NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Gezondheid en milieu
Inhoud blog
  • Eieren supervoedsel
  • Pesiciden kankerverwekkend
  • Alzheimer niet vanzelfsprekend
  • Voeding tegen kanker
  • Moedermelk tegen kanker

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Vertalingen van en verwijzingen naar artikels over gezond leven en maatschappij meestal gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Wie volgens mij niet eerlijk is krijgt een FOEI!
    Geen enkele informatie op deze blog is bedoeld voor diagnose, behandeling, verlichting of genezing van een ziekte.
    12-04-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gezond voor het hart

    Gember en rozemarijn goed voor het hart door het handhaven van een gezond cholesterolgehalte.

    Uit een studie gepubliceerd in "Journal of Traditional, Complementary and Alternative Medicines" blijken gember en rozemarijn goed te zijn voor het hart en de arteriële gezondheid. Het artikel, getiteld “Possible hypocholesterolemic effect of ginger and rosemary oil”, meldt dat gember en rozemarijn cholesterolverlagende effecten hebben vastgesteld bij in vivo proeven bij ratten die werden gevoed met een vetrijk dieet.

    Hypercholesterolemie staat voor overmatige hoeveelheden cholesterol in het lichaam. Dit kan op zijn beurt leiden tot veranderingen in het transport van lipoproteïnen en het metabolisme. Bovendien is een hoge hoeveelheid cholesterol een risicofactor voor atherosclerose, die plaque in de slagaders opbouwt. Cholesterol verandert de vasculaire structuur van het lichaam en functioneert door zich te accumuleren aan de bekleding van de vaatwand, waardoor de endotheliale werking wordt verstoord en laesies en occlusies worden veroorzaakt.

    Het risico van hypercholesterolemie varieert ook met de leeftijd en het geslacht. Genetica speelt ook mee. Patiënten door familiale erfenis hebben alle mutaties geërfd in het gen dat de lipoproteïne-receptor met lage dichtheid specificeert dat zich op het oppervlak van de cel bevindt. Familiaire hypercholesterolemie verhoogt het risico op vroegtijdige ischemische hartaandoeningen.

    De eenzaadlobbige gember (Zingiber officinale) van de familie Zingiberaceae dringt hoe langer hoe meer door in commerciële voedingsmiddelen en dranken. Het is endemisch in Zuidoost-Azië en als een rijke bron van verbindingen - shagaols, paradol, terpenen, oleohars, gingerol, zingerone - van phytomedicinal belang. Gember staat bekend om zijn anti-artritis, ontstekingsremmende, hypolipidemische, anti-misselijkheid en antimicrobiële eigenschappen.

    De studie werd uitgevoerd om het potentiële effect van gemberolie alleen of gecombineerd met rozemarijnolie als een hypocholesterolemisch middel bij ratten te meten die een dieet kregen met veel vetten. 

    De onderzoekers ontdekten dat rozemarijn en gemberolie een positieve invloed hebben op ratten met hypercholesterolemie, waardoor de oliën veelbelovend worden in de strijd tegen hart- en vaatziekten.

    Andere kruiden die kunnen bijdragen tot de gezondheid van het hart.

    Hart- en vaatziekten zijn één van de meest voorkomende doodsoorzaken in de Verenigde Staten. Meer dan 611.000 personen komen jaarlijks om door hartaandoeningen, aldus gegevens van 'Centers for Disease Control and Prevention'. Verschillende soorten hartziekten kunnen opduiken als gevolg van een zittende levensstijl, familiegeschiedenis, diabetes, hoge cholesterol, roken, hoge bloeddruk, overgewicht en overmatig alcoholgebruik.

    Kruiden, specerijen en voedingsmiddelen die kunnen bijdragen aan de gezondheid van het hart:

    • Kardemom - het verlaagt de bloeddruk en is rijk aan antioxidanten die kunnen helpen bij het uitroeien van vrije radicalen die schade aan het hart en andere weefsels in het lichaam kunnen veroorzaken.

    • Tijm - het heeft antimicrobiële eigenschappen om ervoor te zorgen dat het lichaam veilig is voor schadelijke bacteriën en schimmels.

    • Knoflook - In een onderzoek uit 2006 stelde de 'American Society for Nutrition' dat het innemen van knoflook goed is voor het hart omdat het slechte cholesterol- en hypertensieniveaus kan verminderen en de bloedplaatjesaggregatie kan verhogen. Voor het beste resultaat eet men  dagelijks één of twee teentjes gemalen knoflook. 

    • Fenegriekzaden - Ze brengen krachtige cardiovasculaire voordelen met zich mee vanwege hun hoog gehalte aan antioxidanten. Fenegriekzaden helpen ook bij het dichtslibben van de bloedvaten, het reguleren van de bloeddruk, het verlagen van het cholesterolgehalte en het voorkomen van hartaanvallen. Ze beschermen ook tegen obesitas door de bloedsuikerspiegel te verlagen. Voor het beste resultaat eet men elke dag fenegriekzaden op een lege maag.

    • Rozemarijn - Rozemarijn is goed voor het immuunsysteem en de hersenen. Als zodanig wordt het hart versterkt omdat het immuunsysteem korte-termijnbedreigingen, zoals griep of verkoudheid, en langdurige bedreigingen voor de gezondheid, zoals een hartaanval, bestrijdt. Rozemarijn is ook goed voor de bloedsomloop.

    • Groene thee - Het zit boordevol gezonde antioxidanten en flavonoïden die de gezondheid van het hart kunnen verbeteren door de kwaliteit van de hartwand en bloedvaten te verbeteren en de triglyceriden- en cholesterolspiegels te verlagen, volgens een onderzoek dat werd gepubliceerd in 'European Journal of Cardiovascular'. De studie voegde eraan toe dat men het risico op overlijden door een hartaanval of een beroerte met 26 procent kan verminderen door elke dag maar liefst vijf kopjes groene thee te drinken.

    Oorspronkelijk artikel:”Ginger and rosemary found to benefit the heart by maintaining healthy cholesterol levels”, Saturday, January 13, 2018 by:Jhoanna Robinson, Natural News.

    Bijlagen:
    http://journals.sfu.ca/africanem/index.php/ajtcam/article/view/4748   
    https://naturalon.com/15-of-the-best-herbs-and-spices-for-a-healthy-heart-10-is-little-weird/view-all/   
    https://www.naturalnewsblogs.com/peppermint-ginger-wonderful-healing-herbs-self-care/   

    12-04-2018, 20:04 geschreven door opabio

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:hart- en vaatziekten, rozemarijn, look
    10-04-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Insulinegevoeligheid herstellen

    Voedingsmiddelen, kruiden en specerijen die de insulineresistentie helpen omkeren. 

    Volgens een artikel op GreenMedInfo.com moeten patiënten met diabetes niet langer hun toevlucht zoeken met medicijnen om hun bloedsuikerspiegel te beheersen. Het eten van de juiste combinatie van "voedsel, kruiden en specerijen" kan hun insulinegevoeligheid helpen verbeteren.

    Het hormoon insuline zorgt ervoor dat cellen "opengaan" en glucose opnemen uit het bloed, maar bij insulineresistentie zijn cellen ongevoelig voor insuline. Dit dwingt het lichaam om meer glucose te produceren die cellen weigeren op te nemen. Het eindresultaat is dat de insulinespiegel boven het normaal niveau stijgt.

    Chronische hoge insulineniveaus kunnen leiden tot "snelle gewichtstoename, vroegtijdige veroudering, hoge bloeddruk, hartaandoeningen en hoger risico op kanker" en, uiteindelijk, diabetes type 2.

    Deze acht kruiden, specerijen en voedingsmiddelen kunnen helpen de gevoeligheid van de cellen voor insuline te herstellen. 

    1 Bessen - Studies hebben bevestigd dat na het eten van bessen, het lichaam "minder insuline nodig heeft voor de suikerverwerking na een maaltijd." Eet aardbeien, bosbessen, bosbessen, appelbessen, veenbessen en braambessen.

    2 Berberine - Een bittere samenstelling gevonden in de wortels van verschillende planten zoals gouden zegel, berberis en Oregon druif. Studies tonen aan dat berberine bijna net zo effectief is als geneesmiddelen op recept. Deelnemers die berberine namen "verminderden hun nuchtere bloedglucose en hun bloedglucose na de maaltijd." Berberine minimaliseerde ook de bloedglucosewaarden tijdens het vasten en na de maaltijd en de insulineresistentie van de patiënt daalde met 45 procent. In een afzonderlijke studie bleek berberine net zo effectief als "metformine, glipizide en rosiglitazon", drie van de beste diabetesgeneesmiddelen op de markt. Berberine heeft de bonus dat het geen ernstige bijwerkingen heeft.

    3 Zwarte komijn (ook bekend als Nigella sativa) - In een onderzoek vertoonden 94 diabetespatiënten die twee gram Nigella sativa-capsules kregen, "significant verlaagde nuchtere bloedglucose en insulineresistentie".

    4 Kaneel - kaneel helpt bij het normaliseren van de bloedsuikerspiegel bij type 2-diabetici door het vermogen van op insuline te reageren te verbeteren. Kaneel of kaneelextracten helpen de bloedglucosewaarden bij nuchterheid te verlagen.

    5 Gember - Deelnemers aan een onderzoek die drie capsules van één gram gemberpoeder kregen, zagen hun nuchtere bloedsuikerspiegel verminderen met 10,5 procent. In een afzonderlijke studie werd bevestigd dat 1600 milligram (mg) gember per dag acht markers van diabetes verhoogde, zoals insulinegevoeligheid.

    6 Olijfbladextract - In een onderzoek verlaagde een groep die capsules met olijfbladextract ontving zijn insulineweerstand met minstens 15 procent. Olijfblaextract verhoogde ook de productiviteit van de insulineproducerende cellen in de pancreas met 28 procent. Het extract heeft hetzelfde effect als "gewone diabetesgeneesmiddelen", zoals metformine.

    7 Spirulina - In een gerandomiseerde studie van insulineresistente patiënten verhoogden deelnemers die dagelijks 19 g spirulina kregen hun insulinegevoeligheid met maar liefst 224,7 procent.

    8 Kurkuma - In 2009 werd in een onderzoek vastgesteld dat curcumine, de werkzame stof in kurkuma, "500 tot 100.000 maal effectiever was dan het receptgeneesmiddel etformine bij het activeren van de glucoseopname."

    Ander voedsel dat de insulinegevoeligheid kan verhogen.

    Hier zijn andere voedingsmiddelen die de insulinegevoeligheid kunnen verhogen:

    • Oplosbare vezels - oplosbare vezels hebben veel voordelen, zoals het verlagen van cholesterol en het verminderen van de eetlust. Voedingsmiddelen rijk aan oplosbare vezels zijn peulvruchten, havermout, lijnzaad, groenten zoals spruitjes en fruit zoals sinaasappels.

    • Kleurrijke groenten en fruit - Kleurrijke groenten en fruit zitten vol met plantaardige stoffen die antioxiderende eigenschappen hebben. Het eten van "een dieet rijk aan plantaardige stoffen is gekoppeld aan een hogere insulinegevoeligheid." Eet niet te veel fruit omdat sommige soorten rijk zijn aan suiker.

    • Groene thee - Groene thee drinken kan de insulinegevoeligheid verhogen en de bloedsuikerspiegel verlagen. De toename van de insulinegevoeligheid door  groene thee wordt veroorzaakt door het antioxidante epigallocatechinegallaat.

    • Apple cider azijn -  kan de insulinegevoeligheid helpen verhogen door de effectiviteit van insuline te verbeteren en de afgifte van voedsel uit de maag te vertragen, waardoor de insuline meer tijd krijgt om te reageren.

    Oorspronkelijk artikel:”Foods, herbs and spices that help reverse insuline resistance”, Tuesday, February 06, 2018 by: Zoey Sky, Natural News.

    Bijlagen:
    http://www.greenmedinfo.com/blog/reverse-insulin-resistance-these-8-foods   
    https://www.healthline.com/nutrition/improve-insulin-sensitivity#section5   
    https://www.naturalnews.com/039951_omega-3_diabetes_insulin_resistance.html   

    10-04-2018, 14:58 geschreven door opabio

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:berberine, bessen, zwart zaad, kaneel, diabetes, diabetes wetenschap, gember, helende voedingsmiddelen, kruiden, insulineresistentie, medicinale kruiden, natuurlijke geneeskunde, nigella sativa, olijfblad, remedies, omkeren insulineresistentie, spirulina,
    Archief per week
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!