NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Gezondheid en milieu
Inhoud blog
  • Wortelen voor het hart
  • Roundup vs darmflora
  • Biologisch kiezen?
  • Gevoelige tanden.
  • Voedzaamheid achteruit.

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Vertalingen van en verwijzingen naar artikels over gezond leven en maatschappij meestal gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Wie volgens mij niet eerlijk is krijgt een FOEI!
    Geen enkele informatie op deze blog is bedoeld voor diagnose, behandeling, verlichting of genezing van een ziekte.
    22-08-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cholesterol te hoog?

    Wat als uw cholesterol te hoog is?
      Que faire si votre cholestérol est trop haut ?

    "Cholesterol is niet de boosdoener"

    "Cholesterol is geen vergif"

    "Medicatie tegen cholesterol is giftig" ...

    Het is helemaal niet grappig als men uit een labo-analyse op bloedonderzoek verneemt dat zijn cholesterol te hoog is. In elk geval moet men iets doen! We kunnen niet stil blijven zitten alsof er niets was gebeurd! En hoe verder van het leven genieten, hoe verder plezier hebben in ’t leven, hoe nog genieten van een maaltijd rond een mooi gedekte tafel met dit zwaard van Damocles boven het hoofd ?

    De rol van cholesterol in cardiovasculaire ziekten is waarschijnlijk volledig overdreven. Het verlagen van het cholesterolgehalte hetzij door dieet zonder verzadigd vet of door geneesmiddelen (statines) vermindert in geen geval het risico op overlijden.

    Echter, ongeacht onze leeftijd en gezondheid, verminderen natuurlijke methoden ons cardiovasculair risico wel. Het zou absurd zijn onszelf die mogelijkheid te ontnemen! Vooral als men vernomen heeft een te hoog cholesterolgehalte te hebben.

    Maar vooraleer te vertellen wat wij vandaag kunnen doen graag eerst deze korte bedenking rond cholesterol.

    Cholesterol is goed voor de gezondheid.

    Cholesterol is één van de belangrijkste moleculen in het menselijk lichaam en essentieel voor de productie van cellen en vitale hormonen zoals stress- en sekshormonen en vitamine D.

    Cholesterol is essentieel om vet te verteren: het is een component van galzuur geproduceerd door de lever.

    Tot slot is het van vitaal belang voor de hersenen, waardoor het geheugen kan functioneren: mensen met te weinig cholesterol en mensen die kunstmatig hun cholesterol verlagen met statines (medicijnen) hebben problemen met het geheugen, lopen hoger risico op diabetes, depressie, zelfmoord en gewelddadige dood. Dit alles is wetenschappelijk gedocumenteerd. Het is niet gering en zeker niet te negeren.

    In de geneeskunde is weinig bekend over het functioneren van hart en bloedvaten. We moeten ons realiseren dat cardiologie of hartgeneeskunde vandaag nog altijd erg onnauwkeurig is.

    Toegegeven, artsen doen wonderen met een kunstmatig hart. Ze maakten ook grote vooruitgang in spoedeisende geneeskunde, om het leven van mensen te redden die een hartaanval (hartinfarct) hebben gehad, in het ontstoppen van slagaders. Echter is er nog altijd grote onzekerheid over de oorzaken van hart- en vaatziekten, waarom ze zich voordoen, hoe te voorkomen, hoe een volgend probleem na een eerste hartaanval of beroerte te voorkomen. Weinig artsen durven u recht in de ogen kijkend vertellen over het probleem waarover de meest tegenstrijdige theorieën met elkaar botsen.

    Om u een voorbeeld te geven, veel artsen geloven nog altijd dat cholesterol de bloedvaten verstopt. In feite, wat men arteriële ”plaque" noemt, waarbij de diameter van de slagaders verkleint en het risico vergroot dat zij verstopt geraken, is hoofdzakelijk samengesteld uit spiercellen van de slagaders die zich verspreid hebben, calcium en ijzer en een weinig cholesterol. Sommige onderzoekers stellen zelfs dat cholesterol genezend werkt. Het zou er komen om de schade veroorzaakt door de ontsteking van de vaatwanden te herstellen: dat is de reden waarom er op die plaatsen cholesterol aanwezig is. De toename van cholesterol zou een manier zijn waarop het lichaam zichzelf beschermt. Cholesterol bestrijden met medicijnen zou volgens die artsen een zeer slecht idee zijn!

    Evalueer uw cardiaal risico: de echte analyse.

    Eén ding is zeker: ons totaal cholesterolgehalte is niet de goede manier om ons cardiovasculair risico te voorspellen.

    Het is veel nuttiger om de volgende analyses uit te voeren:

    Triglyceridenspiegels: hoewel een snelheid van 2 g per liter officieel aanvaardbaar wordt geacht zijn deskundigen het erover eens dat een triglyceride die dicht bij 1,5 g/l ligt reeds wijst op een zeer slechte staat van cardiovasculaire gezondheid. Ideaal zou ons triglyceride niveau altijd kleiner moeten zijn dan 1,2 g/l [3].


    HDL/cholesterol: HDL (de "goede" cholesterol), is een goede voorspeller van het risico op hartaandoeningen. Deel eenvoudig het HDL-niveau door de totale cholesterol; het percentage moet ideaal meer dan 24% bedragen.
    Verhouding triglyceride/HDL met kleiner zijn dan 2.

    Het bloedsuikergehalte bij een lege maag (nuchtere bloedglucose): Studies tonen aan dat mensen met een nuchtere glucose van 100-125 mg/dl bijna 300% meer risico hebben op coronaire hartziekten (slagaders die het hart leveren ) dan degenen die minder dan 79 mg/dl.

    Ijzergehalte: het teveel aan ijzer in het lichaam is een belangrijke bron van oxidatieve stress. Bij te veel ijzer (ferritine niveaus boven 200 ng/ml), kan de binnenkant van de bloedvaten beschadigd worden en verhoogt het risico op een beroerte. De eenvoudigste manier om ijzergehalte te verminderen is dan bloed te doneren. Als het gehalte bijzonder hoog is raadpleeg dan een hematoloog; dit kan een teken zijn van hemochromatose, een erfelijke ziekte.

    Natuurlijke manieren ons cardiovasculair risico te verminderen.

    Bij slechte uitslagen zoals hierboven vermeld is de beste oplossing niet om chemische pillen te slikken. Dit zal niet helpen. Als de niveaus slecht zijn is een levensstijlprobleem dat wordt gecorrigeerd door het aanpassen van onze leefwijze en onze voeding de beste remedie.

    Hier is de lijst van natuurlijke actie:

    Vervang junk food, verwerkte en kunstmatige voeding door volwaardig voedsel, vers, gekookt tot een minimum beperkt en waar mogelijk biologisch en lokaal geteeld.

    Vermijd light producten en gebruik voortaan goede vetten voor de gezondheid: avocado, vette vis, biologische eieren, boter van grazende koeien, kokosvet, kokosolie, koudgeperste notenolie (walnoten, amandelen , hazelnoten, ...), niet geroosterd en ongezouten; biologische koolzaadolie of olijfolie; dat vooral een omega-3/omega-6 verhouding dient te hebben tussen 1: 1 en 1: 5, maar zeker niet 1:20 of 1:30, zoals in het algemeen het geval is bij de huidige westerse voeding .

    Optimaliseer de inname van calcium, magnesium, natrium en kalium door het eten van veel biologische groenten. Drink groentesap bekomen uit een trage centrifuge om de opname te vergemakkelijken.

    Onderhoud het vitamine D niveau langs blootstelling aan de zon. Een optimaal niveau van vitamine D kan men bereiken door dagelijkse onbeschermde blootstelling van 15 tot 20 minuten aan de zon. Is dat niet mogelijk dan kunnen voedingssupplementen een oplossing bieden, neem tegelijkertijd vitamine K2 met vitamine D. Deze werken samen in het afremmen van de verkalking van de slagaderen (arteriosclerose).

    Stop ten allen prijze met roken, maar drink een glas rode wijn per dag. Vermijd zoete wijnen, likeuren en sterke drank.

    Beweeg regelmatig: dit is de veiligste en meest effectieve manier om hart-  vaatziekten te voorkomen en te genezen.


    Zorg voor een goede tandheelkundige en mondhygiëne: een dode tand (devitalized), plaque (bacteriën rond de tanden en het tandvlees), ontstoken tandvlees (rood) worden geassocieerd met veel ziekten, waaronder hart- en vaatziekten. In een studie uit 2010 bleek dat mensen met een slechte mondhygiëne 70% hoger risico hadden op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten in vergelijking met mensen die hun tanden tweemaal per dag borstelden.

    Vermijd statines, die kunstmatig het cholesterolgehalte  verlagen, zonder inspanning, maar met het risico van veel bijwerkingen. De enige mensen die baat hebben bij statines zijn degenen die lijden aan familiale  hypercholesterolemie, een zeer zeldzame ziekte die een zeer hoog cholesterolgehalte veroorzaakt ongeacht dieet en levensstijl. Als u het nodig vindt om statines te nemen, neem absoluut ook CoQ10, een belangrijke co-enzym in de cellulaire energie waarvan de productie wordt geblokkeerd door statines die niet alleen de productie van cholesterol voorkomen.

    Om het insulineniveau te verminderen en de gevoeligheid voor insuline te verbeteren, kiest men een dieet met lage glycemische index d.w.z. voedsel dat niet te snel de  bloedsuikerspiegel verhoogt: zoete aardappelen in plaats van gewone aardappelen, honing in plaats van suiker, peulvruchten (erwten, bonen) in plaats van granen. Er is ook een voedingssupplement, alpha-lipoic acid (400 mg), dat de gevoeligheid voor insuline verhoogt.

    Oorspronkelijk artikel:”Que faire si votre cholestérol est trop haut?”, Jean-Marc Dupuis, Santé Nature Innovation, mardi 3 février, 2015.

    Bijlagen:
    http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2002/05/25/fasting-part-one.aspx   
    http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2013/10/19/vitamin-d-vitamin-k2.aspx   
    http://circ.ahajournals.org/content/123/20/2292.long   
    http://www.bmj.com/content/340/bmj.c2451.abstract   
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11104842   
    http://www.thecholesteroltruth.com/could-low-cholesterol-levels-jeopardise-brain/   

    22-08-2016, 21:09 geschreven door opabio

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:cholesterol
    Archief per week
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!