NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Gezondheid en milieu
Inhoud blog
  • Veilig zonnen
  • Eieren gezond?
  • Zonlicht noodzakelijk
  • CBD bij huidproblemen
  • Gezonde huid

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Vertalingen van en verwijzingen naar artikels over gezond leven en maatschappij meestal gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Wie volgens mij niet eerlijk is krijgt een FOEI!
    Geen enkele informatie op deze blog is bedoeld voor diagnose, behandeling, verlichting of genezing van een ziekte.
    25-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vitamine C antioxidant

    Vitamine C: wat weet je over dit essentieel antioxidant?


    (NaturalNews) Vitamine C is een in water oplosbare vitamine die voorkomt in veel groenten en fruit. Omdat ons lichaam deze vitamine niet opslaat verdwijnt het teveel via onze urine en moeten we voortdurend aanvoeren  om gezond te blijven.
    Terwijl de meeste mensen begrijpen dat vitamine C een belangrijke rol speelt bij het handhaven van de gezondheid van de huid, heeft het een groot aantal andere even belangrijke rollen in het lichaam. 


    Wat vitamine C voor ons zoal betekent. 

    Vangt vrije radicalen - Vitamine C is een krachtig antioxidant, wat betekent dat het ons kan beschermen tegen de cel-schadelijke effecten van vrije radicalen (een atoom of atoomgroep met één of meer ongepaarde elektronen, waardoor ze  elektronen stelen van naburige moleculen).  Vrije radicalen vrij spel geven in het lichaam kan leiden tot een overvloed aan ernstige degeneratieve aandoeningen zoals kanker, cataract, astma en de ziekte van Alzheimer.  Gelukkig kunnen antioxidanten zoals vitamine C veilig communiceren met hen en hun kettingreacties beëindigen vooraleer vitale moleculen worden geschaad. 

    Helpt bij de productie van collageen - Collageen is een eenvoudig eiwit en een essentieel onderdeel van ons bindweefsel  - het kader van ons lichaam.  Inderdaad, alle componenten die ons lichaam bij elkaar houden, zoals huid, botten, bloedvaten, tanden, pezen, ligamenten en kraakbeen, berusten op collageen.  Omdat vitamine C direct verantwoordelijk is voor het beïnvloeden van de aanmaak van collageen helpt het beschermen tegen de afbraak ervan - de meest bekende daarvan is scheurbuik (verslechtering van de bloedvaten).  Scheurbuik is zeldzaam tegenwoordig, maar vitamine C tekorten (resulterend in collageen gebrek) kan leiden tot onaangename symptomen zoals droog haar, ruwe huid, blauwe plekken, bloedend tandvlees en pijnlijke gewrichten. 


    Geneest wonden - Door de rol van vitamine C in de productie van collageen helpt deze essentiële vitamine ons lichaam ook om wonden te helen - ongeacht snijwonden, kneuzingen, gebroken botten of chirurgische incisies - op een efficiënte manier.  Vitamine C kan ook topisch worden toegepast op een huid die beschadigd is door overmatige ultraviolette stralen.


    Versterkt ons cardiovasculair systeem - Wanneer vitamine C's anti-oxiderende eigenschappen worden opgenomen in onze bloedbaan remmen ze de accumulatie van ader plaque dat kan leiden tot hartaanvallen en beroertes.  Met andere woorden, vitamine C reinigt de bloedvaten en verbetert de bloedstroom naar het hart.  Daarnaast hebben studies aangetoond dat vitamine C kan voorkomen dat cholesterol in de bloedbanen gaat oxideren (andere belangrijke oorzaak van hart- en vaatziekten), en kan helpen het cholesterolgehalte in het bloed te stabiliseren.
    In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht zijn er weinig aanwijzingen dat vitamine C (aanvullend of in dieet vorm) direct  verkoudheid kan genezen.  Wat het gebruik van deze belangrijke antioxidant kan doen is echter het creëren van een omgeving in ons lichaam die virussen en ziekten voorkomt.


    Aanbevolen dagelijkse inname. Volgens het Linus Pauling Institute is de aanbevolen dagelijkse inname van vitamine C voor volwassenen 90 milligram per dag voor mannen en 75 milligram per dag voor vrouwen. We kunnen echter veel meer nemen dan de aanbevolen dosis zonder problemen omdat de vitamine niet giftig is en uitgescheiden wordt bij overvloed.  Linus Pauling zelf nam tot 25 gram vitamine C gedurende vele jaren en stierf op de rijpe leeftijd van 93. 
    Natuurlijk wordt vitamine C best verkregen uit onze dagelijkse voeding. Voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine C zijn onder andere citrusvruchten zoals sinaasappels en citroenen, hete chili pepers, verse kruiden (vooral peterselie en tijm) en donkere bladgroenten zoals boerenkool, spinazie en tuinkers.

     
    Oorspronkelijk artikel: "Vitamin C: how much do you know about this essential antioxidant?, Thursday, March 20, 2014 by: Michael Ravensthorpe, Natural News.

    Bijlagen:
    http://lpi.oregonstate.edu/infocenter/vitamins/vitaminC/   
    http://science.naturalnews.com/Vitamin_C.html   
    http://umm.edu/health/medical/altmed/supplement/vitamin-c-ascorbic-acid   

    25-03-2014, 18:37 geschreven door opabio

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:vitamine C, antioxidanten, dagelijkse inname
    24-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Aloë Vera

    Aloë Vera is een anti-tumor kruid dat ook geweldig is voor de huid en het cardiovasculair systeem.

    ( NaturalNews ) Aloë Vera heeft een geschiedenis van meer dan 6000 jaar. De Egyptische beschaving was de eerste om zijn buitengewone voordelen voor de gezondheid te ontdekken en noemde het de plant van onsterfelijkheid. Ze werd gebruikt voor diverse gezondheidsproblemen van slapeloosheid, kaalheid tot slechte spijsvertering. De plant wordt nu regelmatig geteeld in de tropen zoals Zuid-Afrika, Latijns-Amerika en het Caraibisch gebied. Extra helende eigenschappen werden ontdekt door de tijd heen en vanaf de 18e eeuw werd Aloë Vera vaak gebruikt voor aandoeningen zoals huidirritaties, brandwonden en wonden over 't algemeen.

    Aloë Vera wordt nu beschouwd als een superfood door vele gezondheidswerkers omdat ze heeft bewezen uitstekende antibacteriële, anti-schimmel , antivirale en anti-oxiderende eigenschappen te bezitten. Dit kruid bevat aanzienlijke hoeveelheden vitaminen en mineralen.  Ze wordt ook beschouwd als een adaptogeen wat betekent dat ze de mogelijkheid heeft om het lichaam te helpen zich aan te passen tegen vrijwel elke geïnduceerde verandering die normaal leidt tot ziekten.  Ze stimuleert automatisch afweermechanismen die effectief kunnen omgaan met verschillende vormen van stress.

    Aloë Vera is niet alleen bijzonder goed voor de huid en het immuunsysteem maar het onderzoek toonde haar potentieel aan voor de behandeling van problemen in verband met het cardiovasculair systeem en zelfs bepaalde vormen van kanker.

    Onderzoek toont aan dat Aloë Vera de groei van huidkanker kan afremmen.

    In India werd een studie uitgevoerd op Zwitserse albino muizen die leden aan fase-2 huid carcinogenese.  De wetenschappers wilden de effectiviteit van Aloë Vera testen wanneer ofwel lokaal of oraal gebruikt. Zij merkten direct op dat bij toediening van alleen DMBA en crotonolie de proefmuizen heel de tijd tumoren ontwikkelden.  Anderzijds bij degenen die gelijk welke vorm van Aloë Vera kregen toegediend, werd tot 60 % minder kans op tumoren vastegesteld en het aantal cumulatieve papillomen was aanzienlijk verminderd.  De onderzoekers zijn ervan overtuigd dat de chemopreventieve activiteit van Aloë Vera voortkomt uit haar hoge concentraties aan antioxidanten, glutathion peroxidase, verschillende iso-enzymen van superoxide dismutase, selenium, zink en polysacchariden.

    Op basis van een aantal experimenten wordt aangenomen dat wanneer Aloë Vera wordt ingebracht in de bloedbaan het zuurstoftransport en het verspreidingsvermogen van de rode bloedcellen aanzienlijk kan verbeteren. In het nummer 2000 van de British Medical Journal werd een studie gepubliceerd die liet zien hoe onderdelen binnen Aloë Vera in staat waren om het cholesterolgehalte te verlagen en de controle van bloeddruk en  bloedsomloop te verbeteren door het bloed vloeibaarder te maken. Deze resultaten waren een duidelijk teken dat het consumeren van Aloë Vera waarschijnlijk een lager risico op hart- en vaatziekten geeft.

    Veel onderzoekers hebben gezien dat brandwonden tot negen dagen sneller genezen als ze behandeld werden met Aloë Vera. In een studie stelde men vast dat brandwonden genezen in minder dan zestien dagen bij het gebruik van de medicinale plant terwijl in vergelijking het ten minste negentien dagen duurt om hetzelfde effect te hebben, bij de toepassing van zilver sulfadiazine, een synthetisch medicijn.

    Oorspronkelijk artikel: "Aloe Vera is an anti-tumor herb that's also great for your skin and cardiovascular system", Monday, March 24, 2014 by: P. Simard, Natural News.

    Bijlagen:
    http://sacredsourcenutrition.com/top-12-benefits-of-aloe-vera/   
    http://science.naturalnews.com/2010/2136543_Anti_tumor_activity_of_Aloe_vera_against_DMBA_croton_oil.html   
    http://umm.edu/health/medical/altmed/herb/aloe   

    24-03-2014, 21:55 geschreven door opabio

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:Aloë Vera, huidkanker, preventie
    Archief per week
  • 24/06-30/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!