Creating unique items out of fabric surpluses, Wasted Atelier is the new Belgian brand to keep an eye on. Wasted Atelier was founded out of a thorough knowledge of the fashion industry and a desire to do better. By locally designing and producing items out of forgotten fabric scraps, the brand has a unique way of making sustainable clothing. Without of course sacrificing quality, style, or boldness. Limited edition wrap dresses, dazzling kimonos and statement sets, all sustainable and 100% Belgian? Yes, please!
Wasted Atelier was founded by Dirk Smet in 2019. As a textile agent, Dirk has a strong understanding of the fashion world. He knows better than anyone that there are many opportunities for improvement. So he decided to take matters into his own hands. Wasted Atelier is born.
“As an insider, I knew that so many beautiful fabrics are left unused. With Wasted, we want to work with these existing fabric surpluses and give them a new life. We call them our ‘catch of the day’, from which we make unique and limited edition clothing. Our pieces are not only sustainable, but also beautiful, comfortable and affordable. Our motto is ‘don’t produce, but use'”, explains Dirk Smet.
Rebel in the industry
Wasted Atelier is both designed and produced in Belgium. This allows the brand to work outside traditional rules, timings, and deadlines of the fashion industry. Every six weeks, the brand drops new items, regardless of fashion seasons.
When designing, the starting point is always the fabric scraps. All pieces are inspired by the 'catch of the day' fabrics, rather than by fashion trends, which empowers Wasted to create unique statement pieces. Talking about waking up sleeping beauties!
Spring drop
The latest drop of Wasted Atelier stirs up our spring fever with bold colors, statement floral prints, and flowy silhouettes. The pieces are a delight to the eye and easy to mix and match. Proof that sustainable does not equal boring.
Je gooit ze nonchalant over je schouders, vaak zonder ze te sluiten. Voorjaarsmantels zijn het ultieme accessoire voor het tussenseizoen en de sombere dagen tijdens de lente en de zomer.
In deze lentecollectie van 2021 kozen we voor zachte looks in lakense of vervilte stoffen. Perfect voor het begin van het seizoen en de koelste zomeravonden, geven ze extra cachet aan elke outfit. De ‘peignoir’ of overjaslook, open of gesloten met een ceintuur, geven zowel aan mannen als aan vrouwen een evenwichtige, eigentijdse look.
“De voorjaarsmantel heeft de functie van een ultiem accessoire. Hij camoufleert je outfit niet, maar ondersteunt de stijl waarin je je kleedt. Draag hem op een eenvoudig T-shirt, kostuumvest of jogging, voor een gesofistikeerde urban look.” — Michaël Azoulay, oprichter van American Vintage
Na het grote succes van de Boomtenten nu ook luxueuze glamping op het Domein van de Grotten van Han! Een uniek verblijf waarbij overnacht wordt in één van de 30 luxe tenten gelegen naast de rivier de Lesse. Vanaf 13 mei worden de eerste gasten verwelkomd.
Bijzonder overnachten in eigen land
Nog nooit was overnachten op een uitzonderlijke locatie of in een speciale accommodatie zo populair als de laatste jaren. In 2018 opende het Domein de gloednieuwe Tree Tent site: 8 boomtenten in het hartje van het Wildpark. “Dat was meteen een groot succes” vertelt Kim de Lescluze, Persverantwoordelijke Vlaanderen. “2021 wordt opnieuw een topjaar. De tenten zijn al voor 85% uitverkocht. We kunnen de reservaties amper bijhouden!”
Glamping project
Door de aanhoudende vraag naar meerdaagse verblijven heeft het Domein besloten om dit jaar een heuse Glamping site aan te leggen: Cocoon Village. “Een weekend of midweek in Cocoon Village is een compleet arrangement” legt Kim uit, “Vanaf mei kunnen koppels of families van vier of zes personen overnachten in een luxe tent in een natuurlijk kader naast de kabbelende rivier de Lesse. Overdag worden er allerlei animaties en workshops georganiseerd en de gasten hebben uiteraard vrij toegang tot het Domein”.
Onthaasten in Cocoon Village
Cocoon Village bevindt zich in het hartje van Han-sur-Lesse, in een prachtig kader omringd door bossen en valleien. De tenten zijn gerieflijk ingericht met volledig opgemaakte bedden, een terrasje met tuinmeubilair, servies, een afwaskit en koffie/thee faciliteiten. Het gemeenschappelijk sanitair bevindt zich wat verder op de site. De gasten worden verwelkomd met een aperitiefmand vol artisanale verrassingen en ’s ochtends kan men genieten van een uitgebreide ontbijtbox. Alle gasten van Cocoon Village krijgen onbeperkt toegang tot het Domein en er worden ook enkele exclusieve activiteiten georganiseerd.
Praktisch : Het Domein van de Grotten van Han ligt in het hartje van de Ardennen op één uur rijden van Brussel. Cocoon Village gaat officieel open op 13 mei. In mei, juni en september is het mogelijk een weekend te boeken. In juli en augustus kan ook een midweek geboekt worden. Er zijn tenten voor 2, 4 of 6 personen. De Covid 19 maatregelen blijven tot nader order van kracht. Alle praktische informatie op: www.grotte-de-han.be/nl/belevingen/cocoon-village
Voor de 4de maal op rij organiseert de Belgische ngo Memisa haar "Mama's voor het leven-fotoshoot", een unieke beleving voor mama's en hun kroost en tevens een bewustmaking van de moeilijkheden die moeders in verschillende Afrikaanse landen ondervinden tijdens de zwangerschap en de bevalling.
Want wist je dat er wereldwijd nog dagelijks 810 mama's sterven aan de gevolgen van hun zwangerschap of bevalling ? Meestal gaat dan ook nog over complicaties die vermeden hadden kunnen worden door professionele medische begeleiding
Daarom wil Memisa bij deze graag een warme oproep doen voor de "Mama's voor het leven-fotoshoot" . Er zijn 7 fotoshoots gepland over het land waarvan 2 in Vlaanderen: eentje in Mechelen op 8 mei (Studio BeContent- Muntstraat 16) en eentje in Gent op 6 juni as. (Loftstudio -Vogelhoekstraat 85 - 9050 Gentbrugge). De fotografe die zich voor dit project engageerde is Sarah Van Looy.
Het online-inschrijvingsplatform - www.mamasvoorhetleven.be, is geopend. De deelname is niet volledig gratis. Bij inschrijving wordt een kleine gift naar keuze gevraagd
Een knipoog naar de jaren 80, zwarte blazers en juwelen in goud zijn de Heilige Graal van de elegantie. Een zwarte bril, als de finishing touch, vormt de perfecte condensatie van die stijl.
Zwart, als een exclusieve versie van Tom Ford of als hypertrendy model bij GUESS, is de belichaming van luxe en verfijndheid ; het vergulde staat voor prestige en zeldzaamheid. Samen zorgt deze contrasterende combinatie van kleuren en materialen voor een trendy, tijdloze en verfijnde symbiose.
Oversized of vierkant…, in geval van twijfel, draag je best zwart ! En mis de must-have van het seizoen niet, het kettinkje, die na zijn verschijning aan het eind van de jaren 70 wat in de vergetelheid is geraakt, maar vandaag haar come-back maakt op de neus van de meest trendy fashionistas. Voor mensen die minder avant-garde ingesteld zijn, kunnen de minimalistische monturen met strakke lijnen en fijne details de blik verbergen en je kledij benadrukken.
TOM FORD EYEWEAR, model 0846 – Poppy-02, prijs: 260 €
Silhouet met ‘cat eye’ glamour en vierkante lijnen voor een vrouwelijke look met vintage toets. De montuur wordt gekenmerkt door een structuur die volledig in acetaat is en het « T » logo in metaal op de voorkant. Fijne en elegante armen vervolledigen het model.
GUESS EYEWEAR, model 7689, prijs: 125 €
Deze vrouwelijke oversized zonnebril is inject gegoten. Dit model valt op door de armen die versierd zijn met kleine metalen driehoekjes geïnspireerd op de pijlers van de brug van Manhattan. Bij elk paar brillen hoort een hangertje dat gemakkelijk afneembaar is dankzij een klein haakje. Te dragen of te verwijderen in functie van de omstandigheden.
Vallée du Loir (je leest het helemaal goed, hier ontbreekt geen ‘e’) ligt zo’n 40 kilometer ten noorden van z’n bekendere zusje Vallée de la Loire, tussen Le Mans, Tours en Angers. Je glijdt met je auto of met je fiets door pittoreske dorpen waar de rust hemels is. Je stapt door de poorten van prachtige chateaus waar de bewoners je hartelijk ontvangen. Je nipt van een glas wijn middenin de velden van Jasnières of Côteaux du Loir. En je knabbelt op een terras aan de oever van de Loir aan een zachte croissant of een vers stokbrood. Je merkt het: er zijn talloze manieren waarop je in Vallée du Loir als God in Frankrijk leeft. Een regio boordevol geweldige geheimen waarvan we er hieronder graag enkele met je delen:
Geheime schat n°1: een prachtige dierentuin op 5 uur rijden van België
Achter het stuur van je wagen dwaal je rond door het kloppend hart van een kleurrijk landschap. Op slechts enkele minuten tijd cruise je makkelijk van het ene dorp naar het andere: van Neuvy-le-Roi naar Chartre-sur-le-Loir, van Jupilles naar Baugé en via le Lude langs Luché-Pringé naar la Flèche. In dit laatste dorp ontmoet je de bekende verzorgers van het Franse televisieprogramma ‘Une saison au Zoo de la Flèche’. Deze dierentuin is één van de mooiste uit de streek. Op een oppervlakte van 18 hectare maak je kennis met 1.500 dieren.
Nieuw: Taïko de ijsbeer deelt zijn verblijf nu met een vrouwtje, Quintana. Breng hen dus zeker een bezoek. Dankzij de nieuwe arctische lodge hoef je niets van het duo te missen. Hier overnacht je met zicht op de wolven, de cheeta’s en de witte leeuwen.
Geheime schat n°2: vanop de fiets is het zalig vertoeven
De Loirvallei is nog mooier vanop de fiets. Over een afstand van 320 kilometer neemt de route van Vallée du Loir (V47) je mee langs de oevers van de rivier. Je fietst van de bron in Saint-Eman (vlakbij Chartres) naar de samenvloeiing met de Angers, van waaruit je verder trapt tot aan de Loire. Dankzij acht uitgestippelde fietslussen verken je ook het landschap rond de rivier. Zo voert lus 1 je naar het moeras Cré-sur-Loir terwijl je via route 5 wijngoed les Jasnières verkent.
Geheime schat n°3: avontuur lonkt om elke hoek
Net naast Jupilles bots je op de groene long van Vallée du Loir: het als uitzonderlijk gelabeld bos van Bercé. Op een oppervlakte van bijna 5.500 hectare spot je eiken die wel 300 jaar oud en 50 meter hoog zijn. Pik zeker de nieuwe toeristische kaart op voor een spannende speurtocht door het bos. Deze kaart gidst je naar drie geweldige hotspots: la Fontaine de la Coudre, la Futaie des Clos en Carnuta, het huis van de mens en het bos. Geniet je meer van intieme tuinen, trek dan naar le Prieuré de Vauboin in Beaumont-sur-Dême. In deze gesloten tuin, geïnspireerd door Thierry Juge, wandel je tussen figuratieve en geometrische creaties, tussen lucht en aarde, tussen buxus en beek.
Geheime schat n°4: aan curiositeiten geen gebrek
De gedraaide klokkentoren in Anjou, het Italiaanse theater de la Halle au Blé, de houten apotheek van Baugé,… de Loirvallei telt heel wat goed verborgen en geheime adresjes. Wie goed zoekt, tikt er ook één en ander op de kop. Vooral rond la Chartre-sur-le-Loir bots je op kleinschalige antiek- en brocantewinkels en kunstgaleries. Van zeldzame boeken tot unieke designstukken… je vindt het er werkelijk allemaal.
Geheime schat n°5: kastelen even mooi als langs de Loire
Net als langs de Loire verschijnen aan de oevers van de Loir prachtige, feeërieke kastelen. De meest indrukwekkende van allemaal is Château de Lude. Dit kasteel wordt nog altijd bewoond door graaf en gravin Barbara de Nicolaÿ (een Belgisch graafschap). Zelfs de gigantische keuken is nog in gebruik. Als je geluk hebt, aanschouw je hoe de kok er lekkere jam bereidt met fruit uit de eigen moestuin. Nieuw: twee escape games die je kennis laten maken met alle geheimen van het kasteel!
, de nieuwe flexibele stofzuiger, aangepast aan uw noden
De Rowenta X-Force Flex 11.60 combineert de nieuwste technologieën en biedt een uitzonderlijke ervaring. Met zijn twee unieke kits, Aqua en voor huisdieren, past de flexibele stofzuiger zich aan al uw behoeften aan.
De Rowenta X-Force Flex 11.60 snoerloze steelstofzuiger combineert buitengewone prestaties met de beste ervaring in zijn categorie. Een aantal nieuwe functies en accessoires zorgen voor een efficiënte en snelle reiniging. Rowenta pakt uit met enkele nieuwigheden : een digitaal scherm dat het vermogen regelt en de autonomie van het apparaat weergeeft, LED-lampjes die het reinigen van donkere hoeken vergemakkelijken en een ongeëvenaarde flexibiliteit waarmee u tot 4 keer verder onder lage meubels kunt reiken en het stof in de kleinste hoekjes kunt bereiken. Bovendien heeft de flexibele stofzuiger een Stop&Go-stand, waardoor de borstel en de steel op zichzelf kunnen staan, en een Boost-optie voor grotere voorwerpen zoals kruimels. Deze functies maken de gebruikservaring een pak aangenamer.
Twee unieke kits
De X-Force Flex 11.60 is meer dan ooit aangepast aan uw behoeften en kan uitgebreid worden met twee verschillende kits. De Aqua Kit, uitgerust met twee dweiltjes, biedt een tijdbesparende 2-in-1 service, zodat u in één keer kunt stofzuigen en dweilen voor een efficiënte reiniging. De Pet Kit is voorzien van een gemotoriseerde miniborstel om haar en vuil grondig te verwijderen en is met zijn zitbankborstel perfect geschikt voor textiel.
Een borstel met de nieuwste technologie
Zijn DigitalForce motor levert een maximale zuigkracht van 130 Air Watt en zijn afneembare 25.2V batterij garandeert een autonomie van 45 minuten! De gemakkelijk te onderhouden stofzuiger is uitgerust met een groter, veelzijdiger stofreservoir van 0,9 l en een oplaadstation om het opbergen te vergemakkelijken. Verschillende technologieën voor een snelle en efficiënte reiniging!
» Overstock Garden zet in op rond, ovaal en squircle - » Uitbreiding ronde gamma met Donato, Carasco en innoverende Rondino-picknickbank - » Nieuwe Lacrima Textilene- en Donato-stoelen die omhelzen
Met onze vingers gekruist tellen we af naar een zomer vol barbecues en gezellige bijeenkomsten met vrienden en familie. We snakken naar samenzijn, gelukzalige momenten en nieuwe herinneringen om te koesteren. En hoe kan zoiets beter dan aan een ronde tafel – of toch minstens ovaal of squircle? Een (afge)ronde vorm brengt ons dichter bij elkaar en zorgt voor een gemoedelijke sfeer waar iedereen met elkaar in contact staat. Klets gezellig met iédereen rond de tafel!
1. Vormen die omarmen
Where shall we start? Ronde tafels zijn echte gesprekstarters omdat het iedereen errond dichter bij elkaar brengt. Daarom winnen ronde of afgeronde tafels – en vooral de psychologie erachter – aan belang. Je kijkt mensen veel makkelijker aan en knoopt sneller een gesprek aan. Klaar om urenlange babbels massaal in te halen? Overstock Garden tipt haar nieuwste ronde eettafels en stoelen. Met de Donato- en Barolo-tafel, Lacrima Textilene- en Donato-stoelen ga je voor outdoormeubilair dat bijna letterlijk omarmt. Net dat wat we nodig hebben.
2. Dichter bij de natuur
Niet alleen brengen (afge)ronde eettafels ons dichter bij elkaar, het doet ons ook teruggrijpen naar de natuur. Zowel in ons interieur als exterieur duiken organische vormen met glooiende lijnen op: geen kaarsrechte lijnen meer, net als in de natuur. Ook het materiaal speelt een belangrijke rol. Overstock Garden heeft die trend goed begrepen en kiest voluit voor collecties uit natuurlijke materialen zoals keramiek en teak. De Carasco-tafel heeft een volkeramisch blad met het gekende lijnenspel van natuursteen en de Atessa-lounge en Trivento-tafel zetten de natuurlijke schoonheid van teakhout in de kijker.
3. Praktisch mooi meegenomen
Een ronde tafel – of ze nu ovaal of squircle is – oogt niet alleen mooi, ze is ook praktisch. Lees: geen scherpe hoeken meer waar je je aan kan stoten! Daarbij kan een lange tafel al snel de indruk geven veel plaats in te nemen, terwijl een ronde tafel eerder een ruimtelijk en open gevoel creëert.
Breid uit!
Rond tafelen is helemaal on trend. Bij Overstock Garden verwelkomt ook het assortiment lounges zachte vormen en afgeronde hoeken, zoals de Mosa-lounge, het Dovano-loungeset en de nieuwste bijzettafeltjes Lucca en Tromba.
Arte : » De illusie van echt textiel op je muur: boucléstof, sagrijnleder, cashmere, tule en rotan.
Nadat Chanel en Dior op menig fashion week hun blik wierpen op de lente van 2021 is het aan Arte om haar nieuwste collecties te showen. En de gelijkenissen tussen de modewereld en muurdecoratie is dit voorjaar niet ver zoek. Het hoogtepunt van de mode is dit jaar tot aan het hoogste punt van jouw interieur zichtbaar, want Arte kiest voor haute couture aan de muur. Met een verleidelijke knipoog naar wat de modewereld kleurt, brengen exclusieve materialen, patronen en kleuren een statement in je woning.
1. Exclusieve materialen
Arte doet de modewereld blozen, want met haar collecties – geïnspireerd op exclusieve stoffen en materialen – krijgt haute couture ook hier een podium. Zelfs bijna letterlijk, want Artes Les Tricots-collectie paradeert met de illusie van echt textiel door de combinatie van unieke druktechnieken en het gebruik van fluweelzachte stoffen. Zo pronken bouclé, sergé, cashmere, tule en chintz niet alleen als de nieuwste lentecollectie van je kleerkast, maar worden ze ook op je muren geëtaleerd.
Ook in de Icons-collectie is haute couture niet ver te zoeken. Arte hits the catwalk en charmeert met een luxueuze en elegante materiaalmix van natuurlijke materialen, zoals segrijnleder, boucléstof, metaalaccenten of rotan. Die laatste is volledig handgeweven
De gebruikte jacquardtechniek weeft twee kleuren papier in elkaar. Hierdoor ontstaat een gewafeld effect dat doet denken aan wafellinnen stof. Dit creëert op een subtiele en verfijnde manier structuur op de muur.
2. Modepatronen
Waan je je al op de Triangle d´Or in Parijs? Deze patronen nemen je nog een beetje meer mee naar de stad van de mode. De dessins van de Les Tricots-collectie zijn veeleer ingetogen en toch herkenbaar uit de modewereld, zoals het cashmereontwerp, dat doet denken aan de iconische stoffen van Chanel. De patronen zijn erg breed combineerbaar naast kleur en structuur. Al is chintz een buitenbeentje, die valt op door haar glans en de speelse krijtlijnen in een explosief kleurenpalet. De patronen van de Icons-collectie zijn geometrisch en schuiven een opvallend blokkenmotief naar voren. Grafisch sterk krijg je met deze collectie een origineel stukje muurdecoratie.
Shagreen is gebaseerd op leer gemaakt van roggenhuid, gekend als segrijnleer. Het dessin straalt fashion uit dankzij haar verfijnde, organische structuur. Dit high-end blokdessin is verkrijgbaar in mat of glans.
3. De parel van de mode
De haute couture in muurdecoratie is als een Picasso of Mondriaan: je hangt letterlijk kunst aan je muren. Niet alleen innemende patronen en aparte materialen geven je interieur een statement, de kleurenkeuze is minstens zo belangrijk. Artes Icons-collectie rekent vooral op lichtinval en een spel van mat en glans om je muren een royale dimensie te geven. Rotan vertrouwt dankzij de schakering van de natuurlijke vezels op een genuanceerd schaduwspel van licht en donker. Dat effect wordt versterkt door een ondergrond in zilver, crème of zwart. Platinum toont de tand des tijds der metalen, terwijl pièce unique chintz uit Les Tricots als excentriekeling een explosie van kleur is.
Voor de zomer 2021 heeft het huis 29TH|OCTOBER ook aan onze mannen gedacht! Het Belgische merk blijft trouw aan de eigen tradities en zet alle beschikbare knowhow in om hoogwaardige en flexibele materialen, zoals zijde, te bewerken. Het resultaat zijn creaties die comfort en elegantie combineren. De kleuren, zoals de verschillende beige tinten, zijn geïnspireerd op ruige landschappen, duinen en warm zand. De durvers onder de mannen kiezen voor een kort jasje in een donkerblauwe kleur...
Het Belgische huis 29TH|OCTOBER werd opgericht in 1992 en opereert vanuit het atelier in Brussel. Het merk maakt kleding voor mannen en vrouwen op basis van leder, daim en duurzame wollen huiden. De verantwoordelijke productie is in handen van vakmensen die met veel knowhow en passie werken. Het is een plek waar vakmanschap en passie worden doorgegeven en ieder detail uiterst belangrijk is.
Voor 29TH|OCTOBER is het bewerken van leder een eer en goed uitgevoerd werk een evidentie!
Coronapandemie doet twaalf jaar aan vooruitgang in de strijd tegen tuberculose teniet … 24 maart, Wereldtuberculosedag, een dag waarop deze dodelijke infectieziekte elk jaar extra in de kijker wordt gezet. Wereldwijd raken nog steeds 10 miljoen mensen jaarlijks besmet met tbc. Ook in België worden elk jaar nog bijna 1.000 nieuwe gevallen van tuberculose gediagnosticeerd. Damiaanactie helpt mensen te genezen en wil tegelijkertijd het stigma rond tbc doorbreken. De huidige coronapandemie vormt echter een enorme uitdaging in de bestrijding van tuberculose. “Alle vooruitgang die we de afgelopen twaalf jaar wereldwijd gemaakt hebben in de strijd tegen tbc is op amper twaalf maanden tijd teniet gedaan“, verduidelijkt Tine Demeulenaere, Medisch adviseur bij Damiaanactie.
Drie overlijdens per minuut
Tuberculose, of tbc, is een erg besmettelijke en dodelijke infectieziekte. Tbc valt vooral de longen aan, maar komt ook voor in andere delen van het lichaam zoals de wervelkolom, nieren of lymfeklieren. Net zoals COVID-19 wordt de ziekte overgedragen via druppeltjes, wanneer een besmet persoon bijvoorbeeld hoest of niest.
Een kwart van de wereldbevolking is besmet met de tbc-bacterie. Zij hebben latente tbc, maar vertonen geen symptomen en zijn (nog) niet ziek. De tbc-bacteriën zijn ‘slapend’. Gelukkig hebben de meeste mensen een sterk genoeg immuunsysteem waardoor ze nooit actieve tuberculose zullen ontwikkelen. Toch raken wereldwijd nog steeds 10 miljoen mensen jaarlijks besmet met tbc en sterven er 1,4 miljoen mensen aan de ziekte. Dat staat gelijk aan 3 overlijdens per minuut.
Sinds 1970 vecht Damiaanactie tegen tuberculose. De vzw zet zich in om mensen met tbc zo snel mogelijk op te sporen, te behandelen, te genezen en hen opnieuw hun plaats in de maatschappij te geven. Daarnaast wil Damiaanactie ook komaf maken met het stigma en de discriminatie rond de ziekte. Damiaanactie doet dit door de bevolking te informeren en te sensibiliseren , bestaande tbc-programma’s te steunen met kennis en materiaal en naast structurele medische hulp ook sociaaleconomische steun aan te bieden.
“Zonder juiste behandeling sterft 50% van de patiënten binnen de twee jaar terwijl een patiënt die wel behandeld wordt, meer dan 85% kans heeft op genezing”, stelt Tine Demeulenaere.
Twaalf maanden COVID-19 doet twaalf jaar aan vooruitgang tegen tbc teniet
De huidige coronapandemie vormt een extra uitdaging in de bestrijding van tuberculose. Door COVID-19 gingen veel landen het afgelopen jaar op slot. De verspreiding van COVID-19 werd tegengegaan, maar de lockdown had rampzalige gevolgen voor ziektes zoals tuberculose. Enerzijds durfden veel mensen niet meer naar de dokter uit angst besmet te raken met corona. Anderzijds mochten de teams van Damiaanactie door de strikte maatregelen zelf niet meer naar de patiënten toe. Met als gevolg dat er geen behandeling werd opgestart, patiënten steeds zieker werden én anderen bleven besmetten.
Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) werden er over een periode van zes maanden in 2020 25% minder tbc-patiënten opgespoord. “Zij verwachten daardoor de komende vijf jaar 1,4 miljoen extra tbc-doden, rechtstreeks veroorzaakt door COVID-19”, benadrukt Tine Demeulenaere. “Dat betekent dat alle vooruitgang in de strijd tegen tbc die we de afgelopen twaalf jaar wereldwijd gemaakt hebben op amper twaalf maanden tijd verloren is gegaan.“
Jaarlijks 1.000 nieuwe Belgische gevallen
Wie dacht dat tbc een tropische ziekte is, heeft het mis. In alle landen ter wereld is tuberculose te vinden, zo ook in België. Elk jaar worden er in ons land nog bijna 1.000 nieuwe gevallen van tuberculose gediagnosticeerd. In verhouding met het aantal inwoners, is vooral de situatie in Brussel zorgwekkend. Meer dan één op drie (35%) slachtoffers komt uit de hoofdstad. Iedereen kan tbc krijgen, maar mensen met een verzwakt immuunsysteem lopen meer risico. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat daklozen een hoge risicogroep vormen. Die groep neemt jaar op jaar toe: Bruss'Help ziet in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een stijging van bijna 28% van het aantal dak- en thuislozen in vergelijking met 2018.
Net als wereldwijd vertaalt de impact van COVID-19 zich ook in België in een grote daling van het aantal diagnoses van tuberculose. Samen met verschillende structurele partners op het terrein maakt Damiaanactie het mogelijk om dak- en thuislozen met tuberculose gedurende hun behandeling op te vangen. Ook na die behandeling zouden daklozen moeten kunnen rekenen op gepast onderdak. Na afloop van een tuberculosebehandeling zijn patiënten immers nog veel te kwetsbaar om terug op straat te wonen – zeker in combinatie met de huidige pandemie aangezien COVID-19 net als tuberculose de luchtwegen aantast.
Damiaanactie heeft nu meer dan ooit nood aan extra middelen. In België zet de organisatie alles in het werk om de dak- en thuislozen die besmet raakten met tuberculose tijdens hun behandeling van onderdak te voorzien. Nu de lockdown in veel landen teruggeschroefd is, zal Damiaanactie in de rest van de wereld nog meer inzetten op de actieve opsporing van patiënten om de kloof die het afgelopen jaar gecreëerd werd zo snel mogelijk proberen te dichten.
Damiaanactie kan alle steun gebruiken die ze kunnen krijgen. Mensen die een steentje wensen bij te dragen aan de strijd tegen tuberculose kunnen terecht op de website van Damiaanactie. Daar kan je naast het aankopen van onder meer sokken, mondmaskers en de gekende stiften, ook een gift doen.
De komende weken komt de nieuwe voorjaarscollectie van HEMA weer langzaam de winkels binnen. Hoe is deze collectie ontwikkeld en wat zijn de belangrijkste uitgangspunten geweest voor het HEMA design team tijdens de ontwikkeling? Milou Pikaart, Hoofd Design bij HEMA, licht het voorjaar bij HEMA toe.
HEMA design
Wat veel mensen niet weten is dat er achter de producten die je in de HEMA winkel vindt een heel team schuil gaat. Het HEMA design team vertaalt de belangrijkste consumenten trends door naar de slimme, betaalbare en optimistische (duurzaam) producten waar HEMA bekend om staat. Een team samengesteld uit een getalenteerde mix van product, fashion, graphic, concept and packaging designers, die bijna ieder product in onze winkel hebben ontworpen.
Voorjaar 2021
We werken bij HEMA ongeveer een jaar vooruit, dus we begonnen met de ontwikkeling van de voorjaarscollectie eind december 2019. Er was toen nog geen sprake van een lockdown, maar ook toen al zagen we dat door de digitalisering de behoefte van de consument aan rust, gezondheid en ‘echte’ producten en ervaringen steeds groter werd. Het afgelopen jaar heeft ervoor gezorgd dat die behoefte in een stroomversnelling is geraakt. Vandaar dat we met onze nieuwe collectie zoveel mogelijk hebben geprobeerd om in te spelen op deze behoefte.
Fijn en flexibel thuis : Een belangrijk element dat je veel terug gaat zien in onze collectie, is de behoefte aan structuur. Vooral in onze leefomgeving. Het vele thuis zijn heeft de druk op de flexibiliteit van ons huis vergroot. Ons huis moet naast een thuis ook een fijne werk, speel, sport en lunch plek zijn. Om onze klanten te helpen om dat voor elkaar te krijgen, introduceren we dit voorjaar meer ‘flexibele’ producten, zoals planners waarmee je je dag kan organiseren en kleine opbergers waarmee je je huis opgeruimd houdt, maar ook comfortabel zittende kleding. Daarnaast vinden we het ook belangrijk dat je lekker in je vel zit en daarbij zijn goede voeding en verzorgingsproducten van essentieel belang. Van single-origin koffie tot clean beauty verzorgingsproducten en lekker ruikende geurstokjes.
Natuur : Een lange wandeling of een mooi rondje fietsen in de natuur, het zijn slechts enkele activiteiten die veel mensen hebben herontdekt het afgelopen jaar. De behoefte aan natuur om ons heen blijft. Daarbij is een mooie plant in pot in huis of je eigen kruiden en groente kweken iets waar veel mensen blij van worden.
Om de behoefte aan natuur en verbinding nog meer te voeden introduceren we ook veel kleding gemaakt van stoffen met een textuur, van fijne ribjes tot zomerse wafelstructuren. Daarnaast hebben we veel bloemen en planten illustraties ontworpen die we gebruiken als prints in onze collecties. Van handgeschilderde bladeren tot een handgetekende tuinierende beren familie en insecten en boerderijdieren voor de allerkleinste. Groen en aardetinten gebaseerd op kleuren uit de natuur spelen daarbij een belangrijke rol.
Vier het dagelijks leven
HEMA zou HEMA niet zijn als we niet ook een deel van onze collectie zouden richten op dat waar we stiekem het meest gelukkig van worden en dat is het dagelijks leven vieren. Trakteer jezelf op een lekker lekker tasje thee deze lente of geef iemand een vrolijk cadeautje uit ons moodie assortiment.
Clean beauty : Inmiddels hebben we meer dan 100 artikelen die 'clean beauty' genoemd mogen worden. Clean producten voldoen aan Clean Beauty-eisen die door HEMA zijn gesteld en is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek naar ingrediënten. Dit onderzoek volgen we op de voet, zodat onze eisen altijd up-to-date zijn. Niet alle ingrediënten die we vermijden zijn per definitie slecht of officieel verboden. Soms is er discussie over een ingrediënt en met Clean Beauty bij HEMA bieden we klanten de mogelijkheid deze ingrediënten eenvoudig te vermijden.
Clean beauty betekent niet dat deze producten volledig natuurlijk zijn. Het kan nog steeds synthetische stoffen bevatten en dat is helemaal niet erg. Wil je wel natuurlijke producten? Kijk dan op de verpakking naar het % natuurlijke ingrediënten. Clean betekent niet standaard vegan. Als je liever alleen vegan producten gebruikt, herken je die aan het vegan- logo op de verpakking.
Leuke feitjes: • Alle haarverzorging is clean - • Clean beauty producten van HEMA zijn vrij van microbeads, parabenen en mineralen oliën - • Veel clean beauty producten hebben een verpakking gemaakt met gerecycled materiaal
HEMA : Sinds 1926 maakt HEMA het dagelijkse leven van haar klanten beter, leuker en makkelijker. De producten en diensten van HEMA kenmerken zich door duurzaamheid, goede kwaliteit en een goed ontwerp voor een scherpe prijs. HEMA heeft 32.000 eigen producten en diensten, bijna 800 winkels en 19.000 medewerkers. HEMA is actief in 12 landen op 3 continenten. www.hema.be
» Dé wellness trends van vandaag en morgen in de nieuwste King George Trend Talk podcast met Marjolein Nijs van Gervi.
Dat het voorbije jaar onze dagelijkse gewoontes flink door elkaar heeft geschud, hoeft geen pleidooi. Anders leven, staat gelijk aan andere gewoontes, maar wat betekent dat voor de wellness-sector? Belgische home-wellness en fitness-specialist Gervi blikt in een podcast met King George vooruit op de toekomst en ziet door de invloed van een bewogen 2020 enkele nieuwe trends opduiken. Een voorsmaakje: de kracht van ‘smart’, streven naar duurzaam, selfcare is de nieuwe luxe, de opkomst van home wellness en -fitness, DIY en outdoor living.
1. CONNECTED WELLNESS
Smart is het favoriete voorvoegsel geworden voor de nieuwste innovatieve producten – denk smartphone, smartwatch, smart home... Het maakt ons het leven een pak makkelijker, en nu ook onze wellnessbeleving. Please welcome ‘smart sauna’. KLAFS biedt innovatieve highlights aan haar sauna’s, zoals Wi-Fi-connectiviteit en compatibiliteit met Alexa-spraakbediening. Met een sauna-app op je smartphone kan je zelfs de sauna activeren vanop afstand zodat hij op temperatuur is tegen dat je thuis komt. Stel ook de lichten in de sauna af op je gemoed of ga voor aangepaste muziek.
Kies je eerst voor inspanning en dan pas ontspanning? Combineer het! Door de tijdelijke sluiting van de fitnesscentra zochten we naar evenwaardige alternatieven. Home fitness-specialist Gervi speelt hier met de MyRun-loopband en bijhorende app van TechnoGym aardig op in. Nu personal training of begeleiding in de fitness niet mogelijk is, ontwikkelde TechnoGym een software die personal training vertaalt in virtual coaching die tot bij jou komt. De app die speciaal voor MyRun-gebruikers is ontworpen, brengt de beleving van buiten sporten naar je toe. Daarbij wordt je virtueel begeleid door de beste trainers. Nooit eerder was onze sportervaring zo geconnecteerd.
2. DUURZAAM GENIETEN
Wellness en sauna hoeven anno 2021 niet meer gelijk te staan aan veel verbruik. In tegendeel, onder andere KLAFS streeft naar duurzaamheid en natuurlijke bronnen. Gervi lanceerde vorig jaar nog het Hotspring Spa Freshwater-zoutsysteem dat water op een natuurlijke manier zuivert en ervoor zorgt dat het minder snel ververst moet worden. Wat een fikse besparing is voor de natuur en de portemonnee! Een cartouche in titanium wekt chloor op uit zout en laat dat langzaam vrijkomen in het water, waardoor het zuiver en altijd klaar voor gebruik blijft. Minder chemicaliën zorgen voor een langere levensduur van het water en laten het zacht en natuurlijk aanvoelen.
3. HOME WELLNESS
Telewerken, thuisonderwijs… bijna alles deden we het voorbije jaar van thuis uit, dus ook wellnessen. Want met de lange sluiting van fitness- en wellnesscentra zagen we home wellnesses boomen. Een sauna in je woning hoeft vandaag dan ook geen hele kamer in beslag te nemen. De S1-sauna van KLAFS schuift door de gepatenteerde eMove-technologie telescopisch in elkaar tot kastformaat. Ook kleinere jacuzzi’s voor twee à drie personen die door een gewone binnendeur passen, lijken een catch te zijn voor thuis. Een home sauna wordt dan ook vaak een volwaardig deel van het interieur: in de slaapkamer, kelder, badkamer of zelfs in de woonkamer. Naadloze designs zijn alom tegenwoordig en hoeven al lang geen stijlbreker meer te zijn.
Wie ook hier eerst op zoek gaat naar inspanning, installeert steeds vaker een home-fitness – of beter ‘pain cave’ – in zijn of haar kelder, garage of zolderkamer. De zogenaamde ‘man cave’ krijgt een nieuwe invulling waarin sporten in je eigen thuisomgeving centraal staat. Met de MyCycling van TechnoGym creëer je een levensechte wegbeleving, op de Skillrun-loopband loop je een topconditie tegemoet en in de Endless Pool (eventueel met ingebouwde fiets en loopband) zwem, loop of fiets je kilometers tegen de stroom in.
4. ZELFZORG IS DE NIEUWE LUXE
De jacuzzi gaat van statussymbool naar mindfullnesstool. Onder het motto dat een goede gezondheid – zowel fysiek als mentaal – de nieuwe luxe is, besteden we steeds meer aandacht aan evenwichtige voeding, een goede nachtrust en sportieve activiteiten. Regelmatig saunagebruik speelt daar een belangrijke rol in. En dat niet alleen. Een opkomende trend is ‘soulcycling’, ofwel spiritueel sporten. Aan de hand van aangepaste muziek vind je nog meer innerlijke rust tijdens het sporten of in je home wellness. Op Spotify, Apple Music en andere grote streamingdiensten groeit het aanbod healing music en wellness music dat gericht is op minder stress, beter slapen en meer focus.
5. DIY
Alles zo smart mogelijk, dat staat vast, maar we willen ook graag alles zo eenvoudig mogelijk. Ook dat vertaalt zich in een trend die 2021 mee vormgeeft. Het doel is dat de producten van morgen niet alleen flexibel en intuïtief zijn, maar ook bijzonder praktisch – zoals de installatie van de EASY-sauna van KLAFS. Deze doe-het-zelfsauna kan eenvoudig thuis worden geïnstalleerd zonder de hulp van een professional – en is de perfecte sauna voor mensen met een flexibele, stedelijke levensstijl die toch van de fijne dingen in het leven houden.
6. OUTDOOR LIVING
We ontdekten het voorbije jaar massaal de natuur. We zochten rust en ontspanning, en vonden die buiten. We gingen al vele uren wandelen, al dan niet alleen, en het werkte therapeutisch. Onze dagelijkse gewoontes verschoven naar buiten en kregen een andere wending, van buiten koken tot werken en genieten met het gezin, alles gebeurt vandaag buiten. Outdoor living is dan ook dé nieuwe trend en ook home wellness krijgt in de eigen tuin steeds vaker een vaste plaats. Van een jacuzzi waar je het hele jaar door buiten van kan genieten tot een 3-in-1 jacuzzi, fitness spa en zwembad van Endless Pool, onthaasten doen we voortaan buiten.
This summer, we're throwing it back to earlier decades with our swimwear. From classic gingham black and white prints and graphic tops, to tie-dye swimsuits, and multi-purpose crop tops, the Banana Moon collection holds something for all of us. All varying in style and shape, yet all united by a retro chic look. Scroll down and discover what decade suits you best.
Psychedelic tie-dye prints
Tie-dye prints have been on the rise in popularity over the last years but originally became big in the '70s. The psychedelic print swimsuit feels like the definition of summer.
Balconette tops
The balconette top takes us back to the '80s trends. This vintage inspired shape offers support for the bust and thanks to the adjustable straps, these tops fit all curves.
Graphic prints and high-cut bikini bottoms
The Banana Moon Teens collection takes on the codes of the '90s this season. Graphic and message prints, combined with high-cut bikini bottoms give us that retro Californian beach feeling.
Crop tops
Lastly, the crop top bikini, too, is making a comeback from the late '90s. These tops are incredibly stylish on and off the beach, worn with a matching bikini bottom, or with a pair of denim shorts for that laid-back surf look. The SUN-printed bikini will add that touch of sunshine you needed.
Duizenden consumenten hebben de WINNENDE PRODUCTEN getest en goedgekeurd. Elk jaar onderwerpen merken die dat wensen hun nieuwe producten aan de evaluatie en de goedkeuring van meer dan 10.000 consumenten in België. Ze testen de producten in reële consumptie situaties en evalueren door middel van een studie uitgevoerd door het onafhankelijke onderzoeksinstituut Nielsen.
Deze representatieve lijst van innovaties geselecteerd door consumenten in België maakt het mogelijk om innovaties te ontdekken die populair zijn bij andere consumenten. Voor het eerst sinds 1987, jaar waarop het concept in Frankrijk werd gelanceerd, zijn België en Nederland voorlopers tov het internationale netwerk (aanwezig in meer dan 40 landen) door de mogelijkheid te bieden aan huismerken om ook deel te nemen aan de wedstrijd. De winnende huismerken mogen het logo Gekozen Product van het jaar in het “negatief” op de verpakkingen en in communicatie opnemen zodat de consumenten ook binnen deze sector van huismerken onderscheidende en innovatieve producten kunnen herkennen.
De Belgische winnaars van 2021 werden op dinsdag 23 maart bekendgemaakt. Dit jaar werden niet minder dan 50 producten onderscheiden, van ijs tot vegetarische kant-en-klaarmaaltijden, veganistische shampoos of een slimme tandenborstel.
Tot de winnende merken behoren: ACTIVIA - ALDI - BEBIO - BOURSIN - CARREFOUR - CORONA DIRECT - DE KEYN - DELHAIZE - EDGARD & COOPER - EMMA THE SLEEP COMPANY - GARDEN GOURMET - HERBALIFE - INTERPARKING - KNOPPERS - KRUIDVAT - L’OR BARISTA - LA LAITIERE - LA PROVENCALE BIO - LIDL - LU - LUNESTIL - MARTINI NON-ALCOHOLIC - MEDIAMARKT - ORAL-B - SENSEO - SO THAI - SO’ BIO ETIC - TEMPUR - TESA - TIC TAC - TOM & CO - TUC - ULTRA DOUX - GARNIER - WATERWIPES
Gekozen Product van het Jaar
Het concept Gekozen Product van het Jaar ontstond in 1987 in Frankrijk en is ondertussen actief in meer dan 40 landen wereldwijd, met aan het roer Philippe Gelder, CEO van POY GROUP, die vanuit Brussel instaat voor het beheer van het netwerk. Dit concept is sinds 13 jaar aanwezig in België en kent de afgelopen jaren een uitzonderlijke dynamiek en groei op de Belgische markt.
De consument centraal in het concept
De kracht van het logo zit in de methode die erop gericht is de consumenten aan het woord te laten vanuit de overtuiging dat zij de enige echte experts zijn om te oordelen over de meerwaarde van een nieuw product.
Het is de consument en alleen hij of zij die bepaalt wie de laureaten worden van het Gekozen
Product van het Jaar. Dit verloopt via een onafhankelijk onderzoek door Nielsen en testen van producten in reële gebruikssituaties na aankoop en in de eigen leefomgeving. Deze twee etappes maken van de wedstrijd de meest complete en doorgedreven productevaluatie. Het gaat om het meest uitgebreide consumentenonderzoek van de sector bij meer dan 10.000 consumenten in België. Voor elk geëvalueerd product geven minstens 500 gebruikers van de productcategorie hun mening via NIELSEN.
Het testen van producten in reële gebruikssituaties vonden plaats bij 120 gezinnen per product met de medewerking van de treetz-app. Een beproefde efficiëntie na 33 jaar bestaan en 13 jaar aanwezigheid in België en een uitrol in 40 landen . Het logo Gekozen Product van het Jaar is in België het nr. 1 logo voor alle productcategorieën. Meer dan 3 op de vier consumenten herkent het logo Ook qua betrouwbaarheid is het zowel bij consumenten als verdelers toonaangevend.
Gedurende het volledige jaar 2021 kunnen de winnaars het beroemde rode logo aanbrengen op hun productverpakking en gebruiken in hun communicatie. Het is internationaal ontwikkeld en bereikt vandaag meer dan 4,5 miljard consumenten.
Dromen over een groenere, fairtrade wereld, begint bij ons eigen koopgedrag. Een selectie uit de duurzame merken te koop bij Juttu.
Claudia Verswyver, duurzaamheidscoördinator bij Retail Concepts : “Bij Juttu gaat duurzaamheid àltijd samen met trends, stijl en originaliteit. Het is belangrijk dat mensen die bewust willen shoppen, hun weg vinden naar duurzame merken en musthaves. Ook online.”
Fashion - ARMEDANGELS
Dit Duitse label wapent zich tegen fast fashion, gemaakt in erbarmelijke omstandigheden en verkocht aan onrealistische prijzen. Zo steunt ARMEDANGELS de Indiase katoenboeren, helpt hen overstappen naar biologische landbouw en betaalt hen meer dan gebruikelijk, zodat zij hun familie kunnen onderhouden en hun kinderen naar school kunnen. De volledige ARMEDANGELS-lijn voor mannen en vrouwen is biologisch en fairtrade, maar ook kwalitatief, hip en tijdloos. ARMEDANGELS gelooft heilig dat fairness nooit uit de mode raakt, net zoals hun fijne collectie organische T-shirts met prints. Dress basic, feel like an angel.
Accessoires - Matt & Nat
Matterial meets Nature. Dit Canadese accessoiremerk zoekt al twintig jaar élk seizoen naar nieuwe manieren om diervriendelijk en duurzaam te produceren. Want, vergis je niet: het leder van deze tassen en portefeuilles is wel degelijk nep. Aangezien Matt & Nat geen enkel dierlijk bestanddeel gebruikt, is het merk razend populair bij veganisten en andere animal lovers. En Matt & Nat is ook lief voor mens en milieu. Zo experimenteert het merk volop met recyclagematerialen en -technieken én zien ze erop toe dat de werknemers in hun Chinese fabrieken fair behandeld worden. Matt & Nat heeft ook enkele beroemde ambassadeurs. Nathalie Portman, Olivia Wilde, Tobey Maguire en Charlize Theron zijn grote fan. En jij?
Fashion - Knowledge Cotton Apparel
‘Fashion is not just about looking good. It’s about doing what is right and feeling good about it.’ Mooie woorden van de groene jongens en meisjes van KCA, én ze menen het. Voor hun stijlvolle, coole outerwear-mannencollectie gebruiken ze enkel 100% organisch katoen, waardoor het productieproces zonder schadelijke stoffen verloopt. Ook petpolyester, een stof gemaakt van gerecycleerde petflessen, wordt in de collecties verwerkt. En daar stopt het niet: KCA roept de hele wereld op om – hoe verliefd ze zelf ook zijn op fancy auto’s – toch zo vaak mogelijk de fiets te nemen. De massale uitstoot van C02 zorgt voor het smelten van ijskappen, wat een catastrofe betekent voor het leven op aarde. ‘Take action’ schreeuwen ze, en dat mag je gerust in een hippe chino doen.
Fashion: Wearable Stories
Loredana Falone maakt geen compromissen. Ze gelooft heilig in de mix van duurzame, fairtrade mode én kwalitatieve stoffen. Ze gelooft in tijdloos én fashionable. Inspiratie voor haar creaties put Loredana uit haar onvergetelijke reiservaringen. Het was vooral in Bali dat ze haar hart verloor. While living the Island Life legde Loredana hier de basis voor een gedurfde lijn die enerzijds verschillende culturele invloeden uitademt en anderzijds vasthoudt aan tijdloze waarden en trends. De collectie van het Belgische merk Wearable Stories wordt zowel in Europa als in Bali in eerlijke en veilige omstandigheden gemaakt. Elk stuk is uniek, elk stuk vertelt een verhaal (lees op de website de duurzame verhalen achter de items) en elk stuk wil jou als vrouw het zelfvertrouwen geven om je eigen verhalen voluit te beleven.
Home & deco: Urban Nature Culture
Urban Nature Culture – kortweg UNC – is een Nederlands lifestylemerk, opgericht door wereldreizigster Anne Marie Hermans. De onvergetelijke indrukken en verhalen die Anne Marie op haar reizen inhaleert, verwerkt ze feilloos in haar collectie home accessoires, die een mix van verschillende culturen uitademt. UNC is zowel hip stedelijk als ‘zen’ natuurlijk, onder andere door de combi van materialen zoals gerecycleerd glas, bamboe, jute en katoen. Breng de wereld in je huis!
Beauty: Lamazuna
Zo’n tien jaar geleden had française Laëtitia Van de Walle er genoeg van om elke dag watjes weg te gooien en kreeg ze een geniaal idee: ze zou de vijf watjes waarmee ze zich dagelijks ontschminkte, vervangen door zachte, herbruikbare exemplaren. Intussen verkoopt Frans merk Lamazuna naast ecowatjes ook andere biologische schoonheidsproducten zoals duurzame shampoo en tandpasta, telkens in biologisch afbreekbare verpakkingen. Zo helpt het merk je op weg naar een zero-waste levensstijl. Hoewel Lamazuna ‘mooi, jong meisje’ betekent in het Georgisch, verkoopt dit vrolijke ecomerk producten voor man en vrouw en voor jong en oud. Voor een ravissante huid, zacht haar, een stralende lach en een mooie wereld.
Beauty: Cîme
Dit verhaal begint met een ‘bikinipact’ tussen rechtenstudentes Isabel en Anke. Op een zonnige stranddag fantaseerden deze hartsvriendinnen over het oprichten van een eigen zaak. Een droom die in hun hoofd bleef spoken, ook toen ze enkele jaren later aan de slag gingen als advocaat. Tijdens een reis in Nepal kwamen Anke en haar vader Walter (een expert in plantenextracten en oliën) in contact met de heilzame werking van de bergplanten uit de Himalaya. Zo kreeg het idee voor een biologische verzorgingslijn vorm. Isabel, door haar gevoelige huid kenner in skincare, was meteen on board. Met hun drieën vormen zij CÎME. Dit eco label zet zich in voor de lokale bevolking in Nepal. Zo creëren ze werkgelegenheid én doneren ze per verkocht product een deel van de opbrengst aan ‘Little Doctors’, een project waarbij schoolkinderen les krijgen in gezondheid, hygiëne, voeding en eerste hulp. Waardevolle info die ze kunnen doorgeven binnen hun gemeenschap.
Home: Bee's Wrap
Say no to plastic. Wikkel je broodje, plakjes kaas, groenten of fruit niet langer in aluminium-of plasticfolie en dek ook je potjes met leftovers niet meer af met plastic maar kies voor Bee’s Wrap. Sarah Kaeck, een bewuste Amerikaanse mama van drie, droomde van een zero waste keuken en van een duurzame, gezonde manier om voedsel te bewaren. In 2012 ontwierp ze haar eigen papier, door organische katoen te laten trekken in natuurlijke bijenwas, organische jojoba olie en boomhars. Zo creëerde ze een afwasbaar, herbruikbaar en composteerbaar alternatief voor plastic. Gewoon eventjes het papier opwarmen met je handen en over je potje of lekkernijen trekken. Doordat het papier even later afkoelt, blijft het ook vastzitten. Bee’s Wrap ziet het als een missie om wat terug te geven aan de wereld en zet zich actief in voor een gezonde bijenpopulatie, voor propere oceanen en voor een ecologische bewustmaking in scholen en bedrijven. Bee positive!
Home: Seepje
Ze noemen zichzelf ‘de wasmannen’: Jasper en Melvin, de Nederlandse oprichters van Seepje. Dit 100% plantaardig wasproduct bestaat uit de schillen van de Sapindus Mukorossi-vrucht uit de Himalaya. Deze superschillen staan bij aanraking met water een natuurlijke zeep af die reinigt en antibacterieel werkt. Met één doosje kan je zo’n dertig wasjes draaien. Voor de niet-durvers is er ook een vloeibare variant. Seepje zorgt voor het welzijn van de Nepalese schillenboer en zijn werknemers op basis van fairtrade principes die een eerlijk loon en goede werkomstandigheden garanderen. De vriendelijke wasmannen vragen je op hun website om het milieu blij te maken en de temperatuur van je was zo laag mogelijk te houden. Ga voor een schone was, in élk opzicht.
Tie and dye komt naar uw voeten in stijl op Escuyer's nieuwe crew sokken. De nieuwe collectie is gedurfd en gemakkelijk te dragen en geeft uw favoriete accessoire voor het lenteseizoen een funky touch.
Deze herwerkte essential geeft moeiteloos een coole en casual look aan uw dagelijkse outfits dankzij de loose-fit snit.
De tie and dye sokken volgen de voetstappen van de andere Escuyer stukken door te vertrouwen op Europees vakmanschap. Het accessoire is gemaakt in Portugal in een kwaliteitsfamiliebedrijf, is gemaakt van een zachte en lichte katoenmix en is met de hand geverfd.
Verkrijgbaar voor mannen en vrouwen in zowel aardetinten als blauwe tinten, geven de tie and dye sokken - rechtstreeks uit de jaren 60 - u een vintage en casual stijl, net op tijd voor de mooie dagen die voor u liggen.
Praktische informatie: Herenmaat - 40-45 (one size fits all) - Damesmaat - 36-41 (één maat) - Prijs - 29euros – beschikbaar www.escuyer.com en in een selectie van winkels .
After the wedding dress, the second most important style choice on a wedding day is the perfect lingerie. Whether you opt for a sensual set or something more comfortable and invisible, these wedding designs in the Chantelle and Passionata SS21 collection are guaranteed to become a daily favorite long after you say "I do".
The Thelma line by Passionata radiates elegance and femininity, thanks to breathtaking designs and soft materials. Every piece has a role to play, whether it’s to stay comfortable during the preparations, under your wedding dress, or on your big night.
The Thelma line features a balconette bra with a matching tanga, a camisole and short, a sexy bodysuit, nightdress and a kimono. The lifewear range mixes very soft matte, 100% recycled satin fabric with Thelma recycled lace. The balconette bra is also largely made from recycled materials.
The Chantelle Essentiall line makes a bride feel comfortable and confident on the wedding day. Created with extremely soft material and a focus on invisibility, these pieces are guaranteed to stay unseen under even the sheerest and intricate dresses.
For a more eye-catching and seductive look, Chantelle presents its Montaigne line. These pieces feature contrasting colors and materials, combined with delicate lace for a more refined and feminine look.
A more trendy and modern look that plays on the harmony of different materials, we can find in the Chantelle Day to Night line. With a subtle blend of florals and lace Chantelle created a line that feels modern and elegant at the same time.
Wandel- en fietsverblijven bij Dolce by Wyndham La Hulpe Brussels. De komst van de lente brengt het begin van het prachtige weer.
De natuur ontwaakt en krijgt weer meer plaats, de dagen worden langer en het verlangen naar een uitstapje in het hart van de natuur wordt steeds groter.
Een hunkering naar frisse lucht, een gevoel van vrijheid, weide velden, wandelen of fietsen en opnieuw in contact raken met de natuur.
Het hotel Dolce by Wyndham La Hulpe Brussels past perfect binnen deze geest en beantwoordt aan alle verwachtingen.
Gelegen in het hart van het Zoniënwoud dompelt het hotel de gasten onder in een rustgevende en verfrissende omgeving.
Voor de wandelliefhebbers biedt Dolce by Wyndham La Hulpe Brussels een Hikecation inclusief verblijf, alle maaltijden, prachtige wandelroutes in het omliggende bos en een Cinq Mondes been- en voetverzorgingscrème.
Liefhebbers van mountainbiken kunnen hun hart ophalen met het Bikecation programma. Een groot aantal wandel- en fietsroutes zijn te ontdekken op Routeyou.com
De lente is in aantocht en dat betekent dat de natuur om ons heen terug tot leven komt. Niet enkel de knoppen staan intussen aan de bomen, ook heel wat trekvogels en andere dieren verschijnen weer op het toneel. Om die in al hun pracht te bewonderen, trekken we eropuit met SWAROVSKI OPTIK.
De eerste voorjaarswarmte brengt heel wat prachtige natuurverschijnselen met zich mee. Er is dan ook geen betere periode om in eigen land op ontdekking te gaan. Zoek jezelf dus even een knappe plek in het bos of op de hei, sta stil en kijk goed om je heen... alles groeit en bloeit! De dieren maken nestjes klaar om hun nieuwe kroost te ontvangen. De trekvogels, die zich gelukkig niet aan het reisverbod moeten houden, keren terug van het zuiden. Padden en andere amfibieën beginnen aan hun jaarlijkse migratie. En binnenkort toveren bloemen en vlinders je tuin om in een heuse kleurbom.
Hoe je dit alles van dichtbij beleeft? Daar heeft SWAROVSKI OPTIK de perfecte oplossing voor. Dankzij hun verrekijkers en telescopen spot je elk detail en zie je het ongeziene. Hieronder verklappen we met welke drie creaties je onze natuur nog beter leert kennen.
Geweldige visie binnen handbereik
Inzoomen op de natuur hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Vergeet dus die zware verrekijkers en maak kennis met de CL Pocket. Deze kleine, lichte kijker past niet alleen in je handpalm, maar ook in je jaszak. Je neemt hem letterlijk overal mee naartoe en haalt hem boven in een simpele handomdraai. Zodra je door de lens kijkt, ervaar je een superieure optische kwaliteit. En dat in gelijk welke weersomstandigheid, op eender welk terrein.
Soorten identificeren in een vingerknip
Is dat nu een spreeuw of een lijster? Een heggen- of een huismus? Dankzij de dG (digital Guide) bestaat er helemaal geen twijfel meer. Met een druk op de knop stuurt deze innovatieve verrekijker een foto of een filmfragment naar je smartphone. Een slimme app analyseert je beeld en vertelt je meteen welke vogel- of diersoort zich voor je lens presenteert. Omdat je jouw observaties nadien stockeert op je gsm, geniet je later heerlijk na en deel je jouw belevenis makkelijk met familie en vrienden. De natuur verkennen was nog nooit zo leuk.
Met de geïntegreerde wifi-hotspot op de dG kunnen verschillende mensen de livestream van je observaties volgen binnen een bereik van 5 meter. En natuurlijk kun je al je foto’s en video’s ook meteen delen op sociale media via je smartphone.
Opgaan in een adembenemend decor
Droom je er ook wel eens van om het landschap echt te beleven? Om door een telescoop te kijken die zo krachtig is dat het lijkt alsof het landschap je volledig opslokt? Reis dit voorjaar dan Natuurpunt achterna. Om de 20ste verjaardag van de organisatie te vieren, rijdt een interactieve natuurcontainer door het land. Zoek dus een container in je buurt en kom binnen vanalles te weten over onze fauna en flora. Boven op het dak wacht de ST Vista je op. Deze grote outdoor telescoop toont hoe je waanzinnig mooi een landschap wel kan zijn.
De wereld behoort aan hen die schoonheid kunnen zien. Ervaar het ogenblik.