats in een bijzonder moeilijke context, gezien de energiecrisis en de inflatie. Resto du Cœur heeft tussen januari en oktober 2022 meer dan één miljoen maaltijden uitgedeeld, het aantal aanvragen naar voedselhulp neemt niet af.
Ter herinnering, na de oproep van Coluche op 26 september 1985 werd op 21 december van hetzelfde jaar de opening van de eerste Resto du Cœur in België aangekondigd. De Franse humorist en komiek, Michel Colucci of ‘Coluche’, veroordeelde de voedselverspilling in onze consumptiemaatschappij. Het was onder impuls van een handvol studenten van de ‘Solvay Business School’, die er een project van maakten in het kader van hun studies, dat de eerste Resto du Cœur in België werd geboren. Dit jaar vierde Resto du Cœur dus 37 jaar vrijwilligerswerk voor mensen in nood.
Waar Resto du Cœur oorspronkelijk vooral actief was op het gebied van voedselhulp, breidde de actie zich al snel uit naar de drie andere essentiële pijlers om een persoon in een precaire situatie weer op de been te helpen: hulp bij onderwijs, huisvesting en gezondheidszorg. Vandaag heeft de Federatie van de Resto du Cœur een stevige structuur met 19 sociale restaurants (4 in Vlaanderen, 2 in Brussel en 13 in Wallonië), waaraan nog 5 vestigingen en 3 Mobiele Resto du Cœur moeten worden toegevoegd. De Mobiele Resto du Cœur rijden kriskras door België om de begunstigden op te vangen, en de meest fundamentele mensenrechten te ondersteunen.
Op deze verjaardag droeg Manneken Pis traditiegetrouw de beroemde kleding van Coluche: zijn bril, zijn rode neus, en niet te vergeten zijn gekende overall gecombineerd met zijn gele T-shirt. De optocht werd naar goede gewoonte begeleid door de Meyboomfanfare.
Jean-Gérard Closset, voorzitter van de Federatie van de Resto du Cœur van België, legt uit: ‘We vieren deze dag, maar we kijken er niet naar uit. De crisissen volgen elkaar op en duwen een groeiend aantal mensen in de armoede. Hierdoor is de aanwezigheid van onze vrijwilligers op het terrein essentieel. De laatste statistieken zijn zorgwekkend. Als we afgelopen juni een lichte daling zagen in het aantal uitgedeelde maaltijden (-8% ten opzichte van 2021), is de vraag naar hulp sindsdien gestaag toegenomen en neigt de curve naar de trieste recordcijfers van het afgelopen jaar. De kaap van één miljoen maaltijden die sinds het begin van het jaar zijn uitgedeeld, werd in oktober overschreden. We zijn dus nog ver verwijderd van de 670.000 maaltijden die in het referentiejaar 2019 werden uitgedeeld.’
In deze sombere context volhardt de Federatie van de Resto du Cœur in haar strijd tegen uitsluiting: voor het derde jaar op rij wordt de campagne ‘Een feestmenu voor iedereen!’ georganiseerd. Solidariteit en vrijgevigheid zijn meer dan ooit nodig om een beetje troost te brengen. Zo kunnen ze een groeiend aantal mensen helpen van wie het dagelijks leven complexer is geworden.
Met enkele klikken op de website kan iedere donateur (de) menu(’s) kiezen en de hoeveelheid die ze wensen te schenken. De federatie zal deze maaltijden verdelen over de begunstigden in alle vestigingen van de Resto du Cœur in België.
Financiële giften kunnen gestort worden op de volgende zichtrekening: BE44 2400 3333 3345 met als mededeling ‘Feestmenu’. Voor elke schenking van €40 of meer wordt een fiscaal attest op naam van de schenker afgeleverd. Weet ook dat jouw gift in 2022 tot 45% fiscaal aftrekbaar is.
» ZOET OF ZOUT THEEFEESTJE - » POINT-VIRGULE TIPT DE ACCESSOIRES VOOR JOUW THEEFEESTJE
Point-Virgule houdt een tea party, met jou op de gastenlijst. Kijk je ogen uit op een prachtige presentatie van hemelse lekkernijen en stomende thee: verleidelijk, uitnodigend en het perfecte visuele plaatje. Foodstyling is een ware kunst, waarbinnen Point-Virgule als meester heerst. De Belgische lifestylespecialist deelt haar kennis en acaciahouten geheimen nu met jou. Zoetekauw of zoute lekkerbek, elke theeliefhebber organiseert zijn volgende tea party in stijl.
De zoete thee-inval : Verrukkelijke slagroomtaarten, prachtige gedecoreerde cupcakes en een doos vol pralines - gepaard met een fruitthee, de perfecte mierzoete tea party. Nodig je gasten uit voor een buffet vol zoetigheden, dat er niet alleen heerlijk uitziet maar ook smaakvol gepresenteerd wordt: zelfgebakken chocoladetaart op een taartschotel, de scones met jam op een étagère en vergeet zeker de muffins niet! Deze kan je perfect uitstallen op een bijpassende serveerplank. Schenk de thee uit in een fraai servies en vul zo het eenvoudige houten design sfeervol aan.
Saltea-party
Wist je dat de zoutige smaak van kaas en het kruidige pallet van thee een heerlijke, unieke combinatie vormen? Uit dezelfde stoffen opgebouwd, is de gezellige drank een geschikt alternatief voor wijn. De warmte van de thee verhit de mond, waardoor de kaas bovendien nog beter tot zijn recht komt. Kaas-en wijnavond meets tea party dus, en met de kaasaccessoires van Point-Virgule ook een geslaagd evenement. Want van het serveerplateau tot de kaaskruller en -messenset: ze maken stuk voor stuk indruk op je bezoek!
In de keuken, op de eettafel, in de woonkamer, zelfs bij een gezellige picknick mag Point-Virgule niet ontbreken. Point-Virgule brengt al twintig jaar professionele en easy-to-use (keuken)tools en stijlvolle interieuraccessoires op de markt. Een rijk assortiment aan must-haves waarmee het merk vasthoudt aan haar voornaamste ingrediënten: kwaliteit, innovatie, gebruiksgemak en een snuifje design. Point-Virgule heeft alles in huis om gerechten te bereiden, snacks of drankjes te serveren en familie of vrienden te verwennen op een knusse avond.
Point-Virgule, in 2002 opgericht door LivWise, is op en top Belgisch. LivWise brengt met een rijk assortiment aan onmisbare keuken- en woonaccessoires praktisch design binnens- en buitenshuis. LivWise is exclusief distributeur van een aanbod internationale merken gespecialiseerd in design keuken- en decoratie-artikelen, zoals Sistema, Kilner, Chroma, Crushgrind, en eigen huismerken Barbecook, Point-Virgule, Dotz en Rixx. www.livwise.be
Enkele weken geleden lanceerde Belgische retailer LolaLiza een oproep aan alle Belgische modetalenten om zich in te schrijven voor de eerste editie van The LolaLiza Fashion School. Uit meer dan honderd inschrijvingen koos een jury van experts tien ontwerpsters die de kans kregen een bootcamp te volgen in het LolaLiza hoofdkantoor in Brussel. Vorige week stelden zij met trots hun finale ontwerpen voor. Na lang beraad door een jury van experts werden Femke Thijs, Liesl De Ridder en Nanook Cools verkozen tot winnaars van The LolaLiza Fashion School. Zij zullen de komende maanden hun ontwerpen in productie en verkoop zien gaan.
Een LolaLiza bootcamp voor tien ontwerpsters
Als Belgische retailer met in-house ontwerpers en expertise in creatie besloot LolaLiza deze zomer haar deuren te openen voor jong talent met ambitie in de modewereld. Na een eerste selectie van op basis van portfolio werden tien kandidaten uitgenodigd voor een intensieve, tweedaagse bootcamp op het LolaLiza hoofdkantoor. Hier werden ze ondergedompeld in de wereld van LolaLiza en leerden ze alles over het reilen en zeilen van een Belgisch modehuis. Elke ontwerpster kreeg een individuele coach toegewezen die haar bijstond in de finale opdracht, het designen van drie verschillende jurken die passen bij het DNA van LolaLiza.
De tien jonge modetalenten stelden gisteren hun finale ontwerpen voor. Een jury van experts bestaande uit Ann Claes, Catherine Kosters, Elodie Doret, Marie Honnay en Myra Nurski kreeg de moeilijke opdracht om uit de prachtige en verrassende ontwerpen drie winnaars te kiezen. Zij zullen de komende weken samen met LolaLiza hun gewonnen ontwerp op punt zetten voor productie, want later dit voorjaar zullen de jurken beschikbaar zijn in alle LolaLiza-winkels en online.
Maak kennis met de drie talenten om in de gaten te houden.
Femke Thijs
De Gentse Femke Thijs is 23 jaar oud en studeert momenteel aan ESMOD in Parijs. Haar creaties werden eerder al bekroond, zo won Femke eerder dit jaar de Hat Trophy op Waregem Koerse. "Ik ben superblij dat een Belgisch merk zoals Lolaliza dit initiatief opzet en dat ik er deel van kan uitmaken. Het idee dat veel vrouwen binnenkort mijn ontwerp gaan kunnen dragen is een een mooie prijs voor al die jaren van hard werk."
Liesl De Ridder
Liesl De Ridder is 24 jaar en verblijft momenteel in het Zweeds Borås, waar ze een opleiding volgt aan The Swedish School of Textiles. Liesl heeft ervaring in ontwerp, styling, productie, kostuumontwerp en kon al deelnemen aan verschillende exposities. "Ik kan niet wachten om mijn creaties tot leven te zien komen én in winkels over het hele land te zien hangen. Deze ervaring is zo leerrijk, omdat het ons het reilen en zeilen van de echte retail-wereld toont."
Nanook Cools
De 28-jarige Nanook Cools studeerde af als Fashion Designer van de Stedelijke Academie Sint-Niklaas en studeert momenteel kostuumdesign aan Syntra. Ze liep reeds stage bij Tom Van der Borght, organiseerde haar eigen fashion shows én is stylist bij NO BABES Agency. Nanook vertaalt haar visie op de wereld in haar ontwerpen; energetisch, eerlijk, een playfull madness. "Ik wil LolaLiza bedanken om mee in mijn universum te stappen. Met deze kans wil ik een ontwerp creëren waarin elke vrouw zich vrij voelt."
LolaLiza is ontstaan vanuit de wens om vrouwen van alle leeftijden te verwennen met betaalbare mode. Zo ontstond dit 100% Belgische familiebedrijf, dat pure levenslust uitstraalt. Het is een merk dat constant evolueert en elke week nieuwe producten op de markt brengt. Een merk dat een expert is in jurken, en dat vrouwen in al hun vormen inspireert om te zijn wie ze echt willen zijn. Sexy, comfy, elegant of gewoon extra feestelijk - LolaLiza weet wie vrouwen zijn en wat ze nodig hebben. Zowel voor alledaagse momenten als voor speciale gelegenheden. Zowel voor werk als vrije tijd. Voor hun dochters, hun vriendinnen, schoonmoeders en collega's. Voor hun stijlgevoel en oog voor detail. Voor vrouwen die van het leven houden en graag uitgaan met vrienden. Want vrouwen zijn veelzijdig, intrigerend en ongelooflijk close met elkaar. En dat moet gevierd en gezien worden!
Ook tijdens de drukke eindejaarsperiode: lekker eten voor postbodes
Samenwerking van meer dan 20 jaar tussen bpost en Sodexo loopt verder: ‘Sterkte van continuïteit’. bpost tekent een achtjarig contract met Sodexo voor cateringdiensten op 14 sites over heel België, van Neder-Over-Heembeek tot in Antwerpen en Luik. Beide partijen verlengen hiermee een samenwerking van meer dan 20 jaar. “De continuïteit, flexibiliteit en kwaliteit die we aan bpost verzekeren zijn de sterktes van deze samenwerking. We verzorgen maaltijden in keukens waarvan sommige 24/7 geopend zijn en zorgen voor extra support in de drukke eindejaarsperiode”, zegt CEO van Sodexo Michel Croisé. Sodexo zal gradueel inzetten op extra duurzame en digitale initiatieven bij bpost.
Sodexo zet dankzij het hernieuwde contract de catering- en banquetingdiensten verder bij bpost. De samenwerking strekt zich geografisch uit over 14 locaties, zowel in de grote sorteercentra (Charleroi, Luik, Gent, Antwerpen en Brussel) als op kleinere sites. Gemiddeld worden er meer dan 2.200 bezoekers per dag bediend. Gemengde teams waarin mensen van bpost samenwerken met teams van Sodexo verzorgen de catering.
Regionale voorkeursgerechten op het menu
Pakjes en post sorteren en bedelen is een activiteit die de klok rond gebeurt. De drukste periode bij bpost strekt zich uit van half november tot aan Valentijn. Sodexo speelt in op de speciale noden door in te zetten op flexibiliteit en continuïteit. Vorig jaar leidde dit tot het aanwerven van extra medewerkers, vliegende ploegen en de opening van een extra, tweede restaurant op een site.
“Sodexo verzorgt de catering bij bpost dag en nacht. Overdag hebben we een groot team en kleinere ploegen verzorgen de nachtshift. We bieden een kwalitatief aanbod met voor ieder wat wils en mét aandacht voor regionale specialiteiten. Zo staan de Luikse balletjes in Luik bijvoorbeeld permanent op het menu. We houden graag rekening met hun voorkeuren om de werknemers van bpost tevreden te stellen”, zegt Marc Moorkens, Client Relation Manager van Sodexo bij bpost.
“We bestendigen de samenwerking met Sodexo: ze begrijpen onze uitdagingen en hun oplossingen sluiten aan op onze behoeften” zegt Veerle Van Mierlo, woordvoerster van bpost.
In het cateringaanbod is de klassieke keuken goed vertegenwoordigd, met soepen, broodjes, warme en koude schotels, desserten en warme snacks (croques, panini’s…). Daarnaast is er ook aandacht voor nieuwe foodtrends en voor vegetarische gerechten. Sommige restaurants zijn bijna de hele dag en nacht door open om te kunnen beantwoorden aan de noden van de werknemers van bpost.
Nieuwe initiatieven tegen voedselverspilling en digitalisering
Een belangrijk element in de hernieuwde overeenkomst is de extra aandacht voor duurzaamheid. Sodexo lanceert zijn WasteWatchprogramma bij bpost, waarbij elke gram afval (van overproductie, tot schillen of een restje op een bord) gewogen wordt. Door duidelijk in kaart te brengen welk type afval op welke momenten geproduceerd worden kunnen er heel concrete stappen gezet worden om voedselverspilling tegen te gaan.
De HACCP-risico-inventarisatie voor voedingsmiddelen wordt omgezet naar een digitale versie. Alle noodzakelijke gegevens met betrekking tot voedselveiligheid zullen gefotografeerd en digitaal gearchiveerd worden in een applicatie. Hierdoor verdwijnt het klassieke archiveringssyteem op papier.
98 Belgische HEMA winkels bieden overschotten feestproducten aan op de Too Good To Go-app
Jaarlijks verkoopt HEMA zo’n 4000 ton pepernoten en chocoladeletters. Vanaf nu gaat er zo goed als niets meer van dat populaire lekkers van de eindejaarsperiode verloren. De retailer slaat de handen in elkaar met de populaire app Too Good To Go. Daarop kunnen consumenten producten die bijna de houdbaarheidsdatum overschrijden of die niet meer verkocht worden aan een lagere prijs kopen. Eerder dit jaar lanceerde HEMA met Too Good To Go zeer succesvol een pilootproject in de winkel in Turnhout. Vandaag breidt HEMA de samenwerking gedurende de eindejaarsperiode uit naar 98 Belgische winkels over het hele land. De eerste cijfers zijn alvast erg positief.
Alleen al tijdens het pilootproject met Too Good To Go in Turnhout redde Hema 115 maaltijden en bespaarde het 287,5 kilo CO2e. Nu de samenwerking uitgerold wordt over heel België in 98 winkels zal een veelvoud aan eindejaarsproducten niet verspild worden, waardoor HEMA de CO2 voetafdruk verder kan verbeteren. Op de eerste dag redde de Too Good To Go gebruikers al 1069 pakketten: 100% van wat werd aangeboden, werd gered.
“We zijn bij HEMA vastberaden om de strijd tegen voedselverspilling een versnelling hoger te schakelen. Het is een collectief engagement dat we met onze klanten en medewerkers aangingen, en nu verder landelijk uitbreiden tijdens de eindejaarsperiode. De wetenschap dat we tijdens de decembermaand geen eten teloor laten gaan en de eerste veelbelovende resultaten stemmen ons extra feestelijk en smaken naar meer aanbiedingen via Too Good To Go op andere momenten zoals de lente. Wordt dus zeker vervolgd!”, aldus Carla Velghe, Country Director België bij HEMA.
Hoe werkt de TOO GOOD TO GO app met HEMA?
De Too Good To Go app is zeer gebruiksvriendelijk. Concreet ziet de consument op de app op de kaart of in de lijst met de deelnemende HEMA winkels wat de vestigingen in de buurt aan eindejaarsproducten aanbiedt. Vervolgens bestelt en betaalt de gebruiker de bestelling rechtstreeks in de app en haalt die vervolgens op - in de gekozen HEMA winkel. Het aanbod op de app is afhankelijk van wat er die dag niet verkocht werd. Iedere bestelling is dus een verrassing. Een win-win-winsituatie voor HEMA, de klant én het milieu. www.hema.com
In 1566 legden de Ridders van Sint Jan de eerste steen van Valletta. De vestingstad groeide en bloeide tijdens het tijdperk van de barok. Om de geschiedenis als barokstad te vieren, vindt in 2023 voor de elfde keer het Valletta Baroque Festival plaats. Van 11 tot 29 januari zijn Valletta en andere locaties op Malta het decor voor 36 concerten met muziek uit de periode waarin de stad gebouwd werd.
Na twee lange jaren waarin het festival afgelast moest worden vanwege de coronapandemie, staan muzikanten en barokliefhebbers te popelen om weer te genieten van de mooiste concerten op bijzondere locaties. Zowel nationale als internationale musici brengen de mooiste muziek ten gehore. Natuurlijk staan er uitvoeringen gepland van de beroemdste barokcomponisten zoals Bach en Händel. Maar dat is lang niet alles: er is zelfs een concert van een rockband, die samen met barokmuzikanten klassiekers van Vivaldi tot Pink Floyd speelt.
36 concerten op de mooiste locaties
Het festival concentreert zich rond het Teatru Manoel. Dit schitterende theater stamt uit 1731 en is daarmee één van de oudste theaters van heel Europa. Ook in de indrukwekkende Sint-Janscokathedraal, in het archeologiemuseum en de schitterende nationale bibliotheek in Valletta geniet je van klanken uit lang vervlogen tijden. Daarnaast vinden enkele concerten plaats op bijzondere locaties verspreid over het eiland, zoals het Verdala-paleis in de Buskett Gardens, het Mdina Kathedraalmuseum en het Palazzo Parisio in Naxxar.
Citytrip Valletta
Valletta is een barok juweel. Het is net één groot openluchtmuseum, waar je overal je ogen uitkijkt. De hele hoofdstad staat dan ook op de UNESCO werelderfgoedlijst. Als je door de smalle en schilderachtige straten met honingkleurige huizen en kleurrijke Maltese balkons wandelt, snap je gelijk waarom. Vanaf de Upper Baraka Gardens heb je een prachtig uitzicht over de Grand Harbour en de Three Cities aan de overkant. Plof neer op het terras van Caffe Cordina, het oudste café van de stad. Vergeet niet om even naar binnen te lopen om het prachtige interieur te zien. Daal dan af naar de spannende ondergrondse tunnels en ruimtes, die door de ridders gebruikt werden voor militaire doeleinden en om graan op te slaan. Eeuwen later diende het ondergrondse stelsel als schuilkelders voor de Maltese bevolking tijdens de Tweede Wereldoorlog. Na een heerlijke maaltijd in één van de vele restaurants in de stad geniet je van live straatmuziek in de gezellige Strait Street.
Het Valletta Baroque Festival vindt plaats van 11 tot 29 januari 2023. www.visitmalta.com
De Belg en zijn witte keuken, een liefdesverhaal dat waarschijnlijk nooit tot een einde zal komen. Toch lonken steeds meer mensen naar kleurrijkere opties voor het hart van het huis. Keukenspecialist ixina spot 3 trends die de keuken in 2023 niet alleen warmer doen ogen, maar ook gezelliger doen aanvoelen. Denk aan het gebruik van minerale materialen en velvet-touch fronten. C’est bien chaud, ça!
Noir intense : Zwarte kranen en handgrepen bleken slechts een voorbode: in 2023 kleurt de volledige keuken gitzwart. Een naam als Vogue Noir verklapt de allure die een all-black keuken aan een woning geeft. Waar we vroeger afgeschrikt werden door het donkere effect van een zwarte kastenwand, raken we nu steeds meer bekeerd tot de klasse die zo’n intense keuken ons schenkt. Wie toch liever een paar lichtpuntjes heeft, kan de zwarte kast- en ladefronten combineren met koperen grepen – nieuw in het gamma van ixina – of de immer trendy en toch steeds tijdloze gouden varianten.
Qué calor : Een graadje warmer nog dan zonnige handgrepen, zijn fronten in gezellige natuurkleuren. Want in het nieuwe jaar worden kille uitvoeringen aan de kant geschoven en kiezen we voor de mildere optie zoals zacht zijdegrijs en sereen taupe. Als een dikke wollen trui leggen keukens Vita Gris Soie en Velvet Taupe zo een warm deken over je woning. Verhoog de aaibaarheidsfactor met bijkomende houten accenten en andere natuurlijke materialen.
Magistraal mineraal : Als laatste trend zien we de brede interpretatie van die natuurlijke materialen. Waar we bij een keuken spontaan aan hout denken, zoals de nieuwe eiken Bergamot keukenfronten, steken minerale looks steeds meer de kop op. Werkbladen en spatwanden zijn hiervoor de perfecte toepassing. Kies voor een klassieke combinatie met uitvoering in marmerlook of ga voor een industriële feel met een keukenblad en spatwand in betonlook.
ixina x Batibouw
In maart is het uitkijken naar de lentezon, maar ook naar de nieuwe editie van Batibouw. Van dinsdag 14 t.e.m. zondag 19 maart 2023 opent Brussels Expo weer de deuren voor elke bezoeker met een baksteen(tje) in de maag. Ook ixina tekent er weer present en dit jaar zelfs met een stand van maar liefst 185 m2. Om de passant volledig onder te dompelen in de ixina-wereld, bouwt de Belgische keukenspecialist een tijdelijk appartement, inclusief keuken, bijkeuken, ontbijthoek, werkhoek, enz. Bel gerust eens aan op stand nummer 11224. www.ixina.be
V-ZUG zorgt voor Valentijn met een grote V. Want thuis vier je pas echt intiem. Slimme keukentools met veelzijdige programma’s zorgen voor een verwenavond voor jou en je partner die al even gevarieerd en spannend is. Zo bereid je voor je geliefde niet alleen een lekker menu met heerlijke op temperatuur geserveerde wijn, ook een wellnessmoment met hotstones en hete doekjes wordt stilletjes ondersteund door je trouwe souschef.
Something for your mind,
Een kleine toost op de liefde zet meteen de juiste toon voor je knusse Valentijnsavond @ home. V-ZUG heeft WineCoolers in verschillende groottes (gaande van 34 tot 83 flessen) en houdt met 2 aparte koelzones in de toestellen je wijn altijd goed op de juiste temperatuur. Wie liever een rustigere start neemt, kan experimenteren met de vacuümlade voor verrassende mocktailrecepten. Want een vacuümlade zorgt er niet alleen voor dat producten langer bewaard blijven, met de juiste bereiding verhoogt het ook de intensiteit van de ingrediënten. Zo kan je fruit een extra smaakje geven of zelf een alcoholvrije gin-basis maken.
… your body,
Met Valentijn wil het lichaam natuurlijk ook wat. Ook hier zorgt V-ZUG voor verrassende verfijning met luxueuze toetsen us-time. Maar liefst 7 (combi-)stoomovens beschikken over een speciaal wellness-programma dat a.d.h.v. stoom bv. Japanse oshibori – of kleine, warme handdoekjes voor je gasten – op de juiste temperatuur brengt. Maar ook kersenpitkussentjes, windels en zelfs massagestenen kunnen er perfect worden in opgewarmd. Een onverwachte en behaaglijke twist aan je Valentijnsavond.
… and your soul
Welke wending de dag ook neemt, op een bepaald moment wil de liefde door de maag. Imponeer je partner dus met een festijn voor de smaakpapillen en het oog. V-ZUG heeft makkelijk te bereiden recepten (minder dan 30 minuten voorbereiding, de oven doet de rest) die met een kleine moeite ook meteen een plaatje zijn op het bord. Van voorgerecht en bijgerecht tot dessert, van pastaliefhebber tot meat lover – voor elk potje heeft V-ZUG wel een dekseltje klaar.
De nieuwe collectie Lente-Zomer 2023 van SAINT JAMES staat bol van kleur, een romantische sfeer en veel ademruimte. Het iconische merk gaat de zomer met een glimlach tegemoet en je voelt aan iedere creatie dat de zee de belangrijkste inspiratiebron is. Color blocks, grafische fantasieën, lichte materialen en maritieme inspiratie... Het wordt een zomer met 'zon, zee en strand' als rode draad!
We nemen de drie kernelementen even onder de loep:
NAUTIC
Het thema ‘Nautic’ van deze collectie wordt extra belicht door het chromatische kleurenpallet en de color blocks: ‘bloedrode’ tinten die standvastigheid en optimisme uitstralen, blauw ‘gitane’, dofgeel en smaragdgroen. Deze kleuren boordevol vitamines doen meteen denken aan strandhuisjes en zwoele zomers aan de kust.
BLEU ROMANCE
De collectie straalt een Boheemse sfeer uit dankzij het thema “Blue romance”. In het poëtische, natuurlijke en romantische universum spelen toile en bloemmotieven een belangrijke rol en komen nieuwe tinten tot leven: dichtersblauw, tango-oranje. Ook de kleur wit is alom tegenwoordig en brengt het linnen en het katoen nog meer tot leven. Ideaal voor een vederlichte zomer!
DUINEN
De duinen... uitgestrekte landschappen met zand als centrale element. Deze collectie is ook geïnspireerd op de duinen: krijtkleur, zandtinten en mastiek komen stijlvol samen en de gouden strepen geven een bijzonder vrouwelijke toets aan de creaties. Nieuw bij SAINT JAMES? De kleur zwart in de lente-zomercollectie, al dan niet gestreept. Het spel tussen de golven en het zand heeft onze ontwerpers geïnspireerd om te variëren tussen subtiele en moderne mazen en prints zoals zebramotieven.
Risico's nemen en een sprong in het diepe wagen, dat is waar de boots van Floris van Bommel voor staan. Deze schoenen zijn voor de vrijbuiters onder ons die af en toe willen breken met het drukke stadsleven en op avontuur willen gaan. De boots van de FW22 collectie ademen gewaagdheid, opwinding en stijl. Door Floris' signature touch krijgen ze ook een elegante toets, zodat je ze voor elke gelegenheid kan dragen. Hantering van de beste materialen en een enorme liefde voor het product maakt deze exemplaren tot authentieke Floris van Bommels. Met de schoenen uit deze collectie toon je jouw stoer en edgy kantje terwijl je toch dat tikkeltje luxe en verfijning behoudt. Trek erop uit en ontdek de collectie van Floris van Bommel.
No words needed
Een beeld spreekt meer dan duizend woorden en dat is dus precies het geval bij deze blitse schoen. "Boring" staat zeker en vast niet in Floris zijn woordenboek. Het merk is er dan ook in geslaagd om deze klassieke lace-up boots tot een hoger niveau te tillen. Het mixen en matchen van verschillende soorten leder zorgt voor ultiem comfort en een elegante, trendy schoen met een robuust karakter. Al deze materialen zijn op maat ontworpen in samenwerking met zijn Italiaanse vrienden in de leerlooierijen. Exclusiviteit gegarandeerd!
Bold and beautiful
De alombekende Chelsea boot, maar dan in een nieuw en warm jasje. Het basic silhouet van dit model is met liefde behandeld en dat merk je aan de unieke details die erin zijn aangebracht, zoals de duotone elastiek met een gloed van warm oranje en de door Floris gecustomizede zool. Deze traditionele schoen kan je combineren met elke outfit, zowel om naar het werk te gaan als om een weekend erop uit te trekken met je vrienden. Daarboven biedt de schoen jou maximale grip. Comfortabel, duurzaam en trendy. Dé schoen voor de inner adventurer in jou.
Boss babes
De boots uit de vrouwencollectie zijn voor de vrouwen die graag de touwtjes in handen nemen en dit ook aan de wereld willen laten zien. Keuzes kunnen maken is ook een nodige eigenschap, want deze collectie bevat zoveel leuke en unieke botjes dat je gegarandeerd knopen zal moeten doorhakken. Van lace-ups en Chelsea boots tot stoere sleehakken en cowboylaarsjes, yeehaw! Klassieke designs met leuke, unieke twists die voor dat wauw-effect zorgen. Fashionable en stijlvol.
Corendon neemt reismerk Karin’s Choice over. Corendon was al voor 51% eigenaar van Karin’s Choice maar het merk werd extern gemanaged. Vanaf nu wordt het onderdeel van het productportfolio van Corendon en wordt het gemanaged vanuit het hoofdkantoor in Badhoevedorp. Willem Langenberg wordt binnen Corendon verantwoordelijk voor Karin’s Choice, naast zijn huidige verantwoordelijkheid voor het merk GOfun. Het team van Karin’s Choice verhuist mee naar Badhoevedorp.
Kleinschalig en sfeervol
Waar het merk Corendon zich met name richt op de grote luxe All Inclusive hotels, richt Karin’s Choice zich op de klant die rust zoekt, weg van de massa en zelf zijn vakantie wil indelen. Bij Karin’s Choice verblijft de vakantieganger in kleinschalige, sfeervolle accommodaties in Spanje, Portugal, Griekenland, Italië en Curaçao. Of het nu gaat om een luxe villa met privé zwembad, een intiem boutique hotel of een knus appartementje. Vliegreis, verblijf en huurauto zijn inclusief, alles wordt in één keer geregeld.
Willem Langenberg
Willem Langenberg (42) startte in 2015 zijn carrière bij Corendon en zette er GOfun op de kaart als toonaangevend reismerk op het gebied van jongerenvakanties. Onder Langenbergs verantwoordelijkheid groeide het merk naar circa 15.000 vakantiegangers per jaar. GOfun biedt vakanties op alle bekende feestbestemmingen van Europa zoals Albufeira, Lloret de Mar en Chersonissos, inclusief optredens van artiesten zoals Broederliefde, Bizzey en Ronnie Flex. Nu wordt Langenberg ook verantwoordelijk voor het merk Karin’s Choice.
“Net als GOfun is ook Karin’s Choice een nicheproduct binnen het portfolio van Corendon. Ik kijk er naar uit om het merk samen met het team verder door te ontwikkelen. Hierbij maken we gebruik van de schaalgrootte en marketingkracht van Corendon maar het eigen karakter van het merk blijft uiteraard voorop staan” – Langenberg. Het complete aanbod van Karin's Choice is te vinden op karinschoice.nl.
Bath & Body Works, het ultieme lifestylemerk voor persoonlijke verzorging en huisparfums, opent in december zijn deuren in het shoppingcentrum van Wijnegem.
In samenwerking met Amarla introduceert de nieuwe Bath & Body Works-winkel een opwindende nieuwe belevingsomgeving. Klanten ontdekken er een uitgebreid assortiment trendy geuren voor de woning maar ook voor de verzorging van lichaam en handen. Van verrassende en flirterige geuren tot verfijnde en exotische aroma’s – Bath & Body Works biedt een brede waaier aan geuren van wereldklasse voor elke gelegenheid op maat van ieders persoonlijkheid. De klant heeft de keuze uit verschillende collecties: Signature Collection Body Care, Bath & Body Works en White Barn Home Fragrance, Bath & Body Works Hand Soap & Sanitizers en Aromatherapy.
Bath & Body Works bestaat al sinds 1990 en heeft enkele van Noord-Amerika’s best verkopende geurcollecties in handen, zoals Japanese Cherry Blossom en Eucalyptus Spearmint. Het bedrijf is ook toonaangevend in een aantal persoonlijke verzorgingscategorieën, met onder meer het best verkopende merk in Noord-Amerika voor body moisturizers. Bath & Body Works is het hele jaar door de juiste keuze voor geuren en geschenkideeën. Als klant vind je er beslist een geur die bij je past, en tijdens je ontdekkingstocht zul je waarschijnlijk verrukkelijke verrassingen tegenkomen.
De Bath & Body Works-winkel heeft een oppervlakte van 141 m². Klanten kunnen er naar hartenlust luxueuze lotions, handzepen, parfums en nog veel meer uitproberen en zo hun favorieten ontdekken. De aankomende kerstperiode staat in het teken van Liefde Geven met speciale aanbiedingen op de Holiday-collecties (2 kopen, 2 gratis!) of de absolute toppers van het cliënteel (2 kopen, 1 gratis op geselecteerde lichaamsverzorgingsproducten, 5 voor € 15 op reinigende handgels & 2 voor € 15 op zepen).
Over het assortiment van Bath & Body Works:
• De lancering omvat 700 exclusieve Bath & Body Works-producten van de lichaamsverzorgingslijn en huisparfums.
• Bath & Body Works is de nummer één in Noord-Amerika voor Fine Fragrance Mist en Body Moisturizers, waaronder de best verkopende Body Lotion en Body Cream, en verder ook Body Moisturizers voor heren en Body Scrubs.
• Gingham, de signatuurgeur van het merk, is een bestseller sinds zijn lancering. Andere favorieten van de klant zijn Japanese Cherry Blossom, A Thousand Wishes en Into The Night. Van populaire geuren voor het hele jaar door tot aantrekkelijke seizoensgeuren – er zijn tientallen exclusieve Bath & Body Works-geuren om uit te kiezen en van elke dag een feest te maken.
• Bath & Body Works heeft meer geuren dan welke andere kaarsenmaker ook en verkoopt meer kaarsen met drie wieken dan alle andere Amerikaanse merken. De was op basis van een gepatenteerde sojamix en loodvrije kwaliteitswieken garanderen de beste geurbeleving en een consistente kwaliteit van begin tot eind met een mooie gladde smeltpoel. Hoge concentraties rijke geuroliën zorgen voor een ongelooflijk ruimtevullende geur, tot wel 45 uur lang.
• De Men’s Collection van Bath & Body Works telt zeven exclusieve geuren, waaronder de nieuwste aanwinst, Clean Slate.
• De Aromatherapielijn van Bath & Body Works omvat vijf verkwikkende etherische oliemixen, met Eucalyptus Spearmint en Lavender Vanilla als favorieten van de klant.
de goedkoopste en duurste skigebieden in Europa 2022-2023!
Een top 5 met meest budgetvriendelijke en top 5 duurste skigebieden in Europa van dit seizoen
Begint het bij jou ook alweer te kriebelen? Een wit laagje daalt langzaam neer op de toppen van de bergen en de après ski-hits liggen ook alweer klaar. Wanneer mogen we eindelijk weer op de latten staan? Zoals gewoonlijk trekken de skigebieden in Europa sneeuwliefhebbers aan uit verschillende regio’s en van uiteenlopende niveaus. Of je nu met je familie, vrienden, werk of alleen op wintersport gaat, er zijn genoeg redenen om weer de berg op te gaan. Als je op wintersport gaat, is verstandig om de accommodatiekosten van een chalet of vakantiewoning en de skipasprijzen in de gaten te houden. Deze prijzen kunnen al snel uit de pan rijzen. In welke skigebieden krijg je "waar voor je geld" en bij welke skigebieden moet je oppassen voor hogere kosten?
Holidu, het boekingsportaal voor vakantiehuizen, heeft onderzocht welke Europese skigebieden dit seizoen het goedkoopste zijn. Holidu heeft de prijzen van alle skigebieden in Europa met meer dan 20 km piste geëvalueerd. Om je te voorzien van de meest budgetvriendelijke skigebieden en je te waarschuwen voor de duurste skigebieden voor het komende winterseizoen. Om de ski prijsindex samen te stellen, is de gemiddelde prijs per persoon per dag in zowel het hoog- als het laagseizoen voor de skipas en accommodaties berekend.
Top 5 budgetvriendelijke skibestemmingen
Vasilitsa, Griekenland | €36 (gemiddeld per persoon per dag; skipas + accommodatie)
Een verrassende nummer 1. Je zou waarschijnlijk niet meteen aan Griekenland denken als het gaat om sneeuw, maar dit is verrassend genoeg het goedkoopste skigebied van Europa! Vasilitsa, dat bekend staat als een typisch zonnig plek, ligt in het noorden van Griekenland en ligt op een hoogte van 2249 meter. Het heeft 16 pistes en jaarlijks zo’n 60.000 bezoekers. De totale lengte van 22 km pistes zijn 350 dagen per jaar geopend zodat iedereen kan genieten van het geweldige panorama op de top. Vasilitsa heeft 7 liften, waaronder ook kinderliften, waardoor het skigebied gemakkelijk toegankelijk is voor gezinnen. Dennenbomen omlijsten de besneeuwde Griekse paden, waarvan sommige off-piste routes zijn. Totaal skigebied: 22 km ///// Kosten per km piste: €1.61 /////
Gresse en Vercors, Frankrijk | €38
In het verleden was Frankrijk niet altijd een goedkope vakantiebestemming, maar de vakantiehuizenprijzen liggen op dit moment veel lager dan in Oostenrijk. Het land domineert dan ook deze top 10. Gresse en Vercors, gelegen in de Franse Alpen, vlakbij de stad Grenoble, is de nummer 2 van deze lijst. Opgericht in 1965, telt het station vandaag 26 skipistes (waarvan 9 voor beginners) verspreid over 20 km. De stad biedt een prachtig uitzicht op het bergmassief van de Vercors en zijn adembenemende bergen. Totaal skigebied: 20 km ///// Kosten per km piste: €1.90 /////
Seyne - Le Grand Puy, Frankrijk | €39
De volgende bestemming ligt weer in de Alpen. Seyne - Le Grand Puy is een klein skigebied gelegen bij de bergachtige grens tussen Frankrijk en Italië. Het gebied is verspreid over 22 km skipistes, geschikt voor families en vriendengroepen, dit skigebied lijkt door iedereen gewaardeerd te worden. Deze plaats ligt tussen 1.400 en 1.800 m boven de zeespiegel, bediend door vijf liften over 170 hectare. Seyne - Le Grand Puy stelt zich open voor alle soorten skiërs, het station bestaat uit een groene piste, twee blauwe, vijf rode en drie zwarte pistes. Totaal skigebied: 24 km ///// Kosten per km piste: €1,77 /////
4.Autrans - La Sure, Frankrijk | €39
Vlakbij de Franse stad Grenoble ligt het gezinsvriendelijke Autrans - La Sûre, de vierde in onze lijst van goedkoopste skibestemmingen in Europa. Het skigebied biedt 20 km piste gewijd aan skiën en snowboarden op meer dan 1200 m hoogte. De skiliften (7 in totaal) begeleiden alle bezoekers naar de 21 pistes die toegankelijk zijn voor beginners en gevorderden. Het skiseizoen in dit gebied begint gewoonlijk rond eind november en eindigt begin april. In die periode gaat het station open om 9 uur en sluit het om 17 uur, maar dit kan veranderen op basis van feestdagen, weersomstandigheden en schoolvakanties. Totaal skigebied: 20 km ///// Kosten per km piste: €1.95 /////
Artouste - Laruns, Frankrijk | €40
Artouste is een atypisch skioord aan de Franse kant van de Pyreneeën, op slechts 12 km afstand van de grens met Spanje. Artouste biedt verschillende activiteiten in de winter, maar ook in de zomer. Met 2.000 meter hoogte kijk je uit over het indrukwekkende dal dat het hele jaar door bezocht wordt door toeristen en deze winter komen skiën. Of het unieke gele treintje nemen om de bergen te doorkruisen. Het treintje van Artouse is de belangrijkste attractie van het gebied en geeft passagiers de mogelijkheid om de adembenemende panorama's vanaf grote hoogte te bekijken. Totaal skigebied: 27 km ///// Kosten per km piste: €1.46 /////
Wie rond de top 10 goedkoopste skigebieden af? (gemiddeld per persoon per dag; skipas + accommodatie) : 6. Ancelle, Frankrijk | €42 | Totaal skigebied: 30 km | Kosten per km piste: €1,40 - 7. Saint-Léger-les-Mélèzes, Frankrijk | €43 | Total skigebied: 24 km | Kosten per km piste: €1.77 - 8. Pelvoux/Vallouise, Frankrijk | €43 | Totaal skigebied: 23 km | Kosten per km piste: €1,87 - 9. Aillons-Margériaz, Frankrijk | €45 | Totaal skigebied: 40 km | Kosten per km piste: €1,11 - 10. La Colmiane, Frankrijk | €48 | Totaal skigebied: 30 km | Kosten per km piste: €1,58
Top 10 duurste skibestemmingen
Zermatt, Zwitserland | €248 (gemiddeld per persoon per dag; skipas + accommodatie)
Voor het duurste skigebied van Europa te ontdekken, reizen we af naar het zuiden van Zwitserland. Zermatt, gelegen op bijna 1.700 meter boven de zeespiegel, is een Zwitsers dorp met slechts 5.000 inwoners op de grens van de Zwitserse en Italiaanse Alpen. In het hart van het kanton Wallis vind je bij Zermatt de beroemde piramidevormige Matterhorn-piek, die het landschap beslist Instagram-waardig maakt. Het skigebied biedt 322 km aan skipistes om te skiën, snowboarden, wandelen, schaatsen, curlen en nog veel meer. De hoofdstraat van de stad, de Bahnhofstrasse, is gevuld met boetieks, hotels en restaurants, en heeft ook super après-ski opties. Totaal skigebied: 322 km ///// Kosten per km piste: €0.77
De volgende op onze lijst is ook geen verrassing in Zwitserland. Met 58 km aan pistes komen de bergen Eggli en Videmanette op de tweede plaats voor de duurste plaatsen om te skiën in Europa. Eggli/La Videmanette richt zich meer op perfect geprepareerde pistes dan op grootte. Met moderne gondels, nieuwe restaurants en afwisselende evenementen zoals 's nachts rodelen in combinatie met een uitgebreid diner. Is dit een enorm luxe locatie. Totaal skigebied: 58 km ///// Kosten per km piste: €3.99
Verbier/La Tzoumaz, Zwitserland | €229
De volgende op onze lijst is La Tzoumaz, gelegen op de noordelijke helling van Verbier en kijkt uit over het Rhônedal in Zwitserland. Dit skigebied staat bekend om off-trail skipistes en heeft prachtige schilderachtige uitzichten. Met 200 km aan pistes en een hoogte van 2.200 meter biedt Verbier/La Tzoumaz perfecte sneeuwcondities en prachtige uitzichten. Er zijn pistes voor elk niveau, hindernisbanen, maar ook rodelbanen. Totaal skigebied: 200 km ///// Kosten per km piste: €1.14 /////
Obergurgl-Hochgurgl, Oostenrijk | €214
De 4e plaats op onze lijst en de enige niet-Zwitserse plaats in onze top 5 is Obergurgl-Hochgurgl in Oostenrijk. Obergurgl-Hochgurgl staat bekend als een van de mooiste skigebieden van de Alpen en wordt ook wel de 'diamant van de Alpen' genoemd. Het is dan ook niet moeilijk te begrijpen waarom deze plaats in onze top 5 van duurste plaatsen om te skiën in Europa staat. Met 3.000 meter hoge toppen en 108 km aan pistes zullen deze besneeuwde bergen je sprakeloos achterlaten. Ervaren skiërs die een ski-ervaring van topkwaliteit willen en bereid zijn extra geld uit te geven, hoeven niet verder te zoeken! Totaal skigebied: 108 km ///// Kosten per km piste: €1.98 /////
St. Moritz - Corviglia, Zwitserland | €193
De laatste in onze top 5 is St. Moritz in Corviglia, Zwitserland. Met zijn pistes die zowel op de wereldkampioenschappen als op de Olympische Spelen werden gebruikt, is het gemakkelijk te begrijpen waarom de prijzen torenhoog zijn. St. Moritz in Corviglia staat bekend als een van 's werelds beste sneeuw sportgebieden. Met 163 km aan pistes is er voor ieder wat wils, van doorgewinterde skiliefhebbers tot beginners. St. Moritz in Corviglia verrast je ook met unieke ervaringen zoals, ski safari's en sneeuw yoga. Totaal skigebied: 163 km ///// Kosten per km piste: €1.18 /////
Wie rondt de top 10 van duurste skigebieden af? (Gemiddeld per persoon per dag; skipas + accommodatie) : 6. Obertauern, Oostenrijk | €189 | Totaal skigebied: 100 km | Kosten per km piste: €1,89 - 7. Kitzbühel/Kirchberg/Kitzski, Oostenrijk | €188 | Totaal skigebied: 185 km | Kosten per km piste: €1,01 - 8. Arosa-lenzerheide, Zwitserland | €180 | Totaal skigebied: 225 km | Kosten per km piste: €0,80 - 9. Saas-fee, Zwitserland | €179 | Totaal skigebied: 150 km | Kosten per km piste: €1,19 - 10. Val Gardena (Gröden), Italië | €179 | Totaal skigebied: 175 km | Kosten per km piste: €1,02
Onderzoeksmethode:
Alle skigebieden in Europa met meer dan 20 km aan skipistes zijn meegenomen. Voor de prijsanalyse van de accommodaties heeft Holidu een gemiddelde van de prijzen in het hoog- en laagseizoen gebruikt. Prijzen van de accommodaties werden uit de Holidu-database gehaald, met behulp van de gemiddelde prijs per persoon voor een nacht in een vakantiewoning in elk van de verschillende skigebieden. De prijzen voor de skipassen zijn bij de officiële websites van de skigebieden verzameld. Waarbij de prijs van het voorgaande seizoen werd gebruikt wanneer de prijs van dit jaar nog niet beschikbaar was. Skigebieden konden niet in aanmerking worden genomen als er geen prijzen beschikbaar waren. Kwamen er gebieden op dezelfde plek uit in de ranglijst, werd er gekeken naar de kosten per km piste om de volgorde te bepalen.
Meer informatie over Holidu is te vinden via onze homepage www.holidu.nl
Waar organische ronde vormen een eerder expressief en natuurlijk karakter bezitten, zorgt een strak lijnenspel in je interieur voor ongeëvenaarde en tijdloze moderniteit. Sober en toch complex, zorgen geometrie en kleur net voor die klassieke touch. Laat je inspireren door Arte en door het meetkundige vakmanschap waarmee hoeken en lijnen worden getekend op muurbekleding.
Casetta: historische symmetrie
Doorprik de illusie der tijd en waan jezelf in een rijke geschiedenis met de Casetta-wandbekleding van Arte. Geïnspireerd op de klassieke cassetteplafonds zoals de Romeinen die ontwierpen, zorgt het dessin voor een hoekige symmetrie op je muren. Het 3D-ontwerp imiteert de vormen uit de Oudheid die gebruikt werden om gewelfconstructies van koepels en plafonds lichter te maken. Het Casetta-dessin vult de muren met een eerder strak meetkundig patroon, als een schepper van orde en evenwicht. Casetta is beschikbaar in vijf kleurvariaties: Cinnamon, Nougat, Jadeite, Beige en Sepia
Oblong: punt aan welke lijn?
Gooi het over een andere boeg en geef je muurbekleding een eerder effortless look. Het Oblong-dessin van Arte toont een speels patchwork van onregelmatige rechthoeken, een lijnwerk dat knipoogt naar trendy oneffen pleisterwerk. Net als bij gips worden stroken over elkaar gelegd die prachtig in elkaar lijken over te vloeien, neem een stap dichterbij en zie de illusie in een vlakke muurbekleding oplossen. Oblong is beschikbaar in twaalf kleurvariaties: Oyser, Soft Terra, Reseda, Teal, Deep Creek, Swan, Light Steel Blue, Orange Spice, Mushroom, Mexican Sand, Ochre en Oregano
Manoir: lijnillusie
In een imposant kasteel of statig oud herenhuis lijken lijnen en licht soms te dansen met het interieur. De decoratieve Manoir-wandpanelen hinten met hun faux-sierlijsten naar een wereld van weelderige grandeur en luxe, het 3D-effect zorgt voor misleidende diepte. Afgewerkt in suède, nodigen de elegant gevormde hoeken en lijnen je uit wat langer te kijken. Beschikbaar in diverse kleuren transformeren de dessins je interieur naar een sierlijke lijndans. Manoir is beschikbaar in vijf kleurvariaties: Terra, Feather, Cream, Storm en Beige
Mosaico: minuscule muurmeetkunde
Laat je blik verdwalen in de pracht en praal van Arte’s Mosaico. Deze bijna-magische muurbekleding is gevuld met intens gekleurde mozaïeken die meteen ieders aandacht vangen. Het piepkleine blokpatroon is afgewerkt met zachte metaalaccenten, wat het dessin bovendien een uniek grafisch karakter bezorgt. Visueel krachtig en delicaat gedetailleerd, brengt het Mosaico-dessin je interieur tot leven. Mosaico is beschikbaar in negen kleurvariaties: Cocoa, Teal, Off-White, Sand, Stone, Charcoal, Blue Stone, Terracotta en Cloud.
Het is belangrijk om de dag van vandaag op zoek te gaan naar nieuwe manieren om duurzaam te leven. Tweedehands winkelen of kiezen voor merken die hun steentje bijdragen en je de mogelijkheid geven om dit ook te doen, zijn al twee uitstekende manieren. Het Duitse schoenmerk Tamaris werkt voortdurend aan hun doel om een zo groen mogelijke 'schoenafdruk' in onze wereld achter te laten. Met zijn tijdloze collectie richt het merk zich op het gebruik van gerecycled polyester en leer van verantwoorde, gecertificeerde lederfabrieken. Daarbovenop biedt het merk een uitgebreid gamma van vegan schoenen. Zo helpt Tamaris je om een stap te zetten naar een groenere toekomst.
Responsible action begint met kleine dingen - bij ieder van ons en bij elke stap die we zetten. Het Duitse schoenmerk vindt het belangrijk om te leren, en zichzelf dagelijks te verbeteren, of het nu gaat om productontwerp of om de productieprocessen. Zo creëert Tamaris zijn schoenen digitaal dankzij een animatieprogramma én is het permanent bezig met het ontwikkelen van innovatieve materialen. Met BLOOM™ maakt het merk bijvoorbeeld gebruik van algen voor de productie van zolen. Bovendien bevat de collectie een aantal trendy kleurenaccenten zoals paars, ivoor en bordeaux. Zo bekom je een neutrale maar stijlvolle look. Ontdek de items hieronder.
Sustainable sneakers
Basic en fashionable met subtiele pops of color. De sneakers uit deze collectie stralen luxe uit door het gebruik van duurzame materialen. Ga voor een klassieke look en opteer voor de onderstaande modellen.
Ecologische hakken
De onderstaande vegan hakken zijn perfect voor wanneer je een tikkeltje extra nodig hebt. Kies voor de opvallende pumps als je een avondje chic gaat dineren en laat elke outfit schitteren. Zoek je iets meer comfortabel? Tamaris has got your back. Met een botje en of een sandaal zie je er automatisch put-together uit.
Duurzame laarzen
Ben je een daredevil die zich liever waagt aan een edgy look? Chunky zolen en diverse texturen geven je outfit volume en een on-trend touch.
Evenwichtig genieten van heerlijk eten tijdens de feestdagen
December is een maand vol gezelligheid, lekker eten en drinken. Ook voor mensen die gezond willen leven. Want je bent pas écht gezond als je ook geniet. Dus laat de hapjes en drankjes tijdens de feestdagen vooral ook smaken. WeightWatchers, wereldwijde welzijnsorganisatie en 's werelds meest toonaangevende gewichtsbeheersingsprogramma, is van mening dat iedereen kan genieten van de feestdagen, ook wie gezonde keuzes maakt. Hoe je dit doet? WeightWatchers deelt een aantal tips en heerlijke recepten, die passen binnen een evenwichtige levensstijl.
Stel realistische doelen, maar wees niet te streng voor jezelf. Genieten staat voorop! Deel met familie en vrienden dat je op je eten en drinken let, zo weten anderen ervan en voel je je misschien meer op je gemak. Gastvrouwen en gastheren kunnen zelfs kijken of ze meer verantwoorde hapjes op tafel kunnen zetten. Wees niet te bang om de pauzeknop in te drukken als het gaat om gezond en evenwichtig eten tijdens de feestdagen. Zie de volgende dag als een frisse nieuwe start om de draad weer op te pakken
Tips voor drankjes
• Meng schuimwijn met mineraalwater en (suikervrije) grenadine en voeg bijvoorbeeld munt en limoen toe voor een cocktail effect. - • Mix bier met Sprite Zero of kies meteen voor de alcoholvrije variant. - • Drink langzaam en met volle aandacht. - • Drink tussendoor steeds een glas water.
Tips voor eten
• Bied aan om het dessert te maken en kies iets waarover iedereen nog lang zal napraten, maar dat ook verantwoord is. - • Staat er te veel eten op tafel, maar wil je wel alles proeven, neem dan van alles een kleine portie. - • Word het een zwaar diner? Probeer daar dan je ontbijt en lunch op aan te passen. Eet 's ochtends een goede portie fruit en 's middags een heerlijke soep of een salade.
Er zijn genoeg recepten die superlekker zijn, maar die soms net iets beter zijn voor je gezondheid wanneer je een product vervangt. Denk bijvoorbeeld aan het gebruiken van vetvrije Griekse yoghurt in plaats van crème fraîche. Hieronder zet WW een aantal heerlijke recepten op een rijtje om volop van de feestdagen te kunnen genieten.
Antipasti : Begin de avond met een heerlijk aperitiefhapje, het is eenvoudig klaar te maken en je kunt er goed in variëren. Leg wat venkel op een bord, met tomaat, olijfjes en Brusselse kaas. Voeg nog basilicum, peper en zout toe naar wens en je bent klaar om met je feestmaal te beginnen.
Blini’s : Blini’s zijn perfect als klein, warm hapje vooraf en je kunt hem beleggen met wat je zelf lekker vindt. Denk bijvoorbeeld aan gerookte zalm of kaviaar, er is van alles mogelijk. Het mooist worden ze als je ze in een poffertjespan bakt.
Gepofte aardappeltjes : Nog zo’n gerecht dat ideaal is om in te variëren. Deze gepofte aardappeltjes kun je namelijk serveren met diverse vullingen. Deze is bijvoorbeeld gevuld met gebakken champignons. Een andere bekende vulling maak je met crème fraîche of een zuivelspread met bieslook. Probeer eens voor een lightversie te kiezen, net zo lekker! Kortom, super geschikt als bijgerecht.
Biefstuk met hasselback-aardappeltjes en paddenstoelen roomsaus : Een prachtig hoofdgerecht met enorm veel voedingsstoffen, van vitamine C en B6 tot eiwitten, ijzer en zink. Daarnaast geef je je gasten goede kwaliteit en ziet het er ook nog eens prachtig uit, genieten maar!
Aardbei-rabarber-tiramisu : Met deze bijzondere tiramisu hoef jij je geen seconde zorgen te maken of je gezellig mee kunt eten. Magere yoghurt en magere plattekaas zorgen ervoor dat je helemaal goed zit. Want zeg nu zelf, niemand wil een dessert overslaan toch?
Bosbessenijs met munt : Zelf ijs maken, hoe vaak doe je zoiets? Met dit heerlijke recept zet jij zelfgemaakt bosbessenijs op tafel. Let op, het ijs moet wel lang in de vriezer staan, dus begin niet er niet te laat aan. Verder is het dé luchtige en frisse afsluiter van een prachtig feestmaal!
De dagen worden kouder en de nachten langer. Temperaturen bereiken ’s nachts al wel eens het vriespunt. Je betrapt jezelf erop dat je af en toe checkt hoeveel hagelwitte sneeuw er al valt in je favoriete skigebied. Aftellen geblazen! Voordat je het wintersportseizoen aftrapt in je trendy snowboots, helpt A.S.Adventure je graag op weg met het juiste skimateriaal. Welke skikledij houdt je het beste warm? En is je snow gear on-trend? Bezint eer ge gezwind… van de berg roetsjt.
De skipiste als catwalk
Sta je te popelen om in je skilatten te klikken of je snowboardbindingen vast te maken? We kennen het gevoel! Voor je dolgelukkig door de kraakverse sneeuw ploetert, laat je inspireren door skikledij en -accessoires die je niet alleen warm en veilig houden, maar die je bovendien omtoveren tot de meest stijlvolle snow king of queen van de skipiste.
Voor hem
Een kwalitatieve ski-jas houdt de koude buiten, zelfs als je per ongeluk een kleine val maakt tijdens het slalommen. Ben je graag goed zichtbaar op de piste? Waag je dan aan een felle kleur of ga voor neon!
Klaar om naar de skipiste te hollen? Vergeet je skibril niet! Een kwalitatieve goggle biedt bescherming tegen uv-stralen, wind, regen en opspattende sneeuw. Bovendien maximaliseert de juiste lens de contrasten en verhoogt het je dieptezicht, of de zon nu fel schijnt, of de wolken er voor sluimeren.
Voor haar
Een trendy teddyjas beschermt je tegen koude temperaturen en felle wind. Of ga voor een outfit met pastelkleuren even zacht als het geluid dat de sneeuw onder je ski’s maakt, terwijl je vlotjes naar beneden glijdt.
Een andere warmhouder is een lekker zacht paar handschoenen. Skihandschoenen zijn een must op de skipiste: ze beschermen je tegen de koude én zorgen voor extra veiligheid bij een val, bijvoorbeeld. High five voor goede skihandschoenen!
Voor de junior
Toffe pastelkleuren voor de meisjes, stoere bruintinten zoals kaki en beige voor de jongens. Het aanbod van A.S.Adventure bestaat uit lekker warme fleece truien en gevoerde winterjassen.
Voorbereid op winteravontuur
Klaar voor de sneeuw? Check nog even of je alles mee hebt voor die onvergetelijke wintertrip: - Schoenen - Stevige wandelschoenen - Winterschoenen - Pantoffels - Materiaal: ontdek hieronder onze unieke selectie van snow gear : Ski’s & skistokken - Snowboard & -bindingen - Helm - Skibril - Proviand - Drinkfles of thermos - Heupfles
Ligt niet alles mooi opgevouwen of klaar voor gebruik in je kast? Logisch, want vaak ga je – jammer genoeg – maar eenmaal per jaar richting de winterse bergen. Ontdek wat nog mist in je koffer en trek volledig voorbereid naar de sneeuw.
Care & Repair
Laat je uitrusting eens uitrusten. Hoe beter jij je materiaal onderhoudt, hoe langer het in topconditie blijft. Geef dus elk seizoen je kleding en materiaal een grondig onderhoud of maak gebruik van onze onderhoudsservices. De medewerkers van ons wasatelier maken je ski-jas en -broek weer helemaal waterafstotend, in het snow atelier krijgt je gear een grondige onderhoudsbeurt. Denk aan waxen, slijpen en herstellen van kleine of grote beschadigingen in het belag.