NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Gezondheid en milieu
Inhoud blog
  • Eieren gezond?
  • Zonlicht noodzakelijk
  • CBD bij huidproblemen
  • Gezonde huid
  • Cacao gezond

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Vertalingen van en verwijzingen naar artikels over gezond leven en maatschappij meestal gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Wie volgens mij niet eerlijk is krijgt een FOEI!
    Geen enkele informatie op deze blog is bedoeld voor diagnose, behandeling, verlichting of genezing van een ziekte.
    30-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gevoelige tanden.

    Tandgevoeligheid: oorzaken en natuurlijke remedies om te proberen. 

    Tandgevoeligheid is één van de meest voorkomende problemen aan de tanden dat volgens de Academie voor Algemene Tandheelkunde minstens 40 miljoen volwassenen in de Verenigde Staten treft. Het gaat om pijn of ongemak in tanden bij het eten van bepaalde spijzen - zoals zoet of zuur voedsel - of wanneer deze worden blootgesteld aan koude en warme temperaturen. Hoewel de pijn vaak scherp en plotseling is en deze in de zenuwuiteinden van de tand schiet, is deze slechts tijdelijk.

    Tandgevoeligheid kan iedereen overkomen en veel factoren kunnen er de oorzaak van zijn. Eén daarvan is te hard borstelen of het gebruik van een harde tandenborstel, waardoor het glazuur kan slijten en de recessie van het tandvlees kan worden gestimuleerd. Gezonde tanden hebben een glazuurlaag dat de onderliggende dentinelaag beschermt, die zachter. Het dentine is verbonden met de zenuw die pijn in gevoelige tanden stimuleert, en deze worden beschermd door het tandvlees. Dus als het glazuur versleten is of als de tandvleesrand is teruggetrokken, wordt het dentine zichtbaar.

    Een andere factor is de recessie van het tandvlees, die vaak voorkomt bij mensen die aan parodontitis lijden, omdat het dentine wordt blootgesteld. Gingivitis, dat ontstoken en pijnlijk tandvleesweefsel veroorzaakt, kan ook tandgevoeligheid veroorzaken omdat het de wortel van de tand blootstelt. 

    Gebarsten tanden kunnen ook leiden tot gevoeligheid van de tanden, omdat deze kunnen worden gevuld met bacteriën uit plaque en ontstekingen kunnen veroorzaken in het tandvlees. In ernstigere gevallen kan dit leiden tot abces en infecties. Andere oorzaken van gevoeligheid van tanden zijn tandenknarsen of klemmen, opbouw van tandplak, langdurig gebruik van mondwater met zuren, zuur voedsel en tandheelkundige ingrepen zoals professionele reiniging, wortelschaven, kroonvervanging en andere tandherstelprocedures.

    Natuurlijke remedies tegen tandgevoeligheid.

    Gelukkig zijn er natuurlijke remedies om gevoelige tanden te behandelen en te verbeteren. 

    • Probeer kokosolie te trekken - De pijnstillende en ontstekingsremmende eigenschappen van kokosolie kunnen helpen de pijn in de tand te verminderen. Om dit te doen, slurpt men een eetlepel verse kokosolie in de mond gedurende 15 tot 20 minuten. Spuug daarna de olie uit en poets je tanden.

    • Gorgelen met een zoutwateroplossing - Zout bevat natuurlijke antiseptische eigenschappen en kan ook ontstekingen verminderen. Meng een halve theelepel zout met een glas warm water en dan gorgelen. Gebruik deze oplossing twee keer per dag.

    • Eet yoghurt - Als u eenmaal per dag een halve kom yoghurt eet, kunt u de demineralisatie van het tandglazuur verminderen.

    • Kauwen op guavebladeren - Kauwen op guavebladeren één- of tweemaal per dag, kan gevoelige tandpijn verlichten. Dit komt omdat guavebladeren flavonoïden bevatten zoals quercetine en rutine die ontstekingsremmende eigenschappen vertonen.

    • Breng knoflookmengsel aan - Maak een knoflookmengsel door eerst een teen knoflook fijn te maken en een paar druppels water en een snuifje zout eraan toe te voegen. Breng vervolgens het mengsel aan op de betreffende tand. Na 10 tot 15 minuten afspoelen met water. Verbindingen in knoflook bieden ontstekingsremmende en antimicrobiële eigenschappen die helpen bij de behandeling van kiespijn veroorzaakt door gevoeligheid.

    Andere behandelingen voor gevoelige tanden omvatten het veranderen van poetsgewoonten; afzien van van zure spijzen zoals sinaasappels en augurken en van het drinken van zure dranken zoals rode wijn, frisdrank en vruchtensappen; een einde maken aan het tandenknarsen en het laten behandelen van terugtrekkend tandvlees. Hoewel de symptomen mogelijk minder worden, zal de gevoeligheid van de tanden nooit helemaal verdwijnen, tenzij de primaire oorzaak grondig wordt aangepakt.

    Oorspronkelijk artikel:”A primer on tooth sensitivity: What causes it and natural remedies to try”, Friday, June 08, 2018 by: Michelle Simmons, Natural News.

    Bijlagen:
    https://www.livescience.com/44377-sensitive-teeth.html   
    https://www.stylecraze.com/articles/effective-home-remedies-for-sensitive-teeth/#gref   

    30-08-2018, 21:34 geschreven door opabio

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:tandheelkundige zorg, tandheelkundige gezondheid, tandheelkunde, holistische tandheelkunde, mondverzorging, mondzorg, remedies, gevoelige tanden, tanden
    27-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voedzaamheid achteruit.

    Schokkende waarheid onthult dat groenten in 1950 voedzamer waren dan nu.

    Volgens The Globe en Mail en CTV News hebben groenten en fruit van vandaag minder voedingswaarde dan vroeger. Bij het analyseren van de verse producten die op de Canadese markten werden verkocht stelde men vast dat het  vitaminen- en mineralengehalte sterk gedaald was in vergelijking met de jaren vijftig.

    In de studie werden 25 soorten fruit en groenten bekeken, waaronder de meest populaire uit de Canadese keuken met o.a. aardappelen, tomaten, bananen en appels. Elk van hen bleek een lagere voedingswaarde te hebben dan voorheen. Voor de analyse werden zeven belangrijke voedingsstoffen onderzocht waarbij een belangrijke afname van veel  voedingsstoffen werd waargenomen.  Aardappelen hadden bijvoorbeeld 100 procent van hun vitamine A verloren, 57 procent aan vitamine C en ijzer en 28 procent aan calcium. Aardappelen verloren ook 50 procent van hun riboflavinegehalte en 18 procent van hun thiamine-gehalte.

    Bijna 80 procent van het onderzocht voedsel vertoonde een afname van calcium en ijzer, 75 procent vertoonde een afname van vitamine A, 50 procent vertoonde een verlies van vitamine C en riboflavine, 33 procent vertoonde een afname van thiamine en 12 procent vertoonde een daling van niacine.

    Volgens het rapport moet de daling van de voedingswaarde worden toegeschreven aan de moderne landbouwmethoden en aan de transport- en veredelingstechnieken. Bovendien merkte Phil Warman, professor in landbouwtechniek en landbouwwetenschappen aan het Nova Scotia Agricultural College, op dat "de nadruk ligt op uiterlijk, bewaarbaarheid en transporteerbaarheid", ten koste van de voedingswaarde van groenten en fruit.

    Deze bevindingen komen terug in een ander rapport, Still No Free Lunch, door The Organic Centre. Het rapport onderzocht de dalende niveaus van nutriënten in de voedselvoorziening van de Verenigde Staten, met name in fruit, groenten en granen. De onderzoekers zagen een afname van voedingsstoffen zoals ijzer, zink, eiwit, calcium, vitamine C en andere voedingsstoffen met wel 25 procent, zelfs als de opbrengst van deze voedingsmiddelen verdubbelde of zelfs verdrievoudigde.

    De studie ontdekte bijvoorbeeld dat naarmate de maïsopbrengst groeide, het eiwit- en oliegehalte ervan afnam. Op dezelfde manier hadden hogere opbrengsten van tomaten in termen van oogstgewicht een lagere concentratie aan vitamine C, lycopeen en beta-caroteen. De kwantiteit ten opzichte van kwaliteitstrend was duidelijk, zelfs bij  zuivelproducten. Volgens het rapport had melk van hoogproductieve melkkoeien een lagere concentratie vet, eiwit en andere voedingsstoffen. De koeien zelf bleken ook vatbaarder voor infecties en metabolische en vruchtbaarheidsproblemen.  

    Het rapport legde uit hoe moderne landbouwmethoden die zijn ontworpen om grote hoeveelheden gewassen te produceren van invloed zijn op de voedingswaarde.

    "De technieken die landbouwers gebruiken om de opbrengsten te verhogen - inclusief dichte plantafstand en het wijdverspreide gebruik van chemische meststoffen, irrigatie en pesticiden - voor het creëren van grote planten die snel groeien, hebben als gevolg dat de planten  minder bodemvoedingsstoffen absorberen," zegt het rapport.

    Hoge oogstopbrengsten, zoals het rapport aangaf, leiden niet noodzakelijkerwijs tot het einde van wereldwijde ondervoeding, terwijl veel mensen nog steeds lijden aan voedingstekorten als gevolg van de ondermaatse voedselvoorziening. Het rapport adviseert om terug te keren naar biologische landbouwsystemen, wat leidt tot gezondere wortels, een hoger gehalte aan micronutriënten, waterinfiltratie en retentie, en microbiële activiteit - die allemaal kunnen bijdragen aan het verhogen van de nutriëntendichtheid in gewassen.

    Volgens het onderzoek heeft biologisch voedsel een voedingsvoordeel ten opzichte van conventioneel voedsel. Ondanks het lagere volume heeft biologische producten 20 tot 30 procent meer voedingsstoffen. Dit resulteert niet alleen in een betere smaak, maar maakt het veel waardevoller in het wereldwijd tekort aan groenten en fruit.

    Oorspronkelijk artikel:”The shocking truth reveals vegetables were more nutritious in 1950 than they are now”, Tuesday, July 31, 2018 by: Bridgette Wilcox, Natural News.

    Bijlagen:
    https://www.organic-center.org/reportfiles/Yield_Nutrient_Density_Final.pdf   
    https://www.theglobeandmail.com/life/todays-fruits-vegetables-lack-yesterdays-nutrition/article4137315/   

    27-08-2018, 12:58 geschreven door opabio

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:landbouw, chemische bestrijdingsmiddelen, landbouwmethoden, groenten en fruit, minerale inhoud, biologisch, biologische landbouw, biologische voeding, biologische producten, vitaminegehalte
    Archief per week
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!