Eind augustus kondigde de familiale holding Claes Retail Group (CRG) aan het Belgische modemerk CKS over te nemen van het failliete FNG. CRG, bekend van kledingketens JBC en Mayerline, maakt nu meer details bekend over de overname.
Een nieuwe modegroep en een nieuwe sociale realiteit vormen voor CKS de uitgelezen kans om het DNA van het merk te verscherpen, nog bewuster te ontwerpen en strenger toe te kijken op de kwaliteit van de collecties. CKS krijgt zo, onder de vleugels van CRG, ademruimte voor een nieuwe, beloftevolle start. Met een gepassioneerd team, een duidelijk omlijnde Belgische identiteit en een doorgedreven synergie met de holding.
Een ambitieus team met ambitieuze goals
De kracht van deze nieuwe start zit in het sterke CKS-team met expertise - uit de marketing, e-com, buying, styling, de winkels en wholesale – alsook in de gedreven toekomstige CRG-werkkrachten.
Het vernieuwde CKS heeft grote aspiraties en streeft ernaar om in het voorjaar van 2021 13 eigen winkels en 14 INNO shop-in-shops uit te baten. Daarmee wordt het aantal winkelpunten sinds de overname bijna verdubbeld ten opzichte van 2020.
Ook online wordt gekeken naar een grote groei, dankzij de positieve resultaten van de webshop, ook tijdens de vorige lockdown. In de eerste helft van 2020 werd de online omzet verdubbeld t.o.v. 2019. Dana Molenberghs, e-commerce manager van CKS : “Onze ambitie om online te blijven groeien onder CRG is groot. We blijven werken en bijsturen aan een optimale klantervaring, en zien vooral groot potentieel, omdat we de krachten kunnen bundelen met CRG.”
Er wordt ook gekeken naar internationalisering. De eerste stappen zullen daarvoor deze maand al gezet worden voor de collectie van winter ’21 en zal zich in eerste instantie focussen op wholesale.
De identiteit van CKS blijft behouden
Belangrijk bij de doorstart en om ruimte te creëren voor groei, is ervoor zorgen dat de basics van het merk helemaal goed zitten. De merkidentiteit blijft behouden, maar wordt aangescherpt en zal beter uitgespeeld worden. Pijlers daarbij worden doelbewust ontwerpen, authenticiteit en fresh fashion. Doelbewust, omdat marktonderzoek een duidelijker beeld zal scheppen over het doelpubliek. CKS zal tijdloos eigentijds maken, met kwalitatieve, iconische stukken. Authentiek, met een recht-voor-de-raap ‘what you see is what you get’-attitude. Nuchter, maar speels, ook in de manier van communiceren. Fresh fashion, omdat CKS wil staan voor moderne, sterke vrouwen. Het merk straalt zelfvertrouwen en instant happiness uit, en is seizoen na seizoen bang-on-trend.
“Ik ben blij dat CKS Belgisch blijft en dat CRG het belangrijk vindt onze unieke merkidentiteit te behouden. Wij zijn altijd blijven geloven in CKS en doen dat vandaag nog steeds. Deze overname geeft ons de kans het merk verder onder de loep te nemen. We hebben in dit nieuwe normaal allemaal een ‘rethink-fase’ doorgemaakt. We willen daarom bijvoorbeeld ook nadenken over hoe we duurzamer kunnen omgaan met mode.” - Marketing & Brand manager van CKS Christina Hadinoto
Synergie met de CRG-holding
Er komt een doorgedreven integratie binnen de groep, waarbij gebruik gemaakt wordt van elkaars krachten en talenten. Expertise wordt gedeeld en partnerships worden aangegaan binnen de holding. Er komt een synergie in alle ondersteunende diensten - logistiek, IT, finance, technische dienst, HR - en in sourcing , media aankopen, enz.
Er zal ook ingezet worden op een doorgedreven omnichannel-integratie met JBC/CRG, zowel via de webshops als in de CKS- en JBC-winkels. Wat de formule precies zal zijn, wordt nog bepaald.
CKS zal bovendien net als JBC en Mayerline onder CRG aansluiten bij de Fair Wear Foundation. Dat is de non-profit organisatie die zich inzet voor betere werkomstandigheden in textielfabrieken in 11 productielanden, waar JBC al 5 jaar lid van is.
Nieuw bij CKS: CKS Teens
Vanaf het winterseizoen van 2021 zal CKS haar Kids-collectie enkel nog online via de CKS-webshop verkopen. De stukken zullen wel nog fysiek aangeboden worden in de winkels van JBC. In het teken van de overname liggen nu ook al een CKS Kids-collecties van oudere seizoenen bij JBC. CKS zal zich voor haar concept stores focussen op CKS Women en CKS Teens. Dat laatste is een nieuwigheid voor het merk, en zal daarmee een opportuniteit in de markt kunnen aanspreken: tienermeisjes.
CKS : Het 100% Belgische label creëert on-trend items voor vrouwen en kinderen, om te combineren tot one-of-a-kind looks. Kwaliteitsvolle, easy-to-wear items met krachtige prints, kleuren en verrassende eye-catchers. De collecties bestaan uit heruitgevonden wardrobe essentials die teruggrijpen naar de essentie van het merk. CKS-mode straalt zelfvertrouwen en instant happiness uit. CKS is – samen met modemerken JBC en Mayerline – onderdeel van de Claes Retail Group.
cks-fashion.com




|