NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Gezondheid en milieu
Inhoud blog
  • Gevaarlijk blauw licht.
  • Biologisch loont.
  • Kurkuma atomair
  • Magnesium belangrijk
  • Vaccinatie vs autisme

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Vertalingen van en verwijzingen naar artikels over gezond leven en maatschappij meestal gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Wie volgens mij niet eerlijk is krijgt een FOEI!
    Geen enkele informatie op deze blog is bedoeld voor diagnose, behandeling, verlichting of genezing van een ziekte.
    28-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Echte boter gezond.

    Beter laat dan nooit: De waarheid over boter.  

    Butter

    (NaturalNews) Tenzij u geïnformeerd bent over de geschiedenis van de voedingswetenschap is het waarschijnlijk dat je gelooft dat boter gewoon verschrikkelijk slecht is - dat het hart- en vaatziekten, obesitas, en allerlei andere verschrikkelijke kwalen veroorzaakt.

    (Artikel door Jake Van Der Borne, heruitgegeven uit www.jakeshealthsolutions.com)

    Misschien geloof je, net als vele anderen, dat het  conventioneel advies uit invloedrijke publicaties, zoals de  Dietary Guidelines for Americans - te vertrouwen is.

    Hier is de waarheid: Ondanks wat de federale regering en 'voedingsautoriteiten' ons al tientallen jaren wijsmaken is boter niet slecht.

    Sterker nog boter is eigenlijk gezond.

    Verrast?

    Een combinatie van gebrekkige studies, politieke vooringenomenheid, verborgen gegevens en slimme marketing door de voedingsindustrie heeft geleid tot de demonisering van vet in de voeding en de geboorte van de lage vetrage - een trend die al veel jaren stand houdt.

    Wat te denken over de mensen die al tientallen jaren de verrukkingen van echte boter ontberen op basis van onjuiste informatie, nou ja, een beetje hartverscheurend.

    Een grote nieuwe studie gepubliceerd in het tijdschrift PLoS ONE (een analyse van 9 studies waar meer dan 600.000 mensen bij betrokken waren) heeft geconcludeerd dat de consumptie van boter geen hoger risico op hart- en vaatziekten geeft en zelfs beschermend werkt tegen diabetes type 2. Dit druist in tegen het langdurig advies om boter te mijden omdat het verzadigd vet bevat.

    In vier van de negen studies vond men dat mensen die dagelijks boter aten, 4 procent lager risico hadden op het ontwikkelen van diabetes type 2. De onderzoekers weten momenteel niet waarom, maar het kan deels het gevolg zijn van het feit dat melkvet eveneens enkelvoudig onverzadigde vetten bevat die de bloedsuikerspiegel en insulinegevoeligheid kunnen verbeteren.

    In feite is er een groeiende hoeveelheid onderzoek dat bewijst dat verzadigd vet beter is dan bewerkte koolhydraten zoals suiker en wit brood die diabetes, obesitas en hart- en vaatziekten kunnen veroorzaken.

    Als je nog altijd bang bent voor echte boter, ziehier wat je mist ...

    Boter is rijk aan vitaminen: Eén van de vele heilzame vitaminen die we krijgen van boter is vitamine A, die nodig is om een goed zicht te behouden en ons endocrien  systeem te ondersteunen. Naast vitamine A bevat boter ook in vet oplosbare vitaminen D, E en K2. Vitamine A, D en K2 zijn essentieel voor een goede opname van calcium en fosfor, die nodig zijn voor sterke botten en tanden. Boter is ook een goede bron van vitamine B12.

    Boter bevat waardevolle mineralen: Rijk aan mangaan, chroom, zink, koper, jodium en selenium (een krachtig  antioxidant). Jodium - en vitamine A - zijn belangrijk voor de gezondheid van de schildklier.

    Boter bevat gunstige vetzuren: Het bevat korte- en middellangeketen vetzuren, die het immuunsysteem, stimuleren, de stofwisseling ondersteunen en  antimicrobiële eigenschappen hebben - ze vechten tegen pathogene micro-organismen in het darmkanaal. Echte boter biedt de perfecte balans tussen omega-3 en omega-6 vetten. Arachidonzuur in de boter is belangrijk voor het functioneren van de hersenen, de gezondheid van de huid, en de prostaglandine balans.

    Andere positieve factoren in de boter zijn: rijk aan geconjugeerd linolzuur (CLA), glycospingolipids, een goede bron van cholesterol, verzadigde vetten, butyraat en nog veel meer ...

    De beste boter is rauwe boter van met gras gevoede koeien, bij voorkeur uit de biologisch landbouw (n.v.d.r. waar gezond grasland een basis is in de veeteelt om zoveel mogelijk krachtvoer te mijden).

    Oorspronkelijk artikel:"Better Late Than Never: Finally, the Truth About Butter Is Revealed", Friday, July 29, 2016 by: Natural News Editors, Natural News.

    Bijlagen:
    http://journals.plos.org/plosone/article?id=info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0158118   
    http://www.jakeshealthsolutions.com/diabetes-what-you-need-to-know-about-this-killer-disease-3991   

    28-10-2016, 00:00 geschreven door opabio

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Tags:boter, gezondheid, voeding
    27-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opwarmen maaltijden!

    Opgepast: Je kan jezelf vergiftigen door het opwarmen van onderstaande vijf voedingsmiddelen.

    Reheating

    (NaturalNews) Er gaat niets boven een zelfbereide maaltijd. Niet alleen de smaak van het eten is beter maar het is ook een stuk gezonder. Helaas kan dit ook zeer tijdrovend zijn, afhankelijk van het gerecht in kwestie, en de huidige hectische levensstijl leidt ertoe dat veel van ons er niet toe komen elke dag iets vers te bereiden. Als u niet wilt dat uw familie zijn toevlucht neemt tot giftig fast food op de drukke dagen, wat kan je dan doen?

    Het bereiden van voldoende gerechten voor een paar dagen om dan op te warmen in de magnetron, klinkt als een geweldig idee. Maar de waarheid is echter dat het opwarmen van bepaalde voedingsmiddelen in feite u en uw gezin behoorlijk ziek kan maken. Hieronder enkele van de voedingsmiddelen waarmee je echt voorzichtig moet omspringen bij het opwarmen.

    Rijst
    Volgens de NHS kan het eten van opgewarmde rijst een voedselvergiftiging veroorzaken. Het probleem zit niet in de opwarming zelf maar heeft eigenlijk te maken met hoe de rijst voorafgaand aan het opwarmen was bewaard. Rijst kan soms sporen bevatten van de Bacillus cereus, die voedselvergiftiging kan veroorzaken, en deze sporen kunnen het koken overleven. Als de rijst bewaart wordt op kamertemperatuur kunnen de sporen uitgroeien tot bacteriën die zich vermenigvuldigen en toxinen produceren die braken en diarree kunnen veroorzaken.

    De NHS zegt dat de kans dat dit gebeurt toeneemt met de tijd dat de rijst doorbrengt op kamertemperatuur. Zij adviseren een portie rijst meteen na het koken zo snel mogelijk af te koelen - binnen het uur. Ze suggereren ook het opwarmen van rijst naar zijn kookpunt te vermijden en niet langer dan 1 dag op te slaan in de koelkast.

    Aardappelen.
    Aardappelen enkele uren bewaard bij kamertemperatuur verliezen niet alleen hun voedingswaarde maar kunnen ook de perfecte voorwaarden voor botulisme creëren. Gekookte aardappelen moeten direct naar de koelkast na het koken om de kans dat dit gebeurt te verminderen.

    Kip.
    Bij het opwarmen van koude kip is de structuur van de eiwitten veranderd wat spijsverteringsproblemen kan veroorzaken. Verwarm restjes kip langzaam bij een lagere temperatuur op het fornuis of in de oven waarbij de eiwitten van de kip intact blijven. Het moet echeter wel helemaal door heet zijn voordat je het kan opdienen.

    Spinazie.
    Spinazie wordt best rauw gegeten, maar het is goed om te koken als je van plan bent om ze onmiddellijk volledig te consumeren. Wanneer gekookte spinazie wordt opgewarmd worden de nitraten omgezet in nitrieten die potentieel giftig zijn en een negatieve invloed kunnen hebben op de opname van zuurstof in het bloed.

    Eieren.
    Het is geen goed idee om eieren herhaaldelijk bloot te stellen aan hitte. Opwarmen nadat ze zijn gebakken of gekookt bij hoge temperaturen kan er voor zorgen dat ze giftig worden en ons spijsverteringskanaal verstoren. Bovendien wordt het eiwit vernietigd wanneer ze herhaaldelijk worden blootgesteld aan hitte. Volgens de FDA mogen gekookte eigerechten nooit langer dan twee uur buiten de koelkast staan en zelfs minder dan één uur als de temperatuur bij de bereiding hoger is geweest dan 90 graden C. Hoge temperaturen tussen 40 en 140 graden vormen de perfecte omgeving voor de groei van bacteriën.

    Terwijl de meeste van ons deze voedingsmiddelen al wel eens hebben opgewarmd en geen nadelige gevolgen hebben ondervonden, is het belangrijk om toch voorzichtig te zijn om te voorkomen dat je uzelf en uw gezin opzadelt met spijsverteringsproblemen. Tina Hanes van de USDA Meat and Poultry Hotline stelt ervoor te zorgen dat de restjes tot 75 graden Celsius worden opgewarmd onder controle van een levensmiddel thermometer. Het afdekken van het voedsel helpt vocht vast te houden en verhoogt de kans van door en door opwarming wat van vitaal belang is voor het vermijden van koelere zakken, waar bacteriën kunnen gedijen. Tot slot in gedachten houden dat microgolovens bijzonder riskant zijn voor opwarming omdat ze het eten niet gelijkmatig verhitten.

    Oorspronkelijk artikel:”Beware: You could be poisoning yourself by reheating these five foods”, Thursday, October 27, 2016 by: Isabelle Z., Natural News.

    Bijlagen:
    http://www.bbc.com/news/magazine-35234184   
    http://www.fda.gov/Food/ResourcesForYou/Consumers/ucm077342.htm   
    http://www.nhs.uk/chq/Pages/can-reheating-rice-cause-food-poisoning.aspx?CategoryID=51   
    http://zeenews.india.com/health/beware-reheating-these-five-foods-can-turn-them-into-poison-1941332   
    https://www.foodsafety.gov/blog/holiday_leftovers.html   

    27-10-2016, 00:00 geschreven door opabio

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Tags:voedsel opwarmen, vergiftiging
    Archief per week
  • 19/11-25/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!