De Nederlandse dichter en schrijver Maarten van der Graaff werd geboren op 14 oktober 1987 in Dirksland. Zie ook alle tags voor Maarten van der Graaff op dit blog.
Te oordelen
Er zal niets meer zijn. Ik hield van je onnodige en achteloze spierspanningen genetisch gemodificeerd katoen genetisch gemodificeerde rijst Ik weet dat mijn vrienden moeten blijven waar ze zijn en met wie ze zijn. Er wordt gegeten door beelden. Dit wordt weergegeven.
Er ontstaat een recreatieve economie waar mijn ouders wonen. Hier denk ik aan en zie Blondie op de fiets stappen. Hoe moet ik het kromme krom lullen? Wij lopen richting binnenweg. De Chinese kerk, een zaak met piano’s waar ook bladmuziek wordt verkocht, een verlaten cocktailbar, een cocktailbar met een meisje erin. Het meisje zegt iets tegen iemand die ik niet zie. Is het te vroeg om te drinken of te laat? Jongen, ik ben hier niet voor jan lul, roept een vrouw. Er wordt gegeten door beelden. Dit wordt weergegeven. Close-up van Kees ’t Hart in zijn werkkamer. Ik heb mijn hang-ups, zegt hij. Precies op dat moment wordt een hoer doodgeschoten. Er ligt een bleek cliché in een kist, het is droevig en mooi. Chinese kerk, piano’s bladmuziek, een verlaten cocktailbar. Geloven om te begrijpen. Ik verlang soms naar illusieloos advies van iemand die al lang dood is. Geen industrie om je uit te buiten. Regent het al?
Ik ken de toekomst niet. Ik ken het verleden niet. Ik ken het heden, ah nee, zeg het niet. Ik ken het heden vooral als toerist. Het is fotogeniek, dat moet gezegd, ook als het tragisch wordt. Het heden zou een hoekig, stijlvol, licht verontrustend, album op kunnen leveren. De eerste zijn. De laatste.
 Maarten van der Graaff (Dirksland, 14 oktober 1987)
De Amerikaanse dichteres, essayiste, critica en feministe Katha Pollitt werd geboren op 14 oktober 1949 in New York. Zie ook alle tags voor Katha Pollit op dit blog.
Lichaam-geestprobleem
Als ik aan mijn jeugd denk, heb ik niet medelijden met mezelf, maar met mijn lichaam. Het was zo direct en eenvoudig, zo rationeel in zijn verlangens, verlangend om aangeraakt te worden zoals een otter van water houdt, zoals een giraffe langs de rand van het bos wil slenteren en snuffelen aan de tere blaadjes in de boomtoppen. Het lijkt op de een of andere manier oneerlijk dat mijn lichaam moest lijden omdat ik, en daarmee bedoel ik mijn geest, opgezadeld zat met bepaalde ongelukkige, hoogdravende romantische ideeën die ervoor zorgden dat ik het tiranniseerde en betuttelde als een wrede middeleeuwse baron, of een ambitieuze echtgenoot die professor Engels was en zich schaamde voor zijn vrouw – haar liefde voor trieste films, haar goedkope ovenschotels en regionale klinkers. Misschien had mijn lichaam liever gehad dat een paar van onze afspraakjes, om vier uur ’s ochtends thuiskwamen en mijn frons beantwoordden met ‘Gaat je niks aan!’ Misschien had het meer cadeaus gewild: zijden jurkjes, mascara. Als we een democratischer regeling hadden gehad, waren we misschien zelfs, ondanks onze verschillende achtergronden, tot een met tegenzin gedragen respect voor elkaar gekomen, zoals Tony Curtis en Sidney Poitier die samen geboeid vluchten, in plaats van de huidige merkwaardige machtsverschuiving waarin ik merk dat ik met tegenzin door mijn lichaam word meegesleurd, alsof het een snelle en krachtige hond is. Hoe gretig springt het vooruit, zonder ergens voor te stoppen, alsof het precies weet waar we naartoe gaan.
Vertaald door Frans Roumen
 Katha Pollitt (New York, 14 oktober 1949)
Zie voor nog meer schrijvers van de 14e oktober ook mijn blog van 14 oktober 2018 deel 1 en eveneens deel 2.
14-10-2025 om 14:38
geschreven door Romenu 
Tags:Frans Roumen, Katha Pollitt, Maarten van der Graaff, Romenu
|