NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Gezondheid en milieu
Inhoud blog
  • Wortelen voor het hart
  • Roundup vs darmflora
  • Biologisch kiezen?
  • Gevoelige tanden.
  • Voedzaamheid achteruit.

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Vertalingen van en verwijzingen naar artikels over gezond leven en maatschappij meestal gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Wie volgens mij niet eerlijk is krijgt een FOEI!
    Geen enkele informatie op deze blog is bedoeld voor diagnose, behandeling, verlichting of genezing van een ziekte.
    13-08-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Blauwe bessen invriezen

    Invriezen van bosbessen verhoogt beschikbaarheid van anti-oxidanten - hier volgen 8 voordelen voor onze gezondheid.

    (NaturalNews) Uit nieuw onderzoek blijkt dat het invriezen van blauwe bessen daadwerkelijk hun voedingswaarde verhoogt.

    Marin Plumb, afgestudeerd in de voedingswetenschappen aan South Dakota State University, vond dat blauwe bessen, zelfs na zes maanden bevriezing, even voedzaam zijn als verse.

    Plumb’s experiment betrof ook het observeren van antioxidanten in blauwe bessen na één, drie en vijf maanden diepvries en vond geen daling in voedingswaarde t.o.z. van de bevroren bessen.

    Plumb merkte zelfs op dat het bevriezen juist een grotere concentratie van anthocyaan tot gevolg had.

    "De ijskristallen die tijdens het bevriezen gevormd worden verstoren de structuur van het plantenweefsel waardoor de anthocyanines meer beschikbaar komen,” lichtte Plumb toe.

    Anthocyanines zijn een groep van antioxidanten die verschillende systemen in het menselijk lichaam beschermen.

    Blauwe bessen wellicht 's werelds gezondste voedsel.

    "Blauwe bessen behoren met aardbeien en granaatappels tot het voedsel met de grootste concentratie aan antioxidanten,” zei Plumb's onderzoeksadviseur, professor Basil Dalaly, die een cursus over fytochemicaliën, de natuurlijke chemische stoffen in groenten en fruit, doceert.

    Als het gaat om het eten van gezonde voeding, "hoe groener of roder, hoe beter," voegde Dalaly eraan toe.

    Het is geen toeval dat mensen een heldere kleur met goede voeding associëren.

    Anthocyaan, dat wonderen verricht in ons lichaam, is ook het kleurrijke pigment dat aan veel voedingsmiddelen hun kleur geeft.

    Biologische bessen hebben een hogere voedingswaarde dan de conventionele.

    Geloof niet de industriestudies die beweren dat de voedingswaarde van conventioneel voedsel gelijk is aan dat uit de biologische teelt; het is gewoon niet waar.

    Een studie vergeleek direct de totale antioxidant capaciteit van biologische versus niet-biologische bessen en vond dat de biologische significant hogere concentraties aan fenol antioxidanten en totaal anthocyaan antioxidanten hadden dan de conventionele.

    Hieronder vind je ​​8 redenen om dagelijks blauwe bessen te eten.

    Verbetering van het geheugen/motoriek - Een studie wees uit dat oudere volwassenen (gemiddelde leeftijd 76) die per dag gedurende 12 weken (2-2.5 kopjes per dag) aten, beter presteerden op twee verschillende cognitieve functietesten, geheugen incluis, dan degenen die dit supervoedsel niet hadden genomen.

    Oogbescherming - Van blauwe bessen is bewezen het netvlies te beschermen tegen schade door ongewenst zonlicht en zuurstof.

    Hart - Het consumeren van blauwe bessen verlaagt aanzienlijk het risico op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten door het reguleren en ontspannen van de arteriële elasticiteit van de vaatwand. Ze verbeteren ook de doorbloeding.

    Vermindering van het risico op de ziekte van Alzheimer/dementie - Anthocyaan verbetert het geheugen en de mentale toestand en beschemt tegen het verlies van hersencellen. Blauwe bessen stimuleren verder de groei van zenuwcellen en een betere communicatie tussen zenuwcelprocessen, waardoor het verouderingsproces wordt vertraagd.

    Digestie - Blauwe bessen geven een antioxidatieve bescherming van het spijsverteringskanaal door het bestrijden van vrije radicalen, waarvan sommigen kanker veroorzaken. Dit supervoedsel speelt een belangrijke rol bij de bestrijding van darmkanker.

    Bescherming tegen giftige zware metalen - Roemeense scheikundigen van de Universiteit van Boekarest ontdekten dat blauwe bessen beschermen tegen zware metalen. Bessenextract creëerde een krachtveld dat fungeerde als een barrière tegen cadmium en beschermde aldus de cellen tegen het giftig metaal.

    Bloedsuiker - Bosbessen hebben een gunstige invloed op de bloedsuikerspiegel, ook voor diabetici. Degenen die minstens drie porties blauwe bessen per dag verbruikten zagen een significante verbetering in hun bloedsuikerspiegel.

    Zenuwstelsel - Blauwe bessen bevatten een reeks verschillende antioxidanten die gunstig zijn voor het lichaam. Deze nutriënten voorzien zenuwcellen van bescherming tegen zuurstofbeschadiging. Zenuwcellen zijn voortdurend in gevaar door zuurstofschade, waarvoor derhalve een continue bescherming noodzakelijk is.

    Blauwe bessen zijn één van de grootste bondgenoten van ons lichaam. Hun vermogen om vrije radicalen te elimineren beschermt ons elke dag tegen de blootstelling aan diverse vormen van vervuiling, zoals pesticiden, blootstelling aan de zon en zware metalen.

    De Verenigde Staten zijn verantwoordelijk voor de levering van blauwe bessen over heel de wereld met een aandeel van 84 procent in 2012.

    Oorspronkelijk artikel: “Freezing blueberries increases availability of antioxidants - here are 8 ways this superfood benefits health”, Saturday, August 09, 2014 by: Julie Wilson, Natural News.

    blueberries

    Bijlagen:
    http://science.naturalnews.com/blueberries.html   
    http://wellnessmaine.com/2013/08/22/blueberries-maines-fruit/   
    http://www.sdstate.edu/news/articles/undergraduate-researcher-evaluates-frozen-blueberries.cfm?utm_source=homepage-banner&utm_medium=online-website&utm_campaign=blueberries   
    http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=8   

    13-08-2014, 00:00 geschreven door opabio

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Tags:blauwe bessen, antioxidante
    Archief per week
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!