Tiny living is a big thing. Steeds meer wonen we op een kleinere en compactere manier, en dat vergt de nodige organisatie en structuur. Ook in onze badkamer, waar een beperktere ruimte en inrichting net zo mooi en functioneel kunnen zijn. Het is vooral een kwestie van slim indelen en kiezen voor ruimtebesparende oplossingen die je slanke badkamer transformeren tot een oase van georganiseerde rust – dankzij X²O Badkamers bovendien in stijl. Laat je inspireren door vier eenvoudige tips.
Zonder opstapje
Hoewel het nemen van een heerlijk bubbelbad het toppunt van ontspanning kan zijn, heeft het vaak geen plek in de tiny bathroom. Een inloopdouche is een perfect alternatief voor hetzelfde gelukzalige gevoel van wellness, zonder in te boeten op de beschikbare ruimte. Dankzij een strakke, moderne afwerking met een minimalistische noot creëer je makkelijk meer visuele diepte en ruimte – zeker wanneer je het combineert met een glazen douchewand. Is je ruimte beperkt maar wil je toch de luxe van een inloopdouche ervaren? De Balmani Move Slide met uitschuifbare glaspanelen maakt je badkamerdroom waar.
Extra-extra-extra-large
Een dubbele wastafel neemt meteen heel wat plek in, zeker in een badkamer met een kleine oppervlakte. Kies daarom voor een zwevend model; door de grond zo veel mogelijk vrij te houden behoud je een breed ruimtelijk gevoel. Wanneer je bovendien door plaatsgebrek geen extra opbergkast kan plaatsen, probeer dan zo veel mogelijk de wanden te benutten. Van een betegelde spatwand achter de wastafel tot handdoekhouders of -haakjes ernaast – de ruimte rondom de wastafel maak je best zo groot en multifunctioneel mogelijk.
Klein maar groot
Wanneer de beschikbare ruimte beperkt is, zijn de opslagmogelijkheden dat ook. Slimme meubels met diverse opbergfaciliteiten zijn in de mini-badkamer daarom een absolute must. Wat dacht je bijvoorbeeld van een zwevende spiegel met geïntegreerde opbergnis? Verzorgingsproducten heb je zo binnen handbereik en je hoeft je niet te verplaatsen om even in de spiegel te kijken. Of misschien heb je liever meer structuur en ruimte in je wastafelmeubel? X²O tipt modellen met diepe schuiven en inliggende lades, zoals de Balmani Forma. Gebruik tenslotte extra organizers – denk aan de Balmani Tray-wandplankjes – om de beschikbare ruimte te optimaliseren.
De hoogte in
Naast het toepassen van praktische zaken, bestaan er ook heel wat optische tips en tricks die de badkamer ruimer doen aanvoelen. Zo kies je er best voor om vooral lichtere tinten te gebruiken, en houd je het kleurverschil tussen de muren en de vloer zo minimaal mogelijk. Je badkamer blijft zo één organisch en samenhangend geheel. Daarnaast werk je steeds de hoogte in, en kies je vooral voor verticale lijnen door het interieur heen. Een smal, zwevend badkamermeubel met groeven maakt bijvoorbeeld voor heel wat (visuele) ruimte, terwijl een breder en staand model een nauwer gevoel creëert. Ook het integreren van metrotegels zorgt voor een soortgelijk effect. Een kleine badkamer? Ja, graag!
Alle bovenstaande producten zijn exclusief verkrijgbaar bij X²O Badkamers -- www.x2o.be
» GERVI VOEGT CHILL TUBS IJSBADEN TOE AAN ASSORTIMENT
In een wereld en tijd waar stress vaak een overheersende factor kan zijn, zoeken we even veel naar manieren om het te ontsnappen. Intermittend living, het beoefenen van yoga of het nemen van korte meditatiepauzes tijdens het werken of studeren: relaxatie is steeds persoonlijk. Het ijsbaden – geïntroduceerd bij het grote publiek door ‘The Iceman’ Wim Hof – is de nieuwste wellnesstrend waarbij je jezelf kortstondig blootstelt aan (extreme) koude. Een trend die bovendien niet kan ontbreken in het assortiment van Gervi. Laat je inspireren (en motiveren) door de voordelen van het ijsbaden en Chill Tubs, het nieuwste merk bij Gervi.
1/ Je voelt je alerter : We kennen het allemaal: opstaan met een heldere en alerte geest is niet altijd evident. Het nemen van een ijskoude douche of bad kan hier perfect bij helpen. Je hartslag en bloeddruk verhogen, je ademhaling gaat sneller en de adrenaline giert kort maar krachtig door je lijf. Op een energieke manier worden je lichaam en geest wakker geschut voor een energieboost die je gedurende de hele dag blijft voelen.
2/ Je immuunsysteem en bloedsomloop versterken : Wanneer je lichaam geconfronteerd wordt met koudere temperaturen, vernauwen je bloedvaatjes. Je traint als het ware hun flexibiliteit, waardoor je bloed beter gaat stromen. Dit is dan weer goed voor de gezondheid van je hart en slagaders. Daarnaast ondersteunt ijsbaden je immuunsysteem omdat het de aanmaak van witte bloedlichaampjes bevordert.
3/ Je wordt er gelukkiger van : Tijdens het ijsbaden ervaar je niet alleen een enorme boost aan zelfvertrouwen en wilskracht, je lichaam maakt ook dopamine aan – also known as het ‘gelukshormoon’. Een beter humeur? Met een ijskoud bad bereik je het iedere ochtend.
4/ Dé sporterstool bij uitstek : Het onderdompelen in ijskoud water is vooral geliefd bij (top)sporters. En terecht, want het draagt bij tot een spoedig herstel van de spieren en gaat vermoeidheid tegen. Bovendien is ijsbaden de perfecte manier om na een zware work out weer af te koelen en helpt het mogelijke ontstekingen te vermijden.
5/ Geen pijnstiller meer nodig : Iets ijskoud op een pijnlijk lichaamsdeel leggen, is niets baanbrekend. Een zak ijs helpt bij een gevoelige zwelling en doet het afnemen, een ijsbad is dan een leukere en meer ontspannende optie. Daarnaast werkt de koude als een verzachtende balsem op kwetsuren of blessures.
De ijsbaden van Chill Tubs bij Gervi
Geniet van de verademende voordelen van ijsbaden in je eigen woning. De hoogwaardig afgewerkte baden worden gemaakt uit kwalitatieve materialen als roestvrij staal, teakhout en zwart aluminium en zijn een stijlvolle toevoeging aan je home wellnessruimte. Bovendien worden ze uitgerust met ozon- en filtratiesystemen zodat het water iedere dag proper en hygiënisch blijft. Time to chill!
Jeansbroeken zijn er in onmogelijk veel vormen, modellen, en maten. De juiste broek vinden is daarom ook geen sinecure, maar bij Lee Cooper kan je al decennialang terecht om een jeansbroek met de perfecte fit te vinden, een jeansbroek waar jij je goed in voelt.
Het is voor het Belgisch merk uiterst belangrijk dat iedereen zich goed voelt in een jeansbroek, en daarom blijven ze inzetten op het ontwikkelen van nieuwe modellen en fits.
In 2023 lanceren ze daarom de Boomer jeans, een jeansbroek die speciaal ontworpen is voor een ouder doelpubliek. Gemaakt uit katoen, en met een lossere fit is dit de ideale broek om in ultiem comfort de dag door te komen. De slim fit zorgt ervoor dat de broek je een polished look geeft, en de koordsluiting voegt dan weer een casual element toe.
Lee Cooper wil zich met hun ethos 'Be Yourself' inzetten voor iedereen, en vind het daarom belangrijk dat iedereen, ongeacht hun leeftijd, bij hen terecht kan voor kwalitatieve jeansbroeken die goed zitten. Daarom is de Boomer jeans ook uitgebracht binnen de collectie voor kinderen. Gemakkelijk om in te bewegen, gemakkelijk om zelf aan te doen; ideaal dus voor de kleinste denim liefhebbers.
Het nieuwe sociale restaurant heeft meteen al veel succes. Om de stijgende vraag te kunnen beantwoorden, opent de Federatie van de Resto du Cœur van België, pijler van de voedselhulp in heel België, een nieuw sociaal restaurant in Mariembourg. Opmerkelijk is dat de maaltijden voor de begunstigden worden bereid door niemand minder dan Isabelle Leloup, een gerenommeerde chef-kok.
De Federatie van de Resto du Cœur van België telt nu 20 Resto du Coeur die mensen in precaire situaties helpen. De nieuwe Resto du Cœur is gelegen op de Chaussée de Fagnolle 2 in Mariembourg.
Frank Duval, de nieuwe voorzitter van de Federatie van de Resto du Cœur van België, legt uit: ‘In de regio van Couvin is er maar een beperkt aantal verenigingen die volledige en betaalbare maaltijden aanbieden aan mensen in armoedige situaties. Om deze leemte op te vullen en aan de sterk gestegen vraag te voldoen, heeft de vzw ‘Solidarités Plurielles de l'Entre-Sambre et Meuse’ vorig jaar het sociale restaurant 'L'Assiette du Cœur' opgestart. Vandaag verwelkomen we dit restaurant in de grote Resto du Cœur-familie.'
Een Resto du Cœur voor mensen in nood
De Resto du Cœur in Mariembourg verwelkomt mensen in nood uit de regio Philippeville, Mettet, Cerfontaine, Florennes, Viroinval, Walcourt, Doische en Couvin, zonder filosofisch, religieus of cultureel onderscheid. Deze Resto is twee dagen per week geopend - dinsdag en donderdag - en biedt twee bedieningen aan om 11u45 en om 13u15. Het restaurant biedt plaats aan zo'n twintigtal gasten. Een maaltijd bestaat uit een voorgerecht, hoofdgerecht en dessert. Het is ook mogelijk om afhaalmaaltijden te reserveren. Deze laatste vertegenwoordigen 30% van de aanvragen.
‘Op basis van de gesprekken met de begunstigden van de Resto du Coeur, stellen we vast dat het steeds moeilijker wordt om toegang te krijgen tot gezonde voeding aan een betaalbare prijs. Voor de meeste begunstigden is één warme maaltijd per dag eten niet meer mogelijk. Daarom variëren de kosten van een aangeboden maaltijd in de Resto du Cœur van Mariembourg op basis van het inkomen van de begunstigde. Ze betalen nooit meer dan € 4 voor een volledig gezond en evenwichtig menu’, onderstreept Frank Duval.
De Resto du Cœur van Mariembourg is een ontmoetingsplaats waar begunstigden met elkaar kunnen praten tijdens de maaltijd. Bij elke bediening is een maatschappelijk werker van de vzw Solidarités Plurielles aanwezig om vragen van begunstigden te beantwoorden, bepaalde administratieve procedures uit te voeren en om oplossingen voor sociale ondersteuning te vinden. De vzw biedt hiervoor verschillende diensten aan: een sociale kruidenierswinkel, een schuldbemiddelings- en huisvestingsdienst, en een wassalon.
‘Samen staan we sterker! Om isolement en sociale uitsluiting te bestrijden, kan sociale en participatieve ondersteuning onze begunstigden helpen. Zo smeden ze nieuwe banden en herwinnen ze hun autonomie zodat ze voorgoed uit de armoede kunnen komen’, vervolgt Frank Duval.
Coluchette achter het kookfornuis
Wat dit Resto du Coeur ook onderscheidt van anderen is zeker de culinaire aanwezigheid van Isabelle Leloup als verantwoordelijke op site. Bij elke bediening doet ze haar schort aan om met meesterlijke hand de maaltijden voor de begunstigden te bereiden. Met 30 jaar ervaring als zelfstandige en als chef-kok van twee restaurants, stelt Isabelle Leloup nu haar passie en talent ten dienste van mensen in kansarme situaties. Ze is een voorstander van de korte keten en seizoensproducten, en aarzelt niet om de meest verrassende smaken en texturen te combineren. Lekker eten gebeurt namelijk niet alleen met de smaakpapillen, het oog wil ook wat! Isabelle Leloup wordt door de restaurantbezoekers al “Coluchette” genoemd, als referentie naar Coluche, de Franse acteur en komiek die aan de wieg stond van de Resto du Coeur.
Hoe de actie van Resto du Cœur ondersteunen?
Wie de actie van Resto du Cœur wil steunen, kan rechtstreeks een gift overmaken op het rekeningnummer: BE44 2400 3333 3345 of kan terecht op de website: www.restosducoeur.be. Voor elke schenking van € 40 of meer wordt een fiscaal attest op naam van de schenker afgeleverd. Giften zijn in 2023 aftrekbaar tot 45%.
De Federatie van de Resto du Cœur van België telt momenteel 20 Resto du Coeur: 14 in Wallonië (Aarlen, Bergen, Charleroi, Gembloux, La Louvière, Luik, Marche, Mariembourg, Moeskroen, Namen, Quiévrain-Honnelles, Val de Sambre, Verviers, Waver), 4 in Vlaanderen (Aarschot, Assenede, Oostende, Tienen) en 2 in Brussel (Laken en Sint-Gillis) naast 5 satellietvestigingen verspreid over heel België. Drie Mobiele Resto du Cœur bezorgen daarnaast voedselpakketten op locatie in Brussel en Wallonië.
Het nieuwe sociale restaurant heeft meteen al veel succes. Om de stijgende vraag te kunnen beantwoorden, opent de Federatie van de Resto du Cœur van België, pijler van de voedselhulp in heel België, een nieuw sociaal restaurant in Mariembourg. Opmerkelijk is dat de maaltijden voor de begunstigden worden bereid door niemand minder dan Isabelle Leloup, een gerenommeerde chef-kok.
De Federatie van de Resto du Cœur van België telt nu 20 Resto du Coeur die mensen in precaire situaties helpen. De nieuwe Resto du Cœur is gelegen op de Chaussée de Fagnolle 2 in Mariembourg.
Frank Duval, de nieuwe voorzitter van de Federatie van de Resto du Cœur van België, legt uit: ‘In de regio van Couvin is er maar een beperkt aantal verenigingen die volledige en betaalbare maaltijden aanbieden aan mensen in armoedige situaties. Om deze leemte op te vullen en aan de sterk gestegen vraag te voldoen, heeft de vzw ‘Solidarités Plurielles de l'Entre-Sambre et Meuse’ vorig jaar het sociale restaurant 'L'Assiette du Cœur' opgestart. Vandaag verwelkomen we dit restaurant in de grote Resto du Cœur-familie.'
Een Resto du Cœur voor mensen in nood
De Resto du Cœur in Mariembourg verwelkomt mensen in nood uit de regio Philippeville, Mettet, Cerfontaine, Florennes, Viroinval, Walcourt, Doische en Couvin, zonder filosofisch, religieus of cultureel onderscheid. Deze Resto is twee dagen per week geopend - dinsdag en donderdag - en biedt twee bedieningen aan om 11u45 en om 13u15. Het restaurant biedt plaats aan zo'n twintigtal gasten. Een maaltijd bestaat uit een voorgerecht, hoofdgerecht en dessert. Het is ook mogelijk om afhaalmaaltijden te reserveren. Deze laatste vertegenwoordigen 30% van de aanvragen.
‘Op basis van de gesprekken met de begunstigden van de Resto du Coeur, stellen we vast dat het steeds moeilijker wordt om toegang te krijgen tot gezonde voeding aan een betaalbare prijs. Voor de meeste begunstigden is één warme maaltijd per dag eten niet meer mogelijk. Daarom variëren de kosten van een aangeboden maaltijd in de Resto du Cœur van Mariembourg op basis van het inkomen van de begunstigde. Ze betalen nooit meer dan € 4 voor een volledig gezond en evenwichtig menu’, onderstreept Frank Duval.
De Resto du Cœur van Mariembourg is een ontmoetingsplaats waar begunstigden met elkaar kunnen praten tijdens de maaltijd. Bij elke bediening is een maatschappelijk werker van de vzw Solidarités Plurielles aanwezig om vragen van begunstigden te beantwoorden, bepaalde administratieve procedures uit te voeren en om oplossingen voor sociale ondersteuning te vinden. De vzw biedt hiervoor verschillende diensten aan: een sociale kruidenierswinkel, een schuldbemiddelings- en huisvestingsdienst, en een wassalon.
‘Samen staan we sterker! Om isolement en sociale uitsluiting te bestrijden, kan sociale en participatieve ondersteuning onze begunstigden helpen. Zo smeden ze nieuwe banden en herwinnen ze hun autonomie zodat ze voorgoed uit de armoede kunnen komen’, vervolgt Frank Duval.
Coluchette achter het kookfornuis
Wat dit Resto du Coeur ook onderscheidt van anderen is zeker de culinaire aanwezigheid van Isabelle Leloup als verantwoordelijke op site. Bij elke bediening doet ze haar schort aan om met meesterlijke hand de maaltijden voor de begunstigden te bereiden. Met 30 jaar ervaring als zelfstandige en als chef-kok van twee restaurants, stelt Isabelle Leloup nu haar passie en talent ten dienste van mensen in kansarme situaties. Ze is een voorstander van de korte keten en seizoensproducten, en aarzelt niet om de meest verrassende smaken en texturen te combineren. Lekker eten gebeurt namelijk niet alleen met de smaakpapillen, het oog wil ook wat! Isabelle Leloup wordt door de restaurantbezoekers al “Coluchette” genoemd, als referentie naar Coluche, de Franse acteur en komiek die aan de wieg stond van de Resto du Coeur.
Hoe de actie van Resto du Cœur ondersteunen?
Wie de actie van Resto du Cœur wil steunen, kan rechtstreeks een gift overmaken op het rekeningnummer: BE44 2400 3333 3345 of kan terecht op de website: www.restosducoeur.be. Voor elke schenking van € 40 of meer wordt een fiscaal attest op naam van de schenker afgeleverd. Giften zijn in 2023 aftrekbaar tot 45%.
De Federatie van de Resto du Cœur van België telt momenteel 20 Resto du Coeur: 14 in Wallonië (Aarlen, Bergen, Charleroi, Gembloux, La Louvière, Luik, Marche, Mariembourg, Moeskroen, Namen, Quiévrain-Honnelles, Val de Sambre, Verviers, Waver), 4 in Vlaanderen (Aarschot, Assenede, Oostende, Tienen) en 2 in Brussel (Laken en Sint-Gillis) naast 5 satellietvestigingen verspreid over heel België. Drie Mobiele Resto du Cœur bezorgen daarnaast voedselpakketten op locatie in Brussel en Wallonië.
De herfst- en wintercollectie van CKS neemt je mee naar betoverende landschappen
Out of this world, is de herfst- en wintercollectie van Belgisch modelabel CKS die een reis door buitengewone en buitenaardse landschappen maakt. Dit vertaalt zich niet enkel in unieke, in-house ontworpen prints, maar ook in een levendig kleurenpalet. Zet je schrap voor een nieuwe dosis happy vibes met on-trend glitters, ribfluweel, plissé, distressed denim en satijn en laat je fantasie de vrije loop!
'The fantasy landscape'
De herfstcollectie van CKS haalt inspiratie uit digital wellness - dat is de positieve impact die digitale technologieën hebben op welzijn. Een kleurenpalet vertelt met parelmoerglans en glanzende stoffen een futuristisch verhaal. Centraal staat digital lavendel, kleur van het jaar, maar ook andere pastels, gecombineerd met bordeaux en pruimkleur om te contrasteren.
Naast trends zoals distressed denim, plissé en metallics, spelen in-house ontworpen prints de hoofdrol. Zo is er een buitengewone landschapsprint, een diamantvormig ruitjespatroon en een abstract bloemenmotief.
Is there life on Mars?'
Het tweede deel van de herfstcollectie neemt je mee naar Mars. Alle aandacht gaat naar astro dust, een bruinrode kleur die verwijst naar stoffige, verlaten marslandschappen, gecombineerd met turquoise, rood, geel, roze en neutrale tinten. De in-house ontworpen alien flower prints werden gecreëerd met de vraag “Hoe zouden bloemen er op Mars uitzien?”, terwijl de kronkelende lijnen in de Mars landscape print verwijzen naar buitenaardse texturen. Er bestaat geen twijfel dat de faux leather set, de gewatteerde statementjas en de geruite jacquardjurk- en rok meteen op elk verlanglijstje belanden.
'Technological nature'
Vertrekkend vanuit het idee dat we steeds meer rust opzoeken in de natuur, liet CKS zich met de wintercollectie inspireren door de tegenstelling tussen technologie en de natuur. Laat je verrassen door nieuwe signature prints gebaseerd op uitvergrote micro organismen. Limoengroen, lavendelroze, bordeaux en hemelsblauw zetten de toon naast tweed en ribfluweel als trending texturen. De roze, wollen mantel, het pak in visgraatjacquard en de glittertrui zijn niet te weerstaan.
'We can be anything'
Deze winter leidt de behoefte om nieuwe werelden te verkennen ertoe dat grenzen ook in de mode stilaan vervagen. CKS moedigt een nieuw soort vrijheid aan met energieke kleuren, glitters en pailletten als statement. Festival fuchsia, marineblauw en rubberbruin treden op de voorgrond in de vorm van een power suit, een veelzijdige imitatieleren broek en een feestelijke paillettenrok met bijpassende blouse. Bovendien zijn de handgeschilderde ruitenprint en unieke firework jaquard ontworpen om jouw mood op grijze dagen te boosten.
De collectie is, afhankelijk van het item, online en in stores verkrijgbaar vanaf midden juli, de volledige collectie is verkrijgbaar vanaf midden oktober 2023.
GRAMMY® GENOMINEERDE BAND ONEREPUBLIC IS DE HEADLINER VAN ISLE OF MTV MALTA 2023
MTV heeft aangekondigd dat de GRAMMY® genomineerde band OneRepublic de hoofdact zal zijn tijdens Isle of MTV Malta 2023. Het grootste gratis zomerfestival van Europa, dat dit jaar voor de 15e keer georganiseerd wordt, keert op 18 juli in samenwerking met de Malta Tourism Authority terug naar het iconische Il-Fosos plein in hoofdstad Valetta.
OneRepublic bestaat uit singer-songwriter en leadzanger Ryan Tedder, gitaristen Zach Filkins en Drew Brown, toetsenist Brian Willett, bassist en cellist Brent Kutzle en drummer Eddie Fisher. De meest recente hitsingle van de band, "I Ain't Worried," was te horen in de succesvolle film Top Gun: Maverick en werd al meer dan 1 miljard keer beluisterd op Spotify.
Samen met hun bekende hits als "Counting Stars", "Apologize", "All the Right Moves", "Good Life" en "Secrets" staat de band daarmee in totaal al op ruim 12,5 streams op Spotify. OneRepublics nieuwste album Human kwam in augustus 2021 uit en bevat singles "Someday", "Run", "Somebody To Love", "Wanted", "Didn't I", "Better Days" en "Rescue Me". De band deelde hun enthousiasme met fans over het aankomende optreden tijdens Isle of MTV Malta in een video.
"15 jaar geleden was ons laatste optreden op Malta met MTV... 15 jaar is veel, veel, veel te lang. We kunnen niet wachten om terug te komen naar dit prachtige land!" aldus OneRepublic.
"De vijftiende editie van Isle of MTV Malta wordt groter dan ooit. We laten het il-Fosos plein schitteren met optredens van de topartiesten van dit moment", zegt Bruce Gillmer, President of Music, Music Talent, Programming & Events, Paramount en Chief Content Officer. "OneRepublic is al lange tijd een vriend van MTV en na hun legendarische optreden tijdens de MTV EMA's van 2022 kunnen we niet wachten om te zien hoe ze hun fans in Malta zullen overdonderen."
"Namens de Malta Tourism Authority zijn we trots om de vijftiende editie van het Isle of MTV festival in Malta aan te kondigen. We zijn verheugd om getalenteerde artiesten te verwelkomen die naar dit eiland zullen komen om deel te nemen aan het festival. Isle of MTV is uitgegroeid tot een belangrijk terugkerend event op de evenementenkalender van ons land. Het stimuleert mensen die ons in juli bezoeken om weer een spetterend optreden mee te maken op een van Malta's meest bijzondere locaties," aldus Dr. Gavin Gulia, voorzitter van de Malta Tourism Authority.
"Entertainment is het kloppende hart van elke bloeiende gemeenschap. Isle of MTV is altijd van groot belang geweest voor Malta, omdat het niet alleen duizenden muziekfans uit heel Europa samenbrengt, maar ook een uitstekend platform is om de unieke en levendige entertainmentscene van het eiland te laten zien. In samenwerking met bekende namen uit de muziekwereld, biedt het festival een fantastische kans voor Maltese artiesten om hun talenten te tonen op het internationale podium, wat op zijn beurt de Maltese cultuur promoot en helpt om het bereik van het rijke artistieke erfgoed van het eiland te vergroten. We kijken ernaar uit om weer een onvergetelijk muzikaal spektakel te mogen neerzetten." voegt Malta's Minister van Toerisme, Clayton Bartolo, toe.
Tijdens de vorige veertien edities heeft Isle of MTV Malta elk jaar tienduizenden muziekfans naar het plein weten te brengen om te genieten van spetterende optredens van 's werelds grootste sterren, waaronder Lady Gaga, Snoop Dogg, David Guetta en Martin Garrix. Het evenement wordt op 15 september 2023 internationaal uitgezonden op MTV in meer dan 150 landen via TV, digitale kanalen en social media. Zo kunnen miljoenen muziekfans over de hele wereld zowel het festival als Malta zien. Het festival zal worden opgevolgd door de Isle of MTV Malta Music Week; een reeks clubavonden en feesten op de populairste locaties op het eiland, van 18 tot 23 juli.
Een tripje naar de kust of een exotische bestemming gepland met de warme temperaturen in het vooruitzicht? Met een collectie van verfijnde bikini's tot verleidelijke badpakken en trendy accessoires, is Banana Moon de ideale partner in crime voor elke strand- en zwembadliefhebber. De collectie barst van de nieuwste badmodetrends en belooft zowel comfort als stijl, waardoor zonliefhebbers zich zelfverzekerd én trendy voelen terwijl ze genieten van zonovergoten dagen.
Met de zeven onderstaande badmodetrends ben jij helemaal klaar voor een zwoele zomervakantie!
1. Kleur! Kleur! : Als er één trend is die deze zomer zal domineren, dan is het kleur. Hoe feller, hoe beter. Deze fleurige stuks toveren instant een glimlach op je gezicht.
2. Ingesnoerd : Fijne bandjes aan zowel de bikinitop als bikinibroek zorgen voor een vrouwelijke touch aan je favoriete swimwear. Deze bikini's vormen een sensueel modestatement, maar opgepast voor awkward tanlines.
3. I like it Picasso : Asymmetrische kledij zien we al enkele jaren op de achtergrond dartelen, maar deze zomer is hét moment officieel aangebroken om te pronken met beachwear in een opmerkelijke cut. One-shoulder tops en asymmetrische cuts worden ongetwijfeld jouw favoriete items.
4. Material matters : Als het op stoffen aankomt, zien we meer texturen en nieuwe materialen op de voorgrond treden. Scrunch, crochet of ribstof geven je look net dat tikkeltje meer.
5. De perfecte print : Leuke prints zorgen voor een swimwear look die wat meer opvalt. Ditsy floral patronen en retro gingham ruitjes zullen deze zomer de kustgebieden veroveren.
6. Eenvoud siert : Een eenvoudig maar veelzijdig stuk is het klassieke badpak. Glamoureus op het strand én als top.
7. Dromen in zwart-wit : Hoewel felle kleuren niet weg te denken zijn deze zomer, kan je natuurlijk nooit fout gaan met klassieke zwarte of witte badmode. In een speciale stof, met een cut-out of in samenspel met één van de andere trends hierboven, zorgen voor een winnende combinatie.
» INBOUWSPEAKERS VAN ARTSOUND: NAADLOOS DESIGN MET OVERSCHILDERBARE GRILLES
Muziek is een essentieel onderdeel van ons leven. Het afspelen van de juiste sound op het juiste moment bepaalt niet alleen de sfeer, het boost ook ons humeur en mentaal welzijn. Dat we daarom altijd en overal naar onze favoriete afspeellijst willen luisteren, is geen verrassing. Ook in onze woning, waar muziek steeds meer als een letterlijke bouwsteen in de fundering verwerkt wordt. Inbouwspeakers zijn populairder dan ooit want terwijl voorheen de nodige technologie niet beschikbaar was, bestaat er vandaag een breed scala aan mogelijkheden. ArtSound biedt je alvast drie unieke reeksen van inbouwvarianten: ‘FLAT’ voor de instappers, ‘HAPPI’ als perfecte allround oplossing en de absolute topreeks ‘INTIIMI’. Build your home and build your sound; de inbouwspeakers van ArtSound helpen je alvast op weg.
Aan plaats geen gebrek
De architectuur in onze woning is de laatste jaren veel moderner en strakker geworden. Eenvoud is absoluut key, en dat willen we ook in onze muziekinstallaties: logge luidsprekers of een duidelijk opbouwsysteem zijn vandaag niet meer aan de orde. Losse modellen verstoren met het bijhorende snoer bovendien het weldoordacht design van onze woning. Daarnaast kiezen we er sneller en vaker voor om kleiner te wonen, en moeten we slim omspringen met de beschikbare ruimte. Zo kan de SMART-speaker met streamingdiensten perfect en zonder moeite in de muur of het plafond geïnstalleerd worden voor een stijlvol en naadloos resultaat.
Beats met een kleurtje
Hoewel we steeds omringd worden door onze favoriete beats, willen we de geluidsbron liever niet zien. Onze moderne inrichting staat bovendien grote en ongemakkelijke objecten niet langer toe. En ook al zijn ingebouwde speakers op zichzelf al uiterst subtiel, onzichtbaar zijn ze nooit. Aan de hand van overschilderbare grilles biedt ArtSound een geschikte oplossing voor zij die houden van maximale discretie. De INTIIMI-reeks, waaronder de RO2060-luidspreker, werd daarnaast volledig frameloos afgewerkt, waardoor het gelijk aan de muur in het interieur verdwijnt. Deze topreeks beschikt over titanium drivers en een dubbele filter voor een ongeëvenaarde geluidskwaliteit. Liefhebber van color blocking met felle kleuren? Creëer dan een opvallend contrast door de grille in een andere kleur te schilderen dan de muur waarin de speaker verwerkt werd.
Sfeer uit de muur
Op de fiets, met een stofzuiger in de hand of als achtergrond tijdens een gezellig diner: muziek is overal. Ook in de keuken of badkamer, waar een goede beat een plezierige compagnon is bij het kokerellen of douchen. De HAPPI-inbouwspeakers (ofwel de HPR0555 Stereo of de HSQ525) zijn vochtbestendig en dus perfect voor deze ruimtes. Zoek je een ingebouwde optie voor je overdekt terras of pool house? De luidsprekers uit de HAPPI-reeks vallen ook hier perfect te integreren. Spetter en plons er dus maar met een gerust hart op los – je verborgen muziek verliest geen kracht.
maakt een statement met volume en unieke silhouetten
Outfits met veel volume en kleur zijn dè trend van deze zomer, en Caroline Biss speelt hier helemaal op in met een prachtige collectie vol met volumineuze, statement fits die jouw outfit spannender en meer 'put-together' maken zonder verstikkend te zijn in de hitte. Op-en-top vrouwelijk, maar met comfort en draagbaarheid als prioriteit; dat is waar Caroline Biss voor staat.
Colorful World
Niets is gemakkelijker dan een monochrome look! Ze zijn stijlvol, stralen veel vrouwelijke elegantie uit, en zorgen voor een verzorgde look. Je kan de illusie van een broekpak ook zelf samenstellen door een bijpassende broek en top te combineren, en hier is Caroline Biss de beste in. De SS23 collectie biedt verschillende co-ords in heel wat trendy kleuren zoals roze, blauw, en groen. Voeg de juiste accessoires toe zoals een hakje of leuke sandalen, en je outfit kan moeiteloos van day to night mee. Perfect voor zomerse uitjes!
Dress Up Your Pants
Dè trend van de nillies is terug van weggeweest, en een fashionable statement is het zeker! Caroline Biss biedt de leukste jurk-broek combinaties in zowel felle zomerse kleuren, alsook neutralere tinten. Maak de outfit af met een minimalistisch tasje en leuke peep-toe schoenen.
Serving Seventies
De trend van de seventies blijft maar hangen, en met opvallende accessoires en schoenen creëer je zo een elegante look. Ga voor een full 'seventies show' look door jeans op jeans te combineren. Hoe gedurfder, hoe beter!
Wide Wonder
De wijde broek is en blijft een trend, ook deze zomer. In een lichte stof en met een leuke print is het zelfs bijna even comfortabel als een joggingbroek. De prints zorgen voor een vrolijke touch aan je outfit, en maken je helemaal klaar voor de zomer. Combineer deze broeken met een korte top of blouse en je hebt the perfect fit!
Voluminous Vibes
Wijde jurken en rokken zijn een favoriet deze zomer. De maxi jeansrok is een statement stuk dat je zeker in je kledingkast moet hebben, en die je gemakkelijk omvormt van office-proof naar afterwork-proof. Hou het simpel met een t-shirt, of combineer het met een volumineuze bovenstuk en opvallende accessoires voor een look waarmee je alle blikken vangt. Elegantie en vrouwelijkheid verzekerd!
Lastminute boekingen kunnen autohuurprijzen de hoogte in duwen in zomervakantie
Autohuurspecialist Sunny Cars heeft in de eerste helft van 2023 bijna 30% meer auto’s verhuurd dan in dezelfde periode vorig jaar. Daarnaast zet de trend van lastminute boekingen zich voort. Met de zomervakantie voor de deur verwacht Sunny Cars ook dat de prijzen voor het eerst in maanden opnieuw licht zullen stijgen op populaire zomervakantiebestemmingen. De autohuurspecialist roept op om tijdig te reserveren, want door de combinatie van de toenemende vraag en de lastminute boekingen is de kans groot dat het aantal beschikbare huurauto’s snel zal slinken in het hoogseizoen, wat vervolgens zou resulteren in een stijging van de prijzen.
"Hoewel de gemiddelde prijzen voor autohuur sinds december in dalende lijn gaan, vooral in vergelijking met de extreem hoge prijzen uit 2022, blijft er het risico dat lastminute boekingen duurder zullen uitvallen,” legt Hans Knottnerus, Managing Director van Sunny Cars Nederland, België en Frankrijk uit. “Dat is vooral zo in het hoogseizoen wanneer de vraag naar huurauto’s fors stijgt op populaire bestemmingen en de beschikbaarheid van het aantal wagens snel afneemt. Op dit moment zijn er nog voldoende huurauto’s beschikbaar voor de zomermaanden, maar dat kan snel veranderen wanneer de last-minute trend zich voortzet. In dat geval kunnen de prijzen ook snel stijgen. We raden dan ook aan om zo vroeg mogelijk te boeken, zeker wie graag een kleine wagen of break reserveert.”
Prijsontwikkeling
De daling van de gemiddelde prijzen in de afgelopen maanden kan met name worden verklaard door ontwikkelingen op verre bestemmingen als Canada en de VS. Voor de klassieke zomervakantiebestemmingen aan de Middellandse Zee zorgen lastminute boekingen echter wel voor een lichte prijsstijging. Dat betekent dat de gemiddelde prijs voor het eerst stagneerde in mei 2023. Ten opzichte van de prijsexplosie in 2022 zijn de autoverhuurprijzen op dit moment, over alle bestemmingen heen, wel nog zo’n 22% goedkoper, al blijven ze op een hoog niveau van gemiddeld meer dan 500 euro.
Topbestemmingen
Het stijgende aantal reserveringen is vooral toe te schrijven aan de klassieke Europese bestemmingen aan de Middellandse Zee. Zo stegen de boekingen in topbestemming Spanje alleen al met bijna 40% en in Griekenland met bijna 35% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Onderstaande bestemmingen werden het meest geboekt door Belgen tussen maart en juni 2023: Spanje - Griekenland - Portugal - Italië – VS.
Verwachtingen hoogseizoenboekingen
Er wordt nog steeds bijzonder lastminute geboekt. Maar liefst 70% van de boekingen in juni is voor een autohuurperiode in juni, juli of augustus. De kans is dan ook groot dat lastminute boekers deze zomer niet de auto van hun voorkeur zullen kunnen huren. Want hoewel autoverhuurders hun wagenparken hebben aangevuld, hebben ze toch nog niet zoveel wagens ter beschikking als voor 2020. Sunny Cars verwacht daarom knelpunten bij populaire verhuurstations tijdens het hoogseizoen, vooral op Zuid-Europese bestemmingen. Daardoor zouden last-minute boekers dan niet alleen minder keuze hebben, maar ook meer betalen.
Een juwelencollectie die de kleur zwart laat schitteren in al haar eenvoud.
Kim Jacob Jewelry Design, het juwelenmerk van de gelijknamige Belgische ontwerpster, verwelkomt een nieuwe collectie: ‘A touch of black’. Een deel van het zilverwerk of het vergulde goud wordt zwart gemaakt met behulp van kaliumpolysulfide. ‘A touch of black’ is geïnspireerd door de iconische Little Black Dress en richt zich tot trendy en optimistische levensgenieters. De collectie bestaat uit een ring, een armband, oorbellen en een ketting, In de praktijk kan echter iedere minimalistische creatie van de ontwerpster uit Meise een zwarte toets meekrijgen.
Kleuringstechniek als basis : Kim Jacob gebruikt kaliumpolysulfide (ook wel zwavellever genoemd) als kleurstof om zilveren en verguld gouden juwelen een zwarte toets te geven. Het juweel in kwestie wordt met de kleurstof beschilderd en moet minstens een nacht drogen. Hoe minder de vloeistof met water is verdund, hoe zwarter de kleur zal zijn. Na het kleuringsproces kan de klant nog kiezen om het juweel al dan niet te laten afwerken en personaliseren met een edelsteen. De productietermijn bedraagt ongeveer 3 weken.
‘Little black dress’ van Coco Chanel als inspiratiebron : Waarom juwelen met een zwarte toets? “Ik heb mij laten inspireren door Little Black Dress van Coco Chanel, één van mijn mode-idolen. Deze creatie bewijst het tegelijk chique, klassieke en tijdloze karakter van zwart alsook de eindeloze combinatiemogelijkheden die de kleur biedt.” De grote droom van Kim? “Eén van de juwelen uit de collectie ooit op televisie zien schitteren. Heel wat series, zoals Wednesday op Netflix, lenen zich tot juwelen met een donkere toets.” De collectie ‘A touch of black’ richt zich tot levensgenieters die gedurfd uit de hoek willen komen, zonder aan sierlijkheid in te boeten, de sierlijkheid die zo eigen is aan de minimalistische juwelen van Kim Jacob.
Praktische informatie
De ‘A touch of black’-creaties kunnen besteld worden via de website www.kimjacobjewelry.com en zijn beschikbaar bij Mixage Concept Store (Oude Graanmarkt 39, 1000 Brussel) of op afspraak in de atelier van Kim Jacob Jewelry Design in Eversem (Meise). De prijzen van de collectie ‘A touch of black’ variëren van 60 € tot 250 € (voor niet-gouden stukken en afhankelijk van de afwerking).
Kim Jacob heeft een gevarieerde achtergrond maar steeds met creativiteit als rode draad doorheen haar leven. Een eerste ondernemerservaring in de horeca alsook de opleidingen Fotografie (Sint-Lukas), Juwelenontwerp (Syntra) en Arts & Métiers (Jean Toussaint) wakkerden haar creatieve en ondernemende ambities verder aan. Dat leidde tot de oprichting van Kim Jacob Jewelry Design in maart 2020, een lancering die versneld werd door de coronacrisis.
Frederique Constant en Christiaan van der Klaauw brengen een unieke kosmische creatie tot leven
Een vriendschap van meer dan 20 jaar, een menselijk avontuur, het hoogtepunt van hoogvliegende horloge-expertise en de ongeëvenaarde samenkomst van toegewijde talenten voor de liefdadigheidsveiling Only Watch: de Tourbillon Planétarium Only Watch 2023 brengt de tourbillon van Frederique Constant, de opmerkelijke handmatige afwerking en het planetarium van Christiaan van der Klaauw, het kleinste ter wereld - en het eerste ooit ontwikkeld voor een polshorloge - bij elkaar. Een sublieme creatie, volledig met de hand afgewerkt en uitgevoerd in een platina kast van slechts 42 mm, en een wereldprimeur die het planetarium van het Nederlandse bedrijf combineert met de Geneefse tourbillon, voor de gelegenheid met een wijzerplaat van aventurijn.
Al 35 jaar heeft Frederique Constant zijn motto van traditionele Zwitserse luxe horlogerie voor een eerlijke prijs waargemaakt. Het was een formule die tot dan toe onmogelijk leek, maar een die Aletta en Peter Stas, de oprichters van het bedrijf, wisten te creëren. Deze visie werd verwezenlijkt met de hulp van tientallen horlogemakers, ontwerpers en ambachtslieden die binnen de muren van de Manufacture Frederique Constant in Genève werkten. Niels Eggerding was een van de pijlers van dit traject. Van verkoopdirecteur tot algemeen directeur en uiteindelijk CEO van de Frederique Constant Group, hielp hij het bedrijf geleidelijk aan internationale allure en de status van een gerenommeerd horlogehuis te geven. Naast hem was Pim Koeslag bijna een kwart eeuw lang een van de technische breinen achter de creatie van meer dan 30 Manufacture kalibers, waaronder de eerste in 2004.
Een zeer succesvolle overgang : Een paar maanden geleden nam Pim Koeslag het roer over van het huis Christiaan van der Klaauw, net als hij een Nederlander, evenals de oprichters van Frederique Constant en Niels Eggerding. Als symbool van de langdurige vriendschap tussen Zwitserland en Nederland maakten de twee huizen van de overdracht gebruik om hun expertise te bundelen. Niet voor een collectie, maar voor een uniek uurwerk, ten behoeve van een doel dat Frederique Constant na aan het hart ligt: Only Watch. De veiling wordt sinds 2003 elke twee jaar gehouden onder het beschermheerschap van Prins Albert II van Monaco, waarbij de opbrengst naar de Only Foundation gaat. Frederique Constant steunt de stichting sinds 2005.
Een groot aantal 'primeurs': Een uitzonderlijke samenwerking vraagt om een uitzonderlijke creatie. De Tourbillon Planétarium Only Watch 2023 is één van de vele primeurs. Allereerst is het de eerste Tourbillon van Manufacture Frederique Constant met een planetarium. Omgekeerd was geen enkel uurwerk van Christiaan van der Klaauw van dit type ooit uitgerust met een tourbillon. Het is ook de eerste keer dat een Manufacture-creatie van Frederique Constant is uitgerust met een aventurijnen wijzerplaat, evenals een platina kast van 42 mm, speciaal ontworpen voor dit model alleen. Tot slot is het ook de eerste keer sinds de oprichting dat Frederique Constant een dubbele datum & maandweergave, met wijzers, in een individuele teller heeft opgenomen. Al met al vijf primeurs in hetzelfde horloge, geproduceerd in één oplage: een unicum in de geschiedenis van Frederique Constant.
De grootsheid van het planetarium : De Tourbillon Planétarium Only Watch 2023 speelt open kaart. Tegen de kosmische achtergrond van de aventurijnen wijzerplaat toont het uurwerk trots zijn twee belangrijkste complicaties. Op 12 uur zit het planetarium dat is ontworpen door Christiaan van der Klaauw. Meer dan 40 jaar, in 1982, geleden creëerde het zelf voor een klok, voordat hij het in 1999 miniaturiseerde voor een polshorloge. Sindsdien is het bedrijf de onbetwiste expert geworden in uurwerken met astronomische complicaties en is het planetarium steeds verder geperfectioneerd, met als hoogtepunt de versie die vandaag is onthuld en die het kleinste mechanische planetarium ter wereld is.
Heliocentrisch brengt het op één oppervlak zes bewegende schijven samen, elk met een planeet en zijn eigenlijke omwenteling: Mercurius (88 dagen), Venus (225 dagen), Aarde (365 dagen), Mars (687 dagen), Jupiter (12 jaar) en tot slot Saturnus (29 jaar). Om dit planetarium tot leven te brengen, werd in de ateliers van de Nederlandse horlogemaker een ballet van radertjes gemaakt bestaande uit 700 met de hand gefreesde tanden. Een krachttoer die betekent dat sommige van de bewegingen die met deze tijden samenhangen op een extreem verlaagde snelheid draaien. U zult dus bijna 30 jaar moeten wachten om Saturnus, de buitenste planeet in het planetarium, helemaal rond te zien gaan...
De planetariumrondleiding geeft de rotatiehoeken aan (van 0° tot 360°) en, voor elke sector, de astrologische tekens geïndexeerd naar de relatieve positie van de Aarde. Tot slot weerspiegelen de kleuren van de planeten - met de hand geschilderd - de kleuren van de kleurenkaart van Only Watch 2023, zonder hun authentieke oorspronkelijke tint te verraden.
Complicaties en afwerking aan de top: Op 6 uur wordt de Manufacture Tourbillon onthuld, ontworpen, geassembleerd en afgewerkt door Frederique Constant in zijn fabriek in Genève. Het is geïntegreerd in een uurwerk dat volledig met de hand is gemaakt. Met behulp van traditionele gereedschappen en instrumenten hebben twee horlogemakers wekenlang elk onderdeel nauwgezet uitgevoerd: onder andere een naaldvijl voor het afschuinen, een horlogehamer voor het hameren. Voor een enkele brug waren twee tot drie dagen werk nodig.
Het kralenwerk en het bewerken van de zijkanten is met de hand gedaan, en alle onderdelen zijn aan alle kanten versierd - zelfs de kanten die het oog niet kan zien. Maar voor alles wat wel zichtbaar is, heeft Frederique Constant aan de kleinste details gewerkt, zoals de gepolijste schroeven. Hiervoor werd een bijzonder lastige techniek gebruikt waarbij een zinkplaat met diamanten is gepolijst. Eenmaal gepolijst, wisselt de weergave van de schroeven van staal naar zwart afhankelijk van het licht, waardoor een contrast ontstaat dat altijd uniek is, afhankelijk van de belichting van de wijzerplaat. Het uurwerk heeft ongeveer veertig van deze schroeven. Per schroef is ongeveer 40 minuten nodig om ze met de hand te polijsten en af te schuinen.
De balans van een originele compositie
Op de wijzerplaat worden deze twee complicaties, hier voor het eerst samengebracht, aangevuld met twee tellers die aan weerszijden zijn geplaatst voor een perfecte visuele harmonie: de binomiale dag en maand op 9 uur, en de respectievelijke emblemen van Frederique Constant en Christiaan van der Klaauw op 3 uur, omringd door de woorden "Only Watch Piece Unique". De omsnoering van de tourbillon toont trots deze samenwerking in zijn geheel: "Frederique Constant X Christiaan van der Klaauw".
Op de achterkant van de kast heeft Frederique Constant een decoratie aangebracht die speciaal bedoeld is voor de automatische brug (of bâti). Het bevat een artistieke gravure in miniatuur, met de hand gemaakt met een meer figuratieve en abstracte uitstraling, waar de zon symbolisch haar plaats inneemt in het centrum van de compositie en dus van het oscillerende gewicht. Rondom vallende sterren en planeten op een sterrentocht in een vrolijk ongeorganiseerde kosmos. Voor het kind dat in elke verzamelaar schuilt en met zijn hoofd (een beetje) in de wolken leeft...
Only Watch: wereldtournee en veiling
De veiling zelf wordt voorafgegaan door een rondreizende tentoonstelling van alle stukken. Deze begint begin september in de Verenigde Staten en eindigt op 5 november 2023 in Genève. Deze tentoonstelling zal verzamelaars, liefhebbers en vertegenwoordigers van de media in staat stellen om alle creaties voor Only Watch 2023 te ontdekken. Tussendoor zullen Azië, Europa en het Midden-Oosten hun eigen podia organiseren. Op 5 november 2023 worden horlogefabrikanten, partners en donateurs uitgenodigd voor de veiling in het congrescentrum PALEXPO in Genève. De veiling wordt georganiseerd met de steun van Christie's en begint om 14.00 uur CET (in de zaal, online, telefonisch en via aankooporder). Alle opbrengsten van de veiling zullen worden gedoneerd aan de Only Foundation, ter voortzetting van het humanistische en altruïstische karakter dat haar lot sinds 2005 heeft bepaald.
De iconische denim-on-denim look, is terug van eigenlijk nooit helemaal weggeweest en wij zijn er dol op. De SS23-collectie van het Belgische modelabel, dat bekend staat om zijn kwalitatief hoogwaardige denim, zit boordevol tijdloze items die jouw garderobe een boost geven. Of je nu gaat voor een klassieke spijkerbroek of een denim overhemd, Lee Cooper heeft het allemaal.
Een monochrome look met een casual feel, dat is het effect van denim-on-denim. Lee Cooper opteert voor hun SS23 collectie voor verschillende denim items die gemakkelijk te combineren zijn met luchtige T-shirts en kleurrijke shorts, maar ook vooral met elkaar. Denim-on-denim is een gemakkelijke manier om samenhang te creëren in je look, en er tegelijkertijd put-together uit te zien. Het mooie aan denim is dat je eindeloos kunt mixen en matchen, en daar hebben ze bij Lee Cooper voor gezorgd met een uitgebreide collectie aan denim items.
Het Sounds of the Dolomites Festival keert van 23 augustus tot 1 oktober terug naar de Noord-Italiaanse regio Trentino. De concerten en optredens die tijdens het festival in de Dolomieten gegeven worden zijn alleen te voet toegankelijk voor zowel publiek als muzikanten.
Nieuw aan deze editie van het festival is niet een bepaalde artiest of project, maar een manifest waarin in dertien punten wordt uitgelegd wat de toeschouwers te wachten staat tijdens deze ervaring die al 28 jaar plaatsvindt in de Dolomieten van Trentino.
De dertien punten die het festival samenvatten zijn: ‘luisteren', 'Dolomieten', 'klanken', 'open ruimtes', 'stilte', 'licht', 'hooglanden', 'wandelen', 'betrokkenheid', 'delen', respect', 'traditie' en 'toegankelijkheid'. Deze woorden vormen een manifest dat uitlegt waar het festival voor staat.
Het is misschien makkelijker om The Sounds of the Dolomites te beschrijven aan de hand van wat het 'niet' is. Het festival is niet gemakkelijk; zowel de artiesten als het publiek moeten naar de locatie van het optreden wandelen. De optredens zijn ook niet gewoon; elk jaar klinken er nieuwe ideeën en geluiden over de paden en langs de bergen en worden er nieuwe locaties en landschappen toegevoegd aan de route. De unieke connectie tussen artiesten, publiek en natuur is een aspect dat door de jaren heen constant blijft.
Dit jaar bestaat het festival uit 17 evenementen van 23 augustus tot 1 oktober, waardoor toeschouwers de kans krijgen om samen met vooraanstaande muzikanten de wisseling van de seizoenen in de bergen te ontdekken.
Op woensdag 23 augustus, in Malga Tassulla in Val Nana aan de voet van de berg Peller in de Brenta Dolomieten, wordt het festival geopend met een concert van Erlend Øye en La Comitiva. Øye, een vertegenwoordiger van Kings of Convenience van de New Acoustic Movement, zal Scandinavische muziek combineren met mediterrane klanken. Daarmee wordt nieuwe en bijzondere muziek gecreëerd die deels is geïnspireerd door de muziekstijlen en instrumenten van Zuid-Italië. Twee dagen later, op 25 augustus bij de meren van Bombasel in de ongerepte Lagorai berggroep, viert het festival de terugkeer van de Amerikaanse trompettist Dave Douglas, die 20 jaar geleden ook op het festival optrad. Dit jaar presenteert hij zijn album Mountain Passages, een compositie van 13 stukken geïnspireerd door de landelijke en Ladinische cultuur, waarmee zijn muziek precies aansluit bij de sfeer van het festival. Op 28 augustus op Prati Col in Val Canali zal de veelbelovende jazzartiest Tatiana Eva Marie samen met de Avalon Jazz Band het publiek meenemen op een reis door de muziek van Django Renhardt. De volgende op het programma is Frida Bollani Magoni, een zeer getalenteerde Italiaanse artieste, die tijdens haar optreden omringd zal zijn door het indrukwekkende landschap van Val Brenta.
Klassieke muziek voert de boventoon tijdens een van de hoogtepunten van het festival, de Sunrise of the Dolomites, een spektakel dat op 1 september terugkeert naar Col Margherita in de Fassa Dolomites. Het concert bij zonsopkomst is elk jaar een absoluut hoogtepunt. Dit jaar zal Mario Brunello een concert geven, begeleid door een Pools Cellokwartet dat bestaat uit vier vooraanstaande cellisten.
Het programma gaat verder op 8 september op een van de nieuwe locaties van het Festival, Sagron Mis, met een concert van Le Petite Écurie, een ensemble van vijf hobo's die een mix van hedendaagse en traditionele muziek ten gehore zullen brengen op instrumenten die uit de tijd van de barok komen. Op 17 september treedt de Tsjechische violiste Iva Bittova op in Passo Lavazè, terwijl op 21 september in Rifugio Roda di Vaèl het historische Quartetto della Scala - heropgericht opgericht in 2001 door vier jonge leden van het Theaterorkest - te horen zal zijn. Vrijdag 22 september treedt de jonge gevierde cellist Edgar Moreau op in Vallesinella Bassa.
Het trio Wielder, Gansch en Paul, solisten van de beroemde Mnozil Brass, zullen de jazzmuziek vertegenwoordigen op het festival met een optreden op 12 september op Monte Agnello. Na dit optreden volgt een eerbetoon aan een van 's werelds grootste componisten van soundtracks voor films, Ennio Morricone. Luciano Biondini en Rosario Giuliani brengen dit eerbetoon op 14 september op Col Bel op Buffaure in de Fassa Dolomites, waar de onvergetelijke melodieën van de maestro nieuw leven worden ingeblazen. Een tweede eerbetoon aan een andere grote Italiaanse artiest, singer-songwriter Pino Daniele, wordt op 19 september uitgevoerd in Villa Welsperg in Val Canali. Dit eerbetoon, met de toepasselijke naam 'The sky is full of stars', wordt uitgevoerd door het duo Fabrizio Bosso en Julian Oliver Mazzariello.
Musical Theater gaat op 6 september de bergen in naar de Canvere berghut boven Bellamonte; ‘Polymer, a plastic puppet' is een op muziek geschreven sprookje van de Italiaanse acteur en schrijver Giobbe Covatta. Het verhaal geeft een eigentijdse draai aan Pinokkio en behandelt de klimaatcrisis en de vervuiling van de planeet. Singer-songwriter Jack Savoretti geeft op 16 september een concert in de Brenta Dolomieten in de Andalo berghut, een nieuwe locatie van het festival.
De Fassa Dolomieten vormen het decor voor een ander hoogtepunt van het festival, Trekking dei Suoni, dat van 22 tot 24 september plaatsvindt. Drie uitzonderlijke muzikanten, Paolo Fresu, Daniele Di Bonaventura, Pierpaolo Vacca - begeleid door conservatoriumstudenten Giulio Ferraro en Giosue Mazzei - zullen de deelnemers vergezellen op een driedaagse tocht om onderweg adempauze te bieden door middel van muziek. Het hoogtepunt van de tocht is een live concert van 'Tango Macondo', een show van muziek en poëzie geproduceerd door het Stabile di Bolzano. Dit concert wordt gegeven in de Rifugio Contrin, een van de traditionele berghutten van Trentino, aan de voet van de Marmolada. Zangeres, songwriter en icoon van de Italiaanse muziekscene, Carmen Consoli, zal de hoofdrol spelen in het slotconcert, I Suoni delle Dolomiti. Carmen treedt op 1 oktober op in Camp Centener boven Madonna di Campiglio, waar de herfst zijn kleuren laat zien.
De Sounds of the Dolomites is een cultureel en ecologisch toerisme- en communicatieproject bedacht en gecureerd door Trentino Marketing in samenwerking met de Aziende per il Turismo della Val di Fassa, Val di Fiemme, San Martino di Castrozza, Passo Rolle, Primiero en Vanoi, Val di Non, Madonna di Campiglio en Dolomiti-Paganella en met medewerking van SAT, Associazione Rifugi, MUSE, Guide Alpine del Trentino, Soccorso Alpino del Trentino en Croce Rossa del Trentino. De artistieke leiding is in handen van Mario Brunello.
Mode is een expressievorm die voortdurend evolueert. Eén van de rode draden doorheen het komende seizoen? De pop- en neonkleuren die het urban thema extra in de verf zetten. Licht fascineert immers, ongeacht de vorm. Het thema 'Mineraal Licht' wordt gedomineerd door natuurlijke tinten, een zacht en chromatisch kleurenpalet met toetsen van fluo-oranje die de nodige peps en energie leveren.
Onder de noemer 'Garder le Cap' zijn de tijdloze stukken van het merk karaktervolle en tegelijk herkenbare creaties. Denk maar aan marinière pulls, jasjes, duffle-coats die spelen met streepjes en ruitjes en met zachte materialen voor een winter vol warmte én stijl!
Jamaica staat bekend om ware ansichtkaart idylle; met adembenemende landschappen, dromerige stranden en de ontspannen sfeer is het Caribische eiland een populaire reisbestemming. Naast een bezoek aan de bekende toeristische trekpleisters, kan Jamaica nu ook op een originele manier worden ontdekt. Het trendy en duurzame ‘Community-based toerisme’ heeft een vlucht genomen.
Community-based toerisme geeft bezoekers een inzicht in het authentieke Jamaica. Reizigers kunnen zich onderdompelen in het dagelijkse leven van de lokale bevolking en leren meer over de tradities en gebruiken. Tegelijkertijd genieten zij van de natuurlijke schoonheid van het eiland. Deze duurzame aanpak bevordert culturele uitwisseling, draagt bij aan de economie en helpt de ontwikkeling van lokale gemeenschappen versterken. Hierbij staat niet alleen het behoud van natuur centraal, maar het zorgt ook voor een meer actieve betrokkenheid en ondersteuning van de lokale bevolking.
Authentieke reiservaringen
Meerdere gemeenschappen in Jamaica hebben zich aangesloten bij community-based toerisme en bieden daarmee een authentieke ervaringen voor reizigers. Zo kunnen bezoekers onder meer traditionele kooklessen bijwonen, meewerken bij de productie van handwerk of deelnemen aan traditionele ceremonies en festivals. Deze activiteiten worden begeleid door locals die hun kennis en kunde delen met bezoekers en zo een uniek inzicht bieden in de Jamaicaanse cultuur.
Duurzame ontwikkeling
Door de directe integratie van gemeenschappen, worden banen en inkomenskansen gecreëerd die bijdragen aan een duurzame ontwikkeling. Tegelijkertijd worden natuurlijke hulpbronnen beschermd omdat gemeenschappen er groot belang bij hebben om hun omgeving intact te houden en daar verantwoord met om te gaan. De Jamaicaanse overheid werkt nauw samen met de gemeenschappen, geven training, ondersteunen infrastructuurprojecten en vergemakkelijken de toegang tot financieringsmogelijkheden. Deze aanpak heeft geholpen bij de bevordering van het community-based toerisme in Jamaica.
Maroon gemeenschap
Een succesvol voorbeeld van community-based toerisme op Jamaica is de Maroon gemeenschap Accompong in Cockpit Country. De Maroons zijn afstammelingen van ontsnapte slaven die zich eeuwen geleden in de bergen verstopten en hun eigen autonome gemeenschap hebben gesticht. Bezoekers kunnen Accompong bezoeken en leren over de fascinerende geschiedenis en tradities van de Maroons, inclusief hun unieke muziek, dans en traditionele keuken.
Treasure Beach
Een ander opmerkelijk project is het Treasure Beach Community Tourism Network. Kleine kustdorpen in het zuiden van het eiland hebben een collectief gevormd om duurzaam toerisme te promoten. Hier kunnen bezoekers verblijven in milieuvriendelijke accommodatie, lokale vissers helpen bij hun werk of deelnemen aan ecologische projecten die helpen bij het behoud van kust-ecosystemen.
Jamaica opent zijn deuren en nodigt iedereen uit om een nieuwe kijk op de bestemming te krijgen, waar niet alleen genoten wordt van de schoonheid van de natuur en stranden van Jamaica, maar waar men ook kan onderdompelen in de cultuur en het dagelijks leven van de lokale bevolking.
Voor actuele informatie over Jamaica in het algemeen, bezoek de officiële website van VisitJamaica en de Nederlandtalige Facebook-pagina van de Jamaica Tourist Board: https://www.facebook.com/OntdekJamaica.
Na de zomermaanden en een deugddoende vakantie keren we opnieuw richting kantoor of trekken we ons weer terug in onze home office. Een nieuw schooljaar, een nieuwe start – misschien met een gloednieuwe thuiskantoorinrichting? Heeft je werkruimte wat nood aan organisatie? Gun jezelf en je werkruimte dan een nieuwe maar vooral georganiseerde make-over. De Belgische interieurspecialist Juntoo tipt drie opbergkasten waarmee je al je kantoorspullen en administratie op een nette – maar vooral heel erg mooie – manier opbergt.
Orde als statement piece : De periode na je vakantie is soms een harde noot om te kraken. Wat dacht je van een walnoot? Juntoo verzacht de septemberblues met een georganiseerde en mooi aangeklede werkruimte waar ook plaats is voor decoratie, souvenirs of leuke vakantiekiekjes. De Biblio-opbergkast is een open meubel dat dankzij een warme maar strakke aankleding een statement piece wordt in een thuiskantoor. Biblio is beschikbaar in natuurkleurige, zwarte eik en een walnoothouten afwerking.
Opgeruimd staat modern : Houd je van een meer minimalistische look? En wil je je home office stijlvol aankleden? Het Scaletto-opbergmeubel combineert eenvoud en functionaliteit voor een open en uiterst moderne kast. Gebruik de afgesloten vakken om je werk- en kantoorspullen op te bergen en decoreer de open elementen met planten of een inspirerend boek. Bovenal zorgt het voor een ordelijk en verzorgd geheel, met ruimte voor je eigen persoonlijkheid. De Scaletto-kast is beschikbaar in natuurkleurige, zwarte eik en rijk walnoothout.
Wabi-sabi-kantoor : Liefhebbers van Japandi creëren een huiselijke sereniteit door functionaliteit met een warme en rustgevende simpliciteit te combineren. De gloednieuwe Conturo-kast is dankzij het afgesloten en eenvoudig gelijnde ontwerp een perfecte aanvulling op de eerder kalme interieurstijl. Het is een echte must voor de clean desk fanaat onder ons, want met verborgen opbergmogelijkheden zorgt het voor een opgeruimde rust in je bureau en je hart. Conturo is beschikbaar in natuurkleurige of zwart eik of een diep walnootbruin.
Clean desk ; Geen thuiskantoor is compleet zonder een bureau of tafel om aan te werken. De Amato-consoletafel van Juntoo is alvast een mooie optie want met z’n organische Blob- of Plectrum-vorm voegt het meer beweging en inspiratie toe aan de ruimte. Daarnaast heeft de Claylime-afwerking een zachte en natuurlijke uitstraling. Werk het geheel ten slotte af met een passende stoel – de Monti- en Mizzo-modellen zijn alvast een geslaagde optie – en laat de bekleding matchen met de rest van het interieur.
BANG & OLUFSEN LANCEERT DE CAMPAGNE 'SEE YOURSELF IN SOUND'
See Yourself In Sound. Bang & Olufsen lanceert haar nieuwste merkcampagne. Zoals de naam al doet vermoeden, brengt deze campagne de nieuwe merkrichting van Bang & Olufsen door de muzieksmaak van de luisteraar tot leven te brengen in de vorm van interactieve avatars die volledig uniek zijn voor elke persoon.
Bang & Olufsen Chief Marketing Officer Kamel Ouadi legt uit waarom See Yourself in Sound de volgende stap is voor Bang & Olufsen in de wereld van muziek. "Onze producten worden al bijna een eeuw beschouwd als de beste manier om muziek te beluisteren - iets waar we erg trots op zijn. In een wereld waarin digitale interactie, creativiteit en ontdekking centraal staan, was het voor mij essentieel dat Bang & Olufsen een ruimte creëert waar onze community hun passie voor muziek kan visualiseren, naast het proces van muziek samenstellen, beluisteren en ervan genieten", zegt hij. "We zijn altijd al een merk geweest dat opkomt voor zelfexpressie en identiteit, door ontwerpen te creëren die vooruitstrevend zijn en de norm uitdagen, zodat onze community van muziek kan genieten door middel van iets dat de zintuigen verrukt en intrigeert. Deze campagne is een prachtige belichaming van ons merk, dat zowel online als in onze winkels tot uiting zal komen, zodat onze klanten en fans ervan kunnen genieten", vervolgt Ouadi.
Bang & Olufsen's creatief directeur Paul Collins legt uit waarom See Yourself in Sound tot leven kwam: "Muziek is niet iets waar we alleen maar naar luisteren, het is iets wat we voelen. Het drukt uit wie we zijn en met wie we ons verbinden. Het gevoel om naar muziek te luisteren waar je echt van houdt, kan je meevoeren naar een andere wereld en we wilden die wereld visualiseren met See Yourself in Sound" legt Collins uit. Hij vervolgt "muziek is een universele taal die iedereen spreekt, maar muziek is ook iets unieks voor elke luisteraar en is altijd al een manier geweest om je identiteit te creëren... het kruispunt waar gemeenschap en verbinding samenkomt met individuele expressie en creativiteit is iets wat we willen we eren met dit project".
Een eeuw van muziek en expressie
Sinds de oprichting in 1925 is Bang & Olufsen toonaangevend op het gebied van audiotechnologie en een merk dat door muziekliefhebbers over de hele wereld wordt gewaardeerd. Een erfgoed en geschiedenis gebouwd op dingen anders doen stonden centraal bij het ontwikkelen van deze campagne. Deze campagne ontwikkelde een concept voor een nieuwe visuele identiteit die die het verleden van Bang & Olufsen eer aandoet en tegelijkertijd de weg vrijmaakt voor de toekomst. Met een idee dat het merk in een nieuwe richting duwt, en het finetunen tot een campagne voor sociale en fysieke activiteiten was de taak die Bang & Olufsen van het creatieve team van Bang & Olufsen en bureaupartner Hello Monday/ DEPT®. "Het landschap voor avatars en vormen van hyperrealiteit is de afgelopen jaren gegroeid.
De afgelopen jaren is het landschap voor avatars en hyperrealityvormen gegroeid en het werk in de digitale ruimte wordt alleen maar meer. We werkten nauw samen met Bang & Olufsen om iets te ontwerpen dat niet alleen uniek was voor elke deelnemer aan de campagne, maar ook iets dat uniek aanvoelde in de huidige wereld van avatars", zegt Anders Jessen, medeoprichter van Hello Monday/ DEPT®.
Creëer uw eigen persoonlijke avatar
Bang & Olufsen nodigt gebruikers uit om deel te nemen aan de See Yourself in Sound door een speciaal ontworpen website te bezoeken (senses.bangolufsen.com), waar ze hun Spotify-account* kunnen koppelen om een op maat gemaakte, 3D avatar die gedeeld kan worden. *Deelnemers zonder Spotify-account kunnen een korte vragenlijst invullen op de See Yourself in Sound website. op de See Yourself in Sound-website om toegang te krijgen tot hun avatar op maat. Aan de hand van de antwoorden op de vragenlijst of de luistergeschiedenis van elke Spotify-account van elke deelnemer genereert de site een resultaat dat rekening houdt met Stemming, Energie en Groove, waarbij een unieke avatar in volle beweging wordt gepresenteerd, die overeenkomt met de muzieksmaak van de gebruiker. Deze avatar kan vervolgens in beweging worden gedownload en gedeeld op een groot aantal sociale mediaplatforms.
Door toegang te krijgen tot de luistergeschiedenis van een gebruiker via Spotify kan het hyperpersonalisatie-element van See Yourself in Sound gebruikt worden element van See Yourself in Sound tot leven komen. Wanneer bij het verwerken van de gegevens zal de website individuele favoriete nummers, albums en afspeellijsten om het lichaam, de ledematen en accessoires (en meer) van elke avatar te creëren wat betekent dat er geen twee hetzelfde uit zullen zien.
» GEBRAND OP PURE SMAAK - » NIEUW: NOMAD PANNENCOLLECTIE
Een ingebrande pan vies of ongezond? Think again, want door het inbranden van een gloednieuw model geef je de pan een natuurlijke antiaanbaklaag die met iedere kookervaring sterker en doeltreffender wordt. Hoe meer je het gebruikt, hoe beter. Expert in kwaliteitskookgerei Beka tipt haar duurzame Nomad-reeks: een collectie geïnspireerd op de natuur, bestaande uit een grill-, braad- en wokpan, die je zonder moeite zelf inbrandt. Daarbovenop zijn ze 100% PFAS-vrij, zonder schadelijke componenten en bestand tegen de hoogste temperaturen. Let’s get dirty!
De natuur zelve
Koken met een Nomad-pan is koken met de natuur. Zo worden de stelen vervaardigd uit een kwalitatief acaciahout voor een uiterst authentieke look. Dat iedere groef en ieder detail telkens uniek is, bewijst zonder meer de schoonheid van de houtsoort. De van nature antibacteriële eigenschappen van het materiaal maken van iedere Nomad-pan bovendien de perfecte keukenhulp. En ook bij de samenstelling van het stalen gedeelte kiest Beka voor puurheid, waarbij het geheel volledig vrij is van PFAS en andere chemische stoffen. Met recycleerbare bestanddelen is de Nomad-serie ten slotte een duurzaam alternatief op ieder standaard kookgerei.
Inbranden 101
Pannen met een antiaanbaklaag moet je om de zoveel tijd vervangen omwille van een beschadigde coating. Investeren in een model dat je zelf kan inbranden is dan een duurzamer alternatief. Door een gloednieuwe pan in te branden met een hittebestendige olie krijgt het geheel een natuurlijke laag patine. Bij ieder gebruik worden deze laag dikker en zijn non-stick eigenschappen beter, voor een kwalitatief keukengereedschap dat jarenlang meegaat!
Zo doe je het:
• Spoel je nieuwe Nomad-pan grondig af met warm water en een scheutje afwasmiddel. Wrijf nadien goed droog. • Kies voor een natuurlijke en hittebestendige olie als zonnebloem of arachide. Smeer het royaal uit over de volledige oppervlakte van de pan. • Zet de pan op een laag vuur en bouw gradueel de warmte op totdat de olie begint te roken. Vergeet bovendien niet de afzuigkap op te zetten! • Wrijf de olie over het oppervlak uit met wat keukenpapier. Wanneer het dakoppervlak donkerder wordt en de olie volledig geabsorbeerd is, laat je de pan gedurende een kwartier afkoelen. • Herhaal het proces. Je wil dat de gehele binnenkant van de pan zo zwart mogelijk wordt. • Pas op met het gebruiken van zure ingrediënten. Deze kunnen in combinatie met een verkeerd gebruik de laag patine aantasten.