De Federatie van de Belgische Resto du Cœur: - sensibiliseert de bevolking over de link tussen armoede en gezondheidsproblemen; - bevordert actief de toegankelijkheid van gezondheidszorg
Naar aanleiding van Wereldgezondheidsdag zet Resto du Cœur, één van de pijlers van de voedselhulp in heel België, zich in voor het samengaan van volksgezondheid, voeding en gezondheid. De organisatie wil met name de Belgische bevolking sensibiliseren om een beter begrip te krijgen van de gezondheids- en voedselproblematiek, en roept wie dat kan op om actie te ondernemen. Ze zetten samenwerkingen op met externe gezondheidsdiensten zoals die tussen de Resto du Cœur van Moeskroen en het Maison Médicale Dispens'air. Ook Resto du Cœur België noteert vandaag met stip dat het Wereldgezondheidsdag is, een internationale campagnedag voor de volksgezondheid. Die wordt jaarlijks op 7 april georganiseerd, de dag van de oprichting van de Wereldgezondheidsorganisatie.
Terwijl iedereen intussen toegang zou moeten hebben tot gezondheidszorg, ziet Resto du Coeur op het terrein een steeds groter aantal mensen in armoede. Ze hebben niet langer de middelen om voor zichzelf te zorgen, wat ten koste gaat van hun gezondheid. En de situatie wordt steeds erger, gezien de stijgende voedsel- en energieprijzen.
Basisbehoeften als prioriteit?
Resto du Cœur benadrukt dat voeding een basisrecht is, maar er bestaan ook andere basisbehoeften voor een menswaardig bestaan: degelijke huisvesting, ondersteuning bij de opvoeding van kinderen en solide gezondheidszorg. Toch worden sommige mensen gedwongen om keuzes te maken. Als iemand wil herintegreren in de samenleving, is het essentieel om gelijktijdig te handelen op deze 4 assen om definitief uit die armoede te raken.
Jean-Gérard Closset, voorzitter van de Federatie van de Belgische Resto du Cœur, verduidelijkt: ‘Bij gebrek aan financiële middelen, staan mensen voor een onmenselijke keuze: zich verwarmen, eten of voor zichzelf zorgen. Dit is onaanvaardbaar! Veel eenoudergezinnen, jonge werknemers, studenten en gepensioneerden redden het niet meer. Ze worden gedwongen hun gezondheidszorg te beperken. ‘In België hebben we een performante gezondheidsinfrastructuur, maar die is niet voor iedereen toegankelijk. In veel gezinnen blijft er, eens de vaste kosten betaald zijn, vaak onvoldoende over om medische kosten (tandarts, huisarts of specialist, etc.) te betalen. Zelfs de bijdrage voor het ziekenfonds heeft er onder te lijden. Hierdoor blijft het aantal mensen toenemen dat de weg naar onze restaurants vindt.’
‘Hoewel Resto du Cœur in België vooral bekend staat om zijn voedselhulpacties, waren we ook één van de eersten die wereldwijd zorghulp verleenden. We zetten aangepaste interne structuren en diensten op. Dat doen we met de hulp van onze eigen vrijwilligers en maatschappelijk werkers. Maar ook in samenwerking met externe partners zoals Kind & Gezin, de huiswerkcentra, de boekenmobielen, sociale huisvestingsmaatschappijen, enzovoort', voegt Closset nog toe.
Medisch huis in Moeskroen: een globale aanpak van gezondheid
Volgens de WHO is gezondheid niet alleen de afwezigheid van ziekte of gebrek. Gezondheid is een volledige staat van fysiek, mentaal en sociaal welzijn. Het is een fundamenteel recht van ieder mens, ongeacht ras, religie, politieke overtuiging, economische of sociale toestand.
Xavier Bouret, verantwoordelijke van Resto du Coeur in Moeskroen legt uit: ‘Het lijkt misschien vreemd dat Resto du Coeur, dat zich eerder richt op voedselhulp, geïnteresseerd is in gezondheidszorg. In feite is het niet meer dan het logisch gevolg van de diversificatie van onze activiteiten. Maar ook van de wijziging en intensivering van onze missie. Nu is de strijd tegen armoede de drijvende kracht achter de acties van Resto du Cœur. Voedselhulp blijft natuurlijk een centrale pijler, maar we willen een meer globale beschouwing van armoedeproblemen.’
In de overtuiging dat gezondheid een essentiëel domein is in de strijd tegen armoede, komt er nu een eerste ‘medisch huis’ in Moeskroen, gerund door de vzw Dispens’air. Dat kwam er door de expertise van Resto du Coeur in Moeskroen, met financiële steun van de Federatie van de Belgische Resto du Cœur en een groep geëngageerde burgers.
Resto du Cœur laat niemand in de steek
Overkoepelend bieden sommige locaties van Resto du Coeur, in het kader van haar geïntegreerd gezondheidsmodel, ook medische hulp aan daklozen, in samenspraak met sociale diensten zoals OCMW's. Deze ondersteuning maakt het mogelijk om deze patiënten - die niet altijd geregistreerd zijn bij een ziekenfonds - te herintegreren in een zorgcircuit.
Bovendien kunnen begunstigden van Resto du Cœur via dit systeem gratis medicatie krijgen op voorschrift van hun arts. Verschillende Resto du Cœur bieden hun begunstigden ook ‘hygiëneruimtes’, uitgerust met een douche en/of wasmachine. Een betere hygiëne draagt bij aan de gezondheid, de waardigheid en het moreel.
Sommige Resto du Cœur richten ook ruimtes in voor ouders met baby’s. Ouders kunnen er bijvoorbeeld levensmiddelen (melk, luiers, enzovoort), speelgoed en kleding komen halen. Ze worden ook geadviseerd door professionals.
Resto du Cœur doet beroep op de vrijgevigheid van al wie die in staat is om mensen in nood te helpen. Dankzij donateurs, dragen de acties van de organisatie zo bij om mensen op lange termijn uit de armoede te helpen.
Financiële donaties kunnen gestort worden op BE44 2400 3333 3345 met de mededeling ‘Wereldgezondheidsdag 2022’ of via de website van de Federatie gedoneerd worden. Voor elke schenking vanaf €40, wordt een fiscaal attest afgeleverd. In 2022 zijn giften aftrekbaar tot 45%.
» De trends die op Batibouw te zien zullen zijn - » Paleis 4, stand 4224 - » De ixina projectiekeuken
Benieuwd welke trends staan te pruttelen en binnenkort je hele huis met hun vernieuwende aroma’s zullen vullen? Samen met keukenspecialist ixina kan je al even in de potten gluren en zien welke opmerkelijke, nieuwe tendensen Batibouw dit jaar presenteert. Plaatsbesparend, kleurrijk, doorlopend doorheen het huis of luxueus retro, op het trendmenu staat iets voor elke goesting.
Wie het kleine niet eert …
… is niet helemaal mee met de tijd. Want kleiner wonen is de toekomst, of het nu uit overtuiging of financiële overweging is. Kleiner wonen triggert een inventiviteit die steeds verder en dieper gaat. Zeker in de keuken, waar naast het arsenaal dagelijkse voorwerpen ook nog die sapcentrifuge en broodmachine een plaats moeten vinden, moet elk plekje benut kunnen worden. Compacte keukens met slimme opberg- en plaatsingsoplossingen komen dan ook steeds overtuigender aangedenderd.
Zo bewust stilstaan bij de lay-out van de keuken, doet ook nadenken over de duurzaamheid en voetafdruk ervan. We willen steeds meer in connectie staan met onze omgeving en met respect omgaan met de natuur om ons heen. ixina stelt het groene hart van haar klanten gerust door in partnerschap met de ngo Kiem Des Levens voor elke verkochte keuken 18 bomen op Madagaskar te planten, het equivalent van de CO2-uitstoot voor productie, levering en plaatsing van een gemiddelde keuken.
Een rode draad in huis
Als de armen van een octopus laten we één kamer doorlopen naar alle hoeken van onze woning en zo de sfeer van ons volledige huis bepalen. We willen een verhaal vertellen met ons interieur, het zegt wie we zijn en dit mag in elke ruimte voelbaar zijn. Een consistente stijltaal doorheen alle kamers is dan ook het logische gevolg. Zo krijgen o.a. dressoirs en tv-meubels dezelfde houtsoort toegewezen als de keukenkasten en spelen we met gouden accenten, die matchen met de messing handvaten uit de keuken, doorheen ons volledige interieur.
Colour galore!
Eenheidsworst was nooit echt ons favoriete gerecht. We kruiden liever af met karakter en kleur. En neem dit gerust letterlijk. Want hoewel de zachte Instagram-esthetiek nog steeds erg populair is, komen meer eigenzinnige paletten af met sterke combinaties en sprekende kleuren. Zeker in een levendige ruimte als de keuken, die heel vaak het kloppende hart is van de woning, zijn opgewekte toetsen en grote kleurenvlakken op hun plaats. De uitvoeringen fjord blauw en roseau van de ixina-keukens Velvet en Delia, zijn het perfecte voorbeeld van hoe je wat meer kleurengeweld in je woning kan brengen.
Harde bolster, blanke pit
Notelaar krijgt opnieuw het podium dat het verdient. De warmbruine tint geeft meubelen een extra aaibaarheidsfactor en voegt een toets verfijnd vintage toe aan een interieur. De neutrale houten look van het materiaal laat toe om overal in huis te experimenteren met notelaar. Blijf dus zeker niet hangen in de woonkamer, maar trek er gerust de keuken mee in. Een andere manier om de luxueuze retro feel in je keuken te brengen is het combineren van zwarte of donkerblauwe fronten met messing elementen zoals handvaten, accessoires of een stralend lichteffect met gouden gloed.
Kom van 21 mei tot en met 29 mei 2022 proeven van alle nieuwe trends op de ixina-stand op Batibouw. Je vindt ze in paleis 4, stand 4224.
De ixina projectiekeuken
Met zo'n 50 jaar ervaring op de teller weet ixina het antwoord op heel wat prangende vragen en twijfels die in de hoofden van hun consumenten spelen. Een opmerking die ze regelmatig kregen was dat de klant het moeilijk vond om te kiezen tussen de juiste combinatie van front en handgreep zonder de exact gekozen combinatie in het echt te zien. Om hier antwoord op te bieden, ontwikkelde ixina de projectiekeuken waarmee je in een oogopslag ziet hoe een funky kleurtje, retro walnoothout, een messing handgreep of juist geen handgreep er uitziet in jouw potentiële keuken. Zo krijg je de juiste indruk bij elke mogelijkheid en wordt er een weloverwogen keuze gemaakt.
De paasvakantie is ideaal om de lente te vieren en om te ontdekken hoe deze feestdag in het buitenland wordt gevierd. In Tsjechië is Pasen een feest vol tradities en gebruiken. Van het eten van traditionele paasbroodjes, het schilderen van eieren tot de bijzondere traditie om meisjes “zweepslagen” te geven met een wilgenvlecht. Op deze vijf plekken kun je het ultieme paasgevoel in Tsjechië beleven.
Paasmarkten in Praag : Hoewel ze minder bekend zijn dan de kerstmarkten, heeft Praag ook elk jaar paasmarkten. Tussen 2 en 24 april strijden de kramen in kleur en koopwaar op het Oude Stadsplein en in andere hoeken van de hoofdstad. Struin tussen tientallen kraampjes met gevlochten manden, traditioneel gebak en kraslice, kostbare handgeschilderde paaseieren. De lammetjes caké beránek en de gevlochten broodjes jidášky zijn typische Tsjechische lekkernijen voor Pasen.
Vier Pasen in Brno : De viering van Pasen in de stad Brno omvat een bezoek aan de levendige vlooienmarkt op het Vrijheidsplein (náměstí Svobody). Tussen 8 en 17 april zijn er meer dan 40 kraampjes die je verleiden met de delicatessen, handwerk, de kleurrijke paaseieren en de typische gebakjes. Naast winkelen, biedt Brno een aanvullend programma met muziek als hoofdrol. Folkloristische groepen paraderen over de pleinen die de atmosfeer vullen met de geluiden van zimbal, terwijl de wijn uit de regio Zuid-Moravië je uitnodigt om je dorst te lessen en de vreugde van dit festival te verlichten. Het meest religieuze aspect is gereserveerd voor het Paasfestival van de heilige muziek, dat wordt gehouden in de kerken en kathedralen van Brno (van 10 tot 24 april).
Groen bier bij Starobrno-brouwerij in Brno : Witte Donderdag staat in Tsjechië bekend als Groene Donderdag en op deze dag is het traditie om voedsel van deze kleur te eten, zoals spinazie of brandnetel. Er wordt zelfs bier van deze kleur gebrouwen. Elk jaar produceert de Starobrno-brouwerij een groen bier, speciaal gemaakt voor Witte Donderdag. De traditie duurt maar een paar dagen, dus mis de kans niet om dit unieke groene bier te proeven. Geniet van een glas bij de Starobrno brouwerij in Brno of in een van de andere bars in het hele land.
Levende tradities in het Wallachijs openluchtmuseum : Het openluchtmuseum in Ro¸nov pod Radhoštěm in Moravië is een plaats die de juiste setting heeft om het verleden tot leven te brengen en om de paastradities te demonstreren. Drie dagen lang, van 16 tot 18 april, worden verschillende religieuze en heidense gebruiken beoefend, zoals paaseieren schilderen, Judas broodjes (jidáše) voorbereiden, het zoete brood mazanec bakken en de meisjes "zweepslagen" geven met een wilgenvlecht. Deze laatste traditie is trouwens onschuldig. Jongens maken zweepjes van gevlochten wilgentakken en tikken op paasmaandag op de billen van de meisjes, als begroeting van de lente en de verjonging van de natuur. Door de meisjes ermee te slaan, dragen de jongens deze kracht aan hen over. De meisjes en vrouwen belonen hen met een ei en versieren de zweepje met een lint. Dit spel gebeurt in bijna elk dorp in Tsjechië.
Paasprogramma in kasteel Křivoklát : Terwijl Tsjechische kastelen en paleizen het hele jaar door nostalgie en geschiedenis verhullen, openen velen van hen tijdens Pasen hun deuren om de komst van het meest bloemrijke seizoen te vieren. De binnenplaats, kelders en ruime kamers bieden, zoals bij kasteel van Křivoklát, gevarieerde dansprogramma's, workshops paaseieren schilderen en het beoefenen van oude ambachten in het weekend van 15-17 april.
Summertime brings joy and carelessness into our lives. And so does Banana Moon's beachwear line, which savors summer and offers a real dopamine boost. The cotton candy shades of Banana Moon's SS22 collection light up sunkissed skin, while the details, ruffles and fun prints are guaranteed to turn heads. It's probably time to book your vacation and make a splash in these designs.
From pool parties to days at the beach, these stunning ensembles go a long way. Mix and match them to your heart's desire, this summer truly anything is possible.
Whether you prefer cotton candy pink, a calming tropical blue or if you're looking to channel nature with the tranquility of a green ensemble, Banana Moon has got you covered.
Familiebedrijf JBC zet in op beleving in de metaverse. Een primeur in de Belgische retail: vanaf vandaag is JBC ook te vinden in de gamingwereld. Het familiebedrijf creëert namelijk een digitaal filiaal en bijhorende challenges in de razend populaire game Fortnite. Dit doen ze samen met Esports-expert Alexander Dumon, waarmee ze begin dit jaar GAME TIME! lanceerden, een wegwijzer voor ouders in de gaming en Esports wereld. De JBC Fortnite winkel is een volgende innovatie op digitaal vlak. “De JBC Fortnite challenge is echt een next-level project. Deze digitale winkel biedt een heuse ervaring met uitdagende leuke en korte trials. Een unieke experience voor spelers van elk niveau”, vertelt Alexander.
Next step in de metaverse
Als modemerk voor families weet JBC dat gamen een deel van de leefwereld van (jonge) kinderen is. Daarom zetten ze begin 2022 samen met Esports-expert Alexander Dumon in op het informeren van ouders over gamen. Via hun digitale wegwijzer GAME TIME! maakten ze ouders mee wegwijs in de digitale wereld van hun kinderen. Met hun Fortnite Challenge zet JBC nu een belangrijke volgende stap, waarbij ze zich richten op de jonge gamers zelf.
Bart Claes, CEO van JBC, voegt toe: “Wij zijn fier om als eerste Belgische speler een winkel binnen een populaire game als Fortnite op poten te zetten. Bij JBC staat het informeren en inspireren van families op een laagdrempelige manier centraal. De wereld van families evolueert, en dus evolueert en innoveert JBC mee. Dankzij dit digitaal huzarenstukje zijn we ook in de leefwereld van onze kleinste klanten aanwezig met een unieke beleving”.”
De echte JBC beleving, online
De JBC-winkel in Fortnite is gebaseerd op de JBC K'dee in Quartier Blue, Hasselt. Samen met een team gespecialiseerd in het bouwen van op maat gemaakte werelden in Fortnite, creëerde Alexander de digitale winkel.
“Wanneer spelers de digitale JBC-winkel binnengaan, voelen ze meteen ‘dit is JBC’. Alles in de winkel is gemaakt met elementen die het spel ons aanbiedt, in totaal zo’n 90.000 onderdelen. In de digitale winkel wordt geen kleding verkocht, wel kan je er deelnemen aan de JBC Fortnite challenge. Spelers kunnen in de winkel rondlopen, springen, een parcours volgen en natuurlijk, de finale challenge spelen.”
De challenge zelf bestaat uit drie onderdelen: explore, collect & win.
1. Explore: Ontdek en loop binnen in de winkel van JBC in Fortnite. Door middel van teleports komen spelers op unieke plaatsen waar de challenges zullen plaatsvinden.
2. Collect: Spelers nemen deel aan de 3 trials (obstakelparcours) om zo het finale level vrij te spelen. Door een zo snel mogelijke tijd neer te zetten in de finale kunnen spelers winnen.
3. Win: Via JBC GAME TIME! kunnen spelers screenshots delen van hun eindtijd binnen hun finale level. De winnaar(s) met de snelste tijd maken kans op V-bucks en JBC cadeaubonnen.
Het spel kan via verschillende platformen gespeeld worden zoals Playstation, Nintendo, en meer. De JBC challenge is dus toegankelijk voor iedereen.
“Bij JBC zijn we ons erg bewust van de online wereld waarin veel kinderen een deel van hun vrije tijd spenderen. Ook hier willen we families ondersteunen als partner. Onze Fortnite challenge is er eentje waarvan gamers veilig kunnen genieten. Binnen de trials moeten gamers de snelste tijd neerzetten. Zo kunnen ze V-Bucks (Fortnite munteenheid) en JBC-waardebonnen winnen. We willen kinderen stimuleren om samen met hun ouders deze online beleving te ervaren op een positieve manier, net zoals we dat offline ook altijd nastreven,” vertelt Bart.
Gamen in stijl
Om in stijl te kunnen gamen biedt JBC een originele collectie voor gamers in elk gezin aan. Zowel volwassenen, jongens als meisjes vinden er shirts en sweaters van Among Us, Tetris, Pacman, Playstation, Minecraft, Xbox en Pokémon. Perfect om een dagje ongestoord te gamen in een comfy outfit.
Met adembenemende routes in Noord-Europa in zomer 2023 : MSC Euribia wordt meest milieugeavanceerd en 2e LNG schip in MSC Cruises-vloot. - MSC Euribia zal afvaren vanuit Kiel, Duitsland in juni 2023 – verkoop nu geopend - MSC Cruises onthult winnende kunstwerk van wedstrijd voor rompontwerp MSC Euribia
MSC Cruises heeft de verkoop geopend voor de MSC Euribia, het meest ecologisch geavanceerde schip in de vloot van de lijn en het tweede schip met LNG-aandrijving dat momenteel wordt gebouwd op de scheepswerf Chantiers de l’Atlantique in Frankrijk, met lancering gepland voor begin juni 2023. Het schip zal haar openingsseizoen in Noord-Europa doorbrengen vanuit de Duitse haven Kiel, waar gasten een rijk palet aan ongelooflijke bestemmingen kunnen ontdekken.
MSC Euribia zal een ongelooflijke 8-daagse routes naar de Noorse Fjorden aanbieden met wekelijkse vertrekken vanuit Kiel, Duitsland naar Kopenhagen, Denemarken; Hellesylt, Noorwegen voor de Geirangerfjord; evenals Alesund en Flaam, ook in Noorwegen.
Meer informatie over data en reisroutes? Bezoek hier. Alle Voyagers Club-leden die de MSC Euribia boeken, profiteren van hun gebruikelijke korting van 5% plus een vroegboekkorting van 5%, en ontvangen dubbele Voyagers Club-punten. Bovendien krijgen Silver-, Gold- en Diamond-leden aan boord een krediet van € 50 per persoon.
MSC Euribia - Winnaar rompontwerp onthuld
MSC Euribia zal een duidelijk ander silhouet hebben dan haar zusterschepen in de Meraviglia-Plus-klasse, dankzij een exclusief artwork ontworpen als een verbintenis van MSC Cruises met de zee. De lijn schreef een exclusieve internationale ontwerpwedstrijd uit via Talent House om een uniek artwork te creëren voor de scheepsromp, geïnspireerd door de zee en haar belangrijke mariene ecosysteem. Het ontwerp zal permanent op de romp van het schip te zien zijn, en zo de aandacht vestigen op de stappen die het bedrijf zet op weg naar een groenere toekomst.
Er werden ontwerpen ingezonden vanuit 59 landenwereldwijd en de winnaar, de Duitse kunstenaar Alex Flaemig, werd vandaag bekendgemaakt. Flaemig krijgt de eer om met zijn kunstwerk de buitenkant van het schip te sieren, en een licht te werpen op de voortdurende inzet van het bedrijf voor het milieu en de belofte om tegen 2050 een netto nuluitstoot van broeikasgassen (BKG) te bereiken.
De ontwerpen van de vijf finalisten worden aan boord van het schip in een nieuwe galerij tentoongesteld.
Pierfrancesco Vago, Uitvoerend Voorzitter van de cruise divisie van MSC Group zei: “Als antwoord op de toenemende behoefte om de oceaan te beschermen voor toekomstige generaties, hebben we het onze missie gemaakt om onze schepen uit te rusten met de nieuwste en meest geavanceerde ecologische technologieën en oplossingen, waarvan MSC Euribia het beste van wat nu mogelijk is laat zien.” De wedstrijd voor het rompontwerp van ons nieuwste LNG-schip werd uitgeschreven om ons te helpen onze niet aflatende inzet voor het milieu over te brengen terwijl dit schip de wereld rondvaart. Het ontwerp van de heer Flaemig heeft deze boodschap van passie en toewijding voor het behoud van het mariene milieu en zijn complexe ecosysteem perfect gevat en doet een krachtige oproep tot actie aan iedereen die dit schip ziet om de zeeën te redden.”
Winnaar Alex Flaemig liet weten: “Om mensen nog meer bewust te maken van deze unieke onderwaterwereld met zijn kostbare leven, heb ik grafisch een klein deel van dit ecosysteem op de romp van de MSC Euribia gezet. Wat voor mij belangrijk was, was niet alleen de weergave van de onderwaterwereld, maar ook een boodschap over hoe die wereld behouden moet blijven
Flaemig, afkomstig uit Dresden, Duitsland werd geïnspireerd door de mogelijkheid om de romp van de MSC Euribia te transformeren in een reusachtig, drijvend canvas om het belang van respect voor het milieu te benadrukken. Het ontwerp #SaveTheSea toont de unieke onderwaterwereld met zijn kostbare leven en verweeft de kleuren van de logo’s van MSC Cruises en MSC Foundation met elkaar tot een gradiënteffect dat de zeefauna en -flora over de romp schildert.
Flaemig legt verder uit, “Ik wil ook tot uitdrukking brengen dat een intacte zee ook de basis is voor een gezond ecosysteem op het land. Ik wil dit benadrukken met de weergave van vogels, insecten en bladeren en niet in de laatste plaats met de wereldbol. Het blijft voor mij belangrijk om mensen te inspireren en aan te moedigen om mee te doen.”
Het winnende kunstwerk werd gekozen uit vele andere van over de hele wereld door een panel van internationale juryleden waaronder zandkunstenaar Jben, bekend om zijn grootschalige efemere zandfresco’s die wegspoelen met het getij, architect Martin Francis en Pierfrancesco Vago, Uitvoerend Voorzitter van de cruise divisie van MSC Group.
De ecologisch geavanceerde MSC Euribia
De MSC Euribia zal in 2023 in de vaart komen en wordt het tweede ship met LNG aandrijving in de vloot van MSC Cruises, wat een nieuwe stap voorwaarts betekent om de uitstoot van broeikasgassen aanzienlijk te verminderen. LNG speelt een sleutelrol in de strijd tegen de klimaatverandering en zal de CO2-uitstoot op de MSC Euribia met 25% verminderen in vergelijking met standaard brandstoffen, terwijl ook andere luchtemissies vrijwel geëlimineerd worden.
Naarmate bio- en synthetische brandstoffen beschikbaar worden, zullen de emissies van de MSC Euribia verder worden teruggedrongen. LNG is van essentieel belang voor de ontwikkeling van koolstofarme oplossingen voor de scheepvaart, aangezien opkomende technologieën zoals brandstofcellen met LNG kunnen worden gebruikt totdat emissieloos bio-LNG of groene waterstof op grote schaal beschikbaar worden. MSC Cruises is actief betrokken bij verschillende projecten om deze technologieën te ontwikkelen en levensvatbaar te maken in samenwerking met regelgevende instanties, de academische wereld, scheepswerven en de industrie. Zo zijn er onder meer een project voor onderzoek naar het gebruik van waterstof als brandstof in cruiseschepen, in samenwerking met Fincantieri en SNAM, en een proefproject voor de ontwikkeling van technologie voor vaste oxidebrandstofcellen voor cruiseschepen met Chantiers de l’Atlantique en Bloom Energy. De MSC Euribia zal gebruik maken van een geavanceerd afvalwaterzuiveringssysteem en een onderwatergeluidsbeheerssysteem om de effecten van trillingen op het zeeleven te minimaliseren. Meerdere energie-efficiënte functies helpen het motorgebruik te verminderen en te optimaliseren.
MSC Cruises wil ten minste drie nieuwe schepen met LNG aandrijven, goed voor een totale investering van meer dan 3 miljard euro.
Einbeck, nieuwste lid Romantische stadjes Nedersaksen
Het verbond van 9 romantische stadjes van Nedersaksen mag een nieuw lid verwelkomen: de historische stad Einbeck. Deze vind je temidden van de zachte heuvels van de middelgebergtes Weserbergland, Harz en Solling. Met een centrum vol vakwerkhuizen, erkend als UNESCO-werelderfgoed, het grootste oldtimermuseum van Europa en de originele Bock-brouwerij, heeft Einbeck heel wat troeven in handen om uit te groeien tot een toeristische trekpleister, ook voor Belgen. Tot het verbond van 9 romantische stadjes horen ook Braunschweig, Celle, Göttingen, Goslar, Hameln, Hildesheim en Wolfenbüttel. Alle zijn ze gelegen in een straal van 100 km rond deelstaathoofdstad Hannover.
Maar hoe heeft Einbeck die titel nu weten weg te kapen? Een eerste troef van de stad zijn de historische vakwerkhuizen rijkelijk versierd met kleurrijk houtsnijwerk. Zo waan je je net in de renaissancetijd bij het verkennen van de steegjes doorheen de stad. Een bijzondere aanrader is de Tiedexer Straße, een goed bewaard gebleven voorbeeld van een rij vakwerkhuizen van gemengde bouw en zelfs de langste rij in heel Nedersaksen.
Grootste oldtimermuseum in Europa
Ook oldtimerliefhebbers komen in Einbeck uitvoerig aan hun trekken. Een oude graanschuur is namelijk getransformeerd tot de standplaats voor maar liefst 400 oldtimers en biedt sinds 2014 onderdak aan PS.SPEICHER. Een gevarieerde, interactieve tentoonstelling over verleden, heden en toekomst van de mobiliteit. De bezoekers beleven er op de zes verdiepingen een bewogen reis doorheen de tijd.
Bakermat van het Bockbier
Het Bockbier vormt de derde troef van de charmante stad. Zo brouwen ze er al tradities lang het "Ainpöckisch Bier". Later dankzij de export naar München en het Beierse dialect het Bockbier genoemd. Of met de woorden van Maarten Luther: “De beste drank die de mens kent, heet Einbeck bier". Einbeck voorziet er diverse rondleidingen en proeverijen voor en herbergt ook het oudste biervat van Duitsland, dat je kan bezichtigen in het Einbeck StadtMuseum.
Traditionele mosterdproductie
Naast de drie belangrijkste toeristische trekpleisters vind je in Einbeck eeuwenoude, traditionele ambachten en geweldige natuurervaringen. Zo is er het traditionele ambacht van de blauwdruk, dat al meer dan 380 jaar beoefend wordt in de oude binnenstad en bovendien erkend is als UNESCO-werelderfgoed. Alsook de traditionele mosterdproductie met regionale en eco-gecertificeerde ingrediënten. Tot slot maakt de Leinepolder voor prachtige natuurwandelingen Einbeck absoluut het bezoeken waard.
Breid je bezoek uit met een van de andere 9 stadjes
Het verbond van de 9 Romantische stadjes van Nedersaksen is een initiatief van de lokale overheden om steden met een gemeenschappelijke geschiedenis en erfgoed te verenigen en internationaal op de kaart te zetten. Zo worden alle 9 steden gekenmerkt door traditionele vakwerkhuizen, UNESCO werelderfgoedsites en heel wat lokale tradities. Maar daarnaast heeft iedere stad ook zijn eigen karakter met bijzondere trekpleisters.
Zo staat Hameln helemaal in het teken van het sprookje van de gebroeders Grimm over de mysterieuze rattenvanger, vind je in Celle een van de mooiste Guelphkastelen ter wereld terug en is Wolfenbüttel de thuishaven van de wereldbekende Jägermeister-likeur. Göttingen is een levendige universiteitsstad met heel veel charme, terwijl Hildesheim twee kerken telt die UNESCO-werelderfgoed zijn. Goslar is een oude keizersstad met een rijk mijnverleden aan de rand van het prachtige Harzgebergte, terwijl Braunschweig en Hannover de twee grootste steden van het verbond zijn met een rijk aanbod aan shopping, cultuur en urban city vibes.
Tot slot maakt ook Autostadt Wolfsburg deel uit van het verbond van 9 Romantische stadjes, een gigantisch autopretpark van de Volkswagen-groep, met paviljoenen over de bekende automerken die deel uitmaken van de autogroep, zoals Audi, Bugatti en Lamborghini.
Meer info over de 9 Romantische stadjes van Nedersaksen vind je terug via www.9staedte.de
Weleda: verwen je lichaam en zintuigen met shower bars
Weleda lanceert vier nieuwe Shower Bars voor een heerlijke en tegelijkertijd duurzame wellness-ervaring onder de douche. Bovenop 100% natuurlijk, met hoog biologisch aandeel, microplasticvrij en diervriendelijk zoals je van het cosmeticabedrijf gewend bent. Zorgen de Shower Bars voor een verrassende douche-ervaring met verkwikkende en stimulerende geuren van pure etherische oliën.
Natuurlijke verzorging op een duurzame manier
Zeepblokken zijn terug van weggeweest. Ze roepen niet alleen een nostalgisch gevoel op maar zijn ook milieuvriendelijk. “De nieuwe Shower Bars zijn biologisch afbreekbaar en zitten in een plasticvrije, kartonnen verpakking. Deze is gemaakt van 55% gerecyclede grondstoffen, die je zelf ook weer makkelijk kunt recyclen. En elke Shower Bar gaat twee keer zo lang mee als een vloeibaar doucheproduct”, vertelt Liza Trouwborst, productspecialist bij Weleda.
Duurzame wellness-ervaring
De bars zijn niet alleen goed voor de planeet, maar verwennen ook huid en zintuigen. De plantaardige Shower Bars schuimen zacht en bevatten 100% natuurlijke ingrediënten waaronder verzorgende biologische Shea Butter. De wellness-ervaring wordt versterkt door pure etherische oliën. De geuren van 100% natuurlijke etherische oliën komen tot leven in de stoom van de douche.
Verwen je zintuigen
De verschillende geurcombinaties prikkelen je zintuigen en hebben een aromatherapeutische werking. Begin je dag goed met de verkwikkende mix van GEMBER + PETITGRAIN. Een perfecte manier om je zintuigen een boost te geven. Of ervaar een zachte bloemige ervaring voor je lichaam en geest met YLANG YLANG + IRIS. Ontspan en kom tot rust met de geur van aromatische LAVENDEL + VETIVER. Of voel je levendig en fris met de geur van GERANIUM + LITSEA CUBEBA. Een opbeurende en vrolijke traktatie voor lichaam en geest.
Allemaal bars met 100% natuurlijke geuren die je zintuigen verwennen.
Net als de andere producten van Weleda dragen de Shower Bars het NATRUE-garantielabel voor natuurcosmetica.
Jeans en ecologie waren jaren geleden begrippen die moeilijk te rijmen vielen. Daar is de laatste jaren verandering in gekomen. Jeansfabrikanten die zichzelf en het milieu respecteren, doen het tij keren en engageren zich om zo duurzaam mogelijk te produceren.
Lee Cooper werkt samen met Demco, een Belgisch-Tunesisch bedrijf, voor de productie van zijn jeans. Qua duurzaamheid heeft het bedrijf als inzet voor 2025, het verdrag van Parijs waarin ze de opwarming van de aarde willen beperken tot 1,5° C.
Van 100 liter naar 2 liter water per jeans
De belangrijkste reden waarom jeans tot voor kort zo vervuilend was, heeft te maken met het waterverbruik. Doordat de jeans tot voor kort gewassen werd met stenen - de zogenaamde stonewashing - was er 100 liter water nodig om één jeans te spoelen. Daarbij kwam nog dat de stenen voor veel slib zorgden. Vanaf 1 januari 2020 stopte Demco definitief met het gebruik van vervuilende stenen. Voortaan maakt het gebruik van “ecostones”, herbruikbare stenen in een slijtvast materiaal die het water niet vervuilen.
Nieuwe technieken zoals het robot gestuurd laseren in plaats van handmatig schrapen voor een “used & destroyed effect”, drukken ook het gebruik van water. Het spoelen van de jeans na het laseren gebeurt tijdens de normale wassing. Via nanotechnologie wordt exact berekend hoeveel water er nodig is. Het bleken gebeurt nu met ozontechnologie die geen water vereist. Voorheen was er 34 liter nodig om een broek te wassen, maar dankzij het waterzuiveringssysteem kan 85 procent van dit water gezuiverd en gerecycleerd worden zodat er uiteindelijk maar 2 liter vers water nodig is per jeans. Investeren in nieuwe technieken loont dus op ecologisch vlak.
Groene energie
Demco haalt een deel van zijn energie uit de 1.800 zonnepanelen die op het dak van het bedrijf geplaatst zijn. Jaar na jaar zal het aandeel stijgen: in 2020 zorgden 5.000 zonnepanelen voor 25% groene energie, tegen 2025 zullen 20.000 zonnepanelen voorzien in het volledige energieverbruik van de fabriek. De fabriek is ISO 14004 gecertifieerd voor haar milieuzorgsysteem en heeft ook het GRS-certificaat (Global Recycled Standard).
Chemische producten: - 50 %
Het verbruik van chemische producten is met 50 % naar beneden gebracht door in eerste instantie gebruik te maken van de laatste generatie laser machines die toelaten dat kalium/potasium spray totaal verbannen is uit het productieproces. Af en toe wordt er wel nog bij gesprayd, maar dan enkel met natuurlijke producten. Demco is ook ZDHC gecertifieerd, Zero Discharge of Hazardous Chemicals.
Volledig CO2-neutraal
De productie van de Lee Cooper jeans is al sinds verschillende jaren volledig CO2-neutraal. Dit betekent niet dat de fabrieken geen CO2 uitstoten, maar dat de uitstoot volledig gecompenseerd wordt. Demco doet dit via het “Saving the Trees” project in Uganda. De 11.000 ton CO2 die het bedrijf uitstoot, wordt gecompenseerd door een vermindering van 11.000 ton CO2 uitstoot in Uganda. Dit project gaat ontbossing tegen en creëert werkgelegenheid dankzij het “Cookstove” project. De plaatselijke bevolking kookt op stapels hout. Door het hout in een stenen kacheltje te verbranden, is er 40 procent minder hout nodig, wat leidt tot minder ontbossing, een gevoelige vermindering van de CO2 uitstoot én een besparing van 75 dollar per gezin per jaar. Gezien de lage lonen, scheelt dit een flinke slok op de borrel. De cookstoves worden ter plaatse gemaakt, wat dan weer bijdraagt tot de werkgelegenheid.
In Tunesië zelf werd er recent 845 ha beplant met Paulownia bomen, jojoba en olijfbomen. De Paulowna boom is na 5 jaar kaprijp en zal gebruikt worden voor de productie van ramen, deuren en meubelen. Eenmaal de bomen gekapt, worden er nieuwe bomen aangeplant. Naast het creëren van plaatselijke grondstof én werkgelegenheid, zorgen de bomen ook voor de zuivering en afkoeling van de lucht en remmen ze de woestijnvorming.
Zero waste : Alle plasticafval, vooral van verpakkingen, wordt verwerkt tot waterbuizen. Van het houtafval worden paletten voor intern gebruik gemaakt en ook aluminium afval wordt gesmolten en verwerkt tot ramen en deuren. Ook het snij-afval en de tweede- en derde keuze jeans worden volledig gerecycleerd. Het denim wordt ontrafeld en wordt gemengd met gerecycleerd polyester en nieuw katoen. In totaal is dit 740.000 kg restanten van verpakkingen, papier, karton, stofresten na het snijden van de stoffen. Dit wordt dus volledig gerecycleerd.
Ecologische hangtags : De hangtags aan de jeans van Lee Cooper zijn van gerecycleerd karton. Het merk wil nog een stap verder gaan en de druktechnologie vervangen door lasertechnologie.
Duurzaam en recycleerbaar : Duurzaam betekent ook dat de jeans lang moet meegaan. Dat betekent dat ze als absoluut minimum moeiteloos 30 wasbeurten moeten doorstaan. Lee Cooper wil zijn jeans in de toekomst ook 100 % recycleerbaar maken. Dat wil zeggen dat de jeans voor 100% uit natuurlijke materialen moet bestaan, dat de knopen gemakkelijk verwijderbaar moeten zijn en het metaal van de knopen geen schadelijke stoffen bevat of het resultaat is van vervuilende technieken zoals galvanisatie.
De stoffen die Lee Cooper vandaag gebruikt zijn 100% OEKOTEX dwz. dat ze : ofwel gedeeltelijk gerecycleerd GRS (Global Recycled Standard) zijn, ofwel OCS (Organic Content Standard) / GOTS (Global Organic Textile Standard) zijn, ofwel BCI (Better Cotton Initiative) zijn.
Upcycling en traditionele ambacht : Naast het recycleren van denim, doet Demco ook aan upcycling, in samenwerking met Tunesische modestudenten. De ontwerpers in spe werkten een eco-project uit met als rode draad: “zero afval, upcycling & reconstruction” en als doel een “modieuze upcycling jurk” geïnspireerd op de traditionele klederdracht van verschillende steden uit Tunesië. Ze maakten hiervoor gebruik van productie-afval en tweedekeuze jeans van Demco en lieten ook hun afstudeercollecties produceren door deze.
Duurzaam, met respect voor mensen : Duurzaamheid heeft ook te maken met de manier waarop een fabrikant omgaat met zijn medewerkers. Bij Demco start het welzijn van de medewerkers met een ecologisch verantwoord gebouw waar het gezond en veilig werken is. Ook bij het productieproces staat het welzijn en de veiligheid van de werknemers centraal. Door bepaalde handelingen over te laten aan robots, kunnen de mensen in de fabriek in gezondere omstandigheden werken.
Er werd ook een dienst opgericht die waakt over het welzijn van de werknemers, waar een psycholoog aanwezig is waar men gratis kan gaan praten over zijn problemen en anoniem problemen kan melden. Er wordt ook getracht werkgelegenheid te creëren in onderontwikkelde gebieden, zo alleen zal de boomplantage werk bezorgen aan 40 mensen in vaste dienst, een 165 seizoenarbeiders. Daarnaast zijn er in die streken ook een aantal eigen confectieateliers die werk bieden aan een 600 tal mensen.
In samenwerking met de plaatselijke openbare vervoersmaatschappij zorgde Demco voor een stopplaats van de metrolijn vlak bij de fabriek. Dit maakt het leven van de werknemers gemakkelijker en bespaart hun tijd. Medewerkers worden in het bedrijf opgeleid zodat mensen die niet de middelen hebben voor een opleiding, toch een job kunnen vinden. Dit is zeker belangrijk voor de arme gebieden in Tunesië waar Demco een aantal fabrieken heeft. Werknemers uit die streken worden in het hoofdkantoor opgeleid.
De jeans ontrafeld : Een jeans lijkt een basic kledingstuk. Toch zijn er 35 à 40 bewerkingen nodig per broek, goed voor 30 minuten productietijd. Ook denim is onderhevig aan trends. Na de zware denim uit de seventies’ werd de jeans lichter en elastischer. Nu keert denim terug naar de “open end” look en wordt hij weer zwaarder en stugger. Veel heeft te maken met het feit dat de skinny jeans op zijn retour is en plaats maakt voor ruimere modellen. Met het oog op de 100 % recycleerbare jeans zal Lee Cooper de synthetische elastische vezels meer en meer vervangen door duurzame alternatieven. Kortom, de jeans is een evergreen die zich voortdurend aanpast aan de tijdsgeest
Marchon Eyewear, Inc., een van de grootste fabrikanten en distributeurs van hoogwaardige brillen en zonnebrillen ter wereld, en wereldwijd mode lifestyle-merk Calvin Klein, Inc. vieren het 30-jarig jubileum van hun wereldwijd brillenlicentiepartsnerschap met de introductie van een speciale capsulecollectie.
Calvin Klein en Marchon zijn in 1992 als licentiepartners betrekkingen met elkaar aangegaan. In die tijd was het idee van een modemerk dat zijn naam in licentie gaf voor brillen een nieuw concept. Calvin Klein was een van de eerste merken die een brillen- en zonnebrillencollectie lanceerde die wereldwijd via onafhankelijke brillenzaken en prestigieuze warenhuizen werd verkocht. Calvin Klein Eyewear was onmiddellijk een succes en is sindsdien een van de meest erkende brillenmerken.
Calvin Klein Eyewear staat bekend om een moderne, minimalistische benadering van design en sensuele esthetiek. De jubileumcollectie is een eerbetoon aan de eerste collectie van het merk, een knipoog naar de iconische jaren '90-modellen. De inspiratie voor de 5 brilmodellen en 4 zonnebrilmodellen werd gehaald uit enkele van de meest gedenkwaardige brilmonturen van Calvin Klein. Alle modellen in deze brillencollectie hebben een sekseneutrale vorm, zijn exclusief vervaardigd van titanium en gemaakt in Japan.
“We zijn bijzonder trots dat we deze langdurige samenwerking met Calvin Klein kunnen vieren”, aldus Nicola Zotta, president en CEO van Marchon Eyewear, Inc. “Deze capsulecollectie is een knipoog naar onze gezamenlijke geschiedenis en we kijken uit naar nog veel meer succesvolle jaren waarin we de zakelijke activiteiten van Calvin Klein blijven stimuleren met brillen.”
“We zijn verheugd om deze belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van het merk te eren met Marchon," zegt Trish Donnelly, CEO, PVH Americas en Calvin Klein Global, "De speciale jubileumbrillencollectie brengt hulde aan onze geschiedenis en is tegelijkertijd heel relevant voor de moderne consument.”
Brillen van het merk Calvin Klein zijn wereldwijd te koop bij bepaalde opticiens, warenhuizen en speciaalzaken, en online op www.calvinklein.com.
Het jurkenseizoen is eindelijk weer op volle gang. Voor Belgisch modelabel LolaLiza betekent dat: meer kleur, meer prints, meer snits en vooral héél wat fijne lentejurkjes. De nieuwste 'Sunkissed' collectie doet wegdromen naar warme avonden en gezellige feestjes om je voor op te dirken. Eén ding is zeker: een LolaLiza jurk stelt nooit teleur.
Staat er een feestje, bruiloft, communie of - yes, finally! - vakantie op de planning? LolaLiza zorgt met haar nieuwe collectie voor extra keuzestress. Maar no worries, jouw perfecte jurk zit ongetwijfeld in deze dromerige collectie. Van korte cocktailkleedjes tot gebloemde maxi-jurken, stralen zal je.
Liever casual chique? Bohemian ontwerpen brengen je van een zonnige brunch naar een avondje uit met vrienden in stijl. Bovendien toveren de felle kleuren en speelse patronen ongetwijfeld een glimlach op je gezicht, en op dat van iedereen rond je.
Geniet van een buitengewoon verblijf in België of Nederland
De Nederlandse vakantiewoningaanbieder Beaujean Vacances beschikt over meer dan 170 unieke vakantiehuizen in België en Nederland. In 2022 doet het familiebedrijf hier nog een schepje bovenop met zeven nieuwe karaktervolle woningen, elk met hun eigen troeven. Een groot landhuis met binnenzwembad of liever alpaca’s in de tuin? In het aanbod van Beaujean Vacances vind je voor elke trip een bijzonder verblijf met een eigen verhaal op een prachtige locatie. Ontdek hieronder de zeven gloednieuwe vakantiewoningen die een bezoekje waard zijn.
Luxueus verblijven nabij Maastricht
De moderne en royale vakantiewoning Poort van Maastricht ligt op de grens van het Zuid-Limburgse Heuvelland en Maastricht. Deze vakantiewoning is geschikt voor maximum 28 personen en heeft alle faciliteiten voor een luxueuze vakantie. Met maar liefst 14 slaapkamers en 13 badkamers is er alleszins geen file voor een momentje in de badkamer. Nood aan extra verfrissing? Duik dan het grote buitenzwembad in. Om het buitenleven compleet te maken is er ook een buitenkeuken met een gasbarbecue beschikbaar. Vergeet ook de popcorn niet, want in de vakantiewoning vind je zelfs een eigen mini-bioscoop.
Landelijk en sfeervol overnachten in Remersdaal
Wil je de voerstreek al fietsend of wandelend ontdekken? Dan heeft Beaujean Vacances de perfecte accommodatie voor maximum 10 personen in het aanbod voor jou. Dit fraaie pand heeft een landelijk karakter en ligt aan de rand van het dorpje Remersdaal, in de Belgische Voerstreek. Met zijn privéfietsenstalplaats en groene ligging is het een topper van de streek. De vier mooie terrassen van De Lamderije geven bovendien de mogelijkheid om rustig van het zonnetje te genieten in de buitenlucht.
Slapen tussen de Alpaca’s in Bingelrade
De modern ingerichte tweepersoonsvakantiewoning Primavera gelegen in de gemeente Beekdaelen aan een bloeiende alpacaboerderij is de perfecte gelegenheid om er even tussenuit te knijpen. Je slaapt er niet alleen in de buurt van alpaca’s, ook je kussens en beddengoed zijn gemaakt van alpacawol. Overdag kun je de alpaca’s voeren of al wandelend op ontdekkingstocht naar het Bingelraderbos of kasteel Doenrade. Verder geniet je aan de vakantiewoning van de rust en het bijzondere uitzicht op het prachtige Limburgse landschap.
Panoramisch genieten in Mortier
Helemaal tot rust komen doe je in de moderne vierpersoonsvakantiewoning Haut-Bois gelegen in het gezellige dorpje Mortier. Relaxen was namelijk nog nooit zo makkelijk, zo biedt deze woning een infraroodsauna, een panoramisch uitzicht over de groene omgeving en de mogelijkheid om lekker te barbecueën in de tuin.
Authentieke charme in de Molen van Moelingen
Businessmeetings of workshops geven in een unieke en sfeervolle setting? Dat kan in de karakteristieke Molen van Moelingen gelegen in de prachtige voerstreek. Deze parel charmeert met authentieke, gezellige ruimtes en een professionele horecakeuken. Maar geen zorgen, werken is niet verplicht! Je kan ook gewoon genieten van de prachtige vakantiewoning en de bosrijke omgeving. Trek je wandelschoenen aan en ga erop uit! Er is ruimte voor maar liefst 25 personen en als kers op de taart word je er verwend met een Finse sauna, een infrarood sauna, een gezellige binnenplaats en heerlijke ontspanruimtes met flatscreens.
Baden in rust in de Belgische Ardennen
Een ontspannen vakantie met familie of vrienden? Dan is de boerderij Le Fenil in Battice zeker een kanshebber. De stijlvol gerenoveerde boerderij biedt een privé binnenzwembad, speelkamer met tafeltennis en biljart en de mogelijkheid om je trouwe viervoeter mee te nemen. Verder delen de eigenaren maar al te graag hun favoriete eetadresjes en wandelroutes in de omgeving.
Charmant landhuis in het hart van Zuid-Limburg
't Groeëte Hoes is gelegen in Zuid-Limburg in het gehuchtje Elzet. Dankzij de idyllische ligging waan je je hier in Frankrijk. Het karakteristieke landhuis biedt ruimte voor 10 personen en beschikt over een verwarmd buitenzwembad, een buitendouche en een afgesloten fietsenstalling. Bovendien is je nachtrust verzekerd door de ligging in het stiltegebied. Het is de ideale plek om herinneringen te maken met elkaar en te genieten de prachtige omgeving.
Sinds 1992 is Beaujean Vacances actief als vakantiewoningverhuurder gespecialiseerd binnen de regio Zuid-Limburg, Voeren en de Euregio. Het familiebedrijf verwelkomt jaarlijks ruim 50.000 gasten in de prachtige Euregio. De typische Limburgse gastvrijheid, samen met een hoogwaardig en authentiek aanbod aan exclusieve vakantiewoningen, maakt Beaujean uniek op de markt. De authentieke en/of karakteristieke woningen liggen bovendien vaak in een bijzondere omgeving omringd door adembenemende natuur of hebben een eigen verhaal. Van een monumentale vakwerkboerderij omringd door weides, een tiny house op een glooiende heuvel tot een nog functionerende watermolen. Hiervoor heeft Beaujean Vacances ook een exclusieve samenwerking met Natuurmonumenten en Stichting Het Limburgs Landschap voor de verhuur van hun unieke accommodaties.
Al 130 jaar houdt Hamilton de tijd nauwgezet bij voor helden
Piloten. Soldaten. Ontdekkingsreizigers. Kunstenaars. Dit zijn onze helden. Hun prestaties weerklinken door de eeuwen en decennia heen. Ze vormen een bron van inspiratie en zetten ons aan om ambitieuzer dan ooit aan de slag te gaan, om groter te denken, om moedig vooruit te gaan. Reeds 130 jaar steunt Hamilton Watch de inspanningen van deze helden door hen te voorzien van horloges van ongeëvenaarde precisie, design en technologie.
Al vanaf het prille begin in 1892, in de Amerikaanse stad Lancaster in Pennsylvania, heeft Hamilton het volste vertrouwen gehad in het vakmanschap en de uitzonderlijke knowhow van zijn horlogemakers. Bovendien heeft Hamilton ook altijd de nauwkeurigheid van zijn producten hoog in het vaandel gedragen. Sterker nog, de Amerikaanse spoorwegindustrie heeft eind 19e en begin 20e eeuw bijna uitsluitend beroep gedaan op het Hamilton-horloge.
Tijdens de Eerste Wereldoorlog hadden soldaten een nieuw type horloge nodig ter juiste tijdsbepaling van hun snel inzetbare troepen. Met dit praktische doel voor ogen, pasten wij onze zakhorloges dusdanig aan dat ze al even makkelijk om de pols konden worden gedragen. Dit gaf de aanzet tot een samenwerkingsverband met het Amerikaanse leger dat jaren lang zou aanhouden. Deze samenwerking werd nog een stap verder doorgetrokken ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Zo vervaardigde Hamilton tussen de jaren 1942 en 1945 meer dan een miljoen militaire horloges, waaronder 10.000 maritieme chronometers. Aangezien deze horloges onmisbaar werden in de scheepvaart en een voorname rol speelden in de voltooiing van missies, werden ze in 1943 bekroond met de Army-Navy "E" Award als erkenning voor hun uitstekende productkwaliteit.
Ook al breng je je zomer niet door op een jacht, met een boat casual outfit sla je de bal nooit mis. In de SS22 mannencollectie van SUN68 zitten dan ook heel wat toffe designs die een twist geven aan de maritieme stijl. Laat de typisch wit-blauwe look varen, SUN68 heeft iets anders in gedachten voor deze zomer.
De basis van de nautische look zijn simpele prints en basiskleuren. SUN68 zou SUN68 niet zijn, mochten ze daar niet nog een dosis fun en klasse aan toevoegen. Combineer volgende key-items naar hartelust en ga voor een elegante day-to-night look.
Wat is een outfit zonder een sterk paar schoenen? Schoenen kunnen je outfit maken of breken, ze zijn als het ware een statement. Voor een geslaagde outfit zijn onderstaande designs in effen tinten perfect.
Strappy van Royal Botania meets Salone del Mobile ‘22
» Strappy familie breidt uit met schommelstoel en low chair - » Royal Botania dompelt zich onder in Tropical Concrete voor Salone
Royal Botania is vast van plan Strappy tot koning van Salone del Mobile ’22 te kronen. Na twee jaar design-stilte in de Italiaanse stad, mag het van 7 tot 12 juni weer knallen met voor het eerst sinds 2019 een nieuwe editie van de designbeurs. Een gelegenheid om indruk te maken die Royal Botania niet laat voorbijgaan. De afgelopen twee jaar onderging het merk een gedaanteverwisseling en losten ze het ene verbluffende ontwerp na het andere. Tijd om al dat moois aan de wereld te tonen. En de Strappy lounger moet het werk niet alleen knappen: met de toevoeging van een schommelstoel en lage relax-stoel aan de Strappy-lijn, is Royal Botania van plan hoge ogen te gooien, over de Alpen heen.
Swing it, Strappy!
Met de Strappy-schommelstoel combineert Royal Botania het beste van twee ontwerpen: de relaxte lighouding van de lounger op een zwierig onderstel dat de glooiende lijnen van de banden in de zitting volgt. Een stijlvolle weerspiegeling in vormgeving die bovendien ook bijdraagt aan gebruiksgemak. De Strappy-schommelstoel werd namelijk voorzien van één extra strook, wat hem extra comfortabel en uitnodigend maakt.
Relax in alle zachtheid
Naast een mutatie van de lounger, herinterpreteerde Royal Botania ook de Strappy-stoel tot de Strappy lage zetel. Ook deze relaxte zetel kan genieten van een extra strap voor verhoogd zitcomfort. Daarnaast werd het frame verlaagd zodat de zetel een nonchalante zithoogte van 37 cm heeft tegenover 44 cm van de Strappy-stoel. Ten opzichte van het Strappy-ligbed werd de rugleuning van 91 cm verlaagd naar 73 cm. Deze aanpassingen en Strappy’s low key houding, maken van de lage zetel de perfecte compagnon voor een trendy low dining table. Voor eindeloos tafelen, kan er zowel in de lage zetel als in de schommelstoel een passend, stijlvol kussen worden gelegd.
Deze pronkstukken en ander moois zal Royal Botania presenteren van 7 tot 12 juni in Milaan op hun stand. Die wordt voor de gelegenheid gekleed in het trendtopic Tropical Concrete: een samengaan van ruwe materialen en overdadige natuur dat baadt in luxe en sereniteit. Naast de Strappy-familie zet Royal Botania er ook andere showstoppers zoals Organix, Styletto, Conix en Exes in de kijker, en bewijst zo dat het Belgische high-end outdoormerk de kunst van hybride meubilair perfect beheerst.
Confidence is key met de nieuwe badmode van Anita & Rosa Faia
Op het strand of aan het zwembad, Anita en Rosa Faia zorgen deze zomer voor een vrouwelijk statement met glamoureuze bikini's en extravagante badpakken. Deze collecties geven het zelfvertrouwen een boost. Van exotische prints tot felle kleuren en flatterende designs: dit is een ode aan het vrouwelijk figuur.
Nostalgische beachwear met Anita sinds 1886
Retro staat centraal voor de nieuwe badmode collectie van Anita. Prachtige kleuren en levendige dessins geven een nostalgisch, mondain gevoel. De verschillende thema's in de collectie accentueren het vrouwelijke figuur op prachtige wijze, met verhullende details en flatterende snitten. Deze collectie zorgt door de combinatie van tropische prints met frisse kleuren voor de perfecte zomerse look : Romantic garden - Retro vision - Exotic paradise - Amber glow
Statement swimwear met Rosa Faia
De Rosa Faia beachwear collectie bestaat uit moderne statement stijlen. De verschillende thema’s maken van de Urban beach collectie een echte hit. Dankzij de swingende kleuren en speelse looks kunnen tops en broekjes naar hartenlust gecombineerd worden
VANAF 9 APRIL TRAKTEREN DE ONVERSAAGDE GALLIËRS HUN BEZOEKERS WEER OP HEEL WAT NIEUWS!
Op 9 april 2022 opent het Parc Astérix weer zijn deuren voor een spetterend jaar! De bezoekers beleven er samen met familie en vrienden nieuwe sensationele ervaringen dankzij de 47 attracties en shows. Zo doet de vernieuwde Tonnerre 2 Zeus het vanaf dit voorjaar (datum nog te bevestigen) ongetwijfeld weer donderen in het park, terwijl Asterix, Obelix, Cleopatra, Caesar en de dorpelingen alvast staan te popelen om kennis te maken met hun gasten tijdens het nieuwe Défilé Gaulois.
NIEUW IN 2022: TONNERRE 2 ZEUS, HET NIEUWE DÉFILÉ GAULOIS EN TAL VAN ANDERE VERRASSINGEN
De bezoekers van het Parc Astérix kunnen zich volop uitleven op 41 attracties* (22 gezinsattracties, 6 sensatieattracties en 13 attracties voor kleine Galliërs), waaronder de vernieuwde Tonnerre 2 Zeus die dit jaar ongetwijfeld voor gedonder zorgt in het park. De achtbaan trakteert de inzittenden op een vrije val van 30 meter, een 90° overhellende heuvel, 2 bochten aan hoge snelheid, 14 momenten van gewichtloosheid, 2 overhellende bochten en een tunnel met special effects. En dat terwijl de laatste gondel van de nieuwe treinstellen achterwaarts aan 90 km/u over de attractie raast! De vernieuwde Tonnere 2 Zeus opent in april (datum nog te bevestigen).
Een nieuw Défilé Gaulois met 3 praalwagens maakt het bezoek compleet: de indrukwekkende praalwagen van Julius Caesar, begeleid door Romeinse soldaten in schildpadformatie, de imposante praalwagen van Cleopatra en die van de onversaagde Galliërs. Ook de bezoekers kunnen aan dit onvergetelijke avontuur deelnemen en in de huid kruipen van een bewoner van het Oude Rome of Egypte. Uiteraard mag ook de grote terugkeer van Main Basse sur la Joconde, een spannende show vol stunts, acrobatie en humor, niet op het programma ontbreken.
*De attractie La Trace du Hourra zal tijdens de paasvakantie uitzonderlijk gesloten zijn.
EEN UNIEK VERBLIJF IN DE DRIE HOTELS VAN HET PARK
Een verblijf in een van de drie hotels van het park dompelt de bezoekers helemaal onder in de wondere wereld van Parc Astérix. Na een dag boordevol spanning en sensatie gaat het avontuur verder in de themahotels van het park, goed voor 450 kamers te midden van het natuurgebied l’Oise - Pays de France.
Viersterrenhotel Les Quais de Lutèce telt verschillende gebouwen die zijn opgetrokken in middeleeuwse stijl en een pittoresk uitzicht bieden op de Seine. Het werd in 2020 uitgeroepen tot beste themahotel ter wereld en mocht sinds zijn opening al meer dan 100.000 bezoekers verwelkomen (Capaciteit: 150 kamers).
Driesterrenhotel La Cité Suspendue wordt omringd door groen en verwelkomt zijn gasten in een verborgen Keltisch dorp. Deze oase van rust bestaat uit drie kleine dorpen: het pottenbakkersdorp, het artiestendorp en het druïdendorp. (Capaciteit: 150 kamers)
Driesterrenhotel Les Trois Hiboux biedt zijn gasten een authentiek en gezellig verblijf te midden van het woud. Aan de grote centrale haard kunnen de bezoekers hun hartje ophalen na een avontuurlijke dag in het park.
OPENINGSUREN EN TARIEVEN: Openingsuren van het park: van 10.00 tot 19.00 uur (raadpleeg de kalender op http://parcasterix.fr) - • Ticket voor een datum naar keuze: volwassenen (vanaf 12 jaar): € 55 - kinderen van 3 tot 12 jaar: € 47 - zie aanbod op http://parcasterix.fr - Ticket voor een specifieke datum: volwassenen (vanaf 12 jaar): € 47 - kinderen van 3 tot 12 jaar: € 45 - zie aanbod op http://parcasterix.fr - Groepstarieven: € 45 voor 5 tot 9 tickets, en € 43 voor 10 tot 15 tickets - Filotomatix-fastpass: bekijk ons hele gamma op http://parcasterix.fr - Surf voor meer informatie en reservatie naar http://parcasterix.fr
Infinite Youth Treatment - Reactiveert de jeugdigheid van de huid waardoor deze haar oorspronkelijke harmonie kan terugvinden
Het was een gebaar van liefde voor zijn vrouw Lucienne dat ervoor zorgde dat de eerste huidformule van apotheker en naamgever van het merk Pierre-Jules Augé in 1961 in Monaco het levenslicht zag. Pier Augé brengt als hommage aan het 60-jarig bestaan AETERNUM uit. Een huidformule waarin duurzaamheid en harmonie tussen verleden, heden en eeuwigheid samenkomen.
De expertise van Pier Augé wordt gecombineerd met de allernieuwste actieve ingrediënten. AETERNUM is een huidformule met meerdere werkzame stoffen waarmee de schoonheid van de rijpere huid behouden blijft. Het samenspel tussen Bretons zeewier en rode reishi is als een huwelijk tussen het heden en het eeuwige leven. De huid krijgt de verzorging die ze verdient en de natuurlijke veroudering wordt tegengegaan. Dankzij de subtiele geur van AETERNUM waan je je in weelderigheid.
Een uitzonderlijke formule met 10 actieve ingrediënten
Twee kenmerkende stoffen met anti-rimpeleigenschappen
BRETONS ZEEWIER Een koolhydraat verkregen uit een planktonachtig micro-organisme zorgt ervoor dat rimpels worden opgevuld en dat de huidstructuur fijner wordt. (17,5% minder ruwheid en tot 16% afname van de rimpeldiepte al in de eerste 15 min. na aanbrengen - Klinisch onderzoek naar de werkzame stof bij 17 vrouwen in de leeftijd van 50 tot 65 na één keer aanbrengen).
Deze ‘paddenstoel van de onsterfelijkheid’ wordt al duizenden jaren gebruikt in de traditionele Chinese geneeskunde. De aanwezige glucanen en aminozuren beschermen de huid tegen een onnatuurlijke veroudering. Gelaatstrekken worden gladder (na twee weken) en de huid wordt versterkt en krijgt meer veerkracht (16% meer elasticiteit). De gelaatskleur wordt egaler.
ONNATUURLIJKE HUIDVEROUDERING
De huidfuncties worden gestuurd door de genetische markers die in het DNA van de cellen zijn opgeslagen. Deze markers worden dagelijks blootgesteld aan externe factoren als levensstijl, voeding en stress en worden daardoor in disbalans gebracht. Het werkt een onnatuurlijke huidveroudering in de hand. Rode reishi beschermt de huid tegen dit onnatuurlijke verouderingsproces.
Resultaat : De huid ziet er zichtbaar jonger uit en oogt strakker. Rimpels verminderen. De huid heeft een frisse, nieuwe uitstraling. Ideaal voor de rijpere huid.
Hoe zit het nog met de voornemens waarmee jij aan 2022 begon? Misschien beloofde je jezelf om beter voor je lichaam en geest te zorgen. Maar kwam daar nog niet veel van in huis. Tijd dus om daad bij woord te voegen. En om een vakantie naar Slovenië te plannen. Want hier is wellnessen een way of life. Waardoor jij als herboren terug naar huis keert.
Herbronnen in de natuur
Waar kan je beter de pauzeknop indrukken dan middenin de weidse natuur? Ondanks z’n relatief kleine oppervlakte, beschikt Slovenië over een adembenemend, gevarieerd landschap. Zo behoort het tot de top 3 van Europa’s meest beboste landen. Bovendien telt Slovenië ook een heleboel natuurlijke meren, majestueuze bergketens en geheimzinnige grotten. En je struint er door verschillende natuurreservaten. Zo kom je tot rust in het imposante Triglav National Park.
Sporten in openlucht
Je absorbeert de gezonde buitenlucht nóg beter wanneer je sport of beweegt. Dat hebben ze in Slovenië goed begrepen. Comfortabele fiets- en wandelpaden gidsen je door het groen en voeren je van de ene hippe stad naar de andere. Wie graag van een stevige uitdaging houdt, hiket meerdere lagen langs de Juliana Trail. Terwijl de Black Hole Trail kajakkers en mountainbikers door een duister grottencomplex leidt.
Detoxen in een wellnessresort
Slovenen zijn dol op wellnessen. Het hele land ligt bedekt met uitstekende resorts, waar jij je batterijen terug helemaal oplaadt. Je geeft er niet alleen je geest de nodige rust, ook je lichaam krijgt een fikse boost. In heel wat resorts volg je namelijk een gepersonaliseerde detoxkuur. En dat soms zelfs in een smakelijk thema. Zo settel je je in een biersauna, geniet je van een chocolademassage of neem je een duik in een zoutbad.
Ontspannen tussen de bijen
Nog zo’n geheim wellnessingrediënt van de Slovenen? Honing! Via apitherapie ontdek je de heilzame kracht van bijen en hun honing. Je flaneert tussen de bijenkasten terwijl professionele imkers je alles vertellen over hun intrigerende kolonies. Je proeft van verse honing … en ondergaat een zalige honingmassage. Kan je na deze geweldige ervaring nog geen afscheid nemen van je gestreepte vrienden? Overnacht dan in een luxueuze bijenaccommodatie zoals Beeland.
Eet je gezond
Goed zorg dragen voor jezelf betekent ook: nadenken over wat je eet. Want hoe gezonder jouw bord, hoe beter jij je in je vel voelt. Die filosofie dragen de lokale chefs hoog in het vaandel. Ze koken met kraakverse, lokale producten, rechtstreeks afkomstig vanop het veld. Daardoor eet je elk seizoen erg gevarieerd. En draag je zorg voor de planeet.
Naast traditionele gerechten, zet je je tanden in tongstrelende, gastronomische gerechten. Heel wat Sloveense chef-koks houden namelijk van een portie eigentijdse creativiteit. Zo sleepten maar liefst vijf restaurants een duurzame, groene Michelinster in de wacht.
Wil je meer weten over Slovenië, surf naar www.slovenia.info
Ontdek deze paasvakantie meer dan 10.000 merkwaardige wezens in Nausicaá
Vroeg je je ooit al eens af hoe groot de oceaan nu werkelijk is? Deze paasvakantie ontdek je het antwoord in Nausicaá, in het Franse Boulogne-sur-Mer. In de permanente expo ‘Op Volle Zee’ ontmoet je haaien en kwallen, zweef je over de bodem van de oceaan en speur je naar nachtelijke roofdieren.
Wist je dat de mens nog maar een peulschil van de oceaanbodem heeft ontdekt? De onderwaterwereld herbergt dus nog een pak mysterieuze raadsels. Die ontrafel je nabij Malpelo, een onbewoond eiland in de Stille Oceaan dat Nausicaá feilloos nabouwde in een fenomenale exporuimte.
Daar neemt een virtueel onderzoeksschip je mee op volle zee. Op wel honderden kilometers van het vasteland beland je in een bijna magische wereld. En kom je oog in oog te staan met dieren waarvan je niet eens wist dat ze bestonden ...
Indrukwekkend schouwspel
De expo ‘Op Volle Zee’ herbergt zo’n 10.000 merkwaardige wezens. En die hebben plaats nodig. Veel plaats. Zo houden de dieren zich schuil achter een gigantische glazen wand van maar liefst 20 meter lang en 5 meter hoog.
Aan de andere kant van dat glas waan jij je als het ware in een bioscoop. En dat al helemaal wanneer de verzorgers de dieren voederen. Mantaroggen, grijze haaien en klompvissen schieten pijlsnel voorbij. Op zoek naar een lekker stukje vis, garnaal of plankton. Terwijl de kleinere vissen zich op de bodem verstoppen tussen de koralen en rotsen.
Tip: hou niet alleen je ogen, maar ook je oren open. Verschillende wetenschapsexperts wachten je op in de exporuimte. Ze wijzen je opvallende vissen en haaien aan en beantwoorden al jouw prangende vragen. Uit hun tas toveren ze enkele schatten tevoorschijn. Ze verklappen je geheimen over de diepste krochten van de zee. En nemen je mee achter de schermen van Europa’s grootste aquarium.
Test je kennis
Tijdens je ontdekkingsreis door Nausicaá kom je vanalles te weten over haaien, walvissen, vissen, zeehonden, kwallen en koralen. En over de relatie tussen de mens en de zee. Die opgedane kennis testen? Dat doe je in de hal, op de interactieve stand van The Blue Society. Waar je ook je favoriete diepzeebewoner natekent.
Franse Opaalkust
Nausicaá bevindt zich op een steenworp van de Frans-Belgische grens, in de kuststad Boulogne-sur-Mer. Je combineert je bezoek aan het aquarium makkelijk met een uitstap naar het levendige stadscentrum.
In de restaurants proef je van verrukkelijke Noordzeeschotels. En in de charmante straten bewonder je historische gebouwen en eigentijdse streetart. Op het uitgestrekte strand probeer je verschillende watersporten uit of flaneer je over de boulevard, waar kleurrijke villa’s elkaar opvolgen. Wist je trouwens dat Boulogne-sur-Mer over de grootste vissershaven van Frankrijk beschikt?
Wie wat langer blijft plakken, geniet ook van de andere troeven van de Opaalkust. Zo snuif je de Belle Epoque op in Wimereux. Bedwing je de ongerepte natuur in Cap-Blanc-Nez en Cap-Gris-Nez. En beklim je het belfort van de havenstad Calais.
“Het Nationale Zeecentrum Nausicaá ligt in Boulogne-sur-Mer. Nausicaá neemt zijn bezoekers mee op een ontdekkingstocht door de zee. Het is uniek in zijn soort. Nausicaá is tegelijk speels, leerrijk en wetenschappelijk, en focust vooral op de relatie tussen de mens en de zee. Sinds de opening van Nausicaá op 18 mei 1991 hebben meer dan 18 miljoen bezoekers de rijkdommen van de oceaan ontdekt. Tijdens hun bezoek maken ze kennis met de verschillende mariene ecosystemen en worden ze bewust gemaakt van de noodzaak om die te beschermen. In 30 jaar is Nausicaá uitgegroeid tot een van de grootste aquariums van Europa.”