NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Gezondheid en milieu
Inhoud blog
  • Wortelen voor het hart
  • Roundup vs darmflora
  • Biologisch kiezen?
  • Gevoelige tanden.
  • Voedzaamheid achteruit.

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Vertalingen van en verwijzingen naar artikels over gezond leven en maatschappij meestal gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Wie volgens mij niet eerlijk is krijgt een FOEI!
    Geen enkele informatie op deze blog is bedoeld voor diagnose, behandeling, verlichting of genezing van een ziekte.
    06-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Blauwe bessen voor het hart.

    Een kopje bosbessen per dag beschermt je tegen hartziekten en kanker, ontdekken wetenschappers.

    Wist u dat bosbessen kanker en hartaandoeningen kunnen helpen voorkomen?

    Volgens een studie van onderzoekers aan de Florida State University zou het dagelijks eten van bosbessen het risico op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten kunnen verlagen.

    Voor het onderzoek voerden de wetenschappers een dubbelblinde en placebogecontroleerde klinische studie uit. De onderzoekers observeerden 48 vrouwen na de menopauze die gediagnosticeerd waren met pre-hypertensie (eerste stadium van hypertensie).

    Elke dag kreeg de helft van de vrouwen een placebo of 22 g gevriesdroogd bosbessenpoeder dat equivalent was aan een kopje (150gr) verse bosbessen. Tijdens de proef namen de onderzoekers nota van de bloeddruk van de vrouwen en hun stikstofmonoxide niveaus.

    De wetenschappers noteerden ook de arteriële stijfheid bij de deelnemers.  Arteriële stijfheid is een symptoom van atherosclerose en duidt vaak op cardiovasculair risico. De aandoening geeft ook aan dat het hart harder moet werken om bloed naar de perifere bloedvaten te pompen.

    Na acht weken zagen de vrouwen die het bosbessenpoeder hadden genomen hun systolische druk verminderd met 5,1% en hun diastolische druk met 6,3%.  De vrouwen die het placebo hadden genomen vertoonden geen vermindering van bloeddruk.

    De arteriële stijfheid van de bosbessengroep verminderde met ongeveer 6,5% tegenover geen veranderingen bij de placebogroep.

    De onderzoekers stelden ook een 68,5 procent toename vast van stikstofmonoxide in de bloedspiegels van de vrouwen die het bosbessenpoeder hadden genomen.  Stikstofmonoxide kan de bloedvaten verwijden, waardoor de bloedstroom toeneemt en de bloeddruk daalt. Er waren geen veranderingen in de stikstofmonoxide niveaus van de vrouwen die het placebo hadden genomen.

    Bosbessen het beste "medicijn" voor bloeddruk?

    "Nogmaals laat wetenschappelijk onderzoek de opmerkelijke eigenschappen zien van fruit in het op gang brengen van buitengewone genezingen in het menselijk lichaam," merkte voedingswetenschapper Mike Adams op.  Adams is  de Health Ranger, auteur van Food Forensics en uitgever van Food.news. "Een verrassend aantal medicijnen op recept kan worden vervangen door voedzame therapieën op basis van fruit, groenten, noten en zaden," legde Adams uit. "Toch is er geen neiging om genezende voedingsmiddelen in de samenleving te promoten, omdat er nauwelijks winst te behalen is met blauwe bessen, terwijl er enorme winst te behalen valt bij patiënten die monopolie geprijsde medicijnen krijgen voorgeschreven."

    De onderzoekers merkten op dat de resultaten van het onderzoek aantonen dat de bloeddruk onder controle kan worden gehouden door toevoeging van een enkel voedingsbestanddeel zoals bosbessen. Zij concludeerden dat "dagelijkse Blueberry-consumptie effectief kan zijn bij het voorkomen van de progressie van pre-hypertensie tot hypertensie bij postmenopauzale vrouwen."

    Terwijl andere bessen polyfenolen bevatten die kunnen helpen de bloeddruk, de endotheliale functie en de arteriële stijfheid verbeteren, zijn blauwe bessen één van de beste bronnen van polyfenolen. Bovendien bevatten bosbessen krachtige antioxidanten zoals flavonoïden, fenolzuren en stilbenen.

    Eerdere studies hebben vastgesteld dat wilde bosbessen de endotheliale functie kunnen versterken. Een afzonderlijke studie toonde aan dat het consumeren van ten minste drie of meer porties bosbessen per week het risico op een hartaanval met ongeveer 32 procent kan verlagen. 

    Volgens een afzonderlijke studie door onderzoekers uit Noord-Carolina kan het dagelijks eten van bosbessen mensen met pre-hypertensie helpen hun diastolische bloeddruk te verlagen.  Dit onderzoek toonde ook aan dat bosbessen natuurlijke killercellen (NK) konden verhogen. NK-cellen zijn een soort witte bloedcellen die nodig zijn om het immuunsysteem van het lichaam te beschermen tegen vreemde indringers zoals virussen en tumoren.

    NK-cellen scannen het lichaam op abnormale cellen die vervolgens worden vernietigd voordat ze in kankercellen kunnen veranderen.

    Voor deze studie groepeerden onderzoekers 25 deelnemers, mannen en vrouwen, in twee groepen. 

    Elke dag kreeg een groep 38 gr bosbessenpoeder terwijl de andere groep een placebo kreeg. Het poeder was equivalent aan 250 g verse bosbessen.  Binnen de zes weken vertoonde de groep die bosbessen had gekregen een significante toename in NK-celniveaus. De resultaten van de proef waren in overeenstemming met de gegevens van eerder onderzoek door hetzelfde team dat aantoonde dat bosbessen het aantal NK-cellen, oxidatieve stress en ontstekingen bij getrainde atleten verbeterden."

    Studies door verschillende onderzoeksteams hebben ook bevestigd dat de anthocyanines in bosbessen kunnen helpen de schade door vrije radicalen als gevolg van kanker te voorkomen. Probeer dagelijks bosbessen te eten om het risico op het ontwikkelen van kanker en verschillende hartaandoeningen te verminderen.

    Andere gezondheidsvoordelen van bosbessen.

    In het geval dat u nog steeds niet overtuigd zijt, vind je hieronder andere gezondheidsvoordelen van bosbessen:

    • Bosbessen kunnen de gezondheid van de huid verbeteren - De huid heeft collageen en vitamine C nodig om huidschade te voorkomen als gevolg van vervuiling, rook en blootstelling aan de zon. Een enkele kop bosbessen bevat 24 procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C.

    • Bosbessen helpen de botten gezond houden - Bosbessen bevatten calcium, ijzer, magnesium, mangaan, fosfor, vitamine K en zink. Het consumeren van genoeg van deze mineralen en vitamines kan de botstructuur en zijn kracht verbeteren.

    • Bosbessen kunnen helpen bij het verbeteren van de geestelijke gezondheid - Volgens studies is het eten van bosbessen gekoppeld aan "langzamere cognitieve achteruitgang bij oudere vrouwen”. Naast het minimaliseren van het risico op cognitieve schade, kunnen bosbessen ook het kortetermijngeheugen verbeteren.

    Oorspronkelijk artikel: “Eating a cup of blueberries a day protects you against heart disease and cancer, scientists discover”, Monday, May 14, 2018 by: Zoey Sky.

    Bijlagen:
    http://www.greenmedinfo.com/blog/blueberries-protect-against-top-2-killer-diseases#_ednref2   
    https://www.medicalnewstoday.com/articles/287710.php   

    06-06-2018, 14:26 geschreven door opabio

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:bosbessen, kanker, kankerpreventie, hart- en vaatziekten, gezond eten, voedingswetenschap, fruit, kruidenier, genezende voeding.
    Archief per week
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!