Exit winterblues: insert feel good plekjes in Wallonië
De gezellige krokettenavonden en de bijhorende spannende kerstverhalen zijn al lang vergeten, de agenda barst weer van de to-do lijstjes en sociale verplichtingen. Zucht! Nood aan een pick me up met de nodige reisinspo? Met deze instant feel good locaties is de winterblues zo weer vergeten.
De Hoge Venen: je zorgen wegwandelen
Torenhoge naaldbomen die de ijzige lucht raken, het zachte sneeuwtapijt op de weidse velden dat zalig knispert onder je wandelschoenen. Als er nog één wandeling op onze agenda staat dit seizoen is het wel een parcours door de Hoge Venen in wintertenue. De weergoden en het aantal sneeuwvlokjes dat ze in hun klimaatkastje bewaren kunnen we niet beïnvloeden, een voorzetje geven voor een fantastische wandeling in deze regio wèl. Dit oudste natuurreservaat van België biedt een uniek hoogveengebied en uitgestrekte heidevelden en veenmoerassen. Het Signaal van Botrange, met 694 meter het hoogste punt van België, is het vertrekpunt van vele wandelingen.
Voor wie wat langer wil verpozen in de regio, is uiteraard de Venntrilogie een aanrader, een 109 km lange wandelroute verdeeld in zes etappes, die je meeneemt door de diverse landschappen van de Oostkantons. Deze langeafstandswandelroute won vorig jaar de titel Wandelroute van het Jaar op de Fiets en Wandelbeurs.
De kabelbaan in Namen: pure nostalgie
Als je last hebt van de Monday blues, dan raden we je aan om een dezer dagen eens de kabelbaan te nemen. Je wordt onmiddellijk terug gekatapulteerd naar een fijne jeugdherinnering, een sneeuwtripje van weleer en vooral de kinderlijke blijheid die zo’n kabelbaan met zich meebrengt. De kabelbaan in Namen is ideaal gelegen in het centrum van de stad en brengt je in enkele minuten naar de befaamde Citadel. De ideale manier om de unieke panorama’s op de stad, de citadel zelf en de landschappen van de streek te ontdekken. Bovenaan de kabelbaan kan je ook met een hapje en drankje nagenieten van het uitzicht bij restaurant Panorama.
De kabelbaan overspant de Samber vanaf de Place Maurice Servais in het historische stadscentrum, klimt over de vestingmuren van de citadel en landt 650 meter verderop zachtjes op de Esplanade, met een hoogteverschil van 103 meter op het hoogste punt. Eenmaal op de grond, liggen de schatten van de stad weer aan je voeten. Met de juiste camera angle, denkt het thuisfront dat je wel honderden kilometers van huis bent. Zo is je Instagrampagina weer een “doupe”plekje rijker. Buckle up!
Streetart in Luik: kleur bekennen
Twee vliegen in één klap? Men neme een Luikse wafel in de hand en wandelt vervolgens het Paliss’art streetartparcours af. De Paliss'art-route in Luik biedt een kleurrijke ontsnapping aan de winterblues. Met meer dan dertig muurschilderingen verspreid over de stad, transformeert deze route de stedelijke omgeving in een openluchtmuseum. Een van de recente toevoegingen is een werk van de jonge Luikse artieste Océane Cornille, ook bekend als Whoups. Haar dynamische en kleurrijke fresco siert de rue Montagne Sainte-Walburge en voegt een organisch element toe aan de stedelijke ruimte.
Een ander opvallend werk is 'L'Homme de la Meuse' van Sozyone Gonzalez, een Brusselse kunstenaar met Spaanse roots. Deze diptych-fresco, gecreëerd in de herfst van 2019, geeft de oevers van de Maas een geheel nieuwe uitstraling.
De Paliss'art-route, geïnitieerd door de dienst Toerisme van de stad Luik in samenwerking met vzw Spray Can Arts, heeft sinds 2002 bijgedragen aan het verfraaien van de stad. Met meer dan 75 werken van een honderdtal kunstenaars biedt het een veelzijdige en verrassende kijk op stedelijke kunst. Een ideale kleurrijke opkikker tijdens de grauwe winterdagen.
Zon, zee, stijl: ontdek LingaDore's must-haves voor deze zomer
Spring/Summer 2025 : LingaDore haalt met haar nieuwste SS25-collectie de zomer in huis met een perfecte combinatie van stijl, comfort en veelzijdigheid. Al 20 jaar verovert dit Nederlandse lingeriemerk harten met haar prachtige en functionele designs. De SS25-collectie zit boordevol zomerse must-haves: van opvallende strandlooks waarmee je de show steelt, tot verfijnde lingerie en heerlijk zachte loungewear om in weg te dromen. Met als doel om vrouwen te laten stralen op elk moment, voegt LingaDore dit seizoen ook een elegante bridal-lijn toe aan haar aanbod, perfect voor bijzondere gelegenheden. Dé ideale mix van fashion en feel-good vibes!
LingaDore Beachwear: zomerse kleuren en eindeloze combinaties
De Beachwear-collectie is een feest voor liefhebbers van de zon en zee. Met 19 unieke badseries biedt de collectie voor ieder wat wils, of je nu houdt van tijdloze klassiekers of trendy ontwerpen. Denk aan opvallende kleuren zoals azuurblauw, fluogeel, strong red en fuchsia, maar ook aan grafische prints zoals leopard, zebra, paisley en bloemen. Voor wie het graag klassiek houdt, is er de Black-serie, met een zwarte bikini voorzien van een ingeweven geblokte structuur en gouden accenten, voor een luxueuze uitstraling.
De collectie biedt talloze mix-and-match opties: padded of unpadded tops, triangle, bandeau of wire designs, en broekjes in verschillende stijlen zoals shorty en brief. Naast badkleding zijn er ook nieuwe accessoires, waaronder cover-ups zoals kimono’s en tunieken in maar liefst 12 stijlen. Van luchtige stoffen tot stijlvolle badstof, deze items maken je strandlook helemaal af.
LingaDore Lingerie: elegantie voor elke gelegenheid
De lingeriecollectie van dit seizoen bestaat uit zeven prachtige series, variërend van zachte pastels tot heldere tinten zoals Spiced Coral en Bonnie Blue. Eyecatchers zijn onder andere de Peach-serie en de Jade Blue-serie, met verfrissende tinten en verfijnde embroidery die je vormen elegant accentueren, en de romantische Cream Pink-serie met bloemige details. Met de brede maatvoering, van XS tot 4XL en cupmaten van B tot E/F, biedt de lingeriecollectie van LingaDore bovendien opties voor elke vrouw, ongeacht haar stijl of gelegenheid.
NIEUW: LingaDore Bridal voor je grote dag
Voor aanstaande bruiden biedt LingaDore de Ivory-set, een speciale Bridal-lijn met verfijnde kanten details en elegante designs. Met diverse stijlen zoals Push Up Bra’s, Wire Bra’s en Triangle Bra’s, gecombineerd met bijpassende slips, strings en high-waist broekjes, biedt deze serie een perfecte pasvorm en een vleugje luxe. Voor een extra romantisch tintje bevat deze lijn ook ook sensuele chemises, elegante kimono’s en French knickers.
Daily collectie: ultieme basics in nieuwe kleuren
De Daily-collectie, een van de populairste lijnen van LingaDore, mag deze zomer natuurlijk niet ontbreken. Dit seizoen zijn er vier nieuwe kleuren toegevoegd: Spiced Coral, Bonnie Blue, Paradise Green en Rose Shadow Jacquard. De collectie combineert comfortabele basics met een fashionable touch. Een opvallend item is de bralette met uitneembare vulling, ideaal als fashiondetail onder een blazer of spijkerjasje.
LingaDore Loungewear: ontspanning in stijl
Met zeven nieuwe series zet LingaDore ook in op comfort en stijl in de SS25 Loungewear-collectie. Natuurlijke materialen zoals katoen, bamboe en viscose vormen de basis van deze ontwerpen, waardoor ze niet alleen zacht aanvoelen, maar ook meer duurzaam zijn.
De collectie omvat een scala aan items: van een trendy playsuit in wafelstof met pofmouwen tot lichte pyjama’s in zomerse bloemenprints. De Jade Blue-serie, gemaakt van bamboe, biedt een elegante chemise en kimono, terwijl de Spiced Coral-serie een frisse chemise en top met shorts bevat. Voor een vleugje kleur is er de Peach-serie met kanten details die comfort combineren met verfijning.
Praktische en stijlvolle opties zoals de gestreepte pyjama’s in Soft Bordeaux Stripe en Legion Blue Stripe maken de collectie compleet. Met maatvoering tot en met 3XL biedt deze loungewear de perfecte chill-optie voor iedereen!
Ben jij al helemaal klaar om op de skilatten te staan? Wij ook! Daarom heeft Walkie Talkie de ultieme gids voor jouw skivakantie samengesteld, met alles wat je nodig hebt om het hele seizoen warm, comfortabel en gezond te blijven, zowel op als naast de piste. Van de beste thermokleding tot handige accessoires: wij zorgen ervoor dat jij optimaal kunt genieten van jouw avontuur in de sneeuw!
OP DE PISTE
Een geslaagde skivakantie begint met een goede voorbereiding. Of je nu de pistes opzoekt of geniet van de gezelligheid naast de sneeuw, The Rituals of Karma biedt alles wat je nodig hebt. De Sun Protection Spray (SPF 30 en SPF 50) beschermt je huid tegen de felle zon, terwijl de Fortune Balms je lippen hydrateren en beschermen.
Stijlvol en praktisch combineer je met de AO76 skicollectie, geïnspireerd op de magische landschappen van Zuid-Amerika. De heldere kleuren en speelse designs zorgen dat je opvalt op de piste en maken het makkelijk om jonge avonturiers terug te vinden in de sneeuw.
Comfort staat natuurlijk centraal. De Uvex-skibril beschermt je ogen tegen UV-stralen terwijl je in stijl van de bergen suist. Voeg daar de warmte van FALKE-skisokken en een fleece balaclava aan toe, en je bent perfect uitgerust. Voor extra comfort zorgen de Lifesystems-handwarmers, zodat je handen heerlijk warm blijven, zelfs tijdens de koudste dagen.
Wil je de mooiste momenten vastleggen? Met de compacte digitale camera van Instax gaat dat moeiteloos. Deze past in de palm van je hand en stuurt je foto’s direct via Bluetooth naar de Instax Pal smartphone app. Druk ze vervolgens af met een Instax Link-printer en deel je herinneringen direct.
Voor wat extra energie onderweg zijn de Blooom Berries energieballetjes de perfecte snack. Deze voedzame krachtbommetjes combineren vernieuwende smaken met een hoge voedingswaarde. Ze zijn glutenvrij, vezelrijk en volledig vegan: ideaal voor een actieve dag in de sneeuw.
Met deze onmisbare items ben je helemaal klaar voor de skivakantie. Laat de bergen maar komen!
RONDOM DE PISTE
Maak van je skivakantie een onvergetelijke reis, van de rit naar de bergen tot de après-ski!
Start de vakantie met plezier en uitdaging dankzij Pole Position van SmartGames. Dit magnetische reisspel biedt maar liefst 48 puzzels waarmee je jouw racevaardigheden kunt aanscherpen en de tijd onderweg vliegensvlug voorbijgaat.
Eenmaal aangekomen stap je stijlvol de après-skihut binnen met de trendy AO76 skicollectie. Na een dag vol actie op de piste is het tijd om te ontspannen en jezelf te verwennen. Verzorg je huid met Rituals hydraterende Body Mousse of laat het Overnight Body Mask ‘s nachts zorgen voor een zijdezachte en gevoede huid.
Genieten van de avond doe je het best in comfortabele pantoffels, perfect om te relaxen bij het knisperende haardvuur in je chalet. Kies voor ultieme ontspanning een sfeervol verblijf in een van de luxe vakantiehuisjes van Landal. Hier kom je volledig tot rust, terwijl je geniet van alles wat de winter te bieden heeft.
Voor wat extra energie na een sportieve dag is de glutenvrije KRIKET-proteïnereep de ideale snack. En heb je zin in een warme, romige cappuccino, een fluweelzachte chocomelk of een verfrissende frappé? Met de stijlvolle melkopschuimer van Smeg maak je moeiteloos je favoriete winterdrankjes om de dag perfect af te sluiten.
Climafed: 2025 moet het verschil maken voor duurzame verwarming en energietransitie
Climafed, de Belgische federatie voor klimaattechnologieën, kijkt terug op een turbulent jaar voor de verwarmingssector. Hoewel de situatie na een desastreus 2023 lijkt te stabiliseren, blijven de verkoopcijfers op een historisch laag niveau. Ondertussen zetten misleidende berichtgeving en kortetermijndenken de transitie naar duurzame verwarmingsoplossingen verder onder druk. Dit maakt het des te dringender om actie te ondernemen: 2025 moet een jaar van duidelijke keuzes en herwonnen vertrouwen worden.
In 2024 werden in België 205.000 warmtegeneratoren geïnstalleerd, waarmee de verkoop net als in 2023 op een historisch laag peil bleef. Het gaat om een daling van opnieuw zo’n 22 à 23% ten opzichte van 2021 en 2022, wat betekent dat de sector zich nu al twee jaar op een ongekend dieptepunt bevindt. Wat opvalt is een duidelijke verschuiving in voorkeuren. Traditionele warmtegeneratoren zoals gasketels en olieketels zagen een onverwachte stijging. De verkoop van gasketels nam toe met 9,5%, van 152.000 toestellen in 2023 naar 166.600 in 2024. Bij olieketels was de stijging nog forser: 28% (van 9.800 naar 12.500 toestellen). Deze stijging wordt vooral in Wallonië opgemerkt, waar consumenten anticipeerden op het aangekondigde verbod op olieketels in nieuwbouw vanaf maart 2025 en bij vervangingen vanaf 2026.
Tegenover deze cijfers staat een scherpe terugval in duurzame oplossingen. De verkoop van hydronische warmtepompen daalde met 40%, van 42.000 toestellen in 2023 naar 25.000 in 2024. Vooral monobloc-warmtepompen kenden een dramatische daling van 60%. Warmtepompboilers, die door hun economische voordelen en hoge subsidies een toegankelijke stap naar hernieuwbare energie zouden moeten zijn, zakten eveneens met 48% (van 31.500 naar 16.500 toestellen). Bij zonneboilers is de situatie minstens even zorgwekkend, met een daling van 60%. Ondanks hun bewezen efficiëntie en economische voordelen blijven deze oplossingen ondergewaardeerd, deels door de negatieve perceptie die naar zonnecollectoren is overgeslagen van PV-panelen (zonnepanelen).
"Het is werkelijk onbegrijpelijk dat consumenten niet massaal kiezen voor technologieën zoals warmtepompboilers en zonneboilers," zegt Patrick O, Public Affairs bij Climafed. (foto2). "Deze producten bieden niet alleen voordelen voor het klimaat, maar ook voor de portemonnee. Dit toont aan dat we dringend beter moeten informeren en de economische drempels moeten verlagen."
De oorzaken: economische drempels en misleidende percepties
De tegenvallende cijfers van 2024 zijn het resultaat van een complexe combinatie van economische obstakels, beleidsmatige onzekerheid en verkeerde percepties die consumenten ontmoedigen om over te stappen naar duurzame verwarmingssystemen.
Allereerst speelt de economische realiteit een doorslaggevende rol. Inflatie, hoge rentevoeten en onzekerheid over energieprijzen zorgen ervoor dat gezinnen terughoudend zijn om te investeren in technologieën zoals warmtepompen. Daar komt bij dat elektriciteit momenteel bijna vier keer meer per kWh kost dan gas. Deze ongunstige energieprijsratio ondermijnt de economische voordelen van warmtepompen en maakt de overstap voor veel huishoudens minder aantrekkelijk.
Daarnaast creëren inconsistente beleidsmaatregelen en het gebrek aan een doordacht beleid op lange termijn verwarring. Zo werden in Wallonië eerdere beslissingen rond verwarmingstechnologieën teruggedraaid, en op nationaal niveau heeft de discussie rond het al dan niet afschaffen van de 6%-btw-maatregel op warmtepompen een negatief signaal afgegeven.
Maar misschien wel het meest schadelijke effect komt echter voort uit misleidende en simplistische berichtgeving in de media. Artikels die sensationele koppen gebruiken om vermeende nadelen van duurzame oplossingen, zoals lange terugverdientijden, te benadrukken, hebben een diepgaande impact gehad op de publieke perceptie.
"Te vaak zien we clickbait-titels die consumenten afschrikken in plaats van informeren," zegt Patrick O. "De media hebben een enorme verantwoordelijkheid in hoe consumenten technologieën zoals warmtepompen zien. Helaas hebben we te vaak moeten ingrijpen om onjuiste informatie recht te zetten. Maar vaak is het kwaad dan al geschied."
Deze verkeerde framing negeert essentiële factoren zoals de dalende kosten van duurzame energie op lange termijn, stijgende CO2-taksen en de hoge energie-efficiëntie van warmtepompen. De misverstanden in combinatie met een gebrek aan heldere communicatie over toekomstige energiekosten en regelgeving zorgen ervoor dat consumenten en beleidsmakers te vaak vast blijven zitten in kortetermijndenken.
Tijd om te handelen: een toekomst zonder spijt
Het is 5 na 12 voor de Belgische verwarmingsmarkt. Terwijl de temperatuur wereldwijd sneller stijgt dan ooit verwacht, blijven zowel consumenten als beleidsmakers aarzelen. Wat vaak over het hoofd wordt gezien, is dat het verduurzamen van onze verwarmingssystemen één van de meest efficiënte stappen is die we kunnen zetten voor het klimaat. Op huishoudelijk niveau heeft het zelfs een dubbel zo grote impact op CO2-reductie als het aanpakken van onze mobiliteit . Dit maakt het des te dringender om nu actie te ondernemen.
De keuzes die vandaag worden gemaakt, zullen decennialang doorwerken. Voor consumenten betekent dit dat uitstel van investeringen in duurzame technologieën zoals warmtepompen niet alleen tot hogere kosten leidt, maar ook tot gemiste kansen om bij te dragen aan een duurzamere toekomst. Hetzelfde geldt voor beleidsmakers. Zonder een consistent en toekomstgericht beleid blijven fiscale obstakels, zoals hoge elektriciteitsprijzen, consumenten ontmoedigen om de overstap te maken. ETS 2 zal fossiele brandstoffen duurder maken, maar alleen met aanvullende gerichte subsidies en stabiele langetermijnmaatregelen kan de transitie echt op gang komen.
Een cruciaal onderdeel van die transitie is communicatie. Sensationele berichtgeving en clickbait-artikelen hebben veel consumenten in verwarring gebracht over de werkelijke voordelen van duurzame oplossingen. Climafed roept op tot een genuanceerd en feitelijk debat, waarbij media, beleidsmakers en de sector samenwerken om het vertrouwen van consumenten te herstellen.
De tijd van halve maatregelen en uitstel is voorbij. Climafed benadrukt dat zowel consumenten als beleidsmakers moeten kiezen voor een no-regret-aanpak: oplossingen die vandaag al de juiste zijn en ook morgen nog relevant blijven. De verwarmingssector staat klaar om die overgang te ondersteunen met technologieën die bewezen efficiënt en duurzaam zijn.
"Dit is geen moment om te aarzelen," zegt Christophe Leroy, voorzitter van Climafed. (foto3) "De keuzes die we vandaag maken, bepalen hoe we de komende decennia zullen leven. Dit is het moment om samen te handelen – zonder spijt."
Ontdek de SS25 vrouwencollectie… Dit voorjaar gaan jouw voeten met de aandacht lopen dankzij de stijlvolle schoenen van het Nederlandse merk Floris van Bommel. Of je nu kiest voor ultracomfortabele sneakers of elegante slingbacks voor een feestelijke touch, Floris van Bommel combineert stijl en kwaliteit als geen ander. Van levendige kleuren, speelse prints en metallic accenten tot rustige tinten en verfijnde materialen – met de SS25-collectie maak je van elke outfit een lentefeestje.
Statement feet
Laat je voeten stralen dit voorjaar met opvallende kleuren en rijke materialen, zoals glossy metallic details en iriserende afwerkingen. Bloemen, strikken en speelse details geven je schoenen een frisse, vrouwelijke touch. Met een kleurenpalet dat varieert van subtiele pastels tot felle neons – met frambozenrood als dé musthave trendkleur – maak je gegarandeerd een statement. Sneakers, pumps of enkellaarsjes? Een beetje kleur aan je voeten tilt elke look naar een hoger niveau.
New neutrals
Naast alle kleur is er ook ruimte voor rust en eenvoud; denk aan natuurlijke kleuren en finishes die voor balans zorgen. Minder uitgesproken, maar zeker niet saai! Naast de basistinten in taupe, offwhite, zilver en goud komen ook vergrijsde groentonen, oudroze en cognac veel terug. Lichtblauw schittert in verschillende texturen, terwijl reliëfdetails, matte finishes en suède een subtiele, tonale uitstraling creëren.
Iconic leopard
Prints blijven een all time favourite en ook dit voorjaar brengen ze een gedurfde flair naar je voeten. Of het nu een iconische luipaardprint is of een meer ingetogen beige print, één ding is zeker: jouw schoenen worden de eyecatcher van je outfit. Van een subtiele hint tot een gedurfd statement, je look krijgt meteen die speelse maar verfijnde touch – helemaal klaar voor de lente!
Een grote immersieve ervaring gewijd aan Vincent Van Gogh opent op 30 januari zijn deuren in de Sint-Foillankerk in Luik, een primeur voor Wallonië.
Zijn werk is meer dan 130 jaar oud, maar het blijft nog altijd even fris, zoals blijkt uit Van Gogh: The Immersive Experience. Na een wereldreis die begon in België en een enorm succes kende van New York tot Singapore, met tussenstops in Londen, Marseille en Milaan, opent de ervaring nu voor het eerst zijn deuren in Wallonië, in Luik. Dit wordt mogelijk gemaakt door de Belgische producent van ervaringen Exhibition Hub en Fever, het toonaangevende platform voor de ontdekking van entertainment en recreatie. De ervaring nodigt uit om de geschiedenis van de beroemde Nederlandse schilder te verkennen en biedt bezoekers de mogelijkheid om zijn belangrijkste werken opnieuw te ontdekken door middel van digitale kunst en virtuele realiteit.
Een belevingsgerichte gebeurtenis…
Via een parcours van 750 m² neemt Van Gogh: The Immersive Experience bezoekers mee in de wereld van de kunstenaar en zijn leven, vanuit een nieuwe en intieme invalshoek. De eerste stappen leiden bezoekers door de geschiedenis van de schilder, zijn belangrijkste werken, waarvan sommige opnieuw worden bekeken door de lens van anamorfose, en zijn invloeden. Vervolgens stappen ze in een levensgrote reconstructie van “De Slaapkamer”, een van de beroemdste schilderijen van de meester van het post-impressionisme. Een ander gedeelte gewijd aan “De Zonnebloemen” onthult de virtuositeit en vindingrijkheid van Van Gogh, met een gedetailleerde studie van zijn schildertechnieken via een documentaire.
…en een totale onderdompeling dankzij digitale kunst en virtual reality
Van Gogh: The Immersive Experience biedt ook een dynamische show van geluiden en licht, met een 360°-ervaring mogelijk gemaakt door "video mapping", een technologie voor geanimeerde projecties op grote schaal. Meer dan 200 meesterwerken van de schilder komen tot leven dankzij animaties die in samenwerking met meer dan 40 internationaal gerenommeerde digitale artiesten zijn gemaakt. Daarna is het mogelijk om via virtual reality een adembenemende reis te maken door acht van Van Goghs bekendste schilderijen. Tot slot kunnen alle bezoekers deelnemen aan een workshop, waarbij ze zelf in de huid van de kunstenaar kruipen en hun eigen werken creëren, die op grote schaal geprojecteerd kunnen worden.
Het wereldfenomeen voor het eerst in Wallonië
Opgericht door het Belgische bedrijf Exhibition Hub in 2017, heeft Van Gogh: The Immersive Experience al meerdere keren de wereld rondgereisd. De tentoonstelling werd gepresenteerd in wereldsteden zoals New York, Singapore, Londen, Los Angeles en Milaan en trok daarbij meer dan 10 miljoen bezoekers. Nu komt ze eindelijk naar Wallonië, waar ze voor het eerst neerstrijkt in het hart van de Cité Ardente.
“Na het succes van de première van Monet: The Immersive Experience in de Cité Ardente, willen we het Luikse publiek - en ver daarbuiten - Van Gogh: The Immersive Experience aanbieden in de prachtige omgeving van de Sint-Foillankerk. Dit past volledig in onze ambitie om een continu, samenhangend en gevarieerd programma aan te bieden. Gezien de nabijheid van Luik tot de geboortegrond van Vincent Van Gogh, zijn we ervan overtuigd dat deze ervaring ook in de hele Euregio zal uitstralen,” - Hamza El Azhar, CEO van Exhibition Hub.
Sint-Foillan, een bijzondere locatie
De Sint-Foillankerk is een iconisch gebouw in de stad en biedt een authentiek cultureel en historisch kader. Gelegen in een levendige en cultureel rijke wijk (Tchantchès, de rommelmarkt van Sint-Foillan, de feestdag van 15 augustus…), is de kerk ook bekend bij het grote publiek door de schrijver Georges Simenon en zijn detectiveroman Le Pendu de Saint-Pholien. Sinds 13 maart 2024 is de kerk volledig getransformeerd en biedt het geluid- en lichtervaringen. Het gebouw is opnieuw ontworpen om aan zijn nieuwe rol te voldoen, zonder de waardevolle historische elementen aan te tasten. De ruimte is ideaal voor het presenteren van immersieve ervaringen, dankzij het indrukwekkende interieur met hoge plafonds en ruime afmetingen. Het gehele architectonische ensemble speelt met perspectieven en diepte. Na het succes van Claude Monet: The Immersive Experience is het nu de beurt aan Van Gogh: The Immersive Experience om deze unieke locatie te betrekken.
Exhibition Hub heeft zich wereldwijd bewezen door meer dan 200 tentoonstellingen en educatieve en immersieve ervaringen te produceren die meer dan 35 miljoen bezoekers hebben betoverd. Exhibition Hub biedt ervaringen voor een breed publiek en past haar producties aan de locatie aan, waardoor elke ervaring uniek is. Met zijn multimediabelevingen combineert Exhibition Hub spectaculaire 360°-videoprojecties met licht- en geluidseffecten, evenals een unieke virtual reality-ervaring.
Fever is het toonaangevende platform voor het ontdekken van entertainment en vrije tijd, waarmee miljoenen mensen sinds 2014 de beste ervaringen in hun stad kunnen ontdekken. De missie van Fever is om toegang tot cultuur en entertainment te democratiseren door gebruikers in staat te stellen unieke lokale ervaringen en evenementen te beleven via het platform: immersieve tentoonstellingen, interactieve theaterervaringen, festivals en pop-up bars. Dankzij technologie en data ondersteunt Fever ook organisatoren bij het creëren en uitbreiden van hun ervaringen wereldwijd.
PRAKTISCHE INFORMATIE : De tickets zijn verkrijgbaar op de evenementwebsite en op het platform Fever. Locatie : Sint-Foillankerk Rue St Pholien 9, 4020 Luik. Data : Vanaf 30 januari 2025 tot minstens de zomer van 2025 . Openingstijden : Sessies beschikbaar op verschillende dagen van de week (sessiekalender beschikbaar op de website van Fever). Duur : Het bezoek duurt ongeveer 1 uur en 15 minuten – Prijzen : Volwassenen vanaf € 10,90 en kinderen vanaf € 6,90 – Leeftijd : Open voor iedereen – Toegankelijkheid : Toegankelijk voor mensen met beperkte mobiliteit. Website : https://vangoghexpo.com
Panasonic Connect Europe kondigt de nieuwste versie van zijn draadloze presentatiesysteem PressIT aan: de WPS2-serie . Dit nieuwste systeem is per direct beschikbaar en is ontworpen om naadloze, stressvrije en zeer effectieve samenwerking en communicatie te bieden in professionele- en leeromgevingen.
PressIT is het perfecte plug-and-play presentatiesysteem dat is ontworpen om face-to-face communicatie in zakelijke en educatieve omgevingen te verbeteren. Met het systeem kunnen gebruikers vanaf hun pc, tablet of smartphone op een display of projector projecteren. Dit draadloze communicatiesysteem dat geen kabels, draden of de installatie van software vereist, biedt de perfecte combinatie van veiligheid en gebruiksvriendelijkheid. De PressIT-zender wordt niet gezien als een extern apparaat en kan dus zelfs op computers met strenge beveiligingsnormen veilig worden gebruikt. De zender maakt veilige, versleutelde gegevensoverdracht mogelijk.
Voor het eenvoudig delen van schermen kunnen gebruikers met een druk op de knop de zender aansluiten en 4K-beelden van hoge kwaliteit op het scherm weergeven. PressIT biedt de flexibiliteit voor teams om gewoon te komen opdagen en te presenteren wat nodig is. Het systeem is ongelooflijk snel en gemakkelijk te gebruiken, zonder complexiteit en zonder software-installatie. Dit voorkomt onnodige vertragingen bij de installatie. De nieuwste versie heeft het nieuwe draadloze LAN van de 6GHz-band overgenomen. Dit verhoogt het aantal aansluitkanalen en zorgt voor nog meer flexibiliteit bij de installatie. Bovendien elimineert de verbeterde multicast-functie de noodzaak van een router bij het gelijktijdig weergeven van video van een enkele PC op meerdere schermen voor seminars en trainingssessies.
PressIT kan tot 32 apparaten aansluiten en vier schermen tegelijk weergeven, waardoor gebruikers direct kunnen samenwerken, documenten kunnen vergelijken en ideeën kunnen delen, waardoor presentaties eenvoudiger en effectiever worden. Het systeem is ook compatibel met mobiele apparaten, waardoor het scherm niet alleen eenvoudig vanaf PC’s, maar ook vanaf tablets en smartphones kan worden gedeeld. Daarnaast kan het worden bediend vanaf verschillende apparaten, ongeacht het besturingssysteem.
Het verpakkingsmateriaal en de vormfactor zijn aanzienlijk gewijzigd, waardoor de benodigde hoeveelheid plastic materiaal tot 64% is verminderd, waardoor het milieuvriendelijker is.
"Aangezien hybride vergaderstijlen zowel op locatie als virtueel worden gecombineerd, zijn optimale samenwerkingsmogelijkheden cruciaal in de huidige vergaderruimtes en bedrijfsomgevingen. Kabels, software-installaties of complexe installatieprocessen die presentaties belemmeren zijn pure tijdverspilling", zegt Hartmut Kulessa, European Marketing Manager voor Visual System Solutions bij Panasonic Connect Europe. "PressIT, gecombineerd met ons heldere 110" LED-display en PressIT360, een 360-graden camera speakerphone-systeem, levert een complete oplossing om te voldoen aan de eisen van moderne vergaderruimtes, met verbluffende beelden en moeiteloze communicatie.
Het mag niet verbazen dat het team achter Gardeco Objects zeer graag samenwerkt met Braziliaanse ontwerpers. De artisanale aanpak, de link met de natuur, de tijdloze objecten die ze creëren: het zijn maar enkele redenen om steeds weer beroep te doen op het metier en de fantasie van artiesten uit die regio. Twee mooie voorbeelden liggen vervat in het werk van Domingos Tótora en Nicole en Luiza Toldi.
Domingos Tótora heeft zijn atelier in Maria da Fé, in de regio Minas Gerais. In zijn Studio Domingos Totora ontmoeten natuur en hedendaags design elkaar elke dag. Domingos’ uitgelezen materiaal is karton, dat hij gebruikt voor het creëren van kunstobjecten, sculpturen en zelfs meubelen. Zijn werk oogt sereen, duurzaam en tijdloos. De neutrale kleuren – van oker tot een brede waaier van rood – zijn een knipoog naar de aarde in de regio waar hij werkzaam is. Domingos haalt het karton uit elkaar en behandelt het met lijm en bindmiddelen. Zo creëert hij een nieuwe massa die hij vervolgens vorm geeft, om die nadien in de zon te drogen en perfect af te werken. Dit zorgvuldige proces is uiterst duurzaam en cradle-to-cradle: het karton dat oorspronkelijk uit hout komt, keert naar zijn oorsprong terug.
De esthetiek van Domingos’ werk draait lang niet alleen om het eindproduct – al is dat uniek. Ook het denkwerk, het proces zelf, het respect van de ontwerper voor de natuur, de locatie van het atelier… het gaat om het totaalplaatje dat zoveel meer is dan wat de designliefhebber uiteindelijk in huis haalt. Voor Gardeco heeft Domingos in het verleden diverse objecten gerealiseerd. Collecties als Centros de mesa en Vasos reflecteren zijn relatie met de natuur, zijn directe link met metier en handwerk, zijn aandacht voor detail. De nieuwe Vaso Carbono gaat op een zelfde elan verder: vorm en kleur zijn geïnspireerd door organische vormen die hij uit de natuur haalt. Texturen ogen als steen maar stralen nooit de kilte uit van dat materiaal. De kleur is het resultaat van een mix van minerale pigmenten.
Nicole Toldi startte haar carrière als tuinarchitecte. Ze observeerde vormen in de natuur die ze op een bepaald moment vertaalde naar objecten in porselein. Haar creaties ziet ze als uitingen van hoogst persoonlijke emoties. Sinds 2016 werkt Nicole samen met haar dochter Luiza. In het begin maakte Luiza botanische tekeningen voor de creaties van haar moeder, maar daar bleef het niet bij. Op de duur raakte ze ook in de ban van porselein en vormde ze een spontane tandem met Nicole. Werken met klei is voor beide een dagelijkse bezigheid. Moeder en dochter vullen elkaar aan, of het nu gaat om een stuk te schuren, een object in te pakken of een mal te beeldhouwen.
Ook hier gebeurt alles met de hand: Nicole en Luiza werken met vloeibaar porselein en gipsen mallen. Hun stukken vallen op door ongebruikelijke texturen. Een vormentaal die geïnspireerd is door bomen, wortels, stenen, fruit, watergolven… voortdurend wordt met de hand ingegrepen zodat niets bij het oude blijft. Altijd zitten nieuwe objecten in de pipeline. Transformatie is immers het codewoord. En de link met de natuur is erg duidelijk. Vandaar ook het gebruik van porselein in de natuurlijke, rauwe en pure staat.
Moeder en dochter wonen en werken in een studio in Sao Bento do Sapucai, op de grens tussen Sao Paulo en Minas Gerais. Bovenop een berg staat daar een klein houten huis waar ontwerpen en creëren centraal staan. De ontwerpfase gaat gepaard met lange stiltes of diepgaande gesprekken. Daarbij horen ook meditatietechnieken afkomstig uit het boeddhisme, een oefening die Nicole haar dochter Luiza aanleerde. Het resultaat is een collectie die de principes van wabi-sabi uitstraalt: schoonheid dankzij imperfectie, vergankelijkheid, onvolledigheid. Een esthetiek waaruit authenticiteit spreekt. De nieuwe objecten die Nicole en Luiza voor Gardeco ontwikkelden, bouwen verder op dat verhaal.
Gardeco Objects is een internationaal platform voor kunst- en designobjecten. Het bedrijf werd in 1999 opgericht door het Belgische koppel Sonja Crevits en Jan Simaey. Sonja en Jan deelden een uitgesproken liefde voor design en kunst. Dus gingen ze vanuit Zedelgem op zoek naar kunstenaars en productdesigners die hun liefde deelden en evenveel belang hechtten aan een duurzaam, ethisch en sociaal geëngageerd productieproces. Dat bracht hen in alle uithoeken van de wereld. Het resultaat van hun zoektocht is een diverse collectie die al 25 jaar verdeeld wordt bij partners over de hele wereld. www.gardeco.eu
In 2025 serveert DSM Keukens een cocktail van expertise en enthousiasme overgoten met puur vakmanschap. De keukenspecialist slaat de handen in elkaar met top-interieurarchitect Bart Appeltans. Samen ontwikkelen ze een unieke keuken als boegbeeld voor de keukentrends van het kersverse 2025. Deze exclusieve creatie, binnenkort te bewonderen in alle 18 toonzalen, wordt van 15 tot 23 februari in primeur onthuld op Batibouw 2025.
Het kloppende hart
Vlaamse interieurgoeroe Bart Appeltans vertrekt bij zijn ontwerpen steeds vanuit de keuken, het hart van je woning. Als centrale ontmoetingsplek zet een keuken de toon voor de rest van je huis. Daarom is de opstelling van die ruimte liefst meer dan gewoon praktisch, maar ook intuïtief en sfeervol. “In de ideale keuken moet je zo goed kunnen navigeren dat koken bijna vanzelf gaat. Maar bovenal moet het gezellig zijn. Dat is wat een keuken écht bijzonder maakt.” Samen met DSM Keukens heeft Bart dan ook een keuken gecreëerd die allesbehalve saai is. Het design brengt een frisse en vernieuwende vormgeving die perfect aansluit bij de meest actuele interieurtrends. Met een karaktervol werkblad, een uitnodigende sfeer en een vleugje luxe verleidt deze keuken je om tot in de late uurtjes te blijven hangen.
Trending in 2025
Keukens zijn lang niet meer puur praktische werkruimtes. In 2025 worden ze ook echt omgedoopt tot centra van gezelligheid, stijl én luxe. De trends die Bart en DSM Keukens in hun nieuwe keuken hebben verwerkt, bevorderen bovendien zowel sfeer als looks; van organische vormen en natuurlijke materialen tot een warm en verwelkomend kleurenpalet. Stuk voor stuk zijn het bouwstenen voor een keuken als belevingsruimte met slim geïntegreerde luxe-elementen. In 2025 ligt de focus in de keuken op genieten; van schoonheid, van koken en vooral van het gezelschap.
Bewonder de keuken van 2025 op Batibouw én binnenkort in alle toonzalen
Vanaf 15 februari kun je de keuken van Bart Appeltans en DSM Keukens bewonderen op Batibouw 2025. Diezelfde dag is Bart persoonlijk aanwezig om het ontwerp tot in de kleinste details toe te lichten. Deze samenwerking, geïnspireerd door de keukentrends van dit jaar, zet niet alleen de toon maar definieert ze ook. Wil je de keuken in haar volledige glorie ontdekken? Bezoek Batibouw tussen 15 en 23 februari en laat je inspireren. Binnenkort is deze blikvanger te bewonderen in alle 18 toonzalen van DSM Keukens.
DSM Keukens is een Belgische pionier in het ontwerpen en produceren van keukens, met meer dan 105 jaar ervaring in vakmanschap en innovatie. Het familiebedrijf dat in 1919 werd opgericht, onderscheidt zich sindsdien door de focus op kwaliteit, design en functionaliteit. DSM Keukens creëert met veel zorg keukens op maat die zowel scoren op esthetiek als gebruiksgemak. Met zijn rijke geschiedenis en toekomstgerichte visie blijft het merk een vertrouwde naam in de Belgische keukenwereld. www.dsmkeukens.be
Terug in de lucht met de Patrouille de France voor Bell & Ross. De nieuwe BR-05 Chrono Patrouille de France chronograaf is het vierde horloge dat gemaakt is als onderdeel van het partnerschap met de acrobatische luchtmachtformatie, en viert een vleugje elegantie en uitmuntendheid.
De uitmuntendheid van Franse piloten
Zodra de vliegtuigen van de Patrouille de France in de lucht verschijnen, is het publiek gefascineerd. Deze elite-eenheid van de Franse luchtmacht, die onlangs haar 70e verjaardag vierde, is een van de bekendste luchtacrobatenformaties ter wereld. Deze formatie heeft zijn reputatie opgebouwd op de uitmuntendheid van zijn teamleden, gekozen uit de beste gevechtspiloten. De Patrouille de France, symbool van prestaties en precisie, is een ambassadeur van de Franse vleugels en belichaamt de expertise van de Franse luchtmacht en de Franse ruimtevaartorganisatie. De nieuwe BR-05 Chrono Patrouille de France brengt hulde aan deze elite-eenheid en viert de combinatie van competenties.
Een partnerschap in hart en waarden voor Bell & Ross
Bell & Ross is nauw verbonden met de wereld van de luchtvaart en heeft vanaf het begin horloges ontwikkeld die ontworpen zijn om de vluchtinstrumenten die in cockpits van vliegtuigen te vinden zijn, over te brengen naar de pols. Deze expertise is de terechte basis van het partnerschap in hart en waarden dat in 2021 werd aangegaan met de Patrouille de France. "De Patrouille de France en Bell & Ross delen een aantal sterke gemeenschappelijke waarden, met name nauwkeurigheid, zichzelf overtreffen en een geest van cohesie. Dit partnerschap markeert de toewijding van een van de meest nauwkeurige en esthetische acrobatische formaties ter wereld, de Patrouille de France, aan Bell & Ross, de benchmark horlogemaker in de wereld van de luchtvaart. Als partner sinds 2021, bekroont deze samenwerking de legitimiteit en expertise van het merk op het gebied van horlogerie ,” benadrukt Carlos Rosillo, medeoprichter van Bell & Ross. De nieuwe BR-05 Chrono Patrouille de France is het vierde horloge dat is gemaakt voor de prestigieuze luchtmachteenheid. Het uitrusten van de Patrouille de France is een eer voor Bell & Ross.
Een instrument ontworpen met en voor piloten
Als ontwerper van uurwerken voor professionals stelt Bell & Ross de drager centraal in haar ontwikkelingen. Het was dan ook niet meer dan logisch dat de horlogemaker zich tot de piloten van de Patrouille de France wendde bij het ontwerpen van deze nieuwe chronograaf. De banden zijn inmiddels hecht en de samenkomsten zijn frequent. De piloten worden altijd geraadpleegd bij het ontwerpen van horloges, ” zegt Bruno Belamich , ”Het belangrijkste doel van het bedrijf is om te voldoen aan de behoeften van deze mannen en hen te voorzien van een instrument dat hun missie dient . De BR-05 Chrono Patrouille de France is geen operationeel uurwerk. In militair jargon is het meer een “prestige” apparaat. Dit uurwerk, geproduceerd in een gelimiteerde oplage van 500 stuks, is een eerbetoon aan de elegantie van de piloten en de algehele eenheid van de Patrouille de France.
BR-05 Chrono: het stadshorloge met een eigentijds ontwerp
Trouw aan de codes van het merk voor leesbaarheid, functionaliteit, betrouwbaarheid en precisie, heeft de BR-05 sinds 2019 een resoluut stedelijke look.De lijnen van de kast combineren rond met vierkant. Een verwijzing naar het functionalistische ontwerp van luchtvaartapparatuur, dit ontwerp is een kenmerk van de Bell & Ross identiteit. Verfijnd en toch casual, is het afgestemd op nieuwe levensstijlen. Dit veelzijdige horloge met zijn stalen kast van 42 mm diameter is gemakkelijk om mee te leven op een dagelijkse basis, dankzij de geïntegreerde armband. "De integratie van de kast en de armband voegt een andere dimensie toe aan het horloge: de eerste schakel maakt deel uit van de kast. Dit type ontwerp is een benchmark sinds de jaren 1970, en wanneer het wordt omgezet naar Bell & Ross, is het resultaat duidelijk, modern en grafisch,” legt Bruno Belamich uit, Creative Director en mede-oprichter van Bell & Ross. Als optie kan het vervangen worden door een gloednieuwe, chique en sportieve blauwe lederen band in de kleuren van de Patrouille de France.
Een symbolische wijzerplaat
Van de lichtblauwe vliegpakken tot de driekleurige rookbommen die luchtmanoeuvres begeleiden, kleuren zijn een integraal onderdeel van het prestige van de Patrouille de France. Bell & Ross heeft zich de kleurcodes van de eenheid toegeëigend en ze getransponeerd naar de nieuwe BR-05 Chrono om de elegantie van het squadron te vieren. De sunray galvanische wijzerplaat is versierd met de hemelsblauwe tint van de vliegpakken van de piloten, terwijl de flens en het midden van de tellers kiezen voor een donkerder blauw. Dit blauw, dat beter leesbaar is, is ook de kleur van de vliegtuigromp. Het silhouet van de Alphajet, de emblematische machine van deze formatie, verschijnt als contragewicht aan het einde van de secondewijzer van de chronograaf. Geraffineerde en gevarieerde afwerkingen, afwisselend met gesatineerde, gepolijste, matte, glanzende of zongebruinde oppervlakken, benadrukken de volumes van de architectuur. De gemetalliseerde cijfers, uurmarkeringen en wijzers zijn fotoluminescent voor perfecte leesbaarheid overdag of 's nachts. Tijdens de vlucht is elk detail belangrijk. Het belangrijkste is natuurlijk de eenheidspatch. De BR-05 Chrono Patrouille de France draagt trots het squadronembleem, met het vliegtuig dat de delicate “Diamond” aerobatische manoeuvre uitvoert. Het logo is ook gegraveerd op de achterkant van het horloge, op het saffierglas dat het uurwerk onthult.
Efficiënte motorisering
De BR-05 Chrono Patrouille de France is bijzonder lichtgevend blauw, met een teller op negen uur die de chronograafminuten weergeeft en een andere op drie uur die de kleine seconden weergeeft. De technische en eigentijdse kast beschermt het BR-CAL.326 mechanische zelfopwindende chronograafkaliber. Met een frequentie van 28.800 trillingen per uur (4 Hz) heeft het een gangreserve van meer dan 60 uur. Het uurwerk is voorzien van een datumvenster met een snelcorrector om 4.30 uur en het chronograafsysteem met nokbediening is geïntegreerd in het uurwerk
eigen boekingsplatform, reizen buiten Europa en Small Luxury Hotels
Caractère, de Belgische touroperator gespecialiseerd in luxereizen op maat, breidt zijn diensten aanzienlijk uit. Dat doet het bedrijf met de lancering van een innovatief boekingsplatform en reizen buiten Europa. Bovendien heeft Caractère zich verzekerd van een exclusief partnerschap met het label SLH - Small Luxury Hotels of The World.
Caractère: dé specialist in luxe op maat
Sinds de oprichting in 1993 positioneert Caractère zich als een touroperator gespecialiseerd in kleinschalige en unieke luxereizen. De kernwaarden van het bedrijf zijn maatwerk, persoonlijke service en een focus op kleinschalige, authentieke locaties weg van het massatoerisme. Caractère werkt 100% B2C, wat inhoudt dat klanten rechtstreeks met het bedrijf communiceren, zonder tussenkomst van reisagenten.
Na de overname in 2019 door ondernemers Ilona Stieners en Wim Van Cauter heeft Caractère zijn strategische focus verder aangescherpt. Beiden brengen een rijke ondernemersachtergrond mee: Stieners, met ervaring in HR, marketing en operationeel management, en Van Cauter, met expertise in IT, projectmanagement en commerciële strategie. Onder hun leiding is het aanbod van Caractère zorgvuldig verder gecureerd, met een scherp oog voor kwaliteit en discrete luxe. Elk hotel in het portfolio wordt persoonlijk bezocht en geselecteerd om te voldoen aan de hoogste standaarden, wat Caractère een sterke reputatie heeft opgeleverd als nichemarktleider in boetiekreizen op maat.
Uitbreiding buiten Europa
Caractère richtte zich voornamelijk op Europa, maar breidt vanaf heden zijn reisaanbod wereldwijd uit. Hiermee wil de touroperator de volgende stap zetten in het groeiverhaal. Nu reis je met Caractère ook naar Zuid-Amerika, Afrika, Oceanië en Azië. Door die uitbreiding genieten klanten van nog meer rondreizen op maat en overnachten op unieke locaties. Safari’s in Tanzania, wandelingen aan de voet van de Kilimanjaro en het verkennen van verborgen tempels in Azië zijn slechts een greep uit het aanbod. Ondanks de geografische uitbreiding blijft Caractère trouw aan zijn kernprincipes: geen massatoerisme, maar kleinschalige, authentieke ervaringen met de persoonlijke benadering die klanten al meer dan 30 jaar waarderen.
Innovatief boekingsplatform
Met de lancering van een nieuw boekingsplatform biedt Caractère zowel maatwerk als zelfbediening. Klanten kunnen kiezen voor volledige ontzorging en persoonlijk begeleiding of zelf hun ideale reis samenstellen via een gebruiksvriendelijke tool. Het platform biedt ook een garantie waardoor klanten erop kunnen vertrouwen dat ze de beste prijs ontvangen voor hun reis. Bovendien werkt Caractère met een uniek beloningsprogramma voor klanten die ergens anders een betere prijs vinden.
Small Luxury Hotels of the World (SLH)
Een belangrijke stap in de uitbreiding van Caractère is de samenwerking met Small Luxury Hotels of the World (SLH). Klanten kunnen eenvoudig SLH-hotels boeken via de website van Caractère. Daarmee hebben ze toegang tot een netwerk van 580 onafhankelijke hotels in meer dan 90 landen. Die hotels worden geselecteerd volgens strenge eisen op het gebied van luxe, kwaliteit en eigenheid. SLH-hotels bieden reizigers toegang tot uitzonderlijke boetiekhotels, van rustieke vissershutten en boomhutten tot bergchalets en woestijnranches. Caractère biedt zo de mogelijkheid om te verblijven op de meest betoverende en exclusieve bestemmingen, met de kenmerkende service en het comfort van Caractère.
Toekomstvisie
Met ambitieuze doelstellingen voor de komende jaren blijft Caractère groeien. Het bureau streeft ernaar binnen drie tot vijf jaar een portfolio van 1.000 hotels te realiseren en zijn internationale profiel verder te versterken. Caractère wil dé referentie worden voor luxe-ervaringen op maat, zowel in de Benelux als internationaal. Dat zal gepaard gaan met een focus op een naadloze klantbeleving en een positieve werkcultuur binnen het bedrijf zelf. Aan de hand van deze strategische keuzes versterkt Caractère zijn positie als trendsetter in kleinschalige luxe en discrete maatwerkreizen.
EEN VERSLAVEND NIEUWE OUD ALS SYMBOOL VAN DONKERE MANNELIJKHEID
Sinds de lancering is PHANTOM van Rabanne wereldwijd de best verkochte geur als symbool van magnetische mannelijkheid. In 2024 luidde PHANTOM een nieuw tijdperk in waarbij mannelijkheid opnieuw werd vormgegeven aan de hand van een eigentijdse campagne ter onbeperkte zelfexpressie van de volgende generatie. Meer rock-'n-roll en gedurfder dan ooit tevoren speelt de campagne zich af op het ritme van de muziek terwijl de ultieme PHANTOM nachtuil zijn meest opwindende aura onthult.
Dit jaar gaat het verhaal verder met PHANTOM Elixir: de donkerste, wildste kant van PHANTOM is de meest verslavende oud ooit van Rabanne en is dan ook gehuld in een uiterst verfijnde flacon geïnspireerd door schaduwen die samensmelten met het licht. Gemaakt voor de rock-'n-roll nachtuil. Ontdek PHANTOM Elixir.
EEN STERK CONTRASTEREND ONTWERP VOOR DE MEEST ZINDERENDE PHANTOM TOT NU TOE
Zijn flacon symboliseert het aura van de nacht. Geïnspireerd door het samenspel van licht en duisternis schittert de nieuwe PHANTOM Elixir dankzij een strak verloop in een sterk contrasterend ontwerp met glanzend zwart en reflecterend zilver; een nieuw verzamelobject om van te houden. Gedurfder en verleidelijker dan ooit weerspiegelt het contrasterende ontwerp van de flacon de verslavende clash van frisheid en warmte van de geur.
DONKERDER EN GEDURFDER DAN OOIT. DE MEEST ZINDERENDE OUD VAN RABAN.NE
Als de meest zinderende interpretatie van PHANTOM voelt hij de sensatie in zijn rug wanneer hij ’s nachts doorheen de straten van Parijs flitst. Ontworpen om zowel de warmte als de spanning van een avondje uit vast te leggen, vertegenwoordigt PHANTOM Elixir een nieuw hoofdstuk als de meest intense geur in het verhaal van deze franchise van Rabanne. De samenwerking van de iconische parfumeurs Anne Flipo, Paul Guerlain en Juliette Karagueuzoglou kent dan ook een vervolg met de lancering van PHANTOM Elixir. Ontdek de meest gedurfde kant van mannelijkheid aan de hand van een opvallende clash van frisheid en warmte. In de topnoot zorgt een akkoord van marine voor frisheid gevolgd door een intens verslavende toets van minerale oud in de hartnoot en dit ter illustratie van een donkere interpretatie van PHANTOM. Tot slot voegt vanilleboon onweerstaanbare warmte toe in de basisnoot om zo een nieuw tijdperk van mannelijke verleiding in te luiden. PHANTOM Elixir is vegan en voorzien van maar liefst 90% ingrediënten van natuurlijke oorsprong.
PHANTOM ELIXIR : EEN NIEUW VERHAAL VOOR MANNEN DIE SCHITTEREN TIJDENS DE NACHT
Om de vele verschillende facetten en de signatuur van de rock-'n-roll nachtuil te symboliseren, presenteert PHANTOM een uiterst uitgebreide familie van herengeuren voor magnetische mannen: PHANTOM EDT, PHANTOM Parfum en PHANTOM Intense. Om dit iconisch design te koesteren en te behouden, kan de flacon van PHANTOM Elixir keer op keer worden bijgevuld dankzij de nieuwe 200ml refill.
PHANTOM Elixir is beschikbaar in volgende formaten: 50ml | 100ml | 150ml refill | 200ml refill. Phantom Elixir is vanaf 20 januari 2025 verkrijgbaar bij Rabanne verkooppunten
EEN NIEUWE LIMITED EDITION - FAME IS VROUWELIJKER DAN OOIT TEVOREN
Sinds de lancering is FAME van Rabanne de meest verleidelijke signatuur voor krachtige vrouwen. In 2024 begon de Rabanne it-girl aan een nieuw hoofdstuk met een schitterende campagne in Parijs, de stad van het licht. Op en top zelfverzekerd, zorgelozer dan ooit en dansend op het ritme van de muziek trad zij op de voorgrond. De vrouw die in àlle schijnwerpers staat.
Dit jaar schittert de ultieme ster van het feest nog meer dankzij FAME The Couture Edition: een uitzonderlijke limited edition geur die de legendarische stijl van het modehuis Rabanne vastlegt en versterkt met een verslavende, nieuwe blend die haar meest verfijnde kant onthult.
Geïnspireerd door mode. Ontdek FAME The Couture Edition.
FAME GAAT COUTURE : ONTDEK HET ZWARTE NEPBONTJE VAN RABANNE
Als ode aan het unieke nalatenschap van Rabanne is de flacon van FAME The Couture Edition een puur meesterwerk wat betreft moeiteloze klasse. De iconische maliënkolderjurk van de bestaande FAME flacon maakt plaats voor een zachte, zwarte outfit en is dan ook perfect voor de Parijse it-girl wanneer de avond valt.
Stralend met haar onderscheidende stijl is de flacon van FAME The Couture Edition voorzien van het kenmerkende Eight juweel van Rabanne terwijl een gouden riem met het monogram van het merk schittert in de taille van haar zwarte jurk. Verleidelijker en nog meer rock-'n-roll pronkt deze ultieme limited edition in een gouden verpakking. Geplaatst op een podium representeert de flacon een nieuw tijdperk voor vrouwen die stralen en in de schijnwerpers staan.
SYMBOOL VAN DE PARIJSEIT-GIRL : HET MEEST VERFIJNDE BLOEMIGE FACET VAN FAME
FAME The Couture Edition zet de samenwerking verder met iconische parfumeurs als Dora Baghriche en Marie Salamagne. Deze editie representeert dan ook moeiteloos de onweerstaanbare energie van de zorgeloze it-girl die zo fel schittert dat àlle ogen op haar gericht blijven. Ontdek de mode via het sillage. De meest verfijnde bloemige interpretatie van FAME vertaalt dan ook perfect het gevoel van de zachte omhullende jurk op de huid dankzij een verfijnde blend. Zoals eerder in het verhaal van FAME zet romige wierook opnieuw de toon in de topnoot met pure klasse en rijkelijke facetten als resultaat. Heldere iris schittert in het hart. In de basisnoot brengt vanillebalsem warmte en zorgt zo voor een verfijnde nieuwe bloemige verslaving met een twist van rock-'n-roll. FAME The Couture Edition is vegan en voorzien van 86% ingrediënten van natuurlijke oorsprong.
EEN ASSORTIMENT VOOR VROUWEN DIE SCHITTEREN
Om de verschillende facetten en de vrijgevochten signatuur van de ultieme Parijse it-girl te symboliseren, presenteert FAME een uitgebreide familie van onweerstaanbare damesgeuren voor vrouwen die schitteren: FAME EDP, FAME Parfum en FAME Intense.
Fame Couture is vanaf 20 januari 2025 verkrijgbaar bij Rabanne verkooppunten: Fame Couture Eau de Parfum Spray 80ml : 175,98€ - www.pacorabanne.com
Verwijder moeiteloos een breed scala aan vlekken uit meubelbekleding en tapijten met de Philips Vlekkenverwijderaar 3000-serie. De feestdagen zijn voorbij, maar de sporen van gezellige avonden en drukke nieuwjaarsfeestjes blijven achter op tapijten, meubels of autostoelen. Of het nu gaat om rode wijnvlekken, moddersporen op het tapijt, of vette vingers op de bank, de nieuwe Philips Vlekkenverwijderaar 3000-serie verwijdert moeiteloos een breed scala aan spatten, vlekken en spetters, met een professioneel reinigingsmiddel.
Snel en eenvoudig vlekken verwijderen
Dankzij de krachtige motor en brede borstel reinigt de Philips Vlekkenverwijderaar 3000-serie grotere oppervlakken tot 67% sneller dan standaard oplossingen. De slimme PowerCyclone Aqua-technologie zorgt ervoor dat schoon en vuil water altijd gescheiden blijven, wat resulteert in een hygiënische en efficiënte schoonmaakervaring.
Alle voordelen op een rijtje
• Speciaal voor zachte oppervlakken: Ideaal voor het reinigen van banken, tapijten, matrassen en autostoelen.
• Compact en gebruiksvriendelijk: Met een hoogte van slechts 32,5 cm is de Philips Vlekkenverwijderaar gemakkelijk op te bergen, zelfs in kleine kastjes.
• Smart Control-display: Meldt wanneer het waterreservoir moet worden ververst of de slang gereinigd moet worden.
• Automatische slangreiniging: Voor een altijd schone start met één druk op de knop.
• Brede borstel (150 mm): Voor snelle reiniging van grotere oppervlakken
• Lang werkbereik: 6,5 meter, zodat u minder vaak hoeft te verplaatsen
• Scheiding van vuil en schoon water: Hygiënische reiniging gegarandeerd
• Veelzijdig gebruik: Perfect voor tapijten, meubels, autostoelen en meer
Philips Vlekkenverwijderaar 3000-serie is verkrijgbaar bij geselecteerde winkels en online aan een adviesprijs van €189,99,- vanaf januari 2025.
Xandres, al meer dan 55 jaar synoniem voor inspirerende, kwalitatieve en tijdloze mode in België, bereidt zich voor op een nieuw en veelbelovend hoofdstuk. Sinds de overname door Damartex in 2016 heeft het merk zijn positie versterkt en zichzelf gevestigd als een referentie in duurzaamheid en inclusiviteit. Dankzij mooie investeringen en een gedreven team is de omzet van Xandres in de afgelopen acht jaar verdubbeld.
Met trots kondigt Xandres aan dat Willem Wijnen vanaf 2 januari 2025 is toegetreden als nieuwe CEO. Willem brengt een schat aan internationale ervaring mee: in zijn rol bij Van De Velde NV gaf hij leiding aan de verkoop organisatie, retail en digital, in Europa en Noord-Amerika. Voordien gaf hij leiding aan de Europese commerciële en digitale ontwikkeling van North Sails Apparel in Italië, met een sterke focus op expansie in Duitsland
“Xandres is een prachtig en geliefd merk met een sterk, betrokken team dat al heeft bewezen groei te kunnen realiseren. Ik kijk er enorm naar uit om samen met hen winstgevende internationale groei te leveren.” zegt Willem Wijnen.
Willem is geboren in Nederland en woont in Gent, is getrouwd en trotse vader van drie dochters. Zijn dynamiek, strategisch inzicht en visie passen perfect bij de ambitieuze groeiplannen van Xandres. Onder zijn leiding wil het merk zijn status als internationale affordable luxury-speler verder versterken, volledig in lijn met de Dare.Act.Impact-strategische roadmap van Damartex.
Xandres bedankt interim CEO Pieter Van Dyck voor zijn toewijding en leiderschap in de afgelopen zes maanden. Pieter heeft een belangrijke rol gespeeld in het versterken van het bedrijfsmodel en het verder ontwikkelen van de teams. Hij zal Willem tijdens de transitie ondersteunen tot eind februari. De toekomst ziet er veelbelovend uit voor Xandres. Met het getalenteerde en toegewijde team kijkt het merk ernaar uit om dit nieuwe hoofdstuk samen te schrijven en zijn succesvol verhaal voort te zetten.
Voor Dinh Van is het essentieel om liefde en verbondenheid in al hun vormen te vieren. Ze worden belichaamd in iconische creaties die met elegantie en durf de tand des tijds doorstaan. Dit erfgoed is ook een manier van uitdrukken en creëert vormen die geïnspireerd zijn op het dagelijkse leven of universeel zijn en trouw blijven aan de visie van Jean Dinh Van.
Het motief 2 Lips werd aan het einde van de lockdown ontwikkeld als een eerbetoon aan de French Kiss, een manier om te vieren dat we elkaar opnieuw mochten kussen na een periode van beperkingen. De beperkte en genummerde oplage van « 2 Lips » doet denken aan de collecties Menottes Dinh Van en Double Coeurs en geeft een nieuwe interpretatie van de inkepingen die sluitingen zijn geworden, twee grafische monden die in elkaar verstrengeld zijn.
DINH VAN
In 1965 creëerde Jean Dinh Van, geleid door zijn instinct, een juwelenmerk dat niemand verwachtte. Van nature iconoclastisch, bewerkte hij het metaal met zijn handen als een beeldhouwer die zijn creatieve impuls volgde. Jean Dinh Van’s visie op sieraden was simpel: een sieradengrammatica met een design element, huidjuwelen voor iedereen, om met alles te dragen, overal, altijd. Sieraden die de regels van de place Vendôme uitdagen door alledaagse voorwerpen te sublimeren.
Suncamp speelt in op stijgende vraag naar boetiek-campings
Steeds meer reizigers gaan op zoek naar unieke logies in de natuur, waar ontspanning en rust centraal staan. Tegelijkertijd groeit het bewustzijn rond duurzaam reizen, waardoor ook milieuvriendelijke accommodaties erg in trek zijn. Door deze reistrends groeit de populariteit van boetiek-campings: kleinschalige, stijlvolle campings met een verfijnde inrichting die doen denken aan luxe openluchthotels. Suncamp, gespecialiseerd in campingvakanties op diverse vakantieparken in Europa, speelt in op deze toenemende vraag en biedt uiteenlopende luxe lodges en bungalows aan. Beleef zo een exclusieve glampingtrip aan de Costa Brava, geniet in luxe villa’s, stijlvolle tenten en moderne stacaravans op het Kroatische schiereiland Istrië of kies voor unieke strandhuisjes aan de idyllische baai van Cadaqués.
Waarom boetiek-campings de nieuwe trend zijn
Boetiek-campings zijn perfect voor reizigers die willen genieten van de natuur zonder in te boeten aan luxe en comfort. Hier verblijf je niet in een standaard accommodatie, maar in stijlvolle glamping tenten, luxe bungalows of zelfs boomhutten die vaak op prachtige locaties liggen. Ze combineren de charme van het buitenleven met moderne hotelvoorzieningen, waaronder privébadkamers, gastronomische eetmogelijkheden en wellnessfaciliteiten. Bij Suncamp spelen ze volop in op deze trend en bieden ze gezinnen, koppels, vrienden- of familiegroepen de kans om een onvergetelijke vakantie in de natuur te beleven, maar dan op een zeer comfortabele manier, waarbij beleving voorop staat. Hieronder tippen we alvast drie niet te missen boetiek-campings.
Beleef een luxe vakantie aan de Costa Brava
De boetiek-campings van Suncamp bieden gasten een unieke ervaring, die je kan vergelijken met een vakantie in een openluchthotel. Dit luxueuze campinggevoel ervaar je onder meer aan de Costa Brava, nabij de Spaanse stad Gerona. Omgeven door een dennenbos, en op slechts 400 meter van de Middellandse Zee, kan je hier verblijven in het prachtige Talaia Plaza Ecoresort. Dit park ziet er niet alleen stijlvol uit, maar staat ook garant voor optimale luxe. Ontspan lichaam en geest in de Finse sauna met zicht op zee, geniet na een verfrissende duik van een cocktail in de poolbar en schuif de voetjes ‘s avonds onder tafel voor een smaakvol diner met seizoensgebonden groenten uit de eigen moestuin van het vakantiepark.
Luxueus genieten aan de idyllische baai van Cadaqués
In de pittoreske Spaanse stad Cadaqués, gelegen in Catalonië, ben je dan weer aan het juiste adres voor een luxe kampeervakantie met zicht op zee. Wecamp Cadaqués wordt omgeven door groene landschappen en kijkt uit op de baai van Cadaqués. Dankzij deze schilderachtige ligging, is dit hét ideale verblijf voor natuurliefhebbers en rustzoekers. Hier kan je overnachten in diverse logies, gaande van tiny houses tot uitgeruste appartementen en glamping tenten met een luxueuze twist. Niet alleen door de mooie accommodaties, maar ook dankzij de vele faciliteiten die het vakantiepark aanbiedt, beleven gasten een onvergetelijk verblijf. Verwen jezelf met een heerlijk borrelmoment op het terras met zicht op zee of kies voor een culinaire ervaring in een van de restaurants op het domein, terwijl de kids zich amuseren in de speeltuin. Ook de omgeving rondom het vakantiepark zal je niet teleurstellen. Maak een strandwandeling langs de bekende baai van Cadaqués, bezoek Sant Pere de Rodes, een voormalig klooster te midden van de natuur, of breng een bezoek aan het Dalí Museum, de schilder die verliefd werd op deze kustplaats.
Kies voor de perfecte mix van strand, natuur, gastronomie en exclusieve luxe in Istrië
Van de luxe die Suncamp aanbiedt, geniet je ook bij Camping Papafigo in het zuiden van het Kroatische schiereiland Istrië. Hier beleven gasten een ultieme glampingvakantie, waarbij ze overnachten in stijlvolle tenten, moderne stacaravans of een luxe vakantievilla. Het absolute paradepaardje van Camping Papafigo is het wellnesscentrum met stoom- en bubbelbad, massageruimte en sauna. Ook de rooftop bar, met zicht over de groene olijfbomen en de helderblauwe Adriatische zee, is een verborgen troef van dit verblijf. Zin om er een dagje op uit te trekken? Onder begeleiding van een ervaren kapitein biedt Camping Papafigo zijn gasten boottochten aan langs de prachtige kustlijn van Istrië. Neem een duik in de zee, hou even halt op de idyllische eilandjes en pik een magische zonsondergang mee.
Ervaar de diversiteit aan campingvakanties bij Suncamp
Bij Suncamp streven ze ernaar vakantiegangers heel verschillende ervaringen te bieden. Niet alleen diegenen die op zoek zijn naar luxe kunnen hier een vakantie boeken, ook zij die de voorkeur geven aan een traditionele campingbeleving zijn bij Suncamp aan het juiste adres. Daarnaast heeft Suncamp ook ‘all-in’ campings in het aanbod, die garant staan voor eindeloos waterplezier voor jong en oud. Ontdek de veelzijdigheid van Suncamp zelf en laat je verrassen door de combinatie van natuur, comfort en beleving. www.suncamp.be
Jean Paul Gaultier: Classique & Le Male flower editors
Le Beau en La Belle zorgen voor een uiterst intense en broeierige sfeer. De ooit zo serene tuin van Gaultier is getransformeerd in een psychedelische jungle, doordrenkt met een sensuele spanning die de zintuigen prikkelt. Het is niet langer een Eden, maar een bedwelmend doolhof waar lichamen elkaar raken, geuren zich verstrengelen en impulsen ontluiken. De bloemen zelf wentelen zich in sensualiteit en symboliseren dan ook pure verleiding. Betoverd door deze alchemie geven Le Beau en La Belle zich over en dit zonder enige aarzeling.
DE FLACONS en DE CONSERVENBLIKKEN
In het hart van deze weelderige jungle regeert de flora en versiert het sensuele paar. La Belle treedt naar voor en betovert Le Beau met ieder gebaar. Een oogverblindende, stralende en betoverende bloem siert haar roze buste. Als reactie op haar charme ervaart Le Beau met zijn intens blauwgroene buste een hartstochtelijk verlangen, geleid door de bedwelmende bloemen bloeiend op zijn schouder. Beide verbluffende verpakkingen zijn voorzien van twee bovennatuurlijke bloemen die het moment van pure passie belichamen.
DE GEUREN en DE NEUZEN
Vanaf de eerste noten verleidt La Belle met een sappige abrikoos. Deze versterkt de toets van weelderige vanille verrijkt met patchoeli. Daaropvolgend onthult het sillage van zowel magnolia als jasmijn een weelde van amber en bloemen. Le Beau opent met decadente kumquat en levendige citroen, gevolgd door een vleugje absolu van viooltjesblad. Het hart van cashmeran en tonkaboon creëert een sluier van mysterieuze verleiding. Ontdek een buitengewoon bovennatuurlijk duo aan de hand van deze limited edition dankzij de samenwerking van de neuzen Quentin Bisch, Natalie Cetto en Amélie Jacquin. Laat je verleiden door de tuin van verleiding waar de bloemen slechts één keer bloeien. De geurbeleving is de vrucht van een kortstondige verbeelding.
DE CAMPAGNE
Voor deze gelimiteerde editie werkte Jean Paul Gaultier samen met Florence Tétier, creatief directeur van Het Huis van 2021 tot 2024 en tevens stichter van Tétier Bijoux. Ze ontwikkelde het bloemmotief van de flacon alsook de visuele campagne waarmee ze de essentie van de geur wou vastleggen: de fusie tussen de sensualiteit van de mens en de natuur verrijkt met de kunst van de parfumerie.
Le Beau et La Belle van Jean Paul Gaultier is vanaf 20 januari 2025 beschikbaar bij de bekende Jean Paul Gaultier verkooppunten. Le Beau Limited Edition EDP Flower Garden - 125 ml € 155,75; La Belle Limited Edition EDP Flower Garden - 100 ml € 169,60. www.jeanpaulgaultier.com
Jean Paul Gaultier: Classique & Le Male flower editors
Le Beau en La Belle zorgen voor een uiterst intense en broeierige sfeer. De ooit zo serene tuin van Gaultier is getransformeerd in een psychedelische jungle, doordrenkt met een sensuele spanning die de zintuigen prikkelt. Het is niet langer een Eden, maar een bedwelmend doolhof waar lichamen elkaar raken, geuren zich verstrengelen en impulsen ontluiken. De bloemen zelf wentelen zich in sensualiteit en symboliseren dan ook pure verleiding. Betoverd door deze alchemie geven Le Beau en La Belle zich over en dit zonder enige aarzeling.
DE FLACONS en DE CONSERVENBLIKKEN
In het hart van deze weelderige jungle regeert de flora en versiert het sensuele paar. La Belle treedt naar voor en betovert Le Beau met ieder gebaar. Een oogverblindende, stralende en betoverende bloem siert haar roze buste. Als reactie op haar charme ervaart Le Beau met zijn intens blauwgroene buste een hartstochtelijk verlangen, geleid door de bedwelmende bloemen bloeiend op zijn schouder. Beide verbluffende verpakkingen zijn voorzien van twee bovennatuurlijke bloemen die het moment van pure passie belichamen.
DE GEUREN en DE NEUZEN
Vanaf de eerste noten verleidt La Belle met een sappige abrikoos. Deze versterkt de toets van weelderige vanille verrijkt met patchoeli. Daaropvolgend onthult het sillage van zowel magnolia als jasmijn een weelde van amber en bloemen. Le Beau opent met decadente kumquat en levendige citroen, gevolgd door een vleugje absolu van viooltjesblad. Het hart van cashmeran en tonkaboon creëert een sluier van mysterieuze verleiding. Ontdek een buitengewoon bovennatuurlijk duo aan de hand van deze limited edition dankzij de samenwerking van de neuzen Quentin Bisch, Natalie Cetto en Amélie Jacquin. Laat je verleiden door de tuin van verleiding waar de bloemen slechts één keer bloeien. De geurbeleving is de vrucht van een kortstondige verbeelding.
DE CAMPAGNE
Voor deze gelimiteerde editie werkte Jean Paul Gaultier samen met Florence Tétier, creatief directeur van Het Huis van 2021 tot 2024 en tevens stichter van Tétier Bijoux. Ze ontwikkelde het bloemmotief van de flacon alsook de visuele campagne waarmee ze de essentie van de geur wou vastleggen: de fusie tussen de sensualiteit van de mens en de natuur verrijkt met de kunst van de parfumerie.
Le Beau et La Belle van Jean Paul Gaultier is vanaf 20 januari 2025 beschikbaar bij de bekende Jean Paul Gaultier verkooppunten. Le Beau Limited Edition EDP Flower Garden - 125 ml € 155,75; La Belle Limited Edition EDP Flower Garden - 100 ml € 169,60. www.jeanpaulgaultier.com
De 9de editie van het BANAD Festival viert 100 jaar Art Deco
Explore.Brussels // Brussel - Van 15 tot 30 maart 2025
Voor zijn 9e editie viert het BANAD Festival de 100ste verjaardag van de Art Deco. Een unieke gelegenheid om plaatsen te bezoeken die doorgaans niet toegankelijk zijn voor het publiek. Het Brussels Art Nouveau Art Deco Festival nodigt uit tot het (her)ontdekken van verschillende Brusselse wijken door de lens van architectuur en haar iconische stijlen.
Als vanzelfsprekend onderdeel van het Art Deco-jaar 2025, georganiseerd in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, en ter ere van het eeuwfeest van de Exposition internationale des arts décoratifs et industriels modernes in Parijs in 1925, zet het programma van deze editie dit iconische stijlfenomeen in de schijnwerpers. Dit gebeurt onder meer door de deuren te openen van privéwoningen die vaak slechts zelden toegankelijk zijn.
Verspreid over drie weekenden (15 & 16, 22 & 23, en 29 & 30 maart 2025) en drie geografische zones van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, biedt het BANAD Festival een rijk gevuld programma. Het omvat bezoeken aan meer dan zestig interieurs (waarvan sommige voor het allereerste keer toegankelijk zijn), thematische rondleidingen te voet of per fiets, originele lezingen, inclusieve en familiale activiteiten, en niet te vergeten de beroemde Objectenbeurs en het Salon van restaurateurs en experts.
De gemeenten om te (her)ontdekken per weekend: Weekend #1 (15 & 16 maart): Anderlecht, Jette, Koekelberg, Sint-Jans Molenbeek, en Brussel (Vijfhoek) - Weekend #2 (29 & 30 maart): Vorst, Elsene, Sint-Gilles, Ukkel, Brussel (Louizalaan en Franklin Rooseveltlaan) - Weekend #3 (22 & 23 maart): Etterbeek, Sint-Joost-ten-Node, Schaarbeek, Sint-Pieters-Woluwe, Sint-Lambrechts-Woluwe, Brussel (Wijk van de Squares)
Op het programma van de interieurbezoeken staan tal van 'Essentials' (must-sees die je minstens één keer in je leven gezien moet hebben), maar ook heel wat 'Classics' (waarvan sommige, zoals openbare gebouwen, scholen en musea, regelmatig bezocht kunnen worden, maar niet vanuit architecturaal oogpunt). Onder de noemer ‘New’ zijn er ook gebouwen te zien die nog nooit eerder opengesteld werden voor het BANAD-publiek en tot slot zijn er de 'Previously New'-locaties (nieuwe gebouwen uit voorgaande jaren, opnieuw geprogrammeerd voor bezoekers die ze misschien gemist hebben op eerdere edities van het festival).
Nog nooit geopend in het kader van het BANAD: de huizen Averbouch, Van Eycken en Slagmolder maken deel uit van de nieuwigheden van deze negende selectie, evenals het voormalige hoofdkantoor van Electrorail en de Orthodoxe Synagoge van Anderlecht. Ook zeer gewild bij het publiek zijn de iconische hotels Solvay, Tassel en Max Hallet, het huis Saint-Cyr, de Villa Empain en Collart-Van Gobbelschroy, het gemeentehuis van Vorst, het Résidence Palace, de kerken Sainte-Suzanne en Saint-Augustin, enz.
Onderverdeeld over drie geografische zones van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zullen ongeveer zestig gebouwen met diverse typologieën hun deuren openen: herenhuizen, particuliere woningen, kantoorgebouwen of appartementen, maar ook openbare gebouwen (gebedshuizen, musea, gemeentehuizen, ...) evenals oude productie-eenheden of ateliers van kunstenaars.
Opgezet door het team van Explore.Brussels, de inhoud van deze editie 2025 richt zich voornamelijk op een Art Deco-programma met 60% Art Deco-locaties, 25% Art Nouveau en 15% modernistische gebouwen. Na het succes van het Art Nouveau-jaar 2023, de internationale bekendheid en de recordopkomst, vieren Urban en Visit.Brussels de honderdste verjaardag van de Exposition Industrielle des Arts Décoratifs van Parijs door in het Brussels Gewest een Art Deco-jaar 2025 te initiëren.
Liefhebbers hebben toegang tot niet minder dan een tiental Art Nouveau en Art Deco-werken van de hand van Victor Horta. Daarnaast staan ook andere gerenommeerde architecten op het programma, zoals Adrien Blomme, de dynastie Brunfaut, Antoine Courtens, Stanislas Jasinski, Henry Lacoste, Gustave Strauven en Henry Van de Velde, enzovoort. Twee namen springen er echter uit in deze op Art Deco gerichte selectie van 2025: Jean-Baptiste Dewin en Joseph Diongre. Ook fans van het modernisme kunnen zich eveneens verheugen op enkele verborgen parels, zoals de huizen Marit, Grégoire-Lagasse en Anciaux, het gemeentehuis van Sint-Lambrechts-Woluwe, de voormalige Vrijmetselaarsloge van Le Droit Humain, en mogelijk ook het voormalige Postchequekantoor.
Gegeven door professionele gidsen en aangeboden in verschillende talen, bieden deze rondleidingen de liefhebbers de kans om de architecturale stijl en de staat van behoud van deze uitzonderlijke plekken beter te begrijpen, hun geschiedenis te ontdekken, hoe ze vroeger bewoond werden en hoe ze vandaag de dag in gebruik zijn en om de vele kwaliteiten ervan te waarderen. Daarnaast organiseert dit inclusieve festival ook op maat gemaakte rondleidingen voor Alpha- en FLE-publieken, evenals rondleidingen die aangepast zijn voor mensen met een verminderde gezichts- of gehoorscherpte, beperkte mobiliteit of een verstandelijke beperking.
Het BANAD Festival wordt georganiseerd door *Explore.Brussels, een netwerk van kwaliteitsvolle rondleidingverenigingen actief in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (ARAU, Arkadia, Bruxelles Bavard, Pro Velo). Sinds een vijftal jaar organiseren deze vier verenigingen evenementen rond erfgoed, zoals het BANAD Festival, de Brussels Biennale of Eclectic Architecture (BBEA) en de Brussels Biennale-Neoclassic (BBN).
PRAKTISCHE INFORMATIE : Data : Van 15 tot 30 maart 2025 - Tarieven : Het BANAD Festival past een logica van degressieve tarieven toe naar gelang van het aantal rondleidingen dat voor eenzelfde persoon wordt geboekt per bestelling, deze berekening gebeurt automatisch. Bijvoorbeeld: 1 bezoek aan de volle prijs kost €13 per bezoek en 5 bezoeken of meer aan de volle prijs kosten je € 9 per bezoek. Het volledige programma en andere nieuwigheden worden op de website onthuld, ticketverkoop vanaf 04/02 online - https://www.banad.brussels/nl/
Foto’s Endre Sebok: foto1 : oude zetel electrorail – foto2: maison Averbouch – foto3 maison holvoet – foto 4: british international school brussel