Klassiekers uit Italië blijven ook in hoogtechnologische tijden inspireren. Zeker als die techniek kan toegepast worden om hedendaagse interpretaties te maken met features bestand tegen het moderne leven. Met Pietra Kode lanceert het Spaanse Cosentino net dat. De sterspeler op vlak van duurzame oppervlakken introduceert een nieuwe reeks van zeven uitvoeringen en dessins van Dekton® – gecreëerd i.s.m. Daniel Germani – die geënt zijn op drie klassieke stenen uit de Italiaanse geschiedenis: vicenza, travertin en ceppo di gré.
Pietra Kode: een Daniel Germani X Cosentino-productie
Voor de derde maal schakelt Cosentino het talent en de visie van de befaamde designer en architect Daniel Germani in. Maar liefst drie jaar verdiepte die zich in evenveel klassieke stenen uit de Italiaanse geschiedenis. Betoverd door hun tijdloze schoonheid, dook Germani in het verhaal van elke steensoort om ze te kunnen decoderen en nadien zorgvuldig te kunnen construeren. Germani laat klassiek en modern samengaan met een Dekton®-reeks die toegepast kan worden voor keukenwerkbladen, vloer- en wandbekleding, badkamers, gevels en meubels. De gekozen kleuren en dessins zijn nauwkeurig ontwikkeld om in elke toepassing tot z’n recht te komen. Dit knap staaltje van tijdloos vernuft en Italiaans design gecombineerd met de CO2-neutrale en duurzame eigenschappen van Dekton® maakt de launch van de Pietra Kode-collectie tot een moment waar binnen de sector reikhalzend wordt naar uitgekeken.
Vicenza Kode : De eerste ‘hergecodeerde’ steen – de klassieke tere en bleke Vicenza-natuursteen – werd uitgewerkt in vier warme en veelzijdige tinten. VK01 Nebbia, VK02 Avorio, VK03 Grigio en VK04 Grafite zijn vier neutrale uitvoeringen die erg aards ogen en in nuances van crème, licht- en donkergrijs tot taupe variëren.
Travertine Kode : De tweede interpretatie viert de iconische steen die Rome van kop tot teen siert. Gebruikt voor zowel renaissance-standbeelden als in de klassieke architectuur, is Travertine Kode een collectie die niet mag ontbreken in het rijtje. Met twee uitvoeringen – TK 05 Sabbia en TK 06 Marmorio – herneemt Cosentino respectievelijk de travertin-variant met een willekeurige, grijze marmeradering en het visueel herkenbare Travertino Navona met gestreept, zandkleurig dessin.
Ceppo Kode : Waar Travertine Kode vooral Rome eert, keert Ceppo Kode de blik naar Milaan. Geënt op het grijze Ceppo di gré voelt Ceppo Kode met zijn visueel, gekiezelde structuur erg natuurlijk aan. Met z’n koele uiterlijk straalt Ceppo Kode vooral in hedendaagse en industriële omgevingen, zowel indoor als outdoor. Daarnaast heeft Ceppo Kode, net als Vicenza Kode, het dessin doorlopen op de randen, waardoor de creatieve toepassingen een eindeloos scala aan mogelijkheden vormen.
Interiorwatcher Nicolas Block van King George : De keuken en badkamer blijven twee primaire ruimtes in ons huis, die anno 2023 onderhevig zijn aan een waaier van trends. Nicolas Block van King George distilleert samen met zijn team dagelijkse woontrends voor interieurklanten en somt de huidige trends in vraag en antwoord op. Één ding is zeker: wat je stijl ook is, onze interieurs waren nog nooit zo’n mengelmoes van wereldstijlen.
Wat is de algemene trend in het interieur voor 2023? “Het mag terug wat meer zijn. De roaring twenties zijn wél in het interieur doorgedrongen, in tegenstelling tot in onze economie. Dat vertaalt zich in uitbundige materialen, neons, goud, marmer, fluweel, etc. Excentriciteit wordt toegelaten en aangemoedigd. Een andere trend die daar lijnrecht tegenover staat is chakracore: het harmonieus samenzijn met de natuur door het gebruik van klei, keramiek en beton. Terug met de handen in de aarde dus, wat zich laat vertalen in natuurlijke kleuren, grijstinten, warm terracotta, mud, etc. "
Hoe vertaalt zich dat in de keuken? “De keuken is ook niet meer in één vakje te stoppen. Had je vroeger de keuze tussen hout, wit en zwart, dan zijn vandaag eindeloze combinaties in materialen mogelijk. Zwart met hout, groen met wit, structuur met vlak, marmer met keramiek en ga zo maar door. Anno 2023 zijn hout, beton, marmer, cement, keramiek, maar ook een combinatie van dit alles bijzonder in. Bovendien is de kleur groen vandaag populair in de keukenindustrie door onze blijvende drang naar natuur in huis. Maar je ziet ook roze en rood binnensijpelen, perfect voor de durvers.”
Zijn er meer en meer ronde vormen in de keuken? “Ongetwijfeld. Na de ronde sofa’s, tapijten en tafels zien we ook keukeneilanden die meer afgerond worden en zelfs fronten die bekleed worden met afgeronde lattenstructuur in leuke kleuren. Vlak is saai geworden, we willen meer leven en textuur in de keuken.”
Wat met kraanwerk, zijn daar trends in te zien? “Vooral goud en zilver in kranen en spoelbakken zie je meer en meer insijpelen, ook in afgeronde modellen. Daar komen de roaring twenties heel erg naar voor. Waarom zou de afwas ook niet wat meer bling bling mogen zijn?”
Mag een keuken ook eclectisch zijn? “Ik zou eerder zeggen: het moet eclectisch zijn. Een eenzijdig interieur is vandaag passé. Hadden we in de jaren 2000 de ‘coole’ witte lofts van vloer tot plafond, dan kregen we vooral de laatste jaren de monochrome greige-interieurs. Niet dat deze laatste trend al voorbij is, maar je ziet wel dat een geheel huis in één tint tooien minder leven brengt. Uitbundigheid in verschillende kamers mag dus en waarom niet eens een slaapkamer of toilet overdreven gaan inrichten? Ook de keuken mag een mengelmoes van stijlen en materialen worden. Het is en blijft immers een zeer belangrijke ruimte waar we vaak vertoeven.”
Moet de keuken tegenwoordig toch wat minder zichtbaar zijn? Minder open plan architectuur? “Als covid ons iets geleerd heeft, dan is het wel dat zowel op kantoor als thuis een volledig open-plan aanpak niet meer werkt. Privacy is heel erg belangrijk geworden om te ‘cocoonen’: zowel professioneel bij thuiswerk als privé om te deconnecteren. Dus een keuken die bij wijze van spreken in de woonkamer wordt gedropt, werkt niet meer. In nieuwe architectuur zien we zeker nog een wisselwerking tussen beide ruimtes, maar dikwijls wordt er wel met structuurglas, kolomkasten of schuifbare wanden gewerkt om beide ruimtes naar elkaar toe te brengen of net terug af te sluiten. De keuken helemaal terug in een hokje steken met deur en doorgeefluik komt gelukkig niet meer terug.” Zijn leefkeukens dan voorbij? “De keuken is en blijft een zeer populaire ruimte, er wordt nog steeds volop in geleefd. Daarom worden ook meer en meer zaken weggestopt achter schuifbare wanden, zelfs in bijkeukens als daar plek voor is. In een goede keuken wordt geleefd met alle rommel van dien, maar kan het ook in een mum van tijd leefbaar worden gemaakt wanneer er gasten komen. Nadenken over het praktische element is dus een must en goed de looplijnen van een keuken vooraf uittekenen een noodzaak.”
Worden apparaten meer en meer hightech? “’The internet of things’ sluipt al langer onze keukens binnen. Ovens kunnen bijna volledige gerechten zelfstandig maken, inclusief het meten van de kerntemperatuur van ons vlees. Koelkasten weten zelfs wat je nodig hebt zonder dat je het zelf beseft. Heel wat leuke gadgets bestaan er dus, alleen blijven het wel gadgets die nog niet breed worden toegepast. Een zeer goede evolutie interieurgewijs is de afzuigkap die in het kookvuur is ingewerkt. Dat maakt dat er geen constructie meer aan het plafond moet komen, wat de ruimte veel esthetischer maakt.”
Energie besparen wordt belangrijker? “Jazeker. Eigenlijk komt er het op neer om recente toestellen in je keuken te hebben staan want een oven, vaatwas en koelkast die meer dan 10 jaar oud zijn, slorpen heel wat energie op. Er zijn een heleboel merken die hard werken op energiezuinigheid. Zo bracht het Zwitserse V-ZUG een vaatwas met warmtepomp uit die amper een halve kilowatt per wasbeurt verbruikt. We mogen de komende jaren dus heel wat verwachten op dat vlak.”
We horen tegenwoordig veel meer van AI, wat zijn gevolgen voor ontwerpers? “De chatbots kunnen ervoor zorgen dat we onze ideeën meer en meer kunnen tonen aan keukenontwerpers, anderzijds zal het ook voor die ontwerpers makkelijker worden om bepaalde hersenspinsels toonbaar te maken. Alleszins, het wordt een visuele revolutie die niet alleen de keukenwereld zal beroeren.” Hechten mensen sinds corona meer en meer belang aan hun interieur? “Ons interieur heeft dankzij corona een boost gekregen en mede dankzij de visuele maatschappij waarin we leven, is het goed vormgeven van ons interieur een blijvende trend. Dat is zeker iets dat niet meer zal weggaan.”
Dus er wordt ook meer geïnvesteerd in de badkamer? “Voor vele mensen waren de badkamer en het toilet de enige ruimtes in huis waar je nog eens kon ontspannen of alleen kon zijn tijdens de pandemie. Dus in die badkamer is de laatste jaren fors geïnvesteerd, tot kleine wellnessoases. Ook de badkamer onderging de transformatie van de keuken: van een pure utilitaire plek om ons te wassen naar een ruimte die doet dromen. Een super me-plek, niet om te pochen naar de buitenwereld toe maar omdat je het zelf verdient.”
Wellness en luxegevoel: hoe uit zich dat in de badkamer? “Wellness kan breed gaan. Van de juiste geur – zie maar de boom van geur- en zeepmerken – tot de juiste douchekop. Wellness en luxe zitten dus niet enkel in dure zaken, een juiste badolie met ontspannende Spotify-muziek is ook al pure wellness. Uiteraard is de ultieme droom vaak een jacuzzi, infraroodcabine of sauna. Escapisme onder je eigen dak is nog nooit zo populair geweest en blijft een grote trend.”
Is de badkamer ook een mengelmoes van stijlen geworden? “Zeker! We kunnen de badkamer ook niet meer in één vakje stoppen. Gouden kranen kunnen perfect met een strak minimalistisch bad gecombineerd worden. Want ook de organische vormen zijn niet meer uit de badkamer weg te denken: afgeronde spoelbakken, afgeronde meubels, afgeronde kasten, afgeronde spiegels en zelfs afgeronde tegels. De ode aan de natuur in onze interieurs zal nog vele jaren blijven.”
Welke materialen zijn er voor vloer- en muurbedekking? “Er zijn uiteraard heel wat mogelijkheden. De bekende tegel onderging de laatste jaren een echte revolutie. Er zijn vandaag ongelooflijk mooie zaken in de winkels te vinden in ronde, hexagone, ruitvormen; zelfs tot 3D toe. Verder is de microtopping trend om alles in één materiaal uit te werken zeker iets wat je meer en meer ziet – uiteraard niet zo goedkoop. De ultieme luxe blijft marmer en natuursteen voor wie het wil betalen, maar ook daar wordt telkens met een moderne combinatie gekeken om niet tot een Romeinse badkamer uit te komen.”
Trends in kranen en porselein? "De XL-trend van douches en wastafels lijkt af te nemen. Ergens logisch als je weet dat een super grote douche ook enorm veel energie verbruikt. Een goede regendouche mag dus kleiner en liefst ook waterbesparend zijn door het te vermengen met lucht. Verder blijven goud, messing en mat zwart aanwezig en wordt dit alles vermengd met groen, terracota en andere aardse kleuren op het werkblad. Een bad is nog steeds de ultieme luxe als er plek is, vaak als architecturaal element in een badkamer."
De kracht van eigenzinnigheid. Waar sterke vrouwen samenkomen. Met de lancering van de exclusieve Kipling x Victoria Tang-collectie onthult Kipling met veel genoegen de samenwerking met ontwerper en ondernemer Victoria Tang. Een selectie van alledaagse accessoires waar de consument niet hoeft te kiezen tussen mode, duurzaamheid, gemak of looks – hieraan voldoen ze namelijk allemaal.
Victoria Tang is van vele markten thuis. Geboren in Londen en opgegroeid in Hong Kong en Japan, ontwikkelde Victoria een passie voor kunst en design tijdens haar middelbareschooljaren in Tokio. In 2007 voltooide ze haar BA in Graphic Design aan het gerenommeerde Central Saint Ma!ins in Londen en heeft sindsdien gewerkt als fotograaf en mode- en productontwerper. Zo was ze o.a. Creative Director van het iconische luxemerk Shanghai Tang. Vervolgens lanceerde ze een samenwerkingsplatform onder haar naam, Victoria Tang Studio, waar vakmanschap hoog in het vaandel staat en een sleutelrol speelt in Victoria’s visie op ontwerpen.
« Kipling is voor mij een nostalgisch merk omdat ik ermee ben opgegroeid. Het merk heeft op zoveel manieren deel uitgemaakt van mijn jeugd. Mijn eerste Kipling-aankoop was de etui. Het feit dat het merk nu groeit en op zoek is naar meer diversiteit is geweldig. Ik zie immers steeds meer vooruitgang. Toen ik dus werd gevraagd of ik met Kipling wilde samenwerken, dacht ik: wat een geweldige kans!” » - Victoria Tang
Ter gelegenheid van Internationale Vrouwendag bundelt Kipling de krachten met Victoria om sterke vrouwen te vieren en vrouwelijke empowerment over de hele wereld aan te moedigen. Victoria is het gezicht van de Internationale Vrouwendag-campagne van het merk en gelooft in het ondersteunen van andere vrouwelijke creatievelingen en ondernemers door “een goede luisteraar te zijn, tijd voor hen te hebben, ideeën en ervaringen uit te wisselen en hen onderweg te begeleiden”.
De collectie is geïnspireerd op het concept van ‘vluchtigheid’ of ‘in het moment’; de essentie wordt vastgelegd door veelzijdige stijlen, riemen met kleurverloop en felgekleurde voeringen. Live.Light is zowel een gemoedstoestand als een staat van zijn. Geniet van het moment, laat onnodige zorgen van je afglijden en draag de schoonheid van de natuur in een stedelijke omgeving. Het assortiment, van rugzakken tot schoudertassen, draagtassen en crossbody’s, is bedoeld voor actieve vrouwen onderweg. Multitasken was nog nooit zo eenvoudig dankzij de veelzijdige tassen als de CI# PACK S-rugzak met afneembaar voorvak dat kan worden veranderd in een heuptas, of de KIMMIEcrossbody die wordt geleverd met afneembare etui.
Om de collectie te lanceren is Victoria Tang te zien in de eerste aflevering van Kipling Coffee Talks, een videoserie waarin Kipling krachtige en inspirerende mensen van over de hele wereld bij elkaar brengt. Voor de microfoon vieren ze Internationale Vrouwendag en moedigen ze andere vrouwen aan om hun passie te volgen.
De collectie is vanaf 27 februari 2023 wereldwijd verkrijgbaar, op kipling.com, in 436 winkels in 80 landen en in geselecteerde warenhuizen waar Kipling wordt verkocht.
Binnenkort een zonnige strandvakantie op je planning? Denk dan zeker aan de beachwearcollectie van Anita en Rosa Faia - comfortabel flaneren gegarandeerd! Fijne prints wisselen levendige kleuren en strakke zwart-wit-designs af in collecties die vrouwen in alle maten laten stralen op het strand.
Anita since 1886: State of Art - functionele elegantie
Creatieve prints en gewaagde kleuren met een moderne snit: Anita since 1886 presenteert een tijdloze beachwearcollectie met aandacht voor een pasvorm die voldoet aan de eisen van elke vrouw. Het soepele spacermateriaal en de cups zonder beugel beloven functionele elegantie, ook in grote maten. De Anita designs zijn flatterend voor alle curves.
Het kleurenpalet van de collectie staat in het teken van joie de vivre, nieuwe energie en dynamiek. De kleuren zwart, wit, felblauw en rood zetten de toon in licht een donkere nuances, zowel in effen stoffen als contrasterende kleuren en grafische patronen.
Rosa Faia: inspiratie uit de jaren '80 & '90
De Rosa Faia collectie neemt je deze zomer mee terug in de tijd. De jaren tachtig vormden de inspiratie voor mondaine snits, met extravagante all-over prints en felle kleuren. De jaren negentig sijpelen door in de sportieve stijlen met bralettes en broekjes met hoge beenuitsnijdingen. De badpakken, tops, broekjes en coverups bieden niet alleen oneindig veel mix & match-mogelijkheden, maar ook steun en comfort van cup A tot J.
Een stijlvolle start van het wielerseizoen. De aftrap van het wielerseizoen kan voor vele wielerfans niet meer stuk: JBC kondigt met trots aan dat de lifestyle collectie van Vive le Vélo vanaf mid-februari in alle JBC-winkels te verkrijgen zal zijn. Vive le Vélo verbindt iedereen met een hart voor koers, dankzij sportieve T-shirts, polo's en hoodies voor het hele gezin. Met deze samenwerking voegt Belgisch familiebedrijf JBC een nieuw Belgisch merk toe aan haar aanbod. Supporteren was nog nooit zo leuk!
Wielerfanaten in hart en nieren
JBC en Vive le Vélo vormden eerder al een team, als de grootste wielerploeg van Vlaanderen tegen kanker. In maart 2021 lanceerde JBC namelijk samen met Kom op tegen Kanker een wielercollectie ten voordele van het goede doel. Samen met zijn Vive le Vélo-collega's organiseerde ploegleider Karl Vannieuwkerke voor deze campagne fietschallenges om heel België aan het fietsen te krijgen en zo de grootste wielerploeg van Vlaanderen te vormen.
"Vive le Vélo is veel meer dan een televisieprogramma en een lifestyle merk. Het ìs een levensstijl. Fietsen verbindt. Op de fiets worden verhalen verteld, nieuwe plaatsen ontdekt, het is goed voor lichaam en geest en nog eens plezant bovendien. Supporteren is dat ook, net als naar het werk fietsen of de kinderen naar school brengen met de bakfiets. Vlaanderen heeft, na Nederland, het meeste aantal fietsen per capita ter wereld. Fietsen zit in ons DNA, in dat van de Vlaming én in dat van JBC en Vive le Vélo. Daarom slaan we de handen in elkaar en brengt JBC Vive le Vélo dichter bij de mensen," vertelt Caroline Vereenooghe, oprichtster van het Vive le Vélo-lifestyle merk.
Ook bij familiebedrijf JBC zit de voorliefde voor wielrennen in het bloed. De oprichter en naamgever van JBC, Jean-Baptiste Claes, was namelijk ooit zelf een gevierde profielwielrenner. Die liefde voor fietsen gaf hij door aan zijn zoon Bart, CEO van JBC. "Koers werd ons thuis met de paplepel ingegeven. Ook nu zijn wij zelf nog steeds fervente fietsers en liefhebbers. Dankzij deze nieuwe samenwerking met Vive le Vélo kunnen we heel België daarvan laten meegenieten," vertelt Bart.
Een supporter shirt voor iedereen
De Vive le Vélo-collectie bestaat uit kleurrijke T-shirts voor het hele gezin, met leuke quotes als 'koerspaard', 'vélociraptor' en 'worldchampion'. Voor de wielerklassiekers Omloop Het Nieuwsblad, de aftrap van het wielerseizoen, De Ronde van Vlaanderen en Gent-Wevelgem zijn er zelfs speciaal ontworpen T-shirts.
"We care about making clothes that matter," aldus Caroline. "Vive le Vélo staat voor kwaliteit én duurzaamheid, met een groot hart voor mens en natuur. We kiezen ervoor om altijd biokatoen te gebruiken, wat goed is voor de katoenboer, maar ook voor de biodiversiteit rond de katoenplantages. Bovendien werken we enkel samen met gecertificeerde partners die volgens strenge sociale normen produceren en ondernemen we concrete stappen om daar waar het mogelijk is, de productie steeds dichter bij huis te brengen."
Praktisch De Vive le Vélo-collectie is beschikbaar in alle JBC-winkels in België en online. Prijzen variëren tussen €29,99 en €89,99.
In de provincie Noord-Brabant beleef je heerlijke dagen in een van de vele natuurgebieden of nationale parken. Meer op zoek naar de stadsvibes? Dan kan je afzakken naar hippe steden als Breda, Eindhoven, Tilburg of 's-Hertogensbosch. Echter beleef je in Noord-Brabant ook onvergetelijke nachten. Achter iedere hoek schuilt er wel een charmant boetiekhotel of B&B, maar hieronder lijsten we de meest bijzondere overnachtingsplekken op Brabantse bodem op. En geef toe, wat is er beter dan tijdens je weekendje weg thuiskomen in een bijzonder, knus verblijf? Van slapen in een boomhut, kamperen op een vlot, overnachten in een havenkraan of glamping, tot stijlvolle cabins midden in de natuur.
De Heen - Kampeer op een vlot in het riet
Op de grens van Noord-Brabant en Zeeland, idyllisch gelegen bij het plaatsje De Heen, vind je een heerlijke back-to-basic ervaring midden in de natuur. Je kan er namelijk kamperen op vlotten. Deze duurzame vlotten voorzien van kampeeruitrusting liggen verscholen in het riet van de Steenbergse Vliet en zijn alleen bereikbaar per kano, klaar voor een nachtelijk avontuur op het water. Hier word je wakker met uitzicht op het water, af en toe passeert er eens een bootje of landt er een watervogel.
Safaripark Resort Beekse Bergen – Overnacht in een boomhut tussen de big five
Hier word je op grote hoogte tussen de bomen wakker van het geluid van fluitende vogels. Wanneer je het gordijn opent, spot je de wilde dieren van Safaripark Beekse Bergen. De unieke, luxueuze boomhut is de ultieme getaway met kinderen. Na een actieve dag in het park voelt deze sfeervolle, knusse plek als thuiskomen. Daarbovenop word je nog eens getrakteerd op een spectaculair uitzicht over de savanne én het water.
Cabin ANNA – Word één met de natuur
Een houten design hotspot pal in de natuur? Noord-Brabant has it! Cabin ANNA situeert zich op Holenberg, de toegangspoort tot het hart van de Maashorst, het grootste natuurgebied van Noord-Brabant. Cabin ANNA is niet zomaar een cabin. ANNA bestaat uit verschillende lagen die los van elkaar kunnen bewegen. Zo wijzig je de opstelling van de cabin in slechts enkele seconden. Bij mooi weer kan je ervoor kiezen in openlucht te slapen of onder de sterren een bad te nemen, bij frisse temperaturen of regen schuif je de cabin weer toe. Holenberg is onderdeel van Charme Camping Hartje Groen waar gastvrijheid als een warme deken voelt en de natuur centraal staat.
De Bossche Kraan – Slaap in een voormalige havenkraan
Aan de rand van de historische binnenstad van ‘s-Hertogenbosch, pal aan het water op de hippe Tramkade, pronkt de Bossche Kraan. Bovenaan de voormalige havenkraan vind je een luxe tweepersoons hotelkamer. Deze is prachtig ingericht en van alle comfort voorzien. De kraan is bovendien draaibaar, dus je bepaalt zelf je uitzicht. Kies je voor de prachtige historische binnenstad of toch voor de rauwe Tramkade?
KampinaStaete – Ontspan en ontwaak in het bos
Ontsnappen aan de dagelijkse hectiek en genieten van de mooiste natuur van Noord-Brabant? Dan zit je perfect op het kleinschalige en informele vakantiepark KampinaStaete. Deze bevindt zich midden in de Oisterwijkse bossen en vennen en aan de rand van natuurgebied De Kampina. Alle accommodaties ogen enorm stijlvol en gaan volledig op in de bosrijke omgeving. Bij het opstaan geniet je trouwens van de ontbijt-verrassing voor de deur.
IJsselmeerkotter – Beleef de nacht op het water
Charmante Bed & Breakfast’s in overvloed in Noord-Brabant, maar heb je ooit al gehoord van een Bed & Boat?! Op het binnenwater van 's-Hertogenbosch drijft namelijk een IJsselmeerkotter, een authentieke GM-26 uit 1947. Vroeger werd deze ingezet voor de mossel- en palingvisserij, in 2020 werd het schip professioneel gerenoveerd en ingericht met behoud van de maritieme sfeer. ‘s Avonds geniet je van de zonsondergang op het dek, waarna je in de knusse kajuit kruipt voor een sublieme nachtrust.
In de Hei – Rust uit met alpaca’s al buren
In de cabins van alpacaboerderij In de Hei in Mariahout, vlakbij Helmond, word je helemaal zen. Deze tiny houses liggen achter de voormalige melkstal, deels verscholen in het bos en bieden je volledige privacy. Je kookt op een met hout gestookt fornuis en kunt eens echt helemaal digitaal detoxen want er is geen wifi. Alle cabins zijn voorzien van een hottub met uitzicht op de alpacaweide.
Glamping Blessed – Kijk sterren vanuit een Dome
Net over de grens op Glamping Blessed bij Aquabest, vlakbij Eindhoven, beleef je de echte Ibiza vibe. Verblijven doe je in je eigen luxe Dome, waar je door het raam in de top naar de sterren kan kijken. Op het domein geniet je van een relaxte sfeer met de voeten in het zand en de cocktail in de hand. Met een prachtig uitzicht over het water vanuit je loungestoel kan het dagdromen beginnen. De festivaldata op Aquabest zijn bekend, dus plan je weekendje weg zorgvuldig.
En dat is nog niet alles. De provincie Noord-Brabant heeft nog meer bijzondere overnachtingsplekjes in petto zoals slapen in een vliegtuig, in een glazen huisje of in een druivenkas …
SUN68 SS23 brengt kleur, print en een hele dosis pit
New year, new bold you! In 2023 brengt het Italiaanse label SUN68 kleur en pit naar je kleerkast, met een mix van tijdloze staple pieces, speelse prints en heel wat kleurrijke eyecatchers. Ga voor gedurfde combinaties en ontdek hoe een streepje klassieke, Italiaanse flair meteen voor een knaller van een look zorgt.
Non-kleuren vervelen niet
Wie zegt dat neutrale tinten als zwart, bruin of grijs saai moeten zijn? SUN68 vindt de ultieme basics opnieuw uit, door in te spelen op on-trend pasvormen, vrolijke kleuraccenten en die ongekende Italiaanse touch.
Mix, match & mismatch
Bold is gold, dat wordt hét motto van 2023. Creëer je eigen unieke kledingstijl, door een vrolijke mismatch van print, neutrale tint en kleuraccent. Zacht bruin, turquoise en een vrolijke bloemenprint? Dit seizoen kan werkelijk alles. You do you!
Sneaker fever
Niets beters om een look af te maken dan de perfecte sneaker. Dit voorjaar brengt SUN68 een scala aan kleuren in haar iconische sneakercollectie. Opvallende trend? Turquoise is helemaal terug van weggeweest. Combineer met zuurstokroze, stralend wit of zonnig geel, voor een look die Italian good mood ademt.
Knal de zomerparade in met de outdoor speakers van ArtSound
» DE ZOMER SPEAKER HOTLIST VAN ARTSOUND
Hoe je tuin- of terrasfeest er ook uitziet, Belgische geluidsspecialist ArtSound voorziet de juiste accessoires. Inbouw, opbouw of draagbaar: het uitgebreide luidsprekerarsenaal creëert eindeloze mogelijkheden, in diverse vormen en klanken. Ontspannen loungen of luidkeels meebrullen met je favoriete lied, iedere feestganger vindt zonder twijfel zijn gading. Laat je inspireren door de expert in outdoor audio en dans in no time de zomer in, op het ritme van je eigen smaak.
Uit het oog, in het muzikale hart
Bij een sfeervolle barbecue of gemoedelijk aperitiefuurtje doet zachte loungemuziek iedereen ontspannen. Voor zij die van subtiliteit houden, heeft ArtSound een reeks waterproof speakers die met hun onopvallend design perfect blenden met de omgeving. Wat dacht je van de ROCK-speaker? Verhuld als rots verdwijnt hij als een ware kameleon tussen het groen. De afgeronde afwerking van de KURV BT biedt dan weer een krachtig staaltje geluidsdesign dat je terras ritmisch opleukt. Voor liefhebbers van op- of inbouw zijn daar tot slot de ASW550- en HPRO525-speakers, perfect als verborgen geluidsbron voor onder een luifel of overkapping.
Ook grotere feesten voorziet ArtSound van de juiste geluidskwaliteit. Het compleet uitgeruste Smart Pack bestaat uit twee ASW 55-speakers en een krachtige versterker, die na installatie moeiteloos met elkaar verbonden kunnen worden. De handige smartphone-applicatie maakt de bediening bovendien net zo makkelijk. Het resultaat: een helder muzikaal bad als rustgevende cocon rondom.
Statement pieces
‘We like to party!’ zongen de Vengaboys – met de expressieve speakers van ArtSound jij straks ook. Tijdens uitbundige pool party’s of terrasfeesten doen ze dankzij hun opvallend design dienst als echte sfeermakers. De felle LED-verlichting doet daar nog een feestelijk schepje bovenop. De PWR-, Lighthouse- en Lightball-speakers zijn stuk voor stuk statement pieces die niet alleen het oor maar ook het oog strelen. Draagbaar, waterproof en allesbehalve subtiel brengen deze show-stoppers leven in de brouwerij, voor een zomers geluidsfeest van jewelste!
Interhome breidt portfolio uit met ruim 6.000 vakantiewoningen in Denemarken
De Interhome Group heeft via een strategische samenwerking met de Deense vakantiewoningaanbieder Sol og Strand meer dan 6.000 vakantiewoningen en appartementen aan haar portfolio toegevoegd. Denemarken, dat rijk is aan panoramische landschappen tussen de Noordzee en de Baltische kust, is de laatste jaren steeds populairder geworden als toeristische bestemming.
De Zwitserse Interhome Group, specialist in vakantieaccommodaties, en het Deense Sol og Strand zijn een nieuwe, strategische samenwerking aangegaan. Beide vakantiewoningspecialisten volgen een vergelijkbare strategie, met lokale servicekantoren in populaire vakantieregio's die fungeren als aanspreekpunt voor zowel vakantiegasten als woningeigenaren. "We zijn verheugd dat we in Sol og Strand een exclusieve partner voor de Deense markt hebben gevonden, die qua waarden en bedrijfsmodel uitstekend bij elkaar passen", aldus Jörg Herrmann, CEO van Interhome Group. "We kennen de oprichters en het management van Sol og Strand al vele jaren persoonlijk en bewonderen hoe de organisatie zich is blijven ontwikkelen. Los van onze gedeelde passie voor vakantiewoningen, hebben we beiden als doel om via een succesvolle bemiddeling zowel onze gasten als onze eigenaren blij te maken", voegt hij eraan toe. De meer dan 6.000 accommodaties van Sol og Strand in Denemarken zullen de komende weken stelselmatig aan de website van Interhome worden toegevoegd.
"We zijn altijd op zoek naar mogelijkheden om ons bedrijf uit te breiden en onze positie in de markt te versterken. Deze strategische samenwerking met Interhome Group heeft ons een perfecte oplossing geboden: met haar platform en uitgebreide internationale netwerk zal Interhome Group ons helpen het volume van boekingen voor vakantiewoningen in Denemarken te verhogen", legt Per Dam, Managing Director van Sol og Strand, uit.
» NIEUWE STOFFENCOLLECTIES: DIA FELIZ & ROSEMARY - » PAASTAFEL-INSPIRATIE
Mondial Tissus vat dit voorjaar het goede leven samen in twee collecties: Dia Feliz en Rosemary. Thema’s die bol staan van dagelijks klein geluk zoals de zon, puur en lekker eten, het gezelschap van dierbaren, sprankelende kleuren en de charmante eenvoud van traditie. Het paasfeest, dat zo intens gevierd wordt onder de zuiderse zon, is de perfecte inspiratiebron voor al deze authentieke gezelligheid. Met uitbundige of net heel romantische bloemenprints en complementaire dessins brengt Mondial Tissus de warmte van de Portugese familietafel naar jou thuis.
Dia Feliz
Portugese charme in overvloed, zo kan de Dia Feliz-collectie het best omschreven worden. Kunstige en krullerige florals – typerend voor de gekende Portugese (gevel)faiences – versieren het tafeltextiel en de sfeervolle elementen in keramiek. In een eerder sober decor vol meubelstukken met een verhaal, steekt het frivole visuele gekwetter vrolijk af. Met een zonnig humeur trekt Mondial Tissus ons met Dia Feliz naar buiten, de wijde wereld in, de ander tegemoet.
Beeld 1: productinfo & prijzen: • Tafellaken, 150 x 360 cm, confectieprijs: €40,44, prijs met stof Sergé fleurs coupées multico (305097): €133,87. • Tafelloper, 30 x 330 cm, confectieprijs: €13,80, prijs met stof Tissé teint Suzette - recyclé (298521): €78,37. • Servet, 45 x 45 cm, confectieprijs: €24,8, prijs met stof Crétonne Paulette jaune (300086): €45,98 voor 8 stuks. • Kussenhoes met boven- en onderbies en knopen, 38 x 38 x 5 cm, confectieprijs: €19,47, prijs met stof Tissé teint Suzette - recyclé (298521): €51,01.
Rosemary
De Rosemary-lijn pakt het iets meer ingetogen en rustiek aan. Een mix van zachte natuur- en aardetinten vervolledigen een collectie met frêle bloemendessins en klassieke gestreepte patronen. Helle citruskleuren in de vorm van een smakelijke citroenprint zorgen voor een extra zuiderse toets. De decoratie is even eerlijk als het interieur: nuchtere kleuren en materialen zoals hout, aardewerk, katoen, macramé, enz. Een ongedwongen mix en match waar je met plezier de blote voeten onder tafel schuift.
Beeld 2 Productinfo & prijzen : Tafellaken, 121 x 245 cm, confectieprijs: €13,36, prijs met stof Tisse teint Paulette - recyclé (298520): €61,78. - Tafelloper, 25 x 225 cm, confectieprijs: €12,84, prijs met stof Bachette champêtre vert (304525): €48,07. - Servet, 50 x 70 cm, confectieprijs: €8,14, prijs met stof Lin lavé Cordoue lin naturel (298477): €25,29 voor 2 stuks. - Kussenhoes, 40 x 40 cm, confectieprijs: €7,81, prijs met stof Bachette mini fleurs (298671): €15,31.
We shoppen massaal bewuster en dat komt onze planeet enkel maar ten goede! Ook schoenen- en handtassenmerk Unisa draagt graag een steentje bij, door te investeren in materialen die de planeet minder schade toebrengen. Het merk heeft als doel eyecatchers te creëren die langer mooi blijven en waar je nog jarenlang plezier aan zal beleven. Heal the world, zonder in te boeten aan stijl.
Unisa zet aankomend seizoen alweer in op hun ECOLINO lijn, met materialen gemaakt van gerecyclede plastic flessen. Daarnaast maken ze ook gebruik van een nieuwe stof, die 'Jarapa' heet en gemaakt is van restanten van de textielindustrie. Unisa maakt ook meer en meer gebruik van organische materialen, waardoor het aantal duurzame grondstoffen in de nieuwe collectie nog wordt uitgebreid. Mooie stoffen met originele prints garanderen must-haves voor aan je arm en je voeten.
renovatie van het classicistische The Duke in Brussel
Cosentino kent verbluffende toepassingen in interieurs wereldwijd, maar is dankzij de lichtheid en duurzaamheid van haar producten ook de perfecte partner voor buitentoepassingen. Dit wordt nog maar eens bewezen, ditmaal door de renovatie van het kantoorgebouw The Duke in de Brusselse Warandewijk. Een compositie van op maat gesneden grafische elementen reflecteert en eert de klassieke vormgeving van de voorgevel en zorgt samen met een nieuwe uitbouw voor een gebalanceerde, moderne charme.
The Duke, een kennismaking
The Duke is in 1776 gebouwd naar een ontwerp van architect Barnabé Guimard en werd recent onder handen genomen door VIVA Architecture, het Antwerpse architectenbureau gespecialiseerd in binnenstedelijke transformaties en reconversie-projecten. Het gebouw bestaat uit een 3 verdiepingen tellende achterbouw en een klassieke voorbouw met bovenop een nieuwe, hedendaagse uitbreiding die t.o.v. de gevel iets meer naar achter werd opgetrokken. Beide bouwen zijn verbonden door een lange gang aan/rond de centrale patio.
Tijdens het ontwerp en de uitvoering van de renovatie, werd de classicistische identiteit van The Duke nauwlettend in het oog gehouden. Zo werd samengewerkt met de stad Brussel en het Agentschap Onroerend Erfgoed voor het in ere herstellen van de voorgevel; hernemen de grote gebogen ramen de 18e-eeuwse architecturale flair en werden de royale hoogtes van de verdiepingen behouden. Het grafisch patroon van de voegen in de composietsteen refereert naar de profilering van de kolommen van de oorspronkelijke classicistische gevel.
Een uniform van innovatie
Een verbluffend staaltje meet- en snijwerk dat plaatsvond in de Cosentino-fabriek in Spanje. Daar werden alle gevelbekledingsplaten op maat verwerkt tot de perfecte ‘blokkendoos’ om de classicistische gevel te laten echoën doorheen het pand. Op de voorgevel werd gekozen voor Dekton® Fossil, een donkergrijze variant met een willekeurig patroon van bleke vegen en vlekken. Voor de achterbouw en de muren rondom de centrale patio, werd dan weer een lichte beige variant gebruikt, nl. Dekton® Edora. Op alle patiogevels zien we een donker contrasterend spel van zwarte lijnen van 8 mm breed, even breed als de dikte van het plaatmateriaal, dat zoals eerder al aangehaald de classicistische elementen van de voorgevel weerspiegelt. Het duurzame Dekton® is ideaal als buitengevelbekleding omdat het naast licht – slechts 20 kg per m2 en daarmee 4 keer lichter dan natuursteen – ook weer-, kras-, krimp- en vlekbestendig is. Bovendien is het materiaal over de hele lijn CO2-neutraal en volledig cradle-to-cradle. De perfecte interpretatie dus van klassieke schoonheid en moderne innovatie.
Het gebruik van edelmetalen – denk goud of zilver – in de keuken is nog steeds een belangrijke en gewaardeerde trend. Maar in 2023 wint vooral het gezellige koper aan populariteit en wordt het als (koper)rode draad door de keuken heen getrokken, als een geleider die de warmte en rust haast elektrisch doet stromen. Laat je inspireren door keukenconnaisseur ixina en ontdek hoe koper er dit jaar in slaagt om sterk en ongemoeid het hart van iedere interieurliefhebber te stelen.
Metalen kameleon
Het zachte karakter van koper brengt een zekere flexibiliteit met zich mee, een veelzijdigheid die het metaal steeds opnieuw vormgeeft. Dankzij de diverse afwerkingen past het opulente metaal zich bovendien moeiteloos aan ieder interieur aan: waar liefhebbers van het moderne kunnen kiezen voor een natuurlijke, geborstelde of gespiegelde finish, geeft het grijsgroene patina een veeleer luxueuze vintage toets.
Verkoper je keuken
Dankzij zijn antibacteriële eigenschappen is koper de ultieme metalen keukenafwerking. Als tedere nuance of duidelijk statement, het omvattende koper kent ook in het hart van de woning zijn plek. Als een koperen draad spint ixina de trend door onze gehele keuken heen: van de grepen en handvaten tot de decoratie en verlichting. Dompel de spoelbak en het kraanwerk in rijk koper als unieke eyecatcher, of ga voor subtiel met kopergekleurde deur- of schuifopeningen die bovendien zorgen voor een zekere lineaire speelsheid. In combinatie met hout komt het metaal pas echt tot zijn recht, maar ook effen fronten vullen het naadloos aan.
Draai, speel en experimenteer tot je tuin het perfecte verlengstuk van jezelf is. Want in 2023 staan individualiteit en epicurisme voorop. Als een caleidoscoop vallen de verschillende stukjes voor iedereen telkens anders in elkaar tot een luchtig totaalbeeld waarin we helemaal onszelf terugvinden en waar we kunnen ademhalen. Voor de een betekent dit een monochrome dagdroom terwijl de ander wedijvert met de kleurenpracht van de natuur. King George bottelt 4 nieuwe outdoortrends waarvan jij je eigen fleurige reflectie kan maken.
Bucolique c’est chique
Channel je innerlijke nature kid en richt een terras of tuin in waar dieren, mensen, bloemen en planten samenkomen. Een aards paradijs waar overvloed heerst en rust toch steeds de boventoon voert. Daarvoor worden natuurlijke materialen gebruikt, accessoires en meubels in een steenkleurig tot groen pallet, zachte vormen en nestjes voor mens en dier. Oergeluk staat voorop met eigengekweekte gewassen uit de moestuin – of de kruidenbak voor het bucolische stadsbalkonnetje – en weelderige bloemenweides.
YinYang-Bingo
In het leven is niets zwart of wit, maar op het terras boomt monochromie. Een look die het meest tot zijn recht komt door de lijn volledig door te trekken. Vink je bingo dus maar af met steeds meer meubelstukken die naast het klassieke wit nu ook in trendy zwart te verkrijgen zijn, maar ook met elegante windlichten en lantaarns, knusse poefs en hoogstaande keukentools. Kiezen voor dezelfde tint voor je volledige exterieur zet het design van je meubilair kracht bij en zorgt voor architecturale eenvoud.
Zest for life
Uitbundiger types krijgen volgende zomer ook helemaal vrij spel want kleur is terug! Van zachte aardetinten en moody pastels tot 100 pk primaire- en citruskleuren. Op de vrolijkheid staat geen rem en dat geldt ook voor het design: rond en organisch of strak en minimalistisch, in de kleurenparade doet iedereen lekker mee. Na het jarenlange zwaaien van de ingetogen, zandkleurige scepter, nemen de narren het over. Zonder hun verstand te verliezen weliswaar, want lichte en gebruiksvriendelijke materialen zoals aluminium en roestvrij staal zorgen ervoor dat het onderhoud en het reorganiseren van je terras even plezierig is als het oogt.
Over het lijntje
De ‘close to nature’-trend van de afgelopen jaren ontwikkelt in 2023 tot een meer architecturale interpretatie van strakke lijnen en geometrische structuren. Van verticaal en vierkant vlechtwerk tot horizontaal gelijnd outdoor meubilair en textiel met brede strepen – de rotan-trend is volwassen geworden en bekoort met een gelaagde look die ambacht en balans nog steeds op een voetstuk plaatst.
Krachtige kleuren en speelse volumes in de SS23 collectie van Caroline Biss
Caroline Biss gaat deze zomer voluit voor kleur en vrouwelijke elegantie. Invloeden uit de seventies en eighties zijn nooit ver weg, eigentijds gemixt in een spel van volumes.
De collectie omvat verschillende thema’s met elk een eigen kleurenpalet en stoffen, aangepast aan het moment van het jaar: van outfits in warme materialen of in laagjes voor de prille lente tot lichte, luchtige tops en jurken voor zonnige dagen in mei. Alle thema’s zijn onderling combineerbaar zodat je met een beperkt aantal stuks verschillende looks kan samenstellen.
Lenteblues en zomerse zandkleuren
Caroline Biss geeft het startsein van het seizoen in blauw en wit, aangevuld door roze. Blikvangers zijn de wazige ruiten en vlindermotieven die zowel als toon-op-toon jacquardmotief in breiwerk als in bedrukte versie opduiken. Jeans geeft ook present, in skinny versie of als bootleg met pijpen die al dan niet kunnen open geknoopt worden. Ze worden gecombineerd met breiwerk in luchtige fantasiesteken, een romantische bloes met ruches en kant of een vlotte blazer voor een relaxte business stijl.
Voor zonnige dagen zijn er felle tinten of natuurlijke kleuren zoals beige, camel ecru, en bruin. Tie-dye prints, patchwork, en haakwerk flirten met de seventies.
Totaallooks in krachtige kleuren
Exclusieve prints, ontworpen door het eigen creatieve team, maken deel uit van het DNA van Caroline Biss. Ze worden nu eens gecombineerd met gelijkgestemde accessoires en dan weer met effen stukken in uitgesproken tinten, zoals lavendelblauw, tangerine, felrood, roze, en geel. Daarnaast zien we effen totaallooks in krachtige kleuren.
Spel van volumes
Wijde hoge taille-pantalons en rokken zijn sterk vertegenwoordigd in de collectie en worden gecombineerd met korte tops en jasjes. Lange hemdjurken vormen dan weer een vlotte match met skinny jeans. Een vleugje eighties is nooit ver weg. Denk power suits met brede, gevulde schouders.
Statement outfits voor het feest
Komende zomer wordt er een van feesten in grote stijl. Speciaal voor gala-avonden en trouwfeesten brengt Caroline Biss een compacte, eigentijdse feestcollectie met statement pieces die 100% Instagram-proof zijn. Zoals lange satijnen avondjurken met een diepe split, goudbeige satijnen broekpakken, sensuele haltertunieken met een gelijkgestemde wijde pantalon in felle kleuren, of elegante jumpsuits met wijde pijpen die de allures hebben van een galajurk.
Matching accessoires
Voor elk thema brengt Caroline Biss de juiste accessoires, van bedrukte foulards in alle kleuren van de collectie tot bucket hoedjes die helemaal in harmonie zijn met de bedrukte trenchcoats.
De uitgebreide schoenencollectie omvat zowel vlotte sneakers in wit of in een kleurenmix als feestelijke sandalen. Geperforeerde peep-toe laarsjes houden het luchtig, net als seventies sandalen in natuurlijke tinten en slippers in gevlochten raffia.
Tassen met geometrische vormen in een boeiende materialenmix zijn in één oogopslag herkenbaar dankzij de opvallende “CB-sluiting”. Over elk detail is nagedacht. Die doorgedreven zin voor perfectie en kwaliteit is ook de reden waarom deze Belgische collectie al generaties lang relevant is en blijft.
Kersverse CEO Isabelle Vermeir blaast nieuwe wind door ixina
Na meer dan een kwarteeuw laat Isabelle Vermeir de vastgoedsector en Century 21 achter zich, om een nieuwe weg in te slaan als CEO van Belgische keukengigant ixina. Op het eerste gezicht misschien een grote verandering, volgens Vermeir een logische keuze. Met haar ambitieuze visie op de toekomst en expertise in trends en wonen is ze gebrand op het inzetten van haar complementair skills in de Belgische keukenmarkt.
Familiebedrijf : Bij Century 21 doorliep Isabelle Vermeir een vlekkeloos parcours, waar ze na het behalen van verschillende mijlpalen uiteindelijk aan het roer kwam te staan. “Na 5 jaar als CEO was het tijd voor een nieuwe uitdaging. Toen de kans bij ixina zich aanbood, was de keuze dan ook snel gemaakt. Keukens en vastgoed lijken misschien verschillende werelden maar niets is minder waar”, klinkt het. “Beide sectoren huizen namelijk in lifestyle, met de keuken als kloppend hart van de woning.”
Met een verregaande kennis van franchise gelooft Vermeir sterk in haar nieuwe rol bij ixina. “De franchisewereld en de manier waarin er gewerkt wordt, boeit me enorm. Het nationale aspect van het bedrijf is wat me bovendien initieel aantrok, ixina is zowel een Vlaams als Waals verhaal dat staat voor Belgische eenheid en werkt als een overkoepelende familie. Bovendien heeft ixina een heel internationaal karakter, met winkels in zo’n 25 verschillende landen. De 300ste opende recent in het Belgische Fléron.”
Vermeir kijkt ambitieus naar de toekomst, naar een groeiend en grootser ixina. “Ik geloof absoluut in het model van het bedrijf: onafhankelijke franchisehouders die op een zelfstandige manier werken, met ixina als beschermende laag. En hoewel onze winkels momenteel evenwichtig verspreid zijn over het land, zijn er enkele plaatsen in België waar nog mogelijkheden zijn.” Hier maakte ixina alvast werk van, met de opening van een 60ste Belgische vestiging in december.
Een gesubsidieerde keuken
De stijgende energiekost is een actueel probleem dat ook voelbaar is bij ixina. “Daarnaast zijn ook onze grondstoffen duurder geworden. Toch huist er in elke crisis een kans, en die zie ik ook voor onze sector. De regering draagt premies en subsidies uit voor renovaties: een goede zaak, maar een aantal belangrijke dingen worden jammer genoeg vergeten. Oudere keukens zijn vaak grootverbruikers door gedateerde toestellen en technologie, denk ovens of dampkappen. Ik roep onze regering daarom op na te denken over een financiële keukenrenovatiehulp als ondersteunende premie, want ook hier kan de consument flink besparen.”
Een nieuwe woonwending
We leven op een andere manier in en met onze keuken. Waar de ruimte vroeger enkel gebruikt werd om te koken, is het nu de plek in de woning waar we samenkomen en -leven. “De keuken integreert zich steeds meer in onze leefruimte, en dat merken wij ook. Denk bureau- of zithoeken die mee in het ontwerp worden getrokken. Het idee van buitenkeukens was ons bovendien tot enkele jaren terug vreemd, nu een regelmatige vraag. In de toekomst zie ik deze trends enkel verdergroeien en evolueren.”
De huizenmarkt zelf maakt momenteel ook een verschuiving mee: kleiner wonen en huren raakt steeds meer in trek. Volgens Isabelle Vermeir een nieuwe deur die opengaat. “Projectontwikkeling of het samenwerken met grotere verhuur-bedrijven zijn sectoren en niches die opportuniteiten bieden voor ixina. Waar vroeger een keuken geplaatst werd voor 10 tot 15 jaar, verhuizen mensen nu sneller en zijn kleinere renovaties populairder dan ooit. Belgen zijn bovenal bourgondiërs met de keuken als belangrijkste troef. In een nieuwe woonst is deze ruimte dan ook meestal het eerste dat aangepakt wordt.”
Quality check
Dat ixina voor kwaliteitskeukens staat, werd recent opnieuw bevestigd. Voor een derde keer op rij werd het bedrijf bekroond met de Salesforce-award voor Beste Winkelketen van België in de categorie Keukens en Badkamers. “Het behouden van die kwaliteit is uiterst belangrijk om onze leiderspositie in de Belgische markt te handhaven. In 2023 plannen we daarom de nodige kwaliteitscontroles van onze winkels en systemen, zo behouden we hetzelfde niveau en verbeteren we waar mogelijk.” Ook de website van ixina onderging recent een facelift, een perfect startschot voor een periode van vernieuwing en positieve verandering.
» 6 KEUKENKRAANTRENDS 2023 - » 22 MAART WERELD WATER DAG
Hoe je het ook bekijkt, het leven in de keuken wordt gestuwd door water. Koken, schoonmaken, het wassen van onze handen: in het hart van onze woning is water de grootste troef. Met Wereld Water Dag in het achterhoofd, schenkt keukenspecialist Franke extra aandacht aan de motor van de keuken, ofwel het kraanwerk dat als oerdegelijke dam het krachtige water beheert en controleert. Tijdens het prille nieuwe jaar blikt Franke bovendien vooruit naar de keukenkraantrends die tijdens 2023 in een absolute stroomversnelling zullen varen.
1/ Slimme kranen
Slimme kranen verschenen al een hele tijd geleden op de voorgrond in openbare ruimtes maar tegenwoordig zijn ze ook te vinden in onze eigen woningen, steeds vaker uitgerust met de nieuwste snufjes. Ofwel nieuwe technieken met het milieu en besparen als voornaamste drijfveren, zoals kraanwerk met energie- of waterbesparende functies. Zo gaan de Active-kraan en Active Twist-kraan van Franke zuinig om met energie, terwijl de Tango Neo-, Orbit- en Centro-kraan dan weer waterbesparend werken. Een andere geliefde innovatie is de handvrije bediening: gemakkelijk, efficiënt en über-hygiënisch. Zo was je bijvoorbeeld met de Atlas Neo Sensor-kraan van Franke in een handomdraai het vuil weg. Letterlijk.
2/ Ronde vormen
Organische vormen blijven tijdens 2023 hun weg vinden in ons interieur, ook in de keuken en in het kraanwerk. Het water doen stromen gebeurt in ronde, slankere modellen die met hun halzen hinten naar een elegante zwaan, dobberend op een windstil meer. Het diverse assortiment van Franke voorziet voor elk wat wils. Geef je hippe, hedendaagse keuken een sierlijke krul met de Pescara- of Eos Neo-kraan, of integreer een prominente blikvanger in je eerder klassiek interieur met de statige en afgeronde Active- of Fox-kraan.
3/ Geborsteld koper
Opvallende spoelbakken met bijpassend kraanwerk kunnen een mooie eyecatcher zijn die de keuken en ruimte zonder meer een flinke portie karakter geven. Geborsteld koper, uniek en veelzijdig, speelt tijdens het komende jaar een prominente hoofdrol als materiaal en afwerking. De vorstelijke Mythos Masterpiece-collectie van Franke komt in diverse kleurnuances, waaronder een prachtige koperkleur. Kies voor alleenstaand kraanwerk als statement piece, of laat de kleur rijkelijk doorstromen in de bijpassende accessoires die deel uitmaken van de collectie. Ook met de Atlas Neo-kraan biedt Franke je een royaal gekleurd alternatief.
4/ Contrasterende materialen
Wanneer verschillende – of zelfs ronduit contrasterende – materialen samenkomen, ontstaat er een unieke spanninng die bruist van leven en beweging. Het geeft karakter en doet verwonderd opkijken. Franke speelt als een waar meester met verschillende kraanafwerkingen. Wat dacht je van sprankelend chroom in combinatie met matzwart, stralend wit of sober grijs? Voor de speelvogels onder ons is een goudkleurige afwerking misschien een geschiktere optie. De Neptune Evo-, Urban-, Orbit- en Vital-kranen van Franke hebben telkens een uitgebreid aanbod aan kleurencombinaties en afwerkingen waarmee je je keuken een unieke en persoonlijke twist geeft.
5/ Mat zwart
Dat monochroom zwart werkt, is allang geen geheim meer. In 2023 trekken we met deze geliefde trend opnieuw de keuken in, voor een scherpe en moderne afwerking die ieder interieur naar een hoger niveau tilt. Franke biedt voor meerdere kraanmodellen – onder meer voor de Active- en Icon-kranen – een spectrum aan kleuropties, waaronder mat zwart. De matte afwerking voor spoelbakken en kraanwerk zijn niet alleen een streling voor het oog, ze zijn uitermate onderhoudsvriendelijk. Geen vingerafdruk te bespeuren!
6/ Bijpassende accessoires
Wanneer je enorme aandacht gespendeerd hebt aan je keukeninrichting en zijn details, kan je je al snel mateloos irriteren aan rondslingerende zaken – denk aan lompe flessen afwasmiddel of handzeep – die het geheel visueel verstoren. Kies daarom voor een keuken waar de accessoires dezelfde look en feel hebben. Franke biedt bij meerdere collecties ingebouwde zeepverdelers aan die perfect in het gehele keukenplaatje passen. De royale Mythos- en Mythos Masterpiece-collecties bieden bij hun kraanwerk bijpassende toebehoren aan, net als bij de klassiekere Tango Neo-kraan of de strak moderne Active-kraan. Zo krijgt iedere keuken, van ieder formaat en kaliber, een naadloze en verfijnde look die doorgetrokken wordt tot in de kleinste details.
In de volle zon genieten van goede sneeuw? In het Stubaital kan het! De vier skigebieden in deze regio liggen op 1000 tot 3200 meter hoogte. Tot eind mei is de regio daarom sneeuwzeker, waardoor je ook buiten de klassieke wintermaanden een mooie skitrip maakt. Wat dacht je van skiën in je T-shirt, lunchen in de zon en gebruind terugkomen van je wintersport? En dat allemaal terwijl de pistes in goede conditie zijn.
Skiën in de lente
De vier hooggelegen skigebieden in het Stubaital zijn perfect om het wintersportseizoen af te sluiten en tegelijkertijdvan de lentezon te genieten. Het hoogste skigebied is de Stubaier gletsjer, waar je tot eind mei van de pistes glijdt. Overdag ligt de temperatuur hier tussen de 8 en 12 graden, terwijl het er ’s nachts koud genoeg is om de sneeuw in goede conditie te houden. Ook op de pistes van Schlick 2000 vermaken wintersporters zich tot diep in het voorjaar. Hier kun je tot en met Pasen genieten van geprepareerde pistes en strakblauwe lucht.
Activiteiten voor jong en oud
In het Stubaital is in het voorjaar veel te beleven. Zo opent het Stubai Zoo Snowpark op 1 april de grote opstelling, waardoor het een van de grootste snow parks wereldwijd is. Op 12 februari en 2 april zijn hier de OSV Snowpark Days. Kinderen van 8 tot 16 jaar volgen dan gratis freestyle ski-en snowboardlessen. Op de Stubaier gletsjer vind je direct bij bergstation Gamsgarten tot 21 april het BIG Family Kids and Youth Ski Camp. Deze plek biedt alles voor een onvergetelijke ervaring voor jonge skiërs: een slalompiste, een sneeuwkasteel, kleine hindernissen en nog veel meer.
Evenementen in februari
Ook deze maand is er in het Stubaital genoeg te beleven. Op 7 en 14 februari vinden de Winter Hiking Nights in het Klausäuele Nature Active Park in Neustift plaats. Het verlichte landschap biedt een groot aanbod aan kunst, eten en entertainment. Denk aan hondensledetochten, kraampjes met Tiroolse specialiteiten, ritjes met een paardenkoets, een schaatsbaan en het bewonderen van ijssculpturen.
Ook de Serles Winterwandernacht in Serlesbahnen Mieders is een mooie beleving. In de avond van 21 februari brengen de gondels van de Serleshbahn je hoog naar boven en zijn de paden rond de Serles-meren verlicht. Hier kun je verschillende hikes doen, nachtrodelen en kijken naar een aantal wandelacts. Bergrestaurants de Koppeneck en de Ochsenhütte zijn deze avond open tot 22:30 uur.
Wil je genieten van een spectaculaire en kleurrijke ski-show? Elke woensdagavond van 1 februari tot en met 8 maart vindt in Schlick 2000 de Night of Colors plaats. Dit bestaat uit een licht- en vuurshow door de groep ‘Anta Agni’, skidemonstraties door de Stubai skischool, demonstraties van de pistenbully’s, de Stoanbeissern motorcrossers en een verlichte helikopter.
Reis met de trein naar Stubai
De vakantie ontspannen beginnen? Reis dan met de trein naar Innsbruck. Tot 7 mei boek je de Nightjet voor een comfortabele en duurzame reis naar Stubai. Vanaf Innsbruck kun je kiezen voor een transfer direct naar je accommodatie in Stubai. Of reis vanuit Innsbruck gratis met de bus of tram naar het Stubaital.
Arrangementen voor een onvergetelijke wintersport
Een wintersportvakantie die tot in de puntjes klopt: het kan met de arrangementen die het Stubaital biedt. Denk bijvoorbeeld aan de Stubaier Gletscherbetovering. Inbegrepen zijn twee tot zeven overnachtingen met ontbijt of halfpension in een vakantiewoning én een skipas voor het skigebied van de Stubaier Gletscher. Wil je in de lente vier dagen voor de prijs van drie skiën? Kies dan voor het Zonne-skiën 4=3 arrangement. Liever skiën in Schlick 2000? Dan is het Schlick 2000 ‘Firn Ski Hit’ arrangement wat je zoekt met twee tot vijf overnachtingen met ontbijt of halfpension in een vakantieappartement én een skipas.
De grootste handtassentrends voor de lente vind je bij MAE
Zet SS23 in met een trendy tas en matching carré
Dit voorjaar stelt MAE een gloednieuwe collectie voor bij Veritas met trendy items waar elke fashionista blij van wordt. Laat je inspireren door de zeven grootste handtassentrends en combineer naar hartenlust met de carré sjaaltjes en MAE accessoires. In een handomdraai klaar voor een prachtige lente!
1. Zoete gloed
Zeemzoete pasteltinten verdwijnen dit seizoen nog niet uit het modebeeld. Zachte kleuren als lavendel, lichtroze, off-white en munt zijn veelzijdig en makkelijk te combineren. De icy kleurtonen van de quilted MAE tasjes zorgen voor een zachte overgang van je wintergarederobe naar de lentevariant.
2. Knallen en opvallen
Contrast moet er zijn. Naast subtiele pastel, zien we dit seizoen ook een revival van neon. Knalkleuren als groen, geel en roze zorgen ervoor dat alle ogen op je handtas gericht zijn. De all-over logoprint van MAE maakt van deze tas een echte blikvanger.
3. Mini tas, maxi statement
Deze trend is voor minimalisten die enkel essentials meenemen in hun handtas. Maak een statement met de kleine kleurrijke tasjes met MAE embossed strap of het handsfree heuptasje, functioneel én trendy. Buckle up!
4. Handle with care
Een klassiek handvat bovenop geeft elke handtas een classy, elegante uitstraling, ook de stoere box bags. Kleuren van felgeel tot donkerrood geven je een gesofisticeerde look in een handomdraai.
5. More (prints) is more
Dit seizoen is kiezen tussen prints niet nodig. Hoe meer, hoe beter! Combineer de zebraprint crocotasjes met een carré in opvallende print.
6. Size matters
Praktisch én prachtig, grote shoppers zijn een must-have, voor een dagje strand tot de dagelijkse boodschappen. Grote tassen vinden we in de MAE-collectie in verschillende materialen, van een jacquard versie tot een rieten variant.
7. Heavy metal(lics)
De feestdagen liggen al even achter ons, maar de feestlooks hoeven dat niet te zijn. Metallic kleuren en details geven elke outfit a dash of party, van een handig telefoontasje tot een statement box bag.
Praktisch : De nieuwe collectie van MAE is exclusief beschikbaar bij Veritas vanaf februari.
De Belg en zijn witte keuken, een liefdesverhaal dat waarschijnlijk nooit tot een einde zal komen. Toch lonken steeds meer mensen naar kleurrijkere opties voor het hart van het huis. Keukenspecialist ixina spot 3 trends die de keuken in 2023 niet alleen warmer doen ogen, maar ook gezelliger doen aanvoelen. Denk aan het gebruik van minerale materialen en velvet-touch fronten. C’est bien chaud, ça!
Noir intense : Zwarte kranen en handgrepen bleken slechts een voorbode: in 2023 kleurt de volledige keuken gitzwart. Een naam als Vogue Noir verklapt de allure die een all-black keuken aan een woning geeft. Waar we vroeger afgeschrikt werden door het donkere effect van een zwarte kastenwand, raken we nu steeds meer bekeerd tot de klasse die zo’n intense keuken ons schenkt. Wie toch liever een paar lichtpuntjes heeft, kan de zwarte kast- en ladefronten combineren met koperen grepen – nieuw in het gamma van ixina – of de immer trendy en toch steeds tijdloze gouden varianten.
Qué calor : Een graadje warmer nog dan zonnige handgrepen, zijn fronten in gezellige natuurkleuren. Want in het nieuwe jaar worden kille uitvoeringen aan de kant geschoven en kiezen we voor de mildere optie zoals zacht zijdegrijs en sereen taupe. Als een dikke wollen trui leggen keukens Vita Gris Soie en Velvet Taupe zo een warm deken over je woning. Verhoog de aaibaarheidsfactor met bijkomende houten accenten en andere natuurlijke materialen.
Magistraal mineraal : Als laatste trend zien we de brede interpretatie van die natuurlijke materialen. Waar we bij een keuken spontaan aan hout denken, zoals de nieuwe eiken Bergamot keukenfronten, steken minerale looks steeds meer de kop op. Werkbladen en spatwanden zijn hiervoor de perfecte toepassing. Kies voor een klassieke combinatie met uitvoering in marmerlook of ga voor een industriële feel met een keukenblad en spatwand in betonlook.
ixina x Batibouw
In maart is het uitkijken naar de lentezon, maar ook naar de nieuwe editie van Batibouw. Van dinsdag 14 t.e.m. zondag 19 maart 2023 opent Brussels Expo weer de deuren voor elke bezoeker met een baksteen(tje) in de maag. Ook ixina tekent er weer present en dit jaar zelfs met een stand van maar liefst 185 m2. Om de passant volledig onder te dompelen in de ixina-wereld, bouwt de Belgische keukenspecialist een tijdelijk appartement, inclusief keuken, bijkeuken, ontbijthoek, werkhoek, enz. Bel gerust eens aan op stand nummer 11224.