NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Gezondheid en milieu
Inhoud blog
  • Eieren gezond?
  • Zonlicht noodzakelijk
  • CBD bij huidproblemen
  • Gezonde huid
  • Cacao gezond

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Vertalingen van en verwijzingen naar artikels over gezond leven en maatschappij meestal gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Wie volgens mij niet eerlijk is krijgt een FOEI!
    Geen enkele informatie op deze blog is bedoeld voor diagnose, behandeling, verlichting of genezing van een ziekte.
    23-09-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Natuurlijke pijnstillers.

    Zeven natuurlijke pijnstillers die beter zijn dan ibuprofen. 

    Eén van de beroemdste zinnen uit de cult-klassieker, The Princess Bride, luidt: "Het leven is pijn”. “De tactiek van farmaceutische bedrijven is gericht op het benadrukken dat giftige chemicaliën en synthetische remedies de enige manier zijn om ongemak door pijn te verlichten. Wat is tenslotte makkelijker dan een pil te nemen waardoor je je meteen beter gaat voelen?

    Toch is het gevolg van een dergelijke slordige benadering van gezondheid een ongeïnformeerd besluitvormingsproces als het gaat om het  algeheel welzijn. Studies hebben aangetoond dat vrij verkrijgbare pijnstillers eigenlijk meer kwaad dan goed doen, met gevolgen op lange termijn, waaronder een verhoogd risico op een hartaanval en verminderde vruchtbaarheid.

    Het vreemde aan dit alles is dat pijnstillers eigenlijk imitaties zijn van natuurlijke stoffen.

    Het goede nieuws is echter dat er natuurlijke manieren zijn om pijn te verlichten zonder schadelijke bijwerkingen.

    • Wilgenbast - Dit is het hoofdingrediënt van aspirine. Witte wilgenschors bevat salicine dat wordt omgezet in salicylzuur zodra het in de maag komt. Dit is een krachtige stof die ontstekingen vermindert, maagklachten corrigeert  en verschillende vormen van pijn kan behandelen. Witte wilgenbast kan ook worden gebruikt om koorts te verminderen, pijnlijke menstruatie te verlichten en migraine te elimineren. Merk echter op dat witte wilgenschors niet mag worden gebruikt door mensen met bloed- of nieraandoeningen omdat het kruid deze aandoeningen kan verergeren.

    • Capsaïcine - Capsaïcine blokkeert de productie van  de stof “P” die pijnsignalen naar de hersenen overbrengt. Dit is van nature overvloedig aanwezig in paprika's. Er is ook bewijs over het verminderen van pijn veroorzaakt door artritis.

    • Duivelsklauw - Zuid-Amerikaanse traditionele genezers schrijven dit kruid voor om pijn te behandelen. Botanische analyses hebben het vermogen van de plant waargenomen om de productie van prostaglandine te remmen, een hormoon dat bijdraagt aan ontsteking en pijn.

    • Boswellia - dit is rijk aan verschillende zuren die de bloedtoevoer naar de gewrichten verbeteren en de ontsteking verminderen. Boswellia wordt ook meestal aanbevolen voor patiënten die lijden aan artrose van de knie. Sommige onderzoekers veronderstellen dat de ontstekingsremmende en pijnstillende eigenschappen van de plant eveneens kunnen worden gebruikt om de symptomen van colitis ulcerosa en de ziekte van Crohn te behandelen.

    • Curcumine - het actieve bestanddeel in kurkuma, curcumine is een krachtige pijnstiller. De mechanismen zijn vergelijkbaar met die van capsaïcine.

    • Omega-3 vetzuren - Deze worden geprezen als één van de beste ontstekingsremmende geneesmiddelen die er zijn. Mensen kunnen de stof gebruiken om chronische pijn en andere ontstekingsaandoeningen te verlichten.

    • Cannabis - Als laatste, maar zeker niet de minste, is cannabis aantoonbaar de meest effectieve natuurlijke pijnstiller. Tientallen studies hebben de werkzaamheid van cannabis vastgesteld voor de behandeling van zowel chronische als acute vormen van pijn. 

    Nog een manier om pijn te verlichten.

    Een voorstelling van natuurlijke alternatieven voor pijnverlichting zou niet compleet zijn zonder te praten over acupunctuur. Deze oude kunst wint langzaam aan populariteit, zelfs onder conventionele artsen, omdat de toepassing ervan zijn nut bewijst in het behandelen van verschillende soorten pijn.

    De ingebrachte naalden op de zogezegde acupunctuurpunten stimuleren verschillende delen van het lichaam die endorfines vrijmaken; de natuurlijke pijnstillende chemicaliën van het lichaam.

    Een typische behandeling omvat zes tot twaalf sessies die over een periode van drie maanden worden uitgevoerd.

    Oorspronkelijk artikel:”7 Natural painkillers that are better than ibuprofen”, Saturday, June 30, 2018 by: Rhonda Johansson, Natural News.

    Bijlagen:
    http://www.bioprepper.com/2018/05/03/skip-ibuprofen-natural-cures/   
    https://www.arthritis.org/living-with-arthritis/treatments/natural/supplements-herbs/guide/indian-frankincense.php   
    https://www.health.harvard.edu/healthbeat/relieving-pain-with-acupuncture   
    https://www.independent.co.uk/news/health/ibuprofen-regularly-one-week-heart-attack-risk-increase-painkillers-common-pills-nsaids-naproxen-a7725736.html   
    https://www.organicfacts.net/health-benefits/other/health-benefits-of-willow-bark.html   
    https://www.versusarthritis.org/about-arthritis/complementary-and-alternative-treatments/types-of-complementary-treatments/capsaicin/   

    23-09-2018, 20:17 geschreven door opabio

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:alternatieve geneeskunde, Boswellia, cannabis, capsaïcine, Cat's Claw, curcumine, kruidengeneeskunde, kruiden, geneeskrachtige planten, natuurlijke genezing, natuurlijke geneeskunde, natuurlijke remedies, natuurlijke behandelingen, omega-3 vetzuren, pijnv
    19-09-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wortelen voor het hart

    Wortelen zijn één van de beste voedingsmiddelen bij  hartproblemen. 

    Hoewel deze algemene groente bekend staat om het verbeteren van het gezichtsvermogen kan de wortel veel meer betekenen zoals helpen bij hartproblemen. 

    De gezondheidsvoordelen van de wortel zijn net zo gevarieerd als de kleurrijke variëteiten. Je herkent waarschijnlijk alleen de oranje soort - degene die je tegenwoordig in bijna alle supermarkten ziet - maar hij bestaat ook in de kleuren wit, geel, rood en paars. De verschillende kleuren zijn niet alleen voor de show - ze vertellen welke fytochemicaliën het specifieke type wortel bevat.

    Oranje wortelen zijn rijk aan bèta-caroteen, dat door het lichaam wordt omgezet in vitamine A, een krachtig antioxidant dat helpt bij de gezondheid  van de ogen en de huid. Er wordt ook aangenomen dat het eigenschappen tegen kanker heeft. Gele wortelen bevatten niet zoveel bètacaroteen, maar ze zijn dan wel rijk aan luteïne voor een gezond gezichtsvermogen.

    Rode wortelen bevatten het antioxidant lycopeen, waarvan bekend is het lichaam te beschermen tegen kanker. Rode variëteiten bevatten ook matige hoeveelheden luteïne en alfa- en bèta-caroteen.

    Paarse en witte wortelen zijn beiden goed voor het hart. Paarse soorten bevatten anthocyanines, antioxidanten die bekend staan om hun ontstekingsremmende en cardiobeschermende eigenschappen. Witte wortelen bevatten niet zoveel anthocyanine maar zijn rijk aan kalium, wat essentieel is voor het verlagen van de bloeddruk.

    Klinische studies suggereren echter dat je niet alleen de witte en paarse variëteiten hoeft te eten om de hartwerende voordelen van wortels te krijgen. Alle wortels hebben een overvloed aan antioxidanten die vrije radicalen bestrijden - moleculen die de cellulaire functie verstoren en de weefsels beschadigen. Het hebben van een ongecontroleerd niveau van vrije radicalen in het lichaam leidt tot oxidatieve stress die op zijn beurt resulteert in orgaanschade en ernstige ziekten zoals kanker en hartaandoeningen.

    Eén onderzoek toonde aan dat wortelsap voldoende antioxidanten heeft om het lichaam te beschermen tegen lipide peroxidatie dat leidt tot hartaandoeningen. Een andere studie voegde eraan toe dat de inname van alfa- en bètacaroteen, voedingsstoffen die in wortelen worden aangetroffen, het risico op overlijden aan hart- en vaatziekten kan verminderen.  Als extra bonus helpen antioxidanten bij het verzorgen van de huid, zodat je je niet alleen jong voelt, maar er er ook jong uitziet.

    De gezondheidsvoordelen van wortelen eindigen daar niet alleen. Zoals alle groenten zijn ze rijk aan voedingsvezels, met name oplosbare vezels. In het  lichaam kan cholesterol zich als plaque in de bloedvaten ophopen. Dit vernauwt de bloedvaten en verhoogt het risico op een hartaanval. Galzuren zijn gedeeltelijk verantwoordelijk hiervoor omdat ze helpen bij de absorptie van cholesterol.  Oplosbare vezels binden zich aan galzuren waardoor ze de opname van cholesterol moeilijker maken. Dientengevolge wordt de opbouw van cholesterol en plaque voorkomen, waardoor het risico op het ontwikkelen van hartaandoeningen wordt verlaagd.

    Enkele gegevens over wortelen.

    De geschiedenis van de wortel is zo kleurrijk als zijn variëteiten. Hij werd voor het eerst gekweekt in Afghanistan in de zevende eeuw, maar de ontwikkeling van vorstresistente rassen verspreidde hem over vrijwel de hele wereld.

    De eerste wortelen waren alles behalve oranje. Ze waren geel met een paars innerlijk. De Nederlanders ontwikkelden de oranje variëteit, terwijl de Fransen langwerpige wortelen ontwikkelden ergens in de 17e eeuw. Het waren de Engelsen die wortelen naar de Nieuwe Wereld brachten.

    De wilde variëteit van wortelen wordt Queen Anne's Lace genoemd. Hij is eetbaar en medicinaal maar lijkt op hemlock, één van de giftigste planten op aarde.

    Te veel wortelen eten kan door het bèta-caroteengehalte de huid verkleuren. Deze tijdelijke bijwerking wordt carotenemie genoemd. Het verdwijnt zodra het lichaam de bèta-caroteen verwerkt heeft.

    Oorspronkelijk artikel: “What’s up, doc? Carrots are one of the best foods to eat if you have heart problems”, Sunday, July 22, 2018 by: RJ Johnson, Natural News.

    Bijlagen:
    http://cms.herbalgram.org/heg/volume15/04April/FoodAsMedicineCarrot_Update.html?ts=1531982087&signature=e68f658b099ec1e3800a59c15a2f432a&ts=1537386402&signature=3767c7f4a37026941445673499c6fb9d   
    http://www.foodreference.com/html/fcarrots.html   
    https://academic.oup.com/jn/article/138/2/344/4665029   
    https://health.howstuffworks.com/diseases-conditions/cardiovascular/heart/cure-for-heart-disease.htm   
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3192732/   

    19-09-2018, 21:50 geschreven door opabio

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:bètacaroteen, cardiovasculaire gezondheid, carotenemia, wortels, voedingsvezels, voedsel als medicijn, kuren, functioneel eten, helende voeding, hartgezondheid, luteïne, lycopeen , voedingsstoffen, voeding, fytonutriënten, plantenkuren, plantengeneesmidde
    Archief per week
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!