NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Gezondheid en milieu
Inhoud blog
  • Eeuwige jeugd
  • Veilig zonnen
  • Eieren gezond?
  • Zonlicht noodzakelijk
  • CBD bij huidproblemen

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Vertalingen van en verwijzingen naar artikels over gezond leven en maatschappij meestal gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Wie volgens mij niet eerlijk is krijgt een FOEI!
    Geen enkele informatie op deze blog is bedoeld voor diagnose, behandeling, verlichting of genezing van een ziekte.
    05-06-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zonlicht noodzakelijk

    Zonnebrillen, zonnebrandcrème, LET OP!

    Een paar dagen geleden heeft een onderzoek van de Amerikaanse gezondheidsautoriteit (FDA) bevestigd dat verschillende commerciële zonnebrandcrèmes gevaarlijk zijn!

    Onderzoekers hebben gedurende 4 dagen vrijwilligers ingewreven met zonnebrandcrème ... en daarna vonden ze in hun bloed hoge concentraties van chemicaliën zoals: avobenzone,  oxybenzone,  octocryleen en ecamsule.  Deze moleculen worden ervan verdacht gevaarlijke endocriene verstoorders te zijn.  Het meest problematische is oxybenzone.  Welnu, het bloed van verschillende vrijwilligers in deze studie bevatte 40 keer hogere waarden dan de maximale aanbevolen dosis!  Kortom, er is geen twijfel meer, we moeten de "chemische" zonnebrandmiddelen mijden.

    Maar dat is geen reden om organische zonnefilters te gebruiken!  Het nadeel van alle zonnebrandcrèmes, ook de organische, is dat zij de aanmaak van vitamine D blokkeren, wat een probleem is als je weet hoe belangrijk deze vitamine is voor onze gezondheid.  Gebruik zonnebrandcrème (organische) alleen in geval van te lange blootstelling aan de zon. Korte blootstelling aan de zon (n.v.d.r. maximum 20') is aan te raden voor de aanmaak van vitamine D.  Bij langer verblijf buiten is schaduw, hoofddeksel en kleding aangewezen om verbranden te voorkomen.

    Een redelijke manier van zonnebaden vermindert het risico op overlijden aan hart- en vaatziekten (hartaanval, beroerte) aanzienlijk volgens studies.  Er is ook ontdekt dat de ergste huidkanker (melanoom) zeldzamer is bij mensen die zichzelf regelmatig blootstellen aan de zon.  Natuurlijk, om melanoom te voorkomen, moet wij ten koste van alles zonnebrand vermijden.  Maar dat betekent niet dat we de zon moeten ontwijken, integendeel!

    Het ideaal is jezelf redelijk bloot te stellen aan de zon, om te profiteren van de  ontelbare voordelen (vitamine D, antidepressief effect, verlaging van de bloeddruk, enz.).  Dit geldt ook voor de ogen.  Daarom een paar woordjes over zonnebrillen.

    Heb je al ooit een dier met een zonnebril gezien?

    De natuur doet het meestal goed.  Dieren hebben natuurlijk geen zonnebril nodig.  Waarom zou het anders zijn voor mensen? 

    Weliswaar zijn sommige moderne activiteiten heel anders dan bij onze voorouders van het paleolithicum.  Als je de dag doorbrengt op een strand op de Balearen, kijkend naar de zee ... of rijd je over zonnige skipistes dan is het absoluut aan te raden om een zonnebril te dragen!  Aan de andere kant, als je jezelf op een redelijke manier aan de zon blootstelt, is er geen reden om te denken dat je een donkere bril nodig hebt!  Het kan zelfs slecht zijn voor de gezondheid:

    De verbazingwekkende ontdekking van een professionele fotograaf

    John Ott was geen dokter, en zelfs geen wetenschapper, maar een soort van geniale allesdoener.  Hij was bankier, directeur, specialist  fotografie, uitvinder!  Zijn grote doel was de studie van het licht.

    Het begon allemaal toen hij in de jaren vijftig voor Walt Disney werkte.  Hij fotografeerde de natuurlijke groei van planten om een  film te maken.  Hij ontdekte dat planten die onder glas staan minder goed groeien dan planten onder een plastieken broeikas.Hij begreep snel waarom: glas filtert in tegenstelling tot kunststof de zonnestralen (UV).

    Vervolgens maakte John Ott lampen die de golflengten van zonlicht reconstrueren. Dankzij deze lampen groeiden de planten normaal, zelfs binnen!

    Hij voerde ook een belangrijk experiment uit op muizen: hij plaatst ze hun hele leven onder vier verschillende soorten lichten, van de meest kunstmatige tot de meest natuurlijke.  De muizen die waren blootgesteld aan natuurlijk licht EN speciale lampen die het volledige zonnespectrum reconstrueren leefden twee keer zo lang als degene die werden blootgesteld aan het standaard kunstlicht van onze huizen!  In feite weten we nu dat kunstlicht erg slecht is in vergelijking met zonlicht: inderdaad binnenshuis bereiken bepaalde golflengten van het zonlicht ons niet wat een echt probleem is want elke golflengte van de zon is belangrijk voor onze gezondheid!

    Ultraviolette stralen verlagen de bloeddruk, dankzij de productie van stikstofmonoxide, dat onze bloedvaten verwijdt.  Het is ook bekend dat bepaalde infraroodstralen de genezing van huidwonden kunnen versnellen, pijn kunnen verminderen en hersenaandoeningen kunnen verbeteren.

    Drie tips om te profiteren van de voordelen van zonlicht.

    Let op alles wat natuurlijk licht "filtert", te beginnen met een zonnebril!

    En daarom is mijn prioriteitsadvies:

     1. Probeer behalve bij extreme helderheid, zonder zonnebril te lopen.

    Waarschuwing: maak de "grote sprong" niet meteen als je altijd een zonnebril hebt gedragen. Probeer geleidelijk aan je ogen te wennen.  Het is zoals voor de huid: het ergste is de zonnebrand, aan het begin van de vakantie, wanneer je van de ene dag op de andere gaat van nulblootstelling tot maximale blootstelling.

    Op dezelfde manier moet je wennen aan het verzamelen van zonlicht op een redelijke manier.  Als het zonlicht dan eens heel licht is probeer dan je ogen te beschermen met een goede hoed in plaats van een zonnebril.

     

    2. Wees voorzichtig ook bij het dragen van een bril.

    Volgens de experimenten van John Ott kan een bril (glas) ook waardevolle UV-straling en golflengten van zonlicht blokkeren.

    In geval van een correctieve bril, raad ik aan om uzelf ten minste 10 minuten per dag bloot te stellen aan natuurlijk licht, zonder bril. Vermijd in ieder geval de beroemde "transitieglazen" (fotochroom), de bril die zich automatisch aanpast aan het omgevingslicht.  Deze glazen zijn niet alleen heel duur, ze ontnemen ons permanent waardevolle golflengten goed voor onze gezondheid!

     3. Vergeet niet om anti-oxidant fruit en groenten te eten.

    Als de zon ongelooflijke voordelen heeft, weten we ook dat het een pro-oxidant is (een beetje zoals sport!).

    Om volledig te profiteren (huid en ogen), is het noodzakelijk om antioxidant fruit en groenten te eten!

    Voor de gezondheid van uw ogen is het daarom noodzakelijk om een redelijke blootstelling aan de zon te begeleiden door een dieet dat rijk is aan carotenoïden, die de mogelijke schade door UV verminderen en aanwezig is in tomaten, abrikozen, meloenen, wortels, paprika's, zoete aardappelen … en flavonoïden en anthocyanines, krachtige antioxidanten die worden aangetroffen in kleurrijke bessen (frambozen, bramen, bosbessen), groene thee, wijn en druivensap.

    Zoals Dr. Damien Downing, auteur van het boek “Du bon usage du soleil” het samenvat "Een hoed of een pet die schaduw geven aan de ogen zou voldoende bescherming moeten zijn voor een gezond persoon die gezond eet” .

    Oorspronkelijk artikel:”Lunettes de soleil, crème solaire, ATTENTION!”, par Xavier Bazin, Santé Corps Esprit, Juin 5, 2019.

    Bijlagen:
    Avoidance of sun exposure as a risk factor for major causes of death: a competing risk analysis of the Melanoma in Southern Sweden cohort.   
    https://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2009/06/20/are-clouds-destroying-your-health.aspx   
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5505738/   

    05-06-2019, 00:00 geschreven door opabio

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Archief per week
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!