Jonge generaties zijn het best geïnformeerd over het concept, maar staan ook het meest sceptisch tegenover de haalbaarheid. Van alle milieuproblemen verontrust de klimaatopwarming de Belg het meest
De strijd tegen de klimaatopwarming is het belangrijkste milieuvraagstuk volgens de Belgen. Op de tweede plaats komt het probleem van de luchtkwaliteit - dat zwaarder doorweegt in Vlaanderen -, gevolgd door het probleem van de kwaliteit van onze voeding - dat zwaarder doorweegt in Franstalig België. Dit blijkt uit een grootschalige enquête* over milieuproblemen en CO₂-neutraliteit die Spadel, de groep achter SPA® en BRU®, afnam in België en Nederland.
Minder verpakkingsmateriaal en meer afvalrecyclage: dat zijn volgens de Belg de beste oplossingen om tot een CO2-neutrale samenleving te komen. Vrouwen zijn daar sterker van overtuigd dan mannen. De andere oplossingen die doeltreffend geacht worden, zijn het bevorderen van groene elektriciteit en de overstap naar andere vervoermiddelen.
Nood aan educatie
"Negen op de tien Belgen hebben al van koolstofemissies gehoord en de meerderheid kent het concept 'koolstofneutraliteit'. Het verheugt ons om te kunnen vaststellen dat er sprake is van een duidelijke bewustwording rond dit thema", onderstreept Charlotte Giroud, woordvoerder van de Groep Spadel. "Toch merken we dat België achterop hinkt in vergelijking met Nederland. Er is dus zeker nog nood aan educatie."
Eén Belg op drie heeft namelijk nog nooit van CO₂-neutraliteit gehoord. In Nederland is dat slechts één op tien. Ook de koolstofneutraliteit van een onderneming is een nog weinig bekend concept bij de burgers: slechts 54% van de Belgen heeft er al van gehoord, tegenover 68% van de Nederlanders. De definities die de respondenten gaven, waren zeer uiteenlopend, wat aangeeft dat weinig mensen echt weten wat koolstofneutraliteit precies inhoudt.
Belg kijkt naar bedrijven om het voorbeeld te geven
Een element dat duidelijk naar voren komt uit de enquête is dat de Belgische burger vindt dat het de verantwoordelijkheid is van de bedrijven om met oplossingen voor het klimaatprobleem te komen. Zes op tien Belgen (58%) zien het terugdringen van de CO2-emissies als een gedeelde verantwoordelijkheid die in gelijke mate aan burgers, bedrijven en politici toekomt. 23% is echter van mening dat het in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van de bedrijven is.
En de jongeren? Die zijn sceptisch …
Jongeren in de leeftijdsgroep van 18 tot 24 jaar zijn het best geïnformeerd over het thema, maar zij kijken wel het meest sceptisch en kritisch naar de toekomst. 23% van de 18 tot 24 jarigen denkt dat de CO₂-neutraliteit van bedrijven een 'utopie' is (tegenover slechts 16% in de andere leeftijdsgroepen). Beduidend meer respondenten in deze groep (29%) associëren dit met een opportunistisch discours en noemen de realisatie van koolstofneutraliteit door een onderneming 'onverhoopt'. Hun gedrag weerspiegelt overigens niet noodzakelijk hun overtuigingen. Jongeren geven aan dat ze, wanneer ze water kopen, bij hun keuze meer rekening houden met de prijs dan met de verpakking en de impact op het milieu.
"Het bewustzijn rond CO₂-neutraliteit is weliswaar aanwezig in onze samenleving, maar we moeten ervoor opletten dat we geen hele generatie verliezen", vindt Charlotte Giroud, woordvoerder van de Groep Spadel. "De resultaten van de enquête tonen dat de burger wacht op een oprecht en snel engagement van de bedrijven. Wij nemen dit ter harte en beschouwen het als een uitnodiging om het publiek goed te informeren over wat koolstofneutraliteit precies is, wat we als onderneming al hebben gerealiseerd en wat we nog moeten doen", besluit ze.
|