De modepolitie zou er tien jaar geleden een fikse boete voor uitschrijven, maar vandaag is het een combinatie die weer gezien mag worden: sokken in sandalen. De vroegere fashion faux-pas is nu allesbehalve fout. Sandalenlabel Freedom Moses helpt modedurvers graag op weg met kleurrijke slippers, die je naar hartenlust kan combineren met hippe kousen. Dubbel zoveel stijl en je voeten zullen je dankbaar zijn!
Freedom Moses, gedreven door een relaxte levensstijl, introduceert dit voorjaar een resem aan originele nieuwe prints en kleuren. Samen met een origineel paar sokken zorg je voor een instant creatieve en nonchalante look. Pak uit met een sandaal in een leuke print in combinatie met een neutrale sok of kies voor een minimalistisch kleurrijk paar met speelse kousen. Regels zijn er niet, dus experimenteer er op los.
Praktisch : Alle Freedom Moses slippers zijn beschikbaar voor kinderen en volwassenen.
De toekomst is circulair en het Belgische Ethnicraft streeft in een fast-moving consumptiemaatschappij naar duurzame oplossingen en alternatieven voor de onophoudelijke drang naar nieuw en anders. Enter Re-loved by Ethnicraft, naast Live Light het tweede duurzame initiatief van de designmeubelmaker. Met Re-loved worden Ethnicraft-meubelen die tijdens transport, productie of in de showroom schade opliepen, hersteld en aangeboden aan toegankelijke prijzen. Een droom voor elke designfan.
Duurzaam, innovatief en prijsbewust : Vanuit het Ethnicraft-hoofdkwartier in Boom voert de designspecialist zijn nieuwe plannen uit. In een refurbishing atelier worden Ethnicraft-items met schade, maar die verder nog in perfecte staat zijn, verzameld. Vervolgens gaan de ambachtslieden aan het werk om de meubels en accessoires in ere te herstellen. Eens opgeknapt, worden de producten aangeboden op hun nieuwe online thuisbasis.
Re-loved is niet alleen digitaal vertegenwoordigd. Zo organiseert het merk binnenkort een fysieke shop dag in Boom, zodat de meubels en accessoires in real life bewonderd en gekocht kunnen worden. Bovendien kunnen klanten naast een levering tegen betaling kiezen voor een gratis pick-up in het hoofdkwartier. Alle Re-loved-artikelen hebben een garantie van een jaar en kunnen niet alleen in België maar ook in Nederland, Luxemburg en Noord-Frankrijk aangekocht en geleverd worden.
"Met Re-loved brengen we een mooi aanbod voor de interieurontwerpers en -liefhebbers van vandaag én van morgen. Het merk weerspiegelt onze visie op circulariteit en duurzaamheid." - Benoit Loos, CEO van Ethnicraft
Ecologie als doel
Met Re-loved markeert Ethnicraft nog maar eens zijn voortdurende inspanningen om een evenwicht te vinden tussen de designmarkt en ecologie. Voor de productie van al hun (houten) meubelstukken en accessoires wordt al langer uitsluitend ecologisch verantwoord hout uit duurzaam beheerde bossen gebruikt, en wordt er steeds samengewerkt met ambachtslieden die gevierd worden om hun vakkennis. Met Live Light, het eerste circulaire concept van Ethnicraft, liet het merk haar meubelen in roulatie gaan op de verhuurmarkt. Meer plezier en gebruik werd zo uit elke stoel of tafel gehaald. Re-loved doet hier nog een schepje bovenop: er wordt geïnvesteerd in het opknappen van designeritems om ze zo nog lang en gelukkig te laten leven bij hun prijsbewuste nieuwe eigenaars. Een win aan beide zijden, maar vooral een homerun voor de natuur.
Grootsheid zit vaak in kleine hoekjes. Hoekjes in de vorm van comfortabele details, vooruitstrevende productontwerpen en innovatieve technologieën. Het Zwitserse V-ZUG draagt efficiëntie en vernuft in de genen en komt met de royale Grand-oven en veelzijdige MonoFridge-functie dan ook met de perfecte keukenuitrusting voor een nieuw jaar op volle snelheid.
Hack #1: voor een groot verschil
Groter is niet altijd beter, maar in het geval van de CombiSteamer V6000 45L Grand telt de smaakbeleving op z’n minst dubbel! Daarvoor zorgt de TwinHeat-technologie: twee afzonderlijke verwarmingselementen verdelen de hete lucht gelijkmatig over de extra grote, 90 centimeter brede oven. Anderhalve keer de gebruikelijke breedte maakt voor eindeloos veel kookplezier. Want met de Grand-oven combineer je hete lucht en stoom met hoogwaardige looks en intuïtief gebruik. Met gemak bereid je zo lange baguettes, twee braadkippen naast elkaar, een volledige vis, grote ovenschotels, etc. Een hack in de keuken voor een etentje met de hele familie.
Hack #2: voor koele veelzijdigheid
De grootste troef van het Zwitserse zakmes is natuurlijk de veelzijdigheid ervan. Essentiële handigheid die V-ZUG incorporeerde in de CombiCooler. Deze beschikt naast de NoFrost- en ClimatControl- ook over de slimme MonoFridge-functie. Hiermee tover je binnen enkele uren het vriesvak om tot volwaardig extra koelvak. Makkelijk voor bv. feestjes met een grote drankvoorraad. Wil je nadien toch liever je favoriete ijsjes binnen handbereik, dan activeer je gewoon opnieuw het vriesvak. De CombiCoolers ingebouwde WLAN-module maakt bovendien connectie met de V-ZUG-Home-app op je smartphone. Zo krijg je een waarschuwing wanneer de deur van de koelkast niet goed gesloten is. Zorgeloos feesten gegarandeerd.
» NIEUW: MAMBO-LOUNGE - » UITBREIDING: STYLETTO-LOUNGE KRIJGT NIEUWE ZITDIEPTE VAN 90 CM
Het nieuwe jaar is nog maar net van start of Royal Botania laat ons al reikhalzend uitkijken naar de eerste warme zonnestralen. Maar niet zonder het gezellige wintercomfort daarbij uit het oog te verliezen. Want bij haar nieuwe producten zet de Belgische outdoorspecialist gebruiksgemak voorop. Van Mambo tot Styletto, hoe stijlvol je ook door het voorjaar danst, Royal Botania’s got your relaxed back.
Comfort is koning
… en zijn troon is de Mambo-lounge. Deze nieuwkomer in de collectie van Royal Botania schudt de outdoorwereld opgewekt door elkaar. Geen harde lijnen voor je blote rug, geen heet metaal voor je zomerse billen of scherpe hoeken waarin het onmogelijk middagdutten is. De modulaire Mambo-reeks bestaat uit streelzachte houten frames en uitnodigende zachte kussens. Beschikbaar in een waaier van 74 verschillende soorten stof, waaronder het nieuwe ultragezellige en trendy bouclé, laat de Mambo zich transformeren naar elke setting, of die nu beachy boho of natuurlijk minimalistisch is. Een aangepaste uitvoering met armkussens maakt dat er in elke outfit en houding languit gezomerd kan worden.
Van stiletto’s naar slippers
Ook op grote hoogte trekt Royal Botania de kaart van comfort. De bestselling Styletto-lounge wordt dit jaar uitgebreid met 3 stukken waarvan de op zich al erg aangename zitdiepte van 72 cm verlengd werd naar een rijkelijke 90 centimeter. Om het behaaglijke gevoel te vervolledigen, zijn ook de rugkussens van de nieuwe zitelementen breder gemaakt. Hiermee zweeft de aangepaste Styletto-lounge tussen zetel en daybed. Met het kenmerkende fijne potenstel behoudt de extended lounge z’n geliefde elegantie.
Voor elke chef, de juiste tools: jouw match in barbecue-heaven
» TRIPLE THREAT MAGNUS BARBECUE - » EERSTE IN-HOUSE ONTWORPEN BARBECUE VAN BARBECOOK
Tijdens de koude, kille wintermaanden droomt iedere barbecueliefhebber – van amateur-professional tot ervaringsdeskundige – van een zwoele zomer, tot de nok gevuld met uitgebreide barbecuefestijnen. Om het lange wachten wat te verzachten, introduceert Barbecook de gloednieuwe Magnus-barbecue: de tool bij uitstek die jouw grillarsenaal complementair aanvult. Wat is jouw kookpersoonlijkheid? Ben je liefhebber van simpel en ongecompliceerd? Of kies je eerder voor het experimentele? Zoals voor ieder potje het juiste dekseltje bestaat, bestaat er voor iedere barbecuechef de juiste Magnus. Barbecook linkt jou alvast met één van de drie Magnus-varianten.
Triple Threat Magnus
Barbecook deed aan introspectie en vond volgens ontwerper Wietse Bonnaerens de missing piece in hun barbecueaanbod. “Onze klanten mistten een premium houtskoolbarbecue met gesloten deksel en breed kookoppervlak. Op basis van enkele vooropgestelde essentiële pijlers en principes – bedoeld om het gebruiksgemak te optimaliseren – creëerden we daarom het allereerste in-house ontworpen Magnus-model, in 3 unieke varianten. Nieuwe barbecues met originele karakteristieken, maar vooral ook met de betrouwbare kwaliteit van Barbecook.” Snel en handig in gebruik, onderhoudsvriendelijk en deels te personaliseren: met de Magnus vindt iedere kok zijn gading.
De Magnus Original voor het gezelligheidsdier
Ben je een échte barbecueliefhebber maar dan basic, en zonder al te veel poespas? De Magnus Original is dan jouw ultieme grill. De wieltjes en het ruim, langwerpig grilloppervlak zorgen voor een vlotte kookervaring. Het deksel kan bovendien gemakkelijk gedemonteerd worden voor een 360°-barbecuemoment. Kom tijdens een smakelijk tuinfeest gezellig samen rond de barbecue, en geniet van het bakken en braden. Het stainless steel-rooster zorgt ten slotte voor een moeiteloze schoonmaak, zo duik je nadien snel weer het gezelschap in.
De Magnus Comfort voor de doorgewinterde comfortliefhebber
Bij het samenstellen van een uitgebreide grillmenu komt best wat werk kijken. Ook jij, als ervaren barbecuechef kan daarbij alle hulp gebruiken. De Magnus Comfort bezit alle eigenschappen van het Original-model en meer. Zoals de naam al doet vermoeden, heersen gebruiksgemak en comfort over het design van deze grill. Op het handige zijtafeltje kunnen alle schalen, borden en benodigdheden worden gelegd – of misschien kruid je hier je vlees nog even af? Het haakje houdt alle tools vast terwijl de geïntegreerde kolenstarter onderaan een vlekkeloze, snelle start voorziet.
De Magnus Premium voor de experimentele durfal
Wanneer de kunst van het barbecueën geen geheimen meer kent, zoek je naar manieren om te experimenteren met je kennis. De Magnus Premium* is met zijn ruimere uitrusting een gepaste barbecue voor jou. Met de handige zijtafeltjes liggen alle benodigdheden binnen handbereik en de 2 bijgevoegde kolenbakjes creëren verschillende hittezones binnenin de barbecue. Doordat je het Premium-model – net als alle Magnus-modellen – gemakkelijk kan upgraden, voeg je moeiteloos andere Barbecook-accessoires toe. De Barbecook ontwerper tipt alvast de handige pizzaplaat of smokerbox. Zo is jouw volgende barbecuefestijn alvast geslaagd én gedurfd.
*Het Original- en Comfort-model kunnen makkelijk omgevormd worden tot een Premium-model aangezien de kolenbakjes, houtskoolstarter en de gietijzeren roosters ook allemaal afzonderlijk beschikbaar zijn.
Update beschikbaar
Elk model kan worden geüpgraded met monteerbare toebehoren: de keramieken pizzaplaat en smoker box, maar ook de houtskoolmandjes en koude rook generator brengen je barbecuefestijn naar een nieuw niveau. De Magnus kan zelfs omgetoverd worden tot een pizza-oven: het opzetstuk uit roestvrij staal sluit naadloos aan op de 3 modellen waardoor je in een mum van tijd heerlijke pizza's serveert. Of wat dacht je van een handige gietijzeren plancha, of een dutch oven waarmee je heerlijke stoofpotjes of zelfs soep kan bereiden? Voor ieder barbecueprofiel biedt Barbecook de juiste tools en accessoires, uniek en volledig te personaliseren!
Jeanslovers unite! De revolutionaire Shape of You jeans van LolaLiza krijgt ook dit seizoen een vervolg in de nieuwste denim campagne. De innovatieve jeanslijn, samen met een uitgebreide collectie aan andere übervrouwelijke musthaves, hangt binnenkort te blinken in de rekken in nieuwe, frisse lentekleuren als beige en wit. Moeilijk om niet overstag te gaan!
Curve-hugging Shape of You
LolaLiza brengt inmiddels voor de derde keer de multiplesize Shape of You jeans op de markt, die zich aan vrouwelijke vormen aanpast. De baanbrekende jeans komt in drie maten, die de vrouwelijke matenboog van maat 34 tot 48 omvat, dankzij de elasticiteitsgraad van 90 tot 100%. Dit seizoen komt de Shape of You jeans ook in een zachtgroene tint, zomers witte én beige variant, naast de razend populaire denim versies.
Onderstaande items uit de collectie dikken je lentegarderobe verder aan en zijn perfect te combineren met je favoriete Shape of You jeans. Lichte lentekleuren domineren bij deze vrouwelijke fits met elegante pasvormen. Of je nu kiest voor een stijlvol suit, knusse trui of een casual roze cargobroek, LolaLiza is er voor elke gelegenheid.
Het middeleeuwse beeld Onze-Lieve-Vrouw van de Zieken in Doornik won onlangs de tweede Erfgoedchallenge en wordt eerdaags gerestaureerd. In afwachting van de herstelling van dit prachtige staaltje Unesco-werelderfgoed gaan wij alvast op zoek naar al het andere moois dat deze stad met vijf klokkentorens te bieden heeft. Dompel je onder in een wereld van machtige koningen, sprookjesachtige marionetten en Doornikse zoetigheden.
11u
We starten ons weekendje weg bij de toeristische dienst om onze kennis over de oudste stad van België wat bij te schaven. Daar kan je namelijk naar de video "De Wonderlijke geschiedenis van Doornik" kijken. Een ludieke, interactieve video rijk aan animaties en illustraties die je kort meeneemt naar de historie van de stad. Menig koning en keizer heeft zijn stempel op de stad gedrukt. Wij leren de grote historische figuren kennen die de geschiedenis van de stad hebben getekend, van het Gallo-Romeinse tijdperk tot nu.
We krijgen van de Toeristische Dienst van Doornik een plannetje mee met de uitgestippelde wandeling ‘Circuit in het historisch hart (2km)‘ die langs alle belangrijke highlights van de stad gaat. De beeldjes wijzen je de weg en interpretatieborden geven duiding bij de cruciale punten van de stad: het Belfort, de Grote Markt, de Sint-Georgestoren, het Rode Fort, de Kathedraal, de Schelde en la Place Saint-Pierre. Een ideale introductie.
13u
Deze wandeling vol historie brengt ons in een nog meer culturele stemming en geeft zin om het Museum voor Schone Kunsten te bezoeken. Dit museum is een prachtig staaltje architectuur. Het is namelijk het enige museum ontworpen door Victor Horta. Een perfect voorbeeld van de overgang tussen de art nouveau en de modernistische art deco. Wij zijn vooral ook onder de indruk van de relevante kunstverzameling. Het museum omvat een verzameling moderne kunstwerken van de Brusselse mecenas Henri Van Cutsem en bezit de enige twee in België tentoongestelde werken van Manet. We weten niet waar eerst kijken: de tentoongestelde schilderijen en beeldhouwwerken gaan van de Vlaamse primitieven over impressionistische pareltjes tot hedendaagse kunstenaars. Bruegel, Rubens, Jordaens, Watteau, Monet, Ensor, Van Gogh om er maar een paar te noemen
Zoete trek
Onze breinen zijn weer gevoed, maar onze magen beginnen te grommen. We lopen richting de Grote Markt en stappen Milypat binnen. Een charmant theehuisje waar je zoete honger zonder twijfel gestild kan worden.
Wist je trouwens dat Doornik een aantal eigen lokale specialiteiten heeft? Zo zijn er bijvoorbeeld de Ballons Noirs, harde, zwarte snoepjes op basis van drie verschillende suikers. Ze behagen zoetekauwen al sinds 1834. Of wat denk je van de Clovistaart, een frangipanegebak met abrikozen- en ananasconfituur, een eerbetoon aan de Merovingische koning Clovis.
Er bestaat zowaar een plan bij de toeristische dienst om je wegwijs te maken naar deze heerlijkheden, streekproducten en ander culinair Doorniks erfgoed.
15u30
Een noestige namiddagregenbui leidt ons naar een museum gewijd aan tapijten. Het TAMAT werd opgericht in 1990 en is ondergebracht in een neoklassiek herenhuis van architect Bruno Renard. De tapijtkunst in Doornik beleefde haar hoogtepunt in de 15e eeuw. Toen werkten meer dan tweehonderd tapijtwevers in de stadsateliers en hun producten werden naar heel Europa geëxporteerd.
De Doornikse tapijten uit de 15e en de 16e eeuw zijn de pronkstukken van het museum. Er zijn ook modernere werken te vinden op de bovenste verdieping. Wij komen aan de balie te weten dat er ook een herstellingsatelier is; heel af en toe is het ook mogelijk om op aanvraag even daar een kijkje te nemen!
Tijd om even op te frissen en ons om te kleden. We checken in bij Hotel d’Alcantara. Dit hotel ligt in het centrum van Doornik en is een familiezaak. De 36 kamers, ondergebracht in 17e-eeuwse gebouwen, combineren modern en oud in een intieme setting. Op slechts 5 minuten van de Grote Markt, de voetgangersstraten en de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal biedt het hotel de mogelijkheid om de stad te voet te ontdekken.
19u30
Wallonië en fine dining, veel Vlamingen vinden het soms moeilijk om dit in één keer in de mond te nemen. Toch valt er in bepaalde regio’s en steden heel wat culinairs te ontdekken. Zo schuiven wij ’s avonds onze voeten onder tafel bij La Petite Madeleine. Dit restaurant werd meer dan tien jaar geleden opgericht door David. Hij biedt een keuken gebaseerd op seizoens- en kwaliteitsproducten aan en houdt ervan verhalen te vertellen en te spelen met texturen in zijn gerechten. Er is ook een aangepast vegetarisch menu.
10u (de volgende dag)
Dat Doornik iets heeft met beeltenissen staat buiten kijf. Om nog even terug te komen op het beeld in de kathedraal: de Onze-Lieve-Vrouw van de Zieken is heel populair bij de locals. Al sinds de 14e eeuw trekt het menig bezoeker en pelgrim aan. Er wordt zelfs een 19-e-eeuwse kopie elk jaar door de straten gedragen tijdens de processie van Doornik.
Een andere vorm van sculptuuradoratie vind je in het Marionnettenmuseum. Dit is meteen ook onze laatste stop voor we weer naar huis keren. In een voormalig neoklassiek herenhuis laat dit museum je kennismaken met de marionettenkunst. Het figurentheater komt tot leven met een uitzonderlijke collectie van maar liefst 2500 stuks. Je maakt hier figuurlijk een reis rond de wereld; we spotten lokale helden maar ook poppen uit Frankrijk, Italië, Turkije, China, India, Togo, Mali en Japan. Of wat dacht je van de Indonesische Wayang Kulit? Dit sprookjesachtige schimmenspel van leren poppen kan je zelf uittesten. Of hoe je je weekendje Doornik afsluit als een ware prinses uit Java.
Zin om naar Doornik te gaan? Lees er alles hier over.
Als we Doornik verlaten, begint de zon te schijnen en willen we nog even onze benen strekken. Gelukkig staat de omgeving rond deze stad bekend als wandelgebied. Op 5 km van Doornik ligt het hoogste punt van de streek (147 m)! We genieten hier nog even na van een adembenemend uitzicht op de Stad van de 5 Klokkentorens. De Mont Saint-Aubert wordt ook Mont de la Trinité genoemd wegens de bedevaart met dezelfde naam die er sinds de 14e eeuw naartoe wordt gehouden. Deze plek is zeer geliefd bij wandelaars en gezinnen.
Wil je nog meer te weten komen over de wandelmogelijkheden in deze streek, kom dan op 18 en 19 februari naar de Fiets- en wandelbeurs in Gent. Doornik is ook van de partij!
illustratiesJ Dhondt- Visitwapi / Visit Tournai off de tourisme // Coralie Cardon // Bruno D’Almonte // Tamai // Arnaud Siquet
In de Costa Brava & de Pyreneeën van Girona, het epicentrum van culinaire innovatie voor wijn- en foodliefhebbers
Danzij de bijzondere combinatie van bergen en zee, heeft de keuken van de Costa Brava heel wat smaakvolle troeven en vooral lokale ingrediënten in petto. De bestemming ontpopt zich in de 21e eeuw tot een van de belangrijkste culinaire bestemmingen ter wereld. Net zoals de Costa Brava ooit het epicentrum van het surrealisme was dankzij Salvador Dalí, zet de bestemming zich nu op de kaart als creatief centrum voor culinaire innovatie. Trendsetter was de vernieuwende keuken van El Bulli die eerst Catalaanse chefs wist te inspireren om vervolgens Spanje, Europa en uiteindelijk de hele wereld te veroveren. Inmiddels telt de Costa Brava maar liefst 18 Michelinsterren verdeeld over 13 restaurants. Naast sterrenrestaurants, zit je ook op vlak van traditie en bijzondere culinaire belevingen, aan het juiste adres bij de Costa Brava. Ontdek de top vijf niet te missen gastronomische ervaringen.
13 Michelinsterrenrestaurants
Dat de Costa Brava en de Pyreneeën van Girona bijzondere culinaire troeven hebben, staat in de sterren geschreven. In 18 Michelinsterren om precies te zijn en dat voor maar liefst 13 restaurants. Koploper is zonder twijfel El Celler de Can Roca dat drie Michelinsterren in de wacht wist te slepen en zowel in 2013 als 2015 werd uitgeroepen tot 's werelds beste restaurant. De Rocabroers blijven innoveren in hun creatieve laboratorium en dat leidt regelmatig tot nieuwe concepten. Zo openen ze in het najaar van 2023 een restaurant in het fort van Sant Julia de Ramis. .
Unieke culinaire ervaringen op maat
Clara en Jaume van Gastronòmica combineren wijn en lekker eten met ervaringen die al je zintuigen prikkelen. Wat dacht je bijvoorbeeld van een wandel- en wijnroute tussen zee en bergen, aan de voet van de Gavarres. Je wandelt door het diverse stroomgebied van de Tinar en bezoekt twee totaal verschillende wijnhuizen, van traditioneel tot innovatief. Wie de culinaire troeven van de Costa Brava graag per boot ontdekt, heeft de keuze uit een boottochtje bij zonsopgang met een uitgebreid ontbijt, eentje rond lunchtijd met een verfrissende zwemstop of eentje bij zonsondergang met een zwemsessie bij maanlicht. Bekijk je het liever vanuit vogelperspectief? Dan kun je genieten van een zestig minuten durende vlucht met schitterende uitzichten, inclusief cava en coca de almendras. Ook de klassieke kaas- en wijnproeverij mag natuurlijk niet ontbreken op het lijstje. Meer belevingen vind je op lagastronomica.cat.
Wijnproeverij per fiets
Met Burricleta willen oprichters Regina Casas en Joan Salas, mensen dichter bij de natuur brengen op een rustige, informatieve en reflectieve manier. Je kunt er even ontsnappen aan het drukke levenstempo dankzij een fietstochtje met een elektrische fiets door de rijstvelden, inclusief een wijnproeverij bij Mas Geli. Bovendien ontwikkelde Burricleta onder meer exclusieve interactieve GPS-gidsen zodat er geen paden gemarkeerd moesten worden om de natuurlijke/landelijke omgeving te ontdekken. De gidsen bieden ook handige informatie over cultuur, landschappen, architectuur, fauna en flora en meer.
Ciderproeverij in middeleeuws dorpje
Mag het eens wat anders zijn dan wijn? Bij Mooma, in het hartje van Empordà, kun je terecht voor een ciderproeverij. Het familiebedrijf besloot om in 2016 de eerste Catalaanse cider, Mooma (Montgrí + Poma),op de markt te brengen. Vier jaar onderzoek resulteerde in een frisse, natuurlijke, alcoholarme cider van zelfgeteelde appels. Ciderhuis en restaurant Mooma is gevestigd in een boerderij, omringd door appelbomen. De tuin is de ideale plek om te genieten van een lekkere cider of een cocktail in de zomermaanden.
Gastro-botanische wandelingen
Chef Iolanda Bustos verdiepte zich onder invloed van haar moeder in het magisch naturalisme en de biodynamica. Ze neemt bezoekers mee op bijzondere gastro-botanische wandelingen waarbij je meer leert over eetbare planten en authentieke smaakcombinaties. Haar wandelingen werden geïnspireerd door haar nieuwsgierigheid naar planten en de natuur in het algemeen. Ze is naast chef en professioneel wijn- en olijfolieproever ook ontwikkelaar van eetavonturen. In restaurant La Caléndula kun je haar creaties proeven.
Voor meer informatie: costabrava.org – Illustraties Images PTCBG
Een geavanceerde update van de Jazzmaster "Face-2-Face"-series
Een nieuw hoofdstuk gekenmerkt door technische virtuositeit: de Jazzmaster Face-2-Face III limited edition geeft een nieuwe draai aan het idee van de roterende horlogekast en voorziet de gelijknamige serie van een flinke dosis flair en een vleugje verfijning. Dit nieuwe horloge met dubbele wijzerplaat stelt horlogevakmanschap en creativiteit voorop. Een ingetogen versie van één van de belangrijkste Hamilton-creaties.
Hamilton Jazzmaster Face-2-Face III
Prijs - 2995€ - Kast - 44mm roestvrijstalen kast - Dikte - 17,25 mm - Aanzetbreedte - 22 mm
Wijzerplaat - Antracieten wijzerplaat met blauwe hulpwijzerplaat - Wijzers - Vernikkelde uren- en minutenwijzers met Super-LumiNova®, blauwe doorlopende secondewijzer
Uurwerk - H-41 automatische chronograaf met 60 uur gangreserve
Horlogeband - Bruine leren horlogeband met blauwe stiksels, roestvrijstalen vouwsluiting
Glas - Saffierglas met antireflectiecoating - Waterbestendigheid - 5 bar (50 m)
De hedendaagse glamoureuze amazone Godin weet alles over de kracht van bloemen. Olympéa Flora vangt haar energie in de meest intens vrouwelijke, subliem bloemige, lang aanhoudende verschijningsvorm ooit van de goddelijke geur van Paco Rabanne, belichaamd door het onverschrokken in Nederland geboren supermodel Luna Bijl.
In de nieuwe geur verenigt een felroze boeket een doornige roos met een pioenroos met frisse bloemblaadjes, die twee goddelijke kanten van de vrouwelijkheid van Olympéa uitdrukt, gevaarlijke bloemen die in volle bloei zwart en roze kleuren in haar geheime tuin.
De geur : de kracht van bloemen.
Felle roze roos. Zoete zwarte bes. Frisse, in bloei komende pioenroos. Olympéa Flora, intens vrouwelijk en bloemig, is ontworpen door twee jonge vrouwelijke parfumeurs, Fanny Bal en Nelly Hachem, met als doel “een bruisende en inspirerende visie op de Godin Olympéa.”
Om de vurigheid en het mysterie van de bloemengodin uit te drukken, hebben zij ervoor gekozen om Olympéa te interpreteren als “een goddelijke chypregeur”, de meest elegante geurfamilie, die tonen van fruit, bloemen en hout met elkaar verenigt.
Het fantastische bloemige hart van Olympéa Flora is een overdosis frisse roze rozen en pioenrozen in volle bloei, met in de hoofdrol twee schitterende rozenextracten. Rose Essential wordt gewonnen via een uniek upcycling extractieproces en bevat alle geurmoleculen van levende rozenblaadjes, zodat de geur van de verse bloem behouden blijft. Rosa Damascena absolute biedt een rijker, kruidiger aroma. De met de hand geoogste rozen zijn op verantwoorde wijze geteeld in Isparta in Turkije. Om de roze bloemblaadjes in de geur een oppepper te geven, hebben de parfumeurs ze besprenkeld met sprankelende roze peper, waarvan de pittigheid doet denken aan de doornen van de roos.
Een verrukkelijk akkoord van zwarte bessen versterkt de fruitige tonen van het weelderige bloemenboeket. De weelderige mix is verpakt in zachte, zoute vanille - de kenmerkende noot van Olympéa. Fluweelzachte patchoeli, op verantwoorde wijze geteeld in Indonesië en opnieuw gedistilleerd om de meest verfijnde facetten te benadrukken, weerspiegelt de felle vrouwelijkheid van de bloemengodin. Een langdurig spoor van muskusachtig kasjmierhout voegt een zweem van elegantie en mysterie toe.
De natuurlijke ingrediënten van Olympéa Flora zijn op verantwoorde wijze gewonnen, waardoor de duurzaamheid en traceerbaarheid ervan is gegarandeerd, lokale gemeenschappen worden ondersteund en milieubewustzijn wordt bevorderd. De geur is dan ook 100% veganistisch en 87% natuurlijk.
De flacon : een levendige combinatie van zwart en roze.
De flacon van Olympéa Flora neemt een gedurfde wending ten opzichte van de vorige versies en is in zwart gehuld om de levendige roze-felroze kleur van het parfum te benadrukken. De zwarte orchidee en tropische bladeren sieren het luxueuze, zware, ronde glas van de flacon en vormen een knipoog naar de heerlijke, kenmerkende vanillegeur van Olympéa. Glanzende zwarte vleugels van laurier omlijsten de flacon, met daarop een gladde, glanzend zwarte dop met een schitterend goud accent. Aan de voet vangt een felroze accent het licht en versterkt de intense roze tint van de geur. Elegant, vurig en perfect voor een bloemengodin.
De campagne: Eerbetoon aan de moderne amazone godin.
Het nieuwe gezicht van Olympéa sinds 2022 is meer dan een supermodel. De beeldschone, in Nederland geboren Luna Bijl is de belichaming van vrouwelijkheid voor Paco Rabanne. Ze is vastberaden, sterk en vrolijk, een moderne amazone en geboren pionier die haar hele leven motorcross heeft beoefend en een kickbokser is waar je rekening mee moet houden. Gehuld in de kenmerkende metallic jurk van Paco Rabanne en de zwarte leren jas van een moderne amazone, voert Luna samen met een grotere cast van atleten de Olympéa campagne aan, in de door Airton Carmignani, alias Tino, geregisseerde film. Tino gaat zelfs verder en vertaalt het heldendom naar de uitdagingen die dagelijks overwonnen worden. De indrukwekkende film wordt vertoond in combinatie met het zelfverzekerde, kracht bijzettende nummer "Greatness" van de in L.A. gevestigde rapper Vo Williams, geïnspireerd door degenen die een schijnbaar onrealistische droom omzetten in compromisloze grootsheid.
De Olympéa-campagne van Paco Rabanne is een verhaal van sublieme kracht en is een eerbetoon aan alle gepassioneerde, gezaghebbende vrouwen, echte godinnen die hun prestaties erkennen en trots zijn op hun duurzame reis. Het draait allemaal om de belichaming van de meest vurige, krachtige aspecten van vrouwelijkheid.
OLYMPÉA FLORA is vanaf 30 januari 2023 beschikbaar bij de bekende Paco Rabanne verkooppunten. OLYMPÉA FLORA Eau de Parfum Spray 80ml €152,65 - OLYMPÉA FLORA Eau de Parfum Spray 50ml €118,80 - OLYMPÉA FLORA Eau de Parfum Spray 30ml €83,35
Het summum van intensiteit van Invictus. Een krachtig elixir dat is gemaakt om de grenzen van de overwinning tot het uiterste te verleggen. Met Invictus Victory Elixir, de nieuwe krachtige herengeur van Paco Rabanne, is de tijd gekomen om te profiteren van het moment. Stap in de schijnwerpers. Koester je moment van onsterfelijkheid.
De nieuwe, intense verschijningsvorm van de legendarische geur van Paco Rabanne is een rijke, krachtige en lang aanhoudende nectar van kruidige houtsoorten en sprankelende frisheid en is de ultieme uitdrukking van de overwinning.
Houd nooit op met winnen. Invictus Victory Elixir van Paco Rabanne.
De nieuwe geur, een nog rijkere, meer geconcentreerde, intense versie van de bestseller Invictus Victory van Paco Rabanne, is een kostbaar amberachtig, houtachtig, kruidig elixer. Een geur waarin krachtige, sterk geconcentreerde ingrediënten worden gemengd voor maximale intensiteit.
“Voor deze creatie was het belangrijk om het erfgoed van Invictus te behouden”, zegt Anne Flipo, een van de drie meester-parfumeurs die de nieuwe geur gezamenlijk hebben samengesteld. “Het sterke DNA is nog steeds aanwezig in Elixir, terwijl het nu een nieuw, onweerstaanbaar donkerder aspect heeft.” Als de geur zich opent, versterkt een golf van frisheid de aromatische lavandin uit de Provence met de kracht van groene kardemom en de knapperigheid van zwarte peper. Dan vermengt de houtachtige weelde van Indonesische patchoeli - een nieuwe, mannelijke toevoeging aan het signatuur van Invictus Victory -zich met donkere, mysterieuze wierook, dat met de hand is geoogst in Somaliland.
“Ik wilde de mysterieuze kant van de geur vastleggen door de al aanwezige toets van wierook in Invictus Victory te versterken”, vertelt Nicolas Beaulieu, de tweede meester-parfumeur van de geur.
"Voor de compositie van de nieuwe geur Invictus Victory Elixir heb ik de tonkaboon bewerkt als een likeur om een concentraat van de meest nobele aspecten te bereiken”, vult Domitille Michalon-Bertier aan, de derde meester-parfumeur van het trio.
De heerlijke nectar van deze tonkaboon likeur voegt diepte en elegantie toe aan een verrukkelijke overdosis vanille afkomstig uit Madagaskar. Invictus Victory Elixir van Paco Rabanne. De geur van de overwinning is nog nooit zo verslavend geweest.
De natuurlijke ingrediënten van Invictus Victory Elixir zijn op verantwoorde wijze gewonnen, waardoor de duurzaamheid en traceerbaarheid ervan is gegarandeerd, lokale gemeenschappen worden ondersteund en milieubewustzijn wordt bevorderd. De geur is daarnaast 100% veganistisch en 90% natuurlijk.
De flacon: het ultieme icoon van Overwinning.
De iconische Invictus flacon bundelt al zijn kracht in een nieuwe elegant gelakte trofee die de intense rijkdom uitstraalt van het Elixir dat hij bevat. De gouden V van Victory, die het krachtige winnende DNA van de geur benadrukt, is in het glas gegraveerd en steekt af tegen een gelakt kleurverloop van zwart naar donkerblauw. Een glanzende zwarte dop vormt de kroon op de overwinningsbeker. Op de luxe matzwarte verpakking zijn voor het eerst de iconische vleugels van Invictus in het goud tegen een diepblauwe achtergrond.
De campagne: Nog steeds een Winnaar.
Het nieuwe frisse gezicht van Invictus is een opkomende NBA-ster, de professionele basketballer Jalen Green van de Houston Rockets. Een innemende starende blik, een aanstekelijke energie en nog belangrijker, een motivatie die verbazingwekkend is om te zien: de Californische atleet is het nieuwe gezicht van het huidige basketbal. Hij is vergeleken met grootheden als Kobe Bryant, en zijn reis, op en naast het veld, is nog maar net begonnen. In de spectaculaire Invictus-campagne, geregisseerd door Airton Carmignani, alias Tino, staat Jalen Green naast grote sportlegendes uit het verleden, zoals Jesse Owens en John McEnroe, die jonge legendes van nu voor altijd inspireren. Tino gaat zelfs verder en vertaalt het heldendom naar de uitdagingen die dagelijks overwind worden.
De indrukwekkende film wordt vertoond in combinatie met het zelfverzekerde, kracht bijzettende nummer "Greatness" van de in L.A. gevestigde rapper Vo Williams, geïnspireerd door degenen die een schijnbaar onrealistische droom omzetten in compromisloze grootsheid. Meer Invictus dan dat wordt het niet.
Invictus Victory Elixir is vanaf 30 januari 2023 beschikbaar bij de bekende Paco Rabanne verkooppunten. INVICTUS VICTORY ELIXIR Parfum Intense Spray 100ml €141,90 - INVICTUS VICTORY ELIXIR Parfum Intense Spray 50ml €107,10
Laat gezonde probiotica van YOKUU het werk voor jou doen deze lenteschoonmaak! Een proper huis is geweldig, maar poetsen zelf? Not so much. Schoonmaken staat bij weinig mensen hoog op de bucketlist: het duurt lang, is intensief en als je met traditionele producten kuist ook niet zo gezond of duurzaam. Maar geen zorgen, dankzij YOKUU is dat alles in 2023 verleden tijd. De Belgische schoonmaakpionier zet in zijn producten namelijk goede bacteriën aan het werk. De gezonde probiotica breken tot zeven dagen na elke poetsbeurt actief vet, vuil en andere vieze geurtjes af. Kortom: een gezondere leefomgeving, minder poetsen en meer tijd voor leuke dingen. What's not to love?
Natuurlijk schoonmaken met YOKUU
Traditionele schoonmaakmiddelen doden tot 99% van de bacteriën. Klinkt heel gezond, toch? Jammer genoeg is niets minder waar. Overmatig gebruik verstoort namelijk onze natuurlijke balans met microben wat uiteindelijk leidt tot gezondheidsproblemen. Kuisproducten die leiden tot ademhalingsproblemen of je handen uitdrogen zijn hier slechts twee voorbeelden van. De Belgische start-up YOKUU brengt hier met hun natuurlijke producten met miljarden gezonde bacteriën verandering in.
Vlaamse oprichter en bio-ingenieur Joris Jansen: "Waarom steriele oppervlakken creëren, wanneer goede bacteriën juist kunnen helpen bij de dagdagelijkse schoonmaak? In onze Belgische bossen zijn miljarden soorten bacteriën aanwezig die organisch afval op een natuurlijke manier uit de weg ruimen. Met YOKUU zetten we vijf verschillende bacteriestammen in die optreden als microscopische schoonmakers. Hierdoor worden niet alle microben in huis gedood, maar wordt er juist een gezonde microflora in huis ondersteund".
Zet vijftien miljard bosbacteriën aan het werk!
De YOKUU kuisproducten bestaan uit bruistabletten (in parelvorm) of poeders die in navulbare sprayflacons worden gevuld met water. In het YOKUU assortiment vind je hervulbare alles-, badkamer- en glasreiniger sprays, alsook gezonde vloerreiniger, vaatwastabletten en probiotische wasstrips. Alle producten zijn 99% vegan, kind- en diervriendelijk en bevatten geen microplastics. Daarnaast zijn alle verpakkingen volledig natuurlijk en bestaan de herbruikbare flessen uit hoogwaardig plastic voor een lange gebruiksduur.
Hoe werkt het? De parel wordt met kraanwater opgelost in een herbruikbare fles. Spray vervolgens op het oppervlak en veeg het vuil weg. Daar stopt het echter niet. Bij elke schoonmaakbeurt blijven 15 miljard goede bacteriën uit het bos achter die langdurig je oppervlakken nareinigen zonder dat je zelf iets extra moet doen! Handig toch? Met één parel kan je tot wel 3 maanden probiotisch poetsen.
Een all-in-one starterkit met alles-, badkamer-, glas- en vloerreiniger, vaatwastabletten en wasstrips is verkrijgbaar voor €67,95.
Daarnaast heeft YOKUU ook 'levende vaatwastabletten'. Ze bevatten probiotica die rechtstreeks afkomstig zijn uit het bos. In de natuur zuiveren deze bacteriën water, en ook in je vaatwas zijn ze super effectief in het elimineren van vuil en geuren. Geen oplosbare microplastics of wegwerpplastics meer, wel miljarden zuiverende bacteriën! 45 stuks (online verkoop) / 30 stuks (retail) Adviesprijs: €17,95
De nieuwste aanwint in het YOKUU assortiment: YOKUU's probiotische wasstrips. Klaar voor de meest eenvoudige was ooit? Gooi gewoon een strip in de was - ongeacht het type kleding, de kleur of de wastemperatuur. De strips zitten boordevol goede bacteriën om je kleding een ultradiepe reiniging te geven. Daarenboven werken ze ook perfect om muf geurende kleren en wasmachine tegen te gaan. Adviesprijs: €12,95 voor 32 stuks
Praktisch
De YOKUU-schoonmaakproducten zijn verkrijgbaar in verschillende winkelpunten, waaronder BioPlanet, en via de webshop www.yokuu.be.
Van 16 tot en met 19 februari staat heel Brussel in het teken van het Bright Festival. Op het programma staan drie routes door verschillende Brusselse gemeenten, goed voor meer dan twintig schitterende, artistieke lichtinstallaties. En dat is nog niet alles. Dit jaar staan de spotlights gericht op art nouveau en is er een nevenprogramma in een aantal Brusselse musea. Een blik op de nieuwe installaties.
Het Brussels lichtfestival Bright vindt plaats van 16 tot en met 19 februari. Ook dit jaar staan er verschillende wijken in de kijker. Voor deze editie gaat het om de Europese wijk, de Koningswijk en Schaarbeek. Op de routes staan ronduit schitterende lichtinstallaties opgesteld. Van monumentaal, over immersief tot licht poëtisch. Allemaal het werk van gerenommeerde artiesten uit binnen- en buitenland. Een idelae uitstap voor een heerlijke winteravond.
Nieuwigheden
Tijdens deze editie kan je kennismaken met meer dan twintig nieuwe lichtinstallaties. Er is ook een nieuwe route bij. Voor het eerst trekt het Bright Festival naar de gemeente Schaarbeek. Ook nieuw is de speciale aandacht voor art nouveau. Want het Bright Festival doet mee met Art Nouveau Brussels 2023 en richt de spots op het rijke architectuurerfgoed uit de art-nouveauperiode.
Dit jaar is er bijzonder veel te doen. De programmering is gericht op bezoekers van alle leeftijden. Naast de lichtinstallaties zijn er museumnocturnes en rondleidingen. Zo kan je Brussel op een bijzondere manier ‘by night’ beleven. Keuze genoeg tijdens de vier avonden van het Bright Festival.
Een eerste overzicht van de lichtinstallaties op het Bright Festival.
Europese wijk
ABYSS – Module (FR) – Triomfboog in het Jubelpark - een werk dat je naar de diepste oceanen brengt. Je bevindt je ergens tussen de legendarische wereld van Nautilus en de mysterieuze waterfauna van de diepzee. ABYSS intrigeert en fascineert.
Marbles - Gertjan Adema (NL) – Leopoldpark - Gertjan Adema is sinds 2018 aan de slag als lichtkunstenaar. Voor deze kinetische installatie maakte hij gebruik van speelgoed. Hiermee wil hij een speelse en meditatieve sfeer opwekken. Met de installatie ‘Marbles,’ speelt de kunstenaar volop met herhaling in de geometrie en met de beweging.
The Great Indecision Council – Romain Tardy (FR) - Jean Reyplein - kunstenaar Romain Tardy maakte een zelfportret van de huidige Belgische samenleving aan de hand van de populairste zoektermen in Google Search en Google News. Die zet hij in realtime om in visuele prikkels en geluidssignalen.
Walk Under Flowers – Illuminist (DE) - Jubelpark - De Duitse kunstenaar Peter Grotz en zijn team zijn al meer dan twintig jaar een begrip bij onze oosterburen. Maar ook ver buiten Duitsland doen hun objecten van lucht en licht het heel goed. Al hun installaties zijn uniek omdat ze telkens weer nieuwe vormen creëren en combineren.
Utopia* - THÉORIZ studio (FR) - Museum Kunst & Geschiedenis - Utopia is een monumentale immersieve en interactieve beleving. De installatie in het Museum Kunst & Geschiedenis is het werk van de Franse kunst- en technologiestudio THÉORIZ. Je komt er terecht in een virtuele wereld die tegelijk speels en contemplatief is.
Koningswijk
MAPP – AlexP (NL) - Sint-Goedeleplein - een afkorting van Mapping At Private Properties, een interactief en mobiel pointand-shoot-videomappingsysteem. Er wordt geprojecteerd vanaf een ouderwetse kinderkoets.
Patterns in Nature – AV Extended/TETRO (FR) - Sint-Michiels- en SintGoedelekathedraal - De mapping van de kathedraal vertelt in vijf hoofdstukken welke trajecten en welke paden de natuur ons biedt. Eigenlijk gaat het om een synthese tussen biologie, natuurgeschiedenis, wiskunde en wetenschap, allemaal ten dienste van de kunst.
Dynamic Light Stripes – OLAB (PT) - Baron Hortastraat - Interactiviteit, dat is het sleutelwoord in het werk van OLAB. In deze installatie kunnen tot acht mensen tegelijkertijd in interactie treden met het werk.
Menschen – Philippe Morvan (BE) – Europakruispunt - Het werk Menschen werd oorspronkelijk gepresenteerd in Leipzig in 2019. Dat gebeurde bij de 30ste verjaardag van de vreedzame revolutie van 1989. Het is een eerbetoon aan de demonstranten van toen. De installatie bestaat uit 960 zaklampen die in een luchtcirkel zijn opgesteld. Elke zaklamp staat voor een persoon. De lampen komen uit een dertigtal Europese landen en staan symbool voor de culturele diversiteit van ons continent.
Unframed* – Design Lab (TUN) – Muziekinstrumentmuseum - Unframed is een immersieve installatie. Je verkent er de grenzen van onze perceptie. Dat gebeurt via het prisma van de art nouveau.
Sibelga Bright Market - Sibelga, Spullenhulp & visit.brussels - De Sibelga Bright Market is toe aan z’n tweede editie. Daarvoor sloegen Sibelga, Spullenhulp en visit.brussels de handen in elkaar. Op deze avondmarkt kunnen de bezoekers beschadigde verlichting volledig gratis laten herstellen of tweedehands verlichting kopen.
Mont des Arts – Antoine Goldschmidt & LSE (BE) - Kunstberg - Brussels kunstenaar Antoine Goldschmidt en LSE (Laser System Europe) sloegen de handen in elkaar voor de monumentale installatie ‘Mont des Airs’. Het kunstwerk maakt perfect gebruik van de bijzondere architectuur van de Kunstberg.
Reset Immersive, Whispering Lights – Reset - Een immersieve expo die zorgt voor een speelse duik in digitale kunstwerken die nooit eerder in Brussel te zien waren. De tentoonstelling vindt plaats op een plek die een beetje vreemd aandoet en lange tijd werd verwaarloosd.
Schaerbeek
Evanescent –Atelier Sisu (AUS) - Brusiliaplein - Evanescent is een adjectief dat verwijst naar de vergankelijkheid en het onvatbare. De installatie is een tijdelijke omgeving van licht en geluid die de vluchtigheid van het leven visueel weergeeft in de vorm van een zeepbel.
Limbes – Nico Neefs (BE) - Sint-Servaaskerk - Limbes is een installatie waar je helemaal in opgaat en die je doet nadenken over onze relatie met tijd, het leven en onze aanwezigheid op aarde. Er zweven lichamen rond aan verschillende snelheden als een eeuwigdurend ballet.
GreenArt Project – groepswerk (BE, FR & GR) – Ecole n°1-school - Franse en Griekse kunstenaars met een geestelijke beperking werkten samen met leerlingen van basisschool Ecole n° 1 in Schaarbeek aan een multidisciplinair groepswerk.
GreenArt Project is een gezamenlijke creatie van kunstenaars van ESAT Ferme de Chosal (Frankrijk), de organisatie Margarita (Griekenland), de vzw Patrimoine à roulettes en de leerlingen van het tweede en vijfde leerjaar van de gemeentelijke basisschool Ecole n°1 in Schaarbeek.
For iTernity - Katja Heitmann (DE)- Lehonplein - een audiovisuele installatie geïnspireerd op het bekende soloballet ‘De stervende zwaan’ van Mikhaïl Fokine. De zwaan werd geüpload naar de cloud. De muziek die je hoort is het ‘Requiem’ van Mozart, gezongen door de Californische zeilster Trisha Paytas.
Wheels of light – Bike for Brussels (BE) – Josaphatpark - Brussel Mobiliteit presenteert ook een werk op het Bright Festival. Het werd ‘Wheels of light’ in het kader van Bike for Brussels . Een interactieve installatie van 12 lichtgevende bomen die verbonden zijn met fietstelpalen.
Digital Modern Art – Tyrell, Matthieu Beghin, Ofer Smilansky, MagicStreet (BE) – Brusiliatoren - Digital Modern Art brengt digitale kunst, art nouveau en modernistische architectuur samen.
Heritage Metaverse* – Zoan (FIN) - School Ecole n°1 - Het publiek wordt ondergedompeld in de digitale versie van het Turku van 1827. De voormalige hoofdstad van Finland werd in de 19e eeuw verwoest door een grote brand. Dankzij de nieuwste XR-technologieën en Heritage Metaverse komt Turku weer tot leven.
* De lichtinstallaties Utopia, Unframed en Heritage Metaverse zijn de 3 winnaars van de wedstrijd HERITAGE LIX 2022 van visit.brussels, een Europees programma dat makers van immersieve erfgoedervaringen helpt lanceren.
Al enkele jaren levert het Bright Festival extra inspanningen om de impact op het milieu zo laag mogelijk te houden. • Er werden alleen kunstenaars geselecteerd die ecologisch verantwoord te werk gaan; • De geselecteerde projecten werken met energiezuinige verlichting of energie uit hernieuwbare bronnen; • Het festival is makkelijk met het openbaar vervoer bereikbaar en promoot actieve mobiliteit. Sinds 2021 financiert het Bright Festival koolstofarme projecten om de emissies te neutraliseren die niet konden worden gereduceerd (waterkrachtproject en bosbeschermingsproject).
Trend: Roadtrippers vooral op zoek naar natuurpracht en actieve vakanties
Noorwegen, Mexico, de Azoren en IJsland als opkomende roadtripbestemmingen voor 2023
Voor 2023 wakkert de reislust aan en dat merkt autohuurspecialist Sunny Cars in het aantal autohuurreserveringen. Roadtriplanden Spanje, de VS, Zuid-Afrika en Canada worden op dit moment het meest geboekt voor 2023. Naast klassiekers, gaan reizigers in 2023 ook op zoek naar verrassende nieuwe bestemmingen voor de ultieme roadtrip. De strafste stijgers ten opzichte van 2019 zijn Noorwegen, Mexico, de Azoren (Portugal), en IJsland. Ook Griekenland, dat altijd al favoriet was onder de roadtripbestemmingen, lijkt dit jaar een opmars te maken met een sterke stijging in het aantal vroegboekingen.
Natuurpracht en actieve uitdagingen in de lift
Dat we alsmaar vaker op zoek gaan naar prachtige natuur en actieve vakanties kan een verklaring zijn voor de opvallende stijgers ten opzichte van pre-coronajaar 2019. Zo is koploper Noorwegen zo'n twaalf keer groter dan België met slechts de helft van het aantal inwoners. Je wordt er dan ook getrakteerd op een heerlijk gevoel van ruimte, schitterende natuur en een eindeloze kustlijn. Het is de ideale roadtripbestemming voor wie graag van de ene natuurpracht in de andere tuimelt, vanuit een huurauto, kajak of al wandelend tijdens een meerdaagse trektocht. Ook het schiereiland Yucatan in Mexico leent zich perfect voor een roadtrip langs parelwitte zandstranden, verborgen cenotes en kleurrijke steden. Bovendien zorgt het heerlijke klimaat voor een welgekomen portie winterzon. Verrassende stijger nummer drie zijn de Portugese Azoren, wederom vooral bekend om hun prachtige natuur. De eilanden zijn een paradijs voor wandelliefhebbers, maar je kunt er ook walvissen spotten en genieten van charmante dorpjes of thermische baden. São Miguel is het grootste van de 17 eilanden en is het start- en eindpunt van je roadtrip.
Winterzonbestemmingen en de Amerikaanse Westkust
Koplopers bij de vroegboekingen blijven Spanje, de VS en Zuid-Afrika. In Spanje zijn het vooral de winterzonbestemmingen als Malaga, Tenerife en Alicante die het op dit moment bijzonder goed doen. Overwinteren onder de Spaanse zon, inclusief huurauto, blijkt opnieuw volop in trek. Winterse temperaturen en hoge gasprijzen zorgen allicht voor de extra boost dit najaar. Daarnaast lonkt in de VS vooral de Westkust als ultieme roadtripbestemming. Roadtrippen langs de prachtige nationale parken, de indrukwekkende kustlijn en steden als San Francisco en LA ontdekken blijft voor velen de ultieme roadtripdroom. Ook Zuid-Afrika is een van de meest geliefde bestemmingen voor roadtrippers, zeker in onze wintermaanden. Een van de populairste Zuid-Afrikaanse roadtriproutes is ongetwijfeld de Tuinroute die je van Kaapstad naar Port Elizabeth voert langsheen prachtige natuurgebieden en stranden. Ook de panoramaroute in het noordoosten is een voltreffer voor liefhebbers van adembenemende uitzichten en bijzondere rotsformaties. Meer roadtripinspiratie? Neem een kijkje op de Sunny Blog.
Vroeg boeken loont ook in 2023
Op dit moment ziet Sunny Cars een duidelijke trend naar vroegboekingen. De schaarste aan huurauto’s en de daaruit voortvloeiende prijsstijgingen, vooral in de zomermaanden van 2022, lijken er dus voor te zorgen dat reizigers hun huurauto al vroeger reserveren, bij aanvang van hun vakantieplannen. Ook voor 2023 verwacht Sunny Cars dat de prijzen voor huurauto's hoger zullen zijn dan voor corona, omdat de beschikbaarheid op de topbestemmingen niet meteen zal toenemen. “Toch zullen we bij Sunny Cars, dankzij onze vele langdurige samenwerkingen met lokale autoverhuurders, ook op piekmomenten voldoende auto's kunnen aanbieden," zegt Hans Knottnerus. "Al raden we vakantiegangers wel aan om hun huurauto vroeg te boeken, zeker om de prijs veilig te stellen. Bovendien kun je bij Sunny Cars ook in 2023 gratis annuleren tot 1 uur voor huuraanvang."
"Ondanks de moeilijke jaren voor toerisme en het tekort aan huurauto’s, hebben we in 2022 een goed herstel van de boekingen gerealiseerd,” benadrukt Hans Knottnerus, Managing Director van Sunny Cars in Nederland & België. Met 600.000 boekingen heeft autohuurspecialist Sunny Cars dan ook een sterk boekjaar (1 november 2021- 31 oktober 2022) achter de rug. Dat cijfer ligt weliswaar lager dan in recordjaar 2018/2019 (800.000 boekingen), maar aanzienlijk hoger dan de coronajaren 2019/2020 (219.000 boekingen) en 2020/2021 (342.000 boekingen). Zoals gewoonlijk noteerde Sunny Cars vooral hoge boekingsaantallen voor de maanden mei, juni en juli, maar deze werden afgelopen jaar voor het eerst zelfs overtroffen door boekingen in september en oktober.
Floris van Bommel is niet enkel gekend voor zijn creatieve knipoogjes zoals de geheime boodschappen op de zolen en de variërende Floris labels, maar ook voor zijn opvallende modellen. Elk seizoen opnieuw biedt het Nederlandse schoenmerk on-trend schoenen van premium kwaliteit, en dit altijd met een gewaagd kantje. De SS23 collectie is dan ook niet anders. Het is een collectie voor durvers en doeners die graag een stap in de wereld zetten en dit in comfortabele, kwaliteitsvolle schoenen. Ontdek de indrukwekkende modellen van de SS23 collectie.
In de jungle
Het is tijd om je wilde kant naar boven te laten komen, want komende zomer draait het allemaal rond schoenen met dierenprints. Floris van Bommel introduceert in zijn SS23 collectie verschillende modellen met een stijlvolle print: van cowboy boots tot platform sandalen. Door het gebruik van soepel leer ervaar je ultiem comfort, en de on-trend modellen zorgen ervoor dat je helemaal modebewust de deur uit kan. The best of both worlds.
Feller dan de zon
Het tijdperk van dopamine dressing is duidelijk nog lang niet voorbij voor Floris van Bommel. In de collectie worden verschillende opvallende kleuren gebruikt, en de rode draad is duidelijk: hoe feller, hoe beter. Net door die verscheidenheid aan modellen slaagt het Nederlands merk er in om voor iedereen felle kleuren toegankelijk te maken. Kies je favoriete kleur en geef je neutrale outfit een upgrade deze lente en zomer!
(Her)opkomst van de loafer
Soms besef je niet dat iets weg is geweest tot het terug is. Net als bij de loafer! Het klassieke model is terug en in alle mogelijke kleuren en variaties. Voor ieder wat wils kan hier letterlijk genomen worden, want Floris van Bommel slaagt er dit seizoen in om aan elke loafer een andere je ne sais quoi toe te voegen. De perfecte instapper om de warmere dagen in te gaan.
Er is een nieuwe chef in de keuken en die laat zich inspireren door de pracht en kracht van de natuur rondom ons. Keukenspecialist ixina tipt n.a.v. Batibouw ’23 de nieuwste trends in keukenland en daar domineren mineraal design en zachte houten invloeden. Wandel mee langs bergen en wouden en laat je verrassen door de nieuwste smaakmakers.
De minerale look aan zet
Van de marmergroeve aan de voet tot de hoge grijze pieken in de hoogte, mineraal design wordt gepuurd uit de vele facetten van natuurlijk gesteente. Een tijdloze look die uitwaaiert van erg klassiek tot industrieel modern. We zien mineraal gesteente en dito prints in de keuken vooral op spatwanden en keukenbladen. Enkele grote voordelen van de mangemaakte t.o.v. de natuurlijke variant zijn vooral de gebruiksvriendelijkheid (denk aan kras- en vlekbestendigheid), het onderhoud en uiteraard de prijs.
Allround hout
Iets lieflijker en zachtaardiger oogt hout in de keuken. Een klassieke optie als eik – met een grijzige revisited versie van ixina in de vorm van de nieuwe Bergamot-fronten – blijft het goed doen in de traditionele Belgische keuken. De Belg verkiest modaal genomen een neutrale keuken met de toevoeging van wat wit of zwart. Maar ook wie zich wat verder op de kleurenkaart riskeert, vindt een solide basis bij houten fronten. De 2023-trendkleuren groen en blauw combineren wonderwel met deze naturelle look.
ixina x Batibouw
In maart is het uitkijken naar de lentezon, maar ook naar de nieuwe editie van Batibouw. Van dinsdag 14 t.e.m. zondag 19 maart 2023 opent Brussels Expo weer de deuren voor elke bezoeker met een baksteen(tje) in de maag. Ook ixina tekent er weer present en dit jaar zelfs met een stand van maar liefst 185 m2. Om de passant volledig onder te dompelen in de ixina-wereld, bouwt de Belgische keukenspecialist een tijdelijk appartement, inclusief keuken, bijkeuken, ontbijthoek, werkhoek, enz. Bel gerust eens aan op stand nummer 11224.
Stacaravan of vakantiechalet in eigen land steeds populairder als tweede verblijf
Dat de Belg als een blok valt voor de charme van eigen land wordt nogmaals bevestigd. Parador Vakantieparken, een van de grootste onafhankelijke vakantieparkgroepen in de Benelux, merkt een opvallende stijging van 25% in de reservaties voor komende zomer. Daarnaast schaft de Belg ook meer en meer een eigen stacaravan of chalet aan. De redenen daarvoor zijn de huidige energiecrisis, de stijgende prijzen van vliegtickets en het milde klimaat van tegenwoordig.
Parador Vakantieparken beschikt over zeven verblijf- en vakantieparken in België en Nederland. Elk kennen ze hun eigen charme met telkens een verrassend aanbod aan recreatie. Zo is er in Nederland bijvoorbeeld Vakantiepark Duinzicht. Gelegen in Koudekerke, op een steenworp afstand van het uitgestrekte Zeeuwse zandstrand. In de Ardennen vind je dan weer Verblijfpark Ardinam, vlakbij Dinant, Couvin en Chimay. Ieder vakantiepark weet het hart van de Belg op z’n eigen manier te veroveren.
25% meer boekingen dan in januari 2022
Parador Vakantieparken vatte 2023 aan met een mooie vroegboekkorting van 15%. En dat laat zich meteen voelen in de boekingen. In vergelijking met januari 2022 werd er deze maand al 25% meer geboekt op de huuraccommodaties en kampeerplaatsen van Parador voor aanstaande zomervakantie. “Met de huidige energiecrisis en de prijzige vliegtuigtickets lijkt het toch dat de Belg op zoek is naar een vakantie dichtbij huis. We kennen in België ook een steeds milder wordend klimaat, dus het is niet onlogisch dat de Belg kiest voor een vakantie in eigen land. Daarnaast is de stijging ook nog steeds een uitloper van de coronacrisis, wat toch de 'mindset' van veel mensen heeft veranderd”, vertelt Marie Fransen van Parador Vakantieparken.
Ook stijgende interesse in verkoop stacaravans en chalets
Er wordt niet alleen gehuurd voor komende zomer, er wordt ook gekocht. Zo merkt Parador ook een stijgende interesse in de verkoop van hun stacaravans en vakantiechalets. Deze stijging begon reeds tijdens de coronacrisis, maar is blijven toenemen. Ten opzichte van 2021 kende Parador in 2022 een stijging van 31% wat betreft de verkoop van stacaravans en chalets. “Tijdens corona ontdekte de Belg opnieuw de charme van ons land. Het besef kwam dat je niet altijd ver hoeft te reizen om te genieten van een vakantie en de huidige tijden versterken dat gevoel alsmaar meer”, vult Marie Fransen aan.
Voordelen tweede verblijf
Met een tweede verblijf op een van de vakantieparken van Parador kies je voor vakantie hoe vaak je wil en wanneer je wil. Bovendien heb je (vrijblijvend) de mogelijkheid om het tweede verblijf flexibel te verhuren op momenten dat je zelf niet kan gaan. “Zo heeft men het beste van twee werelden, én een mooi rendement op de aankoop én tussentijds lekker zelf genieten”, eindigt Marie Fransen.
Ontdek het aanbod van Parador Vakantieparken: www.paradorvakantieparken.be
Deze lente daagt BRAX je uit om het rustig aan te doen. Lichte en soepele stoffen combineren perfect met felle kleuren voor een ontspannen maar verfijnde look. Lichte knitwear en sportieve pasvormen bieden een relaxte feel. De nieuwe collectie van het Duitse modemerk is perfect voor warme dagen en frissere nachten.
Light and bright
Een vleugje kleur brengt je automatisch in een beter humeur. Rustige tinten groen, Santorini-blauw, en roze en oranje zo helder als de zon combineer je met neutrale items. Pure elegantie.
Summer delight
Wanneer de zomer in aantocht is zijn luchtige stoffen the way to go. BRAX brengt losse blouses, linnen broeken, en andere items in ademende stoffen, ideaal voor verkoeling. Met een verfijnde toets zijn deze casual pasvormen geschikt voorstrand én kantoor.
Inspired by the 2000s
De BRAX SS23-collectie neemt je terug naar de nillies. Deze zomer rocken we geplooide nylon broeken, cargo pants en gebreide mesh tops. Lichte nylon outerwear in felle kleuren is een ander iconisch item dat terugkeert uit het Y2K-tijdperk. Bombers all the way!
Sportswear meets style
Laten we deze zomer allemaal de sportiefste versie van onszelf worden. Of laten we tenminste doen alsof we die #activelifestyle nastreven door ons zo te kleden. Casual streetwear stukken met een sportieve vibe zijn all the rage.
De ideale aanleiding voor een alternatieve stedentrip in 2023
Belgische H.C Pyrotechnics uit Antwerpen vertegenwoordigt ons land op 2 september
De Koninklijke Tuinen van Herrenhausen in hartje Hannover vormen komende lente en zomer het barokke decor van het Internationaal Vuurwerkfestival. Dan nemen de beste vuurwerkkunstenaars uit Europa het tegen elkaar op en zorgen ze voor spectaculaire vuurwerkshows op de beats van gecoördineerde muziek. Ook België wordt vertegenwoordigd, dit door H.C. Pyrotechnics uit Antwerpen. Team Belgium schiet op 2 september 2023 hun mooiste vuurpijlen de lucht in. De ideale aanleiding voor een meerdaags uitje naar Hannover? Jazeker!
De Großer Garten: een subliem decor
Het Internationale Vuurwerkfestival gaat door in de Koninklijke Tuinen van Herrenhausen. De in totaal vier tuinen vullen zich met barokke tuinarchitectuur, maar evengoed met een bijzondere plantencollectie. Een paar uur voor de start van het festival hoef je maar gewoon het geluid van de livemuziek te volgen en je komt zo aan bij de tuinen. De eyecatcher is de Großer Garten met een door Niki de Saint Phalle ontworpen cascade, een paleis, een galerie en een impressionante fontein van 70 meter hoog. Tijdens het festival worden er cabaret- en wandelacts voorzien samen met livemuziek in het tuintheater en op het repetitiepodium. De kleinsten worden verwend door een kleurrijk kinderprogramma en de honger wordt gestild door thematische gastronomische aanbiedingen.
De troeven van Hannover
Hannover heeft naast de Koninklijke Tuinen nog véél meer troeven. Dat maakt van het vuurwerkfestival de ideale gelegenheid om een meerdaags tripje Hannover te plannen. Dankzij de centrale ligging van de stad, pal in het midden van Duitsland, raak je er makkelijk met trein of auto. De stad huisvest een heel aantal mooie pleinen omringd met cafés en boetieks, historische- en culturele hoogtepunten en groene oases. Dat maakt Hannover net zo divers als haar inwoners.
Daarbovenop beschikt Hannover ook over een van de grootste voetgangerszones van Duitsland wat winkelen enorm aangenaam maakt. Alle hotspots van de stad werden trouwens aan elkaar gerijgd door middel van de Rode Draad wandeling: het stadhuis, de kleurrijke Nana’s van Niki de Saint Phalle langs de oever van de Leine en nog veel meer. Net buiten Hannover pronkt er ook nog het romantische kasteel Marienburg dat zeker een bezoek waard is.
Team Belgium – 2 september
De beste vuurwerkkunstenaars uit Europa zakken op vijf data van mei tot september af naar Hannover om voor spektakel in de lucht te zorgen. Ook België hoort daar bij. Het team van ‘H.C. Pyrotechnics’ uit Antwerpen zal ons land vertegenwoordigen op 2 september 2023. Zij zijn tevens de organisator van de internationale vuurwerkwedstrijd in Knokke-Heist. Daarnaast zullen teams uit Duitsland, Frankrijk, Zwitserland en Oostenrijk het tegen elkaar opnemen en de toeschouwers betoveren door de lucht op te lichten met een indrukwekkende show.
Data en deelnemende landen 2023: 20 mei – Duitsland, 10 juni - Frankrijk, 19 augustus - Zwitserland, 2 september - België, 16 september - Oostenrijk.
Illustraties patrick graf – lars gerhardts – sebastien gerhard
Meer informatie: https://www.visit-hannover.com/feuerwerk
2022 vormde een doorbraak voor mobiliteitsbedrijf Lynk & Co. Waar 2021 voornamelijk in het teken stond van de introductie van de vernieuwende mobiliteitsoplossing, trok Lynk & Co in 2022 de aandacht van het publiek en kreeg de Lynk & Co community verder vorm.
Lynk & Co zag in 2022 een enorme stijging van members. Het aantal members groeide met 200%. Van 60.000 members in 2021 naar meer dan 170.000 members in 2022 in zeven markten: Nederland, Zweden, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en België.
De auto-industrie uitdagen met radicale eenvoud
Lynk & Co is geen doorsnee autobedrijf. Zo biedt het een maandelijks abonnement voor het gebruik van de hybride Lynk & Co 01. Onderhoud, verzekeringen en belastingen zijn allemaal inbegrepen in de vaste prijs. Het wordt beter: de 01 kan zelfs gedeeld worden met andere gebruikers, waardoor de maandelijkse kosten dalen en meer mensen toegang krijgen tot flexibele mobiliteit. Sinds dag één is het doel van Lynk & Co om beter gebruik te maken van minder auto’s - niet om meer auto's te verkopen. 2022 vormde het jaar waarin het autodelen werd gelanceerd en getest in de zeven Europese markten.
"De ontwikkelingen in 2022 lieten zien dat Lynk & Co een gamechanger is waar de markt niet meer omheen kan. Met ons allesomvattende auto-abonnement hopen we radicale eenvoud, duurzaamheidsoplossingen en flexibiliteit naar de auto-industrie te brengen. We zetten stappen in de goede richting en we zijn dankbaar dat er al duizenden members voor Lynk & Co kiezen." - Alain Visser, CEO van Lynk & Co.
Duurzame stappen zetten van start-up naar scale-up
Het aantal members is niet het enige dat groeide in 2022. Ook het personeelsbestand van Lynk & Co is meer dan verdubbeld: 340 medewerkers van over de hele wereld zijn het team komen versterken. Daarmee telt het bedrijf nu bijna 800 medewerkers. Bovendien bestaat het personeelsbestand van Lynk & Co voor 45% uit vrouwen. Ten opzichte van het gemiddelde in de sector is deze verhouding een stuk evenwichtiger. Lynk & Co zet zich in voor een meer rechtvaardige, progressieve en duurzame samenleving. Zo schakelt het bedrijf over op hernieuwbare elektriciteit in de bedrijfsketen. De zeven kantoren en Clubs draaien al op 100% hernieuwbare elektriciteit.
Lynk & Co is bezig de ecologische footprint gedurende de gehele levenscyclus van de auto's te verlagen, het aandeel duurzame materialen te vergroten en van autodelen het nieuwe normaal te maken. Lynk & Co gaat verder dan productontwikkeling en elektrificatie. Het doel is om gedeelde, duurzame mobiliteit mogelijk te maken door traditionele bedrijfsmodellen en gewoontes te veranderen.
Focus op merkbeleving in Europese steden
In plaats van traditionele autodealers of showrooms heeft Lynk & Co zogeheten Clubs. De tien gevestigde Clubs in Europa zijn gastvrije ruimtes die toegankelijk zijn voor het publiek. Je kan er niet alleen alles te weten komen over de 01 en er een toffe proefrit mee maken, het is ook mogelijk om in de unieke vergaderruimtes van de Club te flexwerken, er een kopje koffie te drinken, regelmatig gratis inspirerende evenementen bij te wonen of er items van duurzame merken te kopen. Dit jaar ontvingen de Clubmedewerkers meer dan 10.240 mensen voor een proefrit met de 01 en organiseerden ze tientallen activiteiten en evenementen.
Naast de bestaande Clubs in Amsterdam, Göteborg, Stockholm, Antwerpen, München, Hamburg en Berlijn, werden in 2022 drie nieuwe Clubs in Rome, Barcelona en Milaan aan het portfolio toegevoegd. In 2023 worden er nieuwe Clubs geopend in Frankrijk, Spanje en Duitsland.
In België telt de Lynk & Co community 12.574 leden, goed voor een Europees totaal van 176.815 leden. Bovendien zal onze bruisende club in Antwerpen het komende jaar weer enkele leuke evenementen organiseren open voor iedereen.