Commercial getest middels neuromarketing-onderzoek. Op 15 juni lanceerde de Efteling in België haar nieuwe, internationale campagne voor de komende drie jaar. De nieuwe ‘En toen…’-campagne moet ervoor zorgen dat het Nederlandse attractiepark in het hoofd én hart van potentiële bezoekers komt. Daarnaast brengt deze campagne het Efteling-gevoel bij mensen thuis, wat juist in deze tijd ook belangrijk is. De campagne is tot stand gekomen in samenwerking met creatief productiebureau DPPLR uit Amsterdam en is ook te zien in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.
Het creatieve idee voor de nieuwe campagne is door de Efteling zelf ontwikkeld en verder uitgewerkt en geproduceerd in samenwerking met DPPLR. Focus bij de ontwikkeling van de campagne werd de tv-commercial; een verhaal met internationale allure en gericht op een universele emotie. De intieme cinematografie zorgt voor een sfeervolle en eigentijdse film waarin, vanuit beleving, de rijkheid van de Efteling wordt benadrukt.
Het storyboard van de commercial is getest middels fMRI, een manier om vanuit neuromarketing-onderzoek de potentie van de commercial te testen door de breinactiviteit bij een groep consumenten die kijken naar de commercial te vergelijken met de breinactiviteit bij het kijken naar aantoonbaar effectieve campagnes (Effie-winnaars).
“We zijn ontzettend benieuwd hoe de campagne wordt ontvangen in Nederland en de omringende landen”, aldus Fieke Kuppens, verantwoordelijk voor Merk & Creatie bij de Efteling. “We hebben er bewust voor gekozen om gebruik te maken van universele emoties en om attracties in beeld te brengen waarvan uit onderzoek blijkt dat die de internationale bezoeker aanspreken. Dat maakt deze campagne zo krachtig: ook als je hier niet jaarlijks komt, herken je het gevoel van het meisje. Uiteraard ben ik enorm trots op het eindresultaat, het creatieve proces en de intensieve samenwerking met collega’s en extern betrokkenen. Ik hoop dat de campagne gaat zorgen voor meer merkoverweging en -voorkeur, maar vooral ook dat de campagne internationale potentiële bezoekers verrast en verwondert. Met deze campagne brengen we de betovering en het gevoel van de Efteling echt bij mensen thuis.”
En toen...
De hoofdpersoon in de campagne-uitingen bezoekt de Efteling op verschillende momenten in haar leven. Haar verwondering deelt ze eerst met haar ouders en wanneer ze ouder wordt ook met haar eigen gezin. Al deze momenten dragen bij aan haar eigen Wereld vol Wonderen. De Efteling faciliteert de mooiste momenten in het leven. Voor de kleintjes en de groten, de durfals en de dromers, jong en oud… Eigenlijk voor iedereen waar je van houdt!
Annelies Grietens, country manager België bij de Efteling: “Met deze campagne willen we, als grootste toeristische bestemming van de Benelux, top-of-mind blijven in België. Het is een internationale campagne, maar we werken wel met een lokale voice-over voor het noorden en voor het zuiden van het land. De stemmen van het kind en de moeder zijn zorgvuldig geselecteerd, zodat de klankkleuren goed bij elkaar passen.”
De nieuwe campagne startte in Nederland en is nu ook in de andere drie focuslanden te zien. De ‘En toen…’-campagne wordt 360° doorvertaald in een tv-commercial met diverse add-ons, online video’s en bannering, out-of-home, print en uitingen voor sociale media.
Wereld van de Efteling
Sinds de opening van het Sprookjesbos in 1952 is de Efteling uitgegroeid tot de grootste toeristische bestemming van de Benelux. De Efteling omvat naast het attractiepark ook het Efteling Hotel, de vakantieparken Efteling Bosrijk en Efteling Loonsche Land, het Efteling Theater en het Efteling Golfpark. De Efteling ligt net over de grens bij Breda, nog geen uurtje rijden van Antwerpen.
|