NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Gezondheid en milieu
Inhoud blog
  • Eeuwige jeugd
  • Veilig zonnen
  • Eieren gezond?
  • Zonlicht noodzakelijk
  • CBD bij huidproblemen

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Vertalingen van en verwijzingen naar artikels over gezond leven en maatschappij meestal gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Wie volgens mij niet eerlijk is krijgt een FOEI!
    Geen enkele informatie op deze blog is bedoeld voor diagnose, behandeling, verlichting of genezing van een ziekte.
    30-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gevoelige tanden.

    Tandgevoeligheid: oorzaken en natuurlijke remedies om te proberen. 

    Tandgevoeligheid is één van de meest voorkomende problemen aan de tanden dat volgens de Academie voor Algemene Tandheelkunde minstens 40 miljoen volwassenen in de Verenigde Staten treft. Het gaat om pijn of ongemak in tanden bij het eten van bepaalde spijzen - zoals zoet of zuur voedsel - of wanneer deze worden blootgesteld aan koude en warme temperaturen. Hoewel de pijn vaak scherp en plotseling is en deze in de zenuwuiteinden van de tand schiet, is deze slechts tijdelijk.

    Tandgevoeligheid kan iedereen overkomen en veel factoren kunnen er de oorzaak van zijn. Eén daarvan is te hard borstelen of het gebruik van een harde tandenborstel, waardoor het glazuur kan slijten en de recessie van het tandvlees kan worden gestimuleerd. Gezonde tanden hebben een glazuurlaag dat de onderliggende dentinelaag beschermt, die zachter. Het dentine is verbonden met de zenuw die pijn in gevoelige tanden stimuleert, en deze worden beschermd door het tandvlees. Dus als het glazuur versleten is of als de tandvleesrand is teruggetrokken, wordt het dentine zichtbaar.

    Een andere factor is de recessie van het tandvlees, die vaak voorkomt bij mensen die aan parodontitis lijden, omdat het dentine wordt blootgesteld. Gingivitis, dat ontstoken en pijnlijk tandvleesweefsel veroorzaakt, kan ook tandgevoeligheid veroorzaken omdat het de wortel van de tand blootstelt. 

    Gebarsten tanden kunnen ook leiden tot gevoeligheid van de tanden, omdat deze kunnen worden gevuld met bacteriën uit plaque en ontstekingen kunnen veroorzaken in het tandvlees. In ernstigere gevallen kan dit leiden tot abces en infecties. Andere oorzaken van gevoeligheid van tanden zijn tandenknarsen of klemmen, opbouw van tandplak, langdurig gebruik van mondwater met zuren, zuur voedsel en tandheelkundige ingrepen zoals professionele reiniging, wortelschaven, kroonvervanging en andere tandherstelprocedures.

    Natuurlijke remedies tegen tandgevoeligheid.

    Gelukkig zijn er natuurlijke remedies om gevoelige tanden te behandelen en te verbeteren. 

    • Probeer kokosolie te trekken - De pijnstillende en ontstekingsremmende eigenschappen van kokosolie kunnen helpen de pijn in de tand te verminderen. Om dit te doen, slurpt men een eetlepel verse kokosolie in de mond gedurende 15 tot 20 minuten. Spuug daarna de olie uit en poets je tanden.

    • Gorgelen met een zoutwateroplossing - Zout bevat natuurlijke antiseptische eigenschappen en kan ook ontstekingen verminderen. Meng een halve theelepel zout met een glas warm water en dan gorgelen. Gebruik deze oplossing twee keer per dag.

    • Eet yoghurt - Als u eenmaal per dag een halve kom yoghurt eet, kunt u de demineralisatie van het tandglazuur verminderen.

    • Kauwen op guavebladeren - Kauwen op guavebladeren één- of tweemaal per dag, kan gevoelige tandpijn verlichten. Dit komt omdat guavebladeren flavonoïden bevatten zoals quercetine en rutine die ontstekingsremmende eigenschappen vertonen.

    • Breng knoflookmengsel aan - Maak een knoflookmengsel door eerst een teen knoflook fijn te maken en een paar druppels water en een snuifje zout eraan toe te voegen. Breng vervolgens het mengsel aan op de betreffende tand. Na 10 tot 15 minuten afspoelen met water. Verbindingen in knoflook bieden ontstekingsremmende en antimicrobiële eigenschappen die helpen bij de behandeling van kiespijn veroorzaakt door gevoeligheid.

    Andere behandelingen voor gevoelige tanden omvatten het veranderen van poetsgewoonten; afzien van van zure spijzen zoals sinaasappels en augurken en van het drinken van zure dranken zoals rode wijn, frisdrank en vruchtensappen; een einde maken aan het tandenknarsen en het laten behandelen van terugtrekkend tandvlees. Hoewel de symptomen mogelijk minder worden, zal de gevoeligheid van de tanden nooit helemaal verdwijnen, tenzij de primaire oorzaak grondig wordt aangepakt.

    Oorspronkelijk artikel:”A primer on tooth sensitivity: What causes it and natural remedies to try”, Friday, June 08, 2018 by: Michelle Simmons, Natural News.

    Bijlagen:
    https://www.livescience.com/44377-sensitive-teeth.html   
    https://www.stylecraze.com/articles/effective-home-remedies-for-sensitive-teeth/#gref   

    30-08-2018, 21:34 geschreven door opabio

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:tandheelkundige zorg, tandheelkundige gezondheid, tandheelkunde, holistische tandheelkunde, mondverzorging, mondzorg, remedies, gevoelige tanden, tanden
    27-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voedzaamheid achteruit.

    Schokkende waarheid onthult dat groenten in 1950 voedzamer waren dan nu.

    Volgens The Globe en Mail en CTV News hebben groenten en fruit van vandaag minder voedingswaarde dan vroeger. Bij het analyseren van de verse producten die op de Canadese markten werden verkocht stelde men vast dat het  vitaminen- en mineralengehalte sterk gedaald was in vergelijking met de jaren vijftig.

    In de studie werden 25 soorten fruit en groenten bekeken, waaronder de meest populaire uit de Canadese keuken met o.a. aardappelen, tomaten, bananen en appels. Elk van hen bleek een lagere voedingswaarde te hebben dan voorheen. Voor de analyse werden zeven belangrijke voedingsstoffen onderzocht waarbij een belangrijke afname van veel  voedingsstoffen werd waargenomen.  Aardappelen hadden bijvoorbeeld 100 procent van hun vitamine A verloren, 57 procent aan vitamine C en ijzer en 28 procent aan calcium. Aardappelen verloren ook 50 procent van hun riboflavinegehalte en 18 procent van hun thiamine-gehalte.

    Bijna 80 procent van het onderzocht voedsel vertoonde een afname van calcium en ijzer, 75 procent vertoonde een afname van vitamine A, 50 procent vertoonde een verlies van vitamine C en riboflavine, 33 procent vertoonde een afname van thiamine en 12 procent vertoonde een daling van niacine.

    Volgens het rapport moet de daling van de voedingswaarde worden toegeschreven aan de moderne landbouwmethoden en aan de transport- en veredelingstechnieken. Bovendien merkte Phil Warman, professor in landbouwtechniek en landbouwwetenschappen aan het Nova Scotia Agricultural College, op dat "de nadruk ligt op uiterlijk, bewaarbaarheid en transporteerbaarheid", ten koste van de voedingswaarde van groenten en fruit.

    Deze bevindingen komen terug in een ander rapport, Still No Free Lunch, door The Organic Centre. Het rapport onderzocht de dalende niveaus van nutriënten in de voedselvoorziening van de Verenigde Staten, met name in fruit, groenten en granen. De onderzoekers zagen een afname van voedingsstoffen zoals ijzer, zink, eiwit, calcium, vitamine C en andere voedingsstoffen met wel 25 procent, zelfs als de opbrengst van deze voedingsmiddelen verdubbelde of zelfs verdrievoudigde.

    De studie ontdekte bijvoorbeeld dat naarmate de maïsopbrengst groeide, het eiwit- en oliegehalte ervan afnam. Op dezelfde manier hadden hogere opbrengsten van tomaten in termen van oogstgewicht een lagere concentratie aan vitamine C, lycopeen en beta-caroteen. De kwantiteit ten opzichte van kwaliteitstrend was duidelijk, zelfs bij  zuivelproducten. Volgens het rapport had melk van hoogproductieve melkkoeien een lagere concentratie vet, eiwit en andere voedingsstoffen. De koeien zelf bleken ook vatbaarder voor infecties en metabolische en vruchtbaarheidsproblemen.  

    Het rapport legde uit hoe moderne landbouwmethoden die zijn ontworpen om grote hoeveelheden gewassen te produceren van invloed zijn op de voedingswaarde.

    "De technieken die landbouwers gebruiken om de opbrengsten te verhogen - inclusief dichte plantafstand en het wijdverspreide gebruik van chemische meststoffen, irrigatie en pesticiden - voor het creëren van grote planten die snel groeien, hebben als gevolg dat de planten  minder bodemvoedingsstoffen absorberen," zegt het rapport.

    Hoge oogstopbrengsten, zoals het rapport aangaf, leiden niet noodzakelijkerwijs tot het einde van wereldwijde ondervoeding, terwijl veel mensen nog steeds lijden aan voedingstekorten als gevolg van de ondermaatse voedselvoorziening. Het rapport adviseert om terug te keren naar biologische landbouwsystemen, wat leidt tot gezondere wortels, een hoger gehalte aan micronutriënten, waterinfiltratie en retentie, en microbiële activiteit - die allemaal kunnen bijdragen aan het verhogen van de nutriëntendichtheid in gewassen.

    Volgens het onderzoek heeft biologisch voedsel een voedingsvoordeel ten opzichte van conventioneel voedsel. Ondanks het lagere volume heeft biologische producten 20 tot 30 procent meer voedingsstoffen. Dit resulteert niet alleen in een betere smaak, maar maakt het veel waardevoller in het wereldwijd tekort aan groenten en fruit.

    Oorspronkelijk artikel:”The shocking truth reveals vegetables were more nutritious in 1950 than they are now”, Tuesday, July 31, 2018 by: Bridgette Wilcox, Natural News.

    Bijlagen:
    https://www.organic-center.org/reportfiles/Yield_Nutrient_Density_Final.pdf   
    https://www.theglobeandmail.com/life/todays-fruits-vegetables-lack-yesterdays-nutrition/article4137315/   

    27-08-2018, 12:58 geschreven door opabio

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:landbouw, chemische bestrijdingsmiddelen, landbouwmethoden, groenten en fruit, minerale inhoud, biologisch, biologische landbouw, biologische voeding, biologische producten, vitaminegehalte
    20-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Omega 3 voor het hart.

    Hartstudie vindt dat omega-3-inname het risico op overlijden met een derde vermindert

    Volgens een hartonderzoek zou de omega-3-index kunnen worden gebruikt als biomarker voor het algemene risico op overlijden en hart- en vaatziekten (CVD). De studie, gepubliceerd in het Journal of Clinical Lipidology, vond dat het risico op overlijden met ongeveer een derde minder was bij mensen die de hoogste omega-3-index hadden.

    De onderzoekers gebruikten gegevens van de 2500 deelnemers uit het Offspring-cohort van de Framingham Heart Study. De deelnemers aan het onderzoek hadden een gemiddelde leeftijd van 66 jaar en waren allemaal vrij van hart- en vaatziekten aan het begin van een onderzoek.  Het onderzoeksteam verzamelde gegevens over 18 demografische en cardiovasculaire risicofactoren voor ziekten, waarbij ze rode bloedcellen, eicosapentaeenzuur (EPA), docosahexaeenzuur (DHA) en totale cholesterol maten.

    Het team voerde gedurende een gemiddelde periode van zeven jaar follow-ups uit bij de deelnemers, waarbij incidentie van overlijden, beroerte, hart- en vaatziekten en coronaire hartziekten werden geregistreerd. De gegevens die werden verzameld, werden vergeleken met die van de omega-3-index en de totale cholesterol. Een resulterende waarde van meer dan acht procent wordt gecategoriseerd als optimaal of laag risico, terwijl waarden tussen vier en acht procent worden geclassificeerd als intermediair risico en lager dan vier procent als hoog risico.

    De resultaten toonden aan dat de omega-3-index nauw verbonden is met het algeheel risico op overlijden en hart- en vaatziekten. Bovendien had het een significante associatie met vier van de vijf belangrijkste uitkomsten: de incidentie van coronaire hartziekten, hart- en vaatziekten en totale mortaliteit door cardiovasculaire aandoeningen. Bovendien was de omega-3-index een betere indicator dan cholesterol voor het risico op overlijden en enkele maatregelen voor hart- en vaatziekten. De onderzoekers ontdekten dat serumcholesterolwaarden niet significant geassocieerd waren met één van de uitkomsten, in tegenstelling tot de omega-3-index.

    De onderzoekers waarschuwden echter dat ze niet konden concluderen dat het verhogen van de omega-3-index de gezondheid van het hart ten goede zou komen of het leven zou verlengen omdat het onderzoek observationeel was. Desondanks gaven ze schattingen van hoeveel extra EPA en DHA nodig zouden zijn om een persoon een minimaal 30 procent lager overlijdensrisico te laten behalen. Ze stelden dat extra 1300 milligram (mg) per dag zou helpen deze toename te bereiken. Dit is mogelijk door dagelijks 100 g gekweekte zalm te eten of vier standaard vispillen per dag te consumeren.

    "Het beste bewijs dat we hebben is dat het de dosis EPA + DHA is die het belangrijkst is bij het bepalen van de omega-3-index, of die nu uit vis of supplementen komt (visolie, krillolie, algenolie)," zei William Harris , hoofdauteur van de studie.

    De studie werd uitgevoerd als een samenwerking tussen Boston University, de Global Organization voor EPA en DHA Omega-3, en Harris, die ook de president en CEO is van Omegaquant, LLC.

    Bronnen omega-3-vetzuren buiten vis.

    Volgens de National Institutes of Health is de adequate dagelijkse inname van omega-3-vetzuren voor mannen 1,6 gram (g) en 1,1 gram voor vrouwen. De meest voorkomende bron van omega-3-vetzuren is vette vis, zoals kabeljauwlever, haring, makreel, zalm, menhaden en sardines. 

    Er zijn echter andere voedingsmiddelen die rijk zijn aan omega 3-vetten:

    • Sojabonen - Sojabonen bevatten alfa-linoleenzuur (ALA), dat de gezondheid van het hart bevordert. Een kom lichtgekookte sojabonen bevat meer omega-3 vetzuren dan sommige koudwatervissen.

    • Walnoten - Walnoten zijn rijk aan voor het hart gezonde meervoudig onverzadigde vetten. Ze bevatten tot 2600 mg omega-3 vetzuren per 100gr.

    • Canola-olie - Canola-olie bevat de grootste hoeveelheid omega-3-vetzuren van  alle alledaagse bakolie, nl. 1300 mg ALA per eetlepel.

    • Lijnzaad of Lijnzaadolie - Lijnzaad bevat ook ALA, dat het lichaam vervolgens omzet in EPA en DHA. Twee eetlepels gemalen lijnzaad bevatten 3.800 mg ALA omega-3 vetzuren.

    • Wilde rijst - Wilde rijst is eigenlijk een gras, geen graan en bevat 240 mg omega-3-vetzuren per half kopje

    Oorspronkelijk artikel:”Heart study finds that omega-3 intake cuts your overall riks of death by a THIRD”, Thursday, April 19, 2018 by Michelle Simmons.

    Bijlagen:
    https://food.ndtv.com/food-drinks/8-incredible-sources-of-omega-3-foods-more-than-just-fish-1628557   
    https://www.nutraingredients.com/Article/2018/03/20/Omega-3-intake-linked-to-lower-risk-of-death-and-heart-disease-Framingham-data   
    https://www.rd.com/health/wellness/omega-3-foods/   

    20-08-2018, 15:43 geschreven door opabio

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:hart- en vaatziekten, cholesterolgehaltes, coronaire hartziekten, overlijden, overlijdensrisico, DHA, docosahexaeenzuur, eicosapentaeenzuur, EPA, vetzuren, gezonde vetten, gezonde voeding, hartgezondheid, levensduur, sterfte, voedingsstoffen, omega 3, pre
    15-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoge bloeddruk door teveel zout.

    Het maakt niet uit hoe goed je eet, te veel zout veroorzaakt nog steeds hoge bloeddruk.

    Volgens een studie gepubliceerd in het tijdschrift Hypertension maakt het niet uit hoe gezond iemands voedingswijze is, consumeren van teveel zout veroorzaakt nog steeds hoge bloeddruk.

    De studie werd uitgevoerd door een team van onderzoekers van verschillende instellingen, waaronder het Imperial College London en de Northwestern University, die de voeding van meer dan 4.000 mensen bekeken. Het onderzoeksteam gebruikte gegevens uit de INTERMAP-studie, die werd uitgevoerd van 1997 tot 1999, waarin ze het dieet van 4.680 mensen tussen de 40 en 59 jaar volgden uit de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Japan en China. De onderzoekers van de INTERMAP-studie volgden de deelnemers gedurende vier dagen en namen twee urinemonsters. Bovendien maten ze de lengte, het gewicht en de bloeddruk van de deelnemers.

    In de huidige studie analyseerde het onderzoeksteam concentraties van natrium en kalium in de urinemonsters. Natrium is het belangrijkste component van zout, en kalium wordt gevonden in groene bladgroenten en wordt in verband gebracht met een lagere bloeddruk. Ze gebruikten ook voedingsgegevens om de consumptie van de deelnemers van meer dan 80 voedingsstoffen die kunnen worden geassocieerd met lage bloeddruk, zoals vitamine C, vezels en omega-3 vetzuren, te onderzoeken. Eerder werd gedacht dat het eten van grote hoeveelheden fruit en groenten, die veel vitamines en mineralen bevatten, zou kunnen helpen om het effect van veel zout op de bloeddruk te neutraliseren.

    De resultaten toonden een verband aan tussen hoge bloeddruk en hogere zoutinname, zelfs bij mensen die veel kalium en andere voedingsstoffen aten. Het onderzoeksteam schatte ook de zoutinname door natrium in de urine te beoordelen en voedingsgegevens te analyseren. Ze vonden dat de gemiddelde zoutconsumptie in het onderzoek 10,7 gram (g) per dag was. De gemiddelde inname voor de VS was 9,6 g, terwijl het verbruik voor het UK, China en Japan respectievelijk 8,5 g, 13,4 g en 11,7 g bedroeg.

    Meer over hoge bloeddruk.

    Men spreekt over hypertensie wanneer de kracht van het bloed dat tegen de wanden van de bloedvaten duwt, constant te hoog is. Bloeddruk stijgt en daalt doorgaans gedurende de dag, maar kan het hart schaden en gezondheidsproblemen veroorzaken als die te lang te hoog blijft.

    Volgens de Centers for Disease Control and Prevention (CDC) hebben ongeveer 75 miljoen mensen in de VS een hoge bloeddruk, wat één op de drie volwassenen is. Hoge bloeddruk is een bekende "stille moordenaar" omdat de meeste mensen geen symptomen vertonen totdat de aandoening een kritiek niveau heeft bereikt.

    Wanneer de bloeddruk ongeveer 180/110 mmHg bereikt, is dit een medisch noodgeval dat bekend staat als hypertensieve crisis en in dit stadium zullen de symptomen zichtbaar worden - hoofdpijn, misselijkheid, braken, duizeligheid, wazig of dubbel zien, neusbloedingen, hartkloppingen en kortademigheid.

    Oorspronkelijk artikel:”No matter how well you eat, too much salt still causes high blood pressure, according to new study”, Wednesday, March 28, 2018 by: Michelle Simmons, Natural News.

    Bijlagen:
    https://www.cdc.gov/dhdsp/data_statistics/fact_sheets/fs_bloodpressure.htm   
    https://www.heart.org/HEARTORG/Conditions/HighBloodPressure/AboutHighBloodPressure/What-is-High-Blood-Pressure_UCM_301759_Article.jsp#.WrmbuYhuaUk   
    https://www.medicalnewstoday.com/articles/159283.php   
    https://www.sciencedaily.com/releases/2018/03/180305093002.htm   

    15-08-2018, 12:43 geschreven door opabio

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags: slechte voeding, evenwichtige voeding, cardiovasculaire gezondheid, fruit, goede voeding, hartaanval, hoge bloeddruk, hoge zoutinname, hypertensie, zout dieet, voedingsstoffen, zout, zoutinname, natrium, beroerte, groenten
    09-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Goede spijsvertering

    Eenvoudige broccoli uitstekend voor de spijsvertering.

    De bescheiden broccoli is één van de beste superfoods die er zijn. Voedingsdeskundigen houden van de kleine groene plant vanwege de antioxiderende en ontstekingsremmende eigenschappen; maar nieuw onderzoek bevestigt het gebruik ervan bij het bevorderen van de spijsvertering.

    Onthoud dat er een diep en intrinsiek verband bestaat tussen de gezondheid van de darmen en het algemeen welzijn. De enorme voordelen van broccoli voor de darmen, hebben een impliciet voordeel voor onze algemene gezondheid.

    De auteurs van deze nieuwe studie waren enthousiast over hun bevindingen. In het bijzonder vonden ze dat