Dynamisch, stoer en klaar voor buitenavonturen. Dit model heeft een compacter formaat, vier levendige kleuren en een zeer nauwkeurig kwartsuurwerk. Met zijn kussenvormige roestvrijstalen kast van 34 x 35,2 mm wordt de Alpiner Extreme Quartz geleverd met een keuze uit wijzerplaten in rotsbeige, levendig roze, gletsjerblauw of bladgroen. De eerste drie worden gecombineerd met een roestvrijstalen armband, terwijl de groene versie wordt aangevuld met een rubberen band die bij de wijzerplaat past. Ondanks zijn sportieve karakter blijft de Alpiner Extreme Quartz trouw aan zijn Zwitserse horlogerfgoed. De oppervlakken van de kast zijn afwisselend gepolijst en satijn geborsteld. De lunette is verticaal geborsteld, net als de centrale schakels van de roestvrijstalen armband. Elke schroef is gegraveerd met een driehoek die het logo van Alpina weergeeft.
ALPINER EXTREME AUTOMATIC
Is het bijna vierkant of bijna rond? Het is de iconische Extreme kast: een meesterlijke mix van de vloeiendheid van een perfecte cirkel en de kracht van een verzacht vierkant. Met zijn gedurfde sportieve DNA en opvallende esthetiek viert dit horloge de avontuurlijke geest van Alpina. Nu verkleind tot een compact formaat van 39 x 40,5 mm, is de Alpiner Extreme Automatic wendbaarder en eigentijdser, en biedt meer dagelijks comfort, of het nu voor extreme sporten of stedelijke verkenning is. Liefhebbers van mechanische horloges zullen niet teleurgesteld zijn: het AL-525 kaliber is volledig zichtbaar door de open caseback. Dit automatische uurwerk heeft een gangreserve van 38 uur.
HERITAGE AUTOMATIC
De naam weerspiegelt de tijdloze eenvoud: Heritage Automatic. Alpina vermijdt een neo-vintage herinterpretatie en blijft in plaats daarvan trouw aan zijn oorsprong. Het ontwerp is geïnspireerd op een archief Alpina horloge met een kast van 25,7 mm, geüpdatet naar een hedendaagse diameter van 38 mm voor het 2024 model. Het is een getrouwe weergave van de esthetische codes van de jaren 1920-1940: een sobere 38mm kast, dauphine wijzers, een leren band met gesp, een stevige achterkant en een volledig gepolijste roestvrijstalen kast. De eerste versie heeft een beige wijzerplaat met 12 Arabische cijfers. De tweede versie voegt een satijngrijze uurwijzer toe met afwisselend Arabische cijfers en bronskleurige indexen.
STARTIMER PILOT AUTOMATIC
Of het nu gaat om het timen van een koerswijziging, het berekenen van het brandstofverbruik, het passeren van een waypoint of gewoon het bijhouden van de vluchtduur, een horloge en zijn piloot zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Alpina werd opgericht in 1883 en was aanwezig tijdens de pioniersdagen van de luchtvaart. Het merk keert nu terug naar het oorspronkelijke ontwerp van zijn luchtvaarthorloges en biedt de Startimer Pilot Automatic aan in een 41 mm kast met een gekartelde lunette. De kroon bevindt zich op 3 uur en heeft een vintage-geïnspireerd 'ui'-profiel met cannelures. Op de achterkant van de kast is een traditionele gravure te zien die op alle Startimer-modellen te vinden is. Deze gravure toont een vliegtuig dat over een berg vliegt, vergezeld van Alpina's vintage logo, zoals het verscheen in de begindagen van het merk.
Het Belgische sneakerlabel SJ zet dit voorjaar de toon met een collectie die nostalgie en de laatste sneakertrends moeiteloos mixt. Denk aan lage sneakers met een chunky zool, organische lijnen en een vleugje retro. Zilver voert de boventoon als dé trendkleur in deze collectie voor 2025, met designs die niet alleen perfect passen bij de mode van nu, maar ook nog jaren meegaan. Van aaibaar suède tot opvallende accenten - sneakers van SJ zijn de perfecte match voor elke look.
Voetbalcore
Atletische vibes met een retro twist: sneakers in voetbalcore-stijl blijven scoren. Deze Icon sneakers combineren een sportieve look met een nostalgische, chunky zool die gemaakt is voor ultiem comfort. Bovendien zijn ze gemaakt van gerecycled leer, met een gerecyclede voering en een zool van natuurlijk rubber. Een duurzame keuze voor lange dagen waarop je altijd in beweging bent.
Chunky choice
Chunky sneakers blijven een favoriet in modeland, en ook dit seizoen kunnen we er niet omheen. De Ibiza brengt de klassieke dad shoe naar een hoger niveau met een modern design en ongeëvenaard comfort. Met robuuste zolen en een monochroom kleurenpallet zorgt deze sneaker voor de perfecte balans tussen minimalisme en impact.
Metallics aan zet
Voor wie een sprankelende indruk wil maken: metallic sneakers zijn dé blikvangers van nu. Duidelijke zilveren accenten geven de Legend sneakers een luxe futuristische uitstraling. Bonus? Ze zitten net zo goed als ze eruitzien! De drie klittenbandsluitingen zijn niet alleen praktisch, maar ook helemaal on trend. Perfect voor elke outfit die vraagt om gemak en stijl in één.
NOA is hét outdoor experience center met internationaal draagvlak, waar meer dan 25 high-end outdoormerken de krachten bundelen om op een ongeziene manier inspiratie te bieden voor de meest uiteenlopende tuinen. Voor het outdoorseizoen van 2025 heeft NOA op basis van een studie vijf macrotrends uitgetekend die bepalend zullen zijn voor hoe we tuinen ontwerpen, inrichten en beleven. Eén ding is zeker: onze buitenruimtes staan aan de vooravond van een ware (r)evolutie.
TREND 1: THE NOMADIC GARDEN
Grote, arbeidsintensieve tuinen met hoge kosten zijn niet langer de norm. Onderhoudsvriendelijke, compacte tuinen zijn de toekomst. Kleiner betekent echter niet minder veelzijdig. In 2025 wordt het de standaard om verschillende ‘werelden’ binnen één tuin te creëren, zowel op het gebied van terrasontwerp, beplanting als meubilair. De Nomadic Garden staat symbool voor reizen in je eigen tuin. Deze trend speelt in op de zon, de seizoenen en de activiteiten van de bewoners. Een tuin wordt niet langer gezien als een eenvoudig grasveld, maar als een veelzijdige leefruimte met ‘kamers’ waarin je kunt rondreizen. Sinds de pandemie is de behoefte aan multifunctionele buitenruimtes gegroeid. Denk bijvoorbeeld aan een intieme leeshoek verscholen in het groen, een privéplek om te douchen, een petanquebaan voor gezellige avonden met vrienden, een ochtendterras om te ontbijten of een zonnige plek voor een aperitief in de avondzon. Reizen door je eigen tuin, als een nomade, is dé trend van vandaag. Deze nieuwe manier van tuinbeleving vraagt om innovatieve producten, zoals verplaatsbare saunacabines, multifunctioneel tuinmeubilair en draagbare verlichting die je moeiteloos kunt meenemen naar elke hoek van je tuin.
TREND 2: THE HIGH, THE HANGING & THE BASEMENT GARDEN
In 2025 realiseren we ons steeds meer hoe belangrijk groen is voor onze rust en ons welzijn. We staan (bijna) op het punt om minder beton in ons leven te integreren en zoeken actief naar manieren om onze planeet minder te belasten. Hoewel er nog een lange weg te gaan is, groeit het bewustzijn. Steeds meer steden investeren in ontharding op diverse manieren: van extra plantsoenen en wadi’s tot de aanleg van grote groene parken op braakliggende terreinen. Koning auto wordt steeds verder teruggedrongen, omdat het stadsleven van de toekomst alleen leefbaar blijft door meer groen te integreren, zeker met het oog op extreme hitte. Ruimte is echter schaars, vooral in stedelijke gebieden. Dit leidt ertoe dat tuinen steeds vaker worden aangelegd op daken, tussenverdiepingen, balkons, en zelfs ondergronds met behulp van kunstmatige verlichting. Het is duidelijk: elke vierkante meter groen staat symbool voor leven. Voor ons, als mensen die steeds meer binnenshuis leven, is het essentieel om verbonden te blijven met de natuur. Daarom worden er meer plantensoorten gebruikt die bestand zijn tegen extreme omstandigheden. Modulaire ontwerpen worden populairder, en veel merken passen hun lifestyle-aanpak aan om aan deze nieuwe behoeften te voldoen.
TREND 3: THE DRY VERSUS THE WET GARDEN
Ook de laatste twijfelaars moeten eraan geloven: de opwarming van de aarde heeft onmiskenbaar gevolgen voor ons klimaat. Dit betekent dat ook onze Europese tuinen langzaam maar zeker een transformatie ondergaan. Een treffend voorbeeld zijn de wijnranken, die opeens niet meer gedijen of juist productiever worden. Onze Europese tuinen staan dan ook voor een ingrijpende metamorfose. Het ene moment is het veel te heet, met extreme temperaturen, terwijl de week erop een zogenaamde regenbom alles te nat maakt. Dit heeft niet alleen impact op de keuze van bomen en plantensoorten, maar ook op aspecten zoals waterdoorlatende verharding, afvoersystemen, schaduwplekken, hittebuffers, enzovoort. Een tuin anno 2025 moet met andere woorden bestand zijn tegen zowel extreme hitte als hevige regenval, wat een enorme uitdaging vormt voor tuinarchitecten en tuinaanleggers. Ook de industrie denkt hier steeds meer over na en komt met oplossingen om aan deze nieuwe eisen te voldoen.
TREND 4: COLLECTIBLE DESIGN FOR THE GARDEN
Nu tuin en interieur steeds meer in elkaar overvloeien, zijn we een nieuw stadium ingegaan: de integratie van kunst en speciaal voor de tuin ontworpen ornamenten. Niet nieuw, hoor ik je denken. Klopt: er bestaan al grote rode konijnen, honden, duikende bronzen beelden en alles daartussenin. Naar onze bescheiden designmening raken deze tuinstukken echter snel gedateerd en zijn ze meer een modeverschijnsel dan objecten met een doordachte visie van een ontwerper. Of ze mooi zijn of niet, laten we hier even in het midden. Wat wel opvalt: steeds meer Europese creatieve studio’s volgen de enorme golf van collectible design – de trend waarbij designstukken eerder als kunstobject dan als functioneel gebruiksvoorwerp worden gezien. Ze ontwikkelen ornamenten die een zeer hoogwaardig design uitstralen en specifiek voor de tuin zijn ontworpen. Maar daar blijft het niet bij. Ook outdoormerken denken steeds vaker na over statement pieces die, naast hun gebruiksfunctie, ook een ornamentale rol vervullen.
TREND 5: HYBRID GREEN ARCHITECTURE
Een nieuw tijdperk is aangebroken waarin architectuur steeds meer wordt bepaald door groenbeleving. Al aan de tekentafel van de architect wordt nagedacht over hoe planten op en over gevels zullen groeien en daarmee de architectuur mede vormgeven. Dit sluit aan bij de trend waarbij architecten tegenwoordig vaak ook interieurarchitecten of groenarchitecten zijn. Alles vloeit in elkaar over, en het laten begroeien van gevels met wilde verticale tuinen – ooit een huiveringwekkend idee voor de modale Vlaming – wint ook hier steeds meer aan populariteit. Het is eigenlijk niet zo vreemd: als we minder steen in onze leefomgeving willen, moeten we tuinen ook verticaal benutten, verweven met gevelbekleding, bakstenen of betonstructuren. Ook de industrie speelt hierop in door architecten bouwmaterialen te bieden die planten, bomen en zelfs bloemen een ideale verticale habitat bieden. Dit gebeurt zonder dat men afhankelijk is van complexe, moeilijk te onderhouden verticale tuinen met computergestuurde irrigatiesystemen. De toekomst behoort toe aan groene architectuur – letterlijk en figuurlijk.
NOA outdoor living is hét inspiratiepark voor de nieuwste trends in outdoor living. Het park bestaat uit 12 uiteenlopende tuinen, van moderne stadstuinen tot luxueuze villa’s en groenplannen in een stad of bij een hotel, en biedt daarmee een breed scala aan mogelijkheden voor het buitenleven. In samenwerking met meer dan 25 high-end outdoor merken, biedt NOA een exclusieve beleving voor zowel professionals als particulieren die op zoek zijn naar inspiratie en innovatieve oplossingen voor hun buitenruimte. www.noa-outdoor.com
Als knipoog naar oude architecturale vormen kan deze tafel wel tellen. Gracieus in de boog, met een frame dat sterk oogt: de Arcs van Joli valt op door zijn vele kwaliteiten. Uiteraard is er het uitgepuurde design – een staaltje kunnen van de Belgische designer Jeffrey Huyghe – met als resultaat: ultieme stabiliteit. De Arcs staat als een kathedraal.
De Arcs van Joli imponeert met zijn ovale vorm maar nodigt ook uit tot samenkomen. In een kantooromgeving, maar evengoed in de privacy van de eigen woonst. Dat is net wat het Belgische Joli beoogt: design creëren voor de vele facetten van het leven.
Het frame van de Arcs is gemaakt van aluminium en stainless steel. Deze materialen gaan hand in hand met een keramisch tafelblad, maar er kan voor de table top ook voor massief hout gekozen worden. Donker eik en naturel eik zijn de opties.
Designer van dienst is Jeffrey Huyghe. Jeffrey heeft een diploma industrie productdesign op zak van Howest in Kortrijk. Hij houdt van ontwerpen en ontwikkelen en gaat geen enkel experiment uit de weg. Geometrische vormen en dynamische interacties zijn absoluut zijn ding. Daarom zit er een zekere spanning in zijn werk. Wie goed kijkt, voelt gewoon zijn hang naar perfectie.
Joli werd in 1996 opgestart door John Ghekiere, die kwaliteit, technologie en designgevoel in de vingers heeft. Het merk werd een gevestigde waarde in de Belgische designscène en wordt al jaren verkocht in de betere Belgische meubelzaken. Focus ligt op tafels met keramische tops en een basis van staal. Ontwerpen zijn minimalistisch van look, duurzaam en tijdloos. Trendkleuren vallen op in de kussens maar overheersen nooit de total look van de collectie.
Goed om weten: Joli werkt samen met Belgische designers en produceert in de beste Belgische ateliers. Zo blijft de voetafdruk klein, kan er kort op de bal gespeeld worden en zijn levertermijnen geen issue. Het merk wordt voor 95 procent in Europa verkocht met focus op België en Nederland, maar de export naar Frankrijk, Zwitserland, Spanje, Duitsland en Canada zit in de lift. Ook in de VS is een exportstrategie opgestart, met New York als uitvalsbasis. www.joli.be
Industriële elegantie, stille luxe en slimme innovaties; als het van Franke afhangt, is de keuken van 2025 een bom van persoonlijkheid, functionaliteit en onbetwistbare stijl. Benieuwd welke trends je het komende jaar jouw keuken zullen kenmerken?
Into industrial
Van trendy cafés tot Michelin-waardige restaurants, de ruige, industriële look heeft een revolutie teweeggebracht in de keuken en brengt een golf aan rauwe, minimalistische charme. Denk aan robuust roestvrij staal, überfunctionele dampkappen en rauwe details zoals zichtbare bakstenen muren. Franke voegt aan dat alles nog een extraatje toe: verfijning. De Box Center is daar een perfect voorbeeld van. Met alle cruciale tools, zoals snijplanken en een messenset, allemaal slim verborgen in de spoelbak, voel je je in de keuken van een sterrenchef.
Een fluisterstille revolutie
Wie zegt dat een keuken luid moet zijn? Franke brengt de stilte in huis terwijl je kookt op de milieuvriendelijke Mythos-kookplaat met ingebouwde afzuiging of kraanwater drinkt uit de multifunctionele kokendwaterkraan Maris Water Hub. Weg met chaos, welkom rust, stilte en duurzaamheid. Zelfs de dampkappen fluisteren zachtjes, waardoor je nog meer tot rust komt tijdens het koken.
Elke vierkante meter telt
Voor compacte woningen, die steeds meer in populariteit stijgen, heeft Franke een creatieve troef achter de hand. Zo herdefiniëren de T-Shelf en Maris Modular de modulaire keuken en geven de innovatieve dampkappen een nieuwe betekenis aan optimaal gebruik van de ruimte. Extra opbergruimte, een strakke uitstraling én alles wat je nodig hebt binnen handbereik; dankzij de T-Shelf en Maris Modular groeit je keuken met je mee. Gecombineerd met kasten in aardetinten is deze keuken helemaal on-trend voor 2025.
The show is home
Je keuken verdient het om net zo te schitteren als jij. Met de hyperpersoonlijke ontwerpen van Franke kun je eindeloos mixen en matchen, helemaal afgestemd op jouw stijl. Een elegante bronzen spoelbak gecombineerd met een antracietkleurige kraan voor een speelse touch, of omgekeerd: een zwarte spoelbak met accenten in goud of koper voor een verrassend harmonieus geheel; de mogelijkheden zijn eindeloos. Laat de standaardoplossingen achterwege en kies voor een keuken die in één oogopslag jouw persoonlijkheid weerspiegelt.
ontdek de 10 nieuwste vakantiewoningen van Interhome
Ook in 2025 blijft het aanbod van vakantiewoningspecialist Interhome verder uitbreiden. Zo werden voor het komende jaar opnieuw verschillende eigendommen toegevoegd aan het reeds uitgebreide aanbod. Om je reiskriebels aan te wakkeren lichten we 10 nieuwe vakantiewoningen uit in enkele van de meest populaire vakantielanden bij Belgen. Van een luxe villa aan de Kroatische kust tot een sfeervolle chalet in de Zwitserse Alpen. Met deze nieuwe pareltjes staat comfort en onvergetelijk vakantieplezier centraal.
Appartement Großer Kessel – Stein an der Enns, Oostenrijk : Geniet van een schilderachtig uitzicht op de Oostenrijkse bergen in dit gezellige appartement, geschikt voor vier personen. Het appartement biedt een ideale ligging voor zowel wintersporters als wandelliefhebbers. Zo kan je de nabijgelegen skipistes ontdekken of genieten van een ontspannen wandeling door de prachtige omgeving. Na een drukke dag kan je heerlijk ontspannen in het spacentrum van het gebouw, inclusief jacuzzi en sauna. De prijzen voor dit appartement starten aan € 1169 per week.
2. Vakantiehuis Brax8 – Brač, Kroatië :foto 1 Dompel jezelf onder in de Kroatische zon in dit moderne vakantiehuis op het prachtige eiland Brač. De villa beschikt over een ruime tuin, een verfrissend zwembad en een terras met een adembenemend uitzicht op de Adriatische Zee. De grootste troef van vakantiehuis Brax8 is ongetwijfeld de ligging, op slechts 200m van de zee en 500m van het strand. Met vier slaapkamers en vier badkamers geniet je hier met een gezelschap van acht personen van een allesomvattend verblijf. Een perfecte plek om tot rust te komen en te genieten van het mediterrane leven. Met 8 reizigers komt het prijskaartje voor een week op zo’n € 4637.
3. Vakantiehuis Gingembre 8 – Nendaz, Zwitserland : Deze knusse chalet in het hart van de Zwitserse Alpen, geschikt voor 8 personen, biedt een onvergetelijke ervaring voor zowel families als vriendengroepen. De woning is uitgerust met een open haard, ruime slaapkamers en een groot balkon met uitzicht op de bergen. Dankzij de rustieke ligging in het Zwitserse gebied Les Clèves worden jouw batterijen hier helemaal opgeladen. Ideaal voor wintersportliefhebbers en zomerse avonturiers die op zoek zijn naar een authentieke alpenervaring. Voor een vakantie in dit verblijf betaal je met 8 personen ongeveer € 4169 per week.
4. Vakantiehuis Seaview Lodge – Koudekerke, Nederland : foto 2 Ook in het Nederlandse Zeeland biedt Interhome tal van woningen aan. Met een panoramisch uitzicht op zee is dit vakantiehuis aan de Zeeuwse kust een ideale bestemming voor families die op op zoek zijn naar een ontspannen vakantie. Deze unieke accommodatie is geschikt voor een reisgezelschap van twee volwassenen en drie kinderen. Door het grote venster komt er heel wat licht binnen, wat zorgt voor een indrukwekkend panoramisch zicht. Hoewel je hier heerlijk op het strand vertoeft, is het stadscentrum vlakbij en sta je op slechts 8 minuten wandelen in het centrum van Koudekerke. Een week in dit vakantiehuis kost gemiddeld € 2291.
5. Vakantiehuis Old Olive VI – Pula/Vodnjan, Kroatië : Omgeven door olijfbomen, combineert deze villa rustiek met modern comfort. Met vijf slaapkamers is deze woning geschikt voor een reisgezelschap van 11 personen. De villa beschikt over een privézwembad, een luxe keuken en een ruime woonkamer. Hier kun je genieten van de serene natuur en tegelijkertijd de rijke geschiedenis en cultuur van Pula ontdekken, op slechts 11 km afstand. Verblijf je met 11 personen in deze villa, dan betaal je zo’n € 2919 per week.
6. Vakantiehuis "Helga" – Blokhus, Denemarken : Op slechts 900 meter van de zee vind je deze charmante Deense vakantiewoning. De lichte en ruime inrichting, samen met de nabijheid van het strand, maakt dit een perfecte plek om te genieten van de frisse zeelucht en het pittoreske landschap van Noord-Denemarken. Met drie slaapkamers en twee badkamers, kan je hier comfortabel verblijven met een reisgezelschap van zes personen. Dat er in Blokhus altijd wat te beleven valt, bewijst de brede waaier aan activiteiten. Zo kan je hier surfen, golven, midgetgolven, fietsen, vissen, mountainbiken en natuurlijk ook heerlijk wandelen. Voor een verblijf in dit vakantiehuis betaal je gemiddeld € 1411 per week.
7. Vakantiehuis Domburgse Oase – Domburg, Nederland : Deze moderne woning in Domburg biedt een perfecte mix van natuur, luxe en ontspanning. Het vakantiehuis beschikt over een grote woonkamer, een stijlvolle keuken en een zonnig terras. Bovendien ligt het vlak bij het strand en het gezellige centrum van Domburg, ideaal voor een veelzijdige vakantie. Met twee slaapkamers is dit vakantiehuis geschikt voor een reisgezelschap van vijf personen. Met 5 reizigers komt het prijskaartje voor een week op zo’n € 1129.
8. Vakantiehuis Villa - Saint Cyr sur Mer Les Lecques, Frankrijk foto 3 Waan je als een koning(in) in Frankrijk dankzij deze charmante villa gelegen aan de Middellandse Zee. Met vijf slaapkamers en drie badkamers is deze woning voorzien van alle comfort voor groepen tot 11 personen. De villa biedt een ruime tuin, een privézwembad en een prachtig modern interieur. De dichtstbijzijnde stad ligt op 2 km, het prachtige zandstrand en de azuurblauwe zee op slechts 400 meter. Een uitstekende keuze voor een luxe vakantie in een van de mooiste regio’s van Frankrijk. De prijzen van deze villa starten aan € 3136 per week.
9. Appartement Lago Infinito – Gravedona, Italië : Ook op Italiaanse bodem pakt Interhome uit met een nieuwe vakantiewoning. Aan het Comomeer kan je vanaf nu met vijf personen verblijven in het luxueze Appartement Lago Infinito. Met een adembenemend uitzicht over het meer en de bergen is deze woning een oase van rust en luxe. Het appartement is voorzien van moderne faciliteiten, een overdekt terras en directe toegang tot het Comomeer. De blikvanger van de woning is zonder twijfel het zonovergoten balkon met panoramisch zwembad. Ideaal voor koppels of gezinnen die willen genieten van de Italiaanse schoonheid die deze regio te bieden heeft. Een week in dit unieke appartement kost gemiddeld zo’n € 2096.
10. Vakantiehuis 2 Chaumières Normande – Le Perrey, Frankrijk : foto 4 Deze charmante Normandische cottages ademen authenticiteit en bieden een ideale plek voor wie op zoek is naar stilte en rust. Je verblijft hier in een groene omgeving, met de dichtstbijzijnde stad op slechts 500 meter afstand. In de directe omgeving kan je heerlijk wandelen en het dichtstbijzijnde bos ligt op slechts 10 km afstand. Het vakantiehuis bestaat uit twee traditionele cottages in één prachtige tuin, die samen als één geheel worden verhuurd. De huisjes beschikken over een traditionele inrichting, een gezellige open haard en bieden voldoende ruimte voor een gezelschap van acht personen, verdeeld over vier slaapkamers. Voor een verblijf in deze accommodatie betaal je gemiddeld € 1775 per week.
Bekijk het volledige aanbod van Interhome op interhome.be
Frederique Constant : 5 nieuwe Ladies quartz modellen
De topcollectie van Frederique Constant, de Highlife, verstevigt zijn fundamenten. De automatische damesmodellen worden opgevolgd door een reeks kwartsmodellen. Er zijn vijf referenties onthuld. Hun kaliber heeft niet alleen een indrukwekkende autonomie van 5 jaar: het is dunner en kleiner en kan ook worden gemonteerd in een diameter van slechts 31 mm. Naast een exclusieve variatie met een parelmoeren wijzerplaat, zijn de vier andere versies met een zonovergoten wijzerplaat uitgevoerd in een stalen of stalen en vergulde kast, met bijpassende staafvormige uurmarkeringen met bij vier modellen diamanten die vlak op de wijzerplaat zijn gezet. Elk model, met drie wijzers en datum, wordt geleverd met twee bandjes, het ene in staal en verguld goud dat bij de kast past, het andere in rubber in dezelfde tint als de wijzerplaat.
Met de herlancering van de Highlife-collectie in 2020 heeft Frederique Constant nieuwe horlogemakersperspectieven geopend voor alle liefhebbers van topontwerp dat in 1999 werd uitgebracht. Het uurwerk heeft een opmerkelijke comeback gemaakt: een nieuwe kast, een nieuw COSC-gecertificeerd uurwerk en nieuwe afwerkingen, vergezeld van een geïntegreerde verwisselbare armband die in één gebaar en zonder gereedschap kan worden verwisseld.
Tot nu toe was de collectie verkrijgbaar in drie unisex diameters: 41 mm, 39 mm en 34 mm. Maar veel vrouwen wilden een diameter die exclusief voor hen was. Het was voor Frederique Constant niet voldoende om alleen de proporties van de bestaande modellen te verkleinen: om een diameter van 31 mm te bereiken, was een ander uurwerk nodig. De Manufacture heeft dan ook voortgebouwd op zijn FC-240 kwartsuurwerk, dat 60 maanden autonomie biedt, oftewel 5 volle jaren. De nieuwe Highlife Ladies Quartz heeft een kast met een diameter van 31 mm en een dikte van 7,29 mm, en is waterbestendig tot 5 ATM.
Voor de eerste twee versies is de stalen kast voorzien van een vergulde bezel, kroon, gesp en bandschakels. Deze zijn roze voor de versie met parelmoeren wijzerplaat en geel voor de versie met marineblauwe zonovergoten wijzerplaat. Terwijl alle modellen versierd zijn met diamanten uurmarkeringen, is de laatste de enige die een meer traditionele horlogemakerslook heeft, met lichtgevende staafvormige uurmarkeringen in dezelfde tint geelgoud. De andere drie modellen hebben een 100% stalen kast, uitgerust voor dagelijks gebruik in de stad, maar met de elegante touch van spiegelgepolijste schakels in een satijnachtig afgewerkte combinatie van kast en armband.
Beige, lichtblauwe of marineblauwe wijzerplaten: voor elk wat wils. Elke wijzerplaat is zonovergoten, waardoor een spel van licht en schaduw ontstaat dat wordt versterkt door de schittering van de acht diamanten die rond lichtgevende uurmarkeringen en het datumvenster op drie uur zijn geplaatst. Zoals altijd bij Frederique Constant zijn alle wijzers met de hand gepolijst. En afhankelijk van de stemming van elke gelukkige eigenaar van deze nieuwe Highlife Ladies Quartz, wordt het uurwerk geleverd met een stalen armband met vouwsluiting of een rubberen band met gesp: waarom kiezen als alles mogelijk is?
Nature, nature on the wait, which one is the fairest of them all?
» ALL NATURALS COLLECTIE VAN ARTE
Tussen het dansende riet, de vruchtrijke bananenbomen en golvende grassen ging Arte op zoek naar de fundamenten van zijn nieuwste creaties. Daaruit selecteerde het merk moeder natuurs mooiste, met als resultaat de collectie All Naturals. In deze collectie, bestaande uit 21 dessins, gaan de meest unieke materialen verscholen, fijn verwerkt tot ware juwelen voor aan de wand. Arte neemt je bij de hand en leidt je mee op ontdekking in het royale aanbod.
Koumbala : Laat je meevoeren door de rimpeling van de Koumbala-rivier in het betoverende Manovo-park. Dit subtiele, horizontale patroon straalt beweging en rust uit, zoals kabbelend water dat schittert in de zon.
Ferox : De Latijnse term ‘ferus’ – wild – vormt de ziel van Ferox. Ruwe papierdraden zijn hier verweven tot een geometrisch patroon dat opvalt door de speelse contrasten en de natuurlijke eenvoud.
Drift : Een meesterwerk van ambacht: natuurlijke sisalvezels worden fijn geweven, zorgvuldig geplisseerd en met metallic inkt bewerkt. Het resultaat? Een levendige textuur op de muur.
Fringe : Als een rijk palet van jutetinten creëert deze double-weave jute een harmonie tussen mat en glans. Gelaagd, opnieuw gesneden en ingeweven, toont Fringe een ongelooflijke diepte en textuur.
Twill : De tropische pandanplant inspireerde de verfijnde Twill. Handgevlochten vezels worden gepatineerd en diagonaal ingeweven tot een eigentijds dessin, een eerbetoon aan de trend van gevlochten structuren in interieur en mode.
Shimmer : Een subtiel glinsterend mozaïek, geweven van delicate mica-schilfers. Shimmer vangt het licht als geen ander en geeft je muren een verfijnde, etherische glans.
Uno : Eenvoud en verfijning ontmoeten elkaar in Uno. Brede jutestroken zijn subtiel overlappend aangebracht, wat een delicaat patroon creëert dat de natuurlijke schoonheid van het materiaal benadrukt.
Éclat : Éclat combineert robuuste kurk met een verfijnde glans, waardoor er een dynamisch blokkenpatroon ontstaat. Het krachtige, maar subtiele spel van textuur en licht brengt zo Franse finesse in je interieur.
Dupion : Niets ademt verfijning als de natuurlijke charme van pure zijde. Dupion onthult delicate kleurnuances die variëren met de lichtinval voor een uniek, elegant effect.
Agave : Een staaltje ambacht met Braziliaanse roots. De sterke vezels van de agaveplant worden omgetoverd tot textielgarens met een tijdloze uitstraling.
Een gelimiteerde editie ter gelegenheid van de 100e verjaardag van het eerste CITIZEN-horloge. CITIZEN onthult een nieuw model in de emblematische Series 8 automatische collectie, een combinatie van modern design en alledaagse functionaliteit. Het limited edition “880” model viert de honderdste verjaardag van het allereerste horloge van CITIZEN.
Een unieke uitstraling, betoverende tinten
In 2021 onthulde CITIZEN de Series 8 collectie, “8” gekozen als symbool voor de oneindige (∞) mogelijkheden van CITIZEN vakmanschap. Dit herdenkingsmodel is een eerbetoon aan de emblematische architectuur van de “880” serie, versterkt door harmonieuze grijs- en blauwtinten. De geïntegreerde armband, zonder lugs, past met finesse bij deze subtiele tinten. Wat betreft de delicate parelmoeren wijzerplaat, vergroot door een boeiende blauwe gradatie, belichaamt het de verfijning van de collectie in elk detail.
Een verfijnde, avant-gardistische GMT-functie
De Series 8 “880” is uitgerust met het Cal. 9054 uurwerk en onthult tot drie tijdzones dankzij de draaibare lunette en de speciale 24-uurwijzer. Met de GMT-functie kan de uurwijzer nauwkeurig en onafhankelijk worden ingesteld, in stappen van één uur, zonder de minuten, seconden of 24-uursweergave te beïnvloeden. Het is een perfecte partner voor reizigers en combineert vernuft en nauwkeurigheid, waardoor elk moment een betrouwbare en elegante mijlpaal wordt.
Onfeilbare magnetische weerstand voor uitzonderlijke prestaties
Dit uurwerk, met zijn geavanceerde magnetische weerstand, garandeert onveranderlijke precisie ten opzichte van de magnetische velden die worden uitgezonden door digitale apparaten zoals smartphones en tablets (Calibre 9054 heeft een magnetische weerstand tot 16.000 A/m). Met een gangreserve van 50 uur en een gemiddelde dagelijkse nauwkeurigheid van -10 tot +20 seconden, wordt het mechanisme onthuld door een transparante saffierglas caseback.
De limited-edition Series 8 “880” viert niet alleen 100 jaar uitmuntende horlogerie, maar belichaamt ook de innovatie en tijdloze stijl van CITIZEN.
De Japanse horlogemaker verkent de oneindige mogelijkheden van zijn topklasse SERIES 8-collectie met de onthulling van een exclusief nieuw model. Deze nieuwe automatische variant combineert modern design, alledaagse functionaliteit en waterdichtheid tot 100 meter.
Een exclusieve gouden editie : In 2021 onthulde CITIZEN de Series 8 collectie, “8” gekozen als symbool voor de oneindige (∞) mogelijkheden van CITIZEN vakmanschap. Dit model is een eerbetoon aan de kenmerkende architectuur van de serie “880”, versterkt door harmonieuze tinten geel en roségoud. De geïntegreerde armband, zonder lugs, past met finesse bij deze subtiele tinten. De zwarte wijzerplaat met textuur, een knipoog naar de wolkenkrabbers van Tokio, wordt vergroot door een zwarte en groene lunette, die de verfijning van de collectie in elk detail belichaamt.
Een verfijnde, avant-gardistische GMT-functie : De Series 8 “880” - Gold Edition onthult tot drie tijdzones dankzij de bidirectionele draaibare lunette en speciale 24-uurwijzer. Met de GMT-functie kan de uurwijzer nauwkeurig en onafhankelijk worden ingesteld, in stappen van één uur, zonder de minuten, seconden of 24-uursweergave te beïnvloeden. Het is een perfecte bondgenoot voor reizigers en combineert vernuft en nauwkeurigheid, waardoor elk moment een betrouwbare en elegante mijlpaal wordt. Series 8 “880” - Gold Edition € 1295
Onfeilbare magnetische weerstand voor uitzonderlijke prestaties
Het kaliber 9054 heeft een geavanceerde magnetische weerstand tot 16.000 A/m, wat onveranderlijke precisie garandeert tegen de magnetische velden die worden uitgezonden door digitale apparaten zoals smartphones en tablets. Vergezeld van een gangreserve van 50 uur en een gemiddelde dagelijkse nauwkeurigheid van -10 tot +20 seconden, wordt het onthuld door een transparante saffierglas caseback.
CITIZEN WATCH is een authentieke horlogefabrikant met een compleet productieproces, van de creatie van de individuele componenten van een horloge tot de uiteindelijke assemblage ervan. Het bedrijf is aanwezig in meer dan 130 landen over de hele wereld. Sinds de oprichting in 1918 is de filosofie van CITIZEN altijd geweest "Better Starts Now": het maakt niet uit wie je bent of waar je bent, er is altijd ruimte voor verbetering en de tijd om te beginnen is nu.
Met deze overtuiging heeft CITIZEN-horloges gecreëerd, technologieën uitgevonden en ontwikkeld, waaronder de gepatenteerde licht aangedreven Eco-Drive technologie en de satelliet gesynchroniseerde Satellite Wave modellen. Uit deze zoektocht naar uitmuntendheid ontstond in 1995 "The CITIZEN", het topproduct van CITIZEN, een ultra-exclusief merk. Deze collectie, die sinds 2018 ook buiten Japan en met name in Frankrijk verkrijgbaar is, wordt gemotiveerd door de ambitie om horloges te maken die de trotse Japanse precisie weerspiegelen. In 2025 viert het Japanse huis de 100e verjaardag van het eerste CITIZEN-horloge.
Floris van Bommel lanceert dit voorjaar een serie stijlvolle nieuwkomers. Van sportieve sneakers tot verfijnde instappers en eigenzinnige geklede schoenen, ze combineren allen een luxueus, tijdloos design met vakmanschap en comfort. De SS25-collectie biedt stijlvolle essentials die elke zomeroutfit compleet maken.
Speelse sneakers
Het merk trapt het seizoen af met enkele nieuwe sneakermodellen. Met een sportief kantje, vallen ze meteen op door hun stoere en speelse karakter. De rijke details op de zool en het bovenwerk en de vloeiende lijnen & structuren maken hen een typische Floris van Bommel-sneaker. Comfort staat uiteraard steeds centraal, ingekleed in een vintage-inspired sneakerjasje.
Casual luxe
Als een stijlvolle upgrade van de klassieke sneaker zijn deze essentials de tijdloze musthave schoen voor dit voorjaar. Dankzij de rijke details en kwaliteitsvolle materialen bieden ze de perfecte balans tussen luxe en comfort. Verkrijgbaar in verschillende stijlen en uitvoeringen, zijn ze veelzijdig en ideaal voor elke gelegenheid, groot of klein.
Elegant comfort
Met een paar comfortabele instappers, stap je zo de zomer in. De sympathieke designs zijn afgewerkt in rustige, neutrale tinten met subtiele details en hoogwaardige materialen zoals suède. Ze vallen soepel om de voet heen en bieden een ultiem draagcomfort. Tegelijkertijd stralen ze een moeiteloze, luxueuze charme uit.
Gekleed met een twist
Ook de geklede schoenen krijgen dit voorjaar een vernieuwde look. Traditionele silhouetten worden op een verrassende manier ingevuld, denk aan opvallende gele zolen, en de gedetailleerde afwerking voelt verfrissend aan. Perfect voor zij die een eigenzinnige stijl hebben en graag eens iets anders dragen.
Zomer aan je voeten
Als het eens wat zomerser mag, zijn een paar slippers de perfecte keuze. Verkrijgbaar in diverse stijlen en materialen, zijn ze een summer staple voor elke garderobe. Of je nu gaat voor een teenslipper of een model dat de voet omsluit, je kiest gegarandeerd voor comfort. Nu alleen nog wachten op het mooie weer!
lingerie die comfort en stijl verenigt voor elk type vrouw
Het Duitse lingeriemerk Anita, dat vrouwen in elke levensfase weet te ondersteunen, brengt deze lente een sprankelende collectie vol nieuwe stijlen en kleuren. Comfort en stijl, functionaliteit en sensualiteit smelten samen in de collecties van Anita – klaar om iedere vrouw zelfverzekerd de zomer in te laten stappen!
Voor de vrouw op zoek naar stijl : Anita voegt dit seizoen twee stijlvolle nieuwkomers toe aan de Essential-lijn: een voorgevormde top en een zachte body met uitneembare pads, verkrijgbaar in tijdloos zwart en beige. Daarnaast straalt de collectie in zomerse kleuren die je meteen in een zonnige stemming brengen. Denk aan levendig blauw dat je doet wegdromen naar warme dagen (Essential Lace & Clara), zachtroze dat perfect past bij de lente (Jana), en een gedurfd rood dat je sensuele kant naar voren haalt (Havanna).
Voor de vrouw die dat tikkeltje meer wil : Bij Rosa Faia maakt de elegante Eloise-collectie haar debuut, een lijn die vrouwelijke charme ademt. Met beha’s en slips in verschillende pasvormen en verfijnde kanten details, verkrijgbaar in stijlvol zwart en zacht lichtroze, straalt deze collectie pure verfijning uit. Ook de Sita-lijn krijgt een update met een nieuwe body die je vormen subtiel omarmt en accentueert. Het voorjaar brengt daarnaast frisse kleuren: helderblauw (Sita), licht emeraldblauw (Fleur), en de romantische tint smart rose (Eve).
Voor de vrouw die comfortabele vrouwelijkheid verdient : Dit voorjaar verwelkomt Anita Care twee nieuwe lijnen: Lotta Lace en Mary. Speciaal ontworpen voor vrouwen die een borstoperatie hebben ondergaan, combineren deze ontwerpen ultiem comfort met een verfijnde uitstraling. Ook deze collectie bruist van kleur, met tinten blauw die schitteren in Essential Lace, Lisa, Lotta, Lynn en Selena, een zacht lila in Tonya en een diep donkerrood in Havanna.
Voor de vrouw met sportieve voornemens : Sportieve vrouwen kunnen dit voorjaar rekenen op vernieuwde designs van Anita Active, waar stijl en ondersteuning hand in hand gaan. De Air Control DeltaPad straalt nu in donkergrijs met een verfijnde print, terwijl Smart Control een strak zwart design kreeg. De Performance-lijn komt in frisse roze tinten met grijze accenten en Performance WireX schittert in grijs met roze details. Ook de Sport Tights-leggings hebben een update gekregen, met een speelse grijze print die functionaliteit en mode moeiteloos combineert. De sportleggings van Anita Active staan gekend om hun ingewerkte noppenstructuur, die masseert en verstevigt tijdens de workout. Je ziet er niet alleen goed uit, maar sport ook comfortabel. Win win!
Uit recent onderzoek bij 4.000 klanten van reisorganisatie Corendon blijkt dat reizigers weer vroeger hun zomervakantie vastleggen. Ruim 43% van de respondenten boekt zijn vakantie minimaal zes maanden van tevoren. De belangrijkste redenen om vroeg te boeken zijn ruimere keuze en prijs. Zo geeft 47% aan dat ze vroeg boeken vanwege lagere prijzen en 31% doet dit voor een ruimere keuze qua accommodatie, bestemming en extra’s.
De meest gekozen bestemmingen voor vroegboekers zijn deze zomer Turkije (36%), Griekenland (27%) en Spanje (15%). Vooral Antalya (25%), Hurghada (13%) en Kreta (10%) blijken het meest in trek te zijn. Ook vliegtijden spelen bij het boeken een rol: 47% van de reizigers verkiest een vertrek vroeg in de ochtend tussen 6 en 8 uur.
Voorkeuren in het vliegtuig
Stoel 1F is de populairste plek in het vliegtuig, gevolgd door stoelen 1A en 1B. Deze stoelen voorin bieden extra beenruimte. Voor vluchten naar Curaçao en Bonaire zijn de Comfort Plus- en Only Adult-secties favoriet. Reizigers zijn bereid meer te betalen voor extra comfort.
Tijdens de vlucht is een broodje kroket de meest geliefde snack, gevolgd door kipnoedels en een worstenbroodje. De populairste drankjes zijn water, cola en koffie.
Bagage en transfers
De meeste reizigers boeken een bagagestuk van 20 kilo, maar de populariteit van 30 kilo neemt toe. Dit jaar wordt over het algemeen 3,3% meer bagage bijgeboekt dan vorig jaar. Voor transfers op de bestemming blijft de bustransfer veruit het populairst (77%), gevolgd door privétransfers en autohuur. Op Curaçao, Bonaire en de Griekse eilanden is autohuur dan weer opvallend populair om meer van de omgeving te zien.
De speciale vroegboekkortingen liepen eind januari af. De reisorganisatie adviseert om snel te boeken om nog volop keuze te hebben qua bestemming, accommodatie en reisdata en om te profiteren van (hoge) kortingen.
Tamaris zet dit voorjaar in op krachtige stijlen vol vrolijke energie. De SS25-collectie combineert verfijnde vrouwelijkheid met stoere details en levendige kleuren. Een creatieve ode aan zelfvertrouwen: stap met flair het zonnige seizoen in!
Dromerig pastel
Met pastelkleuren waar iedereen vrolijk van wordt, neemt het voorjaar dromerige vormen aan. Tinten als babyblauw, zacht mintgroen, lichtroze en perzikoranje staan op de voorgrond en stralen een zacht charme uit. Of je nu kiest voor sneakers, ballerina’s, slippers of sandalen, elke schoen geeft je outfit een vleugje ingetogen elegantie en moeiteloze vrouwelijkheid.
Tijdloze texturen
Deze zomer is er veel aandacht voor textuur, met geweven looks die een subtiele handgemaakte touch weergeven. De bohemien uitstraling van deze stijlen roept meteen beelden op van warme, zorgeloze bestemmingen. Tijdloos en modern smelten samen in deze verfijnde ontwerpen.
Romantische voetjes
Romantiek waait deze zomer door je garderobe met zachte kleuren zoals lichtblauw, roze en offwhite. Fijne details, zoals kralen en strikjes, geven de ontwerpen een speelse en elegante uitstraling. Deze schoenen balanceren perfect tussen charmante vrouwelijkheid en moderne verfijning, ideaal voor een frisse en romantische look.
Walk that power walk
Wandel de zomer in vol zelfvertrouwen. Gekende designs krijgen een upgrade: trek de aandacht met fel rood, een gedurfde luipaardprint of een model met hak. Dankzij deze eyecatchers sta je stevig in je schoenen.
Een gladde huid met vitaliserende gezichtsverzorging
Een gladde huid in slechts 4 weken. Dat kan je verwachten van de nieuwe Vitaliserende Gezichtsverzorging van WELEDA. De producten met wilde rozen en witte thee verminderen eerste lijntjes, zorgen voor langdurige hydratatie en beschermen je huid tegen de eerste tekenen van huidveroudering. Precies wat je huid nodig heeft na je dertigste. Met Vitaliserende Gezichtsverzorging van WELEDA geniet je van een gladde, gezonde huid.
Age Protect Complex : Wilde rozen en witte thee vormen samen het unieke en bewezen effectieve Age Protect Complex. Zo regenereert biologische wilde rozenolie je huid, versterkt het je huidbarrière en ondersteunt rozenolie het vochtgehalte van je huid. En biologische witte thee zit boordevol antioxidanten die je huid beschermen tegen UVA-straling en vervuiling van buitenaf. Twee kostbare ingrediënten dus, die de 30+ huid op een natuurlijke manier verzorgen. De nieuwe producten hebben de 100% natuurlijke en zachte geur van roos, magnolia en geranium.
100% natuurlijk en effectief : WELEDA Vitaliserende Gezichtsverzorging is 100% natuurlijk en bewezen effectief. Zo versterkt de gezichtsverzorgsingslijn je huidbarrière dag na dag, op een natuurlijke manier. Ook zorgen de producten voor directe en langdurige hydratatie en een zichtbaar gladdere huid. De nieuwe gezichtsverzorgingslijn is speciaal ontwikkeld voor de 30+ huid. Want die eerste lijntjes en rimpels, vragen om natuurlijke en effectieve verzorging. En dat is precies wat je kan verwachten van WELEDA.
Goed voor jou en de planeet : Al meer dan 100 jaar is duurzaamheid een belangrijk onderdeel van de identiteit van WELEDA. Zo streeft WELEDA ernaar om nóg toekomstbestendiger en duurzamer te worden. En dat zie je terug in onder andere de verpakkingen. Je koopt Vitaliserende Dagcrème en Nachtcrème in een groene glazen pot van gerecycled glas, die je zelf ook eindeloos kunt recyclen. Een duurzame en natuurlijke keuze dus.
SKINCARE ROUTINE VOOR EEN GLADDE HUID
Vitaliserende Oogcontourcrème - € 21,99 : Zorgt voor een frisse blik » Vermindert eerste lijntjes en rimpels » Vermindert donkere kringen en wallen » Parfumvrij - 91% heeft zichtbaar gladdere oogcontouren ( gebruikersonderzoek na 4 weken)
Vitaliserende Dagcrème - € 22,99 - Geeft een hydratatie-boost en mooie gloed » Vermindert eerste lijntjes en rimpels » Geeft een directe hydratieboost » Houdt je huid elastisch - +97 % hydratatie na 30 minuten ( gemeten in gebruikersonderzoek na eenmalig gebruik)
Vitaliserende Nachtcrème - € 23,99 - Word wakker met een gladde huid » Versterkt de huidbarrière » Vermindert eerste lijntjes en rimpels » Herstelt de huid tijdens de nacht - 94 % heeft een zichtbaar gladdere huid ( gebruikersonderzoek na 4 weken). Net als de andere producten van WELEDA draagt Vitaliserende Gezichtsverzorging het NATRUE-garantielabel voor natuurcosmetica. www.weleda.be
De première van DIRTY DANCING IN CONCERT vindt plaats aan boord van het gloednieuwe vlaggenschip van MSC Cruises, MSC WORLD AMERICA. Dirty Dancing, de iconische film van Lionsgate, komt tot leven in het World Theatre aan boord van MSC World America, ondersteund door een spectaculaire liveband, zangers en dansers. MSC World America introduceert daarnaast een wereld van entertainment met toonaangevend theatertalent, gloednieuwe gastenactiviteiten, speciale evenementen in de locaties en nieuwe producties.
Maak je klaar om de tijd van je leven te beleven aan boord van MSC World America, het nieuwe vlaggenschip van MSC Cruises, dat in april 2025 zijn eerste reis maakt. Het schip biedt een spectaculair scala aan entertainmentopties, waaronder de allereerste Dirty Dancing in Concert op zee. Het concert tilt de geliefde Lionsgate-film naar een hoger niveau met live zangers, dansers en muzikanten, die de vertoning van deze iconische film tot leven brengen.
Het schip zal ook een scala aan andere schitterende nieuwe entertainmentopties bieden, 24u/24. Van spectaculaire podiumshows en live muziek tot verrijkende activiteiten, spelletjes en meer. Er is voor iedereen, ongeacht de leeftijd, iets bijzonders te beleven, waarmee gasten onvergetelijke herinneringen kunnen creëren.
MSC World America is een evolutie van de succesvolle World Class-serie van de rederij en luidt een nieuwe generatie cruisereizen in met vernieuwde locaties en concepten die specifiek zijn afgestemd op de Amerikaanse markt. Het nieuwe vlaggenschip zal bovendien als eerste zeven unieke districten aan boord introduceren, waarmee gasten van alle leeftijden hun eigen vakantieselectie kunnen samenstellen en het maximale uit hun tijd aan boord kunnen halen.
Elke reis biedt meerdere mogelijkheden om Dirty Dancing in Concert te beleven, inclusief een matinee op zeedagen. Tijdens dit 90 minuten durende live-to-film concert brengt een getalenteerde liveband samen met spectaculaire zangers klassieke nummers in perfecte synchroniciteit met de film, terwijl schitterende dansers de sfeer verder versterken. Het evenement culmineert in een finale waarin gasten in de gangpaden zullen dansen en meezingen tijdens een Dirty Dancing-themed afterparty die de viering tot diep in de nacht voortzet.
Naast Dirty Dancing in Concert zullen gasten aan boord van MSC World America genieten van een indrukwekkend aanbod van boeiende internationale entertainmentopties voor alle leeftijden en smaken, met nieuwe optredens die live concerten, magische shows en betoverende moderne circusachtige voorstellingen bieden. Er zullen ook meeslepende activiteiten zijn in Luna Park, variërend van e-gaming en danslessen tot familiespelshows en thematische ervaringen.
THEATRALE PRODUCTIES
World Theatre – Vier nieuwe indrukwekkende entertainmentervaringen, geproduceerd in samenwerking met toonaangevende makers en producenten uit de industrie, zullen het podium betreden in het 1.150 zitplaatsen tellende World Theatre:
NIEUW - Dirty Dancing in Concert - Een live-to-film concertervaring van de klassieke Lionsgate-film die een generatie heeft gevormd, tot leven gebracht met zangers, dansers en muzikanten. NIEUW - Odyssey - Een betoverende acrobatische voorstelling, gepresenteerd tegen de droomachtige achtergrond van een etherische reis geïnspireerd door Homer's Odyssee. Deze productie wordt geproduceerd door Anystage Creative, een bedrijf dat bekend staat om zijn spectaculaire shows van Macau tot Mumbai. NIEUW - Momentous - Eén van de grootste illusieshows ooit op zee, met een gerenommeerde gastartiest, die het publiek zal betoveren en verbazen met indrukwekkende magische momenten. Deze ervaring is gecreëerd in samenwerking met Twins FX, bekend om hun verbluffende speciale effecten in de musical Back to the Future. Hun werk beslaat verschillende Disney-producties en beroemde films en tv-series, waaronder Doctor Who, Mission: Impossible en The Mummy. NIEUW - Hall of Fame - Beleef het ultieme live popconcert met de iconische muziek en onvergetelijke momenten van poplegendes. Dit evenement is geproduceerd door ONLYCHILD, een multidisciplinair creatief bureau dat bekendstaat om zijn werk en samenwerkingen in muziek, mode, live theater en film. Hun indrukwekkende referenties omvatten A-lijst muzieksterren zoals Kylie Minogue, evenals samenwerkingen met grote merken zoals MTV, Netflix, Vogue en Missoni.
Panorama Lounge - De Panorama Lounge aan de achterkant van het schip biedt twee ongelooflijke live theatrale muziekconcerten die op verschillende avonden van de week kunnen worden genoten, naast wellness-programma's gedurende de dag. MSC Cruises heeft samengewerkt met het multi-bekroonde productiebedrijf TBI Media, dat gespecialiseerd is in het creëren en produceren van content voor toonaangevende artiesten, omroepen en grote merken, van de Disney Theatrical Group tot TikTok, en grote grootschalige live-evenementen voor BBC televisie en radio.
NIEUW - Queen Symphonic - Deze exclusieve versie van het internationale hitconcert Queen Rock Symphonic toont een spectaculaire mix van de grootste hits van Queen op theatrale schaal. Het wordt uitgevoerd door een live rockband, samen met getalenteerde zangers, dansers en adembenemende acrobatiek. Dit dynamische evenement bevat een verbluffend 36-koppig orkest op het scherm – speciaal opgenomen voor deze productie – dat de perfecte achtergrond biedt voor de show. NIEUW - Cinesonic - Een adembenemend concert met iconische filmsongs en cinematografische muziekstukken, tot leven gebracht door geavanceerde motion graphics en opwindende optredens van het cast van superieure zangers, dansers en acrobaten. Met opwindende nieuwe muziekarrangementen die exclusief voor MSC Cruises zijn gecomponeerd, viert dit concert het allerbeste van filmmagie!
Street Theatre - Gedurende de reis zullen gasten genieten van een verscheidenheid aan verrassende en verbluffende pop-up momenten van wereldklasse performers verspreid over het hele schip.
MEESLEPENDE ACTIVITEITEN IN LUNA PARK
Luna Park wordt het ultieme entertainmentcentrum op MSC World America en fungeert als een centrale locatie voor dynamische en vooruitstrevende evenementen gedurende de cruise, met activiteiten 24 uur per dag. Activiteiten overdag omvatten danslessen, lezingen, films, e-gaming en virtuele ervaringen. 's Nachts zijn er familie- en kinderfeestjes, familiespelshows en late-night thematische ervaringen voor volwassenen, waaronder Miami Nights en Après, een Euro Alpine Party.
MSC World America -The Loft Comedy Club with Comedian : Een nieuwe locatie die gericht is op de Noord-Amerikaanse markt, The Loft zal een plek bieden voor volwassenen om samen te komen en te genieten van avondentertainment dat tot in de late uurtjes doorgaat, met dueling pianos, comedyshows, karaoke en een late-night DJ.
Barbecueën in 2025 is zoveel meer dan grillen boven kolen. Het is innovatie, stijl en vooral een flinke dosis plezier. Barbecook zet dit jaar opnieuw de toon met drie revolutionaire nieuwkomers die jouw buitenkookervaring naar een hoger niveau tillen. Maak kennis met Arthur, de pellet grill, gastronomische Nestor Island en E-Luca, de razendsnelle elektrische barbecue. Ready to ignite the barbecue fun?
Pelletpioniers
Geen rook zonder vuur en geen barbecue zonder smaakexplosie. Barbecook wakkert de rijke rooksensatie van grillen nog meer aan met Arthur, de pellet grill. Deze grill werkt op houtpellets, wat voor nog meer gebruiksgemak en precisie zorgt. Je kunt het apparaat gebruiken als barbecue, oven en roker, maar dan wel steeds met die heerlijke houtsmaak. Bak, braad, rook, gaar, gril en schroei naar hartenlust, en dat alles met één toestel. De temperatuur regel je met de ingebouwde thermostaat en een handige app. Ga jij voor 'hot and fast' of 'low and slow', tot wel twintig uur lang? Voor minder moeite en meer smaak zijn pellets de way to go.
Haute grill
We kunnen er niet omheen: grillen op de barbecue wordt steeds stijlvoller. Blijf jij bij de barbecue-basics, of zoek je naar manieren om van grillen een culinaire ervaring te maken? Dan stellen we je graag voor aan de uitbreidingen binnen het Nestor World gamma: het middelpunt van jouw gastronomische hotspot. Maak jouw Nestor Original compleet met een adapter en buddy: zo creëer je een handig werkblad en ideaal gezelschap voor je grill. Nog geen Nestor? Dan kan je meteen opteren voor Nestor Islandde all-in-one oplossing. Een voorbereide barbecue is er twee waard. Met Nestor ga je een zorgeloze avond met culinaire hoogstandjes tegemoet. Aan smaak en sfeer geen gebrek.
It’s electric
Geen fan van grillige rookwolken? Geen probleem. Met E-Luca brengt Barbecook een elektrische oplossing die het beste van twee werelden biedt: een sensationele smaak zonder gedoe. Geen kolen, rook of wachten tot je het vuur aankrijgt; grillen is een handomdraai dankzij deze plug-and-play-oplossing. Door het duurzame, compacte ontwerp en de robuuste wieltjes is de E-Luca bijzonder flexibel. Meerdere gerechten tegelijkertijd? Met de twee afzonderlijke hittezones en constante temperaturen is dat kinderspel. Ideaal voor wie snel en eenvoudig een heerlijk grillgerecht op tafel wil toveren
In 2025 staat de keuken opnieuw in de schijnwerpers als dé ontmoetingsplek van het huis. Ze wordt niet langer beschouwd als enkel een functionele ruimte. In plaats daarvan is het een centrum van connectie, ontspanning, en culinaire creativiteit, met comfort en authenticiteit als maatstaf. Met de landelijke keuken als inspiratiebron keren we terug naar een interieur dat warmte en karakter uitstraalt, waarin hout de onbetwiste hoofdrol speelt. Frank Tack, specialist in leefkeukens, voorspelt zo de keukentrends van 2025.
Warmte en authenticiteit als kernwaarden
De keukens van 2025 weerspiegelen een verfijnde interpretatie van landelijke charme, maar dan in een moderne context. Natuurlijke materialen en aardse kleuren vormen de basis voor een verheven uitstraling. Massieve eiken werkbladen en zorgvuldig afgewerkte houten kastfronten bieden een subliem contrast met subtiele accenten in natuursteen. Een ton-sur-ton-kleurpalet met zachte tinten in beige, zand en andere aardse schakeringen creëert een harmonieuze en uitnodigende sfeer. Dat toonbeeld van ingetogen luxe wordt versterkt door warm, diffuus licht dat een intieme en uitnodigende sfeer creëert. Hier wordt het platteland niet enkel gevierd, maar geëerd als een iconisch symbool van serene elegantie.
Organische vormen en zachte lijnen
Scherpe randen en geometrische, strakke lijnen maken plaats voor een nieuwe esthetiek met zachte contouren op de voorgrond. Frank Tack integreert organische vormen en vloeiende lijnen op meesterlijke wijze in keukenontwerpen, van afgeronde werkbladen tot subtiel gebogen kastpanelen. Daarnaast versterken gestoffeerde elementen en verfijnde afwerkingen het comfortgehalte. Die zachte elementen vertalen zich in een harmonieuze keuken die wat weg heeft van een rustgevende oase.
Metalen accenten in warme tinten
Volgens Frank Tack worden klassieke accenten in zwart metaal in 2025 met elegantie vervangen door een palet van warme metalen zoals brons, messing en goud. Hun zachte glans voegt een geraffineerde grandeur toe aan het geheel, zonder de ingetogen esthetiek van het ontwerp te verstoren. Bronstinten zorgen voor een natuurlijke uitstraling, terwijl goud en messing een vleugje glamour brengen. Deze luxueuze details sluiten perfect aan bij het gebruik van ton-sur-ton-kleuren en natuurlijke materialen.
Slimme functionaliteit ontmoet elegantie
In 2025 is de keuken niet alleen een toonbeeld van esthetische verfijning, maar ook van innovatieve functionaliteit. Slim ontworpen opbergoplossingen maximaliseren het gebruik van elke vierkante meter en verenigen schoonheid en praktische efficiëntie. Van verborgen ladesystemen tot ingenieuze opbergmodules, elk detail is zorgvuldig uitgedacht om een vlekkeloze combinatie van elegantie en gebruiksgemak te garanderen.
Frank Tack ontwerpt en realiseert jouw totale interieur aan de hand van 100% maatwerk. De architecten van Frank Tack hebben een oog voor detail en functionaliteit, en zetten jouw interieurdromen op papier. De combinatie van vakmanschap, innovatie en esthetiek resulteert in ruimtes van natuurlijke materialen die een warm en tijdloos karakter uitstralen. Bovendien komt jouw persoonlijkheid in elk interieur tot uiting, van keuken tot woonkamer. Iedere ruimte staat bij Frank Tack symbool voor l’art de vivre, vol ongebreidelde creativiteit en ongeëvenaard handwerk. Het bedrijf ontstond in 1979 en levert al bijna 30 jaar magistraal maatwerk. – https://www.franktack.be/nl - illustraties claude smekens, hermanos, jonah samyn.
nod; eerste oliegamma ontwikkeld door voedingsdesundigen
goed voor het hele gezin
Sébastien Loctin, papa en oprichter van .nod: goed is niet goed genoeg : Mijn ouders hebben de tijd nog meegemaakt dat voedingsproducten onbewerkt en van nature biologisch waren: een label was overbodig, want biologisch was gewoon de norm. De producten werden plaatselijk gekweekt en hadden smaak zonder dat er iets aan toegevoegd werd. Die tijd is helaas voorbij. In slechts 50 jaar tijd zijn chemische landbouw, standaardisatie, additieven en verregaande bewerking de norm geworden. Vandaag heb je een label nodig om te garanderen dat een product chemievrij is, je moet preciseren of het gezond is (alsof voedsel in principe gevaarlijk is), je moet trots de lokale herkomst benadrukken. In plaats van ons te vertellen wat er echt op ons bord ligt, krijgen we mooie verhaaltjes opgedist om de waarheid te verhullen. Met etiketten en apps zoals Yuka hangen we de speurder uit om uit te zoeken wat we wel of niet eten...
Het waren mijn kinderen die me bewust maakten van de excessen van dit model dat zij helaas zullen erven. Van de wereld op zijn kop ook. Winst is belangrijker geworden dan onze gezondheid, dan die van de aarde die we met z’n allen bewonen. Het is tijd voor een koerswijziging, zodat we weer op het juiste pad geraken.
In plaats van dezelfde kant uit te gaan als iedereen, heb ik daarom gekozen voor verandering. Met .nod wil ik een juistere koers varen. En in deze normale visie op voedsel is er geen plaats voor pesticiden, additieven en gebrek aan transparantie. We maken GOEDE producten in elke zin van het woord. En dat is gewoon normaal! Als u het ook beu bent om uzelf zoveel vragen te stellen en ervan overtuigd bent dat verandering noodzakelijk is, sluit u dan aan bij de beweging en bepaal samen met ons in wat voor maatschappij onze kinderen zullen leven!
Sinds de jaren ’60 wordt vet – mede door toedoen van de suikerlobby - beschouwd als vijand nummer een en tot op vandaag heeft vet het imago van een voedingsmiddel dat schadelijk is voor onze gezondheid. Door deze onterechte reputatie is vet in zowat al zijn vormen van ons bord verbannen. Dat is ten onrechte, want de wetenschap heeft inmiddels aangetoond hoe essentieel vet is voor onze gezondheid. Eerst en vooral is het de meest essentiële component van al onze cellen en organen. Vet zorgt voor de goede werking van onze hersenen (die zelf een hoog vetgehalte hebben) en van ons hart. Het maakt het vervoer van vetoplosbare vitamines naar onze organen mogelijk (vitamine A, C, D, E, K, enz.) en beschermt onze cellen tegen vroegtijdige veroudering.
Goed gekozen vet staat voor leven
Door verkeerde overtuigingen en associaties is vet geleidelijk van ons bord verdwenen, wat heeft bijgedragen tot het ontstaan van heel wat aandoeningen en voedingstekorten. Gezien de essentiële rol die vet speelt in elk van onze cellen, is het van vitaal belang om het niet uit ons voedingspatroon te bannen en de juiste variant in eer te herstellen. Niet alle vetten zijn immers even goed. Zo volstaat olijfolie alleen en in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt niet om aan al onze behoeften inzake gezondheid te beantwoorden.
Om de juiste keuzes te maken raden voedingsspecialisten aan om vooral olie die rijk is aan essentiële vetzuren te gebruiken. Daarmee verwijzen ze naar olie die rijk is aan Omega-3 (koolzaad, lijnzaad, camelina, walnoten, enz.) en Omega-6 (zonnebloem, borage, hennep, enz.). Dat soort vetzuren helpen ons lichaam om goed te functioneren; dat geldt ook voor oliën die rijk zijn aan vitamine E, een krachtige natuurlijke antioxidant die onze cellen beschermt tegen vroegtijdige veroudering. Natuurlijk hoort ook olijfolie thuis in dit rijtje, vanwege zijn heerlijke fruitige smaak en zijn stabiliteit bij het koken. De sleutel tot een goede gezondheid is om uw olieconsumptie elke dag te variëren en er bij elke maaltijd te verbruiken.
Vetten: inbreng op maat en in elke levensfase
Het is dus hoog tijd dat we een einde maken aan vooroordelen en vet weer tot een belangrijk element van een goede gezondheid maken. In een wereld waar alles op zijn kop staat, wil .nod onze vetconsumptie weer op het juiste spoor te zetten! Het merk ijvert voor de terugkeer van een gezond voedingspatroon op basis van producten met biologische grondstoffen die zowel evenwichtig als lekker zijn.
In samenwerking met voedingsdeskundigen creëerde .nod de eerste olieblends op maat die aangepast zijn aan de behoeften van elk individu, al naargelang zijn of haar leeftijd. Dat leverde vier olieblends op die goed zijn voor de gezondheid van mama’s in spe, baby’s, volwassenen en senioren. De juiste olie kiezen was nog nooit zo eenvoudig en verstandig eten was nog nooit zo makkelijk.
U heeft ongetwijfeld al ontdekt welke levensfasen beter geschikt zijn om uw eetgewoonten aan te passen: tijdens een zwangerschap, bij de overstap naar gevarieerd vast voedsel van uw baby en als de eerste tekenen van veroudering de kop opsteken. Wat vet betreft, zijn dit beslissende momenten voor de groei en de ontwikkeling van de hersenen en de visuele functies, voor het overbruggen van tekorten en het reguleren van het cholesterolpeil, maar ook voor het behoud van de hersen-, hart- en gezichtsfunctie .
De energiebehoefte uit vet is groot en omgekeerd evenredig met de leeftijd van kinderen. Tot de leeftijd van drie jaar moet vet 45-50% van de totale energie-inname van een kind leveren . Na de leeftijd van drie jaar daalt dit percentage tot 35-40% , wat van vet nog steeds een referentievoedingsmiddel maakt.
De meeste ouders weten niet hoe belangrijk vet wel is. Ze houden vast aan hardnekkige en verkeerde vooroordelen. Het vaakst voorkomende is de overtuiging dat vet overgewicht en zwaarlijvigheid in de hand zou werken. Ouders beperken instinctief het gebruik van vet in hun eigen voeding en in die van hun kind. Onterecht!
De behoefte aan verschillende essentiële vetzuren (EFA’s, wat staat voor essential fatty acids) varieert per levensfase: linolzuur (LA), alfa-linoleenzuur (ALA), eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA).
Snelle omzetting van essentiële vetzuren in Omega-3
Omega-3 moet dagelijks via de voeding worden opgenomen. ALA kan niet door het lichaam worden gesynthetiseerd. De endogene productie van EPA en DHA uit ALA moet worden aangevuld met een exogene inname via de voeding.
Wat is plantaardige DHA?
Dat wordt gewonnen uit zeewier, de enige plant die vegetarisch, veganistisch en niet-GMO DHA bevat. .nod gebruikt natuurlijke olie die wordt gewonnen uit Schizochytrium sp microalgen die vrij zijn van zware metalen en contaminanten.
Samenstelling van .nod olieblends, goed voor de gezondheid
Elke olieblend is wetenschappelijk samengesteld aan onze nutritionele noden te voldoen, ongeacht onze leeftijd. De .nod olieblends zijn even lekker als evenwichtig. Ze vormen een uitstekend alternatief voor onze ‘gewone’ olievarianten om lekker en perfect uitgebalanceerd te koken. Ze zijn koudgeperst en ongeraffineerd; elke blend garandeert een complete toevoer van Omega-3, -6, -9, Vitamine E en zelfs DHA op maat. Deze voedingsstoffen werken in synergie om onze cellen te beschermen, ons cholesterolpeil te regelen en een normale cardiovasculaire en hersenfunctie te garanderen.
Het Omega-3 profiel van de .nod olieblends is een echte troef, aangezien de gemiddelde Omega 3-consumptie lager ligt dan de aanbevolen behoefte (2), zeker bij zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven, en voor kinderen die gevarieerd vast voedsel leren eten. Deze olieblends zijn rijk aan ALA en ze zijn uniek, omdat ze op natuurlijke wijze bijdragen aan de inname van DHA dankzij de aanwezigheid van micro-algenolie in hun samenstelling.
Omega-6 en Omega-3 zijn meervoudig onverzadigde vetzuren (PUFA’s) die gevoelig zijn voor oxidatie. Dankzij zijn antioxiderende eigenschappen helpt vitamine E, die ook van nature aanwezig is in de .nod-blends, de PUFA’s om hun essentiële werking te behouden. Bovendien draagt de antioxiderende werking van vitamine E vooral bij aan het behoud van de integriteit van celmembranen (claim goedgekeurd door Efsa).
Tot slot zorgt het Omega-9-gehalte (oliezuur) van de .nod olieblends ervoor dat ze bij het koken stabiel blijven tot een temperatuur van 140°C.
.nod Olie voor Mama’s is een blend op maat van vijf complementaire biologische oliën + DHA-rijke algenolie. Een blend op punt gesteld door voedingsdeskundigen om te voldoen aan de veranderende specifieke behoeften van aanstaande moeders tijdens de zwangerschap en tijdens de borstvoedingsperiode: Rijk aan ALA, Bron van DHA. Kleine kinderen: .nod Olie voor Baby’s : Voedselvariatie, Ontwikkeling van de hersenen en visuele functies, Harmonieuze groei
.nod Olie voor Baby’s is een blend op maat op basis van vier complementaire biologische oliën + algenolie rijk aan DHA. Het bevat alle voedingsstoffen die baby’s nodig hebben voor een gezonde ontwikkeling: Omega-3, Omega-6, vitamine E en DHA (voor de hersenen, het hart en het netvlies). Het is de essentiële olie om toe te voegen aan het eten van uw baby als hij vast voedsel begint te eten: al het goede voor een stevige basis en een uitstekende immuniteit! Rijk aan ALA, Bron van DHA. Pubers & volwassenen: .nod Olie voor Volwassenen, De verhouding Omega-6 / Omega-3 in evenwicht brengen, Cholesterolregulering, Preventie van vitamine E-tekort
.nod Olie voor Volwassenen is een blend op maat van vier complementaire biologische oliën. Deze mix voorziet in de voedingsbehoeften van volwassenen en jongeren om hun vitaliteit te ondersteunen. Elke dag een portie evenwicht voor een goede gezondheid! Rijk aan ALA, Rijk aan vitamine E, 50+: .nod Olie voor 50-plussers: Onderhoudt de hersen- en hartfunctie, Cholesterolregulering, Onderhoudt het gezichtsvermogen
.nod Olie voor 50-plussers is een olieblend op maat van zes complementaire biologische oliën + DHA-rijke algenolie om te voldoen aan uw specifieke gezondheidsbehoeften na uw 50ste. Op deze leeftijd veranderen ons lichaam en dus ook onze behoeften. Deze mix bevat DHA (algenolie) voor de hersenen, het gezichtsvermogen en het hart, pompoenpitolie ter ondersteuning van de urinewegen, borage voor de huid en zonnebloemolie vanwege de vitamine E en diens antioxiderende werking. Een goede voeding om fit te blijven na uw 50ste! Rijk aan ALA, Bron van DHA
Ontdek meer op www.nod-bio.fr. De .nod oliën zijn verkrijgbaar bij alle Delhaize-winkels in de sectie Voedingsolie (Aanbevolen verkoopprijzen tussen €7 en €11).
Uniek. Handgeblazen. Een twee-eenheid. Symbolischer kan niet. Zo zou je Close encounters kunnen omschrijven. Het ontwerp is van de hand van de Belgische designer Stefan Schöning en werd gerealiseerd in Cá d’Oro, de glasblazerij van de familie Seguso in Brazilië. Het hoort perfect thuis in de collectie van Gardeco Objects, Belgisch platform voor kunst- en designobjecten.
Stefan Schöning is een bekende naam in de internationale designwereld. Zijn eerste ontwerpen dateren van 1994. Stefan scoorde met zijn Folder Chair uit 2001 en mocht in 2008 de prijs voor Belgian Designer of the Year in handen nemen. Internationaal viel hij op door de setting voor zijn rekening te nemen van de Belgium is design-expo tijdens Salone del Mobile in Milaan in 2011.
Zijn stijl? Minimalistisch en clean. Zoals hij zelf zegt: ‘Elke lijn is essentieel.’ Wat hij met Close encounters voor Gardeco Objects neerzet, is dan ook een perfecte uiting van die gedachte.
Stefan: ‘Het idee voor Close encounters ontstond aan het begin van de covid-periode. Regeringen namen beslissingen om ons veilig te doen voelen, maar tegelijk zorgde dat voor vervreemding van elkaar. Ik had net een enorm verlangen om bij anderen te zijn. Vandaar een ontwerp dat samenzijn centraal stelt. Wie goed kijkt, ziet twee bubbels. Ze zitten aan elkaar vast en voelen zich als het ware aangetrokken tot elkaar. Close encounters symboliseert het tegengestelde van wat in die periode kon.’
Wie glas zegt, zegt ook Murano. Daar liggen de origines van de familie Seguso. Tot vandaag staat hun naam er voor ambacht en historie. Maar de familie bleef niet in Italië, want in 1954 werd Mario Seguso naar de Cristais Prado studio in Brazilië uitgenodigd. Die studio excelleerde in de techniek van de glasgravure. Mario was onder de indruk van het Zuid-Amerikaanse land en besliste er te blijven. Hij startte een eigen glaskunststudio in Poços de Caldas, in de traditie van zijn familiale roots en noemde die Cá d’Oro, wat zoveel betekent als ‘gouden huis’. De studio kende meteen succes en in de jaren 1990 kreeg zijn zoon Adriano de touwtjes in handen.
Cá d’Oro wordt vandaag gerund door Adriano Seguso en zijn twee zonen Rodrigo en Guilherme. Zij zetten een eeuwenoude traditie verder. De Seguso familie maakt de werken in glas door zand, calciumcarbonaat en sodium carbonaat samen te brengen en tegen hoge temperatuur te smelten. Elk stuk wordt mondgeblazen en is daardoor uniek vakmanschap. www.gardeco.eu