Het Deense denim label JACK & JONES trapt de zomervakantie af met de opening van twee nieuwe winkels in Couillet en Blankenberge. Met de toevoeging van deze nieuwe winkels staat de teller intussen op 36 JACK & JONES-winkels in België. In beide winkels zal ook de steeds populairdere JACK & JONES JUNIOR-collectie verkrijgbaar zijn.
Sinds 1990 biedt JACK & JONES alles wat de modebewuste man vandaag nodig heeft: everyday basics, kwalitatieve denim en trendy musthave stijlen. Ook maatpakken, athleisure wear, schoenen en accessoires maken deel uit van het assortiment. Kortom, JACK & JONES has got your back: met zijn uitgebreide aanbod kan het merk elk type man kleden voor elk moment van de dag. Inmiddels is JACK & JONES één van de grootste producenten van herenkleding ter wereld en ook in België is het merk enorm populair. Ook de JACK & JONES JUNIOR-collectie voor jongens van 8 tot 16 jaar slaat enorm aan. Reden genoeg om verder uit te breiden.
“Met de opening van twee nieuwe winkels in Couillet en Blankenberge zetten we onze expansie bij JACK & JONES onverminderd door. De winkel in Couillet Bellefleur wordt onze 4de winkel in de regio in en rond Charleroi en de eerste op een retailpark in Wallonië. We zien dan ook groeipotentieel voor JACK & JONES in dergelijke commerciële centra, de komende 3 jaar mikken we op een 10-tal nieuwe vestigingen. JACK & JONES Blankenberge wordt onze 2de winkel aan de kust, na Oostende.”, vertelt David Van Gansbeke, Country Retail Manager van JACK & JONES.
Donderdag 6 juli opende JACK & JONES een nieuwe winkel op de site van het retailpark ‘Bellefleur’ in Couillet. Vanaf donderdag 13 juli is iedereen welkom in de nieuwe JACK & JONES-winkel te Blankenberge. Met zijn ligging in de befaamde winkelstraat, de Kerkstraat, is de winkel ongetwijfeld een niet te missen stop tijdens een dagje shoppen.
JACK & JONES maakt deel uit van het Deense familiebedrijf en modehuis BESTSELLER en is sinds 1990 hét denim merk voor mannen. Met meer dan 30 jaar ervaring is het merk de jeansspecialist bij uitstek. JACK & JONES streeft ernaar om denim en fashionwear voor mannen te creëren met een focus op innovatie, design, kwaliteit en trends. Naast denim biedt JACK & JONES ook urban sportswear, casual klassiekers en mooie pakken. Met onze verschillende lifestyles (ESSENTIALS, ORIGINALS, CORE, PREMIUM, JEANS INTELLIGENCE, PANTS STUDIO, FOOTWEAR en ACCESSORIES) kan het merk elke man kleden voor elk moment van de dag. Meer info: www.jackjones.com en www.bestseller.com
De AIKON Automatic Limited Summer Edition ruilt het stadsleven in voor vakantiegevoelens, maar blijft trouw aan de stedelijke designtaal van het klassieke model. Geïnspireerd door Calypso, het iconische model van het merk uit de jaren 90, is de AIKON enorm populair gebleken. De komst van deze nieuwste AIKON-modellen belooft het succesverhaal voort te zetten. Verkrijgbaar in drie maten en aangeboden in verschillende zomerse wijzerplaatopties met bijpassende rubberen bandjes, verleidt Maurice Lacroix stijlvolle individuen om dit jaar te sporten met een nieuwe look op het strand.
De AIKON werd in 2016 gelanceerd en is synoniem geworden met stedelijke stijl. Met zijn ronde lunette met zes prominente armen en geïntegreerde armband past dit iconische horloge bij de grote boulevards van 's werelds grootste metropolen. Maar zelfs stadsbewoners houden ervan om af en toe naar het strand te gaan en zich te koesteren in de zomerzon.
Maurice Lacroix herziet de AIKON Automatic, een klassiek model dat voor het eerst werd uitgebracht in 2018, door een leuk palet van op de zomer geïnspireerde tinten te omarmen. Elke referentie is voorzien van een Clous de Paris wijzerplaatmotief, gepresenteerd in een matte uitvoering. Deze afwerking tempert op subtiele wijze de uitbundigheid van de zomerse wijzerplaatkleuren en zorgt voor een uiterst elegante uitstraling.
De Limited Summer Editions van dit seizoen zijn verkrijgbaar in drie kastmaten, elk met hun eigen unieke kenmerken. De 35mm kast is verkrijgbaar met een Ballerina Pink wijzerplaat, een kleur die doet denken aan de nachtelijke hemel vlak voordat de zon ondergaat. Als alternatief kunnen dragers kiezen voor een wijzerplaat in Tanager Turquoise, een kleur die doet denken aan ondiep oceaanwater. Beide modellen maken gebruik van een combinatie van batons en met diamanten bezette indexen om de uren aan te geven.
De 39mm Limited Summer Edition heeft een universele aantrekkingskracht en is geschikt voor zowel mannelijke als vrouwelijke polsen. Ballerina Pink of Tanager Turquoise geven het model opnieuw een dosis zonovergoten charme en jeugdige vitaliteit. Maurice Lacroix toegewijden zullen de aantrekkelijke designtaal van de AIKON herkennen en waarderen de legendarische ergonomische kracht van het model, eigenschappen die hebben bijgedragen aan zijn opmerkelijke succes.
Het hoogtepunt van de Limited Summer Edition reeks van modellen zijn twee vrolijke referenties gehuisvest in 42mm stalen kasten. De Tanager Turquoise wijzerplaat maakt opnieuw zijn opwachting, maar deze keer wordt hij vergezeld door een pittige Orange Soda wijzerplaat. Deze laatste tint weerspiegelt de toon van de middagzon en vertoont een energiek karakter dat onverminderd blijft, zelfs als er wolken verschijnen. Net als alle Limited Summer Edition-modellen geeft de Orange Soda wijzerplaat de uren, minuten, seconden en datum aan, maar er wordt afgezien van zilveren accenten ten gunste van zwarte tinten, een subtiel detail dat de samenhang vergroot.
Bijpassende FKM rubberen banden herhalen de levendige wijzerplaten van deze Limited Summer Edition modellen. Verfijnd en helder, elke combinatie van horloge en band zal gegarandeerd de verlangens van de meest modieuze strandbewoner bevredigen. In tegenstelling tot gewoon rubber biedt FKM rubber superieure flexibiliteit, wat het draagcomfort verhoogt. Bovendien is FKM-rubber slijtvaster en de kleur vervaagt minder snel. Elke rubberen band is voorzien van het 'M'-logo van het bedrijf.
Naast de FKM rubberen band worden alle Limited Summer Edition modellen geleverd met een 5-rijige roestvrijstalen armband. Zoals bij alle AIKON horloges, zijn deze modellen voorzien van het Easy Strap Exchange System van het merk, een eenvoudige, gebruiksvriendelijke manier om de band te verwisselen voor de armband zonder gereedschap.
In overeenstemming met andere Maurice Lacroix horloges, maken de AIKON Automatic Limited Summer Edition modellen gebruik van de indrukwekkende horloge-expertise van het Zwitserse merk en leveren ze een hoge gepercipieerde waarde. Elke referentie is beperkt tot 888 stuks en zal dit seizoen de meest stijlvolle polsen sieren.
Groen is al enkele jaren een hit en mag ook dit seizoen niet ontbreken in jouw kleerkast. Ook Caroline Biss heeft deze memo luid en duidelijk begrepen en ontwierp een collectie vol groentinten. Combineer het met neutrale items voor een ingetogen look of ga all-in met een monochrome outfit; de mogelijkheden zijn eindeloos. Eén ding is zeker- deze trend voegt een flinke dosis pit toe aan jouw garderobe.
Een vleugje groen
Geef je look een boost met een tikkeltje groen. De SS23 collectie van Caroline Biss barst van de trendy items die zorgen voor een dynamische en doch verfijnde look. Van krachtige statements tot subtielere accenten, deze must-haves doen jou stralen als nooit tevoren!
Go green or go home
In 2023 geldt: go bold or go home! Dompel je volledig onder in groen en straal positieve vibes uit, waar je ook gaat. Groene bloesjes en broeken in stoffen zoals zijde, of gehaakte topjes zorgen voor wat extra dimensie. Combineer met neutrale accessoires zoals een ketting of elegante hakken om het kleurenpallet wat op te breken, en you're good to go!
Kleurenexplosie
Wil je graag experimenteren met verschillende kleuren? Dan is het combineren van groen met opvallende kleuren zoals felroze of blauw een echte aanrader! Laat je inspireren door de kleurenexplosie die de SS23 collectie van Caroline Biss te bieden heeft.
Wanneer Bell & Ross en Alpine hun krachten bundelen, is dat evenzeer een ontmoeting van waarden als een bewijs van technisch partnerschap. "Wat de twee entiteiten samenbrengt is dezelfde passie voor precisiemechanica en hoge prestaties. Via dit prestigieuze partnerschap zet Bell & Ross zijn zoektocht naar uitmuntendheid en innovatie voort", zegt Carlos-A Rosillo, CEO en medeoprichter van Bell & Ross.
"Als het gaat om onze samenwerking met Bell & Ross, is onze filosofie er een van stijl en prestaties. We werken in een omgeving met hoge druk waar precisie en prestaties essentieel zijn om resultaten te leveren. Het dragen van een Bell & Ross horloge is niet alleen een constante herinnering aan onze doelen, maar ook een integraal onderdeel van hoe we deze doelen bereiken: door precisie, punctualiteit en betrouwbaarheid", zegt David Gendry, VP Sponsoring, Partnerships en Communications bij Alpine.
Deze stijging in kracht wordt mogelijk gemaakt door de talenten van coureurs Pierre Gasly en Esteban Ocon, die nu allebei een BR 05 Chrono dragen, elk gegraveerd met hun naam en nummer. "Dit jaar maakt de BR 05 Chrono A523 de serie Alpine-uurwerken compleet, waarbij de kleurcode subtiel wordt overgenomen en tegelijkertijd perfect wordt voldaan aan de behoeften van de coureurs van het team. Maar naast stijl en kleuren ontwerpen we vooral een instrument dat in dienst staat van de coureur: altijd een bondgenoot", legt Bruno Belamich uit. Over teamgeest gesproken!
EERSTE F1 SEIZOEN MET ALPINE VOOR DE BR 05 CHRONO
De BR 05 Chrono maakt dit seizoen zijn competitiedebuut, in de kleuren van Alpine. "Voor de eerste keer presenteert Bell & Ross een BR05 in de kleuren van F1 en onze partner team Alpine, als aanvulling op onze bestaande modellen. De keuze van het chronograaf uurwerk voldoet aan de behoeften van Team Alpine, die natuurlijk snelheid en sportieve prestaties meten. Bell & Ross brengt de Alpine-identiteit over in elk van haar ontwerpen door middel van de kleurcode en het logo", zegt Bruno Belamich, creatief directeur en medeoprichter van Bell & Ross.
Versierd met de Franse vlag, compleet met het teamblauw en met het Alpine-logo als tegengewicht voor de chronograafwijzer, richt de fijn gegradueerde zwarte wijzerplaat met twee tellers zich op leesbaarheid en functionaliteit onder alle omstandigheden - of het nu gaat om een diner in de stad of een professionele vergadering in de Grand Prix-paddocks.
SPORT CHIC
De chronograaf versie van de nieuwe eigentijdse urban collectie van Bell & Ross, in al zijn Alpine brutaliteit, bevestigt zijn dubbele aard: zowel sportief als chique. Het ontwerp behoudt zijn elegante proporties, met een 42mm diameter kast die de cirkel vierkant blijft maken. Verfijnde afwerkingen wisselen gepolijste en gesatineerde oppervlakken af, waardoor een subtiele verspreiding van licht ontstaat. Het horloge kan gedragen worden met de stalen armband met flexibele, comfortabele schakels, of met de zwarte leren band. De BR 05 Chrono A523 is waterbestendig tot 100 meter. Dit horloge is bedoeld voor veeleisende kenners en is verkrijgbaar in een gelimiteerde oplage van 500 stuks.
UITMUNTENDE PRESTATIES
Met meer dan 950 pk voor een gewicht van 796 kg en een bereik van 355 km per uur staat de eenzits Alpine 523 in dienst van de ambities van het BWT Alpine F1 Team. "In de zoektocht naar het summum van mechanische prestaties streven de ingenieurs van beide Maisons naar een maximale lichtheid met een optimaal uithoudingsvermogen, waarbij ze gebruikmaken van de modernste technieken en avant-gardistische materialen. Beide partners behouden een ambachtelijke aanpak: net als de Alpine raceauto's worden Bell & Ross uurwerken nog steeds grotendeels met de hand geassembleerd", benadrukt Carlos Rosillo.
In navolging van deze zoektocht naar efficiëntie, heeft Bell & Ross zijn BR 05 Chrono A523 uitgerust met een veerkrachtig uurwerk, het zelfopwindende mechanische BR-CAL 326 kaliber met uren, minuten, kleine secondewijzer op 9 uur en datumfuncties.
Tiny living is a big thing. Steeds meer wonen we op een kleinere en compactere manier, en dat vergt de nodige organisatie en structuur. Ook in onze badkamer, waar een beperktere ruimte en inrichting net zo mooi en functioneel kunnen zijn. Het is vooral een kwestie van slim indelen en kiezen voor ruimtebesparende oplossingen die je slanke badkamer transformeren tot een oase van georganiseerde rust – dankzij X²O Badkamers bovendien in stijl. Laat je inspireren door vier eenvoudige tips.
Zonder opstapje
Hoewel het nemen van een heerlijk bubbelbad het toppunt van ontspanning kan zijn, heeft het vaak geen plek in de tiny bathroom. Een inloopdouche is een perfect alternatief voor hetzelfde gelukzalige gevoel van wellness, zonder in te boeten op de beschikbare ruimte. Dankzij een strakke, moderne afwerking met een minimalistische noot creëer je makkelijk meer visuele diepte en ruimte – zeker wanneer je het combineert met een glazen douchewand. Is je ruimte beperkt maar wil je toch de luxe van een inloopdouche ervaren? De Balmani Move Slide met uitschuifbare glaspanelen maakt je badkamerdroom waar.
Extra-extra-extra-large
Een dubbele wastafel neemt meteen heel wat plek in, zeker in een badkamer met een kleine oppervlakte. Kies daarom voor een zwevend model; door de grond zo veel mogelijk vrij te houden behoud je een breed ruimtelijk gevoel. Wanneer je bovendien door plaatsgebrek geen extra opbergkast kan plaatsen, probeer dan zo veel mogelijk de wanden te benutten. Van een betegelde spatwand achter de wastafel tot handdoekhouders of -haakjes ernaast – de ruimte rondom de wastafel maak je best zo groot en multifunctioneel mogelijk.
Klein maar groot
Wanneer de beschikbare ruimte beperkt is, zijn de opslagmogelijkheden dat ook. Slimme meubels met diverse opbergfaciliteiten zijn in de mini-badkamer daarom een absolute must. Wat dacht je bijvoorbeeld van een zwevende spiegel met geïntegreerde opbergnis? Verzorgingsproducten heb je zo binnen handbereik en je hoeft je niet te verplaatsen om even in de spiegel te kijken. Of misschien heb je liever meer structuur en ruimte in je wastafelmeubel? X²O tipt modellen met diepe schuiven en inliggende lades, zoals de Balmani Forma. Gebruik tenslotte extra organizers – denk aan de Balmani Tray-wandplankjes – om de beschikbare ruimte te optimaliseren.
De hoogte in
Naast het toepassen van praktische zaken, bestaan er ook heel wat optische tips en tricks die de badkamer ruimer doen aanvoelen. Zo kies je er best voor om vooral lichtere tinten te gebruiken, en houd je het kleurverschil tussen de muren en de vloer zo minimaal mogelijk. Je badkamer blijft zo één organisch en samenhangend geheel. Daarnaast werk je steeds de hoogte in, en kies je vooral voor verticale lijnen door het interieur heen. Een smal, zwevend badkamermeubel met groeven maakt bijvoorbeeld voor heel wat (visuele) ruimte, terwijl een breder en staand model een nauwer gevoel creëert. Ook het integreren van metrotegels zorgt voor een soortgelijk effect. Een kleine badkamer? Ja, graag!
Alle bovenstaande producten zijn exclusief verkrijgbaar bij X²O Badkamers -- www.x2o.be
» GERVI VOEGT CHILL TUBS IJSBADEN TOE AAN ASSORTIMENT
In een wereld en tijd waar stress vaak een overheersende factor kan zijn, zoeken we even veel naar manieren om het te ontsnappen. Intermittend living, het beoefenen van yoga of het nemen van korte meditatiepauzes tijdens het werken of studeren: relaxatie is steeds persoonlijk. Het ijsbaden – geïntroduceerd bij het grote publiek door ‘The Iceman’ Wim Hof – is de nieuwste wellnesstrend waarbij je jezelf kortstondig blootstelt aan (extreme) koude. Een trend die bovendien niet kan ontbreken in het assortiment van Gervi. Laat je inspireren (en motiveren) door de voordelen van het ijsbaden en Chill Tubs, het nieuwste merk bij Gervi.
1/ Je voelt je alerter : We kennen het allemaal: opstaan met een heldere en alerte geest is niet altijd evident. Het nemen van een ijskoude douche of bad kan hier perfect bij helpen. Je hartslag en bloeddruk verhogen, je ademhaling gaat sneller en de adrenaline giert kort maar krachtig door je lijf. Op een energieke manier worden je lichaam en geest wakker geschut voor een energieboost die je gedurende de hele dag blijft voelen.
2/ Je immuunsysteem en bloedsomloop versterken : Wanneer je lichaam geconfronteerd wordt met koudere temperaturen, vernauwen je bloedvaatjes. Je traint als het ware hun flexibiliteit, waardoor je bloed beter gaat stromen. Dit is dan weer goed voor de gezondheid van je hart en slagaders. Daarnaast ondersteunt ijsbaden je immuunsysteem omdat het de aanmaak van witte bloedlichaampjes bevordert.
3/ Je wordt er gelukkiger van : Tijdens het ijsbaden ervaar je niet alleen een enorme boost aan zelfvertrouwen en wilskracht, je lichaam maakt ook dopamine aan – also known as het ‘gelukshormoon’. Een beter humeur? Met een ijskoud bad bereik je het iedere ochtend.
4/ Dé sporterstool bij uitstek : Het onderdompelen in ijskoud water is vooral geliefd bij (top)sporters. En terecht, want het draagt bij tot een spoedig herstel van de spieren en gaat vermoeidheid tegen. Bovendien is ijsbaden de perfecte manier om na een zware work out weer af te koelen en helpt het mogelijke ontstekingen te vermijden.
5/ Geen pijnstiller meer nodig : Iets ijskoud op een pijnlijk lichaamsdeel leggen, is niets baanbrekend. Een zak ijs helpt bij een gevoelige zwelling en doet het afnemen, een ijsbad is dan een leukere en meer ontspannende optie. Daarnaast werkt de koude als een verzachtende balsem op kwetsuren of blessures.
De ijsbaden van Chill Tubs bij Gervi
Geniet van de verademende voordelen van ijsbaden in je eigen woning. De hoogwaardig afgewerkte baden worden gemaakt uit kwalitatieve materialen als roestvrij staal, teakhout en zwart aluminium en zijn een stijlvolle toevoeging aan je home wellnessruimte. Bovendien worden ze uitgerust met ozon- en filtratiesystemen zodat het water iedere dag proper en hygiënisch blijft. Time to chill!
Jeansbroeken zijn er in onmogelijk veel vormen, modellen, en maten. De juiste broek vinden is daarom ook geen sinecure, maar bij Lee Cooper kan je al decennialang terecht om een jeansbroek met de perfecte fit te vinden, een jeansbroek waar jij je goed in voelt.
Het is voor het Belgisch merk uiterst belangrijk dat iedereen zich goed voelt in een jeansbroek, en daarom blijven ze inzetten op het ontwikkelen van nieuwe modellen en fits.
In 2023 lanceren ze daarom de Boomer jeans, een jeansbroek die speciaal ontworpen is voor een ouder doelpubliek. Gemaakt uit katoen, en met een lossere fit is dit de ideale broek om in ultiem comfort de dag door te komen. De slim fit zorgt ervoor dat de broek je een polished look geeft, en de koordsluiting voegt dan weer een casual element toe.
Lee Cooper wil zich met hun ethos 'Be Yourself' inzetten voor iedereen, en vind het daarom belangrijk dat iedereen, ongeacht hun leeftijd, bij hen terecht kan voor kwalitatieve jeansbroeken die goed zitten. Daarom is de Boomer jeans ook uitgebracht binnen de collectie voor kinderen. Gemakkelijk om in te bewegen, gemakkelijk om zelf aan te doen; ideaal dus voor de kleinste denim liefhebbers.
Het nieuwe sociale restaurant heeft meteen al veel succes. Om de stijgende vraag te kunnen beantwoorden, opent de Federatie van de Resto du Cœur van België, pijler van de voedselhulp in heel België, een nieuw sociaal restaurant in Mariembourg. Opmerkelijk is dat de maaltijden voor de begunstigden worden bereid door niemand minder dan Isabelle Leloup, een gerenommeerde chef-kok.
De Federatie van de Resto du Cœur van België telt nu 20 Resto du Coeur die mensen in precaire situaties helpen. De nieuwe Resto du Cœur is gelegen op de Chaussée de Fagnolle 2 in Mariembourg.
Frank Duval, de nieuwe voorzitter van de Federatie van de Resto du Cœur van België, legt uit: ‘In de regio van Couvin is er maar een beperkt aantal verenigingen die volledige en betaalbare maaltijden aanbieden aan mensen in armoedige situaties. Om deze leemte op te vullen en aan de sterk gestegen vraag te voldoen, heeft de vzw ‘Solidarités Plurielles de l'Entre-Sambre et Meuse’ vorig jaar het sociale restaurant 'L'Assiette du Cœur' opgestart. Vandaag verwelkomen we dit restaurant in de grote Resto du Cœur-familie.'
Een Resto du Cœur voor mensen in nood
De Resto du Cœur in Mariembourg verwelkomt mensen in nood uit de regio Philippeville, Mettet, Cerfontaine, Florennes, Viroinval, Walcourt, Doische en Couvin, zonder filosofisch, religieus of cultureel onderscheid. Deze Resto is twee dagen per week geopend - dinsdag en donderdag - en biedt twee bedieningen aan om 11u45 en om 13u15. Het restaurant biedt plaats aan zo'n twintigtal gasten. Een maaltijd bestaat uit een voorgerecht, hoofdgerecht en dessert. Het is ook mogelijk om afhaalmaaltijden te reserveren. Deze laatste vertegenwoordigen 30% van de aanvragen.
‘Op basis van de gesprekken met de begunstigden van de Resto du Coeur, stellen we vast dat het steeds moeilijker wordt om toegang te krijgen tot gezonde voeding aan een betaalbare prijs. Voor de meeste begunstigden is één warme maaltijd per dag eten niet meer mogelijk. Daarom variëren de kosten van een aangeboden maaltijd in de Resto du Cœur van Mariembourg op basis van het inkomen van de begunstigde. Ze betalen nooit meer dan € 4 voor een volledig gezond en evenwichtig menu’, onderstreept Frank Duval.
De Resto du Cœur van Mariembourg is een ontmoetingsplaats waar begunstigden met elkaar kunnen praten tijdens de maaltijd. Bij elke bediening is een maatschappelijk werker van de vzw Solidarités Plurielles aanwezig om vragen van begunstigden te beantwoorden, bepaalde administratieve procedures uit te voeren en om oplossingen voor sociale ondersteuning te vinden. De vzw biedt hiervoor verschillende diensten aan: een sociale kruidenierswinkel, een schuldbemiddelings- en huisvestingsdienst, en een wassalon.
‘Samen staan we sterker! Om isolement en sociale uitsluiting te bestrijden, kan sociale en participatieve ondersteuning onze begunstigden helpen. Zo smeden ze nieuwe banden en herwinnen ze hun autonomie zodat ze voorgoed uit de armoede kunnen komen’, vervolgt Frank Duval.
Coluchette achter het kookfornuis
Wat dit Resto du Coeur ook onderscheidt van anderen is zeker de culinaire aanwezigheid van Isabelle Leloup als verantwoordelijke op site. Bij elke bediening doet ze haar schort aan om met meesterlijke hand de maaltijden voor de begunstigden te bereiden. Met 30 jaar ervaring als zelfstandige en als chef-kok van twee restaurants, stelt Isabelle Leloup nu haar passie en talent ten dienste van mensen in kansarme situaties. Ze is een voorstander van de korte keten en seizoensproducten, en aarzelt niet om de meest verrassende smaken en texturen te combineren. Lekker eten gebeurt namelijk niet alleen met de smaakpapillen, het oog wil ook wat! Isabelle Leloup wordt door de restaurantbezoekers al “Coluchette” genoemd, als referentie naar Coluche, de Franse acteur en komiek die aan de wieg stond van de Resto du Coeur.
Hoe de actie van Resto du Cœur ondersteunen?
Wie de actie van Resto du Cœur wil steunen, kan rechtstreeks een gift overmaken op het rekeningnummer: BE44 2400 3333 3345 of kan terecht op de website: www.restosducoeur.be. Voor elke schenking van € 40 of meer wordt een fiscaal attest op naam van de schenker afgeleverd. Giften zijn in 2023 aftrekbaar tot 45%.
De Federatie van de Resto du Cœur van België telt momenteel 20 Resto du Coeur: 14 in Wallonië (Aarlen, Bergen, Charleroi, Gembloux, La Louvière, Luik, Marche, Mariembourg, Moeskroen, Namen, Quiévrain-Honnelles, Val de Sambre, Verviers, Waver), 4 in Vlaanderen (Aarschot, Assenede, Oostende, Tienen) en 2 in Brussel (Laken en Sint-Gillis) naast 5 satellietvestigingen verspreid over heel België. Drie Mobiele Resto du Cœur bezorgen daarnaast voedselpakketten op locatie in Brussel en Wallonië.
Het nieuwe sociale restaurant heeft meteen al veel succes. Om de stijgende vraag te kunnen beantwoorden, opent de Federatie van de Resto du Cœur van België, pijler van de voedselhulp in heel België, een nieuw sociaal restaurant in Mariembourg. Opmerkelijk is dat de maaltijden voor de begunstigden worden bereid door niemand minder dan Isabelle Leloup, een gerenommeerde chef-kok.
De Federatie van de Resto du Cœur van België telt nu 20 Resto du Coeur die mensen in precaire situaties helpen. De nieuwe Resto du Cœur is gelegen op de Chaussée de Fagnolle 2 in Mariembourg.
Frank Duval, de nieuwe voorzitter van de Federatie van de Resto du Cœur van België, legt uit: ‘In de regio van Couvin is er maar een beperkt aantal verenigingen die volledige en betaalbare maaltijden aanbieden aan mensen in armoedige situaties. Om deze leemte op te vullen en aan de sterk gestegen vraag te voldoen, heeft de vzw ‘Solidarités Plurielles de l'Entre-Sambre et Meuse’ vorig jaar het sociale restaurant 'L'Assiette du Cœur' opgestart. Vandaag verwelkomen we dit restaurant in de grote Resto du Cœur-familie.'
Een Resto du Cœur voor mensen in nood
De Resto du Cœur in Mariembourg verwelkomt mensen in nood uit de regio Philippeville, Mettet, Cerfontaine, Florennes, Viroinval, Walcourt, Doische en Couvin, zonder filosofisch, religieus of cultureel onderscheid. Deze Resto is twee dagen per week geopend - dinsdag en donderdag - en biedt twee bedieningen aan om 11u45 en om 13u15. Het restaurant biedt plaats aan zo'n twintigtal gasten. Een maaltijd bestaat uit een voorgerecht, hoofdgerecht en dessert. Het is ook mogelijk om afhaalmaaltijden te reserveren. Deze laatste vertegenwoordigen 30% van de aanvragen.
‘Op basis van de gesprekken met de begunstigden van de Resto du Coeur, stellen we vast dat het steeds moeilijker wordt om toegang te krijgen tot gezonde voeding aan een betaalbare prijs. Voor de meeste begunstigden is één warme maaltijd per dag eten niet meer mogelijk. Daarom variëren de kosten van een aangeboden maaltijd in de Resto du Cœur van Mariembourg op basis van het inkomen van de begunstigde. Ze betalen nooit meer dan € 4 voor een volledig gezond en evenwichtig menu’, onderstreept Frank Duval.
De Resto du Cœur van Mariembourg is een ontmoetingsplaats waar begunstigden met elkaar kunnen praten tijdens de maaltijd. Bij elke bediening is een maatschappelijk werker van de vzw Solidarités Plurielles aanwezig om vragen van begunstigden te beantwoorden, bepaalde administratieve procedures uit te voeren en om oplossingen voor sociale ondersteuning te vinden. De vzw biedt hiervoor verschillende diensten aan: een sociale kruidenierswinkel, een schuldbemiddelings- en huisvestingsdienst, en een wassalon.
‘Samen staan we sterker! Om isolement en sociale uitsluiting te bestrijden, kan sociale en participatieve ondersteuning onze begunstigden helpen. Zo smeden ze nieuwe banden en herwinnen ze hun autonomie zodat ze voorgoed uit de armoede kunnen komen’, vervolgt Frank Duval.
Coluchette achter het kookfornuis
Wat dit Resto du Coeur ook onderscheidt van anderen is zeker de culinaire aanwezigheid van Isabelle Leloup als verantwoordelijke op site. Bij elke bediening doet ze haar schort aan om met meesterlijke hand de maaltijden voor de begunstigden te bereiden. Met 30 jaar ervaring als zelfstandige en als chef-kok van twee restaurants, stelt Isabelle Leloup nu haar passie en talent ten dienste van mensen in kansarme situaties. Ze is een voorstander van de korte keten en seizoensproducten, en aarzelt niet om de meest verrassende smaken en texturen te combineren. Lekker eten gebeurt namelijk niet alleen met de smaakpapillen, het oog wil ook wat! Isabelle Leloup wordt door de restaurantbezoekers al “Coluchette” genoemd, als referentie naar Coluche, de Franse acteur en komiek die aan de wieg stond van de Resto du Coeur.
Hoe de actie van Resto du Cœur ondersteunen?
Wie de actie van Resto du Cœur wil steunen, kan rechtstreeks een gift overmaken op het rekeningnummer: BE44 2400 3333 3345 of kan terecht op de website: www.restosducoeur.be. Voor elke schenking van € 40 of meer wordt een fiscaal attest op naam van de schenker afgeleverd. Giften zijn in 2023 aftrekbaar tot 45%.
De Federatie van de Resto du Cœur van België telt momenteel 20 Resto du Coeur: 14 in Wallonië (Aarlen, Bergen, Charleroi, Gembloux, La Louvière, Luik, Marche, Mariembourg, Moeskroen, Namen, Quiévrain-Honnelles, Val de Sambre, Verviers, Waver), 4 in Vlaanderen (Aarschot, Assenede, Oostende, Tienen) en 2 in Brussel (Laken en Sint-Gillis) naast 5 satellietvestigingen verspreid over heel België. Drie Mobiele Resto du Cœur bezorgen daarnaast voedselpakketten op locatie in Brussel en Wallonië.
De herfst- en wintercollectie van CKS neemt je mee naar betoverende landschappen
Out of this world, is de herfst- en wintercollectie van Belgisch modelabel CKS die een reis door buitengewone en buitenaardse landschappen maakt. Dit vertaalt zich niet enkel in unieke, in-house ontworpen prints, maar ook in een levendig kleurenpalet. Zet je schrap voor een nieuwe dosis happy vibes met on-trend glitters, ribfluweel, plissé, distressed denim en satijn en laat je fantasie de vrije loop!
'The fantasy landscape'
De herfstcollectie van CKS haalt inspiratie uit digital wellness - dat is de positieve impact die digitale technologieën hebben op welzijn. Een kleurenpalet vertelt met parelmoerglans en glanzende stoffen een futuristisch verhaal. Centraal staat digital lavendel, kleur van het jaar, maar ook andere pastels, gecombineerd met bordeaux en pruimkleur om te contrasteren.
Naast trends zoals distressed denim, plissé en metallics, spelen in-house ontworpen prints de hoofdrol. Zo is er een buitengewone landschapsprint, een diamantvormig ruitjespatroon en een abstract bloemenmotief.
Is there life on Mars?'
Het tweede deel van de herfstcollectie neemt je mee naar Mars. Alle aandacht gaat naar astro dust, een bruinrode kleur die verwijst naar stoffige, verlaten marslandschappen, gecombineerd met turquoise, rood, geel, roze en neutrale tinten. De in-house ontworpen alien flower prints werden gecreëerd met de vraag “Hoe zouden bloemen er op Mars uitzien?”, terwijl de kronkelende lijnen in de Mars landscape print verwijzen naar buitenaardse texturen. Er bestaat geen twijfel dat de faux leather set, de gewatteerde statementjas en de geruite jacquardjurk- en rok meteen op elk verlanglijstje belanden.
'Technological nature'
Vertrekkend vanuit het idee dat we steeds meer rust opzoeken in de natuur, liet CKS zich met de wintercollectie inspireren door de tegenstelling tussen technologie en de natuur. Laat je verrassen door nieuwe signature prints gebaseerd op uitvergrote micro organismen. Limoengroen, lavendelroze, bordeaux en hemelsblauw zetten de toon naast tweed en ribfluweel als trending texturen. De roze, wollen mantel, het pak in visgraatjacquard en de glittertrui zijn niet te weerstaan.
'We can be anything'
Deze winter leidt de behoefte om nieuwe werelden te verkennen ertoe dat grenzen ook in de mode stilaan vervagen. CKS moedigt een nieuw soort vrijheid aan met energieke kleuren, glitters en pailletten als statement. Festival fuchsia, marineblauw en rubberbruin treden op de voorgrond in de vorm van een power suit, een veelzijdige imitatieleren broek en een feestelijke paillettenrok met bijpassende blouse. Bovendien zijn de handgeschilderde ruitenprint en unieke firework jaquard ontworpen om jouw mood op grijze dagen te boosten.
De collectie is, afhankelijk van het item, online en in stores verkrijgbaar vanaf midden juli, de volledige collectie is verkrijgbaar vanaf midden oktober 2023.
GRAMMY® GENOMINEERDE BAND ONEREPUBLIC IS DE HEADLINER VAN ISLE OF MTV MALTA 2023
MTV heeft aangekondigd dat de GRAMMY® genomineerde band OneRepublic de hoofdact zal zijn tijdens Isle of MTV Malta 2023. Het grootste gratis zomerfestival van Europa, dat dit jaar voor de 15e keer georganiseerd wordt, keert op 18 juli in samenwerking met de Malta Tourism Authority terug naar het iconische Il-Fosos plein in hoofdstad Valetta.
OneRepublic bestaat uit singer-songwriter en leadzanger Ryan Tedder, gitaristen Zach Filkins en Drew Brown, toetsenist Brian Willett, bassist en cellist Brent Kutzle en drummer Eddie Fisher. De meest recente hitsingle van de band, "I Ain't Worried," was te horen in de succesvolle film Top Gun: Maverick en werd al meer dan 1 miljard keer beluisterd op Spotify.
Samen met hun bekende hits als "Counting Stars", "Apologize", "All the Right Moves", "Good Life" en "Secrets" staat de band daarmee in totaal al op ruim 12,5 streams op Spotify. OneRepublics nieuwste album Human kwam in augustus 2021 uit en bevat singles "Someday", "Run", "Somebody To Love", "Wanted", "Didn't I", "Better Days" en "Rescue Me". De band deelde hun enthousiasme met fans over het aankomende optreden tijdens Isle of MTV Malta in een video.
"15 jaar geleden was ons laatste optreden op Malta met MTV... 15 jaar is veel, veel, veel te lang. We kunnen niet wachten om terug te komen naar dit prachtige land!" aldus OneRepublic.
"De vijftiende editie van Isle of MTV Malta wordt groter dan ooit. We laten het il-Fosos plein schitteren met optredens van de topartiesten van dit moment", zegt Bruce Gillmer, President of Music, Music Talent, Programming & Events, Paramount en Chief Content Officer. "OneRepublic is al lange tijd een vriend van MTV en na hun legendarische optreden tijdens de MTV EMA's van 2022 kunnen we niet wachten om te zien hoe ze hun fans in Malta zullen overdonderen."
"Namens de Malta Tourism Authority zijn we trots om de vijftiende editie van het Isle of MTV festival in Malta aan te kondigen. We zijn verheugd om getalenteerde artiesten te verwelkomen die naar dit eiland zullen komen om deel te nemen aan het festival. Isle of MTV is uitgegroeid tot een belangrijk terugkerend event op de evenementenkalender van ons land. Het stimuleert mensen die ons in juli bezoeken om weer een spetterend optreden mee te maken op een van Malta's meest bijzondere locaties," aldus Dr. Gavin Gulia, voorzitter van de Malta Tourism Authority.
"Entertainment is het kloppende hart van elke bloeiende gemeenschap. Isle of MTV is altijd van groot belang geweest voor Malta, omdat het niet alleen duizenden muziekfans uit heel Europa samenbrengt, maar ook een uitstekend platform is om de unieke en levendige entertainmentscene van het eiland te laten zien. In samenwerking met bekende namen uit de muziekwereld, biedt het festival een fantastische kans voor Maltese artiesten om hun talenten te tonen op het internationale podium, wat op zijn beurt de Maltese cultuur promoot en helpt om het bereik van het rijke artistieke erfgoed van het eiland te vergroten. We kijken ernaar uit om weer een onvergetelijk muzikaal spektakel te mogen neerzetten." voegt Malta's Minister van Toerisme, Clayton Bartolo, toe.
Tijdens de vorige veertien edities heeft Isle of MTV Malta elk jaar tienduizenden muziekfans naar het plein weten te brengen om te genieten van spetterende optredens van 's werelds grootste sterren, waaronder Lady Gaga, Snoop Dogg, David Guetta en Martin Garrix. Het evenement wordt op 15 september 2023 internationaal uitgezonden op MTV in meer dan 150 landen via TV, digitale kanalen en social media. Zo kunnen miljoenen muziekfans over de hele wereld zowel het festival als Malta zien. Het festival zal worden opgevolgd door de Isle of MTV Malta Music Week; een reeks clubavonden en feesten op de populairste locaties op het eiland, van 18 tot 23 juli.
Een tripje naar de kust of een exotische bestemming gepland met de warme temperaturen in het vooruitzicht? Met een collectie van verfijnde bikini's tot verleidelijke badpakken en trendy accessoires, is Banana Moon de ideale partner in crime voor elke strand- en zwembadliefhebber. De collectie barst van de nieuwste badmodetrends en belooft zowel comfort als stijl, waardoor zonliefhebbers zich zelfverzekerd én trendy voelen terwijl ze genieten van zonovergoten dagen.
Met de zeven onderstaande badmodetrends ben jij helemaal klaar voor een zwoele zomervakantie!
1. Kleur! Kleur! : Als er één trend is die deze zomer zal domineren, dan is het kleur. Hoe feller, hoe beter. Deze fleurige stuks toveren instant een glimlach op je gezicht.
2. Ingesnoerd : Fijne bandjes aan zowel de bikinitop als bikinibroek zorgen voor een vrouwelijke touch aan je favoriete swimwear. Deze bikini's vormen een sensueel modestatement, maar opgepast voor awkward tanlines.
3. I like it Picasso : Asymmetrische kledij zien we al enkele jaren op de achtergrond dartelen, maar deze zomer is hét moment officieel aangebroken om te pronken met beachwear in een opmerkelijke cut. One-shoulder tops en asymmetrische cuts worden ongetwijfeld jouw favoriete items.
4. Material matters : Als het op stoffen aankomt, zien we meer texturen en nieuwe materialen op de voorgrond treden. Scrunch, crochet of ribstof geven je look net dat tikkeltje meer.
5. De perfecte print : Leuke prints zorgen voor een swimwear look die wat meer opvalt. Ditsy floral patronen en retro gingham ruitjes zullen deze zomer de kustgebieden veroveren.
6. Eenvoud siert : Een eenvoudig maar veelzijdig stuk is het klassieke badpak. Glamoureus op het strand én als top.
7. Dromen in zwart-wit : Hoewel felle kleuren niet weg te denken zijn deze zomer, kan je natuurlijk nooit fout gaan met klassieke zwarte of witte badmode. In een speciale stof, met een cut-out of in samenspel met één van de andere trends hierboven, zorgen voor een winnende combinatie.
» INBOUWSPEAKERS VAN ARTSOUND: NAADLOOS DESIGN MET OVERSCHILDERBARE GRILLES
Muziek is een essentieel onderdeel van ons leven. Het afspelen van de juiste sound op het juiste moment bepaalt niet alleen de sfeer, het boost ook ons humeur en mentaal welzijn. Dat we daarom altijd en overal naar onze favoriete afspeellijst willen luisteren, is geen verrassing. Ook in onze woning, waar muziek steeds meer als een letterlijke bouwsteen in de fundering verwerkt wordt. Inbouwspeakers zijn populairder dan ooit want terwijl voorheen de nodige technologie niet beschikbaar was, bestaat er vandaag een breed scala aan mogelijkheden. ArtSound biedt je alvast drie unieke reeksen van inbouwvarianten: ‘FLAT’ voor de instappers, ‘HAPPI’ als perfecte allround oplossing en de absolute topreeks ‘INTIIMI’. Build your home and build your sound; de inbouwspeakers van ArtSound helpen je alvast op weg.
Aan plaats geen gebrek
De architectuur in onze woning is de laatste jaren veel moderner en strakker geworden. Eenvoud is absoluut key, en dat willen we ook in onze muziekinstallaties: logge luidsprekers of een duidelijk opbouwsysteem zijn vandaag niet meer aan de orde. Losse modellen verstoren met het bijhorende snoer bovendien het weldoordacht design van onze woning. Daarnaast kiezen we er sneller en vaker voor om kleiner te wonen, en moeten we slim omspringen met de beschikbare ruimte. Zo kan de SMART-speaker met streamingdiensten perfect en zonder moeite in de muur of het plafond geïnstalleerd worden voor een stijlvol en naadloos resultaat.
Beats met een kleurtje
Hoewel we steeds omringd worden door onze favoriete beats, willen we de geluidsbron liever niet zien. Onze moderne inrichting staat bovendien grote en ongemakkelijke objecten niet langer toe. En ook al zijn ingebouwde speakers op zichzelf al uiterst subtiel, onzichtbaar zijn ze nooit. Aan de hand van overschilderbare grilles biedt ArtSound een geschikte oplossing voor zij die houden van maximale discretie. De INTIIMI-reeks, waaronder de RO2060-luidspreker, werd daarnaast volledig frameloos afgewerkt, waardoor het gelijk aan de muur in het interieur verdwijnt. Deze topreeks beschikt over titanium drivers en een dubbele filter voor een ongeëvenaarde geluidskwaliteit. Liefhebber van color blocking met felle kleuren? Creëer dan een opvallend contrast door de grille in een andere kleur te schilderen dan de muur waarin de speaker verwerkt werd.
Sfeer uit de muur
Op de fiets, met een stofzuiger in de hand of als achtergrond tijdens een gezellig diner: muziek is overal. Ook in de keuken of badkamer, waar een goede beat een plezierige compagnon is bij het kokerellen of douchen. De HAPPI-inbouwspeakers (ofwel de HPR0555 Stereo of de HSQ525) zijn vochtbestendig en dus perfect voor deze ruimtes. Zoek je een ingebouwde optie voor je overdekt terras of pool house? De luidsprekers uit de HAPPI-reeks vallen ook hier perfect te integreren. Spetter en plons er dus maar met een gerust hart op los – je verborgen muziek verliest geen kracht.
maakt een statement met volume en unieke silhouetten
Outfits met veel volume en kleur zijn dè trend van deze zomer, en Caroline Biss speelt hier helemaal op in met een prachtige collectie vol met volumineuze, statement fits die jouw outfit spannender en meer 'put-together' maken zonder verstikkend te zijn in de hitte. Op-en-top vrouwelijk, maar met comfort en draagbaarheid als prioriteit; dat is waar Caroline Biss voor staat.
Colorful World
Niets is gemakkelijker dan een monochrome look! Ze zijn stijlvol, stralen veel vrouwelijke elegantie uit, en zorgen voor een verzorgde look. Je kan de illusie van een broekpak ook zelf samenstellen door een bijpassende broek en top te combineren, en hier is Caroline Biss de beste in. De SS23 collectie biedt verschillende co-ords in heel wat trendy kleuren zoals roze, blauw, en groen. Voeg de juiste accessoires toe zoals een hakje of leuke sandalen, en je outfit kan moeiteloos van day to night mee. Perfect voor zomerse uitjes!
Dress Up Your Pants
Dè trend van de nillies is terug van weggeweest, en een fashionable statement is het zeker! Caroline Biss biedt de leukste jurk-broek combinaties in zowel felle zomerse kleuren, alsook neutralere tinten. Maak de outfit af met een minimalistisch tasje en leuke peep-toe schoenen.
Serving Seventies
De trend van de seventies blijft maar hangen, en met opvallende accessoires en schoenen creëer je zo een elegante look. Ga voor een full 'seventies show' look door jeans op jeans te combineren. Hoe gedurfder, hoe beter!
Wide Wonder
De wijde broek is en blijft een trend, ook deze zomer. In een lichte stof en met een leuke print is het zelfs bijna even comfortabel als een joggingbroek. De prints zorgen voor een vrolijke touch aan je outfit, en maken je helemaal klaar voor de zomer. Combineer deze broeken met een korte top of blouse en je hebt the perfect fit!
Voluminous Vibes
Wijde jurken en rokken zijn een favoriet deze zomer. De maxi jeansrok is een statement stuk dat je zeker in je kledingkast moet hebben, en die je gemakkelijk omvormt van office-proof naar afterwork-proof. Hou het simpel met een t-shirt, of combineer het met een volumineuze bovenstuk en opvallende accessoires voor een look waarmee je alle blikken vangt. Elegantie en vrouwelijkheid verzekerd!
Lastminute boekingen kunnen autohuurprijzen de hoogte in duwen in zomervakantie
Autohuurspecialist Sunny Cars heeft in de eerste helft van 2023 bijna 30% meer auto’s verhuurd dan in dezelfde periode vorig jaar. Daarnaast zet de trend van lastminute boekingen zich voort. Met de zomervakantie voor de deur verwacht Sunny Cars ook dat de prijzen voor het eerst in maanden opnieuw licht zullen stijgen op populaire zomervakantiebestemmingen. De autohuurspecialist roept op om tijdig te reserveren, want door de combinatie van de toenemende vraag en de lastminute boekingen is de kans groot dat het aantal beschikbare huurauto’s snel zal slinken in het hoogseizoen, wat vervolgens zou resulteren in een stijging van de prijzen.
"Hoewel de gemiddelde prijzen voor autohuur sinds december in dalende lijn gaan, vooral in vergelijking met de extreem hoge prijzen uit 2022, blijft er het risico dat lastminute boekingen duurder zullen uitvallen,” legt Hans Knottnerus, Managing Director van Sunny Cars Nederland, België en Frankrijk uit. “Dat is vooral zo in het hoogseizoen wanneer de vraag naar huurauto’s fors stijgt op populaire bestemmingen en de beschikbaarheid van het aantal wagens snel afneemt. Op dit moment zijn er nog voldoende huurauto’s beschikbaar voor de zomermaanden, maar dat kan snel veranderen wanneer de last-minute trend zich voortzet. In dat geval kunnen de prijzen ook snel stijgen. We raden dan ook aan om zo vroeg mogelijk te boeken, zeker wie graag een kleine wagen of break reserveert.”
Prijsontwikkeling
De daling van de gemiddelde prijzen in de afgelopen maanden kan met name worden verklaard door ontwikkelingen op verre bestemmingen als Canada en de VS. Voor de klassieke zomervakantiebestemmingen aan de Middellandse Zee zorgen lastminute boekingen echter wel voor een lichte prijsstijging. Dat betekent dat de gemiddelde prijs voor het eerst stagneerde in mei 2023. Ten opzichte van de prijsexplosie in 2022 zijn de autoverhuurprijzen op dit moment, over alle bestemmingen heen, wel nog zo’n 22% goedkoper, al blijven ze op een hoog niveau van gemiddeld meer dan 500 euro.
Topbestemmingen
Het stijgende aantal reserveringen is vooral toe te schrijven aan de klassieke Europese bestemmingen aan de Middellandse Zee. Zo stegen de boekingen in topbestemming Spanje alleen al met bijna 40% en in Griekenland met bijna 35% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Onderstaande bestemmingen werden het meest geboekt door Belgen tussen maart en juni 2023: Spanje - Griekenland - Portugal - Italië – VS.
Verwachtingen hoogseizoenboekingen
Er wordt nog steeds bijzonder lastminute geboekt. Maar liefst 70% van de boekingen in juni is voor een autohuurperiode in juni, juli of augustus. De kans is dan ook groot dat lastminute boekers deze zomer niet de auto van hun voorkeur zullen kunnen huren. Want hoewel autoverhuurders hun wagenparken hebben aangevuld, hebben ze toch nog niet zoveel wagens ter beschikking als voor 2020. Sunny Cars verwacht daarom knelpunten bij populaire verhuurstations tijdens het hoogseizoen, vooral op Zuid-Europese bestemmingen. Daardoor zouden last-minute boekers dan niet alleen minder keuze hebben, maar ook meer betalen.
Een juwelencollectie die de kleur zwart laat schitteren in al haar eenvoud.
Kim Jacob Jewelry Design, het juwelenmerk van de gelijknamige Belgische ontwerpster, verwelkomt een nieuwe collectie: ‘A touch of black’. Een deel van het zilverwerk of het vergulde goud wordt zwart gemaakt met behulp van kaliumpolysulfide. ‘A touch of black’ is geïnspireerd door de iconische Little Black Dress en richt zich tot trendy en optimistische levensgenieters. De collectie bestaat uit een ring, een armband, oorbellen en een ketting, In de praktijk kan echter iedere minimalistische creatie van de ontwerpster uit Meise een zwarte toets meekrijgen.
Kleuringstechniek als basis : Kim Jacob gebruikt kaliumpolysulfide (ook wel zwavellever genoemd) als kleurstof om zilveren en verguld gouden juwelen een zwarte toets te geven. Het juweel in kwestie wordt met de kleurstof beschilderd en moet minstens een nacht drogen. Hoe minder de vloeistof met water is verdund, hoe zwarter de kleur zal zijn. Na het kleuringsproces kan de klant nog kiezen om het juweel al dan niet te laten afwerken en personaliseren met een edelsteen. De productietermijn bedraagt ongeveer 3 weken.
‘Little black dress’ van Coco Chanel als inspiratiebron : Waarom juwelen met een zwarte toets? “Ik heb mij laten inspireren door Little Black Dress van Coco Chanel, één van mijn mode-idolen. Deze creatie bewijst het tegelijk chique, klassieke en tijdloze karakter van zwart alsook de eindeloze combinatiemogelijkheden die de kleur biedt.” De grote droom van Kim? “Eén van de juwelen uit de collectie ooit op televisie zien schitteren. Heel wat series, zoals Wednesday op Netflix, lenen zich tot juwelen met een donkere toets.” De collectie ‘A touch of black’ richt zich tot levensgenieters die gedurfd uit de hoek willen komen, zonder aan sierlijkheid in te boeten, de sierlijkheid die zo eigen is aan de minimalistische juwelen van Kim Jacob.
Praktische informatie
De ‘A touch of black’-creaties kunnen besteld worden via de website www.kimjacobjewelry.com en zijn beschikbaar bij Mixage Concept Store (Oude Graanmarkt 39, 1000 Brussel) of op afspraak in de atelier van Kim Jacob Jewelry Design in Eversem (Meise). De prijzen van de collectie ‘A touch of black’ variëren van 60 € tot 250 € (voor niet-gouden stukken en afhankelijk van de afwerking).
Kim Jacob heeft een gevarieerde achtergrond maar steeds met creativiteit als rode draad doorheen haar leven. Een eerste ondernemerservaring in de horeca alsook de opleidingen Fotografie (Sint-Lukas), Juwelenontwerp (Syntra) en Arts & Métiers (Jean Toussaint) wakkerden haar creatieve en ondernemende ambities verder aan. Dat leidde tot de oprichting van Kim Jacob Jewelry Design in maart 2020, een lancering die versneld werd door de coronacrisis.
Frederique Constant en Christiaan van der Klaauw brengen een unieke kosmische creatie tot leven
Een vriendschap van meer dan 20 jaar, een menselijk avontuur, het hoogtepunt van hoogvliegende horloge-expertise en de ongeëvenaarde samenkomst van toegewijde talenten voor de liefdadigheidsveiling Only Watch: de Tourbillon Planétarium Only Watch 2023 brengt de tourbillon van Frederique Constant, de opmerkelijke handmatige afwerking en het planetarium van Christiaan van der Klaauw, het kleinste ter wereld - en het eerste ooit ontwikkeld voor een polshorloge - bij elkaar. Een sublieme creatie, volledig met de hand afgewerkt en uitgevoerd in een platina kast van slechts 42 mm, en een wereldprimeur die het planetarium van het Nederlandse bedrijf combineert met de Geneefse tourbillon, voor de gelegenheid met een wijzerplaat van aventurijn.
Al 35 jaar heeft Frederique Constant zijn motto van traditionele Zwitserse luxe horlogerie voor een eerlijke prijs waargemaakt. Het was een formule die tot dan toe onmogelijk leek, maar een die Aletta en Peter Stas, de oprichters van het bedrijf, wisten te creëren. Deze visie werd verwezenlijkt met de hulp van tientallen horlogemakers, ontwerpers en ambachtslieden die binnen de muren van de Manufacture Frederique Constant in Genève werkten. Niels Eggerding was een van de pijlers van dit traject. Van verkoopdirecteur tot algemeen directeur en uiteindelijk CEO van de Frederique Constant Group, hielp hij het bedrijf geleidelijk aan internationale allure en de status van een gerenommeerd horlogehuis te geven. Naast hem was Pim Koeslag bijna een kwart eeuw lang een van de technische breinen achter de creatie van meer dan 30 Manufacture kalibers, waaronder de eerste in 2004.
Een zeer succesvolle overgang : Een paar maanden geleden nam Pim Koeslag het roer over van het huis Christiaan van der Klaauw, net als hij een Nederlander, evenals de oprichters van Frederique Constant en Niels Eggerding. Als symbool van de langdurige vriendschap tussen Zwitserland en Nederland maakten de twee huizen van de overdracht gebruik om hun expertise te bundelen. Niet voor een collectie, maar voor een uniek uurwerk, ten behoeve van een doel dat Frederique Constant na aan het hart ligt: Only Watch. De veiling wordt sinds 2003 elke twee jaar gehouden onder het beschermheerschap van Prins Albert II van Monaco, waarbij de opbrengst naar de Only Foundation gaat. Frederique Constant steunt de stichting sinds 2005.
Een groot aantal 'primeurs': Een uitzonderlijke samenwerking vraagt om een uitzonderlijke creatie. De Tourbillon Planétarium Only Watch 2023 is één van de vele primeurs. Allereerst is het de eerste Tourbillon van Manufacture Frederique Constant met een planetarium. Omgekeerd was geen enkel uurwerk van Christiaan van der Klaauw van dit type ooit uitgerust met een tourbillon. Het is ook de eerste keer dat een Manufacture-creatie van Frederique Constant is uitgerust met een aventurijnen wijzerplaat, evenals een platina kast van 42 mm, speciaal ontworpen voor dit model alleen. Tot slot is het ook de eerste keer sinds de oprichting dat Frederique Constant een dubbele datum & maandweergave, met wijzers, in een individuele teller heeft opgenomen. Al met al vijf primeurs in hetzelfde horloge, geproduceerd in één oplage: een unicum in de geschiedenis van Frederique Constant.
De grootsheid van het planetarium : De Tourbillon Planétarium Only Watch 2023 speelt open kaart. Tegen de kosmische achtergrond van de aventurijnen wijzerplaat toont het uurwerk trots zijn twee belangrijkste complicaties. Op 12 uur zit het planetarium dat is ontworpen door Christiaan van der Klaauw. Meer dan 40 jaar, in 1982, geleden creëerde het zelf voor een klok, voordat hij het in 1999 miniaturiseerde voor een polshorloge. Sindsdien is het bedrijf de onbetwiste expert geworden in uurwerken met astronomische complicaties en is het planetarium steeds verder geperfectioneerd, met als hoogtepunt de versie die vandaag is onthuld en die het kleinste mechanische planetarium ter wereld is.
Heliocentrisch brengt het op één oppervlak zes bewegende schijven samen, elk met een planeet en zijn eigenlijke omwenteling: Mercurius (88 dagen), Venus (225 dagen), Aarde (365 dagen), Mars (687 dagen), Jupiter (12 jaar) en tot slot Saturnus (29 jaar). Om dit planetarium tot leven te brengen, werd in de ateliers van de Nederlandse horlogemaker een ballet van radertjes gemaakt bestaande uit 700 met de hand gefreesde tanden. Een krachttoer die betekent dat sommige van de bewegingen die met deze tijden samenhangen op een extreem verlaagde snelheid draaien. U zult dus bijna 30 jaar moeten wachten om Saturnus, de buitenste planeet in het planetarium, helemaal rond te zien gaan...
De planetariumrondleiding geeft de rotatiehoeken aan (van 0° tot 360°) en, voor elke sector, de astrologische tekens geïndexeerd naar de relatieve positie van de Aarde. Tot slot weerspiegelen de kleuren van de planeten - met de hand geschilderd - de kleuren van de kleurenkaart van Only Watch 2023, zonder hun authentieke oorspronkelijke tint te verraden.
Complicaties en afwerking aan de top: Op 6 uur wordt de Manufacture Tourbillon onthuld, ontworpen, geassembleerd en afgewerkt door Frederique Constant in zijn fabriek in Genève. Het is geïntegreerd in een uurwerk dat volledig met de hand is gemaakt. Met behulp van traditionele gereedschappen en instrumenten hebben twee horlogemakers wekenlang elk onderdeel nauwgezet uitgevoerd: onder andere een naaldvijl voor het afschuinen, een horlogehamer voor het hameren. Voor een enkele brug waren twee tot drie dagen werk nodig.
Het kralenwerk en het bewerken van de zijkanten is met de hand gedaan, en alle onderdelen zijn aan alle kanten versierd - zelfs de kanten die het oog niet kan zien. Maar voor alles wat wel zichtbaar is, heeft Frederique Constant aan de kleinste details gewerkt, zoals de gepolijste schroeven. Hiervoor werd een bijzonder lastige techniek gebruikt waarbij een zinkplaat met diamanten is gepolijst. Eenmaal gepolijst, wisselt de weergave van de schroeven van staal naar zwart afhankelijk van het licht, waardoor een contrast ontstaat dat altijd uniek is, afhankelijk van de belichting van de wijzerplaat. Het uurwerk heeft ongeveer veertig van deze schroeven. Per schroef is ongeveer 40 minuten nodig om ze met de hand te polijsten en af te schuinen.
De balans van een originele compositie
Op de wijzerplaat worden deze twee complicaties, hier voor het eerst samengebracht, aangevuld met twee tellers die aan weerszijden zijn geplaatst voor een perfecte visuele harmonie: de binomiale dag en maand op 9 uur, en de respectievelijke emblemen van Frederique Constant en Christiaan van der Klaauw op 3 uur, omringd door de woorden "Only Watch Piece Unique". De omsnoering van de tourbillon toont trots deze samenwerking in zijn geheel: "Frederique Constant X Christiaan van der Klaauw".
Op de achterkant van de kast heeft Frederique Constant een decoratie aangebracht die speciaal bedoeld is voor de automatische brug (of bâti). Het bevat een artistieke gravure in miniatuur, met de hand gemaakt met een meer figuratieve en abstracte uitstraling, waar de zon symbolisch haar plaats inneemt in het centrum van de compositie en dus van het oscillerende gewicht. Rondom vallende sterren en planeten op een sterrentocht in een vrolijk ongeorganiseerde kosmos. Voor het kind dat in elke verzamelaar schuilt en met zijn hoofd (een beetje) in de wolken leeft...
Only Watch: wereldtournee en veiling
De veiling zelf wordt voorafgegaan door een rondreizende tentoonstelling van alle stukken. Deze begint begin september in de Verenigde Staten en eindigt op 5 november 2023 in Genève. Deze tentoonstelling zal verzamelaars, liefhebbers en vertegenwoordigers van de media in staat stellen om alle creaties voor Only Watch 2023 te ontdekken. Tussendoor zullen Azië, Europa en het Midden-Oosten hun eigen podia organiseren. Op 5 november 2023 worden horlogefabrikanten, partners en donateurs uitgenodigd voor de veiling in het congrescentrum PALEXPO in Genève. De veiling wordt georganiseerd met de steun van Christie's en begint om 14.00 uur CET (in de zaal, online, telefonisch en via aankooporder). Alle opbrengsten van de veiling zullen worden gedoneerd aan de Only Foundation, ter voortzetting van het humanistische en altruïstische karakter dat haar lot sinds 2005 heeft bepaald.
De iconische denim-on-denim look, is terug van eigenlijk nooit helemaal weggeweest en wij zijn er dol op. De SS23-collectie van het Belgische modelabel, dat bekend staat om zijn kwalitatief hoogwaardige denim, zit boordevol tijdloze items die jouw garderobe een boost geven. Of je nu gaat voor een klassieke spijkerbroek of een denim overhemd, Lee Cooper heeft het allemaal.
Een monochrome look met een casual feel, dat is het effect van denim-on-denim. Lee Cooper opteert voor hun SS23 collectie voor verschillende denim items die gemakkelijk te combineren zijn met luchtige T-shirts en kleurrijke shorts, maar ook vooral met elkaar. Denim-on-denim is een gemakkelijke manier om samenhang te creëren in je look, en er tegelijkertijd put-together uit te zien. Het mooie aan denim is dat je eindeloos kunt mixen en matchen, en daar hebben ze bij Lee Cooper voor gezorgd met een uitgebreide collectie aan denim items.
Het Sounds of the Dolomites Festival keert van 23 augustus tot 1 oktober terug naar de Noord-Italiaanse regio Trentino. De concerten en optredens die tijdens het festival in de Dolomieten gegeven worden zijn alleen te voet toegankelijk voor zowel publiek als muzikanten.
Nieuw aan deze editie van het festival is niet een bepaalde artiest of project, maar een manifest waarin in dertien punten wordt uitgelegd wat de toeschouwers te wachten staat tijdens deze ervaring die al 28 jaar plaatsvindt in de Dolomieten van Trentino.
De dertien punten die het festival samenvatten zijn: ‘luisteren', 'Dolomieten', 'klanken', 'open ruimtes', 'stilte', 'licht', 'hooglanden', 'wandelen', 'betrokkenheid', 'delen', respect', 'traditie' en 'toegankelijkheid'. Deze woorden vormen een manifest dat uitlegt waar het festival voor staat.
Het is misschien makkelijker om The Sounds of the Dolomites te beschrijven aan de hand van wat het 'niet' is. Het festival is niet gemakkelijk; zowel de artiesten als het publiek moeten naar de locatie van het optreden wandelen. De optredens zijn ook niet gewoon; elk jaar klinken er nieuwe ideeën en geluiden over de paden en langs de bergen en worden er nieuwe locaties en landschappen toegevoegd aan de route. De unieke connectie tussen artiesten, publiek en natuur is een aspect dat door de jaren heen constant blijft.
Dit jaar bestaat het festival uit 17 evenementen van 23 augustus tot 1 oktober, waardoor toeschouwers de kans krijgen om samen met vooraanstaande muzikanten de wisseling van de seizoenen in de bergen te ontdekken.
Op woensdag 23 augustus, in Malga Tassulla in Val Nana aan de voet van de berg Peller in de Brenta Dolomieten, wordt het festival geopend met een concert van Erlend Øye en La Comitiva. Øye, een vertegenwoordiger van Kings of Convenience van de New Acoustic Movement, zal Scandinavische muziek combineren met mediterrane klanken. Daarmee wordt nieuwe en bijzondere muziek gecreëerd die deels is geïnspireerd door de muziekstijlen en instrumenten van Zuid-Italië. Twee dagen later, op 25 augustus bij de meren van Bombasel in de ongerepte Lagorai berggroep, viert het festival de terugkeer van de Amerikaanse trompettist Dave Douglas, die 20 jaar geleden ook op het festival optrad. Dit jaar presenteert hij zijn album Mountain Passages, een compositie van 13 stukken geïnspireerd door de landelijke en Ladinische cultuur, waarmee zijn muziek precies aansluit bij de sfeer van het festival. Op 28 augustus op Prati Col in Val Canali zal de veelbelovende jazzartiest Tatiana Eva Marie samen met de Avalon Jazz Band het publiek meenemen op een reis door de muziek van Django Renhardt. De volgende op het programma is Frida Bollani Magoni, een zeer getalenteerde Italiaanse artieste, die tijdens haar optreden omringd zal zijn door het indrukwekkende landschap van Val Brenta.
Klassieke muziek voert de boventoon tijdens een van de hoogtepunten van het festival, de Sunrise of the Dolomites, een spektakel dat op 1 september terugkeert naar Col Margherita in de Fassa Dolomites. Het concert bij zonsopkomst is elk jaar een absoluut hoogtepunt. Dit jaar zal Mario Brunello een concert geven, begeleid door een Pools Cellokwartet dat bestaat uit vier vooraanstaande cellisten.
Het programma gaat verder op 8 september op een van de nieuwe locaties van het Festival, Sagron Mis, met een concert van Le Petite Écurie, een ensemble van vijf hobo's die een mix van hedendaagse en traditionele muziek ten gehore zullen brengen op instrumenten die uit de tijd van de barok komen. Op 17 september treedt de Tsjechische violiste Iva Bittova op in Passo Lavazè, terwijl op 21 september in Rifugio Roda di Vaèl het historische Quartetto della Scala - heropgericht opgericht in 2001 door vier jonge leden van het Theaterorkest - te horen zal zijn. Vrijdag 22 september treedt de jonge gevierde cellist Edgar Moreau op in Vallesinella Bassa.
Het trio Wielder, Gansch en Paul, solisten van de beroemde Mnozil Brass, zullen de jazzmuziek vertegenwoordigen op het festival met een optreden op 12 september op Monte Agnello. Na dit optreden volgt een eerbetoon aan een van 's werelds grootste componisten van soundtracks voor films, Ennio Morricone. Luciano Biondini en Rosario Giuliani brengen dit eerbetoon op 14 september op Col Bel op Buffaure in de Fassa Dolomites, waar de onvergetelijke melodieën van de maestro nieuw leven worden ingeblazen. Een tweede eerbetoon aan een andere grote Italiaanse artiest, singer-songwriter Pino Daniele, wordt op 19 september uitgevoerd in Villa Welsperg in Val Canali. Dit eerbetoon, met de toepasselijke naam 'The sky is full of stars', wordt uitgevoerd door het duo Fabrizio Bosso en Julian Oliver Mazzariello.
Musical Theater gaat op 6 september de bergen in naar de Canvere berghut boven Bellamonte; ‘Polymer, a plastic puppet' is een op muziek geschreven sprookje van de Italiaanse acteur en schrijver Giobbe Covatta. Het verhaal geeft een eigentijdse draai aan Pinokkio en behandelt de klimaatcrisis en de vervuiling van de planeet. Singer-songwriter Jack Savoretti geeft op 16 september een concert in de Brenta Dolomieten in de Andalo berghut, een nieuwe locatie van het festival.
De Fassa Dolomieten vormen het decor voor een ander hoogtepunt van het festival, Trekking dei Suoni, dat van 22 tot 24 september plaatsvindt. Drie uitzonderlijke muzikanten, Paolo Fresu, Daniele Di Bonaventura, Pierpaolo Vacca - begeleid door conservatoriumstudenten Giulio Ferraro en Giosue Mazzei - zullen de deelnemers vergezellen op een driedaagse tocht om onderweg adempauze te bieden door middel van muziek. Het hoogtepunt van de tocht is een live concert van 'Tango Macondo', een show van muziek en poëzie geproduceerd door het Stabile di Bolzano. Dit concert wordt gegeven in de Rifugio Contrin, een van de traditionele berghutten van Trentino, aan de voet van de Marmolada. Zangeres, songwriter en icoon van de Italiaanse muziekscene, Carmen Consoli, zal de hoofdrol spelen in het slotconcert, I Suoni delle Dolomiti. Carmen treedt op 1 oktober op in Camp Centener boven Madonna di Campiglio, waar de herfst zijn kleuren laat zien.
De Sounds of the Dolomites is een cultureel en ecologisch toerisme- en communicatieproject bedacht en gecureerd door Trentino Marketing in samenwerking met de Aziende per il Turismo della Val di Fassa, Val di Fiemme, San Martino di Castrozza, Passo Rolle, Primiero en Vanoi, Val di Non, Madonna di Campiglio en Dolomiti-Paganella en met medewerking van SAT, Associazione Rifugi, MUSE, Guide Alpine del Trentino, Soccorso Alpino del Trentino en Croce Rossa del Trentino. De artistieke leiding is in handen van Mario Brunello.
Mode is een expressievorm die voortdurend evolueert. Eén van de rode draden doorheen het komende seizoen? De pop- en neonkleuren die het urban thema extra in de verf zetten. Licht fascineert immers, ongeacht de vorm. Het thema 'Mineraal Licht' wordt gedomineerd door natuurlijke tinten, een zacht en chromatisch kleurenpalet met toetsen van fluo-oranje die de nodige peps en energie leveren.
Onder de noemer 'Garder le Cap' zijn de tijdloze stukken van het merk karaktervolle en tegelijk herkenbare creaties. Denk maar aan marinière pulls, jasjes, duffle-coats die spelen met streepjes en ruitjes en met zachte materialen voor een winter vol warmte én stijl!