If there is anything we're in need of right now, it's a pop of color. That is exactly what SUN86 offers this season. So leave those safe (and kind of boring) black and white sneakers in the closet and brighten up the street scene with your style. Don't want to rock colour by yourself? SUN68 offers sneakers in every colour for men and women. So go on, and rock that vibrant look.
Add another pop of color
Did the sneakers get you hooked on color? Take it up a notch and a add a colorful SUN68 tee, vest or sweater. We guarantee it will boost your mood.
presenteert zeecruises 2021 en nieuw schip met inspiratievideo’s
Tijdens de donkere winterdagen dromen van een zomervakantie, we kennen het gevoel. Touroperator All Ways is bekend om zijn cruisebeurzen waarbij de reisbegeleiders zelf hun ervaringen komen delen. Dat persoonlijke contact is voor veel klanten doorslaggevend.
Dit jaar zijn reisevenementen niet mogelijk. All Ways heeft nagedacht hoe ze toch trouw kon blijven aan dat persoonlijke DNA. De oplossing? Video’s!
In televisiekwaliteit worden verschillende cruises met het nieuw schip voorgesteld. In de hoofdrol Josée Claes, de cruisedirectrice met een schat aan ervaring, en Laurent Baetens, directeur All Ways. Tijdens professionele interviews komen alle aspecten van de reizen aan bod, op een vlotte, ultra-efficiënte manier, met kaarten en inspirerende beelden.
Nieuw schip
Het jaar 2021 wordt voor All Ways een Grand Cru. De Belgische touroperator zet een grote stap met een nieuw zeeschip, de World Explorer. Het is een innovatief passagiersschip dat ontworpen werd als expeditiejacht, om in optimale omstandigheden naar de mooiste plekken op onze blauwe planeet te kunnen reizen.
Met slechts 90 hutten past World Explorer perfect in de All Ways filosofie: kleine schepen, eigen begeleiding, Belgische passagiers, Nederlands en Frans als boordtaal, boeiende voordrachten…en uiteraard lekker eten.
Vier cruiseregio’s, vier video’s
All Ways heeft vier video’s gemaakt die elk op hun beurt een cruiseregio met de World Explorer bespreken.
• Noord-Europa met de Noorse Fjorden, Scandinavië, de Oostzee en de Baltische hoofdsteden inclusief Sint-Petersburg, IJsland een Groenland.
• De Keltische cruises, met reizen langs de Normandische en Bretoense kust, Ierland en de Ierse Zee, en Schotland.
• Zuid-Europa, met het Baskenland (Bilbao), Portugal en verder naar Marokko en de Afrikaanse westkust tot aan Dakar.
• De ultieme cruise: de oversteek van de Atlantische Oceaan, tot aan Rio de Janeiro.
Veilig boeken/ reizen
All Ways heeft zeer soepele boekingsvoorwaarden. Men kan nu boeken door slechts 10%* voorschot te betalen. Annuleren kan tot 60 dagen voor vertrek. All Ways heeft een degelijk protocol uitgewerkt zodat men gezond en wel kan reizen.
Nu boeken!
Omdat het schip slechts plaats biedt aan 180 passagiers, en dat veel mensen in 2020 niet gereisd hebben, is snel boeken een must. Meer informatie op www.all-ways.be of bij de reisagent.
Lee Cooper X Juttu: een Belgische en duurzame capsulecollectie
Jeans goed voor jou én de planeet
Belgisch en duurzaam shoppen, twee zaken die dit jaar nóg belangrijker werden. En dat is precies wat jeansmerk Lee Cooper en conceptstore Juttu bindt. De twee Belgische merken creëerden samen een ECO CAPSULE collectie. De focus ervan ligt bij 'natural denim', jeans in zijn puurste vorm, zonder kleuring. Het resultaat vind je vanaf eind februari in alle Juttu winkels.
Jeans kan wel degelijk groen geproduceerd worden, bewijst Lee Cooper. Zo gebruikt het merk vandaag slechts twee (!) liter water om een jeans te produceren, terwijl voor de productie van een jeans vroeger 100 liter nodig was. Dat is mogelijk doordat er nu herbruikbare ‘ecostones’ gebruikt worden, in plaats van de gewoonlijke stonewashing. Maar daar blijft het niet bij. Er wordt ook zoveel mogelijk gewerkt met gerecycleerd of bio-katoen en elke jeans krijgt een ECO-washing, waarbij minder water, energie en chemische stoffen verbruikt worden.
Lee Cooper is sinds enkele jaren ook volledig CO2-neutraal. Hun volledige uitstoot wordt gecompenseerd door het planten van bomen in Uganda, binnen het ‘Save the Trees’-project dat ontbossing tegengaat.
Voor Juttu is dit niet de eerste collab met een Belgisch merk. De conceptstore werkt graag samen met andere sterke local brands, die ze zo een platform willen geven. Het oudste jeansmerk van Europa is van oorsprong eigenlijk Engels. Maar enkele jaren geleden kocht een Belgische familie de licentie voor België over. Lee Cooper Belgium is dus een 100% Belgisch bedrijf. Ze ontwerpen, creëren en produceren uitsluitend voor de Belgische markt.
Back to basics
De vrouwencollectie uit de Lee Cooper x Juttu collab : De collectie bestaat uit verschillende stukken in natural denim, in een verrassende ecru tint, back to basics. Daarnaast bevat de collectie ook een trendy blauwe flared jeans en een luchtige short voor vrouwen.
De mannencollectie uit de Lee Cooper x Juttu collab: Voor mannen is er ook nog een stijlvolle blauwe jeansjas en een skinny jeans in een lichtere tint. De T-shirts uit de capsulecollectie zijn vervaardigd uit biokatoen en Lyocell, wat gemaakt is van cellulose uit houtsnippers.
Recycling, repairing, reusing. Making the fashion industry circular is a reality. The goal is to eliminate socio-economic or environmental harm through a circular model. This revision on the classic way of working of the industry is gaining more and more popularity among fashion brands.
MMBSY proposes 4 macro trends for the SS21 season: Local Love, Circular Economy, Cottagecore and Future Imperfect. Let's take a look here at the efforts some brands are taking in their journey towards implementing a circular model.
Fashion-forward sustainability with the SMART GUESS ECO collection
The fashion-forward SMART GUESS eco collection continues to grow each season. This cool assortment of men’s, women’s and kid’s clothing is made using environmentally conscious manufacturing processes, once again renewing GUESS’ commitment to sustainable fashion. It is created using the latest, environmentally sound materials, from recycled and organic cotton to natural hemp and recycled bottles. SMART GUESS Eco features approximately 50% of the assortment for the GUESS JEANS line and 30% for the GUESS KIDS one.
These groundbreaking endeavors are all part of the GUESS Sustainability Plan, the brand’s holistic approach to operate with integrity, empower people and protect the environment. Adopting water-saving denim technology, managing environmental impact within the supply chain and promoting circular fashion are just some of the facets of this plan, which also seeks to reduce emissions and harness science to achieve a greener, more sustainable future. The SMART GUESS eco collection is a result of these actions, to become more sustainable throughout the brand.
“Sustainability is a catalyst for creativity, helping us to rethink the way we design our products. Our sustainability goals have challenged us to innovate, evolve and adapt. As we focus on what we do best, we know the future means, doing more with less – less water, less waste and less carbon – and meeting the aspirations of new generations”. - Chief Creative Officer & Co-Founder Paul Marciano
Lee Cooper: when blue jeans become green
Since 10 years, Lee Cooper has been committed to a production process with
a focus on the well-being of people and nature. The brand remains committed to collaborate with partners who keep their impact on our planet as low as possible through innovative techniques.
Lee Cooper aspires to have 90% of their denim washed in an eco-friendly way by 2021and by 2025 the brand aims to be fully operational with green energy. In the near future, Lee Cooper denim will be 100% recyclable by replacing synthetic fibers more and more by sustainable alternatives.
Where a few years ago the brand still needed 100 liters of water per jeans, it now uses only 2 liters. 25% of the energy consumed is green thanks to the use of solar panels. The target is 100% by 2025. The use of chemicals has decreased by half. Production has been CO2 neutral since 2018.
BRAX, saving the Blue Planet
BRAX stands for passionate, style-conscious and smart. You can take that last one very seriously. They invest in the wellbeing of the planet, respect feminine shapes and prioritize the comfort of their clothes. Their Blue Planet range stands for sustainable products. The use of environmentally friendly technologies, such as laser and ozone, significantly reduces the consumption of water, chemicals and energy during manufacture of the jeans. Sustainable, without losing out on comfort and authenticity.
Tamaris launches the sustainable collection GREENSTEP
With the new collection line GREENSTEP, the brand is demonstrating its attitude, responding to the challenges of the times and expanding its portfolio to include timeless shoes produced in a resource-saving manner. The brand is conciously making this path not in a sprint, but rather as a marathon step by step.
Under the motto "We do our best", the brand is assuming more and more ecological and social responsibility on the way to more sustainability and a responsible shoe print.
All models are characterized by responsible processes in the areas of production, social affairs and transport. In addition, responsibility is demonstrated on the shoe itself through the use of recycled PET and water-based adhesives. A distinction is made between leather and innovative materials such as Apple Skin. In total, TAMARIS GREENSTEP comprises ten models in the price ranges from €59.95 to €120.
Unisa's commitment to the environment
Unisa's commitment to the environment is stronger than ever. The brand continues with the popular ECOLINO, exclusive material of the brand, obtained 100% from waste plastic bottles. Imitating linen, these synthetic fabrics are resistant, long-lasting, light, and ecological.
In addition, Unisa added two important innovations: WASH ME, used in a collection of bags that makes them completely hygienic: washable and with an infinite life. And NARA, vegetable tanned leather with 0 environmental impact, a material used in their sneakers and sandals.
Ecolino, Nara & Wash Me
Freedom Moses: walking on vegan slides
This upcoming brand, whose name is an ode to the Israel of Moses, radiates fun and freedom. Their mission is to help people feel more relaxed in their everyday lives. At least you don't have to worry about how these slides are being manufactured, since they are totally recyclable and vegan. On top of that they are waterproof and washable, which comes in handy. And since they smell like milk and honey, there’s no more worrying about bad odors. These colourful slides are bright on your feet, and hopefully add some colour to your day. Wear them around with pride, since they are completely ethical and sustainable.
Go for Good: La Redoute's sustainable fashion and deco collection
With it's 'Go for Good' line, La Redoute engages in a more responsible lifestyle. This means new values such as recycling, the use of sustainable materials and improved production become the core of the corporation. In this matter, they achieve these values by acting for example according to the zero-waste principle and animal protection. The Go for Good line contains both fashion and deco.
Je struint door een wit sneeuwtapijt, van een charmant kerkje naar een romantisch verlichte boulevard. Je nipt van een heerlijke kop warme chocomelk, terwijl in de verte de bergen en de bossen opdoemen. Zo ziet niet alleen winterwonderland eruit, ook Slovenië verandert tijdens eindejaar in een zalig kerstparadijs.
Kerstmis en Nieuwjaar besprenkelen Slovenië met sneeuw, fonkelende lichtjes en een flinke portie magie. Imposante kerstbomen, levensgrote ijssculpturen en betoverende optredens doen de straten lijken op het decor van een dromerige kerstfilm.
Ljubljana: stad vol lichtjes
De Sloveense hoofdstad Ljubljana laat je niet onbewogen. Meer dan 50 kilometer aan lichtslingers spreiden hun gloed over de stad. Ze zijn het werk van Urban Modic. Met zijn decoratie brengt hij een ode aan het leven. Ook de 18 meter hoge kerstboom op het Prešerenplein is best imposant. Hij weegt zo’n 4 ton en is versierd met 10 kilometer aan lichtjes.
Bled: waar legendes en duurzaamheid elkaar ontmoeten
Zelfs zonder alle charmante kerstdecoratie ziet Bled er idyllisch uit. Het grote meer midden in de stad is een echte eyecatcher. Op 25 december brengen zangers, dansers en andere artiesten er na zonsondergang een geweldige show. Vlakbij het eiland op het meer zinkt de legendarische bel van Bled ondertussen traag naar de bodem.
Het uitzicht op het meer van Bled is fantastisch vanop de groene wandelpromenade. De versierde kerstbomen zorgen voor een sprookjesachtige sfeer. Na de feestdagen krijgen alle bomen een nieuwe thuis. Duurzaamheid is hier dan ook erg belangrijk. Zo heeft het vuurwerk op oudejaar plaatsgemaakt voor een spectaculaire lichtshow.
Koper: badend in duizend en één lichtjes
Kerst aan zee, dat viert Slovenië in de charmante badplaats Koper. ‘Fantazima in Wonderland’ betovert de straten en pleinen met adembenemende lichtinstallaties. Je spot er niet alleen sneeuwmannen en koetsen, maar ook levensgrote dieren, een gouden olijfboom en een fonkelende sterrenhemel. Indrukwekkende videoprojecties op de gevel van het Praetoriaanse paleis brengen dit monument terug tot leven. Ook de enorme schaatspiste met zicht op de verlichte stad zorgt voor uren winterplezier.
Kranj: tussen bergen, poëzie en sprookjesbossen
Pal in de Sloveense Alpen stuwt Kranj Kerstmis naar een nieuwe hoogte. Deze stad was ooit de thuishaven van de bekende dichter France Prešeren. Zijn verlichte verzen zweven feestelijk boven de straten en besprenkelen iedereen met romantische wensen.
Ook kinderen zijn helemaal verzot op Kranj. In een mysterieus bos ontmoeten ze eekhoorns, uilen en rendieren. Bij het huis van de Kerstman hangt een heuse brievenbus waarin ze hun verhalen en wenslijstjes deponeren. Ook de vriendelijke dwerg Kranček staat klaar voor een tocht door de stad boordevol leuke weetjes en sappige legendes.
Voor meer informatie over Slovenië, surf naar www.slovenia.info
“Gij zult een coronaproof restaurantervaring op sterrenniveau beleven.” Pastorale, het tweesterrenrestaurant van chef Bart De Pooter, opende opnieuw de deuren na een sluiting van twaalf weken wegens het coronavirus. Om zijn gasten dezelfde uitzonderlijke ervaring te kunnen bieden mét respect voor de hygiëne- en social distancing maatregelen, innoveert hij met een ozongenerator in de vestiaire die de lucht desinfecteert en onder meer bacteriën en virussen bestrijdt. In combinatie met transparante mondmaskers, een persoonlijke menukaart per klant en de nodige liters alcoholgel - gegoten in 10 coronageboden - gaan de chef en zijn team voor een coronaproof restaurantervaring op sterrenniveau.
Virus- en bacterievrije vestiaire
“Als chefs worden we wel vaker uitgedaagd, maar vandaag de dag op een manier die ongewone proporties aanneemt. Duizend en één vragen spoken door m’n hoofd: Hoe zal de sommelier de wijnen presenteren? Wat met de tafelbereidingen? En zullen klanten nu hun eigen jas in de vestiaire moeten halen? Aspecten die voorheen de normaalste zaak van de wereld waren, zijn plots niet meer zo vanzelfsprekend en vragen een creatieve oplossing”, vertelt chef Bart De Pooter. En voor dat laatste heeft hij er alvast één gevonden: een ozongenerator in de vestiaire.
De klants jas aannemen in een post coronatijdperk is uit den boze. Daarom zullen klanten gevraagd worden eerst hun jas zelf aan een kapstok te hangen, waarna de jas wordt opgehangen in een vestiairekast met ozongenerator. Die ozongenerator zuigt de lucht in de vestiaire via de achterkant in. Binnen wordt de lucht eerst gefilterd met behulp van luchtfilters en een speciale UV-lamp, waarna de lucht langs ingebouwde keramische platen geleid wordt en de zuurstof door een elektrische ontlading in ozon wordt omgezet. Tot slot wordt de ozon via de voorkant van de generator verspreid in de vestiaire. Die desinfecteert de ruimte - en dus de klants jas - en bestrijdt onder meer virussen en bacteriën.
Transparante mondmaskers om interactie met klanten te waarborgen
“Dat de hygiëne- en social distancing maatregelen vanaf nu integraal deel zullen uitmaken van de restaurantervaring, behoeft geen betoog. Het is nu aan ons om ervoor te zorgen dat ze niet inboeten op die ervaring. Om onze klanten die uitzonderlijke service te kunnen blijven garanderen, hebben we tijdens de lockdown de tijd genomen om elk aspect van die service apart te bekijken en na te denken over hoe we die coronaproof kunnen maken. De interactie met onze klanten is daar een belangrijk onderdeel van. Daarom hebben we ervoor geopteerd ons personeel transparante mondmaskers te laten dragen, zodat de mimiek gewaarborgd wordt en dus ook de communicatie met onze klanten,” zegt Bart. Om die garantie op een veilige service nog meer te garanderen, werd al het personeel vooraf getest op corona én zal dit minstens maandelijks herhaald worden.
De 10 coronageboden
Niet alleen het personeel, maar ook de klanten moeten zich aan een aantal regels houden. Die heeft Bart verwerkt in wat hij de 10 coronageboden van Pastorale noemt. Een knipoog naar de geschiedenis van de pastorijwoning waarin het restaurant is gevestigd.
1. Gij zult geen parkeerstress hebben - gratis parkeergelegenheid naast de deur, op straat en op het Brooikensplein. 2. Gij zult hartelijk welkom geheten worden - deuren staan letterlijk en figuurlijk voor u open. 3. Gij zult alcoholgel smeren - bij aanvang, tijdens de maaltijd en na elke sanitaire stop. 4. Gij zult het Belgische weer niet vrezen - uw jas kan u zorgvuldig en veilig ophangen. - 5. Gij zult plaatsnemen op grondig ontsmette tafels en stoelen - voor en na elke service. - 6. Gij zult een persoonlijke menukaart krijgen - meenemen naar huis als souvenir is toegestaan. - 7. Gij zult uw favoriete wijn uitkiezen op een digitale menukaart - voor gebruik grondig ontsmet. - 8.Gij zult niet zonder servetten zitten - u krijgt tweemaal een nieuw exemplaar. - 9. Gij zult gebruikmaken van een ontsmette sanitaire ruimte - elk halfuur ontsmet. - 10. Gij zult bij voorkeur met de kaart betalen - cash blijft mogelijk.
Bart De Pooter en restaurant Pastorale**
Een creatieve duizendpoot en haast bezeten door de eindeloze mogelijkheden van de gastronomie: Zo omschrijf je Bart De Pooter het best. Als 23e jarige stampte hij een dertigtal jaar geleden restaurant Pastorale in Reet eigenhandig uit de grond, een plek waar fine dining, de natuur en kunst moeiteloos in elkaar overvloeien. Alsof een sterrenzaak nog niet voldoende was om zijn ondernemershonger te stillen, stortte Bart zich door de jaren heen nog op verschillende andere projecten. Het bedrijfsrestaurant POSTUUR, zijn import- en exportbedrijf in kwaliteitsvlees Clara Bella of zo maar even 300 000 mensen te eten geven op Tomorrowland? You name it, Bart did it. Het horecabloed hebben ook zijn beide dochters geërfd. Vandaag de dag ondersteunen zij mee Pastorale en tal van zijn andere initiatieven.
De transformatie van restaurant Orange naar Bistro R ligt ondertussen reeds enkele jaren achter ons en de nieuwe formule die gewezen sterrenchef Roland Debuyst samen met zijn echtgenote Aysa introduceerde, betekende een schot in de roos.
Roland Debuyst zette zelf de toon voor deze nieuwe formule : ‘we gaan voor eenvoud’. Dat wil niet zeggen ‘minderwaardigheid’, integendeel! De eenvoud is al zichtbaar in de eetzaal: Die is nog even ruim, maar er staan minder tafels en er is nu een loungehoek met heerlijk uitnodigende zetels waar een vijftiental mensen het zich gezellig kunnen maken met een glaasje wijn en wat zalige fingerfood (denk aan eendenrillette, mousse van bloedworst met piment d’Espelette en andere hapjes).
Ook de keuken werd vereenvoudigd. Door kosten in de keuken te besparen (de soberdere bereidingsprocessen vereisen minder personeel) is er meer budget vrij om verse kwaliteitsingrediënten aan het menu toe te voegen. Heerlijk Belgische producten, maar ook zoveel meer. Rundsbavette met boter en witlofplantjes, Kuregemse ‘Champignons de Bruxelles’, deskundig bereide segrijnslakjes (niet verdronken in lookboter), gekonfijte varkenswangetjes en andere kostelijke gerechten met mooie stukken vlees van bij Pierre Lesage krijgen de hoofdrol in dit zwart-geel-rode verhaal met een open blik naar culinair Europa. Er is ook heel wat lekkers uit de zee op de kaart te vinden: grijze garnaaltjes, tongschar, heek en griet vervolledigen het vismenu. Dat is allemaal te vinden op de ingeperkte kaart. Verder kunnen gasten ook kiezen voor een knap driegangenmenu ‘influence’ aan 42.90€, in all-in formule 63.90€. Er is eveneens een 2-gangenlunch beschikbaar aan 26.6E, wijn 10€ en een 4-gangenkreeftenmenu aan 59.90€.
Dit alles in een modern, speels maar bijzonder sfeervol en gezellig kader. In de zaal of op het terras is nu plaats voor een zestigtal gasten die kunnen genieten van de nieuwe kaart of van het aanbod in de bar: Belgische bieren, whisky’s en gins en de wijnkaart die van Orange werd overgenomen. Die klinkende naam maakt nu plaats voor Bistro R! Meer dan ooit is Bistro R het nest waar Roland zijn creativiteit en inventiviteit kan ontwikkelen, zachtjes laat opborrelen, rustig marineert en ze laat openspatten in succulente, evenwichtige tongstrelende topcreaties. Kortom Bistro R met de R van Roland, renovatie, ronduit heerlijk tafelen: reden genoeg om terug te komen!
Roland dirigeert ondertussen figuurlijk van op een afstand. Hij runt immers ook Kasteel Mariadal in Zaventem, Alfonsburger in Zaventem en Dilbeek naast zijn consultantactiviteit in het Vlaams Parlement. Bistro R kreeg zopas een nieuwe chef, nl Olivia Junger-Villon. Afgestudeerd aan de Bonneveine hotelschool in Marseille was ze in enkele Franse restaurants actief vooraleer ze naar België afzakte. Met veel respect voor de natuurlijke ingrediënten brengt ze in Bistro R ook een vleugje mediterrane charme en zon en krijgt ze de kans om de jeugdige invloeden van de Franse keuken volop te etaleren. Facetten die bij onze proeverij alleszins kwamen bovendrijven.
Wij genoten als voorgerecht van een tartaar van tonijn en gebakken ganzenlever als voorgerecht en een mini tarte tatin en een americain à la minute als hoofdgerechten. De tartaar van tonijn werd een leuke decoratieve presentatie met fijne paprikareepjes en een mayonaise van avocado, boordevol smaak. Ook onze ganzenlever met room met kaas, bloemkool couscous, gel van Porto, aardappelwafel en pens met truffel werd een uitgesproken delicatesse.
Even smaakvol en decoratief werd de mini tarte tatin van appelen met heerlijk gebakken ganzenlever en room van hazelnoot, terwijl de americain à la minute een leuke gemengde sla, cornichons, uitjes, tomaatreepjes en heerlijk krokant gebakken en goudgele frietjes meekreeg.
Bistro R – Leuvensesteenweg 614, 1930 Nossegem (Zaventem)
Telefoon: 02 – 757 05 59 http://www.bistro-r.be
Iedere middag geopend van 11.30 u (keuken open vanaf 12.00 u), iedere avond geopend vanaf 18.00 u (keuken open vanaf 18.30 u) tot 21.00 u, 22.00 u in het weekend. Gesloten op zaterdagmiddag, zondag en maandag.
Bistro R biedt ook een volledig ingerichte vergaderruimte voor 2 tot 20 personen, toegankelijk vanaf 8u30. Desgewenst is een aangepaste catering mogelijk.
Momenteel biedt Bistro R een aantrekkelijk afhaalkaart met bovendien een wekelijks wisselende menukaart.
In de Rocco Forte-hotels, waar het prestigieuze Hotel Amigo deel van uitmaakt, staan familiewaarden centraal. De hotels maken er een erezaak van om de allerkleinsten een aangenaam en onvergetelijk verblijf te bezorgen, met een waaier aan activiteiten en diensten voor alle leeftijden. Speciaal voor kinderen en hun volwassen begeleiders is het familieprogramma 'Families R Forte' ontwikkeld.
Ieder Rocco Forte-hotel heeft een eigen dierenfiguurtje waar kinderen gek op zijn als mascotte. In Hotel Amigo is dat René, de ondeugende babyeekhoorn. Hij heet de kinderen welkom bij hun aankomst in het hotel. De Belgische hoofdstad staat bekend als bakermat van de strip. René is dan ook geïnspireerd op een beroemde Belgische stripfiguur, en zijn naam verwijst naar de Belgische surrealistische schilder René Magritte.
Met de programma's RBabies, RKids en RTeens zorgt Hotel Amigo ervoor dat een verblijf voor kinderen puur genieten is.
RBABIES – 0 tot 3 jaar
Het programma RBabies is speciaal ontwikkeld voor baby's en kinderen tot drie jaar, en biedt alles om de kleinsten een prettig verblijf te bezorgen.
DIENSTEN: Kinderopvang 24/24 (op aanvraag): € 10-15 per uur, afhankelijk van het tijdstip (dag/nacht). Kosten verplaatsing/taxi voor rekening van de klant.
MAALTIJDENENSNACKS: Alle babyvoeding is gratis beschikbaar. Op aanvraag: babybordje, kinderstoel, slabbetje, flessenwarmer, sterilisator. 'Teddy Turndown Service': melk of vruchtensap en kleine gebakjes of fruit worden 's avonds bezorgd op de kamer.
IN DE KAMER: Kinderbedje, beddengoed, speelgoedbeertje. Op aanvraag: nachtlampje, speeltapijt.
IN DE BADKAMER: Babyverzorgingsproducten, badjas met kap, rubberen badeendjes. Op aanvraag: antislipmatje voor in het bad, babybadje, commode met luierkussen, verzachtende luiercrème, thermometer.
RKIDS – 4-12 jaar
RKids, het programma voor kinderen tussen vier en twaalf jaar, is zo leuk dat ze er de tablet en smartphone bij vergeten. 's Ochtends is er in het restaurant BoCConi speciaal voor kinderen een kleurig ontbijtbuffet met als thema de beroemde stripfiguur Kuifje.
DIENSTEN: Kinderopvang 24/24 (op aanvraag): € 10-15 per uur, afhankelijk van het tijdstip (dag/nacht). Kosten verplaatsing/taxi voor rekening van de klant.
ACTIVITEITEN IN DE STAD: Tips voor activiteiten in de stad samengesteld door het conciërge team. Op aanvraag kunnen activiteiten worden geboekt. Het conciërge team werkt ook activiteitenprogramma's op maat uit.
MAALTIJDENENSNACKS: 50% korting op alle maaltijden. Kindermenu's verkrijgbaar in het restaurant en als roomservice. Aparte ontbijthoek voor kinderen rond het thema 'Kuifje'. 'Teddy Turndown Service': melk of vruchtensap en kleine gebakjes of fruit worden 's avonds bezorgd op de kamer. Gratis snack bij aankomst.
IN DE KAMER: Beddengoed, linnenzak voor de kinderen, kleerhangers, speelgoedbeertje, welkomstboodschap. Op aanvraag: boeken, tijdschriften, films, games en spelconsoles, wifi, extra bed, kamers naast elkaar met tussendeur, speeltapijt.
IN DE BADKAMER: Verzorgingsproducten voor kinderen, pantoffels en badjas, rubberen badeendjes.
RTEENS – 13 tot 16 jaar
Met het programma RTeens, gericht op jongeren tussen dertien en zestien jaar, hebben ze iedere dag wel wat te twitteren! Wedden dat ze weg zullen zijn van de iPad-app voor de roomservice?
ACTIVITEITEN IN DE STAD: Tips voor activiteiten in de stad samengesteld door het conciërge team. Op aanvraag kunnen activiteiten worden geboekt. Het conciërge team werkt ook activiteitenprogramma's op maat uit.
MAALTIJDENENSNACKS: Kindermenu's verkrijgbaar in het restaurant of als roomservice. Welkomstgeschenken, zoals een alcoholvrije cocktail van het huis. Op aanvraag: iPad-app voor roomservicebestellingen
IN DE KAMER: Welkomstboodschap. Op aanvraag: boeken, tijdschriften, films, games en spelconsoles, wifi, extra bed
Ontdek Brussel met het hele gezin, dankzij de Family Packages van Hotel Amigo.
Family 2-room package : tot 50% korting op kamers met tussendeur of aangrenzende kamers voor twee kinderen (tot 16 jaar), ontbijt voor het hele gezin, babymaaltijden RBabies; 50% korting op maaltijden en drankjes voor RKids
Family Suite package : Ouders die een suite boeken, genieten de volgende voordelen: gratis een kamer met tussendeur of aangrenzende kamer voor twee kinderen (tot 16 jaar), check-in in de suite, strijkdienst voor één avondtenue op de avond van aankomst, toegang tot snelle wifi en films, ontbijt voor het hele gezin, babymaaltijden RBabies, 50% korting op maaltijden en drankjes voor RKids
RESERVATIES: Hotel Amigo: Rue de l’Amigo, 1000 Brussel T: +32 (0) 2 547 47 07 –
Rocco Forte Hotels is een groep van tien individuele hotels en resorts, opgericht door Sir Rocco Forte en zijn zus Olga Polizzi in 1996. De prachtige gebouwen op uitzonderlijke locaties maken van alle hotels, zowel de historische als de eigentijdse, een bezienswaardigheid. De hotels worden geleid door een familie met een horeca-ervaring die vier generaties teruggaat. Alle hotels bieden dezelfde uitzonderlijke service, zodat de gasten optimaal kunnen genieten van al het moois in de steden en de omliggende gebieden.
Rocco Forte Hotels omvat de volgende hotels: Hotel de Russie, Rome; Hotel Savoy, Firenze; Verdura Golf & Spa Resort, Sicilië; The Balmoral, Edinburgh; Brown's Hotel, Londen; The Charles Hotel, München; Villa Kennedy, Frankfurt; Hotel de Rome, Berlijn; Hotel Amigo, Brussel; Hotel Astoria, Sint-Petersburg. Volgende openingen: Djedda in 2016 en Shanghai in 2018.
Slovenen zijn van nature uit gepassioneerde koks. Honger brengt hen op fantastische ideeën en ze weten dat de weg naar het hart langs de maag loopt. Zij halen inspiratie uit een culinaire traditie en ze houden van lokale ingrediënten. Dat resulteert in heerlijke Sloveense gerechten, met een moderne touch en het resultaat van een pak eigen creativiteit.
Wie naar Slovenië reist, zal kennismaken met die fantastische keuken, in familierestaurants, dorpsherbergen waar zowel eten als drank van het eigen huis is, dat wil zeggen home made. Ontdek de smaken van Slovenië! Dat kan via Gostilna Slovenija, een groep van 40 restaurants die typische Sloveense gerechten aanbieden. De Sloveense specialiteiten worden doorgaans vergezeld van uitstekende Sloveense wijnen. Kortom, Slovenië is een topbestemming voor zij die houden van gastronomie en dus een land voor de lekkerbekken.
De smaken van Centraal Slovenië en de Gorenjska Regio
Een gastronomische reis door Slovenië kan best starten in Ljubljana. De hoofdstad werd in 2015 door het gourmetmagazine Fine Dining Lovers gerangschikt bij de top acht van wereldwijde culinaire bestemmingen. In Ljubljana kan je de restaurants met het label Okusi Ljubljana opzoeken. Daar vind je de typische gerechten zoals de heerlijke Vodnik salade. Van maart tot oktober is er telkens op vrijdag Open Keuken (Odprta kuhna), een markt in openlucht waar topchefs aan het kookfornuis staan. Een belangrijk gerecht van Centraal Slovenië is Trnič, ook wel ‘liefdes kaas’ genoemd omdat de herders die aan hun lief schonken. In de stad Bled moet je alleszins kremšnita proeven, een crème cake, en op het eiland in het meer van Bled kan je zien hoe het dessert potica, een gerolde cake, op 80 manieren wordt gevuld. Ook de stad Radovljca, op slechts 30 minuten van Ljubljana, is bekend om zijn regionale keuken die je kan proeven in talloze restaurants en tijdens het Flavours of Radol’ca Festival in de herfst.
De wijngebieden van Slovenië
Er zijn negen wijnregio’s en er wordt wijn van topkwaliteit geproduceerd, soorten van eigen bodem zoals zelen, vitovska, rebula, pinela en teran. De oudste wijnrank van de wereld, 400 jaar, groeit in Slovenië en je maakt er kennis mee langs de Ljubljana Wijnroute. Ook de wijnfestivals zijn een bezoek waard zoals het Old Vine Festival en de druivenoogst in Lendava, nog een evenement in het teken van de wijntraditie. In het ganse land, in alle wijnbieden, wordt in de herfst Saint Martin’s Day (Martinovo) gevierd. Het is de dag dat de most wijn wordt. Proeven van wijn kan perfect gecombineerd worden met proeven van prosciutto en daarvoor ga je naar de Kras regio voor het Festival van Teran en Prosciutto.
Land van bieren en vleesdelicatessen
De kranjska klobasa worsten zijn wereldberoemd en je kan ze best eten vergezeld van zuurkool of zure raap. Ook koud zijn ze lekker met een broodje en een glas bier. In Gorenjska is er tijdens de maand augustus het Kranjska klobasa Sausage Festival en in Laško, de stad met de langste biertraditie, wordt in juli het Beer & Flower Festival georganiseerd.
Een harmonie van zout en zoet
De geheimen van de bekende keukenchefs liggen in de kruiden. Een leven zonder zout kan men zich niet voorstellen en zeker niet in Slovenië waar zoveel zout wordt gewonnen. De zoutproductie is eeuwenoud en wil je er meer over weten dan ga je in april naar het Zoutpannen Feest in Piran. Deze stad is rijk geworden door de zoutwinning die vroeger handmatig gebeurde. De opvolgers van de zoutwinning traditie maken nu originele producten en souvenirs zoals chocolade met een vleugje zout. Nog meer zoetigheid kan je proeven in Radovljica tijdens het Chocolade Festival.
Fruit in overvloed
Slovenië is dankzij het goede klimaat een grote fruitproducent. In de Brda heuvels groeien meer dan 50 soorten kersen en daar wordt jaarlijks het Kersen Festival georganiseerd. Door het kersenlandschap lopen enkele ‘Cherry Blossom wandelroutes’. In de herfst worden in West-Slovenië massaal druiven en persimmons geoogst. In november kan je in Stunjan het Persimmon Festival bijwonen en genieten van talloze culinaire delicatessen. Wie van olijven houdt reist naar Izola waar je de olijfolie kan proeven en kopen en waar in de lente het Fish, Olive Tree & Wine Festival plaatsvindt.
puur en onversneden dankzij waterbehandelingsspecialist BWT
Het Anker in Mechelen is al sinds de 15de eeuw actief als brouwerij. Onder leiding van Charles Leclef verwierf de brouwerij internationale bekendheid, exporteert ze naar meer dan 30 landen en worden de bieren van Het Anker – GC Cuvée van de Keizer, Lucifer, Maneblusser, maar vooral Gouden Carolus – wereldwijd gelauwerd. Ook de Gouden Carolus Single Malt, de whisky die Charles Leclef sinds 2010 in De Molenberg stookt, lijkt een even succesvolle toekomst tegemoet te gaan. Dat succes is in de eerste plaats te danken aan de bedrijfsstrategie van Het Anker, al draagt waterbehandelingsspecialist BWT (Best Water Technology) er ontegensprekelijk ook een steentje toe bij. Tijdens het brouw-, stook- en bottelproces worden immers verschillende types toestellen van BWT ingeschakeld om zowel het bier als de whisky van Het Anker zo puur en zo smaakvol mogelijk te produceren.
Van brouwen tot stoken: Op de Mechelse site waar Het Anker momenteel gelegen is, stond in de 15de eeuw een ‘Krankenhuis’. Begijntjes brouwden er bier voor de zieken - meteen het startschot voor een heuse traditie in bierbrouwen. Momenteel staat Charles Leclef er als vijfde generatie brouwerij-eigenaar aan het roer. Sinds 1991 kiemde hij een langetermijnfilosofie uit om van Het Anker niet enkel een puur economische productie-eenheid te maken, maar een publiek-toegankelijk totaalverhaal te brengen met tal van extra activiteiten. Zo opende hij eind jaren ’90 een 3-sterrenhotel binnen de muren van de brouwerij, begon hij in 2010 rondleidingen op de site van Het Anker te organiseren en voorzag hij het domein van een brasserie.
Op zondag 3 mei 2015 wordt in België opnieuw de Toer de Geuze georganiseerd. Tijdens de 10e editie van dit 2 jaarlijks evenement zetten 9 lambiekbrouwerijen en geuzestekerijen hun deuren open voor het grote publiek. Die dag wordt ook de ‘Mega Blend 2015’ voorgesteld. Brouwerij BOON zal, naast de dag van de Toer de Geuze, ook open zijn op 1 en 2 mei.
Op vrijdag 1 mei valt dit samen met de Vaarhappening. Je kan die dag de boot nemen van Halle naar Lembeek voor 1 euro, de brouwerij bezoeken en 's avonds genieten van een volksfestival met muziek van o.a. muziekkapel De Carabiniers, muziekkapel Congo, Lembeik Bauve en De Kozzes.
Op zaterdag 2 mei zet de brouwerij ook haar deuren open voor het grote publiek. In de namiddag komt muziekkapel De Cavalerie langs voor een muzikaal optreden in volledige klederdracht.
Op zondag 3 mei kan je naar aanleiding van de Toer de Geuze in de brouwerij deelnemen aan een rondleiding en krijg je een gratis lambiekproevertje. De muziek wordt verzorgd door radio Victoria, de Fanfarettes en Madingma.
Voor de bezoekers met honger is er elke dag warme beenham, pensen met een broodje, boterhammen met plattekaas of kramiek en warme balletjes met krieken. Je kan er tevens alle bieren van Brouwerij Boon proeven, alsook de Oude Geuze Mega Blend 2015. In de brouwerijwinkel zijn ook alle bieren en bierglazen te koop. Er is een grote parking voorzien in de onmiddellijke nabijheid van de brouwerij. Wie met de trein reist, stapt af in het station van Lembeek. De brouwerij bevindt zich aan de uitgang van het station.
Voor meer informatie kan je terecht bij brouwerij Boon, Fonteinstraat 65, 1502 Lembeek, tel: 02/356.66.44, fax: 02/356.33.99, mail: toer.de.geuze@boon.be, www.boon.be
Michelin zet 2015 in het teken van high performance
EN INTRODUCEERT ZES NIEUWE “HYPERSPORTBANDEN” EN “CIRCUITBANDEN”
Michelin vernieuwt in 2015 haar aanbod motorbanden in het hypersportsegment en voor op het circuit. Met deze zes nieuwe producten, wordt vrijwel het gehele circuitbandengamma onder handen genomen. Dit nieuwe aanbod is gemaakt om te kunnen voldoen aan de eisen van iedere motorrijder: van de professionele wedstrijdrijder tot de liefhebber van “track-days”. Bij deze nieuwe banden zijn de meest geavanceerde technologieën voortgekomen uit de motorsport om maximale veiligheid, prestaties en rijplezier te kunnen bieden.
MICHELIN Power SuperMoto: Deze band, ontwikkeld in samenwerking met de beste motorrijders uit deze categorie, was de winnaar van het FIM SuperMoto Wereldkampioenschap 2014. Hij is beschikbaar in een nieuwe 16-inch uitvoering. Dankzij innovatieve rubber compounds konden de feedback van de voorband, de handling, de grip en de levensduur -allemaal tegelijkertijd -aanzienlijk worden verbeterd.
MICHELIN Power Slick Ultimate: Een band voor ervaren racers die de snelste rondetijden willen halen. Dit bandengamma is direct afgeleid van de allernieuwste technologieën die voor de competitie zijn ontwikkeld.
MICHELIN Power Cup Ultimate : Een voor de openbare weg goedgekeurde versie, met loopvlakprofiel, van de MICHELIN Power Slick Ultimate.
MICHELIN Power Slick Evo ; Deze band is ontwikkeld voor gebruik op een circuit. Het is de ideale band voor weekendracers. Hij is gemaakt met de nieuwe MICHELIN ACT technologie (Adaptive Casing Technology) en een nieuwe zeer veelzijdige rubber compound. De soms lastige bandenkeuzes, waar rekening moet worden gehouden met het weer of het soort circuit, zijn daardoor niet meer nodig.
MICHELIN Power Cup Evo : Een voor de openbare weg goedgekeurde versie, met loopvlakprofiel, van de MICHELIN Power Slick Evo.
MICHELIN Power SuperSport Evo: Een band die het op de weg net zo goed doet als op het circuit. Door de combinatie van twee nieuwe rubber compounds, gecombineerd met de nieuwe MICHELIN ACT technologie (Adaptive Casing Technology), biedt deze band uitstekende prestaties op zowel droog als nat wegdek terwijl hij lang meegaat.
De Michelin Groep bevestigt in 2015 opnieuw haar passie voor de motorsport en haar wens om alle motorrijders daarvan mee te laten profiteren. Maar voor Michelin gaat de competitie nog verder. Die heeft altijd in het DNA en in de filosofie van Michelin gezeten. De competitie is een ideaal laboratorium om nieuwe technologieën onder de meest extreme omstandigheden uit te testen. Vandaag worden de vruchten geplukt van deze synergie tussen de competitie en hypersport.
Met de officiële terugkeer in de MotoGP in 2016, bereidt Michelin zich voor op een nieuwe uitdaging in de koningsklasse voor motoren met een vermogen van meer dan 250 pk. De MotoGP, een dynamisch platform voor de ontwikkeling van de meest geavanceerde technologieën, maakt zich op voor de montage van 17-inch banden wat in de markt de standaardafmeting is voor sportmotoren en wegmotoren.
Michelin behaalde, voor alle disciplines samen, 112 wereldtitels en heeft in 2014 een uitzonderlijk goed seizoen gehad met twee prachtige overwinning in de Spaanse en de Italiaanse snelheidskampioenschappen (CEV en CIV). Daarmee beschikt Michelin over een ongeëvenaarde lijst met overwinningen in de motorsport. Motorsport brengt knowhow op een onbetwistbare wijze naar voren. Voor Michelin is de competitie altijd een laboratorium voor technologische uitmuntendheid geweest. De zes nieuwe Michelin banden vormen hiervan het bewijs.
De Michelingids Frankrijk 2015 bevestigt eens te meer dat de jeugd op onbetwistbare wijze de rijke gastronomische tradities van Frankrijk wil verder zetten en verder wil uitbouwen.
Frankrijk is vanaf nu 2 nieuwe 3-sterrenbrestaurants rijker, de begeerde trofee werd toegekend aan La Bouitte in Saint Martin de Belleville van de gebroeders René en Maxime Meilleur en aan het Parijse restaurant Le Pavillon Ledoyen van chef Yannick Alleno. Passie en gedrevenheid wordt in beide gevallen aangevuld met grote preciesheid, productkennis en onweerstaanbare presentaties die een absoluut smaakfestival inluiden. Voor de controleurs van Michelin is dit in beide gevallen een hymne aan de unieke Franse ‘haute cuisine’.
De Franse selectie 2015 werd eveneens aangevuld met 7 nieuwe 2-sterrenrestaurants, nl La Grand’Vigne in Martillac nabij Bordeaux, L’Auberge du Cheval Blanc in Lembach, Le Neuvième Art in Lyon, Casadelmar in Porto-Vecchio; Alain Ducasse at Plaza Athénée, Parijs, La Table de Lancaster, Parijs en L’Atelier d’Edmond in Val d’Isère. Maar liefst 37 restaurants verwierven hun eerste ster waarvan 7 in Ile de France en 30 in de provincie. Het jonge geweld dat de toekomst van de Franse gastronomie veilig stelt en een eerste ster behaalde steunt op Ludovic Turac, 26 jaar, van restaurant Une table du Sud in Marseille en Joël Philips, 27 jaar, van restaurant Esprit Terroir in Straatsburg.
Tussen de verliezers ook Wou Bru, restaurant Maison Bru in Eygalières, enkele tijd terug nog de fiere drager van twee Michelinsterren. Nadat hij eerder reeds een eerste ster moest inleveren, speelt hij nu ook zijn resterende ster kwijt. Beter vergaat het onze andere Belgische chef die in Frankrijk actief is, Piet Huysentruyt. Hij verdedigt met glans zijn ster en blijft in restaurant Likoké in Les Vans in het departement Ardèche zorgen voor een aangename sfeer en een heerlijke keuken.
De Michelingids Frankrijk 2015 bevat 8459 adressen waarvan 4082 hotels en 4377 restaurants. Hij omvat 609 sterrenrestaurants, hetzij 26 restaurants met 3 sterren waarvan 2 nieuwkomers, 80 restaurants met 2 sterren waarvan 7 nieuwe en 503 sterren met 1 ster waarvan 37 nieuwe. De gids maakt eveneens melding van 646 restaurants met een BIB gourmand waarvan 102 nieuwe vermeldingen.
De gids is vanaf vrijdag 6 februari te koop aan de prijs van €24.
Het sultanaat Oman is aardig op weg om een van de populairste reisbestemmingen in het Midden-Oosten te worden. De veelzijdigheid, de veiligheid, de goede toeristische infrastructuur en de hartelijkheid van de bevolking zijn niet vreemd aan dat succes. Daarenboven is Oman een winterzon bestemming waar je tijdens onze wintermaanden kunt genieten van heerlijke temperaturen aan zonovergoten stranden.
Aan de Golf van Oman, ten noorden en ten zuiden van de hoofdstad Muscat, liggen enkele fantastische vakantieresorts waar je maximaal kunt genieten van de zomerse winter van Oman. De namen van de bekende strandhotels klinken als muziek in de oren: Shangri-La’s Barr Al Jissah Resort & Spa, Al Bustan Palace, The Chedi Muscat, Sifawy Boutique Hotel, Millennium Resort Mussanah. Deze en andere onvergetelijke luxe verblijfplaatsen bieden een mix van hedendaagse top design met traditionele Omaanse invloeden. Het comfort, de service en de netheid in deze resorts zijn vergelijkbaar met de top Europese standaard. Kortom, Oman is dé bestemming voor een verwenvakantie in de winter, om zalig te genieten of actief te ontdekken.
Het is makkelijk om vanuit je verblijfplaats aan zee de hoofdstad van Oman te bezoeken. Gedurende eeuwen lag Oman op belangrijke handelsroutes tussen oost en west waardoor je, ook in Muscat, de invloeden ziet van economische en culturele uitwisseling met de landen rond de Middellandse Zee, Oost-Afrika, Pakistan, China. Tijdens een Muscat City Tour bezoek je onder meer de Sultan Qaboos Moskee, het archeologisch museum, de forten Jalali en Mirani en de Muttrah Souk, de kleurrijke markt waar je typische Omaanse souvenirtjes kunt kopen.
Voor een dagexcursie spreekt een bezoek aan de forten van Oman zeker tot de verbeelding. Eerst gaat het richting Nizwa Fort van waar je een prachtig uitzicht hebt op het stadje met zijn levendige vrijdagmarkt. Dan volgt Jabreen Castle uit de 17de eeuw en op de terugweg staat een bezoek aan het Bahla Fort op het programma.
Wil je het echte Oman ontdekken dan dring je nog dieper het land in. Dat is best mogelijk want overal vind je goede overnachtingsplaatsen. Een excursie naar het Jabal Akhdar gebergte, op circa 100 km van Muscat, is om nooit te vergeten. Hier reiken de bergtoppen tot drieduizend meter hoogte en de regio is bekend om zijn rijke cultuur, zijn vriendelijke bevolking en uiteraard het sublieme natuurschoon. Een verblijf in het Sahab Hotel, met fantastisch uitzicht over de bergen, is de kers op de taart van deze reis. Binnenkort wordt hier ook het Alila Jabal Akhdar Hotelgeopend, op een spectaculaire plaats, 2000m hoog, met binnen- en buitenzwembad, wellness- en fitnessfaciliteiten.
Oman is veel meer dan een kuststrook met daarachter een eentonige woestijnvlakte. Het landschap is afwisselend met hoge bergketens, groene oases met palmbomen en meertjes en verrassende woestijngebieden waar je kennis maakt met het leven van de bedoeïen. Die grote variatie opent mogelijkheden voor de actieve en avontuurlijke reizigers. Een wandelvakantie in Oman is dus perfect mogelijk en logeren in een tent, luxueus met airco, of in een bedoeïenentent is gewoon fantastisch. Stel je voor, een nacht in de woestijn, luisteren naar de stilte onder een sterrenhemel zoals je die nooit eerder hebt gezien!
Het programma van een reis in Oman is altijd gevarieerd. Na een dag in de woestijn ben je alweer aan zee, bijvoorbeeld in Ras Al Hadd waar de zeeschildpadden aan land komen. Nog een paar uur rijden en je bent terug in de buurt van Muscat waar je de laatste dagen van een zomerse winterreis kunt naganieten in een luxueus hotel, alvorens het vliegtuig te nemen richting thuis.
Het sultanaat Oman, met als hoofdstad Muscat, maakt deel uit van het Arabisch schiereiland. Het is een veilige reisbestemming die aangenaam verrast, met een onvoorstelbare en gevarieerde natuurpracht, een culturele rijkdom zonder weerga en daar bovenop een gastvrije bevolking en een degelijke toeristische infrastructuur. Oman in één woord: GEWELDIG ! www.visitoman.be
De 13e editie van de Campari kalender, werd voorgesteld in Milaan. De titel verklapt voor een stuk al waar de kalender dit jaar om draait: met Its the end of the world, baby baseerde Campari zich op de voorspelling van de Mayas dat de wereld op 21 december 2012 zou eindigen en helemaal zou veranderen.
Campari treedt tegen deze neerslachtige voorspelling op met een positieve aanpak: vol positivisme kijken naar de intrigerende theorieën en ze vervolgens visueel voorstellen in een serie krachtige, inspirerende fotos met Hollywoodactrice en topmodel Milla Jovovich.
Om het publiek mee te nemen op een adembenemende visuele reis, stelt Campari zijn nieuwste protagoniste voor in levendige shots die een mogelijk einde van de wereld uitbeelden. De kalender is opgebouwd uit opmerkelijke gebeurtenissen die gaan van dramatische Woestijnvorming en Orkanen tot Alien invasies en meteorieten. De scenarios zijn zowel gebaseerd op de moderne film als mythische en bijbelse taferelen.
Poserend in prachtige outfits, weet Jovovich het publiek alvast te bekoren; ze neemt een zelfzekere houding aan, straalt kracht uit en heeft daarbij controle over het onwetende. Met haar co-star Campari, brengt ze letterlijk een toost uit op het leven.
Dimitri Daniloff, één van de meest gerenommeerde internationale fotografen, bracht de 13e editie van de kalender in beeld. Een vanzelfsprekende keuze voor dit betoverend verhaal: de Parijse fotograaf brengt de scènes stuk voor stuk perfect in beeld, alsof fantasie werkelijkheid wordt. Toch was het een complex en lang proces, want de productie werd gefinaliseerd met special effects die de doorslaggevende factor waren om de scènes tot leven te brengen.
De Campari kalender, waar er wereldwijd maar 9.999 exemplaren van gedrukt worden, zal niet verkocht worden, maar zal internationaal verdeeld worden onder vrienden en fans van het merk. RVH.
Creativiteit en innovatie gaan in het project van Carlo Parenti hand in hand en vormen een ideale afsluiter van de ontdekking van enkele Toskaanse wijnroutes.
Carlo, geboren en getogen in Noord Italië, heeft weinig familiale backgrounds met de wijnteelt. Na zijn universitaire studies gaat hij als manager in het bankwezen aan de slag, maar vindt in de 9 to 5 job, geen persoonlijke voldoening.
Persoonlijke nieuwsgierigheid brengt hem in contact met de Toskaanse wijn, waarop hij beslist om zijn werk op te zeggen en de wijnacademie te volgen. Met succes haalt hij zijn diploma oenologie en hij start een eigen bescheiden wijnkelder op. Met de hulp van lotgenoten in Val di Cornia kan hij zijn eerste Esperienze Toscana IGT 2007 op de markt brengen, meteen een voltreffer van formaat.
Voor de productie van zijn wijnen grijpt hij teug naar traditionele methodes, zijn wijn bestaat uit 70% Sangiovese en 30% Cabernet Sauvignon druiven en bezit een dieprode kleur, een krachtige wijn van 14.5% alc. gehalte die velen aanspreekt. De mooie rode kleur biedt in de neus een fijn kruidig aroma, terwijl bij de afdronk zich leuke tannines, een lichte houttoets en rood fruit manifesteren.
Bij de azienda agricola Russo produceert men wijnen sinds 1998, maar de familiale wijnroots gaan vele decennia terug. De Pietrasca is een opmerkelijke witte wijn, hoofdzakelijk Vermentino, gemengd met een klein percentage Chardonnay en Calvet. Dit zorgt voor een frisse en fruitige toets en maakt de wijn tot een perfecte gezel bij lichte voorgerechten, gegrilleerde vis en fijne kazen.
Toscane biedt als vakantieregio, niet alleen heel wat natuurschoon en stranden, maar zorgt in een bekoorlijk hinterland ook voor verrassende culture en historische facetten waarbij de lokale wijn en gastronomie eveneens ruimschoots aan bod komen. RVH.
De wijnboeren uit de Vallei van de Cornia hebben zich eveneens in een regionale vereniging gegroepeerd omdat ze samen een betere promotie voor hun wijnen kunnen voeren. Een terechte beslissing omdat ze op deze manier de typische kenmerken van hun producten in een klaarder daglicht kunnen plaatsen.
Op de proeftafel een uitgebreid assortiment met specifieke aandacht voor de azienda agricola Giomi Zannoni, Petrawijnen en Hide. De azienda agricola Giomi Zannoni biedt een leuke witte Cornida, een mix van Trebbiano, Vermentino en witte Malvasia met een delicate fruitige en bloemerige toets. Een mooie aperitiefwijn ook fijn bij vis en fijnere kazen. De Rodantonio 2001, een ander product van deze azienda en 100% Sangiovese, zorgt voor een volronde smaak van rood fruit en mooie afdronk. Alleszins een aanrader bij rood vlees en sterkere kazen.
De Petrawijnen, gerijpt in een indrukwekkende constructie op een van de heuvelruggen, manifesteert zich via de Petra IGT Toscana, gemaakt van Merlot en Cabernet Sauvignon. Elegant met intens boeket, uitvloeiend in een pittig aroma is dit een mooie wijn voor uiteenlopende vleesgerechten. De Ebo DOC Suvereto, een mix van Sangiovese, Merlot en Cabernet Sauvignon neigt met lichte houttoets en pittige balsamico naar fijne tannines. Een wijn die evenzeer past bij sterkere kazen en geroosterd vlees.
De Hide 2001 is een aangenaam verrassend buitenbeetje. Deze wijn, 100% Syrah, heeft een intense rode kleur met fijne violetnuances. In de neus is hij eerder kruidig al biedt hij in de mond mooi rood fruit, heerlijke tannines en warme volronde smaak. Met 14.5% alc. gehalte ongetwijfeld een eregast op vele feesttafels. RVH.
Suvereto wordt sinds mensengeheugenis vereenzelvigd als een sfeervol en typisch middeleeuws wijnstadje. De exacte oorsprong achterhalen is eerder moeilijk alhoewel er geschriften zijn van een monnik uit Bologna die melding maken van een indrukwekkend kasteel en een overvloed aan wijn, olijfolie en fruit.
De vallei van de Cornia, biedt inderdaad mooie natuurlijke vergezichten, diverse rijkdommen en oude vestigingen. Deze vallei maakt trouwens meer dan terecht ook deel uit van een van de vele wijnroutes die in Toscane werden uitgetekend.
Het stadje, gekenmerkt door vele smalle steegjes, middeleeuwse vestigingen, een fraai kasteel is bijzonder autoluw. Diverse oude huizen werden grondig gerenoveerd en omgetoverd tot restaurant, winkels, hotels Il Chiostro is wellicht het meest typische voorbeeld. Een aantal oude vertrekken van het voormalig klooster werden samengebundeld en bieden een aantrekkelijk vakantiehotel met prettige ruime appartementen die een degelijke uitvalsbasis vormen om de stad en de regio op een leuke manier te ontdekken.
Folklore viert nog steeds hoogtij in Toscane en zekers in Suvereto, de bezoekers kunnen zich makkelijk in het gebeuren integreren en aldus op treffende wijzen kennismaken met de vele Toskaanse tradities.
Het ommuurd stadje biedt een prachtig versterkt slot, La Rocca, het Chiostro di San Francesco, oude kerken en een ruime waaier van musea, facetten die een bezoek aan Suvereto omvormen tot een leuke halte in deze soms nostalgische Italiaanse regio. RVH.
Een wijngaard gespecialiseerd in rode wijnen die in totaal zowat 80 ha omvat. De wijnkelder is volledig ondergronds gebouwd, de heuvel werd eerst afgegraven, de ruwbouwwerken afgewerkt en het geheel werd terug onder de aarde bedolven. Het is een rijke Etruskische archeologische regio met rijke ondergrond waar destijds ook meerdere wijnen werden weergevonden. Niet ten onrechte wordt de Val di Cornia waarin de wijngaarden zijn gelegen omschreven als Italiës groentetuin.
De nieuwe kelders die zich over meer dan 10.000m² uitstrekken zijn uitgerust met alle moderne apparatuur, straalt nochtans een enorm respect voor de natuur uit. De globale exploitatie is zelf bedruipend inzake energie door het gebruik van zonne-straling. Rubbia al Colle produceert acht verschillende rode wijnen, drie Sangiovese, drie Bordeaux blended en twee wijnen waaraan geen sulfieten werden toegevoegd, specifiek om het eigen regionaal karakter te onderlijnen.
Ondanks het feit dat voor elke wijn dezelfde druivensoort wordt gebruikt, is smaak en intensiteit verschillend en afhankelijk van de percelen op zich, meerdere genieten immers van een microklimaat dat toch zorgt voor een eigen persoonlijkheid en als dusdanig de diversiteit aanwakkert.
Op de degustatietafel de Tuttu Natura IGT Toscana Sangiovese, Rumpotino Val di Cornia Suverto Sangiovese DOC, Vigna Usilio Val di Cornia Suvereto Sangiovese DOC en Vigna Molisso Val di Cornia Suvereto DOC.
De Tutto Natura, een fruitige ietwat plakkerige wijn met paarsachtige kleur is afkomstig van een wijngaard waarin geen chemische stoffen worden gebruikt. Zijn jeugd wordt gekleurd door mooie aromas die fijn uitlopen.
De Rumpotini Van di Cornia Suvereto Sangiovese DOC 2004, 90% Sangiovese en 10% Ciliegiolo heeft zijn natuurlijke karaktertrekken, jeugd en frisheid weten te bewaren. Deze wijn is aangemaakt uit stronken die in de 90-er jaren van een oude wijngaard werden gerecupereerd. De mooie tannines worden subtiel versterkt door de lichte houttoets en tonen van rode vruchten.
Vigna Usilio Val di Cornia Suvereto Sangiovese DOC 2003 wordt aangemaakt met druiven die van overvloedige zonneschijn konden genieten, jammer genoeg is er slechts één perceel voor deze wijnen aanwezig. Het droge klimaat geeft de wijn een mooie volle smaak met erg lichte tannines, een lichte toets van nootmuskaat en rijpe rode vruchten met lange aangename afdronk.
De Vigna Molisso Val di Cornia Suvereto DOC 2004 is een blend van Cabernet Sauvignon, Merlot, Petit Verdot en Syrah, die alle op de hoogst gelegen gronden werden aangeplant. De rotsachtige ondergrond zorgt voor de donkerrode kleur, in de neus toetsen van rode vruchten met fijne smaakpaletten in de mond. RVH.