Met haar nieuwste lijn zet Royal Botania design op hoge poten: Styletto. Een minimalistisch model met slanke vormen dat de grens tussen in- en outdoor design meer dan ooit doet vervagen. Styletto maakt een elegant statement door stijl, esthetiek en comfort te combineren tot een bruikbare en uitgebreide collectie tuinmeubelen, gaande van stoelen tot modulaire lounge.
Zitcomfort op killer heels: Styletto knipoogt met haar naam en vormgeving naar de fijne naaldhak. Een inspiratie die zich sierlijk weerspiegelt in de langgerekte licht-conische poten van de meubellijn. De Styletto-stoelen benadrukken hun inspiratie met een rechte lijn van armleuning naar achterpoot, scherp als een killer heel, zonder in te boeten aan comfort. Want de stoelen zijn niet alleen in pure uitvoering zonder stoffen bekleding beschikbaar; voor wie design toch liever op een kussentje heeft, is er een waaier aan mogelijkheden om in de rugleuning en zitting een aangenaam kussen te integreren.
Minimalisme à la carte: Ook voor de eet-, lounge- en bijzettafels catert Royal Botania naar smaak. Drie soorten tafels beschikbaar in een haast eindeloze reeks combinaties van frame + blad. De bijzettafels komen in drie verschillende groottes, variërend van 40 cm diameter tot 75 cm, drie hoogtes (28, 35 en 40 cm) en uitvoeringen voor het tafelblad in teak, lavasteen en keramiek.
De eet- en loungetafels zijn telkens beschikbaar in 2 hoogtes: een standaardhoogte van 75 cm en een lage versie van 67 cm voor de eettafel, en een hoge versie van 50 cm en een lage van 35 cm voor de loungetafel. Voor het tafelblad biedt Royal Botania bij Styletto drie opties aan: een ovaal blad, een ellipsvormig en een rond. Respectievelijk beschikbaar in de volgende lengtes: 220 of 300, 250 of 320 en 120 of 160.
Schoenen in de zetel : Gooi de benen omhoog en hou die schoenen vooral aan, want Royal Botania voorziet in het Styletto-gamma ook een duurzame lounge. Dankzij een slim modulair systeem, moet de lounge qua keuzemogelijkheden niet onderdoen voor de Styletto-tafel. Drie types zitelement maken de basis van de lounge: een 1-zit van 72x72 cm, een 2-zit-element van 144x72 cm en een 3-zit-basis van 216x72 cm, waarvan bij deze laatste kan gekozen worden voor een kantelbaar deel zodat de lounge een waardig ligbed is. De rug- en armsteunen kunnen, net als de lounge-tafelementen, vrij geplaatst worden voor een unieke uitvoering voor al even unieke levensgenieters.
Puy du Fou: Belgen belangrijkste buitenlandse bezoekers sinds 2019
In het Franse themapark Puy du Fou vergeet je de 21ste eeuw en word je ondergedompeld in het tijdperk van jouw keuze. Unieke spektakels, adembenemende decors en special effects laten een blijvende indruk na. Een magie die de Belgen altijd weer betovert. Als grote fans van dit park in de Vendée hebben de Belgen hun eerste plaats onder de buitenlandse bezoekers behouden. Door de verdubbeling van het aantal Belgische bezoekers dit jaar ten opzichte van 2020, zijn ze op weg om het niveau van 2019 weer te halen.
Overweldigend, fantastisch, magisch, uniek…: de bezoekers van Puy de Fou komen woorden tekort om de sfeer te beschrijven. En in deze moeilijke periode hebben we er meer dan ooit nood aan om er even tussenuit te knijpen, te dromen en ons te laten meeslepen in een wereld vol pure ontspanning en plezier.
De Belgen op kop
Ook in deze pandemie blijft Puy du Fou bezoekers lokken die op zoek zijn naar een uitje. Hun verwachtingen worden nog altijd meer dan ingelost. Dat blijkt uit de laatste bezoekerscijfers van het park. Want ondanks een zeer logische daling in 2020 is het aantal bezoekers opnieuw sterk gestegen dit jaar.
En onder die bezoekers vinden we zeer veel Belgen. Ze vormden zelfs de grootste groep buitenlandse bezoekers in 2019, 2020 én opnieuw in 2021. Terwijl ze met 40.000 waren in 2019 en vervolgens met maar 17.000 in 2020, is hun aantal dit jaar opnieuw geklommen tot 30.000. Dat is bijna het dubbele van vorig jaar. Dat bewijst dat de Belgen ondanks de coronamaatregelen trouw blijven aan dit park, dat al heel wat prijzen heeft weggekaapt dankzij de hoogstaande kwaliteit van de shows en attracties, waarin acteerprestaties de hoofdrol spelen. Zoals David Nouaille, adjunct-directeur-generaal van het park, het perfect samenvat: “Mensen raken blijft het belangrijkste van live entertainment.”
Nieuw en succesvol
Een andere reden voor deze niet-aflatende populariteit zijn de nieuwigheden die elk seizoen weer opduiken. Daarbij streeft het park al sinds zijn ontstaan naar perfectie en realisme. Een van de meest recente spektakels is Les Noces de Feu, dat is uitgeroepen tot beste show van het jaar 2020. Een perfecte harmonie van water en vuur, van intimiteit en grandeur. Dansers met lichtgevende kostuums en gigantische decors duiken op uit de diepten van het meer. Dit muzikaal begeleid avondspektakel neemt de toeschouwers mee op een poëtische reis naar de romantiek van de 19e eeuw.
Een ander succesverhaal is het onlangs geopende hotel Le Grand Siècle, dat zijn gasten meeneemt naar de tijd van de Zonnekoning. Dit hotel is geïnspireerd op het intiemste kasteel van Lodewijk XIV. De Zonnekoning heeft het kasteel van Versailles aanzienlijk uitgebreid om er ambassadeurs en zijn hof te ontvangen. In Marly heeft hij evenwel een ander kasteel gebouwd, dat hij voorbehield voor zijn vrienden en intimi. Dit majestueuze gebouw werd tijdens de Franse Revolutie vernield, maar is in al zijn glorie nagebouwd in Puy du Fou, met 8 geweldige, lichtrijke lodges en een schitterend restaurant met 500 plaatsen. Het geheel is afgewerkt met sublieme Franse tuinen die van dit hotel een heerlijke, rustgevende plek maken.
De hartjesslippers van Freedom Moses vormen het ultieme Valentijnscadeau voor de hele familie
‘No plans, good plans!’ Dat is de nieuwe mantra van Freedom Moses, het merk van de hippe veganistische slippers. Niets moet, alles mag. Ook voor Valentijn! In de nieuwe collectie van de funky slides zit nu ook een lovey-dovey model met een print vol hartjes. Ideaal voor een romantisch weekendje weg, voor een deugddoend saunabezoek of voor een zalig dagje thuis relaxen. De trendy sandalen zijn geschikt voor de hele familie en vormen zo het perfecte Valentijnscadeau. Eerlijk, bestaat er een mooier geschenk dan fun & comfort?
Valentijn staat weer voor de deur. De planners onder ons weten al een jaar op voorhand waarmee ze hun geliefde dolblij zullen maken. Anderen zijn op 13 februari nog steeds koortsachtig op zoek naar het perfecte geschenk. Search no further! Freedom Moses bracht unieke hartjesslippers op de markt. Het lovey-dovey design bestaat in 2 kleuren, roze en wit, en brengt de hele familie in no time in een liefdevolle Valentijnsmood.
Love is all around
Trek je er met Valentijn graag avontuurlijk op uit? Of geniet je liever van een stressvrij dagje thuis? Met de slides van Freedom Moses ben je meteen op pad voor een chille ervaring, alleen, met je partner of met de hele familie. Een dagje spa, een weekendje weg of een date met de vriendinnen waren nog nooit zo relaxerend!
De slippers zijn 100% veganistisch, cruelty-free en gemaakt uit de recycleerbare stof PCU. Bovendien ruiken ze naar melk en honing, een subtiele knipoog naar de Israëlische designer Sarah Gurt.
Op ieder potje
Ben je niet echt het romantische type? Vergeet de hartjes en laat je verrassen door de speelse kleuren van de andere modellen.
De slippers van Freedom Moses zijn verkrijgbaar via de website of vind een winkel in je buurt via de store locator.
Julie Van den steen lanceert tijdloze capsulecollectie met CKS
CKS X Julie Van den Steen
Vlaamse presentatrice Julie Van den Steen fantaseerde al jarenlang van een eigen kledingcollectie. Na eindeloos schetsen en tekenen tijdens de lockdown voegde zij de daad bij het woord. Samen met het Belgische modemerk CKS brengt ze de tijdloze collectie ‘Head in the Clouds’ op de markt. Opvallend in de capsule zijn de mannelijke items die een vrouwelijke touch kregen, en omgekeerd. ‘Draag de stuks waar jij je zelfzeker in voelt. Niet twijfelen, gewoon doen!’, aldus Julie. De vrolijke collectie straalt vanaf 27 januari in de rekken van de CKS-winkels en is ook online verkrijgbaar.
Waar het hart van vol is
Op de set van een promotiefilm voor CKS vertelt Julie honderduit over de schetsen die ze tijdens de lockdown maakte. Ze vond inspiratie in haar favoriete kledingstukken uit haar kast. Ze paste haar schetsen zo aan, totdat die er exact uitzagen hoe zij het wilde. CKS was geboeid door haar passionele uitleg en vroeg aan Julie om deels voort te bouwen op die schetsen. Deze tekeningen vormen nu de basis van de pre spring capsulecollectie.
Niet zomaar het gezicht van
Talrijke moodboards werden besproken en aangepast tot alles helemaal goed zat, en het ook als geheel qua kleuren bij de rest van de CKS collectie paste . Samen met een technisch tekenaar en een trendwatcher ging Julie aan de slag. “Ik gaf op voorhand aan dat ik niet zomaar het gezicht van een bestaande collectie wilde worden. De capsule zou mijn eigen stempel dragen. Soms was het geven en nemen, maar CKS luisterde naar mijn visie en gaf me voldoende vrijheid. Daar ben ik CKS erg dankbaar voor.”
Roze tinten en retro vibes
De capsule 'Head in the Clouds' is haar naam waardig: dromerige kleuren, wolkenprints en retro fits katapulteren je rechtstreeks naar de jaren '80, met een knipoog naar Scandinavische mode. Een lichtroze jurk, een zalmroze powersuit, bordeaux co-ords en een mouwloze vest,… Feel good is waar het in deze collectie om draait.
Van nature milieubewust
Een duurzame insteek voor ogen houden was voor Julie een belangrijke factor tijdens het creatieproces. Ze is trotse eigenaar van een Instagram- en Vinted account* waarmee ze tweedehandskledij verkoopt, en is organisator van meerdere closet sales. “De kledingstukken in de collectie zijn tijdloos en combineerbaar met andere items die misschien al in je kleerkast hangen. Bovendien zijn ze geschikt voor alle leeftijden en kan je ze dragen op meerdere gelegenheden, zowel op een sollicitatiegesprek of op een avondje uit. Zo neem ik niet deel aan de fast fashion industrie die in onze huidige maatschappij leeft.”
*Weetje: de helft van de opbrengst van haar verkochte stuks op Vinted doneert pet lover Julie aan een dierenasiel.
Blakend van zelfvertrouwen
“Als ik in een slechte bui ben, grijp ik bewust naar de fleurigste stukken in mijn kleerkast. Kleren verklappen veel over je persoonlijkheid, en maken de vrouw én man,” vertelt Julie. Dat zo’n stralende verschijning een vrolijke collectie ontwierp, verbaast niet. Als grote fan van Isabel Marant creëerde ze trendy maar tijdloze stukken waar zowel vrouwen als mannen zich goed in voelen. “Een paar van mijn mannelijke vrienden hebben mij al verteld dat ze de roze blazer op de launch party zullen dragen,” gaat Julie verder. “Geweldig, toch?” De opzet van de collectie? Dat de kledij je zoveel zelfvertrouwen geeft dat je werkelijk alles aankan.
De publieksfavoriet
“Tijdens de laatste opnames op het werk droeg ik iedere dag een ander stuk uit mijn eigen collectie. Zo kon ik al een beetje aanvoelen welke kledij in de smaak valt bij het grotere publiek. Over de blouse met de split en de lange pull die je als kleed kan dragen, heb ik al veel complimenten gekregen. Mijn favoriet? De bordeaux deux-pièces, absoluut! Ik ben al jaren zot van die retrostijl.”
Hoewel Julie perfectionistisch is van aard, is ze ontzettend tevreden met het resultaat. “Heel eerlijk? Wanneer ik iemand over straat zie lopen met een stuk uit mijn collectie met CKS, vraag ik 100% zeker om een selfie met hem of haar!” lacht Julie.
Dromen van de toekomst
Naar eigen zeggen leerde Julie veel bij van het designteam bij CKS. Stiekem heeft ze ambitie om haar ontwerpersdroom nog verder te zetten. Wie weet start ze, met haar hoofd in de wolken, wel een eigen label in de toekomst…
Praktisch: De collectie is beschikbaar vanaf 27 januari in de winkels en online via de webshop.
Belgische multibrand concept store Juttu zet vanaf 18 januari het Belgische duurzame sneaker brand Komrads in de schijnwerpers. Het schoenenmerk, bekend van de iconische jaren '50 sovjetsneaker, prijkt twee maanden lang in de Juttu Pop-Up space. De items beschikbaar bij Juttu zijn tegelijk trouw aan het originele zwart-wit design, maar Juttu zou Juttu niet zijn als er geen focus was op de nieuwe, kleurrijke versies en op de collectie gemaakt uit appelleder.
Komrads werden voor het eerst in de jaren ’50 gemaakt in de Sovjetunie, als antwoord op de Amerikaanse Converse All Stars. Een ‘kameraad voor het volk’. In de jaren ’90 domineerden Komrads – aka foempies of CeBo’s – ook bij ons het straatbeeld en menig festivalweide. De productie werd echter stopgezet in 2009, toen de Oost-Europese fabriek Czech Boots (CeBo) zich enkel nog wou toeleggen op het maken van werkschoenen en regenlaarzen. Twee Belgen, waaronder Content Cowboy Mark Vandevelde, reanimeerden de cultklassieker, bleven trouw aan het originele zwart-wit-rood design maar voegden ook nieuwe, kleurrijke versies toe. Bovendien krikten ze de kwaliteit van de schoen op door opnieuw te werken met hard canvas en een dikke rubberen zool. De muzikanten van DEUS en Sir Yes Sir zijn alvast – opnieuw? - fan!
De eerste Belgische 100% vegan sneakercollectie
Komrads bracht de allereerste 100% vegan sneakercollectie uit in België, gemaakt uit appelleder en gerecycleerde materialen. Het voornaamste idee: slow fashion binnen de mode-industrie in de hand helpen met een tijdloos design, ontworpen met respect voor natuur én mens. Komrads gelooft in een circulaire toekomst, waardoor de sneakers ontworpen om lang mee te gaan, met het oog op recyclage. Belgisch, duurzaam en überhip: een perfecte match met de eigen waardes en esthetiek van Juttu.
Uitgeklapt staat netjes: een extra slaapplek komt uit de kast
» Uitklapbare slaapvoorzieningen van Camber - » Telkens vorbereid op visite
Wie compact woont, maar graag een extra slaapplaats voorziet, moet slim zijn. Komen de kleinkinderen met plezier bij oma en opa logeren? Of bied je je gasten na een avondje tafelen uit voorzorg een veilig bed aan? Camber klapt je interieur uit! Iedere ruimte – van living tot hobbykamer – transformeert de maatkastenspecialist naar een slaapplek door een uitklapbaar bed op te bergen in een kast op maat. Zo heb je altijd een comfortabel bed op zak, dat overdag netjes opgeborgen zit en plaats bespaart. Twee vliegen in één klap!
Camber
Met meer dan 25 jaar ervaring als 100% Belgisch bedrijf met 19 showrooms en meer dan 210 werknemers, heeft Camber een uniek concept in ons land. Camber ontwerpt en realiseert kasten en opbergoplossingen op maat dankzij een bijzondere mix van creativiteit, passie en vakmanschap.
Camber staat garant voor maatwerk van A tot Z. In elke fase van een project werkt de maatkastexpert samen met de beste specialisten: van interieurarchitecten en meubelplaatsers tot een eigen voltallig technisch en logistiek team. Zo kan tot in de kleinste details een kast of opbergoplossing op maat worden gerealiseerd, dat ook nog eens volledig binnen de stijl van iemands persoonlijkheid en interieur ligt. Camber staat dicht bij de klant en zijn of haar behoeften
Volgens een artikel in Forbes, gebaseerd op de studie van de GAP jeans afdeling, mag Valletta zich de beste wellness-stad van Europa kronen. De studie vergeleek 28 Europese hoofdsteden op basis van verschillende criteria.
Valletta mag zich, volgens de studie van GAP, de wellness-hotspot van Europa noemen. Met een score van maar liefst 100 punten op de wellnessindex gaat Valletta Brussel (88 punten) en Helsinki (87 punten) voor. De Maltese hoofdstad haalde het vooral dankzij haar uitgebreid gezondheids- en fitnessbeleid, 21 hardloopclubs, 13 kuuroorden en gemiddeld 3.625 uren zonlicht per jaar.
De studie analyseerde 28 hoofdsteden van de EU en het Verenigd Koninkrijk en onderzocht verschillende factoren die bijdragen aan welzijn. De criteria waren onder andere: De hoeveelheid luchtvervuiling - Het percentage groene ruimte - Het aantal hardloopclubs per inwoner (per 100.000 mensen) - Het aantal sportscholen per inwoner - Het aantal kuuroorden per inwoner - Aantal Google-zoekopdrachten naar gezonde voeding en snacks per inwoner - Het aantal uren zonlicht - De kwaliteit van het drinkwater
Terug naar Valletta: ondanks dat het de kleinste hoofdstad van Europa is, heeft de stad erg veel te bieden. Naast prachtige bouwwerken en een rijke geschiedenis, is het ook de hotspot voor al wie graag met zijn gezondheid bezig is. Wij geven je graag enkele tips voor een leuke, gezonde vakantie.
Start je dag mindful
Sluit je aan bij een groep of ga alleen op pad, in Valletta zijn er verschillende parken met een fantastisch uitzicht om je dag te starten met een yogasessie. De Lower of Upper Barrakka Gardens, het plein aan de Triton fontein, de Hastings Garden, er is keuze genoeg. Het mediterrane klimaat zorgt voor een aangename temperatuur waardoor een buitensessie de ideale start van je dag is.
Loop, skeeler, fiets... rond Valletta : Hoe je je ook het liefst verplaatst, er is voor ieder wat wils. Wie een toertje gaat lopen, zal zijn ogen uitkijken. Doordat Valletta omringd is door de Grand Harbour heb je een prachtig zicht om elke hoek. Train je beenspieren en loop de vele trappen op naar het centrum van de stad. Je zal beloond worden met een magnifiek uitzicht over de stad en de haven. Wie zich liever op wieltjes verplaatst, kan een toer doen op de promenade aan het water, die de hele stad omringd. De uitzichten stellen nooit teleur.
Vitamine Valletta : We weten allemaal dat vitamine D belangrijk is voor je. Het geeft je energie, is goed voor je weerstand, zorgt voor stevige botten... Net daarom is een citytrip naar Valletta wat je nodig hebt: de Maltese hoofdstad mag zich de zonnigste hoofdstad van Europa noemen met gemiddeld maar liefst 3.625 zonuren per jaar. Ter vergelijking, in België ligt dit gemiddelde op zo'n 1.564 zonuren per jaar.
Je bent wat je eet : Maltezers houden van lekker eten. En wie zegt dat lekker eten niet gezond kan zijn? In Valletta vind je verschillende restaurants die zich focussen op lekker en gezond eten. Zo moet je zeker eens langsgaan bij Soul Food, een veganistisch restaurant met een Italiaanse touch. Bij NO.43 geniet je van een gezonde lunch met keuze uit verschillende salades, sandwiches, vegan cakes en nog zo veel meer. ’s Avonds kan je aanschuiven bij Under Grain, die als een van de eerste restaurants in Malta een Michelin ster kreeg. De chef werkt veel met verse lokale vis en de lekkerste groenten van het eiland.
Wil je meer weten over Valletta en Malta? Surf dan naar www.visitmalta.com.
Keramiek, c'est fantastique! Een interieur vol keramisch karakter
Integer, loyaal, veelzijdig... Mocht keramiek een persoon zijn, dan kreeg hij of zij alleen maar eigenschappen toegeschreven van een sterk karakter dat straalt van zelfvertrouwen. Deze stevig gebouwde man of vrouw ontplooit zich graag in eender welke woonstijl – van modern over industrieel tot landelijk. Juntoo laat ook jouw interieur graag kennismaken met het chique, maar stoere ego van keramiek. Het wordt jouw connectie met de trends van vandaag, de hang naar natuur en een tijdloos interieur. Keramiek, je t’adore!
Kleurrijk karakter
Zo veelzijdig de voordelen van keramiek zijn, zo uitgebreid is het kleurenspectrum. Juntoo voegt in 2022 maar liefst 6 nieuwe gedaantes toe aan haar keramisch gamma. Alle nieuwe kleuren kies je – net als de reeds bestaande uitvoeringen – in een volkeramisch blad.
Het witte Calacatta Luxe is gebaseerd op het wereldberoemde Italiaanse Calacattamarmer uit Toscane, een van ‘s werelds kostbaarste en meest gewilde marmersoorten. De combinatie van donkergrijze, inktblauwe, bruine en subtiele gouden aders in contrast met de helderwitte achtergrond zorgen voor een chique en verfijnde uitstraling met een hoge wow-factor.
Nero Marquina vinden we aan de andere kant van het spectrum. Het diepzwarte blad in combinatie met het prachtig patroon van fijne witte aders, zorgt voor een karaktervol contrast. Dankzij deze kenmerkende combinatie krijgt dit tafelblad de luxueuze uitstraling en tijdloze elegantie van een prachtige marmerlook.
Black Obsession bestaat uit vuurgekleurde lijnen die voor een mooi contrast in kleurschakering en patroon zorgen. De kleuren van de lijnen variëren tussen rood en bruin, wat deze tafel een prachtige marmerlook geeft. Het Black Obsession tafelblad is een meerwaarde in elk interieur dankzij zijn luxueuze en warme uitstraling.
Amazonico kent een boeiend dessin met donkere en mysterieuze tinten, die de dichtbegroeide bodem van het Amazonewoud representeren. Dit verfijnde tafelblad heeft een subtiel reliëf wat in combinatie met de prachtige print zorgt voor een exclusieve look.
Het Mar Del Plata blad heeft een stijlvolle print met een patroon van losse witte strepen op een grijze achtergrond. Het golvende effect wordt versterkt door het subtiele reliëf in het tafelblad, wat zorgt voor een fascinerend effect dat stromend water nabootst. Glanzende spikkels van glitterdeeltjes over het hele oppervlak creëren bovendien een prachtig parelmoereffect.
Tot slot vervolledigt Aspen Grey het rijtje. Dit matgrijze steendecor is geïnspireerd op de Aspen-natuursteen. Doorheen de hele plaat zijn er ontelbare, willekeurig gestrooide micro-elementen aan toegevoegd. Daardoor krijgt het tafelblad meer diepte, meer uitstraling en meer karakter.
Een hoekje af
Bij een creatieve geest is een hoekje af dagelijkse kost. Het Ceramo tafelblad neemt dat zelfs letterlijk: van bootvorm tot rond, en met een nieuwe ovalen telg in de familie. Je mixt and matcht het keramisch blad bovendien met poten naar keuze. Juntoo verrast je met 4 ovale afmetingen (180 x 110cm (nieuw), 220 x 120cm, 250 x 130cm en 300 x 140cm (nieuw)) en 2 kleinere afmetingen (rond: Ø100 en bootvorm: 180 x 100cm). Alle keramische bladen kunnen verkregen worden voor zowel eet- als salontafels. Zo passen ook je salon en eetkamer bij elkaar!
Een hart van steen
Naast keramische bladen, pakt Juntoo graag uit met een marmeren parel voor op je salontafel. Ondertussen al geliefd in menig interieur: het marmeren blad Pietro. Deze stenen kanjer spreekt boekdelen, want als statement piece neemt het zonder veel uitleg het woord in je interieur. De prachtige nerventekeningen en het subtiele kleurverloop geven meteen een chique uitstraling aan je woonkamer. Pietro komt in 2022 in 5 nieuwe kleuren en dat in 4 verschillende diameters (40, 50, 75 & 100 cm). Kies ‘m in Dark Indian Green – een warm marmer met een indrukwekkend spectrum aan intense groentinten, Dark Coffee – zwart met waterverf patronen van fijne witte aders, Tundra Gold – een mix van verschillende marmerkleuren die een terrazzo-look creëren, het zachte Crystal Light Emperador dat perfect de balans weet te vinden tussen bruin- en beigetinten en Lunar Marble – een donkergrijs marmer met zwarte nuance.
Krijg je maar geen genoeg van marmer? Kies voor enkele deco-items om je interieur te vervolledigen, zoals matching marmeren vazen, schalen en kubusvormige bijzettafeltjes van Juntoo. www.juntoo.be
Holland America Line pakt uit met 'Have it All+' promotie. De Have it All+ promotie omvat o.a.: gratis hut upgrades en populaire extra’s zoals WIFI, drankenpakket, landexcursies, specialiteitendiners en boordtegoed. Gasten die voor 20 januari 2022 een cruise boeken, krijgen tot $200 boordtegoed om tijdens de cruise te spenderen
Het promotioneel seizoen in de cruisesector, ook wel ‘Wave Season’ genoemd, is deze maand van start gegaan. Voor gasten die een cruise willen beleven in 2022 of 2023 is dit hét moment om te boeken en te profiteren van de beste voordelen. Holland America Line zet het ‘Wave Season’ in met de promotie *Have It All+. Als je tussen nu en 28 februari 2022 een cruise boekt bij Holland America Line voor een cruise die plaats vindt tussen de zomer van 2022 en de lente van 2023, dan profiteer je van vele interessante voordelen: gratis hut upgrades met daar bovenop de gratis extra’s uit het ‘Have it All’ premium pakket, zijnde gratis landexcursies, drankjes, diners in specialiteitenrestaurants en WIFI.
Als bonus ontvangen gasten die voor 20 januari 2022 een cruise boeken ook nog tot $200 gratis boordtegoed en dat per geboekte hut, het bedrag van het boordtegoed is afhankelijk van de lengte van de cruise. "Door nu onze meest aantrekkelijke aanbieding voor deze traditionele 'Wave Season’ boekingsperiode te lanceren, willen we iedereen aanmoedigen om nu al na te denken over de vakantieplannen voor volgend jaar en vroeg te boeken", aldus Gus Antorcha, president van Holland America Line. "De ervaring van het cruisen is op zichzelf al van grote waarde en als je daar onze tijdelijke promotie Have It All+ bij optelt, is er voor onze gasten geen beter moment om nu hun volgende cruisevakantie naar bestemmingen over de hele wereld te plannen."
De voordelen van de Have it All+ promotie op een rij:
• Gratis hut upgrades: Gasten kunnen een hut met zeezicht boeken voor de prijs van een binnenhut, en een hut met privé-balkon voor de prijs van een hut met zeezicht. Upgrade naar de volgende hoogste hut categorie bij het boeken van bepaalde categorieën.
• Boordkrediet: Afhankelijk van de duur van de cruise, ontvangen gasten tot $200 boordkrediet per geboekte hut. Dit tegoed kan o.a. worden gebruikt om te genieten van een diner in een van de specialiteitenrestaurants aan boord, landexcursies, spa behandelingen, aankopen in de gift shop.
• Landexcursies (onderdeel van de ‘Have it All’ tarieven): Afhankelijk van de lengte van de cruise, krijgen gasten tot drie excursies ter waarde van $100 per excursie. Je hebt de keuze uit duizenden tours over de hele wereld - van actieve avonturen en smakelijke culinaire ervaringen tot historische verkenningen en culturele ontdekkingen.
• Signature drankenpakket (onderdeel van de ‘Have it All’ tarieven): Gasten genieten van een grote selectie wijnen, bier, sterke dranken, cocktails, frisdrank, water, koffie en meer. Tot 15 drankjes per dag en de bar servicekosten zijn inbegrepen.
• Specialiteitenrestaurants (onderdeel van de ‘Have it All’ tarieven): Tijdens je cruise geniet je in het hoofdrestaurant en het Lido buffetrestaurant van heerlijke gerechten. Als je nog een level hoger wil, dan geniet je voor een kleine surplus in een van de specialiteitenrestaurants aan boord. Echter met de huidige promotie kan je, afhankelijk van het schip en de duur van de cruise, tot drie avonden, zonder bij te betalen, genieten van een zalig diner in een van Holland America Line's bekroonde specialiteitenrestaurants. Het ‘Pinnacle Grill’ restaurant is het ultieme high end steakhouse op zee, terwijl je in het Aziatische Tamarind restaurant proeft van de culinaire smaken en gerechten uit Zuidoost-Azië, China en Japan. In het Canaletto restaurant waan je je even in Italië waar authentieke Italiaanse gerechten worden geserveerd. Alles op hoog culinair niveau, een van de sterktepunten van Holland America Line.
• WIFI Surf Arrangement (onderdeel van de ‘Have it All’ tarieven): Blijf verbonden terwijl je weg bent van huis. Met het WIFI pakket kunnen gasten hun favoriete sites bezoeken, e-mail checken, nieuws volgen en meer.
Met de Have it All+ promotie kunnen reizigers Alaska, het Caribisch gebied, Mexico, Noord-Europa, het Middellandse Zeegebied, het Panamakanaal, Canada/Nieuw Engeland, Hawaï, de Stille Zuidzee, Zuid-Amerika en Antarctica, Australië en Nieuw-Zeeland, de Amerikaanse kust/Stille Oceaan en nog veel meer verkennen. Ook de Alaska Cruisetours, die een Alaska cruise combineren met een landarrangement naar Denali en de Yukon, zijn inbegrepen.
De Have It All+ tarieven starten vanaf € 1.199,- p.p. voor de 8-daagse Noorse Fjorden cruises (met vertrek en retour vanuit Nederland, dus geen vluchtkosten) inclusief het ‘Have it All+’ pakket. Voor de 8-daagse cruises in de Middellandse Zee met de daarop ook geldende Fly & Cruise aanbieding (op geselecteerde cruises zijn dan ook de vluchten en luchthaventransfers inclusief) starten de tarieven vanaf € 1.149,- p.p. inclusief het ‘Have It All+’ pakket.
*De Have It All+ promotie is niet geldig op de Grand Voyages cruises (combinatie van cruises) of cruises van vijf dagen of minder. Hut upgrades zijn op basis van beschikbaarheid.
Voor meer informatie over Holland America Line, raadpleeg een reisagent, bel 1-877-SAIL HAL (001-877-724-5425) of bezoek hollandamerica.com
n de Italiaanse Alpen? Sky Alps vliegt je er rechtstreeks naartoe
Wie deze winter op de skilatten wil staan, hoeft niet ver te zoeken naar een sneeuwzekere, geweldige wintersportvakantie. De luchtvaartmaatschappij Sky Alps voert je namelijk twee keer per week vanuit Brussel rechtstreeks naar het Italiaanse Bolzano. Je landt er pail in het fenomenale Dolomietengebergte, dat door Unesco uitgeroepen werd tot werelderfgoed.
Vergeet dus die autorit door Oostenrijk. Elke vrijdag en maandag vlieg je op slechts anderhalf uur tijd naar Zuid-Tirol in Italië, waar je door de mooiste skigebieden van Europa zoeft. Niet alleen ideaal voor een uitgebreide vakantie maar ook voor een intensieve shortski tijdens het weekend.
Veilig op de piste
Je bent er altijd zeker van een prachtig, vers sneeuwtapijt én een stralende zon. En dat is best exclusief: de Italiaanse skipistes zijn momenteel namelijk één van de weinigen die de deuren al openen.
Zorgvuldig, precies, gewetensvol, zo omschrijven de mensen die Zuid-Tirol kennen de regio het best. Het is ook een treffende omschrijving voor de manier waarop ze de veiligheid en gezondheid van iedereen garanderen, of het nu inwoners of gasten zijn.
Iedereen die over een Covid Green Pass beschikt, is er welkom. Samen met het dragen van een mondmasker geeft dit toegang tot een breed scala aan diensten. Meer details zijn beschikbaar op de website.
Bolzano en Zuid-Tirol
Na een comfortabele vlucht – die je trouwens al boekt vanaf € 135 per persoon – verken je het bruisende Bolzano. Je flaneert langs eeuwenoude huizen, musea en monumenten. En dat terwijl gigantische bergketens de achtergrond decoreren. Je schuift aan in gastvrije, gezellige restaurants. Daar proef je van een verfijnde Alpien-Mediterrane keuken boordevol verse streekproducten.
In en rond Bolzano bots je op een pak fantastische designhotels, traditionele berghutten en gezinsvriendelijke B&B’s. Je overnacht er in weelderige kamers, met zicht op de uitgestrekte natuur. Extra leuk: veel logies beschikken over uitgebreide wellnessfaciliteiten. Ideaal om op te warmen na een verkwikkende dag in de gezonde buitenlucht.
Sportieve wintervakantie
En die buitenlucht heeft heel wat voor jou in petto. De wintersportregio Dolomiti Superski (Sella Ronda) schotelt je maar liefst twaalf skigebieden, 1.200 kilometer aan skipistes en 1.117 langlauftrajecten voor. Daarmee is het Italiës grootste skibestemming. Zowat alle pistes en valleien zijn met elkaar verbonden, via zo’n 450 hypermoderne kabelliften. Daardoor glij je van het ene hoogtepunt naar het andere.
Of je nu een beginnende langlaufer of een ervaren skiër bent, Dolomiti Superski legt iedereen zalig in de watten met een sportieve uitdaging op maat. De regio is dan ook wereldberoemd. Je racet er door enkele onvergetelijke skigebieden, met klinkende namen als Alta Badia, Kronplatz/Plan de Corones, Eggental/Val d’Ega, Seiser Alm en Drei Zinnen.
Je vakantie nu boeken? Surf dan naar www.skyalps.com.
De nieuwste telg in de familie lederwaren van het Belgische merk YUSO is het model Daphné, een praktische en originele handtas en een ideaal accessoire voor de actieve vrouw. Wat dit model zo bijzonder maakt? Het dambordmotief, een origineel spel met kleuren waardoor je de handtas perfect kunt combineren met heel wat verschillende tinten en kledingstijlen.
Daphné bestaat helemaal uit leder en uit een flap met magnetische sluiting. Er is ook een groot en praktisch vak aan de achterkant en de metalen afwerkingen zijn de kers op de taart. Het ideale model om op stap te gaan!
Gaëlle van der Haegen gebruikt recuperatieleder van luxemerken en geeft het een tweede leven door er unieke en verfijnde lederen handtassen mee te vervaardigen. De artisanale productie gebeurt in een atelier in Brussel door onder meer een ervaren lederbewerker. Het merk YUSO doet aan een pure vorm van upcycling met veel respect voor het vakmanschap en voor het milieu. Het label brengt uitzonderlijke creaties uit in stukken leder die zelden of nooit hetzelfde zijn.
Bye puffy eyes! Creëer dagelijks een frisse oogopslag met de nieuwe Cooling Eye Cream van Clay and Glow. Door de speciale, metalen applicator wordt de huid gekoeld en zullen je ogen er uitgerust uit zien. De oogcrème hydrateert en verstevigt de gevoelige huid onder de ogen, waardoor donkere kringen en rimpels rondom de ogen worden tegengegaan. Kortom: een eye cream die alles heeft wat je nodig hebt!
De ingrediënten en hun werkzaamheden op een rijtje
• Shea boter staat bekend om het verminderen van roodheid en zwelling, het genezen van de huid en de ontstekingsremmende eigenschappen. Het kan de huid conditioneren, versterken en kalmeren.
• Avocado olie bevat eiwitten, vetzuren en vitamines (vitamine A, D en E) die helpen bij het hydrateren van de huid en de huid beschermt tegen schadelijke UV-stralen.
• Vitamine C biedt een krachtige bescherming tegen schadelijke factoren (zoals uv-stralen en vervuiling), zorgt voor een frisse en jonger uitziende huid. Helpt bij het verlichten van de huid.
• Vitamine E is zeer hydraterend en kan diep in je huid doordringen, waardoor de huidbarrière wordt genezen. Ook helpt het de huid helderder te maken en bevat voordelen tegen veroudering.
Good to know
Gebruik een kleine hoeveelheid oogcrème en veeg deze van binnen naar buiten uit onder de ogen met de verkoelende, metalen applicator. Geschikt voor dagelijks gebruik én voor de gevoelige huid. Daarnaast is deze crème dermatologisch goedgekeurd, dierproefvrij en vegan (PETA approved). Ze bevat maar liefst 95,7% natuurlijke ingrediënten, is vrij van alcohol, parfum en parabenen en wordt gemaakt in Nederland. Cooling Eye Cream - € 24,95
Vanaf 4 december 2021 online verkrijgbaar op iciparisxl.be en clayandglow.com en vanaf 6 december 2021 ook verkrijgbaar in de ICI Paris XL winkels.
10 miljoen groeigeld voor Goboony: straks grootste deelplatform voor campers in Europa. Camper deelplatform Goboony heeft een mooie investering opgehaald van €6 miljoen, geleid door de Amsterdamse durfkapitaalinvesteerder No Such Ventures. Hiermee kan het zich richten op verdere expansie in het buitenland en zich zo ontwikkelen tot de grootste speler in de branche in Europa. Nu al is Goboony marktleider in België, Nederland, Italië en het Verenigd Koninkrijk. Met hetzelfde doel voor ogen zijn deze maand de activiteiten in Duitsland en Frankrijk gestart. Daarnaast zal Goboony in de nabije toekomst een aantal innovatieve verzekeringsproducten en andere waarde toevoegende diensten lanceren voor huurders en verhuurders.
Goboony heeft de afgelopen jaren een verdriedubbeling in omzet laten zien door te profiteren van de sterke groei van camperbezit in Europa en de toegenomen populariteit van "vanlife" onder jongere generaties. Het bedrijf kwam verder in een stroomversnelling door COVID-19. Goboony pionierde met flexibele reisvoorwaarden waar reizigers bij uitstek op zoek naar waren tijdens de lockdown. Door reisbeperkingen besloten meer en meer mensen om per mobilhome hun eigen land of omringende landen te ontdekken. In België is het aantal boekingen in 2021 al met 183% gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het aantal particuliere eigenaren dat begon met het verhuren van hun camper is verdubbeld ten opzichte van vorig jaar.
Van Nieuw-Zeeland naar Europa : Mark de Vos, CEO Goboony: "Ja, het gaat snel. Het lijkt nog wel als gisteren, dat Foppe en ik in onze camper rondreden in Nieuw-Zeeland en we daarna het idee kregen om een deelplatform in Nederland te starten. In een paar jaar tijd zijn we uitgegroeid tot een internationale community waar eigenaren en huurders elkaar vinden in hun gemeenschappelijke verlangen naar vrijheid en avontuur. Ons eigen avontuur krijgt nu ook een prachtig vervolg dankzij de investering van No Such Ventures. Hierdoor kunnen we nu in versneld tempo onze producten en services uitbreiden naar nieuwe markten."
Marktleider in Europa
Bart Veldman, partner bij No Such Ventures, vult aan: "Wie houdt er nou niet van de vrijheid van reizen met een mobilhome? De laatste jaren is deze trend alleen maar sterker geworden. Goboony biedt campereigenaren de mogelijkheid om hun bezit te delen met anderen om (een deel van) hun kosten te dekken of zelfs een verdienmodel te ontwikkelen. Mark, Foppe en hun team hebben ons laten zien dat ze hun missie "share the freedom" ademen. No Such Ventures is ervan overtuigd dat Goboony goed gepositioneerd is om Europees marktleider te worden en consolidatie te stimuleren in deze zeer interessante markt."
een assortiment EXTRAordinaire producten voor de feestdagen
De temperaturen dalen en de kerstverlichting betovert onze straten: we tellen officieel af naar de feestdagen! Ter gelegenheid daarvan stelt Carrefour België een nieuw productassortiment voor dat speciaal gewijd is aan de eindejaarsfeesten. Het Carrefour Extra eindejaars-assortiment bestaat uit 200 referenties, van kant-en-klare maaltijden tot uitzonderlijke producten, en volgt de positionering van het merk Extra: gastronomische kwaliteitsproducten tegen lage prijzen... niet alleen voor in het dagdagelijkse leven, maar nu ook voor EXTRAordinaire gelegenheden. Dit jaar vereenvoudigt Carrefour de voorbereidingen voor de feestdagen zonder afbreuk te doen aan de smaak!
Truffels en feestelijke vormen in de kijker
Zoals elk jaar doet Carrefour Belgium haar uiterste best om haar klanten tijdens de eindejaarsfeesten producten aan te bieden die de sterren van de avond zijn. Voor een trendy menu in 2021 zetten wij in op truffels... in alle vormen! Of het nu gaat om een subtiele toets truffelolie of truffelzout om je gerechten op te fleuren of hapjes met truffel en ham om te delen als aperitief... Er is voor elk wat wils.
En omdat zelfs de grootste liefhebbers van de eenvoudige keuken kiezen voor een magische toets op hun feestmenu, heeft Carrefour een reeks heerlijke producten voorzien en dat in leuke en seizoensgebonden vormen. Bladerdeeg met spinazie en gerookte zalm in de vorm van een kerstboom als voorgerecht, stervormige kaaskroketten met truffeltapenade bij het hoofdgerecht of een dessert van roomijs versierd als de Kerstman of een rendier als afsluiting van het feestmaal: de magie is de hele maaltijd aanwezig.
Een heerlijk, gemakkelijk en... goedkoop feest
Een heerlijke feestmaaltijd die klaar is in enkele ogenblikken en dat aan een zacht prijsje. Dit jaar vinden de Belgen bij Carrefour wat ze zoeken voor de eindejaarsfeesten.
Het Carrefour Extra eindejaars-assortiment omvat bijvoorbeeld een mix van 30 feestelijke bladerdeeggebakjes voor het aperitief aan minder dan 3 euro of 750 g kroketten in de vorm van een kerstboom aan 1,79 euro. Miniprijzen voor een stijlvolle nieuwjaarsmaaltijd!
Think Pink helpt nieuwe borstkankerbehandeling door te breken
» Nieuwe behandeling redt tot 20 levens per jaar - » Think Pink wil opleiding in Belgische radiotherapiecentra financieren
Dankzij donaties en fondsenwervingsacties kon Think Pink de afgelopen jaren onderzoek naar een revolutionaire radiotherapiebehandeling bij borstkanker steunen. De nieuwe techniek kan jaarlijks tot 20 levens redden én zware hartaanvallen of longkankersymptomen bij tot wel 100 patiënten helpen voorkomen. Crawlbuikbestraling is een feit. Think Pink wil zich blijven inzetten voor deze revolutionaire behandeling. Daarom financiert de nationale borstkankerorganisatie de komende twee jaar de opleidingen voor zorgpersoneel in Belgische radiotherapiecentra.
Na een borstingreep krijgt meer dan 70 % van de patiënten radiotherapie. Het halveert de kans op herval en verhoogt de overlevingskansen. Vandaag worden bijna alle borstkankerpatiënten in ons land in rugligging bestraald. Buikligbestraling wordt bijna nergens toegepast, maar heeft veel voordelen.
Uniek in België
Sinds 2016 steunt Think Pink het onderzoek naar buikligradiotherapie aan Universiteit Gent, UZ Gent en CHU Namur. Tijdens een zesjarig project ontwikkelden onderzoekers een therapietafel voor radiotherapie van borstkanker in crawlpositie. Daarna bestudeerden ze de groep van patiënten voor wie borst- en lymfeklierbestraling in buiklig uiterst moeilijk is met andere therapietafels.
Meer gerichte bestraling, minder bijwerkingen
Hun studies vergeleken de crawlbuikligtechniek met de beste standaard rugligtechniek. Daaruit blijkt dat de crawlbuikligtechniek verschillende voordelen heeft. Zo zorgt ze voor een kleinere stralingsdosis op longen, hart, schildklier, slokdarm en op de andere zijde van de borst. Daarnaast stellen onderzoekers dat patiënten de helft minder kans hebben om te overlijden aan longkanker of hartfalen veroorzaakt door de straling.
Nieuwe techniek redt levens
Op dit moment staat de gespecialiseerde tafel voor crawlbuikligtherapie helemaal op punt. Het Jules Bordet Instituut in Brussel is het eerste externe centrum waar de nieuwe techniek wordt toegepast. Andere centra kunnen volgen. ‘Als alle centra in ons land op deze nieuwe techniek overschakelen, dan redden we elk jaar 15 à 20 levens en blijven 60 tot 100 patiënten per jaar gespaard van zware hartaanvallen of longkankersymptomen,’ vertelt Think Pink-voorzitter Heidi Vansevenant.
Think Pink investeert in opleiding zorgpersoneel
‘Maar overschakelen betekent investeren. Investeren in therapietafels en in de opleiding van zorgpersoneel. Dat kost geld. En niet alle ziekenhuizen beschikken over de nodige budgetten hiervoor. Think Pink wil de best mogelijke zorg voor alle patiënten en daarom financieren wij de komende twee jaar de opleiding van het zorgpersoneel in de radiotherapiecentra die de overstap willen maken’, besluit Heidi Vansevenant. www.think-pink.be
THINK PINK vraagt aandacht voor borstkanker en financiert wetenschappelijk onderzoek dat de meest voorkomende kanker bij vrouwen bestrijdt. Think Pink heeft vier duidelijke doelstellingen: informeren, sensibiliseren, wetenschappelijk onderzoek financieren en zorg- en nazorgprojecten ondersteunen. Die doelstellingen maakt Think Pink waar via drie fondsen. Zo helpt het Geef om Haar Fonds vrouwen bij de aankoop van een pruik. Met een klein gebaar of extra steun wil het Share your Care Fonds van Think Pink het leven met of na borstkanker makkelijker maken, in en buiten borstklinieken. En het SMART Fonds van Think Pink financiert wetenschappelijk onderzoek naar nieuwe methodes voor opsporing, behandeling en nazorg van borstkanker in België.
Waarom Portugal de ideale bestemming is om de feestdagen te vieren
Wie denkt aan winterse gezelligheid heeft mogelijk niet spontaan Portugal bovenaan zijn lijstje staan. En dat blijkt toch enigszins onterecht te zijn. Want Portugal heeft wel degelijk een aantal stevige troeven in handen om het de kerstfanaten onder ons naar hun zin te maken. Het eindejaarsvuurwerk op Madeira stond namelijk jarenlang in het Guinness Book of Records en de kerststallen van de Alentejo vind je terug op de UNESCO Werelderfgoedlijst. Ook de kerstmarkten van Óbidos, Cascais en Sintra zijn een unieke beleving. En wie graag de skilatten aantrekt kan naar beneden razen in de Serra da Estrela waar ieder jaar een wit tapijt uit de hemel valt. Nog niet overtuigd? Lees dan zeker verder waarom jij dit jaar naar Portugal moet tijdens de kerstperiode.
Omdat de kerststallen van Unesco-formaat zijn
Bijna ieder Portugees gezin heeft tijdens de feestperiode een kerststal in huis, iets waar de Portugezen veel belang aan hechten. De kerststallen die worden gemaakt in Alentejo (Estremoz) zijn zelfs zo bijzonder dat ze een plaats hebben veroverd op de Unesco Werelderfgoedlijst. Het vakmanschap waarmee de typerende kleifiguren gemaakt worden, dateert uit de 17de eeuw. Die figuren dragen regionale kledij van Alentejo of worden aangekleed volgens de religieuze christelijke iconografie.
Omdat het vuurwerk op Madeira onevenaarbaar is
Als er één plaats is op aarde waar je eens nieuwjaar gevierd moet hebben, dan is het Madeira. De traditionele kersttradities mengen zich met intense vreugde en uiten zich in een gevarieerd programma met culturele, etnografische en artistieke evenementen. Zo wordt het amfitheater van Funchal omgetoverd tot een ware kerststal en vullen straten zich met eetkraampjes en livemuziek. Op oudejaarsavond varen tal van cruiseschepen de haven binnen en vullen de heuvels van Funchal zich met locals en toeristen. Dit alles voor het hoogtepunt van oudejaar in Madeira: het magische vuurwerk dat het schopte tot in het Guinness Book of Records.
Omdat je er kan flaneren op kerstmarkten in je t-shirt
De Portugezen zijn momenteel ook bezig met het voorbereiden van hun uiterst charmante kerstmarkten. Zo huisvest het heuveldorp Óbidos een kerstmarkt binnen haar stadsmuren. Virtual reality-simulators mengen zich met echte skihellingen en schaatsbanen en je vindt er kersttreinen, doolhoven, een reuzenrad en draaimolens in overvloed. In Cascais wordt het Parque Marechal Carmona dan weer helemaal opgesmukt met lichtjes en kraampjes. Een absolute must-do is ook een bezoek aan Quinta da Regaleira in Sintra. In dit prachtige kasteel worden verschillende kerstige liveconcerten gegeven. Ook op de Azoren worden de steden rijkelijk versierd.
Omdat je er kerst kan vieren vanuit de lucht
Ook in de Algarve beleef je zinderende actie rond de kerstdagen. Daar vindt ieder jaar namelijk de X-MAS BOOGIE plaats. Vanuit de hele wereld strijken parachutisten neer op het vliegveld van Portimãovoor een reeks van spectaculaire shows in het teken van Kerstmis. Niet spannend genoeg? Dan kan je zelf je sprong wagen bij Skydive Algarve.
Omdat je er ook kan skiën
Alsof het nog niet genoeg is, heeft Portugal nog een winterse troef achter de hand. Serra da Estrela (Centro de Portugal) huisvest de hoogste berg van Portugals vasteland en kent daarom een overvloedige sneeuwval in de winter. Wintersporters kunnen er dus genieten van een ski- of snowboardsessie. Het kleine maar uiterst kwaliteitsvolle skigebied telt vier liften die je vlekkeloos naar 2000 meter hoogte brengen. Dan is het een van de 19 skipistes kiezen waar je van afdaalt.
Omdat je er kan smullen van kerstige lekkernijen
Terwijl op kerstavond bij ons de kamer zich vult met de geur van gevulde kalkoen, smullen alle Portugezen van bacalhau cozido: gekookte kabeljauw. Maar het meest indrukwekkende zijn de traditionele desserten op de kersttafel. Zo is de kerstronk van Portugal de Bolo Rei, meer bepaald: koningscake. Het lijkt een reuze gekristalliseerde bagel met gedroogd gekonfijt fruit. Daarnaast is zoete aardappel ook een gegeerd ingrediënt rond de kerstperiode. Daarmee worden de kerstkoekjes broas castelares gemaakt die je vindt in iedere pastelaria. Bolo de Mel is dan weer de typerende cake van Madeira met specerijen die passen bij de koudere maanden van het jaar: kaneel, anijs en kruidnagel. Heb je een zwak voor oliebollen? Goed nieuws want ook die vind je terug op tafel onder de naam filhoses.
Amsterdam-based fashion brand Scotch & Soda launches three new bag styles to celebrate its new brand identity: The Jordaan – offered in two versions – a faux leather shoulder bag and a crossbody flap bag, as well as The Centraal, a functional foldable tote made with recycled nylon.
Inspired by the free spirit of Amsterdam, the new bags combine functionality with modern design, and display Scotch & Soda’s iconic new ampersand logo. Embracing the symbol of unity at the heart of the brand’s name, the ampersand follows the delicate movement of a thread attached to the eye of a needle, nodding to the craftsmanship that goes into the collections. Scotch & Soda’s new brand identity is featured across the brand’s collections, starting with the new line of bags and the Spring 2022 collection. This follows the launch earlier this year of the Scotch & Soda’s new “Free Spirit” store design concept and the re-designing of the brand’s online store.
Celebrating an iconic district in Amsterdam’s historical canal ring, The Jordaan is the brand’s new go-to bag available in two versions: a small shoulder bag, as well as a medium-sized crossbody flap bag, both characterized by the bold chrome chain featuring the brand’s newly redesigned ampersand.
The Jordaan shoulder bag offers a versatile, edgy day-to-night option. Thanks to its small size and design, it will easily fit on-the-go essentials. Made from faux leather, the reporter bag features a double zip closure, an adjustable shoulder strap and the bold chrome chain. The brand’s new logo is also subtly embossed on the front of the bag. Available in five colourways (black, bordeaux, cognac, beige, and fuchsia), it will retail for €119,95
The Jordaan also comes as a crossbody flap bag – a modern take on a classic style. Easily transitioning from day to night, the bag makes a statement with its bold logo chain. Also made from faux leather, it features an envelope flap closure with the brand’s new logo subtly embossed and a removable shoulder strap. The crossbody bag will be available in three colourways (black, grey, and black/grey) and will retail for €149,95.
The Centraal, the brand’s new foldaway tote bag, offers a uniquely functional option for everyday use. Named after Amsterdam Centraal – the central train station at the heart of the city – The Centraal evokes practicality wherever you need to go. Its two short handles, zipper, small inside pocket and structured, padded base make it suitable for both daily wear and weekend trips. The bag’s functional design allows it to be easily rolled up, when not in use, and secured with a special snap button on the faux leather bottom, which displays Scotch & Soda’s embossed logo. The tote bag will be available in six colourways (black, midnight blue, army green, brown, yellow, and pink), made with 50% recycled nylon, and will retail for €79,95.
Launched on December 6th, the three new bags are available exclusively in Scotch & Soda stores as well as on www.scotch-soda.com for the first season.
Carrefour: winnaars European Food Transition awards
Alexandre Bompard, voorzitter en CEO van de Groupe Carrefour, heeft de prijzen uitgereikt aan de winnaars van de eerste editie van de European Food Transition Awards. Deze online internationale wedstrijd die vorig jaar in oktober werd aangekondigd erkent de leveranciers van het bedrijf die volgens klanten uitblinken op het vlak van maatschappelijk verantwoord ondernemen
Van 16 oktober tot en met 1 november konden de klanten van Carrefour in Europa stemmen voor de meest symbolische producten van de Food Transition via een daarvoor bestemd platform. Tijdens de eerste stemmingsronde kregen de 250 deelnemende producten meer dan 410.000 stemmen. Op 19 november heeft een jury van internationale experts de winnaars gekozen. De producten werden geselecteerd omdat ze 4 belangrijke thema’s van de voedingstransitie respecteren: gezonde producten, verpakking, klimaat en biodiversiteit.
Er werden 9 prijzen uitgereikt die overeenkomen met 9 categorieën: Zoute kruidenierswaren: Barilla - Spaghetti n°5, duurzaam geproduceerd, met een kartonnen verpakking - Zoete kruidenierswaren: Kellogg's - Special K, voor een verpakkingsreductie die 70 ton plastic en karton per jaar bespaart. - Bereide gerechten, vers en diepvries : McCain - French Fries Tradition, voor zijn locale oorsprong met productie in Frankrijk waarbij aardappelen van duurzame landbouw gebruikt worden - Zuivel en desserts: Lactel – Biologische halfvolle melk, voor een fles biologische melk die bijdraagt tot het behoud van de biodiversiteit, betere beloning voor boeren en dierenwelzijn. - Dranken: Alvalle - Gazpacho Original, voor zijn 100% natuurlijke ingrediënten en met de hand geplukte verse groenten van lokale coöperaties - Babyproducten: Luiers - Harmonie Hybrid pampers, de eerste half herbruikbare en half wegwerpluier die 20% minder afval genereert - Huishoudelijke artikelen en schoonmaak: Ariel - Pods All in 1 Koud Wassen, efficiënte tabletten voor lage temperaturen die koud wassen mogelijk maken waardoor de CO2-voetafdruk verminderd wordt - Parfumerie: Garnier – Honing shampoo bar van Ultra Doux, vanwege het plantaardige recept en de verpakking zonder plastic afval - Dierenvoeding: Sheba – Kip- en Tonijnfilets, met 100% MSC duurzame vis, met een koraalrestauratieproject
Tijdens de ceremonie reikte de jury ook een nationale prijs uit voor elk van de zes deelnemende Europese landen: BELGIË: Edgar & Cooper - hondenvoer met natuurlijke ingrediënten en biologisch afbreekbare verpakking - FRANKRIJK: Sous Le Pommier - Puur onbehandeld appelsap, van Franse productie en biologische landbouw zonder pesticiden - SPANJE: Burgo de Arias - Originele kaas, vanwege de korte ingrediëntenlijst, de lokale oorsprong en de verpakking gemaakt van gerecycled materiaal - ROMENIË: Agricola - Antibioticavrije kip - ITALIË: Vallelata - Mozzarella Fior Di Latte, met innovatieve verpakking - POLEN: Planton - Plantaardige yoghurt gemaakt van kokosmelk, een plantaardig alternatief voor dierlijke eiwitten en volledig recyclebare verpakking.
De winnende producten genieten een jaar lang van veel zichtbaarheid in de Carrefour-catalogus en worden online en in winkels gepromoot. Met deze eerste Europese wedstrijd mobiliseert Carrefour haar partners in haar missie van de voedseltransitie voor iedereen. Dit engagement, dat de kern vormt van de strategie van de Groupe Carrefour, is gebaseerd op een collectieve en lange termijn ambitie zowel op het gebied van het assortiment met duurzame en gezonde producten, het klimaat met als doel om tegen 2040 koolstofneutraliteit te bereiken, de biodiversiteit met de strijd tegen ontbossing en het milieu met de strijd tegen afval en het recyclen van verpakkingen.
FEST breidt haar collectie uit met de Hexagon bijzettafel ontworpen door de Nederlandse designer Thomas Eurlings en twee nieuwe hanglampen: Orb en Pia. Daarnaast zijn de bestseller Plateau bijzettafel en eettafel verkrijgbaar in twee nieuwe special editions.
Plateau special editions
De Plateau bijzettafel is in 2019 ontworpen door de twee Duitse zussen Silvia en Antonia van Studio Terhedebrügge. Een jaar later volgden de ronde en ovale Plateau eettafels. De Plateau heeft een sterk grafisch maar ook zacht karakter door een spel van afgeronde vormen en het open onderstel. De nieuwe special edition van de Plateau bijzettafel (€ 279,-) is in Nederland geproduceerd en gemaakt van hoogwaardig acrylaat in de kleur coral cloud en volledig transparant. Bij de eettafels is de halfopen ronde basis van acrylaat afgewerkt met een eikenhouten blad (rond € 1.979,- en ovaal € 2.059,-). Beide zijn vanaf medio januari 2022 verkrijgbaar.
Hexagon
De geometrische zeshoekige bijzettafel, Hexagon, is ontworpen door designer Thomas Eurlings. In vorm en design oogt de Hexagon simpel, maar het is een knap staaltje vakwerk. Zo zijn de verbindingspunten van het glas vrijwel onzichtbaar maar is de tafel supersterk, en is het glas door en door gekleurd voor een heldere en rijke kleur. De Hexagon is vanaf medio december verkrijgbaar in de kleuren grijs en brons en in een lage (€ 349,-) en hoge variant (€ 299,-). Als single eyecatcher of meerdere samengesteld tot honingraat in je interieur.
Ontwerper Thomas Eurlings is de oprichter van de internationale creatieve studio ThomasE.creations in Amsterdam. De studio ontwerpt complete interieurs, maar ook meubelen en sieraden. O.a. de Fading Mirror voor ENO studio en het Gradient Wallpaper voor NLXI komen uit de koker van ThomasE.creations. De karaktereigenschappen van het materiaal waarmee hij werkt zijn sinds zijn opleiding als textielontwerper het uitgangspunt gebleven in zijn ontwerpen. Zo zorgt een combinatie van de geometrische vormen van de Hexagon, het transparante glas en het zonlicht voor een oneindig lichtspel.
Orb en Pia
De Orb en Pia zijn twee nieuwe hanglampen uit FEST’s eigen design koker. De ronde, wit met zwarte hanglamp – Orb – is minimalistisch en toch speels. De golden Pia doet denken aan een hi-hat aan een snoer en geeft de ruimte een warm en zacht sfeerlicht. De Orb (€ 149,-) en Pia (€ 299,-) zijn vanaf januari 2022 verkrijgbaar.
SCOTCH & SODA GAAT EEN SAMENWERKINGSVERBAND AAN MET TIPA® EN INTEGREERT COMPOSTEERBARE VERPAKKINGEN IN ZIJN SUPPLY CHAIN.
Het merk doet de toezegging om tegen midden 2022 een miljoen polyzakken te vervangen. Ter ere van Wereld Bodem Dag kondigt het Amsterdamse modemerk Scotch & Soda zijn samenwerking met TIPA® aan, een bedrijf dat composteerbare en biologisch afbreekbare verpakkingsoplossingen creëert. Scotch & Soda streeft ernaar om tegen 2025 af te zien van conventionele plastic polyzakken voor alle productcategorieën en het integreren van bioplastic TIPA®-zakken is daarvoor een belangrijke stap in de goede richting. Deze doelstelling is een onderdeel van de duurzaamheidsmissie van het merk om zijn steentje bij te dragen aan de bescherming van het milieu.
In 2022 zullen minimaal een miljoen kledingstukken van Scotch & Soda verpakt worden in bioplastic zakken van TIPA®. Voor de Lente en de Zomer, de eerste twee collecties van het jaar, zullen TIPA®-zakken gebruikt worden voor 21% van de totale hoeveelheid productverpakkingen. Items waar veel vraag naar is zullen in deze zakken verpakt worden, zoals T-shirts, jeans, sweaters, truien, overhemden en blouses uit de heren-, dames- en kindercollecties.
Modemerken verpakken hun afgewerkte kledingstukken om deze te beschermen tegen water en beschadigingen tijdens verwerking en transport. Dankzij de verpakkingen kunnen ze er zeker van zijn dat klanten hun bestellingen in de best mogelijke staat ontvangen. Polyzakken gemaakt van polyethyleen (PE, een polymeer dat gewonnen wordt uit fossiele brandstoffen) waren traditioneel de beste verpakkingsopties omdat ze maximale bescherming bieden. Daarbij moet echter opgemerkt worden dat gemiddeld 58%* van de wereldwijde plasticconsumptie (m.u.v. plastic vezels) op stortplaatsen en in natuurlijke ecosystemen terechtkomt. Het duurt honderden jaren voordat deze materialen volledig zijn afgebroken en er kunnen mogelijk giftige stoffen lekken in het water en de bodem.
De innovatieve verpakkingsoplossingen van TIPA® bieden een net zo betrouwbare bescherming als de conventionele polyzakken, maar zijn minder afhankelijk van fossiele brandstoffen en kunnen gecomposteerd worden als ze niet meer gebruikt kunnen worden. De vuilnisbelt en de verbrandingsoven zijn dan dus niet meer de enige opties. Biogebaseerd plastic wordt geheel of gedeeltelijk gemaakt van hernieuwbare biologische bronnen, zoals suikerriet of maïszetmeel. Door meer gebruik te maken van hernieuwbare grondstoffen streeft Scotch & Soda ernaar zijn afhankelijkheid van fossiele brandstoffen te verminderen.
In de woorden van Daphna Nissenbaum, CEO en medeoprichtster van TIPA®: “Consumenten beseffen meer dan ooit tevoren dat plastic verpakkingsafval een enorme impact heeft en talrijke onderzoeken die we binnen Europa hebben uitgevoerd tonen aan dat zij van de bedrijven waar ze bij kopen, verwachten dat deze composteerbare verpakkingen gebruiken. TIPA® is er trots op om Scotch & Soda een oplossing te kunnen bieden die hun kledingstukken beschermt en bovendien na gebruik veilig afbreekt tot compost.”
Jelle de Jong, Directeur Duurzaamheid bij Scotch & Soda, voegt hieraan toe: “Wij geloven dat er ruimte voor verbetering is voor wat betreft de implementatie, inzameling en compostering van bioplastic verpakkingen binnen de mode-industrie. Door samen te werken met TIPA® en lokale afvalverwerkingsbedrijven hopen we dat een product dat traditioneel gezien wordt als afval via het composteringsproces voedingsstoffen terug zal geven aan de bodem.”
TIPA®-zakken worden geproduceerd in Duitsland. Ze zijn gemaakt van 20% biogebaseerd plastic (gewonnen uit maïszetmeel en suikerriet) en 80% fossielgebaseerd plastic. TIPA®-zakken, een alternatief voor conventioneel plastic, zijn biologisch afbreekbaar en composteerbaar. De zakken zijn geschikt voor thuis- en industrieel composteren, zoals aangegeven door de OK compost HOME- en Seedling-logo’s op de zakken. Ze zijn ontworpen om binnen drie tot zes maanden volledig af te breken.
Als onderdeel van de missie van Scotch & Soda om biologische recycling wereldwijd aan te moedigen, streeft het merk ernaar om klanten de mogelijkheid te bieden hun TIPA®-zakken in te leveren in geselecteerde winkels, om het zo makkelijker te maken voor mensen die in een stad wonen en wellicht geen ruimte hebben om te composteren. Het merk zal samenwerken met lokale afvalverwerkingsbedrijven om te garanderen dat de zakken gecomposteerd worden. Dit initiatief gaat van start in de twee winkels in Londen en in 2022 zullen enkele belangrijke locaties in Amsterdam, Parijs en New York volgen. Middels deze samenwerking met TIPA® hoopt Scotch & Soda dat ze klanten zullen inspireren om met composteren te beginnen. Het merk wil op deze manier ook meer bewustzijn creëren over de impact op het milieu van de productie van conventionele verpakkingen, evenals wat ermee gebeurt als ze niet meer bruikbaar zijn.