Beach please blijft het motto zodra de zon opduikt, en ook Juttu valt volledig voor de relaxte vibes van de Belgische kust. Meer nog, de komende maanden heeft Juttu opnieuw zand tussen de tenen, want na het succes van vorige zomer openen niet één maar twee store aan de kust. In Knokke opent een Juttu Summer Store op een tijdelijke locatie op vrijdag 22 april, in Nieuwpoort opent op 20 mei een permanent adres voor alle Juttu favorieten.
Beach + Juttu, dat betekent een zonnige selectie fashion voor hem en haar plus originele én yummie spullen voor thuis, maar ook een heleboel beachproof spullen die je onmiddellijk ter plekke kan gebruiken.
Opening now: Juttu Summer Store in Knokke
Het wordt de ultieme go-to shopping destination voor al wie de zomer al voelt kriebelen.
Wat? Juttu Summer Store is een tijdelijke winkel met een unieke mix van zomerse items: een selectie fashion voor hem en haar plus originele én yummie spullen voor je huis, maar ook een heleboel beachproof spullen die je onmiddellijk ter plekke kan gebruiken. Ontdek hier alle merken die verkocht worden bij Juttu Knokke.
Waar? Lippenslaan 253-255, 8300 Knokke-Heist - Wanneer? All summer long, vanaf vrijdag 22 april tot en met eind september - Voor wie? Voor ruimdenkende, positieve, hippe, kritische en bewuste shoppers, op zoek naar sun en fun.
Opening soon: Juttu Nieuwpoort
Juttu heeft de zeemicrobe flink te pakken en opent op 20 mei een Juttu Store in Nieuwpoort. Nóg beter: dit is geen tijdelijke winkel zoals in Knokke, maar een permanent adres om je Juttu-favorieten in te slaan.
Waar? Residentie Sun Beach Albert I laan 198B, 8620 Nieuwpoort - Voor wie? Voor haar én hem natuurlijk, de fashioncollectie is enkel voor dames.
Vrolijk en optimistisch kijken we uit naar een lente en zomer waarin we terug vrienden kunnen ontmoeten, dansen, vieren en gewoon genieten van het leven. Klassieke items blijven de bouwstenen van onze outfits. Kwaliteitsvolle denim, mooie basics, en leuke accenten om mee te mix & matchen.
Het Belgische Lee Cooper staat al decennia garant voor kwaliteitsvolle denim kledij, dit seizoen bewijst niet minder. Classic jeans of tie-dye hemd: de collectie is tegelijk veelzijdig vintage en bang-on-trend. Naast een sterke denimcollectie voor de lente en zomer biedt het merk ook een uitgebreid assortiment om denim look af te werken.
Back to basics
Kwaliteitsvolle denim mag in geen enkele kledingkast ontbreken. Keep it classic met een laid-back jeansbroek, ga voor een elegante touch met een kokerrok, of houd het casual -met een jeansjasje of -hemd.
Prints & kleur
We love een goeie denim-on-denim look, maar als je full-denim te gewaagd vindt, kun je je favoriete item perfect combineren met een stuk in accentkleur.
The new neutrals
Neutrale items blijven onmisbaar in een goede garderobe, maar wat dacht je van deze SS22 Lee Cooper items? Voegen dat heerlijke tikje 'outdoors' aan je lentelook.
Nieuw: limited edition Summer of Joy giftbox en nieuwe producten in The Ritual of Karma
Rituals Cosmetics komt deze zomer met een limited edition Summer of Joy giftbox en een aantal nieuwe producten in The Ritual of Karma collectie. The Ritual of Karma collectie is het hele jaar door verkrijgbaar, zodat je jezelf kunt blijven onderdompelen in positieve zomerse energie en wellness voor lichaam en geest.
SUMMER OF JOY - 13 gifts of happiness
De Summer of Joy giftbox is alleen deze zomer verkrijgbaar en bevat een speciale zandloper en een aantal favoriete producten. De producten sluiten aan bij het kompas van The Art of Soulful Living, dat je door 13 verschillende thema's leidt. Hiermee leer je meer aandacht te schenken aan jezelf - fysiek, mentaal en emotioneel. Toegankelijke routines, eenvoudige gewoontes en tools helpen je te ontdekken wat je nodig hebt, fijn vindt en wilt doen met je talenten en tijd. Voor meer verbinding met lichaam, geest en ziel en een nieuwe balans; de ultieme vorm van welzijn.
De box bevat 13 luxe producten, waaronder een aantal favorieten zoals The Ritual of Mehr Parfum d'Interieur, The Ritual of Karma Hair & Body Mist (20 ml) en een bijzondere zandloper van 15 minuten die je door een meditatie begeleidt.
THE RITUAL OF KARMA - do good and good will come your way
De geliefde collectie The Ritual of Karma is geïnspireerd op het eeuwenoude Hindoestaanse geloof. Door bewust voor jezelf te zorgen, goed te zijn voor anderen en de wereld om je heen met vriendelijkheid tegemoet te treden, straal je positieve energie uit. De bodycare, suncare en home collectie bevatten witte thee en witte lotus en inspireren je om vriendelijk te zijn in alles wat je doet.
Om je bodycare-routine deze zomer nog mooier te maken, introduceert Rituals The Ritual of Karma Body Lotion met een zeer lichte formule, gel-achtige textuur en 95% bestanddelen van natuurlijke oorsprong. Het is de ideale 24-uur-hydraterende bodylotion voor warme dagen, omdat het snel wordt opgenomen door de huid en niet plakkerig aanvoelt. We zijn gek op lange, warme zomeravonden in de tuin, op het balkon of op het terras. Geniet hier optimaal van met The Ritual of Karma Garden Candle, een kaars die speciaal is ontworpen voor buiten. De kaars heeft de frisse, pure en groene geur van witte thee en zoete, bloemige witte lotus die ervoor zorgt dat je even aan de dagelijkse werkelijkheid ontsnapt.
De Summer of Joy giftbox is vanaf 18 april 2022 verkrijgbaar en The Ritual of Karma Body Lotion en Garden Candle zijn vanaf mei 2022 verkrijgbaar bij Rituals Cosmetics-winkels, geselecteerde warenhuizen en op RITUALS.com.
Het Duitse lingeriemerk Anita, dat onder de lijn Anita Care prothesebeha's uitbrengt voor vrouwen die getroffen werden door borstkanker, zorgt ook deze lente voor heel wat innovaties en verrassende designs. Met de Helen, Antonia & Emily kiest Anita Care voor beha's die functioneel zijn, maar ook oh zo vrouwelijk. Om de meest zachte en comfortabele beha's te garanderen voor vrouwen met een borstprothese, werkt Anita samen met 'Discovering Hands', een organisatie die vrouwen met een visuele handicap (maar zeer sterke tactile skills) opleidt om medical tactile examiners (MTEs) te worden. Door hun visuele handicap, hebben deze vrouwen een zeer sterk ontwikkeld gevoel van aanraking.
Emily: jong, speels en modern
De charmante stijl van de Emily lijn kwam er door een combinatie van zachte tule en fijn kant. De poederroze ontwerpen zijn zorgvuldig afgewerkt en de comfortabele draagvorm zorgt voor een zeker gevoel doorheen de dag.
Helen: luxueus en sensueel
De moderne prothesebh Helen ziet er luxueus uit in z'n eenvoud. Blikvanger is de diepe decolletélijn die bijna onzichtbaar bij elkaar wordt gehouden door luchtige kant. Ook de rug is afgewerkt met diezelfde sensuele stof. Een bh die prachtig is in al z'n opzichten dus.
Antonia: nonchalant & fris
De dolca vita look, nu ook in het lichtblauw, steelt de show dit seizoen. De Antonia combineert lichtblauwe verleidelijk kant met een vrouwelijk krijtstreepmotief. Het frisse design heeft cups die licht-elastisch zijn, met een zachte boord en schuim aan de binnenkant. Voor een neutralere look is Antonia er nog steeds in het dusty grey en zwart.
The most prominent spring and summer styles emphasize fun and color, but there is also a desire to go back to basics. That is the focus of the SS22 collection from German fashion label BRAX. Solid basic pieces with a modern touch.
Color outside the lines
Fresh patterns, stripes, bright colors, and eye-catching accessories make your outfit anything but basic.
The essence of it
Quality basics are the foundation of your wardrobe. We're all looking for ways to keep our lives from becoming overly complicated. A simple, yet fashionable look works wonders when you want to reduce your morning stress. No more worrying about which outfit to wear!
Nature's calling
We're all tired of sitting inside all the time, so we've started looking for ways to spend time outdoors. Spending more time outside has become a crucial part of our daily routine, whether you want to wander about the city or prefer to seek out nature.
TWEE NIEUWE EAU DE PARFUMS GEÏNSPIREERD DOOR DE KRACHT VAN ZELFEXPRESSIE.
Het Amsterdamse modemerk Scotch & Soda kondigt de lancering van zijn nieuwe parfumlijn aan, I AM SCOTCH & SODA, met de introductie van twee nieuwe eau de parfums. Elk parfum viert de unieke individualiteit van de persoon die ze draagt. Geïnspireerd door de kracht van zelfexpressie, deze geuren kunnen voor elke gelegenheid gedragen worden, van dag tot nacht – de Scotch & de Soda. ‘Durf jezelf te zijn’ is het motto. Beide parfums vangen de vrije geest van Amsterdam, de thuisstad van het merk, in een flesje.
Amber- en houtgeuren komen samen in een van de parfums, geïnspireerd door de Amsterdamse cafécultuur, waar mensen elkaar buiten ontmoeten langs de beroemde grachten van de stad. Dit parfum combineert topnoten van sprankelend bergamot, pittige roze peper en frisse groene munt met zuivere, energieke hartnoten van geranium, lavendel en muskaatsalie. Basisnoten van atlasceder, labdanum absolute en vetiver verrijken de geur met een houtachtig akkoord.
Het tweede parfum is geïnspireerd door de Amsterdamse Bloemenmarkt en is lichter van karakter, met een bloemige en muskusachtige geur. Fruitige topnoten van appel, lychee en meloen komen samen met lichte, bloemige hartnoten van roos en lelietje-van-dalen in een parfum dat een speelse, jeugdige energie uitstraalt. Warme basisnoten van cashmeran, muskus en sandelhout ronden de geur af.
De neus achter deze parfums is artieste en parfumeur Philippine Courtière. Ze ontwikkelde beide geurprofielen tijdens haar tijd bij Firmenich, het grootste parfumhuis in privébeheer ter wereld.
De glazen parfumflessen zijn identiek ontworpen door het gerenommeerde atelier van Christian von der Heide in Hamburg, Duitsland. Ze weerspiegelen het unieke karakter van beide parfums en benadrukken de kenmerkende liefde voor details van het merk. De schouder en hals van de fles vormen samen een X; een moderne interpretatie van de drie iconische kruisen van Amsterdam, die op een verrassende manier een verbinding vormt tussen de koperen dop en de basis van de fles. Beide flessen zijn verpakt in een kleurrijke parfumdoos, met het nieuwe ampersand-logo van Scotch & Soda op de voorkant gepreegd. De kleur van iedere doos (matoranje en roze) stemt overeen met de kleur van elk parfum.
De jeugdige energie van ieder parfum wordt goed verbeeld in de campagne, die in Berlijn geschoten is. De Zwitserse acteur Felix Mayr, die bekend is geworden met zijn rollen in de Netflix-series Unorthodox en Kitz, en de modellen Kim Daria, Christen Rhule en Giuseppe Forchia zijn de gezichten van deze campagne. De foto’s zijn genomen door de Duitse fotografe Lisa Wassmann. Haar werk is eerder vertoond in Vogue, The New York Times en andere prestigieuze publicaties.
Met de lancering van I AM SCOTCH & SODA breidt het merk zijn parfumcollectie verder uit. Het begon in 2010 met BARFLY, de signature geur, gevolgd door WITH LOVE in 2019 en ISLAND WATER in 2020, beide met parfums voor hem en haar.
De twee parfums zijn verkrijgbaar in een fles van 60 ml en worden verkocht voor de prijs van 59,95 euro. Ze zijn verkrijgbaar op de website van Scotch & Soda en in de eigen winkels van het merk.
Arte schrijft mee aan Dark Academia Aesthetic: » TRENDING: Dark Academia - » Arte presenteert 4 dessins in 'dark and gloomy' aesthetic
De historische school library met plafondhoge bibliotheekkasten waar boeken en perkament langzaamaan vergelen, openen de deuren voor een revival. Voor veel boekenwurmen is dit het paradijs, voor anderen een pas ontdekte (mode)trend die op social media een nieuwe bladzijde openslaat. Dark Academia Aesthetic vindt zijn roots tussen het Amerikaanse Collegiate Gothic en het Engelse neogotiek, en combineert zoals het hoort intellect met stijl. In de interieurwereld betekent het zoveel als een modernere interpretatie met donkere en warme tinten, weelderige stoffen, klassieke meubels en gouden decoratie. Arte kiest voor enkele muurbekledingdessins die Dark Academia Aesthetic vandaag een rijke invulling geven.
Grandeur: een interpretatie van eeuwenoud sierlijstwerk
Grandeur mag letter niet ontbreken als het op Dark Academia Aesthetic aankomt. Arte kijkt voor haar toepasselijke Grandeur-ontwerp naar sierlijstwerk dat al eeuwenlang in allerlei vormen en stijlen muren en plafonds decoreert. Denk maar aan plinten, kroonlijsten, lambriseringen of wandpanelen in statige herenhuizen, imposante paleizen of monumentale bouwwerken. Arte’s Grandeur muurbekleding voegt kleur en textuur toe, met een zeker 3D-effect. Het is afgewerkt in een look van zachte suède voor een aaibaar resultaat. Daarnaast heeft deze 3D-muurbekleding ook een positieve invloed op de akoestiek.
Grandeur is verkrijgbaar in 5 kleurvariaties: Damson (wijnrood), Beige, Fog (pastelblauw), Sparrow (aubergine) en Nougat (gebroken wit).
Optique: gezichtsbedrog met mystieke allures
Optique in het rode Rubis of goudachtige Copper geeft mystieke allures aan een ruimte. Noem het het donkere, maar warme karakter waar Dark Academia Aesthetic voor zwicht. Optique speelt ook nog eens met optisch bedrog. De ene ziet driehoeken, de ander vierkanten. De geweven sisal verschijnt zowel horizontaal als verticaal; stijgend en dalend diagonaal. Dankzij de vier richtingen ontstaan er verschillende geometrische figuren en kleurnuances.
Deze 100% handgemaakte muurbekleding is verkrijgbaar in 4 kleurenvariaties: Rubis (warmrood), Copper (goudgetint), Beige en Sky (lichtblauw).
Memento Moooi Medley: eclecticisme avant la lettre
Ook eclecticisme geeft vorm aan Dark Academia Aesthetic. Zoals het eind 19e en begin 20e eeuw werd voorgeschreven, werd een interieur overvloedig ingericht: abondant, maar georganiseerd. De Memento Moooi Medley brengt een ode aan die chaos, in een mysterieus schouwspel van uitgestorven dieren die bekend stonden om hun unieke, zachtaardige karakter en liefde voor het leven. Vooral in kleurvariant Dark staat de Memento Moooi Medley achter Dark Academia Aesthetic.
De Memento Moooi Medley wordt digitaal geprint op ultrazacht textiel, in drie kleurvariaties: Dawn (heel lichte kleurnuances), Twilight (een zachte, zonnige kleurschemering) en Dark (mysterieuze donkere tinten).
Tessera: goud op grote schaal
Typerend aan het oude Dark Academia Aesthetic zijn gouden pols- en zakhorloges, kandelaars en luxueuze kroonluchters. Gouden accenten decoreerden gisteren al Dark Academia Aesthetic, vandaag trekt Arte het wijder. Haar Tessera-ontwerp weerspiegelt kleine vierhoekige vormen uit steen, keramiek, terracotta of glas waarmee mozaïekvloeren of decoratieve sieraden gemaakt worden. Dit patroon straalt luxe uit dankzij de glanzende look in de metaalkleuren zilver, goud, brons en rosé. Vier kleuren die het rijke karakter van Dark Academia Aesthetic kracht geven.
Tessera is verkrijgbaar in 4 kleurvariaties: Gold Medaillon (goud), Mirror (donker zilver), Rose Shimmer (rosé) en Bronze (brons).
Collistar Clean Research® biedt de meest verfijnde technologie voor de bescherming van het gezicht, hals, decolleté en handen. Bij elke gelegenheid, 365 dagen per jaar.Protective Drops is het nieuwe en onmisbare dagelijkse product om aan je beauty routine toe te voegen, want jezelf beschermen is het eerste echte gebaar om jeugdigheid te behouden!
Protective Drops
EEN BESCHERMDE EN EGALE HUID MET SLECHTS EEN PAAR DRUPPELS. 365 DAGEN PER JAAR. SPF 50.
De Protective Drops, die je na je gebruikelijke gezichtsverzorging aanbrengt, is zowel een zonnefilter met een hoge bescherming (SPF 50) als een anti-age concentraat dat zorgt voor een heldere en egale teint. Een paar van deze ultralichte en zintuiglijke druppels bieden de hele dag bescherming en vormen een schild tegen de schadelijke effecten van uv-stralen, vrije radicalen en agressieve invloeden van buitenaf, waardoor vroegtijdige veroudering en verkleuring van de huid worden voorkomen.
Een lichte, bijna niet-voelbare en uiterst zintuiglijke textuur die is ontworpen om gegarandeerd snel aangebracht te kunnen worden. De textuur wordt makkelijk opgenomen en laat geen sporen na, ideaal als basislaag voor de make-up. Het zorgt de hele dag voor een aangenaam gevoel. € 35,50 - 30 ml
Magic Drops Face
EEN NATUURLIJK GEBRUINDE HUID, MET SLECHTS EEN PAAR DRUPPELS. 365 DAGEN PER JAAR
Magic Drops is in de loop der jaren een onmisbare gezichtsbehandeling geworden voor veel vrouwen die een stralende, natuurlijke, ‘sunkissed’ huid willen, zelfs in de koude wintermaanden wanneer de huid dof en grauw is. Niet zomaar een eenvoudige zelfbruiner, maar unieke druppels die als magie een stralende teint tevoorschijn toveren: iets wat alleen Magic Drops kan.
Magic Drops Face is al sinds 2007 een bestseller en is een formule met een vloeibare textuur die geliefd is bij en gebruikt wordt door veel vrouwen. Het zorgt voor een gezonde en gouden kleur, net zoals de kleur van een huid die door de zon verwarmd is en na een vakantie gebruind is, gelijkmatig en zonder vlekken.
Een van de sterke punten van Magic Drops is de snelheid: het werkt in minder dan een uur dankzij de aanwezigheid van een innovatief en uniek ingrediënt dat het zelfbruiningsproces versnelt en de daarvoor benodigde tijd verkort. De donkere druppels verwijderen onmiddellijk de doffe teint van het gezicht voordat het zelfbruinende effect begint en, in tegenstelling tot een wit product, kunt u zien waar u het aanbrengt. Het resultaat? Geen vlekken of kleurverschillen. € 35,50 - 30 ml
Speciaal voor het lichaam: Magic Drops Body-Legs
Een expertise met dezelfde zelfbruinende doeltreffendheid en snelheid als Magic Drops Face, met een specifieke formule en textuur voor het lichaam en de benen. Enkele druppels zijn genoeg en in minder dan een uur wordt het lichaam als bij toverslag intens en stralend bruin, net als na een dagje strand. Magic Drops Body-Legs heeft een lichte textuur die zijdezacht en subtiel geparfumeerd is. Het hydrateert en geeft de huid elasticiteit en zachtheid. Het verdeelt gemakkelijk uit over het hele lichaam en wordt onmiddellijk opgenomen door de huid zodat je je direct na het aanbrengen kunt aankleden. € 42,99 - 125 ml
In 2015 stelde Paco Rabanne trots zijn nieuwe geur Olympéa voor. Ze was de incarnatie van Rabannes idee van een eigentijds vrouw-zijn, vervlochten met de mythische dimensie van sport. De tijd is voorbijgevlogen en heeft ons veranderd. Paco Rabanne loopt nog steeds voorop en grijpt daarbij terug naar deze legendarische geur, maar blijft evolueren, groeien en bijleren. We stellen ons de vraag waar Olympéa voor staat in de context van de sociale revolutie van een nieuwe generatie. We geven het ideale vrouwbeeld een plaats in de wereld van vandaag, in een expliciete urban omgeving.
"Door in de ervaring tot het uiterste te gaan, kunnen we een mentaliteitsverandering teweegbrengen.” Paco Rabanne
Dit is het moment waarop we alles veranderen. Olympéa in 2022. Ze komt als nieuw weer uit de startblokken: een geur die radicaal geherprogrammeerd is voor het volgende decennium en daarna. Maak kennis met een volledig nieuwe crew, die dit hoofdstuk nóg spannender gaat maken. Tijd om te starten.
Olympéa Solar
Naar het licht. Een naam is voldoende om het verhaal te vertellen van de meest schitterende geur in het Paco Rabanne-universum, bedoeld voor al die ultieme, stralende schoonheden overal ter wereld. Solar staat voor vurigheid, onafhankelijkheid en zelfvertrouwen. En wat nog belangrijker is: het is het symbool van een hogere macht, van multidimensionale energie, en van de kracht en de warmte die uitgaan van het vrouw-zijn. Altijd. “Ik leg mezelf bloot en begrijp mezelf beter.” Anne Flipo
Zoals alle sterke vrouwen is ster-parfumeur Anne Flipo voortdurend op zoek naar haar volgende meesterwerk. Koortsachtig speurend naar de beste composities, leeft ze permanent in een staat van introspectie, in het streven om plezier aan te reiken en voor de dag te komen met een prachtige, tijdloze creatie. Anne Flipo leeft het leven
“De Olympéa-vrouw is een godin. Ik heb haar in een geur tot leven gewekt door middel van een zonakkoord, en heb vandaar uit een minerale noot getrokken, als een brug tussen aarde en hemel.” Anne Flipo
Ruiken is geloven. Nog nooit ademde je een waas van sensualiteit in dat even vol van licht is als Olympéa Solar. Voor deze stralende nieuwe geur werkte parfumeur Anne Flipo met een grandioos geurbeeld: een veld vol bloemen dat glinstert onder de zon in haar zenit.
Voor dat beeld schrijft ze de code. Het begint met heldere citrus: de sprankelende energie van mandarijnschil en sinaasappel die aanvoelt als een glimlach die tegelijk vertrouwd overkomt en overweldigt. Sinaasappel, dat geassocieerd wordt met vreugde, zonneschijn en de tropen, staat bij Paco Rabanne voor enthousiasme, creativiteit, blijdschap en vastberadenheid. In de heraldiek verwijst de kleur naar kracht en uithoudingsvermogen.
Al snel evolueren de topnoten naar een majestueus zonakkoord met verrukkelijk ylang-ylang, heldere en bedwelmende witte bloesem en exotische, sensuele gardenia in het hart. De gardenia is een symbool van zuiverheid en zachtheid en geldt al sinds de 18e eeuw als geluksbrenger. Niet dat Olympéa dat nodig heeft. Ze weet wat haar te doen staat.
De minerale toets van eikenmos laat een gevoel van onoverwinnelijkheid doorschemeren, dat wordt versterkt door de toevoeging van geurige benzoë aan de basis. Zo ontstaat het subtiele contrast van een schitterend bouquet bloemennoten met pakkende sexy aromaten. De geur is voor 90% samengesteld uit ingrediënten van natuurlijke oorsprong. Het is een vegan geur die in harmonie is met de aarde, net zoals zij. Eén ding is zeker: Olympéa Solar voert je in één ruk mee naar dat perfecte zonnige plekje op een stralende dag. De geur is sexy en bedoeld om je in verbinding te stellen met je innerlijke schoonheid.
De Olympéa-flacon straalt als een gouden baken van luxueus, zwaar glas met excellente rondingen. Ze schittert als de helderste ster, gevuld met de geur: de cirkel is rond. Ze rust triomfantelijk op haar voetstuk, als evenbeeld van die andere ster, de zon, en haar opvallende silhouet is geïnspireerd op de iconische, zinnenstrelende Paco Rabanne-designs van de afgelopen decennia. Aan de top, recht naar boven gericht, zit de afgeronde dop met goudkleurige afwerking. Het is de ultieme uitnodiging die zegt: “Vergeet nooit dat ik een amazonegodin ben.”
Olympéa Solar is vanaf 18 april 2022 beschikbaar bij de bekende Paco Rabanne verkooppunten. Olympéa Solar Eau de Parfum Intense 80ml € 128,40 - Olympéa Solar Eau de Parfum Intense 50ml € 100
A collaboration of two French interior icons: After two successful capsule collections of prêt-à-porter and bridal wear, the story of La Redoute X Balzac Paris continues. La Redoute Intérieurs has combined forces and talents with Balzac Paris once more to establish a brand new collection for spring, naturally in line with La Redoute’s eco-responsible values. Soft materials, natural colours and timeless lines will brighten up your home. A new interior chapter of two French interior icons has been written.
Where it all began : Similar to the previous collabs, both brands were given the freedom of choice from the start. “We had a whole team of professionals with us and the possibilities were endless. While creating this collection, each and every one of us had their say. We really worked as a one, validating each other’s proposals.” – Chrysoline de Gastines, co-founder of Balzac Paris.
Common grounds : Despite Balzac’s bold shapes, softness is something both brands have in common. Both eager to give the collection that French sophisticated twist, the two brands have opted for a balance between soft and natural, unbleached Scandinavian tones and durability of the materials, while adding that specific je-ne-sais-quoi. The teams aimed to create a responsible collection, which means materials are not sourced outside European borders, such as the coffee table which is made of Italian materials.
The challenges: As so many more companies in the current context, and in the textile industry in particular, the two brands were faced with problems like sourcing materials. This resulted in the release being delayed by six months. Now that the La Redoute X Balzac Paris collection is final, it’s needless to say that it was worth the wait.
Another hurdle was the travertine table. The material is very pricey and the teams weren’t used to working with this material. But both brands are very pleased with the result: from the aesthetics to the round and linear shapes, the outcome looks amazing.
The seventies are calling : Inspired by Pierre Paulin, known for his love for roundness, the home collection invites you to curl up on the soft sofa or the bouclé chair. Furthermore, the nostalgic seventies were a huge inspiration while designing the line: colours like rust and terracotta define the capsule collection.
The beauty lies in the details : The fusion of the two French brands is carried through to the detail, such as the armrests of the khaki chair which were inspired by the shape of one of Balzac Paris’ earrings. The blue wallpaper features a salomé pattern that’s a best-seller at Balzac Paris. Matching cushions will arrive later this season.
Moederdag staat voor de deur. FRITEL, het Belgische merk van kwaliteitsvolle keukenapparaten, helpt graag om het mooiste en origineelste cadeau te vinden voor moeder. In dit lijstje vind je zeker de perfecte verrassing, voor ieders budget en smaak. Leuk om te geven, én om te krijgen!
Top Fill Waffle Maker: Brusselse wafels bakken was nooit zo makkelijk
Dit verticale wafelijzer is een echte blikvanger. Bovendien supermakkelijk: je giet het deeg met het meegeleverde maatschepje in het toestel en wacht op het geluidssignaal. Lukt altijd! Bovendien kan je naast zoete ook heerlijke hartige (ronde) wafels maken. De Top Fill Waffle Maker is veilig in gebruik en kan je gewoon op tafel plaatsen tijdens het ontbijt, vieruurtje of dessert. Zo kunnen zelfs de kinderen hun eigen wafeltjes bakken. WA 2224 Top Fill Waffle Maker – 99,99 euro
Citruspers: voor de dagelijkse vitaminen
Deze (geluidsarme) citruspers is onmisbaar voor je dagelijkse portie vitamines. ‘s Ochtends bij het ontbijt, als opkikkertje tussendoor of als verfrissing na het sporten. Met de kleine én grote perskegel kan je zowel limoentjes als grote stukken pompelmoes persen. De trendy inox look zorgt ervoor dat dit toestel gewoon op je aanrecht kan blijven staan. CP 4177 Citruspers – 69,99 euro
Slow Cooker: meer smaak, meer aroma’s
Met deze Slow Cooker maakt iedereen heerlijke stoofpotjes, sauzen en soepen klaar, zelfs de allergrootste dummy. Neem alle ingrediënten, voeg ze aan de keramische pot toe, en 4 tot 8 uur later heb je het meest verrukkelijke en smaakvolle stoofpotje. En dit zonder te roeren of ernaar om te kijken. Bovendien is het gezond, want je hebt geen vetstoffen nodig. En budgetvriendelijk, want zelfs de meest taaie ingrediënten wordt supermals. Zo hoef je geen voedsel te verspillen. SC 2090 Slow Cooker – 59,99 euro
High Speed Blender: van vitaminerijke smoothie tot Italiaanse pesto
Met zijn uiterst krachtige motor bereidt deze blender je gerechtjes aan een zeer hoge snelheid. Voor een smoothie, shake, soep, guacamole, dipsaus, cocktail, of zelfs groentenpuree en pesto is dit toestel jouw ultieme keukenhulp. De High Speed Blender heeft drie voorgeprogrammeerde instellingen: Smoothie, Ice Crush en Interval. En het inox design voegt meteen extra klasse toe aan het aanrecht. BL 3890 High Speed Blender – 99,99 euro
Warmhoudplaat: potten en pannen op tafel, op (groot)moederswijze
Potten en pannen mogen terug op de tafel staan, net als vroeger, zodat iedereen naar hartenlust kan opscheppen. Deze draadloze warmhoudplaat houdt alle gerechten lekker warm (regelbaar van 20 tot 130° C) en ondertussen kan er met tafelgenoten heerlijk bijgepraat worden. De warmhoudplaat, met veilige handgrepen, is ook ideaal om op voorhand borden en kommen op te warmen. WT 3158 Cordless Warming Tray – 69,99 euro
De nieuwe meridiennes van Marie's Corner nodigen je uit in een interieur waar design en comfort hand in hand gaan
Jenkins straalt een zekere vorm van nederigheid uit. Deze meridienne is, vanaf de voorkant bekeken, een geheel van geometrische vormen: het meubel strekt zich uit als rechthoek, verhoogd met één ronde armleuning en een hoekige rugleuning. Maar het zit hem in de details! Vanuit de hoogte bekeken lijkt er zich dan weer een trapezium te ontplooien. De som van deze elementen en indrukken geeft de Jenkins een onverwacht aparte look, helemaal volgens de filosofie van Marie’s Corner.
Savannah heeft het potentieel om snel één van de uithangborden van de uitzonderlijke knowhow van Marie’s Corner te worden. Deze meridienne verenigt de rugleuning en de armleuning in één harmonisch en evenwichtig stuk. Het houtwerk is één van de paradepaardjes van het Belgische huis en bekleedt hier een dubbele rol: comfort én visuele impact.
De tijd van citytrips, cocktails on the beach en uitgaan met vrienden komt met rasse schreden naderbij. Belgisch modemerk Caroline Biss voorziet ons daarom van een collectie gevuld met in-het-oog-springende patronen. Laat je inspireren door deze kleurrijke looks and walk into summer in style.
Kleurrijke patronen en vrouwelijke elegantie vormen de rode draad doorheen de Spring/Summer '22 collectie. De patronen zijn oneindig te combineren en zorgen voor een leuk mix & match spel. Ook het palet van in-het-oog-springende kleuren zoals roze, koraalrood, kobaltblauw, en terracottakleuren komt duidelijk tot haar recht in deze collectie. Lichte materialen vormen de basis van relaxte looks, zoals de katoenen button-up jurken en jumpsuits, soepele rokken, broeken en blouses.
Blauw voor een frisse impuls
Patronen in opvallend blauw worden goed vertegenwoordigd in de collectie en zorgen voor een elegante en frisse look. De perfecte stuks voor een wandeling op het strand.
Flower power
Niet bang om op te vallen? De veelkleurige bloemenpatronen in een mix van roze tinten vormen dé blikvangers van deze collectie. De ideale look voor a cosy summer dinner.
Terracotta & earth tones
De lineaire patronen worden versterkt door terracotta kleuren en groene tinten die ons laten teruggrijpen naar de natuur. De stuks kunnen gestyled worden met een riem of sjaal voor een edgy touch.
Sjaals, sandalen, en tassen voor een total look
De prints stelen de show, maar deze kleurrijke sjaals, lederen sandalen met hak, en elegante tassen zorgen voor een harmonieus geheel.
Opening van 20 nieuwe winkels in wereldsteden binnen de komende 6 maanden. Er worden o.a. flagship stores geopend aan de Via Manzoni in Milaan en Long Acre in Londen. Belangrijke steden als Washington D.C, Boston, Shanghai, Peking, Dubai, Doha, Tel Aviv, Frankfurt, Johannesburg en Caïro krijgen er nieuwe locaties bij.
Het hoogtepunt van deze versnelde uitbreiding van hun retailnetwerk is de opening van twee Scotch & Soda flagship stores in Milaan en Londen, de grootste Europese winkels voor het merk buiten Nederland. Daarnaast worden nieuwe eigen winkels en nieuwe franchisevestigingen geopend in belangrijke steden zoals Washington D.C. en Boston (waarmee de teller voor Noord-Amerika op 50 winkels komt te staan), Frankfurt, Dubai, Doha, Tel Aviv, Johannesburg, Caïro, Shanghai en Peking. Dit volgt op de recente opening van 16 winkels wereldwijd in de afgelopen 6 maanden.
Hiernaast werkt Scotch & Soda dit jaar verder aan zijn nieuwe merkstrategie, met name door de bestaande winkels nieuw leven in te blazen met het bruisende designconcept “Free Spirit” in steden als Amsterdam, Parijs, Lyon, Madrid, Barcelona en Luxemburg. “Het groeimomentum dat we afgelopen jaar gezien hebben, blijft in kracht toenemen, met meer nieuwe locaties over de hele wereld. We kijken uit naar de opening van onze flagship stores in Milaan en Londen, twee van de meest aantrekkelijke modesteden ter wereld. Dit is een geweldige mogelijkheid om wereldwijd nieuwe klanten te bereiken en hen voor te stellen aan ons merk, geïnspireerd door de vrije geest van Amsterdam”, zegt Frederick Lukoff, CEO.
Noord-Amerika : In de Verenigde Staten heeft Scotch & Soda in februari een nieuwe winkel geopend in het luxere winkelcomplex Fashion Square in Scottsdale, Arizona. Vorige week heeft het merk een locatie geopend in de buurt Seaport in Boston, ook wel het Innovation District genoemd. Daarnaast staat er een opening van een Scotch & Soda-winkel gepland in mei in het Union Market district in Washington D.C. Midden juni komt er nog een nieuwe locatie bij in het winkelcentrum Sommerset Collection in Detroit en het merk zal in juli ook een nieuwe locatie openen in het winkelcentrum La Cantera in San Antonio.
Afgelopen oktober opende het merk zijn tweede winkel in Philadelphia, Pennsylvania in het winkelcentrum King of Prussia. Diezelfde maand opende Scotch & Soda zijn eerste locatie in Charlotte, North Carolina, in de SouthPark Mall. Tegen eind september dit jaar zal het merk in Noord-Amerika 50 locaties hebben: 46 in de Verenigde Staten en vier in Canada.
Europa : De versnelde uitbreiding van het retailnetwerk van Scotch & Soda omvat ook nieuwe winkelopeningen in Europa. Vorig jaar werd in Milaan een nieuwe showroom geopend en daar bouwt het merk dit jaar op voort met de opening van een flagship store aan de Via Alessandro Manzoni, een van de meest prominente modebestemmingen in Milaan. Deze nieuwe winkel beslaat maar liefst 186 vierkante meter en de opening staat gepland voor begin juni.
Scotch & Soda breidt zijn aanwezigheid in het Verenigd Koninkrijk uit met de opening van zijn derde fysieke winkel in Londen deze zomer. De winkel met een omvang van 250 vierkante meter zal gevestigd worden in Long Acre, een van de drukste straten in Covent Garden, een wijk die bekendstaat om zijn luxueuze mode- en schoonheidswinkels, evenals bekroonde restaurants en theaters.
In Frankrijk heeft Scotch & Soda vorige maand een franchisevestiging geopend in de stad Sainte- Maxime in het zuidoosten. Voor midden mei staan er twee openingen van eigen winkels op de planning, in de noordelijk gelegen steden Rennes en Rouen, en in augustus wordt er in Besançon een winkel geopend. Dit volgt op de openingen van Scotch & Soda-winkels in belangrijke steden vorig jaar, zoals de nieuwe locaties in het winkelcentrum Cap3000 in Nice in juli en in Levallois-Perret, een buitenwijk van Parijs, in september. In december opende Scotch & Soda een winkel van 127 vierkante meter in de Parijse wijk Saint Germain, de eerste locatie van het merk op de linkeroever en hun vijfde winkel onder direct beheer in de Franse hoofdstad. In september dit jaar zal het winkelportfolio van Scotch & Soda in Frankrijk 31 locaties bedragen.
Scotch & Soda breidt zijn aanwezigheid ook verder uit in Duitsland, met de opening van nieuwe locaties in Frankfurt in februari en in Keulen vorige maand. In juni wordt er een nieuwe locatie geopend in Augsburg. Vorig jaar heeft het merk al zijn eerste Duitse franchisevestiging geopend (in Sindelfingen, nabij Stuttgart), evenals nieuwe eigen winkels in Dortmund, Hamburg en Berlijn. Hiermee zal Scotch & Soda tegen het einde van september 2022 in totaal 42 winkels in Duitsland hebben. Daarnaast zal Scotch & Soda ook zijn retailnetwerk in Scandinavië uitbreiden met de opening van een nieuwe winkel in het winkelcentrum Emporia in de Zweedse stad Malmö in juni.
China : Scotch & Soda zal zijn aanwezigheid in China blijven uitbreiden met de opening van zijn eerste winkel in Peking deze maand, in het winkelcentrum Taikoo Li Sanlitun. Daarnaast zal het merk twee nieuwe locaties openen in Shanghai: eind april in het winkelcentrum Taikoo Li Qiantan en in augustus in het winkelcentrum Shanghai Réel. Hiermee komt het aantal winkels van Scotch & Soda in China op vijf locaties.
Deze winkelopeningen volgen op de lancering van de eerste digitale winkel van Scotch & Soda op Tmall in China in de herfst van 2021. Dat was het eerste commerciële initiatief sinds het merk vorig jaar zijn eerste stappen op de Chinese markt zette. De fysieke locaties die nu op de planning staan, zijn een vervolg op recente winkelopeningen in het winkelcentrum Heartland 66 in Wuhan in december, en de opening van de eerste flagship store van het merk in het district Xintiandi in Shanghai in januari.
Midden-Oosten en Afrika
Scotch & Soda zet zijn uitbreiding in het Midden-Oosten voort met de recente opening van zijn negende winkel in het Riyadh Park Mall in Saudi-Arabië. Dit volgt op de opening van een winkel in Nakheel Mall in Dammam in december vorig jaar.
In de Verenigde Arabische Emiraten opende Scotch & Soda in februari een winkel in de Dubai Hills Mall en begin mei staat de opening van een andere locatie in Marina Mall gepland. Het merk zal dan in totaal vijf vestigingen in het land hebben. Scotch & Soda zal in april ook zijn tweede adres in Qatar openen met een nieuwe winkel in het winkelcentrum Place Vendôme in Lusail, nabij Doha.
Daarnaast opende het merk eerder deze maand zijn tweede winkel in Israël in de Ramat Aviv Mall, een luxueuze winkelbestemming in Tel Aviv. Dit volgt op de opening van de flagship store van Scotch & Soda in de straat Shenkin in Tel Aviv vorig jaar. In Afrika zal het merk in juli een nieuwe winkel openen in het winkelcentrum Sandton City in Kaapstad, Zuid-Afrika en in augustus in het winkelcentrum Festival City in Caïro, Egypte.
Het winkelontwerp “Free Spirit” : Het interieur van de nieuwe fysieke winkels zal ingericht worden volgens het designconcept “Free Spirit” dat vorig jaar door Scotch & Soda werd gelanceerd. Het concept is geïnspireerd door de kracht van zelfexpressie en de liberale mentaliteit van Amsterdam, de geboortestad van het merk. Het is een mix van warme kleuren en elegante designelementen die het verwachte en het onverwachte met elkaar verbindt en bevat verantwoorde kenmerken zoals ledverlichting, FSChouten visgraatvloeren en nieuwe hangers gemaakt van gerecyclede materialen.
De gevels zullen voorzien zijn van het nieuwe merklogo, dat in maart vorig jaar werd onthuld, waarin het symbool van eenheid een centrale plek in de naam Scotch & Soda inneemt. Het &-teken beeldt de delicate beweging uit van een draad die in het oog van een naald wordt gebracht. Een knipoog naar het vakmanschap waar de collecties van het merk bekend om staan. Deze versnelde uitbreiding van het internationale retailnetwerk van Scotch & Soda gaat hand in hand met de ambities op het gebied van omnichannel en unified commerce, hetgeen het merk tegen het najaar van 2022 wil voltooien. Dit volgt op de integratie van RFID-technologie in samenwerking met Nedap voor voorraadoptimalisatie en de opening in september dit jaar van een nieuw magazijn van maar liefst 27.500 vierkante meter in Hoofddorp, net buiten Amsterdam. Dit nieuwe magazijn heeft een dak dat volledig is voorzien van zonnepanelen en verticale tuinen met automatische irrigatie.
Hamiltons Khaki Field Titanium, in nieuwe groottes en stijlen, is klaar om met u op avontuur te gaan.
Een nieuwe 38mm en frisse stijlen maken Hamiltons Khaki Field Titanium Automatic nog veelzijdiger. Honderd jaar ervaring op het gebied van militaire uurwerken gecombineerd met lichtgewichte materialen maken dit exemplaar tot het ultieme multifunctionele horloge voor moderne helden.
Khaki Field Titanium Automatic 38 mm Hamilton:
• Kast - 38 mm titanium met/zonder zwarte PVD-coating - • Dikte - 11,68 mm - • Aanzetbreedte - 20 mm - • Wijzerplaat - Zwarte / Kaki / Grijze wijzerplaat - • Wijzers - Zwarte uren-en minutenwijzers met Super-LumiNova®, zwarte secondewijzer met Super-LumiNova®-punt - • Uurwerk - Automatisch uurwerk H-10 met 80 uur gangreserve en balansveer van Nivachron® - • Band - Kaki/bruine/grijze nubuck band met roestvrijstalen gesp met pinnetje - Glas - Saffierglas - Waterbestendigheid - 10 bar (100 m)
Khaki Field Titanium Automatic 42mm Hamilton
• Kast - 42 mm titanium met/zonder zwarte PVD-coating - • Dikte - 11,45 mm - Aanzetbreedte - 20 mm - • Wijzerplaat - Kaki of blauwe wijzerplaat - • Wijzers - Zwarte uren-en minutenwijzers met Super-LumiNova®, zwarte secondewijzer met Super-LumiNova®-punt - • Uurwerk - Automatisch uurwerk H-10 met 80 uur gangreserve en balansveer van Nivachron® - • Band - Bruine/beige nubuck band met roestvrijstalen gesp met pinnetje - • Glas – Saffierglas -Waterbestendigheid - 10 bar (100 m)
Hamilton werd in 1892 opgericht in Lancaster, Pennsylvania, en maakt horloges met een unieke balans tussen authenticiteit en innovatie. De horloges zorgden voor synchronisatie tussen de eerste spoorwegen in de VS en hielden de tijd bij voor luchtvaartpioniers en Amerikaanse militairen. Hamilton-horloges zijn inmiddels alweer tientallen jaren favoriet bij filmmakers en schitterden al in meer dan 500 films, waarbij speciaal voor films ontwikkelde horloges een centrale rol spelen in verschillende Hollywood-kaskrakers. Dankzij constant vakmanschap en precisie kon Hamilton in 1957's werelds eerste elektrische horloge, en in 1970 het eerste digitale led-horloge introduceren. Hamilton maakt deel uit van de Swatch Group, de wereldleider in productie en distributie van horloges. Hamiltons huidige collecties combineren een Amerikaanse spirit met echte Zwitserse precisie.
Fleurige jurkjes met leuke sandaaltjes, shortjes en t-shirts met toffe sneakers, sexy hakken voor de dansvloer: welkom in het elegante, vrolijke universum van schoenenmerk Tamaris.
De comeback van elegantie
Weg met pantoffels en slippers! Of we nu terug naar kantoor mogen en kunnen gaan dansen, of thuis achter de laptop verder blijven zwoegen: we nemen de tijd om weer op te tutten. Hakken, mooie laarzen, of chique slides – make your choice.
Kleurknallers
Of je nu fan bent van pastel, color blocking, of liever kiest voor monochroom: kleur is en blijft helemaal in voor de lente en zomer. Alles kan, en alles mag!
Minimalistisch
Understated chic. Minimalistisch design in sobere kleuren zorgen even goed voor een statement, zij het een zeer elegante.
Trek erop uit
Kuieren door de stad wandelen, heerlijk weer op citytrip met de vriendinnen: we mogen de wereld weer ontdekken. Trendy sneakers, maar ook stevige sandalen van goede kwaliteit, zijn je ideale go-to voor een uitje.
De weergoden waren de Cold Water Classic uiteindelijk dan toch gunstig gezind. De winderige en ijskoude zaterdag met bijhorende hagelbuien deden de naam van deze eerste editie alle eer aan, terwijl het vooral de rukwinden waren die de extreem hoge sprongen bemoeilijkten. De eerder zonnige en ongeveer windstille zaterdag daarentegen liet de deelnemers volledig losgaan. Zelf de doorwinterde commentator van dienst en de 6 koppige jury hadden het bij momenten moeilijk om de aaneenschakeling van spectaculaire sprongen en transities aan te kondigen of te quoteren.
Iedere rider kreeg in verschillende poules 2 beurten om het beste van zichzelf te geven via diverse airtricks en op de 20 diverse obstakels dat het Duinenwatermeer rijk is. Meteen één van de redenen om bij de top 10 cable Cableparcs ter wereld te behoren en ook het talrijk opgekomen publiek geen moment te vervelen. De eerste rider van elke poule gaat door, de volgende riders betwisten via de “ last chance qualification” om vooralsnog door te stoten. Eén rondje is 720m lang en duurt anderhalve minuut. Het scoreboard geeft de punten weer, zodat elke rider precies weet welke risico’s hij al dan niet moet nemen, een spelletje blufpoker zolang je niet valt want dan houdt het op. En vallen gebeurde in dit geval in water van 7 graden Celsius. De enige deelnemer uit Abu Dhabi snelde alvast meteen richting Lakeside Pro Shop om een dikkere Wetsuit aan te schaffen…
Uiteindelijk klokte deze Cold Water Classic, de allereerste World Cup manche sedert 2019 af op 85 deelnemers uit 11 verschillende landen, onderverdeeld in Wakeskate junior (U18), wakeskate dames en heren, wakeboard masters heren, wakeboard juniors dames en heren , en wakeboard open Men en Women.
Uitkijken was het vooral wat onze landgenoten konden doen tussen al dat Internationaal geweld en hoe de regerende Europese en Wereldkampioenen zich na 2 jaar zonder noemenswaardige competitie uit de slag gingen trekken. De Prijzenpot bedroeg 6000 € , netjes verdeeld tussen dames en heren.
Van de 24 podiumplaatsen gingen er uiteindelijk 8 medailles naar onze landgenoten, waarvan 7 team Lakeside Paradise. Voorwaar een prachtig resultaat.
Top podium was er bij wakeskate junior met op de eerste plaats Louis Eggerickx, gevolgd door Noah Ferson en Ike Vanleenhove, die zich als 13 jarige bij de U 18 op het podium kon hijsen. Ken Van Accolyen (35) werd tweede bij de masters wakeboarden, Belgisch Kampioene Pauline Appelmans werd schitterend 3e open Wakeskate ladies, terwijl ze daarnaast een prachtige 2e plaats behaalde bij de open ladies wakeboard. Ook Louis Eggerickx mocht een tweede maal het podium op vanwege een onwaarschijnlijke 3e plaats bij de wakeboard open men. Ook Loah van Cutsem (De Spin) behaalde een tweede plaats wakeboard junior dames.
Wereld- en Europees Kampioen Sanne Meyer (NL) bleek onklopbaar bij de open dames, terwijl drievoudig Europees en tweemaal vice wereldkampioen Max Milde (GER) na een ijzingwekkende 2e run het pleit naar zich toetrok bij de open men, hij weerstond de druk na zijn vroege valpartij tijdens zijn eerste run.
Tijdens de afscheidsspeech benadrukten beide overwinaars hoe ze ervan genoten hadden, hoe leuk het was iedereen terug te zien, bedankten ze voor de perfecte organisatie en verzekerden ze volgend jaar terug van de partij te zijn. Wie weet, de tweede Cold Water Classic, een EK of een WK, Lakeside Paradise én Knokke-Heist staan alvast op de wakeboard wereldkaart. Wordt dus ongetwijfeld vervolgd, deze editie blijkt alvast voor herhaling vatbaar.
De Federatie van de Belgische Resto du Cœur: - sensibiliseert de bevolking over de link tussen armoede en gezondheidsproblemen; - bevordert actief de toegankelijkheid van gezondheidszorg
Naar aanleiding van Wereldgezondheidsdag zet Resto du Cœur, één van de pijlers van de voedselhulp in heel België, zich in voor het samengaan van volksgezondheid, voeding en gezondheid. De organisatie wil met name de Belgische bevolking sensibiliseren om een beter begrip te krijgen van de gezondheids- en voedselproblematiek, en roept wie dat kan op om actie te ondernemen. Ze zetten samenwerkingen op met externe gezondheidsdiensten zoals die tussen de Resto du Cœur van Moeskroen en het Maison Médicale Dispens'air. Ook Resto du Cœur België noteert vandaag met stip dat het Wereldgezondheidsdag is, een internationale campagnedag voor de volksgezondheid. Die wordt jaarlijks op 7 april georganiseerd, de dag van de oprichting van de Wereldgezondheidsorganisatie.
Terwijl iedereen intussen toegang zou moeten hebben tot gezondheidszorg, ziet Resto du Coeur op het terrein een steeds groter aantal mensen in armoede. Ze hebben niet langer de middelen om voor zichzelf te zorgen, wat ten koste gaat van hun gezondheid. En de situatie wordt steeds erger, gezien de stijgende voedsel- en energieprijzen.
Basisbehoeften als prioriteit?
Resto du Cœur benadrukt dat voeding een basisrecht is, maar er bestaan ook andere basisbehoeften voor een menswaardig bestaan: degelijke huisvesting, ondersteuning bij de opvoeding van kinderen en solide gezondheidszorg. Toch worden sommige mensen gedwongen om keuzes te maken. Als iemand wil herintegreren in de samenleving, is het essentieel om gelijktijdig te handelen op deze 4 assen om definitief uit die armoede te raken.
Jean-Gérard Closset, voorzitter van de Federatie van de Belgische Resto du Cœur, verduidelijkt: ‘Bij gebrek aan financiële middelen, staan mensen voor een onmenselijke keuze: zich verwarmen, eten of voor zichzelf zorgen. Dit is onaanvaardbaar! Veel eenoudergezinnen, jonge werknemers, studenten en gepensioneerden redden het niet meer. Ze worden gedwongen hun gezondheidszorg te beperken. ‘In België hebben we een performante gezondheidsinfrastructuur, maar die is niet voor iedereen toegankelijk. In veel gezinnen blijft er, eens de vaste kosten betaald zijn, vaak onvoldoende over om medische kosten (tandarts, huisarts of specialist, etc.) te betalen. Zelfs de bijdrage voor het ziekenfonds heeft er onder te lijden. Hierdoor blijft het aantal mensen toenemen dat de weg naar onze restaurants vindt.’
‘Hoewel Resto du Cœur in België vooral bekend staat om zijn voedselhulpacties, waren we ook één van de eersten die wereldwijd zorghulp verleenden. We zetten aangepaste interne structuren en diensten op. Dat doen we met de hulp van onze eigen vrijwilligers en maatschappelijk werkers. Maar ook in samenwerking met externe partners zoals Kind & Gezin, de huiswerkcentra, de boekenmobielen, sociale huisvestingsmaatschappijen, enzovoort', voegt Closset nog toe.
Medisch huis in Moeskroen: een globale aanpak van gezondheid
Volgens de WHO is gezondheid niet alleen de afwezigheid van ziekte of gebrek. Gezondheid is een volledige staat van fysiek, mentaal en sociaal welzijn. Het is een fundamenteel recht van ieder mens, ongeacht ras, religie, politieke overtuiging, economische of sociale toestand.
Xavier Bouret, verantwoordelijke van Resto du Coeur in Moeskroen legt uit: ‘Het lijkt misschien vreemd dat Resto du Coeur, dat zich eerder richt op voedselhulp, geïnteresseerd is in gezondheidszorg. In feite is het niet meer dan het logisch gevolg van de diversificatie van onze activiteiten. Maar ook van de wijziging en intensivering van onze missie. Nu is de strijd tegen armoede de drijvende kracht achter de acties van Resto du Cœur. Voedselhulp blijft natuurlijk een centrale pijler, maar we willen een meer globale beschouwing van armoedeproblemen.’
In de overtuiging dat gezondheid een essentiëel domein is in de strijd tegen armoede, komt er nu een eerste ‘medisch huis’ in Moeskroen, gerund door de vzw Dispens’air. Dat kwam er door de expertise van Resto du Coeur in Moeskroen, met financiële steun van de Federatie van de Belgische Resto du Cœur en een groep geëngageerde burgers.
Resto du Cœur laat niemand in de steek
Overkoepelend bieden sommige locaties van Resto du Coeur, in het kader van haar geïntegreerd gezondheidsmodel, ook medische hulp aan daklozen, in samenspraak met sociale diensten zoals OCMW's. Deze ondersteuning maakt het mogelijk om deze patiënten - die niet altijd geregistreerd zijn bij een ziekenfonds - te herintegreren in een zorgcircuit.
Bovendien kunnen begunstigden van Resto du Cœur via dit systeem gratis medicatie krijgen op voorschrift van hun arts. Verschillende Resto du Cœur bieden hun begunstigden ook ‘hygiëneruimtes’, uitgerust met een douche en/of wasmachine. Een betere hygiëne draagt bij aan de gezondheid, de waardigheid en het moreel.
Sommige Resto du Cœur richten ook ruimtes in voor ouders met baby’s. Ouders kunnen er bijvoorbeeld levensmiddelen (melk, luiers, enzovoort), speelgoed en kleding komen halen. Ze worden ook geadviseerd door professionals.
Resto du Cœur doet beroep op de vrijgevigheid van al wie die in staat is om mensen in nood te helpen. Dankzij donateurs, dragen de acties van de organisatie zo bij om mensen op lange termijn uit de armoede te helpen.
Financiële donaties kunnen gestort worden op BE44 2400 3333 3345 met de mededeling ‘Wereldgezondheidsdag 2022’ of via de website van de Federatie gedoneerd worden. Voor elke schenking vanaf €40, wordt een fiscaal attest afgeleverd. In 2022 zijn giften aftrekbaar tot 45%.
» De trends die op Batibouw te zien zullen zijn - » Paleis 4, stand 4224 - » De ixina projectiekeuken
Benieuwd welke trends staan te pruttelen en binnenkort je hele huis met hun vernieuwende aroma’s zullen vullen? Samen met keukenspecialist ixina kan je al even in de potten gluren en zien welke opmerkelijke, nieuwe tendensen Batibouw dit jaar presenteert. Plaatsbesparend, kleurrijk, doorlopend doorheen het huis of luxueus retro, op het trendmenu staat iets voor elke goesting.
Wie het kleine niet eert …
… is niet helemaal mee met de tijd. Want kleiner wonen is de toekomst, of het nu uit overtuiging of financiële overweging is. Kleiner wonen triggert een inventiviteit die steeds verder en dieper gaat. Zeker in de keuken, waar naast het arsenaal dagelijkse voorwerpen ook nog die sapcentrifuge en broodmachine een plaats moeten vinden, moet elk plekje benut kunnen worden. Compacte keukens met slimme opberg- en plaatsingsoplossingen komen dan ook steeds overtuigender aangedenderd.
Zo bewust stilstaan bij de lay-out van de keuken, doet ook nadenken over de duurzaamheid en voetafdruk ervan. We willen steeds meer in connectie staan met onze omgeving en met respect omgaan met de natuur om ons heen. ixina stelt het groene hart van haar klanten gerust door in partnerschap met de ngo Kiem Des Levens voor elke verkochte keuken 18 bomen op Madagaskar te planten, het equivalent van de CO2-uitstoot voor productie, levering en plaatsing van een gemiddelde keuken.
Een rode draad in huis
Als de armen van een octopus laten we één kamer doorlopen naar alle hoeken van onze woning en zo de sfeer van ons volledige huis bepalen. We willen een verhaal vertellen met ons interieur, het zegt wie we zijn en dit mag in elke ruimte voelbaar zijn. Een consistente stijltaal doorheen alle kamers is dan ook het logische gevolg. Zo krijgen o.a. dressoirs en tv-meubels dezelfde houtsoort toegewezen als de keukenkasten en spelen we met gouden accenten, die matchen met de messing handvaten uit de keuken, doorheen ons volledige interieur.
Colour galore!
Eenheidsworst was nooit echt ons favoriete gerecht. We kruiden liever af met karakter en kleur. En neem dit gerust letterlijk. Want hoewel de zachte Instagram-esthetiek nog steeds erg populair is, komen meer eigenzinnige paletten af met sterke combinaties en sprekende kleuren. Zeker in een levendige ruimte als de keuken, die heel vaak het kloppende hart is van de woning, zijn opgewekte toetsen en grote kleurenvlakken op hun plaats. De uitvoeringen fjord blauw en roseau van de ixina-keukens Velvet en Delia, zijn het perfecte voorbeeld van hoe je wat meer kleurengeweld in je woning kan brengen.
Harde bolster, blanke pit
Notelaar krijgt opnieuw het podium dat het verdient. De warmbruine tint geeft meubelen een extra aaibaarheidsfactor en voegt een toets verfijnd vintage toe aan een interieur. De neutrale houten look van het materiaal laat toe om overal in huis te experimenteren met notelaar. Blijf dus zeker niet hangen in de woonkamer, maar trek er gerust de keuken mee in. Een andere manier om de luxueuze retro feel in je keuken te brengen is het combineren van zwarte of donkerblauwe fronten met messing elementen zoals handvaten, accessoires of een stralend lichteffect met gouden gloed.
Kom van 21 mei tot en met 29 mei 2022 proeven van alle nieuwe trends op de ixina-stand op Batibouw. Je vindt ze in paleis 4, stand 4224.
De ixina projectiekeuken
Met zo'n 50 jaar ervaring op de teller weet ixina het antwoord op heel wat prangende vragen en twijfels die in de hoofden van hun consumenten spelen. Een opmerking die ze regelmatig kregen was dat de klant het moeilijk vond om te kiezen tussen de juiste combinatie van front en handgreep zonder de exact gekozen combinatie in het echt te zien. Om hier antwoord op te bieden, ontwikkelde ixina de projectiekeuken waarmee je in een oogopslag ziet hoe een funky kleurtje, retro walnoothout, een messing handgreep of juist geen handgreep er uitziet in jouw potentiële keuken. Zo krijg je de juiste indruk bij elke mogelijkheid en wordt er een weloverwogen keuze gemaakt.
De paasvakantie is ideaal om de lente te vieren en om te ontdekken hoe deze feestdag in het buitenland wordt gevierd. In Tsjechië is Pasen een feest vol tradities en gebruiken. Van het eten van traditionele paasbroodjes, het schilderen van eieren tot de bijzondere traditie om meisjes “zweepslagen” te geven met een wilgenvlecht. Op deze vijf plekken kun je het ultieme paasgevoel in Tsjechië beleven.
Paasmarkten in Praag : Hoewel ze minder bekend zijn dan de kerstmarkten, heeft Praag ook elk jaar paasmarkten. Tussen 2 en 24 april strijden de kramen in kleur en koopwaar op het Oude Stadsplein en in andere hoeken van de hoofdstad. Struin tussen tientallen kraampjes met gevlochten manden, traditioneel gebak en kraslice, kostbare handgeschilderde paaseieren. De lammetjes caké beránek en de gevlochten broodjes jidášky zijn typische Tsjechische lekkernijen voor Pasen.
Vier Pasen in Brno : De viering van Pasen in de stad Brno omvat een bezoek aan de levendige vlooienmarkt op het Vrijheidsplein (náměstí Svobody). Tussen 8 en 17 april zijn er meer dan 40 kraampjes die je verleiden met de delicatessen, handwerk, de kleurrijke paaseieren en de typische gebakjes. Naast winkelen, biedt Brno een aanvullend programma met muziek als hoofdrol. Folkloristische groepen paraderen over de pleinen die de atmosfeer vullen met de geluiden van zimbal, terwijl de wijn uit de regio Zuid-Moravië je uitnodigt om je dorst te lessen en de vreugde van dit festival te verlichten. Het meest religieuze aspect is gereserveerd voor het Paasfestival van de heilige muziek, dat wordt gehouden in de kerken en kathedralen van Brno (van 10 tot 24 april).
Groen bier bij Starobrno-brouwerij in Brno : Witte Donderdag staat in Tsjechië bekend als Groene Donderdag en op deze dag is het traditie om voedsel van deze kleur te eten, zoals spinazie of brandnetel. Er wordt zelfs bier van deze kleur gebrouwen. Elk jaar produceert de Starobrno-brouwerij een groen bier, speciaal gemaakt voor Witte Donderdag. De traditie duurt maar een paar dagen, dus mis de kans niet om dit unieke groene bier te proeven. Geniet van een glas bij de Starobrno brouwerij in Brno of in een van de andere bars in het hele land.
Levende tradities in het Wallachijs openluchtmuseum : Het openluchtmuseum in Ro¸nov pod Radhoštěm in Moravië is een plaats die de juiste setting heeft om het verleden tot leven te brengen en om de paastradities te demonstreren. Drie dagen lang, van 16 tot 18 april, worden verschillende religieuze en heidense gebruiken beoefend, zoals paaseieren schilderen, Judas broodjes (jidáše) voorbereiden, het zoete brood mazanec bakken en de meisjes "zweepslagen" geven met een wilgenvlecht. Deze laatste traditie is trouwens onschuldig. Jongens maken zweepjes van gevlochten wilgentakken en tikken op paasmaandag op de billen van de meisjes, als begroeting van de lente en de verjonging van de natuur. Door de meisjes ermee te slaan, dragen de jongens deze kracht aan hen over. De meisjes en vrouwen belonen hen met een ei en versieren de zweepje met een lint. Dit spel gebeurt in bijna elk dorp in Tsjechië.
Paasprogramma in kasteel Křivoklát : Terwijl Tsjechische kastelen en paleizen het hele jaar door nostalgie en geschiedenis verhullen, openen velen van hen tijdens Pasen hun deuren om de komst van het meest bloemrijke seizoen te vieren. De binnenplaats, kelders en ruime kamers bieden, zoals bij kasteel van Křivoklát, gevarieerde dansprogramma's, workshops paaseieren schilderen en het beoefenen van oude ambachten in het weekend van 15-17 april.