NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Gezondheid en milieu
Inhoud blog
  • Eieren supervoedsel
  • Pesiciden kankerverwekkend
  • Alzheimer niet vanzelfsprekend
  • Voeding tegen kanker
  • Moedermelk tegen kanker

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Vertalingen van en verwijzingen naar artikels over gezond leven en maatschappij meestal gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Wie volgens mij niet eerlijk is krijgt een FOEI!
    Geen enkele informatie op deze blog is bedoeld voor diagnose, behandeling, verlichting of genezing van een ziekte.
    21-06-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Transvetten

    Wat zijn transvetten?

    (NaturalNews) Als het gaat om een ​​dieet denken sommige mensen dat het vermijden van vet een goede eerste stap is. Vet wegsnijden om gewicht te verliezen, toch? De waarheid is dat de wereld van de vetten zeer ingewikkeld is. Er zijn goede vetten en slechte vetten, natuurlijke vetten en onnatuurlijke. En allemaal beïnvloeden ze ons lichaam op verschillende manieren. Sommige vetten zijn absoluut essentieel voor een goede gezondheid. We hebben vetten nodig in de vorm van essentiële vetzuren. We moeten vetten eten die ons vitamines zoals E, A en D geven. We hebben vetten nodig om onze huid gezond te houden en als een langzaam brandende brandstof voor het matigen van onze bloedsuikerspiegel.

    Voor mensen die letten op hun cholesterol is het bannen van te veel vet uit hun dieet eigenlijk een slechte zaak. Volgens het Amerikaanse ministerie van Landbouw in zijn Dietary Guidelines for Americans 2005, kan een dieet met te weinig vet nadelige effecten hebben op de cholesterol en de triglyceriden (noodzakelijke vetten in het bloed). Hetzelfde document beveelt een dieet aan met 20 tot 35 procent van de dagelijkse calorieën uit mono- en meervoudig onverzadigde vetten uit noten, vis en plantaardige oliën.

    Wat zijn transvetten?

    Klinkt simpel genoeg, nietwaar? Vermijd hoog verzadigde vetten uit rood vlees en zuivel en gebruik meer goede plantaardige oliën. Maar helaas, niet alle plantaardige vetten zijn gelijk of natuurlijk. En hier komen de transvetten op de proppen.

    Transvetten worden op de ingrediënten etikettering van levensmiddelen vaak aangeduid met "gehydrogeneerde plantaardige olie" of "gedeeltelijk gehydrogeneerde plantaardige olie." Terwijl plantaardige oliën, zoals olijfolie, een groot onderdeel zijn van een gezonde, natuurlijke voeding, zijn gehydrogeneerde plantaardige oliën dat helemaal niet.

    Gehydrogeneerde plantaardige olie - of transvet - wordt gecreëerd door middel van een industrieel proces dat begint met vloeibare plantaardige olie waar waterstof aan toegevoegd wordt. Dit maakt een product dat bij kamertemperatuur vast is - denk aan het romig wit plantaardig bakvet. Dit vast vet wordt gebruikt door commerciële producenten van voedingsmiddelen, want het voegt een aantrekkelijke mondgevoel toe aan levensmiddelen zoals taart, gebakjes en koekjes. Het verlengt zelfs de houdbaarheid. In tegenstelling tot de natuurlijke vetten, wordt het niet ranzig. Levensmiddelen hebben ook een minder vettig gevoel. Dit is goed voor de marketing natuurlijk.

    De geschiedenis van transvetten.
    Volgens een artikel van de American Heart Association's "A History of Trans Fats", werd het hydrogeneringsproces ontdekt in de late jaren 1890 door de Franse chemicus en Nobelprijswinnaar Paul Sabatier. Rond 1902 had Amerikaanse wetenschapper Wilhelm Normann de werkwijze in de VS  gepatenteerd en werd het toegevoegd aan levensmiddelen.

    Het vast plantaardig bakvet raakte vlug op de schappen van de supermarkt. Huisvrouwen, bezorgd over de gezondheid van hun dierbaren kregen te horen dat het houdbaar vet een "zuiver" gezond alternatief was voor het gebruik in recepten voor taart deeg, koekjes en koekjes, in de plaats van reuzel. Door de tekorten van de Tweede Wereldoorlog werd echte boter vervangen door margarine.

    Omdat transvetten goedkoop waren en werkten als een conserveermiddel begonnen de voedselproducenten het al snel toe te voegen in meer en meer voedingsmiddelen zoals koekjes, chips, donuts, brood en zelfs pindakaas. Gezondheidsbewuste consumenten waren vaak opgelucht "gehydrogeneerde plantaardige olie" te zien op het label in plaats van boter of reuzel.

    Waarom transvetten slecht zijn.
    Goedkoop en gezond. Een echte win-win situatie, toch? Verkeerd. Al in de jaren 1980 trokken sommige voedingsdeskundigen aan de alarmbnel. Iets dat chemisch werd veranderd, zoals transvetten, kan onmogelijk goed zijn voor het menselijk lichaam waarschuwden zij. En ze hadden gelijk. Sindsdien is studie na studie aangetoond dat transvetten slecht zijn. Transvetten worden in verband gebracht met hart- en vaatziekten, obesitas, type 2 diabetes en systemische ontsteking.

    Een studie, gerapporteerd door de National Institutes of Health, toonde aan dat de Afrikaanse groene apen die werden gevoed met transvetten in gewicht toenamen en vooral aankwamen in gewicht rond hun middel, zelfs wanneer hun dieet niet teveel calorieën bevatte. Een studie gepubliceerd in het American Journal of Clinical Nutrition vond verband tussen de consumptie van transvetten en diabetes type 2.

    The World’s Healthiest Foods website noemt transvetten "onnatuurlijke vetten" en verklaart ze "schadelijk voor dde gezondheid." Zelfs de American Heart Association is toegetreden tot de bangroep van transvetten. Op haar site staat ondubbelzinnig dat transvetten de slechte cholesterol verhogen en de goede verlagen, het risico op hart- en vaatziekten en het risico op een beroerte verhogen.

    Besluit: transvetten zijn slecht. Eet ze niet.

    Oorspronkelijk artikel: "What is trans fat? Definitions and warnings", Friday, June 20, 2014 by: Aurora Geib.

     

    Bijlagen:
    http://ajcn.nutrition.org/content/73/6/1001.full   
    http://science.naturalnews.com/trans_fats.html   
    http://www.health.gov/dietaryguidelines/dga2005/document/html/chapter6.htm   
    http://www.heart.org/HEARTORG/GettingHealthy/FatsAndOils/Fats101/A-History-of-Trans-Fat_UCM_301463_Article.jsp   
    http://www.heart.org/HEARTORG/GettingHealthy/FatsAndOils/Fats101/Trans-Fats_UCM_301120_Article.jsp   
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17636085   
    http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=george&dbid=10   

    21-06-2014, 22:57 geschreven door opabio

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:transvetten
    Archief per week
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!