NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Gezondheid en milieu
Inhoud blog
  • Eieren gezond?
  • Zonlicht noodzakelijk
  • CBD bij huidproblemen
  • Gezonde huid
  • Cacao gezond

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Vertalingen van en verwijzingen naar artikels over gezond leven en maatschappij meestal gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Wie volgens mij niet eerlijk is krijgt een FOEI!
    Geen enkele informatie op deze blog is bedoeld voor diagnose, behandeling, verlichting of genezing van een ziekte.
    05-03-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Astaxanthine

    Astaxanthine: antioxidant van de zomer

    Onderzoekers werken al een paar jaar aan een molecule geproduceerd door microalgen genaamd astaxanthine. Deze molecule wordt door velen beschouwd als een belangrijke voedingsstof voor ons om te vechten tegen sommige vormen van oxidatieve stress, vooral die geproduceerd door zonnestralen. Het is daarom een essentiële voedingsstof voor de zomer!

    Wat is Astaxanthine?

    Astaxanthine is een natuurlijk roze of roodachtig pigment dat behoort tot de grote carotenoïdenfamilie. Carotenoïden zijn voedingsstoffen waarvan bekend is dat ze krachtige antioxidanten zijn die onze cellen kunnen beschermen tegen de aanvallen van bepaalde vrije radicalen. Astaxanthine is een molecule gemaakt door eencellige algen zoals de Haematococcus pluvialis.

    In de natuur heeft astaxanthine een bepaalde rol en is onmisbaar: het dient om de microalgen te beschermen wanneer ze onderworpen worden aan destructieve stress van habitatdegradatie (onvoldoende water, overmatige straling van de zon, ontoereikende temperatuur ...). Onder extreme omstandigheden, zullen deze microalgen overgaan tot zelfverdediging door de productie van natuurlijke astaxanthine dat zal fungeren als een schild om hen te beschermen.

    Astaxanthine komt in de voedselketen langs dierlijk plankton dat wordt geconsumeerd door flamingo's, zalm en garnalen. Het meest zichtbare effect van astaxanthine is de roze kleur van de dieren!

    Maar de bijdrage van Astaxanthine stopt daar niet. In feite speelt deze voedingsstof een overheersende en globale rol bij het versterken van het organisme van de soort die het er het meeste van consumeert.

    Het beste voorbeeld is waarschijnlijk wilde zalm. Zalm is anadroom, wat betekent dat de geboorte plaats vindt in zoet water, in rivieren, en vervolgens een migratie gebeurt naar de zee voor het volwassen leven. Wanneer ze geslachtsrijp zijn, keren ze terug naar hun geboorteplaats langs geursporen die ze onthouden hebben.  Rivierwater is essentieel voor het broed.

    Hun vermogen om door de rivieren te navigeren, is niet uniek voor vissen, andere vissoorten zoals de steur doen het ook. Maar wilde zalm heeft een uitzonderlijke en fysieke kracht. Om de plaats van hun geboorte te vinden, gaan ze de rivieren tegenstroom op gedurende meer dan een week, wat deze migratie tot één van de meest ongelooflijke prestaties uit de dierenwereld maakt. Op mensenschaa is deze aquatische marathon gelijk aan non stop tegenstroom zwemmen gedurende een week over bijna 160 km met golven van meer dan 9 meter ... Het is niet te begrijpen.

    Wetenschappers hebben dit fenomeen onderzocht en veronderstellen dat de ongewone concentratie van astaxanthine in de spieren van wilde zalm gedeeltelijk de buitengewone weerstand zou verklaren. Wilde zalm heeft het vermogen om selectief astaxanthine uit hun dieet te accumuleren en op te slaan in hun spieren. Astaxanthine speelt dan een beschermende rol van lipidenweefsels van wilde zalm tegen peroxidatie, een vorm van oxidatieve stress die hen kan beschadigen. Zo kan wilde zalm tot 40 mg astaxanthine per kilo bevatten. Dit is 8 keer meer dan de gekweekte zalm die volgepropt wordt met synthetische astaxanthine, niet om hun voedingsinname te verbeteren, maar om de vis een smakelijke roze kleur te geven en zoveel mogelijk te lijken op die van wilde zalm!

    Een antioxidant dat bijzonder effectief is tegen singletzuurstof.

    Onderzoek naar natuurlijke astaxanthine heeft bewezen dat deze molecule krachtige antioxiderende eigenschappen heeft. Specifiek lijkt het erop dat astaxanthine de kracht heeft om de effecten van singletzuurstof, een vrij radicaal dat verantwoordelijk is voor de schadelijke effecten van UVA-straling, te blokkeren.  

    Het is:

    14,3 keer krachtiger dan vitamine E,

    20,9 keer krachtiger dan synthetische astaxanthine,

    53,7 keer krachtiger dan beta-caroteen,

    64,9 keer krachtiger dan vitamine C.

    Astaxanthine is dus nuttig voor:

    Het beschermen van de huid tegen externe agressies (ultraviolette straling, vervuiling ...): voorbereiding op blootstelling aan de zon, vermindering van rimpels, ouderdomsvlekken, lichtdermose ...

    Het beschermen van de ogen: ogen die gevoelig zijn voor de zon, accommodatieproblemen, oogvermoeidheid, preventie van leeftijdsgebonden maculaire degeneratie en cataract (staar),

    Behoud van de capaciteit van onze hersenen: preventie van neurodegeneratieve ziekten geassocieerd aan oxidatieve stress,

    Bescherming van ons cardiovasculair systeem: vetperoxidatie, preventie van atheromatose (aderverkalking),

    Voorkomen van kanker: dierstudies hebben een beschermend effect aangetoond tegen kankergroei in de blaas en de mond,

    Bestrijding van ontstekingspijn: artritis, tendinitis ...

    Het bijdragen tot de goede werking van het spijsverteringsstelsel: hulp bij behandelingen voor Helicobacter pylori-infecties, maagontsteking, preventie van zweren,

    Verbeteren van sportprestaties en herstel van lichamelijke inspanning: uithoudingsvermogen van de inspanning, vermindering van melkzuurniveau, versnelling van vetverbranding,

    Verbeteren van de vruchtbaarheid bij mensen met positieve effecten waargenomen op de spermafunctie.

    Astaxanthine is daarom een veelzijdig antioxidant. Het is nog effectiever in combinatie met andere carotenoïden zoals vitamine E of bèta-caroteen. Maar wat het meest voor de hand lijkt te liggen en het meest wordt ondersteund door het onderzoek is het beschermend effect van astaxanthine tegen de zonnestralen, waardoor het een onmisbare bondgenoot is voor onze huid. Natuurlijk moet men overmatige blootstelling aan de zon vermijden als de stralen te agressief zijn. Maar suppletie met astaxanthine helpt de huid zich van binnenuit voor te bereiden om de oxidatieve stress die gepaard gaat met blootstelling aan de zon beter te bestrijden. In regio's waar de intensiteit van de zonnestralen bijzonder hoog is, wordt astaxanthine gebruikt met zeer overtuigende resultaten om het risico op brandwonden te beperken en de huid te beschermen tegen UVA, één van de hoofdoorzaken van huidveroudering en huidziekten. 

    Met betrekking tot de gezondheid van de ogen hebben onderzoeken de positieve rol van astaxanthine aangetoond in de preventie en behandeling van leeftijdsgebonden maculaire degeneratie (LMD), staar en oogvermoeidheid. Het oog is het orgaan dat het meest wordt blootgesteld aan lucht en ultraviolette stralen. Astaxanthine werkt tegen de destructieve effecten van vrije radicalen waarmee de ogen worden geconfronteerd. Het vangt singlet zuurstof op die geproduceerd wordt door stralingen zoals die afkomstig van de zon. Volgens Japanse onderzoekers die zelfs nog verder gingen met onderzoek op dit gebied, zou astaxanthine effectief zijn in het bestrijden van vermoeidheid van de ogen door het stimuleren van een betere doorbloeding van de netvaten.

    Astaxanthine is een uitstekend voedingssupplement. Maar er is een probleem ...

    Is het genoeg om zalm te eten om te profiteren van de effecten van astaxanthine?

    Astaxanthine wordt veel gebruikt in de aquacultuur om te kleuren. Deze astaxanthine is echter synthetisch en wordt door de petrochemische industrie geproduceerd voor puur commerciële doeleinden (zalm een roze kleur geven).

    Uiteindelijk is de concentratie van synthetische astaxantine in gekweekte zalm slechts 5 mg/kg. Voor mensen is de dagelijkse dosis die door de meeste wetenschappelijke publicaties wordt aanbevolen 4 mg, wat overeenkomt met de absorptie van 800 g gekweekte zalm. Dit is veel en des te minder aan te bevelen omdat gekweekte zalm in toenemende mate wordt vervuild door chemische stoffen en met name zware metalen. Het lijkt daarom beter om voedingssupplementen te gebruiken als men de aanbevolen dagelijkse dosis wil bereiken.

    Welk voedingssupplement kiezen?

    De bijzondere eigenschappen van astaxanthine zijn gekend door veel lucratieve spelers op de markt aangetrokken door een echte explosie van de wereldwijde vraag. Tegenwoordig vertegenwoordigt deze markt alleen al miljoenen euro's en worden een groot aantal producten met astaxanthine op de markt gebracht. Men kan zich echter wel voorstellen dat alle op de markt gebrachte producten niet gelijk zijn. In feite moet astaxanthine-suppletie voldoen aan 3 essentiële criteria die men moet weten voordat men aankoopt:

    Eerste criterium: moet van natuurlijke oorsprong zijn! Natuurlijke astaxanthine komt van de microalgen Haematococcus pluvialis. Deze vorm is het meest effectief en onderzoeken uitgevoerd op mensen vertonen geen nadelige effecten die verband houden met het gebruik ervan.

    2e criterium: het productieproces moet een aantal zeer specifieke stappen en processen respecteren. Op dit punt wordt het heel technisch, maar bedenk dat  astaxanthine een proces van superkritische CO2-extractie heeft doorgemaakt: dit proces maakt het mogelijk om bij lage temperaturen te werken om het beste van het origineel product te behouden. Dit type extractie maakt het ook mogelijk om 100% natuurlijke en biologische extracten te verkrijgen.

    3e criterium: volgens de meeste aanbevelingen zou een effectieve suppletie moeten plaatsvinden bij een dagelijkse inname van 4 tot 8 mg astaxanthine per dag. Dus is het aan te raden te controleren wat de samenstelling is van het supplement.

    Er blijft een klein probleem ...

    Astaxanthine heeft in zeer korte tijd aanzienlijk succes. De productie van kwaliteit astaxanthine is echter een complex en duur proces. Het gevolg is dat  natuurlijke astaxanthine een zeldzame voedingsstof is, geproduceerd in zeer kleine hoeveelheden en moeilijk te verkrijgen. Uiteindelijk is het aanbod verre van in staat om aan de wereldwijde vraag te voldoen. Regelmatig bevinden fabrikanten en distributeurs zich zonder enig beschikbaar product, vooral tijdens de zomer, wanneer de wereldwijde vraag explosief toeneemt om de beschermende effecten van astaxanthine tegen de zon te genieten.

    Eén van de best gesorteerde laboratoria is Natura Mundi, die een voedingssupplement aanbiedt dat aan alle kwaliteitscriteria voldoet.  

    Oorspronkelijk artikel: “Astaxanthine: l’antioxydant de l’été”, mercredi, 24 juillet 2013, par Jean Marc Dupuis, Santé Nature Innovation.

    Bijlagen:
    http://www.nutranews.org/sujet.pl?id=1266   
    https://therapeutesmagazine.com/astaxanthine/   

    05-03-2019, 17:22 geschreven door opabio

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:astaxanthine, huidbescherming, oogbescherming
    Archief per week
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!