NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Gezondheid en milieu
Inhoud blog
  • Eieren supervoedsel
  • Pesiciden kankerverwekkend
  • Alzheimer niet vanzelfsprekend
  • Voeding tegen kanker
  • Moedermelk tegen kanker

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Vertalingen van en verwijzingen naar artikels over gezond leven en maatschappij meestal gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Wie volgens mij niet eerlijk is krijgt een FOEI!
    Geen enkele informatie op deze blog is bedoeld voor diagnose, behandeling, verlichting of genezing van een ziekte.
    25-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fructose ... wolf in schapenvacht.

    Moeten wij stoppen met het eten van fruit?


    Wij lezen meer en meer dat fructose - vruchtensuiker - slecht is voor de gezondheid.

    Sommigen vragen zich af of ze moeten stoppen met het eten van fruit.

    Een groot misverstand.

    Wees gerust ... het gaat over een groot misverstand.

    Zeker, niemand moet overdrijven met suiker want een te zoet dieet is de oorzaak van veel gezondheidsproblemen:

    - Leverontsteking (hepatitis)

    - Diabetes type 2, insulineresistentie

    - Verstoring van de eetlust

    - Verslaving vergelijkbaar met drugsverslaving

    - Inname van vet, obesitas en het metabool syndroom

    - Cholesterol, bloeddruk en andere hart-en vaatziekten

    - Slechte mondhygiëne, cariës

    - Slechte adem 

    - Versnelde veroudering, veroorzaakt door oxidatie en glycatie van onze cellen

    - Het verhogen van het risico op kanker.

    Maar het hangt allemaal af van hoe je suiker gebruikt.

    Suiker bestaat niet in zuivere vorm in de natuur maar komt altijd van een plant.

    De mens heeft altijd gezocht om uit de plant zo zuiver mogelijke suiker te trekken zonder geur om het te kunnen gebruiken als een soort specerij en tegemoet te komen aan de drang naar zoet.

    Korte geschiedenis van de suiker.

    Onze voorouders hebben heel lang gewacht om de mogelijkheid te verkennen van het extraheren van suiker.

    De eerste ontdekte bron van suiker is natuurlijke bloemnectar die bijen omzetten in honing. Dit is het eerste super zoete product gebruikt door de mens. In Europa werd de honing pas onttroond na de 1e Kruistocht (elfde eeuw) door ...

    Suikerriet dat al duizenden jaren voordien ontdekt was in Nieuw-Guinea. Het werd vervolgens aangeplant in India en China. In Iran ontdekte men het suikerbrood waar de kruisvaarders kennis mee maakten in Jeruzalem.

    Daar suikerriet slecht groeide in Europa begonnen de Europeanen 500 jaar later grote plantages aan te leggen in de tropische gebieden van Afrika en Amerika.

    Tot in de negentiende eeuw kende men geen andere suiker dan rietsuiker.

    De suikerbiet werd geïdentificeerd in de Middeleeuwen, maar men moest wachten tot Napoleon die de Franse wetenschappers opdroeg een methode te ontwikkelen voor het extraheren van suiker uit de bieten op industriële schaal.

    De nieuwste innovatie is de hydrolyse van maïzena door een enzymatisch proces. Deze ontdekking uit 1960 gaf het ontstaan aan de glucose-fructose siroop (high fructose corn syrup of HFCS), goedkoper dan riet- of bietsuiker.

    Wat zit er achter onze tafel suiker?

    Tafelsuiker, poedersuiker, witte suiker heet in vaktermen "sucrose".

    Sucrose bestaat uit twee moleculen: één molecule glucose en één molecule fructose.

    Glucose is essentieel voor het leven.

    Glucose is een molecule van levensbelang. Alle cellen in ons lichaam hebben glucose nodig om energie te kunnen produceren.

    Als er geen glucose zit in de voeding zal het lichaam die zelf produceren.

    Hiervoor gebruikt het de spieren waarvan de eiwitten in suiker kunnen omgezet worden door de lever nodig voor de cellen van vitale organen zoals de hersenen en het hart.

    Fructose alleen is vergif.

    Fructose is anders: het is een molecule die niet essentieel is en die in het menselijk lichaam niet optreedt. Buiten de levercellen kunnen zeer weinig lichaamscellen de fructose gebruiken.

    Wanneer we veel fructose eten wordt die niet door onze cellen gebruikt zoals glucose. Fructose wordt volledig opgenomen door de lever, die dan wordt gebruikt om energie te leveren … het overtollige wordt omgezet in vet, de triglyceriden.

    Waarschuwing: Ik spreek hier alleen van fructose toegevoegd aan levensmiddelen; het is de fructose poeder of vloeistof die wordt verkocht als “confituursuiker” of "natuurlijke suiker", die men ten onrechte doet uitschijnen als dieetproduct.

    Waarom is fruit niet schuldig?

    Bovenstaande beschuldigingenb zijn niet van toepassing op de vruchtensuiker op zichzelf: de vruchten bevatten slechts 2-11% fructose, groenten 1%; en vooral deze suiker gaat gepaard met veel stoffen die de effecten ervan veranderen in vergelijking met zuivere fructose.

    Om een idee te geven: er zit 10 gram fructose in een grote appel en 20 gram pure fructose in een klein blikje frisdrank.

    Maar vergis je niet: zelfs als je veel fruit en groenten eet zal de fructose geen nadeel berokkenen.

    Waarom?

    Anders dan fructose in frisdrank en industriële vruchtensappen is de fructose in natuurlijke plantaardige vezels vergezeld van antioxidanten die de doorgang ervan in het bloed en de lever vertragen. Dit laat dus tijd voor de lever om alle fructose te gebruiken voor de voeding en niet om te zetten in overtollig vet.

    Studies hebben zelfs aangetoond dat het eten van 10 stukken fruit per dag het risico op ziekte doet dalen.

    Hoe zit dat met sappen?

    Om sap te verkrijgen moeten bepaalde eetbare delen verwijderd worden en dat creërt weer een heel ander midden.

    Bijvoorbeeld, wanneer men een sinaasappel perst krijgt men het sap en de pulp, maar niet de vliesjes rond elk segment. Hetzelfde met appelen waarbij door het persen veel essentiële vezels verloren gaan.

    Dit is de reden waarom studies aantonen dat vruchtensappen gevaarlijker zijn voor diabetici dan de hele vrucht.

    Er is echter echt geen risico als men de hele vrucht eet. Hun fructose is geen reden om ons de hele vrucht te ontzeggen.

    Wij moeten echter ten allen prijze fructose toegevoegd aan levensmiddelen vermijden.

    Verborgen fructose.

    De belangrijkste bron van fructose thuis is tafelsuiker, wit of bruin, afkomstig van riet of bieten.

    Zuivere fructose toegevoegd aan voedsel is schaars in Europa. Maar er is de glucose-fructosestroop in een indrukwekkend aantal industriële producten. Sinds haar ontstaan hebben de fabrikanten deze meevaller gezien en gebruiken het gretig als bijproduct in de voedingsindustrie.

    Consumenten zijn ook zeer snel verleid en zijn erop uit om geld te besparen met dit relatief goedkoop voedsel.

    Men vindt het vooral: in alle frisdranken, ijs en sorbets, de meeste verpakte cakes en koekjes, bijna alle snoep en suikerhoudende ontbijtgranen vaak aangeprezen voor onze kinderen.

    Frisdrank, vruchtensappen en sportdranken zouden volgens Harvard onderzoekers verantwoordelijk zijn voor 180.000 sterfgevallen per jaar.

    Honing is een uitzondering. Het bevat weliswaar meer dan 40% fructose maar ook antioxidanten, antibacteriëlen en prebiotica (om de bacteriën te voeden in de darmflora). Met mate is het niet zo slecht voor de gezondheid als de producten verrijkt met fructose.

    Natuurlijke fructose in fruit heeft bijgevolg niets te maken met de geïsoleerde versie. Integendeel ... groenten en fruit zijn de beste wapens om obesitas te bestrijden.

    Oorspronkelijk artikel:"Faut-il vraiment arrêter de manger des fruits?", Eric Müller, Néo-nutrition, La lettre de la nutrithérapie, Août 17, 2015.

    Bijlagen:
    http://articles.mercola.com/bad-breath.aspx   
    http://authoritynutrition.com/10-disturbing-reasons-why-sugar-is-bad/   
    http://www.lanutrition.fr/les-news/les-fruits-entiers-c-est-mieux-que-les-jus-de-fruits.html   
    http://www.lanutrition.fr/les-news/sodas-boissons-aux-fruits-180000-deces-par-an-selon-harvard.html   
    http://www.lesucre.com/sucre-de-a-a-z/histoire/frise-chronologique.html   
    http://www.passeportsante.net/fr/Nutrition/EncyclopedieAliments/Fiche.aspx?doc=miel_nu   

    25-12-2015, 22:39 geschreven door opabio

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Tags:fructose, glucose, suiker
    Archief per week
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!