NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Gezondheid en milieu
Inhoud blog
  • Pesiciden kankerverwekkend
  • Alzheimer niet vanzelfsprekend
  • Voeding tegen kanker
  • Moedermelk tegen kanker
  • Blauwe bessen voor het hart.

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Vertalingen van en verwijzingen naar artikels over gezond leven en maatschappij meestal gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Wie volgens mij niet eerlijk is krijgt een FOEI!
    Geen enkele informatie op deze blog is bedoeld voor diagnose, behandeling, verlichting of genezing van een ziekte.
    09-02-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vitamine D nu nemen

    Neem nu vitamine D.

    Wij zitten nog altijd in de winter. Onze laatste verwarmende zon dateert van maanden terug. En het zal nog maanden duren eer wij ons fatsoenlijk kunnen koesteren in de zon.

    Zonder zon, kan onze huid geen vitamine D produceren. Waarschijnlijk heb je het moment dat je dit leest een tekort aan deze belangrijke vitamine.

    Zelfs wanneer men gaat zonnen in meer zuidelijk gelegen gebieden moet men zich realiseren dat ten noorden van Rome de zonnestralen vanaf de maand oktober tot april niet krachtig genoeg zijn om ons in staat te stellen onze vitamine D aan te maken.

    Er is echter wel een mogelijkheid om die tekorten op te vangen  met natuurlijke biologische vitamine D voor slechts een paar euro per jaar. (N.v.d.r. of een UVB-lamp aanschaffen is ook een oplossing ... zie artikel op mijn blog van 17-11-2012 'UVB-lamp voor vitamine D aanvoer').

    Vitamine D is goed voor het moreel.

    Wanneer je in de zon loopt, op het strand, in de bergen of op het platteland, voel je de vreugde die je hart verwarmt. Dat is dank zij de zon, de zachte golven van de blauwe lucht en de vitamine D in je bloedbaan.

    Omdat vitamine D zeldzaam is in de voeding is de zon onze belangrijkste factor voor vitamine D daar zij door haar UVB stralen de huid helpt deze vitamine te produceren.

    De gekende "seizoensgebonden depressies" die veel mensen ervaren in herfst en winter (de maanden met een R), zijn gekoppeld aan een gebrek aan vitamine D.

    Studies hebben reeds aangetoond dat depressieve mensen vaak lage niveaus van vitamine D hebben, maar we weten dat dit ook het geval is voor een kleine dip. Volgens de onderzoekers beginnen die verschijnselen meestal acht weken na de laatste blootstelling aan de zon zowat in de maand november.

    Vitamine D vermindert infecties en allergieën.

    Meer wandelen in de zon betekent minder last van infectieziekten.

    Tuberculose werd ooit behandeld met de zon, vandaar de oprichting van de beroemde "sanatoria" in de bergen of op de zonnige zeekusten. Men gaf de zieken ook levertraan, rijk aan vitamine D. De behandeling kon effectief zijn, maar de artsen waren zich op dat moment niet bewust dat de genezing kwam door de vitamine D die met behulp van de zon door de huid werd aangemaakt.

    Tegenwoordig is er een piek van verkoudheid en griep midden in de winter, wanneer het vitamine D niveau van de bevolking het laagst is. Een verband tussen de twee fenomenen kon worden vastgesteld. Vitamine D speelt een cruciale rol in het reguleren van het immuunsysteem.


    Vitamine D goed voor de hersenen (en tegen Alzheimer).

    Naarmate we ouder worden dalen onze cognitieve functies, dat wil zeggen, ons geheugen, onze alertheid en onze waarnemingen. Wetenschappers hebben echter ontdekt dat het ontstaan van dementie te maken heeft met een tekort aan vitamine D.

    De getallen zijn indrukwekkend: volgens een studie uit 2012 van ouderen die weinig vitamine D in het bloed hadden (minder dan 25 nmol/L) blijkt dat ze vier keer meer risico hebben op cognitieve problemen dan deze met goede niveaus (boven 75 nmol/L).

    In een andere studie,vonden de onderzoekers dat mensen met een lage vitamine D 69% meer kans kans hadden op de ziekte van Alzheimer dan mensen met een normaal niveau. Zeer deficiënte mensen hebben zelfs een toename van het risico op Alzheimer met 120%.

    Vitamine D goed tegen beroerte.

    Studies hebben ook aangetoond dat er een verband is tussen lage vitamine D-niveaus en een hoog risico op beroerte, op aneurysma ruptuur en fatale beroerte.

    Vitamine D helpt om het optimaal gewicht te benaderen.

    Een studie gepubliceerd in het American Journal of Clinical Nutrition concludeert dat voldoende vitamine D vrouwen met overgewicht kan helpen hun extra kilo's te verliezen.

    Twee groepen van vrouwen kregen vitamine D-supplementen of een placebo (nep-vitamine D). Na 12 maanden verloren de vrouwen die vitamine D supplementen namen gemiddeld 9,5 pond tegenover 6 pond van de andere.

    Vitamine D maakt verlengt het leven.

    In een notendop is het gebrek aan vitamine D gekoppeld aan een sterke toename van het risico van overlijden door oorzaken waaronder een hartaanval en kanker.

    Hoeveel innemen?

    Ideaal is eerst te bepalen hoeveel precies het niveau is van je vitamine D in het serum van je bloed (serum is het vocht uit het bloed dat de cellen omringt).

    Als je een niveau bereikt boven 50 ng/ml dan kan, volgens wetenschappelijke studies, vitamine D beschermend werken tegen chronische ziekten.

    Om dit percentage te bereiken is een dagelijks supplement nodig van 4.000 IE vitamine D en zelfs meer als je maar zelden buiten komt, onder medische behandeling bent, overgewicht hebt of als je bejaard bent.

    In tegenstelling tot wat algemeen wordt verteld kan het geen kwaad om op lange termijn dagelijks tot 20.000 IE in te nemen; dit is wat onderzoekers aan de Universiteit van Alberta (Canada) en Harvard University (USA) gevonden hebben. Zeldzame gevallen van intoxicatie hebben betrekking op 25 000 IE of meer over zeer lange periodes.

    Onder welke vorm?

    Vitamine D is gemakkelijk te vinden.

    Echter, mijn voorkeur gaat uit naar de natuurlijke vitamine D3 (de vorm die het dichtst de vitamine, gesynthetiseerd bij blootstelling van de huid aan de zon, benadert).

    Heel interessant zijn de supplementen van D3 samen met K waardoor de opname beter wordt.

    Verschillende studies tonen aan dat het nemen van vitamine D3 gelijktijdig met vitamine K2 (MK7) essentieel is om de calcium in het lichaam te binden aan de botten in plaats van in de aderen te verdwijnen.

    Op die manier versterk je de werking van vitamine D3 en calcium op de sterkte van uw botten en verlaag je het risico op aderverkalking dat veel hart- en vaatziekten kan veroorzaken.

    Oorspronkelijk artikel:"Prenez votre D", Feb. 5, 2015 par Jean-Marc Dupuis, Neo-nutrition.

    Bijlagen:
    http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0111265   
    http://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminD-HealthProfessional/   
    http://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminD-HealthProfessional/   
    http://www.fredhutch.org/en/news/releases/2014/04/vitamin-d-effect-on-weight-loss.html   
    http://www.medicalnewstoday.com/articles/280704.php   
    http://www.medicalnewstoday.com/articles/285607.php   
    http://www.medicalnewstoday.com/articles/286496.php   
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3166406/   
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22536767   
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22536767   

    09-02-2015, 18:18 geschreven door opabio

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Tags:vitamine D, voeding
    Archief per week
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!