publiceert hoopvolle financiële resultaten voor 2019
De PP Retail Group, dat het merk LolaLiza verdeelt via zijn winkelnetwerk in België, Frankrijk en Luxemburg, heeft zijn resultaten voor 2019, eindigend op 31.01.2020, gepubliceerd. Deze zijn erg hoopvol en tonen dat de nieuwe koers die het bedrijf in 2018 insloeg, zijn vruchten afwerpt. De implementatie van de nieuwe strategie die al opgestart werd in 2018 en in 2019 voortgezet werd, heeft duidelijk resultaat opgeleverd. De strategie hield vooral in om flexibeler te werken: in minder dan 6 weken van creatie van een kledingstuk naar verkoop van dat stuk in het winkelnetwerk, op de website en op de marktplaatsen. Het blijkt een winnende gok. Daarnaast heeft ook een nauwe betrokkenheid met de klant bijgedragen aan het succes. Het Belgische bedrijf wil dichter dan ooit bij hun klanten staan en hen beter leren kennen door een omnichannelstrategie op te bouwen om zo klanten offline en online te bereiken.
"Onze strategie werpt zijn vruchten af” vertelt CEO Joachim Rubin. “We hebben nu allemaal hetzelfde, duidelijke doel voor ogen en dat heeft ons in staat gesteld om de theorie om te zetten in realiteit. We proberen meer dan ooit dicht bij onze on- en offline klanten te staan om zo goed mogelijk aan hun verwachtingen te voldoen. Nu moeten we er alles aan doen om op koers te blijven en er elke dag nog sterker te staan. We blijven optimistisch, maar eveneens realistisch: retail is als een boot die op koers moet blijven ondanks het slechte weer."
De nieuwe strategie en het nieuwe team heeft gemaakt dat het bedrijfsresultaat van 2019 2,8 miljoen euro winst geeft, wat in de sector zeker positief is; vergeleken met een verlies van 1,2 miljoen euro in 2018. De PP Retail Group heeft duidelijk het tij kunnen keren en kent opnieuw een positieve en rendabele trend. Wat het beeld wat minder positief maakt, zijn uitzonderlijke elementen die het resultaat voor 2019 belast hebben, kosten veroorzaakt door de sluiting van niet-rendabele winkels en de jaarlijkse afschrijving van goodwill tbv van 2,5 miljoen euro, kosten nodig om in 2020 rendabeler te worden. Het bedrijf publiceert een geconsolideerd verlies van -2,5 miljoen euro wat een grote stap in de juiste richting aangeeft, tegenover een verlies van 18 miljoen euro in 2018. Dit geconsolideerde verlies doet in geen geval afbreuk aan de zeer positieve resultaten in 2019, die opmerkelijk zijn in de modesector.
2020 was en zal omwille van Covid-19 voor vele een moeilijk kaar zijn en dat geldt ook voor LolaLiza. Maar dankzij de goede resultaten van 2019 kan het Belgische deze moeilijke periode trotseren. “Deze tijden zijn moeilijk voor iedereen, en ook voor ons. De toekomst zal moeten aantonen dat we uit deze crisis komen dankzij onze nieuwe strategie.” vertelt CEO Joachim Rubin. “Sinds de heropening van de winkels zijn we terug actief met de LolaLiza Fashion Hunt en de collaboraties met An Lemmens en Tatiana Silva. Beiden tonen aan we als bedrijf agiel en reactief willen zijn.”
|