Cneter parcs speelt met nieuwe campagne in op grote verscheidenheid
Campagne ‘Ieder z’n Center Parcs’ speelt in op ultieme vrijheidsgevoel. Center Parcs wil met haar nieuwe campagne ‘Ieder z’n Center Parcs’ nog beter recht doen aan de uiteenlopende wensen van gasten en potentiële gasten. Want meer tijd doorbrengen met elkaar betekent niet voor iedereen hetzelfde. De één gaat voor een lange strandvakantie, de ander kiest voor een lang weekend avontuur of voor een midweek ontspannen midden in de natuur. Bovendien kunnen de vakantiewensen óók in hetzelfde gezelschap sterk verschillen. Center Parcs speelt in op het gevoel van vrijheid waarnaar steeds meer mensen op zoek zijn: door volop keuze te bieden uit een rijk aanbod waaruit iedereen zijn ideale vakantie kan kiezen. De campagne is te zien op tv en online in België en Nederland.
Center Parcs houdt vast aan de succesvolle pay-off ‘Echt even samen’. Door deze pay-off aan de nieuwe
campagne ‘Ieder z’n Center Parcs’ te verbinden, wil zij nadrukkelijker inspelen op de grote diversiteit van haar bezoekers en hun uiteenlopende behoeften. Er is geen enkele andere aanbieder met zo’n divers aanbod als Center Parcs. Hierdoor kan zij bezoekers het hele jaar door -ongeacht het seizoen, persoonlijke voorkeuren of bestemming -inspireren en verrassen met een gepersonaliseerd aanbod.
“Twee jaar geleden lanceerden we vanuit onze purpose ‘Strengthen family ties’, de campagne: ‘Zeg ja tegen wat er toe doet’. We zien hoe belangrijk het is om samen tijd door te brengen en zo de banden met familie en vrienden te versterken, juist nu we drukker zijn dan ooit. Met deze campagne wilden we mensen aanmoedigen om vaker ‘ja’ te zeggen tegen wat er in het leven écht toe doet. Deze purposegedreven campagne was erg succesvol. Belangrijke brand kpi’s, zoals overweging en voorkeur zijn gegroeid en het aantal mensen dat voor Center Parcs koos steeg.
Om zowel bestaande als nieuwe bezoekers aan ons te binden, gaan we met de nieuwe campagne een stapje verder en laten we zien wat Center Parcs daadwerkelijk met je doet. We spelen in op de stijgende behoefte van vrijheid en richten ons op de diversiteit aan mogelijkheden. Center Parcs biedt voor iedereen een passende vakantie, wat je wensen ook zijn. Je kunt zelf je vakantie kiezen en invullen zoals jij dat wilt.”, vertelt Andres Neira de Back, Marketing Director van Center Parcs Europe.
Een aanbod waartegen iedereen ‘Ja’ kan zeggen
In de afgelopen tijd heeft Center Parcs verschillende vakantieparken, zowel in België als in het buitenland, volledig vernieuwd om zo de nieuwe standaard te blijven zetten in familievakanties. De komende jaren worden ook andere parken grondig vernieuwd met een investering van ruim 600 miljoen euro. Zo is Center Parcs Les Ardennes volledig vernieuwd en zal in mei 2020 ook Center Parcs Park De Haan worden geopend. In Nederland ondergaan Center Parcs De Eemhof en De Kempervennen een grootschalige vernieuwing komend jaar.
“We investeren fors in zowel bestaande als in nieuwe parken, hiermee differentiëren we parken steeds meer van elkaar. Ook het activiteitenaanbod op parken wordt steeds breder. Dit sluit aan bij de behoefte die we terugzien bij onze gasten; de hang naar vrijheid en flexibiliteit. Center Parcs heeft namelijk alle ingrediënten in huis om in te spelen op de variërende wensen van verschillende vakantievierders: met mooi gelegen parken -aan de kust, een prachtig meer of in een bosrijke omgeving -volop keuze uit verschillende accommodaties en allerlei activiteiten voor zowel kinderen als volwassenen” zegt Neira de Back. “We zien dat de behoeften van onze gasten verschillen. Toch gaat het uiteindelijk om echt even samen zijn. Die vrijheid bieden we met ons ruime en gevarieerde portfolio.”
Deze boodschap draagt Center Parcs in de komende tijd uit in een nieuwe serie tv-commercials en online video’s en in totaal zes thema’s behandelen. De eerste drie tv-commercials behandelen de volgende thema’s: de duur van het verblijf (weekend, midweek of langere vakantie), het type vakantie (avontuur, ontspanning of samen op ontdekkingstocht) en het type omgeving (bos, strand of meer).
Al ruim 50 jaar is Center Parcs expert op het gebied van vakanties in de natuur, gedurende het hele jaar. Als grondlegger van de vakantie dichtbij huis heeft Center Parcs een nieuwe standaard gezet in de recreatiesector, maar wil haar gasten ook in de toekomst blijven verrassen. Dat doet zij door te blijven innoveren en ook in de komende jaren een nieuwe standaard te zetten: in beleving, verblijf en echt even samenzijn. Center Parcs kenmerkt en onderscheidt zich door de talloze activiteiten voor ieder familielid, want het is pas echt vakantie als iedereen het naar zijn zin heeft, dan ben je echt even samen.
Center Parcs Europe is onderdeel van Pierre et Vacances Center Parcs Group. Center Parcs bezit 27 Europese parken in België, Nederland, Duitsland en Frankrijk. In 2018-2019 werden 5 miljoen gasten ontvangen en realiseerde het bedrijf een omzet van 743 miljoen euro.
7 eilanden, 365 kerken en 320 monumenten op 1,5 km²
Malta is het tiende kleinste land van de wereld, klein maar mooi en bijgevolg ook een toeristische topper. Malta is een heel bijzonder land, apart en verrassend zoals blijkt uit volgende cijfers:
7 eilanden: Malta bestaat niet uit één eiland maar het is een archipel met zeven eilandjes waarvan er drie zijn bewoond; Malta, Gozo en Comino.
365 kerken: in Malta kan je elke dag van het jaar een andere kerk bezoeken.
80ha, zo groot is Valletta, en daarmee is het één van de kleinste hoofdsteden ter wereld.
5.000 jaar oud: in Malta vind je verschillende megalithische tempels die door de UNESCO als werelderfgoed zijn erkend. Het tempelcomplex Ħaġar Qim is 5.000 jaar oud en daarmee de oudste recht opstaande structuur ter wereld, ouder dan Stone Henge of de Egyptische piramides.
320 monumenten binnen een straal van 1,5 km²: daarmee heeft hoofdstad Valletta één van de hoogste concentraties aan historische bezienswaardigheden ter wereld.
30 letters in het alfabet: Het is gemakkelijk reizen op Malta, één van de twee officiële talen is het Engels. De andere officiële taal van het land is net iets minder gemakkelijk want het Maltees is een Semitische taal, ontstaan uit het Arabisch met Engelse, Italiaanse en Franse invloeden. Meer dan 200 films en documentaires zijn er gedraaid in Malta wegens de prachtige gebouwen en indrukwekkende landschap. De bekendste zijn The Gladiator, Troy, Game of Thrones en Mega Mindy. Je kan tijdens een georganiseerde tour alle locaties ontdekken.
Gemiddeld 23°C overdag: daarmee is het klimaat in Malta zowat het warmste van alle landen in Europa en Valletta is verkozen tot de zonnigste hoofdstad van Europa.
70.000 Belgen gingen in 2019 op reis naar Malta. Dat komt neer op bijna een verdubbeling sinds 2016.
Voor meer informatie over de Maltese archipel, ga naar www.malta.be - www.visitmalta.be
De belangstelling van de vakantiegasten voor het toeristisch aanbod in de vakantieregio Oostkantons bereikte tijdens deze kerst- en nieuwjaarvakantie hoge toppen. Uit een online enquête van het Toeristisch Agentschap Oost-België bij de ongeveer 150 aangesloten toeristische dienstverleners bleek dat gezinsvriendelijke aanbiedingen een heel belangrijke rol speelden in de vakantiebeslissing.
Volgens de statistische analyse lag de gemiddelde bezettingsgraad van hotels en gastenkamers (bed & breakfast) tussen 60 en 70%, ongeveer evenveel als in het voorgaande jaar. 83% van de aanbieders sprak van een identiek resultaat, 11% registreerde een hogere bezettingsgraad dan in het voorgaande jaar. "We zijn zeer tevreden met de feestdagen, onze kamers en vakantiewoningen waren tijdens de kerstvakantie volledig uitverkocht", zei Richard Vervaet van vakantiepark Val d'Arimont bij Malmedy.
Feesten en uitstapjes
"Tijdens de kerstvakantie zijn de gasten op zoek naar lekker eten, afwisseling en de mogelijkheid om een paar uur samen in familiekring door te brengen. Het familieaspect staat duidelijk op de voorgrond", vertelde de hoteluitbater. Een belangrijke gebeurtenis dit jaar was de 75ste verjaardag van het Ardennenoffensief, waarvan ook ongeveer een derde van de accommodaties en excursiebestemmingen in de Oostkantons konden profiteren. "We hadden verschillende Engelse en Amerikaanse gasten die hier 2 of 3 dagen verbleven," zei Vervaet. De verblijfsduur voor een verlengd weekend ligt ook ongeveer in de lijn van het Oost-Belgische gemiddelde in dit segment.
De bezettingsgraad van vakantiewoningen lag tijdens de kerstvakantie rond 75%. Vooral gasten uit Vlaanderen en Nederland kozen voor een verblijf in de vele goed ingerichte appartementen en huizen. "We hadden een grote groep gasten uit Vlaanderen die hier kwamen feesten. Met Kerstmis stond er voor de gasten een tripje in de Hoge Venen op het programma", aldus Hugo Soeter van vakantiehuis De Eifelhoeve in Herresbach. Gebruikers van vakantiewoningen waarderen zeker de rust, de afzondering en de ontspanningsmogelijkheden van de Oostkantons. Dit omvat ook wellnessaanbiedingen, die in veel faciliteiten deel uitmaken van het aanbod. Omwille van het weer zijn jeugdherbergen en campings aan het einde van het jaar minder in trek.
Populaire rondleidingen van de nachtwacht
Veel vakantiegasten maakten gebruik van de relatief milde temperaturen om de excursiebestemmingen en toeristische informatiepunten in de Oostkantons te bezoeken. De toeristische dienst in Eupen registreerde tussen 21 december en 4 januari 645 bezoekers, ongeveer hetzelfde aantal als vorig jaar. "De mensen vroegen naar informatie over daguitstappen en sightseeing. Ze zijn geïnteresseerd in wandeltochten, maar ook in tochten die met de auto gemaakt kunnen worden", legt Erika Steinbeck van de toeristische dienst in Eupen uit. "Een bijzonder hoogtepunt voor groepen dit jaar waren de rondleidingen van de nachtwacht met stadsgids mevrouw Wünsche die, vermomd als nachtwachter, door enkele donkere steegjes van de stad leidde, waar de nachtwachters vroeger naartoe gingen", vervolgde ze.
Ook geschenkmanden met producten "Made in Ostbelgien" waren populair, net als het toeristisch aanbod op de kerstmarkten, zoals in Malmedy, waar een ijsbaan de bezoekers uitnodigde om te gaan schaatsen. Het Huis van Toerisme Hoge Venen - Oost-België in Malmedy registreerde meer dan 4.000 bezoekers in de maand december. Met ongeveer 500 personen per dag was de belangstelling van de bezoekers bijzonder groot op de dagen voor Nieuwjaar. "Veel mensen vroegen naar activiteiten voor kinderen. Gelukkig konden we de gasten niet alleen helpen met tips en informatie, maar ook met het juiste huurmateriaal, zoals babydragers of wandelschoenen", aldus medewerkster Caroline Massotte
De natuur als reclamefactor
Tot de toeristische hoogtepunten behoorden ook de wandelingen naar de kerststallen in Malmedy en Robertville. De bestemmingen in de Frans- en Duitstalige gemeenschap hebben dit jaar een toename van het aantal bezoekers gekend. Het waren vaak groepen uit Engeland en de VS die de gedenkplaatsen van het Ardennenoffensief met bussen bezochten. Vooral het Museum Baugnez 44, dat op 1.000 m² een realistische museografie over dit onderwerp biedt, was erg populair. Volgens de exploitant kon het museum het aantal bezoekers van begin december tot de jaarwisseling ongeveer verdubbelen.
De toeristische balans verduidelijkt dat de vakantieregio Oostkantons in binnen- en buitenland bekend staat als een natuurgerichte vakantiebestemming met uitstekende vrijetijds- en recreatiemogelijkheden voor het hele gezin. De relatief goede weersomstandigheden maakten ook buitenactiviteiten zoals wandelen mogelijk tijdens de vakantie. De hoge kwaliteit van de gastronomie en de faciliteiten zijn net zo belangrijk voor bezoekers van de Oostkantons. Steeds meer gasten uit de buurlanden waarderen dit goede toeristische totaalpakket en ontdekken de natuur van de Oostkantons. Veel aanbieders van excursiebestemmingen en binnenactiviteiten profiteerden ook van de bezoekersaantallen.
Allround wintersport in Dobbiaco, Zuid-Tirol. Op zaterdag 4 januari begint in Zuid-Tirol het Dolomiti Balloonfestival. Tientallen veelkleurige luchtballonnen vertrekken dan vanop het dorpsplein in het wintersportoord Dobbiaco/ Toblach.
De Dolomieten 360°
Het festival duurt tot 12 januari. Het is fantastisch om de ballonnen te zien opstijgen in het winterse berglandschap. Misschien krijg jij dan ook zin in zo’n onvergetelijk avontuur. Die droom kan werkelijkheid worden want iedereen kan in Dobbiaco een vlucht boeken, voor een vaart van een uur en zelfs voor een heuse luchtballonreis over de Dolomieten. Vergeet je warme jas niet en je wollen muts. Na enkele uren vliegen en vooral genieten bereik je de regio van Venetië. Onvoorstelbaar ! Je wordt met de auto teruggebracht naar je wintersportplaats Dobbiaco.
De Tre Cime di Lavaredo/ Drei zinnen is één van de mooiste skigebieden van de Italiaanse Alpen. Hét icoon van deze regio is Three Peaks, drie bekende rotspunten die uitsteken boven de andere Dolomietenreuzen. In het skigebied waan je je in een sprookje, zo mooi is het landschap ! Er zijn tientallen pistes met hoogteverschillen tot duizend meter. Beginners en geoefende skiërs kunnen zich uitleven op de verschillende pistes. Er zijn schitterende afdalingen tussen de bomen en uitzichten op de Dolomieten. Het Drei Zinnen Dolomites ski resort is ook aangesloten op de andere skicentra in Zuid-Tirol. Met de Skipas Dolomiti Superski liggen maar liefst 1200 km pistes voor je open.
Allround ski Drei Zinnen Dolomites voor de ganse familie
Het duurt maar tien minuten met de Ski Pustertal Express van Dobbiaco naar het Drei Zinnen Dolomites skigebied. De grote troef van Drei Zinnen Dolomites is het indrukwekkende berglandschap, door de UNESCO erkend als werelderfgoed. De steekkaart van Drei Zinnen Dolomites is super aantrekkelijk: 300 dagen zon per jaar - 115 km piste, 31 liften inclusief de Giro delle Cime, een 34 km lange skitocht + een nieuwe, verwarmde 8 zitjes skilift op Monte Elmo.- Voor de durvers, de Holzriese, de steilste piste van Italië. - Tien bergrestaurants met regionale keuken en Italiaanse gerechten. Proef de home made pasta’s in Jora Mountain Dining en geniet van het panorama op de Dolomieten. - 200 km goed onderhouden langlaufpistes en prachtige bergparcours voor skitouring. - Adembenemende rodelbanen zoals op Monte Elmo, 5 km lang. - Winterpret voor de kids met een acht meter hoge sneeuwman bij bergstation Croda Rossa, voederen van rendieren, schaatsplezier op een overdekte piste, familie ski paradijs Monte Baranci met kindvriendelijke leer- en oefenpistes, skischolen voor alpine ski, snowboard en langlauf ski. - Dobbiaco en omgeving en ook San Canido zijn rustig, gezellig en hebben een Italiaanse flair - Goede prijs-kwaliteit verhouding. Illustraties Dolomiti Luchtballoonfestival
Costa cruises opent reservaties voor 2021/2022 met veel innovatie
Costa cruisevakanties voor de periode april 2021 tot april 2022 kunnen vanaf nu geboekt worden, bij de reisagent of online. Er zijn veel nieuwigheden.
De Italiaanse rederij heeft naast haar klassiek aanbod een flink aantal innoverende cruises uitgewerkt. De bedoeling is om zowel nieuwe als ervaren cruisereizigers aan te trekken. Vooral in de Middellandse Zee komen er nieuwe routes. Variërend in duur, en met een rijk pallet aan bestemmingen, beantwoorden deze nieuwe cruisevakanties aan de groeiende vraag.
Wat is nieuw?
Winter 2021/22: vijf XXL Middellandse Zee cruises met Costa Luminosa uit Savona:
• 31 of 22 dagen, van west naar oost, van Spanje tot Turkije, met twee 48-uren calls in Haifa (Israël) en Istanbul. • 14 dagen in de kerstperiode, met focus op Frankrijk, Spanje, Malta en Griekenland. • 35 dagen, via Gibraltar naar verschillende havens en eilanden waar het schip extra lang blijft liggen: Casablanca, Canarische Eilanden, Kaapverdische Eilanden, Madeira, de Azoren en Lissabon. • 44 dagen van Savona naar de Caraïben, gevolgd door een driedaagse stop in New York. Nadien keert het schip terug naar Europa via Boston.
De terugkeer van Costa Cruises naar Marokko:
• Costa Magica zal in de lente van 2021 opnieuw Casablanca en Tanger aanlopen. - • Costa Favolosa bezoekt Casablanca tijdens de herfstcruises van 2021.
Het programma van het nieuwste schip, Costa Smeralda (dat door LNG als brandstof heeft), bestaat uit twee elementen: • Van april 2021 tot oktober 2021: Westelijke Middellandse Zee, met Savona, Marseille, Barcelona, Palma de Mallorca, Palermo en Civitavecchia. • Tijdens de winter 2021/22 wordt Dubai de thuishaven, voor 1-week cruises naar de Emiraten en Oman.
Costa Pacifica heeft Genua als thuishaven. Het schip maakt cruises van 7 nachten, met nadruk op Spanje, inclusief Ibiza tijdens de zomermaanden.
Wie op zoek is naar korte cruises om voor de eerste keer met het product kennis te maken, kan mee met Costa Fortuna in de lente en de herfst. Eveneens bevestigd zijn de 1-week Oostelijke Middellandse Zee cruises uit Venetië.
Costa Diadema:
• Lente 2021: 1-week cruises in de Westelijke Middellandse Zee •In herfst en winter 2021: 2-weken cruises met daarin telkens 48 uur in Haifa en Istanbul. • Zomer 2021: het schip zal de Costa-vloot in Noord-Europa versterken. Maar liefst vier schepen zullen cruises mogelijk maken naar de fjorden, IJsland, de Britse Eilanden, de Noordkaap en de Oostzee.
Costa Deliziosa maakt in 2022 een wereldcruise, en bereikt via het Panamakanaal landen als Ecuador, Peru, Chili, het Paaseiland, Polynesië, Nieuw-Zeeland, Papoea-Nieuw-Guinea, Japan, Zuid-Korea, China, Vietnam en Indië. Via het Suezkanaal komt het schip terug thuis in de Middellandse Zee.
Winter 2021/22
• Verschillende cruises naar de Caraïben en Zuid-Amerika. • Wie op zoek is naar een kerst- of nieuwjaarscruise kan naar de Emiraten met Costa Smeralda of naar de Caraïben met Costa Fortuna.
Tot slot krijgt Costa Smeralda er in 2021 een zusterschip bij: Costa Toscana. Gedurende de volgende weken wordt ook de verkoop van de cruises met dit schip opengesteld.
Voor meer informatie, bezoek de website van Costa Cruises: www.costacroisieres.be
In de Rocco Forte-hotels, waar het prestigieuze Hotel Amigo deel van uitmaakt, staan familiewaarden centraal. De hotels maken er een erezaak van om de allerkleinsten een aangenaam en onvergetelijk verblijf te bezorgen, met een waaier aan activiteiten en diensten voor alle leeftijden. Speciaal voor kinderen en hun volwassen begeleiders is het familieprogramma 'Families R Forte' ontwikkeld.
Ieder Rocco Forte-hotel heeft een eigen dierenfiguurtje waar kinderen gek op zijn als mascotte. In Hotel Amigo is dat René, de ondeugende babyeekhoorn. Hij heet de kinderen welkom bij hun aankomst in het hotel. De Belgische hoofdstad staat bekend als bakermat van de strip. René is dan ook geïnspireerd op een beroemde Belgische stripfiguur, en zijn naam verwijst naar de Belgische surrealistische schilder René Magritte.
Met de programma's RBabies, RKids en RTeens zorgt Hotel Amigo ervoor dat een verblijf voor kinderen puur genieten is.
RBABIES – 0 tot 3 jaar
Het programma RBabies is speciaal ontwikkeld voor baby's en kinderen tot drie jaar, en biedt alles om de kleinsten een prettig verblijf te bezorgen.
DIENSTEN: Kinderopvang 24/24 (op aanvraag): € 10-15 per uur, afhankelijk van het tijdstip (dag/nacht). Kosten verplaatsing/taxi voor rekening van de klant.
MAALTIJDENENSNACKS: Alle babyvoeding is gratis beschikbaar. Op aanvraag: babybordje, kinderstoel, slabbetje, flessenwarmer, sterilisator. 'Teddy Turndown Service': melk of vruchtensap en kleine gebakjes of fruit worden 's avonds bezorgd op de kamer.
IN DE KAMER: Kinderbedje, beddengoed, speelgoedbeertje. Op aanvraag: nachtlampje, speeltapijt.
IN DE BADKAMER: Babyverzorgingsproducten, badjas met kap, rubberen badeendjes. Op aanvraag: antislipmatje voor in het bad, babybadje, commode met luierkussen, verzachtende luiercrème, thermometer.
RKIDS – 4-12 jaar
RKids, het programma voor kinderen tussen vier en twaalf jaar, is zo leuk dat ze er de tablet en smartphone bij vergeten. 's Ochtends is er in het restaurant BoCConi speciaal voor kinderen een kleurig ontbijtbuffet met als thema de beroemde stripfiguur Kuifje.
DIENSTEN: Kinderopvang 24/24 (op aanvraag): € 10-15 per uur, afhankelijk van het tijdstip (dag/nacht). Kosten verplaatsing/taxi voor rekening van de klant.
ACTIVITEITEN IN DE STAD: Tips voor activiteiten in de stad samengesteld door het conciërge team. Op aanvraag kunnen activiteiten worden geboekt. Het conciërge team werkt ook activiteitenprogramma's op maat uit.
MAALTIJDENENSNACKS: 50% korting op alle maaltijden. Kindermenu's verkrijgbaar in het restaurant en als roomservice. Aparte ontbijthoek voor kinderen rond het thema 'Kuifje'. 'Teddy Turndown Service': melk of vruchtensap en kleine gebakjes of fruit worden 's avonds bezorgd op de kamer. Gratis snack bij aankomst.
IN DE KAMER: Beddengoed, linnenzak voor de kinderen, kleerhangers, speelgoedbeertje, welkomstboodschap. Op aanvraag: boeken, tijdschriften, films, games en spelconsoles, wifi, extra bed, kamers naast elkaar met tussendeur, speeltapijt.
IN DE BADKAMER: Verzorgingsproducten voor kinderen, pantoffels en badjas, rubberen badeendjes.
RTEENS – 13 tot 16 jaar
Met het programma RTeens, gericht op jongeren tussen dertien en zestien jaar, hebben ze iedere dag wel wat te twitteren! Wedden dat ze weg zullen zijn van de iPad-app voor de roomservice?
ACTIVITEITEN IN DE STAD: Tips voor activiteiten in de stad samengesteld door het conciërge team. Op aanvraag kunnen activiteiten worden geboekt. Het conciërge team werkt ook activiteitenprogramma's op maat uit.
MAALTIJDENENSNACKS: Kindermenu's verkrijgbaar in het restaurant of als roomservice. Welkomstgeschenken, zoals een alcoholvrije cocktail van het huis. Op aanvraag: iPad-app voor roomservicebestellingen
IN DE KAMER: Welkomstboodschap. Op aanvraag: boeken, tijdschriften, films, games en spelconsoles, wifi, extra bed
Ontdek Brussel met het hele gezin, dankzij de Family Packages van Hotel Amigo.
Family 2-room package : tot 50% korting op kamers met tussendeur of aangrenzende kamers voor twee kinderen (tot 16 jaar), ontbijt voor het hele gezin, babymaaltijden RBabies; 50% korting op maaltijden en drankjes voor RKids
Family Suite package : Ouders die een suite boeken, genieten de volgende voordelen: gratis een kamer met tussendeur of aangrenzende kamer voor twee kinderen (tot 16 jaar), check-in in de suite, strijkdienst voor één avondtenue op de avond van aankomst, toegang tot snelle wifi en films, ontbijt voor het hele gezin, babymaaltijden RBabies, 50% korting op maaltijden en drankjes voor RKids
RESERVATIES: Hotel Amigo: Rue de l’Amigo, 1000 Brussel T: +32 (0) 2 547 47 07 –
Rocco Forte Hotels is een groep van tien individuele hotels en resorts, opgericht door Sir Rocco Forte en zijn zus Olga Polizzi in 1996. De prachtige gebouwen op uitzonderlijke locaties maken van alle hotels, zowel de historische als de eigentijdse, een bezienswaardigheid. De hotels worden geleid door een familie met een horeca-ervaring die vier generaties teruggaat. Alle hotels bieden dezelfde uitzonderlijke service, zodat de gasten optimaal kunnen genieten van al het moois in de steden en de omliggende gebieden.
Rocco Forte Hotels omvat de volgende hotels: Hotel de Russie, Rome; Hotel Savoy, Firenze; Verdura Golf & Spa Resort, Sicilië; The Balmoral, Edinburgh; Brown's Hotel, Londen; The Charles Hotel, München; Villa Kennedy, Frankfurt; Hotel de Rome, Berlijn; Hotel Amigo, Brussel; Hotel Astoria, Sint-Petersburg. Volgende openingen: Djedda in 2016 en Shanghai in 2018.
Slovenen zijn van nature uit gepassioneerde koks. Honger brengt hen op fantastische ideeën en ze weten dat de weg naar het hart langs de maag loopt. Zij halen inspiratie uit een culinaire traditie en ze houden van lokale ingrediënten. Dat resulteert in heerlijke Sloveense gerechten, met een moderne touch en het resultaat van een pak eigen creativiteit.
Wie naar Slovenië reist, zal kennismaken met die fantastische keuken, in familierestaurants, dorpsherbergen waar zowel eten als drank van het eigen huis is, dat wil zeggen home made. Ontdek de smaken van Slovenië! Dat kan via Gostilna Slovenija, een groep van 40 restaurants die typische Sloveense gerechten aanbieden. De Sloveense specialiteiten worden doorgaans vergezeld van uitstekende Sloveense wijnen. Kortom, Slovenië is een topbestemming voor zij die houden van gastronomie en dus een land voor de lekkerbekken.
De smaken van Centraal Slovenië en de Gorenjska Regio
Een gastronomische reis door Slovenië kan best starten in Ljubljana. De hoofdstad werd in 2015 door het gourmetmagazine Fine Dining Lovers gerangschikt bij de top acht van wereldwijde culinaire bestemmingen. In Ljubljana kan je de restaurants met het label Okusi Ljubljana opzoeken. Daar vind je de typische gerechten zoals de heerlijke Vodnik salade. Van maart tot oktober is er telkens op vrijdag Open Keuken (Odprta kuhna), een markt in openlucht waar topchefs aan het kookfornuis staan. Een belangrijk gerecht van Centraal Slovenië is Trnič, ook wel ‘liefdes kaas’ genoemd omdat de herders die aan hun lief schonken. In de stad Bled moet je alleszins kremšnita proeven, een crème cake, en op het eiland in het meer van Bled kan je zien hoe het dessert potica, een gerolde cake, op 80 manieren wordt gevuld. Ook de stad Radovljca, op slechts 30 minuten van Ljubljana, is bekend om zijn regionale keuken die je kan proeven in talloze restaurants en tijdens het Flavours of Radol’ca Festival in de herfst.
De wijngebieden van Slovenië
Er zijn negen wijnregio’s en er wordt wijn van topkwaliteit geproduceerd, soorten van eigen bodem zoals zelen, vitovska, rebula, pinela en teran. De oudste wijnrank van de wereld, 400 jaar, groeit in Slovenië en je maakt er kennis mee langs de Ljubljana Wijnroute. Ook de wijnfestivals zijn een bezoek waard zoals het Old Vine Festival en de druivenoogst in Lendava, nog een evenement in het teken van de wijntraditie. In het ganse land, in alle wijnbieden, wordt in de herfst Saint Martin’s Day (Martinovo) gevierd. Het is de dag dat de most wijn wordt. Proeven van wijn kan perfect gecombineerd worden met proeven van prosciutto en daarvoor ga je naar de Kras regio voor het Festival van Teran en Prosciutto.
Land van bieren en vleesdelicatessen
De kranjska klobasa worsten zijn wereldberoemd en je kan ze best eten vergezeld van zuurkool of zure raap. Ook koud zijn ze lekker met een broodje en een glas bier. In Gorenjska is er tijdens de maand augustus het Kranjska klobasa Sausage Festival en in Laško, de stad met de langste biertraditie, wordt in juli het Beer & Flower Festival georganiseerd.
Een harmonie van zout en zoet
De geheimen van de bekende keukenchefs liggen in de kruiden. Een leven zonder zout kan men zich niet voorstellen en zeker niet in Slovenië waar zoveel zout wordt gewonnen. De zoutproductie is eeuwenoud en wil je er meer over weten dan ga je in april naar het Zoutpannen Feest in Piran. Deze stad is rijk geworden door de zoutwinning die vroeger handmatig gebeurde. De opvolgers van de zoutwinning traditie maken nu originele producten en souvenirs zoals chocolade met een vleugje zout. Nog meer zoetigheid kan je proeven in Radovljica tijdens het Chocolade Festival.
Fruit in overvloed
Slovenië is dankzij het goede klimaat een grote fruitproducent. In de Brda heuvels groeien meer dan 50 soorten kersen en daar wordt jaarlijks het Kersen Festival georganiseerd. Door het kersenlandschap lopen enkele ‘Cherry Blossom wandelroutes’. In de herfst worden in West-Slovenië massaal druiven en persimmons geoogst. In november kan je in Stunjan het Persimmon Festival bijwonen en genieten van talloze culinaire delicatessen. Wie van olijven houdt reist naar Izola waar je de olijfolie kan proeven en kopen en waar in de lente het Fish, Olive Tree & Wine Festival plaatsvindt.
puur en onversneden dankzij waterbehandelingsspecialist BWT
Het Anker in Mechelen is al sinds de 15de eeuw actief als brouwerij. Onder leiding van Charles Leclef verwierf de brouwerij internationale bekendheid, exporteert ze naar meer dan 30 landen en worden de bieren van Het Anker – GC Cuvée van de Keizer, Lucifer, Maneblusser, maar vooral Gouden Carolus – wereldwijd gelauwerd. Ook de Gouden Carolus Single Malt, de whisky die Charles Leclef sinds 2010 in De Molenberg stookt, lijkt een even succesvolle toekomst tegemoet te gaan. Dat succes is in de eerste plaats te danken aan de bedrijfsstrategie van Het Anker, al draagt waterbehandelingsspecialist BWT (Best Water Technology) er ontegensprekelijk ook een steentje toe bij. Tijdens het brouw-, stook- en bottelproces worden immers verschillende types toestellen van BWT ingeschakeld om zowel het bier als de whisky van Het Anker zo puur en zo smaakvol mogelijk te produceren.
Van brouwen tot stoken: Op de Mechelse site waar Het Anker momenteel gelegen is, stond in de 15de eeuw een ‘Krankenhuis’. Begijntjes brouwden er bier voor de zieken - meteen het startschot voor een heuse traditie in bierbrouwen. Momenteel staat Charles Leclef er als vijfde generatie brouwerij-eigenaar aan het roer. Sinds 1991 kiemde hij een langetermijnfilosofie uit om van Het Anker niet enkel een puur economische productie-eenheid te maken, maar een publiek-toegankelijk totaalverhaal te brengen met tal van extra activiteiten. Zo opende hij eind jaren ’90 een 3-sterrenhotel binnen de muren van de brouwerij, begon hij in 2010 rondleidingen op de site van Het Anker te organiseren en voorzag hij het domein van een brasserie.
Op zondag 3 mei 2015 wordt in België opnieuw de Toer de Geuze georganiseerd. Tijdens de 10e editie van dit 2 jaarlijks evenement zetten 9 lambiekbrouwerijen en geuzestekerijen hun deuren open voor het grote publiek. Die dag wordt ook de ‘Mega Blend 2015’ voorgesteld. Brouwerij BOON zal, naast de dag van de Toer de Geuze, ook open zijn op 1 en 2 mei.
Op vrijdag 1 mei valt dit samen met de Vaarhappening. Je kan die dag de boot nemen van Halle naar Lembeek voor 1 euro, de brouwerij bezoeken en 's avonds genieten van een volksfestival met muziek van o.a. muziekkapel De Carabiniers, muziekkapel Congo, Lembeik Bauve en De Kozzes.
Op zaterdag 2 mei zet de brouwerij ook haar deuren open voor het grote publiek. In de namiddag komt muziekkapel De Cavalerie langs voor een muzikaal optreden in volledige klederdracht.
Op zondag 3 mei kan je naar aanleiding van de Toer de Geuze in de brouwerij deelnemen aan een rondleiding en krijg je een gratis lambiekproevertje. De muziek wordt verzorgd door radio Victoria, de Fanfarettes en Madingma.
Voor de bezoekers met honger is er elke dag warme beenham, pensen met een broodje, boterhammen met plattekaas of kramiek en warme balletjes met krieken. Je kan er tevens alle bieren van Brouwerij Boon proeven, alsook de Oude Geuze Mega Blend 2015. In de brouwerijwinkel zijn ook alle bieren en bierglazen te koop. Er is een grote parking voorzien in de onmiddellijke nabijheid van de brouwerij. Wie met de trein reist, stapt af in het station van Lembeek. De brouwerij bevindt zich aan de uitgang van het station.
Voor meer informatie kan je terecht bij brouwerij Boon, Fonteinstraat 65, 1502 Lembeek, tel: 02/356.66.44, fax: 02/356.33.99, mail: toer.de.geuze@boon.be, www.boon.be
Michelin zet 2015 in het teken van high performance
EN INTRODUCEERT ZES NIEUWE “HYPERSPORTBANDEN” EN “CIRCUITBANDEN”
Michelin vernieuwt in 2015 haar aanbod motorbanden in het hypersportsegment en voor op het circuit. Met deze zes nieuwe producten, wordt vrijwel het gehele circuitbandengamma onder handen genomen. Dit nieuwe aanbod is gemaakt om te kunnen voldoen aan de eisen van iedere motorrijder: van de professionele wedstrijdrijder tot de liefhebber van “track-days”. Bij deze nieuwe banden zijn de meest geavanceerde technologieën voortgekomen uit de motorsport om maximale veiligheid, prestaties en rijplezier te kunnen bieden.
MICHELIN Power SuperMoto: Deze band, ontwikkeld in samenwerking met de beste motorrijders uit deze categorie, was de winnaar van het FIM SuperMoto Wereldkampioenschap 2014. Hij is beschikbaar in een nieuwe 16-inch uitvoering. Dankzij innovatieve rubber compounds konden de feedback van de voorband, de handling, de grip en de levensduur -allemaal tegelijkertijd -aanzienlijk worden verbeterd.
MICHELIN Power Slick Ultimate: Een band voor ervaren racers die de snelste rondetijden willen halen. Dit bandengamma is direct afgeleid van de allernieuwste technologieën die voor de competitie zijn ontwikkeld.
MICHELIN Power Cup Ultimate : Een voor de openbare weg goedgekeurde versie, met loopvlakprofiel, van de MICHELIN Power Slick Ultimate.
MICHELIN Power Slick Evo ; Deze band is ontwikkeld voor gebruik op een circuit. Het is de ideale band voor weekendracers. Hij is gemaakt met de nieuwe MICHELIN ACT technologie (Adaptive Casing Technology) en een nieuwe zeer veelzijdige rubber compound. De soms lastige bandenkeuzes, waar rekening moet worden gehouden met het weer of het soort circuit, zijn daardoor niet meer nodig.
MICHELIN Power Cup Evo : Een voor de openbare weg goedgekeurde versie, met loopvlakprofiel, van de MICHELIN Power Slick Evo.
MICHELIN Power SuperSport Evo: Een band die het op de weg net zo goed doet als op het circuit. Door de combinatie van twee nieuwe rubber compounds, gecombineerd met de nieuwe MICHELIN ACT technologie (Adaptive Casing Technology), biedt deze band uitstekende prestaties op zowel droog als nat wegdek terwijl hij lang meegaat.
De Michelin Groep bevestigt in 2015 opnieuw haar passie voor de motorsport en haar wens om alle motorrijders daarvan mee te laten profiteren. Maar voor Michelin gaat de competitie nog verder. Die heeft altijd in het DNA en in de filosofie van Michelin gezeten. De competitie is een ideaal laboratorium om nieuwe technologieën onder de meest extreme omstandigheden uit te testen. Vandaag worden de vruchten geplukt van deze synergie tussen de competitie en hypersport.
Met de officiële terugkeer in de MotoGP in 2016, bereidt Michelin zich voor op een nieuwe uitdaging in de koningsklasse voor motoren met een vermogen van meer dan 250 pk. De MotoGP, een dynamisch platform voor de ontwikkeling van de meest geavanceerde technologieën, maakt zich op voor de montage van 17-inch banden wat in de markt de standaardafmeting is voor sportmotoren en wegmotoren.
Michelin behaalde, voor alle disciplines samen, 112 wereldtitels en heeft in 2014 een uitzonderlijk goed seizoen gehad met twee prachtige overwinning in de Spaanse en de Italiaanse snelheidskampioenschappen (CEV en CIV). Daarmee beschikt Michelin over een ongeëvenaarde lijst met overwinningen in de motorsport. Motorsport brengt knowhow op een onbetwistbare wijze naar voren. Voor Michelin is de competitie altijd een laboratorium voor technologische uitmuntendheid geweest. De zes nieuwe Michelin banden vormen hiervan het bewijs.
De Michelingids Frankrijk 2015 bevestigt eens te meer dat de jeugd op onbetwistbare wijze de rijke gastronomische tradities van Frankrijk wil verder zetten en verder wil uitbouwen.
Frankrijk is vanaf nu 2 nieuwe 3-sterrenbrestaurants rijker, de begeerde trofee werd toegekend aan La Bouitte in Saint Martin de Belleville van de gebroeders René en Maxime Meilleur en aan het Parijse restaurant Le Pavillon Ledoyen van chef Yannick Alleno. Passie en gedrevenheid wordt in beide gevallen aangevuld met grote preciesheid, productkennis en onweerstaanbare presentaties die een absoluut smaakfestival inluiden. Voor de controleurs van Michelin is dit in beide gevallen een hymne aan de unieke Franse ‘haute cuisine’.
De Franse selectie 2015 werd eveneens aangevuld met 7 nieuwe 2-sterrenrestaurants, nl La Grand’Vigne in Martillac nabij Bordeaux, L’Auberge du Cheval Blanc in Lembach, Le Neuvième Art in Lyon, Casadelmar in Porto-Vecchio; Alain Ducasse at Plaza Athénée, Parijs, La Table de Lancaster, Parijs en L’Atelier d’Edmond in Val d’Isère. Maar liefst 37 restaurants verwierven hun eerste ster waarvan 7 in Ile de France en 30 in de provincie. Het jonge geweld dat de toekomst van de Franse gastronomie veilig stelt en een eerste ster behaalde steunt op Ludovic Turac, 26 jaar, van restaurant Une table du Sud in Marseille en Joël Philips, 27 jaar, van restaurant Esprit Terroir in Straatsburg.
Tussen de verliezers ook Wou Bru, restaurant Maison Bru in Eygalières, enkele tijd terug nog de fiere drager van twee Michelinsterren. Nadat hij eerder reeds een eerste ster moest inleveren, speelt hij nu ook zijn resterende ster kwijt. Beter vergaat het onze andere Belgische chef die in Frankrijk actief is, Piet Huysentruyt. Hij verdedigt met glans zijn ster en blijft in restaurant Likoké in Les Vans in het departement Ardèche zorgen voor een aangename sfeer en een heerlijke keuken.
De Michelingids Frankrijk 2015 bevat 8459 adressen waarvan 4082 hotels en 4377 restaurants. Hij omvat 609 sterrenrestaurants, hetzij 26 restaurants met 3 sterren waarvan 2 nieuwkomers, 80 restaurants met 2 sterren waarvan 7 nieuwe en 503 sterren met 1 ster waarvan 37 nieuwe. De gids maakt eveneens melding van 646 restaurants met een BIB gourmand waarvan 102 nieuwe vermeldingen.
De gids is vanaf vrijdag 6 februari te koop aan de prijs van €24.
Het sultanaat Oman is aardig op weg om een van de populairste reisbestemmingen in het Midden-Oosten te worden. De veelzijdigheid, de veiligheid, de goede toeristische infrastructuur en de hartelijkheid van de bevolking zijn niet vreemd aan dat succes. Daarenboven is Oman een winterzon bestemming waar je tijdens onze wintermaanden kunt genieten van heerlijke temperaturen aan zonovergoten stranden.
Aan de Golf van Oman, ten noorden en ten zuiden van de hoofdstad Muscat, liggen enkele fantastische vakantieresorts waar je maximaal kunt genieten van de zomerse winter van Oman. De namen van de bekende strandhotels klinken als muziek in de oren: Shangri-La’s Barr Al Jissah Resort & Spa, Al Bustan Palace, The Chedi Muscat, Sifawy Boutique Hotel, Millennium Resort Mussanah. Deze en andere onvergetelijke luxe verblijfplaatsen bieden een mix van hedendaagse top design met traditionele Omaanse invloeden. Het comfort, de service en de netheid in deze resorts zijn vergelijkbaar met de top Europese standaard. Kortom, Oman is dé bestemming voor een verwenvakantie in de winter, om zalig te genieten of actief te ontdekken.
Het is makkelijk om vanuit je verblijfplaats aan zee de hoofdstad van Oman te bezoeken. Gedurende eeuwen lag Oman op belangrijke handelsroutes tussen oost en west waardoor je, ook in Muscat, de invloeden ziet van economische en culturele uitwisseling met de landen rond de Middellandse Zee, Oost-Afrika, Pakistan, China. Tijdens een Muscat City Tour bezoek je onder meer de Sultan Qaboos Moskee, het archeologisch museum, de forten Jalali en Mirani en de Muttrah Souk, de kleurrijke markt waar je typische Omaanse souvenirtjes kunt kopen.
Voor een dagexcursie spreekt een bezoek aan de forten van Oman zeker tot de verbeelding. Eerst gaat het richting Nizwa Fort van waar je een prachtig uitzicht hebt op het stadje met zijn levendige vrijdagmarkt. Dan volgt Jabreen Castle uit de 17de eeuw en op de terugweg staat een bezoek aan het Bahla Fort op het programma.
Wil je het echte Oman ontdekken dan dring je nog dieper het land in. Dat is best mogelijk want overal vind je goede overnachtingsplaatsen. Een excursie naar het Jabal Akhdar gebergte, op circa 100 km van Muscat, is om nooit te vergeten. Hier reiken de bergtoppen tot drieduizend meter hoogte en de regio is bekend om zijn rijke cultuur, zijn vriendelijke bevolking en uiteraard het sublieme natuurschoon. Een verblijf in het Sahab Hotel, met fantastisch uitzicht over de bergen, is de kers op de taart van deze reis. Binnenkort wordt hier ook het Alila Jabal Akhdar Hotelgeopend, op een spectaculaire plaats, 2000m hoog, met binnen- en buitenzwembad, wellness- en fitnessfaciliteiten.
Oman is veel meer dan een kuststrook met daarachter een eentonige woestijnvlakte. Het landschap is afwisselend met hoge bergketens, groene oases met palmbomen en meertjes en verrassende woestijngebieden waar je kennis maakt met het leven van de bedoeïen. Die grote variatie opent mogelijkheden voor de actieve en avontuurlijke reizigers. Een wandelvakantie in Oman is dus perfect mogelijk en logeren in een tent, luxueus met airco, of in een bedoeïenentent is gewoon fantastisch. Stel je voor, een nacht in de woestijn, luisteren naar de stilte onder een sterrenhemel zoals je die nooit eerder hebt gezien!
Het programma van een reis in Oman is altijd gevarieerd. Na een dag in de woestijn ben je alweer aan zee, bijvoorbeeld in Ras Al Hadd waar de zeeschildpadden aan land komen. Nog een paar uur rijden en je bent terug in de buurt van Muscat waar je de laatste dagen van een zomerse winterreis kunt naganieten in een luxueus hotel, alvorens het vliegtuig te nemen richting thuis.
Het sultanaat Oman, met als hoofdstad Muscat, maakt deel uit van het Arabisch schiereiland. Het is een veilige reisbestemming die aangenaam verrast, met een onvoorstelbare en gevarieerde natuurpracht, een culturele rijkdom zonder weerga en daar bovenop een gastvrije bevolking en een degelijke toeristische infrastructuur. Oman in één woord: GEWELDIG ! www.visitoman.be
De 13e editie van de Campari kalender, werd voorgesteld in Milaan. De titel verklapt voor een stuk al waar de kalender dit jaar om draait: met Its the end of the world, baby baseerde Campari zich op de voorspelling van de Mayas dat de wereld op 21 december 2012 zou eindigen en helemaal zou veranderen.
Campari treedt tegen deze neerslachtige voorspelling op met een positieve aanpak: vol positivisme kijken naar de intrigerende theorieën en ze vervolgens visueel voorstellen in een serie krachtige, inspirerende fotos met Hollywoodactrice en topmodel Milla Jovovich.
Om het publiek mee te nemen op een adembenemende visuele reis, stelt Campari zijn nieuwste protagoniste voor in levendige shots die een mogelijk einde van de wereld uitbeelden. De kalender is opgebouwd uit opmerkelijke gebeurtenissen die gaan van dramatische Woestijnvorming en Orkanen tot Alien invasies en meteorieten. De scenarios zijn zowel gebaseerd op de moderne film als mythische en bijbelse taferelen.
Poserend in prachtige outfits, weet Jovovich het publiek alvast te bekoren; ze neemt een zelfzekere houding aan, straalt kracht uit en heeft daarbij controle over het onwetende. Met haar co-star Campari, brengt ze letterlijk een toost uit op het leven.
Dimitri Daniloff, één van de meest gerenommeerde internationale fotografen, bracht de 13e editie van de kalender in beeld. Een vanzelfsprekende keuze voor dit betoverend verhaal: de Parijse fotograaf brengt de scènes stuk voor stuk perfect in beeld, alsof fantasie werkelijkheid wordt. Toch was het een complex en lang proces, want de productie werd gefinaliseerd met special effects die de doorslaggevende factor waren om de scènes tot leven te brengen.
De Campari kalender, waar er wereldwijd maar 9.999 exemplaren van gedrukt worden, zal niet verkocht worden, maar zal internationaal verdeeld worden onder vrienden en fans van het merk. RVH.
Creativiteit en innovatie gaan in het project van Carlo Parenti hand in hand en vormen een ideale afsluiter van de ontdekking van enkele Toskaanse wijnroutes.
Carlo, geboren en getogen in Noord Italië, heeft weinig familiale backgrounds met de wijnteelt. Na zijn universitaire studies gaat hij als manager in het bankwezen aan de slag, maar vindt in de 9 to 5 job, geen persoonlijke voldoening.
Persoonlijke nieuwsgierigheid brengt hem in contact met de Toskaanse wijn, waarop hij beslist om zijn werk op te zeggen en de wijnacademie te volgen. Met succes haalt hij zijn diploma oenologie en hij start een eigen bescheiden wijnkelder op. Met de hulp van lotgenoten in Val di Cornia kan hij zijn eerste Esperienze Toscana IGT 2007 op de markt brengen, meteen een voltreffer van formaat.
Voor de productie van zijn wijnen grijpt hij teug naar traditionele methodes, zijn wijn bestaat uit 70% Sangiovese en 30% Cabernet Sauvignon druiven en bezit een dieprode kleur, een krachtige wijn van 14.5% alc. gehalte die velen aanspreekt. De mooie rode kleur biedt in de neus een fijn kruidig aroma, terwijl bij de afdronk zich leuke tannines, een lichte houttoets en rood fruit manifesteren.
Bij de azienda agricola Russo produceert men wijnen sinds 1998, maar de familiale wijnroots gaan vele decennia terug. De Pietrasca is een opmerkelijke witte wijn, hoofdzakelijk Vermentino, gemengd met een klein percentage Chardonnay en Calvet. Dit zorgt voor een frisse en fruitige toets en maakt de wijn tot een perfecte gezel bij lichte voorgerechten, gegrilleerde vis en fijne kazen.
Toscane biedt als vakantieregio, niet alleen heel wat natuurschoon en stranden, maar zorgt in een bekoorlijk hinterland ook voor verrassende culture en historische facetten waarbij de lokale wijn en gastronomie eveneens ruimschoots aan bod komen. RVH.
De wijnboeren uit de Vallei van de Cornia hebben zich eveneens in een regionale vereniging gegroepeerd omdat ze samen een betere promotie voor hun wijnen kunnen voeren. Een terechte beslissing omdat ze op deze manier de typische kenmerken van hun producten in een klaarder daglicht kunnen plaatsen.
Op de proeftafel een uitgebreid assortiment met specifieke aandacht voor de azienda agricola Giomi Zannoni, Petrawijnen en Hide. De azienda agricola Giomi Zannoni biedt een leuke witte Cornida, een mix van Trebbiano, Vermentino en witte Malvasia met een delicate fruitige en bloemerige toets. Een mooie aperitiefwijn ook fijn bij vis en fijnere kazen. De Rodantonio 2001, een ander product van deze azienda en 100% Sangiovese, zorgt voor een volronde smaak van rood fruit en mooie afdronk. Alleszins een aanrader bij rood vlees en sterkere kazen.
De Petrawijnen, gerijpt in een indrukwekkende constructie op een van de heuvelruggen, manifesteert zich via de Petra IGT Toscana, gemaakt van Merlot en Cabernet Sauvignon. Elegant met intens boeket, uitvloeiend in een pittig aroma is dit een mooie wijn voor uiteenlopende vleesgerechten. De Ebo DOC Suvereto, een mix van Sangiovese, Merlot en Cabernet Sauvignon neigt met lichte houttoets en pittige balsamico naar fijne tannines. Een wijn die evenzeer past bij sterkere kazen en geroosterd vlees.
De Hide 2001 is een aangenaam verrassend buitenbeetje. Deze wijn, 100% Syrah, heeft een intense rode kleur met fijne violetnuances. In de neus is hij eerder kruidig al biedt hij in de mond mooi rood fruit, heerlijke tannines en warme volronde smaak. Met 14.5% alc. gehalte ongetwijfeld een eregast op vele feesttafels. RVH.
Suvereto wordt sinds mensengeheugenis vereenzelvigd als een sfeervol en typisch middeleeuws wijnstadje. De exacte oorsprong achterhalen is eerder moeilijk alhoewel er geschriften zijn van een monnik uit Bologna die melding maken van een indrukwekkend kasteel en een overvloed aan wijn, olijfolie en fruit.
De vallei van de Cornia, biedt inderdaad mooie natuurlijke vergezichten, diverse rijkdommen en oude vestigingen. Deze vallei maakt trouwens meer dan terecht ook deel uit van een van de vele wijnroutes die in Toscane werden uitgetekend.
Het stadje, gekenmerkt door vele smalle steegjes, middeleeuwse vestigingen, een fraai kasteel is bijzonder autoluw. Diverse oude huizen werden grondig gerenoveerd en omgetoverd tot restaurant, winkels, hotels Il Chiostro is wellicht het meest typische voorbeeld. Een aantal oude vertrekken van het voormalig klooster werden samengebundeld en bieden een aantrekkelijk vakantiehotel met prettige ruime appartementen die een degelijke uitvalsbasis vormen om de stad en de regio op een leuke manier te ontdekken.
Folklore viert nog steeds hoogtij in Toscane en zekers in Suvereto, de bezoekers kunnen zich makkelijk in het gebeuren integreren en aldus op treffende wijzen kennismaken met de vele Toskaanse tradities.
Het ommuurd stadje biedt een prachtig versterkt slot, La Rocca, het Chiostro di San Francesco, oude kerken en een ruime waaier van musea, facetten die een bezoek aan Suvereto omvormen tot een leuke halte in deze soms nostalgische Italiaanse regio. RVH.
Een wijngaard gespecialiseerd in rode wijnen die in totaal zowat 80 ha omvat. De wijnkelder is volledig ondergronds gebouwd, de heuvel werd eerst afgegraven, de ruwbouwwerken afgewerkt en het geheel werd terug onder de aarde bedolven. Het is een rijke Etruskische archeologische regio met rijke ondergrond waar destijds ook meerdere wijnen werden weergevonden. Niet ten onrechte wordt de Val di Cornia waarin de wijngaarden zijn gelegen omschreven als Italiës groentetuin.
De nieuwe kelders die zich over meer dan 10.000m² uitstrekken zijn uitgerust met alle moderne apparatuur, straalt nochtans een enorm respect voor de natuur uit. De globale exploitatie is zelf bedruipend inzake energie door het gebruik van zonne-straling. Rubbia al Colle produceert acht verschillende rode wijnen, drie Sangiovese, drie Bordeaux blended en twee wijnen waaraan geen sulfieten werden toegevoegd, specifiek om het eigen regionaal karakter te onderlijnen.
Ondanks het feit dat voor elke wijn dezelfde druivensoort wordt gebruikt, is smaak en intensiteit verschillend en afhankelijk van de percelen op zich, meerdere genieten immers van een microklimaat dat toch zorgt voor een eigen persoonlijkheid en als dusdanig de diversiteit aanwakkert.
Op de degustatietafel de Tuttu Natura IGT Toscana Sangiovese, Rumpotino Val di Cornia Suverto Sangiovese DOC, Vigna Usilio Val di Cornia Suvereto Sangiovese DOC en Vigna Molisso Val di Cornia Suvereto DOC.
De Tutto Natura, een fruitige ietwat plakkerige wijn met paarsachtige kleur is afkomstig van een wijngaard waarin geen chemische stoffen worden gebruikt. Zijn jeugd wordt gekleurd door mooie aromas die fijn uitlopen.
De Rumpotini Van di Cornia Suvereto Sangiovese DOC 2004, 90% Sangiovese en 10% Ciliegiolo heeft zijn natuurlijke karaktertrekken, jeugd en frisheid weten te bewaren. Deze wijn is aangemaakt uit stronken die in de 90-er jaren van een oude wijngaard werden gerecupereerd. De mooie tannines worden subtiel versterkt door de lichte houttoets en tonen van rode vruchten.
Vigna Usilio Val di Cornia Suvereto Sangiovese DOC 2003 wordt aangemaakt met druiven die van overvloedige zonneschijn konden genieten, jammer genoeg is er slechts één perceel voor deze wijnen aanwezig. Het droge klimaat geeft de wijn een mooie volle smaak met erg lichte tannines, een lichte toets van nootmuskaat en rijpe rode vruchten met lange aangename afdronk.
De Vigna Molisso Val di Cornia Suvereto DOC 2004 is een blend van Cabernet Sauvignon, Merlot, Petit Verdot en Syrah, die alle op de hoogst gelegen gronden werden aangeplant. De rotsachtige ondergrond zorgt voor de donkerrode kleur, in de neus toetsen van rode vruchten met fijne smaakpaletten in de mond. RVH.
In prachtige kuststrook langsheen de Middellandse zee met monumenten en historische plaatsen in de nabijheid zoals San Gimignano en het eiland Elba, maar ook met aangename klimatologische omstandigheden die een verblijf er quasi het ganse jaar door erg aangenaam maken.
Proeven van Bolgheri is niet alleen genieten van het landschap en het luilekkere vakantieleven maar is eveneens de culinaire geneugten ontdekken en voornamelijk kennismaken met de regionale druiven en wijnen. Naar onze smaak vindt menig toerist hier ongetwijfeld enkele leuke ontdekkingen terug.
Temidden de veelheid aan wijngaarden aandacht voor drie specieke wijnboeren die elk op zich zorgen voor aantrekkelijke en smaakveroverende wijnen.
Fornacelle langsheen de Etruskische wijnroute, werd uitgebouwd vanaf het einde van de 19de eeuw. In 1998 nam Stefano Billi, de exploitatie over van zijn grootvader en zorgde voor nieuwe aanplantingen, ook zijn echtgenote Silvia is actief in het bedrijf. Het domein van 15ha bestaat uit 8 ha wijngaarden en 7ha olijfbomen, Stefano heeft vooral oog voor kwaliteit met de Bolgheri Classic en een Artistic collection. Wij kozen voor de Guarda Boschi 2006 die op een middelharde kleibodem met steenstructuur wordt verbouwd. De percelen zijn eerder klein, de wijn wordt samengesteld uit 60% Cabernet en 40% Merlot. In de neus lichte toetsen van verse kruiden en aromas van mineralen terwijl fijne tannines zorgen voor een frisse afdronk. Ideaal bij rood vlees, wild en kazen. www.fornacelle.it
Vini Meletti Cavallari is een erg jong bedrijf dat in 2002 door Giorgio Meleti werd opgericht. Geboren en getogen temidden de wijngaarden besliste hij op zijn 24ste om zijn eigen cultuur op te starten en beschikt nu over zowat 10ha, een uitbreiding met 3ha enkel voor witte wijnen is in volle voorbereiding. Uit kwalitatief oogpunt blijft de productie beperkt tot 6000kg druiven per ha.
De Impronte is een elegante, imponerende wijn van 70% Cabernet Sauvignon en 30% Cabernet Franc, licht Bordeaux getint, mede door de rijping in eiken vaten. De Impronte heeft een mooie rode kelur en geeft in de neus een intens bouquet van rode vruchten en munt. In de mond blijft hij zacht aromatisch met karakter en mooi evenwichtige tannines. www.giorgiomeletticavallari.it
De Cipriana farm wordt sinds 1975 door de Fabianabroers uitgebaat, hun wijnen sleepten reeds heel wat bekroningen in de wacht. Wij werden bekoord door de Paguro Vermentino Bolgheri, een leuke, lichtgele maar fleurige en fruitige wijn die best als aperitef kan worden gedronken, maar ook bij visgerechten erg hoog scoort.
De San Martino Bolgheri rosso Superiore samengesteld uit Cabernet Sauvignon, Petit Verdot en Altri is een leuke mix met intense smaak, dieprode kleur en harmonieuze afdronk. Rood vlees, wild en sterke kazen zij ideale compagnons. RVH.
Met de Grattamacowijnen komen we terecht in een regio waar de Bolgheridruif hoogtij viert. Deze wijnrank verkiest een warm en droog klimaat op lage hoogte en is bestand tegen weelderige en soms te overvloedige zonnewarmte.
Grattamacco strekt zich uit over 33ha waarvan 12ha wijngaarden en 5 ha olijfbomen, de aanpalende groene boszone heeft alleszins een matigende invloed. Tijdens de oogst gebeurt een zorgvuldige selectie zodat de fermentatie in eiken vaten van 700l makkelijk kan verlopen. De malolactie fermentatie in vaten van franse eik geeft een eigen accent aan de wijnen, accent dat zich tijdens het rijpingsproces 12-18 maandversterkt. De eindrijping op fles duurt minimaal 6 maand. Voor het rijpingsproces beschikt het domein over een unieke rijpingskelder, 8m onder de grond, waarbij de vochtigheidsgraad via kuntsmatige kanalen die naast de kelder werden gegraven, gevuld worden met eik zodat het water langzaam naar beneden sijpelt en er zonder enige moeite voor zorgt dat de vochtigheid perfect op niveau wordt gehouden.
De aanplantingen op het heuvelachtige parcour gebeuren rekening houdende met de 7 microzones en bestaan uit 55% Cabernet Sauvignon, 15% Sangiovese, 10% Cabernet Franc en 5% Petit Verdot; voor de witte wijnen beperkt het domein Grattamacco zich uitsluitend tot de aanplanting van de Vermentinodruif.
Op de proeftafel Grattamacco Bianco 2008: 1.5ha op kalkachtige gronden met 4500 ranken per ha en zowat 8ton trossen per ha van gemiddeld 15 jaar. Deels gevinifieerd in inox, deels in eik, na de mixing van beide nog minstens 8maand in eik.
Bolgheri Vermentino DOC: 100% Vermentino, 14% alc. In de neus citrus en geel fruit overgaand in hazelnoot, elegante wijn en goed uitgeblanceerd. Ideaal bij vis maar dank zij aroma ook bij antipasti, crostine en zachte kazen.
Grattamacco Rosso 2007: 10ha op kalkachtige zandgronden, 4500 ranken, gemiddeld 20 jaar. Vinificatie in open eiken vaten, malolactie fermentatie in gesloten vaten. Deze Bolgheri rosso Superiore DOC geeft lichte balsamicotoetsen en zwarte bessen met elegante afdronk. Wild, gestoofde bereidingen van rood vlees en kaas
LAlberello 2007: 2 ha op kleigrond met vinificatie in open vaten. De Bolgheri rosso Superiore DOC heeft 70% Cabernet Sauvignon, 25% Cabernet Franc en 5% Petit Verdot. Smaak van intens rood fruit met elegante pittigheid en goede balans tussen acciditeit en mineralen met toch zachte tannines
Bolgheri Rosso 2008: 10 ha kalkachtige zandgronden 4500 tot 5400 ranken per ha van gemiddeld 15 jaar. Bestaat uit 60% Cabernet Sauvignon, 20% Cabernet Franc, 10% Merlot en 10% Sangiovese. Geeft een zachte pittige smaak van zwarte bessen met lichte tannines, past ondanks zijn complexiteit perfect bij typisch toskaanse gerechten.
Aleatico DellElba: wijngaard op 170m hoogte op het eiland Elba, 2ha op ietwat granietachtige gronden met 20hl/ha. Dieprode kleur, prima parfums van bloemen. De complexiteit zorgt voor prettig evenwicht in finale. Opsteker bij chocolade, taart en sterke kazen. RVH.