NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Gezondheid en milieu
Inhoud blog
  • Gevaarlijk blauw licht.
  • Biologisch loont.
  • Kurkuma atomair
  • Magnesium belangrijk
  • Vaccinatie vs autisme

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Vertalingen van en verwijzingen naar artikels over gezond leven en maatschappij meestal gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Wie volgens mij niet eerlijk is krijgt een FOEI!
    Geen enkele informatie op deze blog is bedoeld voor diagnose, behandeling, verlichting of genezing van een ziekte.
    23-02-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kurkuma

    Meer dan 7.000 studies bevestigen de gezondheidseffecten van kurkuma.

    Image: Over 7,000 studies confirm turmeric’s health-protective effects

    (Natural News) Kurkuma is bekend om zijn felgele kleur en zijn talloze culinaire toepassingen. Deze specerij is reeds eeuwen bekend en er zijn aanwijzingen dat het duizend jaar geleden wellicht werd gebruikt in de oude Chinese geneeskunde.
    Recent verkreeg dit traditioneel culinair niemandalletje erkenning voor zijn verbazingwekkende voordelen voor de gezondheid. Veel van de zevenduizend studies die erop zijn uitgevoerd en veel onderzoek tonen aan dat kurkuma een krachtig helend kruid is met een groot aantal toepassingen.
    Antibacteriële, antimutagene, antifungale, anti-inflammatoire en antivirale eigenschappen zijn slechts enkele van de kenmerken die kurkuma zo bijzonder maken. Het bevat eveneens micronutriënten zoals vitamine C, E en K, en mineralen zoals calcium, zink, ijzer en magnesium.

    Onderzoek toont de kracht van kurkuma.

    Verschillende studies hebben aangetoond dat kurkuma zelfs de mogelijkheid heeft om bepaalde vormen van kanker te bestrijden. Zo bijvoorbeeld stelt een onderzoek uit 2015, gepubliceerd in het tijdschrift Molecules, dat curcumine - een belangrijke component van kurkuma - de initiatie, progressie en metastase van verschillende soorten tumoren kan remmen. De auteurs stelden vast dat curcumine de progressie van de ziekte stopt door het induceren van apoptose, of celdood. Het team merkt op dat op het moment dat hun beoordeling was afgerond, er 6.850 studies over kurkuma waren gepubliceerd, waarvan de meesten wijzen op de potentiële gezondheidsvoordelen.

    In hun conclusie, schrijven de auteurs, "Een overvloed van in vitro en in vivo samen met de klinische onderzoeken uitgevoerd in de afgelopen decennia, onderbouwen het potentieel van curcumine als een anti-kanker middel." Het team merkt op dat curcumine wordt beperkt door zijn biobeschikbaarheid maar dat het een veilige en veelbelovende molecule is voor de preventie en behandeling van niet alleen kanker maar ook andere door ontstekingen aangedreven ziekten."

    Een andere recente studie, gepubliceerd in 2015, was beduidend voor de antikanker effecten van curcumine. De studie werd uitgevoerd door een team van onderzoekers van Emory University's Department of Hematology and Medical Oncology, en werd gepubliceerd in PLoS One. Het team wilde onderzoeken hoe curcumine zijn apoptose inducerende effecten gebruikt bij kankercellen van de bovenste luchtwegen met betrekking op de longen en bronchiën, larynx, farynx en mondholte. Na de behandeling van kankerweefsel monsters met curcumine onderzocht het team de effecten. Op basis van hun bevindingen vermoedt het team dat de apoptose inducerende effecten van curcumine worden ingegeven door zijn vermogen om gelijktijdig te werken op het tumor-suppressor gen en de neerwaarts regulerende anti-apoptotische eiwitten.
    In wezen betekent dit dat curcumine de kanker onderdrukt en de productie van eiwitten die celdood voorkomen verhindert. Samen leiden deze effecten tot apoptose.

    Andere voordelen voor de gezondheid.

    De bestrijding van kanker is niet het enig voordeel dat kurkuma kan bieden maar wel zeker indrukwekkend.

    Zo bijvoorbeeld toonde een gerandomiseerde dubbelblinde placebo gecontroleerde studie dat kurkuma supplementen kunnen helpen bij het ondersteunen van een evenwichtige stemming. Uit een studie, gepubliceerd in het Journal of Affective Disorders, bleek dat slechts acht weken kurkuma suppletie de scores van de deelnemers op depressie en angstproeven, verbeterde. Alle deelnemers van de kurkuma groep vertoonden aanzienlijke verbetering in vergelijking met de placebogroep.

    Studies hebben ook aangegeven dat kurkuma kan helpen om lichamelijk ongemak te verlichten. Uit een 4-weken durende studie gepubliceerd in het Journal of Clinical Interventions in Aging bleek dat kurkuma werkte als ibuprofen bij het verlichten van artrose pijnen en dat het zelfs betere resultaten gaf dan de farmaceutische tegenhangers als het ging om het verlichten van algemene stijfheid. Een eerdere studie, gepubliceerd in 2011, vond ook dat kurkuma hielp om pijn te verlichten.

    Een gerandomiseerde, dubbelblinde, placebo gecontroleerde studie gepubliceerd in Surgical Endoscopy vond dat kurkuma supplementen postoperatieve pijnen verzachtten na een galblaasoperatie. In drieweekse intervallen ondervonden de patiënten die het supplement hadden genomen aanzienlijk minder pijn en ongemak dan de placebopatiënten.

    Kurkuma heeft vele andere voordelen voor de gezondheid. Het wordt gebruikt om wondgenezing te bevorderen, geïrriteerd weefsel te verzachten, maagpijn te verlichten en de gezondheid van het hart te verbeteren.

    Kurkuma is echt een wonderbaarlijke stof die nog steeds onderzoekers over de hele wereld verbaast.

    Oorspronkelijk artikel:”Over 7,000 studies conform turmeric’s health-protective effects”, Monday, January 23, 2017 by; Vicky Batts, Natural News.¨

    Bijlagen:
    http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0124218   
    http://www.dietoflife.com/7000-studies-turmeric-can-change-life/   
    http://www.mdpi.com/1420-3049/20/2/2728/htm   

    23-02-2017, 16:36 geschreven door opabio

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    Tags:kurkuma, kankerpreventie, depressie
    22-02-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zout

    Ja, het eten van te veel zout kan je lichaam beschadigen ... maar het juiste zout kan uw mineraleninname stimuleren.

    Image: Yes, eating too much salt can harm your body… but the right kind of salt can boost your mineral intake(Natural News) Zout bestaat voornamelijk uit twee elementen, natrium en chloor (NaCl). Het bevat ook de natuurlijk voorkomende spore-elementen calcium en kalium. Aan regulier keukenzout wordt meestal een chemisch antiklontermiddel, sporen van jodium en dextrose - beter bekend als suiker - en soms een aluminium-derivaat, toegevoegd. Men begon jodium toe te voegen aan zout in de vroege jaren 1900, omdat mensen die niet genoeg jodium hadden "een schildklier struma" ontwikkelden. Vandaag krijgen de meeste mensen hun jodium uit vis, boerenkool, vis, groenten, spruiten en kool. Jodiumtekort kan ook hypothyreoïdie en mentale vertraging veroorzaken bij kinderen van wie de moeder niet genoeg jodium tijdens de zwangerschap had.

    Natrium, dat een hoofdbestanddeel is van alle zout, ongeacht de herkomst, kan zeer schadelijk zijn voor de gezondheid als er teveel van wordt genomen.

    Teveel zout schade kan aanrichten aan de hersenen, nieren en bloedvaten.

    De meeste mensen zijn zich ervan bewust dat te veel zout tot een hogere bloeddruk kan leiden en mogelijk tot verstopte slagaders die kunnen barsten. Maar er zijn ook slagaders in de hersenen. Wanneer deze worden beschadigd door teveel zout vermindert de hoeveelheid beschikbare zuurstof wat kan leiden tot dementie.

    De werking van onze nieren kan vertragen als we te veel zout gebruiken wat wateropslag veroorzaakt. Als de nieren niet in staat zijn om te filteren en elementen zoals gebruikelijk te verwerken, geraken zij onder stress en kunnen zij falen.

    Zout heeft ook invloed op het hart, te veel kan “het hart ontnemen van zuurstof en voedingsstoffen wat scherpe pijnen op de borst kan veroorzaken." Hartaanvallen zijn mogelijk als een slagader verstopt geraakt, of barst.

    De American Heart Association adviseert een dagelijkse inname van niet meer dan 2500 milligram (mg) per dag, hoewel ze wijzen op een "ideale limiet van 1500 mg per dag." Een theelepel keukenzout bevat 2300 mg natrium. Misschien schudt je niet zomaar willekeurig met je zoutvaatje, wat een goede zaak is. Helaas, natrium tiert welig in conserven, smeltkaas, saladedressings, vleeswaren, brood, gebak en veel andere voedingsmiddelen onder de vorm van natriumnitraat, natriumsulfiet, natrium- propionaat, natriumbicarbonaat, natriumhydroxide, natriumbenzoaat, natriumalginaat, dinatriumfosfaat of mononatriumglutamaat (MSG). Het is heel gemakkelijk om over de voorgestelde limiet te komen als men niet op zijn hoede is.

    Alternatieven voor tafelzout zijn erg populair geworden. Echter als het gaat om natrium is het heel verrassend om vast te stellen hoe groot het natriumgehalte is in alle zouten. The Journal of Sensory Studies vergeleek zouten over de hele wereld en ontdekte dat het natrium percentage minder was in alternatieve zouten, maar niet veel. Deze grafiek, met dank aan Authoritynutrition.com toont de verschillen.

    salt-mineral-content

    Dus ook die mensen die zich bewust zijn over hun zoutconsumptie en al iets anders dan keukenzout kopen, moeten er rekening mee houden dat er nog steeds een aanzienlijke hoeveelheid natrium izit n alle zout. De labels aandachtig lezen i.v.m. natrium is het beste wat we kunnen doen. Waakzaamheid is ook geboden als wij uit gaan eten!

    Oorspronkelijk artikel:”Yes, eating too much salt can harm your body… but the right kind of salt can boost your mineral intake”, Monday, December 26, 2016 by: D. Samuelson, Natural News.

    Bijlagen:
    http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1745-459X.2010.00317.x/abstract   
    http://uk.businessinsider.com/what-can-happen-when-you-eat-too-much-salt-2016-11?r=US&IR=T   
    http://www.fooducate.com/app#!page=post&id=57A33CD8-A0A2-D80E-43BA-B11D7340BAA5   
    http://www.thyroid.org/iodine-deficiency/   
    https://authoritynutrition.com/different-types-of-salt/   
    https://www.heart.org/HEARTORG/Conditions/HighBloodPressure/PreventionTreatmentofHighBloodPressure/Shaking-the-Salt-Habit_UCM_303241_Article.jsp#   

    22-02-2017, 18:10 geschreven door opabio

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:zout, hypertensie
    Archief per week
  • 19/11-25/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!