NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Zoeken in blog

Inhoud blog
  • 782. 't blog wordt log
  • 781. Jean Brusselmans
  • 780. de reiskoffer
  • 779. 1946 - 1966
  • 778. kat & viool
  • 777. alarmen
  • 776. De Grote Gulpini
  • 775. over ganzen
  • 774. creatief mt ellende
  • 773. overal afblijven
  • 772. herfst à la Maju
  • 771. graffiti oorlog
  • 770. klein & mooi
  • 769. Banksy - docu
  • 767. Mitty & Mitty
  • 768. privacy
  • 766. wanneer & indien
  • 765. multitasken
  • 764. 1966 aardgas
  • 763. 1970 , Congo
  • 762. overdenksel
  • 761. Truus ~ 11/11
  • 760. schrijven met licht
  • 759. Truus ~ 10/11
  • 758. giftig geval
  • 757. Truus ~ 09/11
  • 756. twee broers
  • 755. Truus ~ 08/11
  • 754. spinnekoppin
  • 753. Truus ~ 07/11
  • 752. een spinisauriër
  • 751. Truus ~ 06/11
  • 750. mensenwensen
  • 749. Truus ~ 05/11
  • 748. trukje met truck
  • 747. Truus ~ 04/11
  • 746. voedselfotografie
  • 745. Truus ~ 03/11
  • 744. maybe, Maebe
  • 743. Truus ~ 02/11
  • 742. silos in kleur
  • 741. Truus ~ 01/11
  • ------ Truus ~ 00/11
  • 740. de Gaawe Lieuw
  • 739. vechten? lachen?
  • 738. beetje luguber
  • 737. op élk ogenblik
  • 736. chef Buytaert
  • 735. mijn deugnieterij
  • 734. Yoga = Zen ?
  • 733. veranderingen
  • 732. met de moto
  • 731. deze BBQ-tafel
  • 730. een klarinet & zo
  • 729. man op bankje
  • 728. gelatenheid
  • 727. weer naar school
  • 726. de laatste dag
  • 725. daglicht in huis
  • 724. blikvernauwing
  • 723. basketbal
  • ------ schooltaak
  • 722. personentransfer
  • EINDE NOVELLE
  • 721. --- afl. 121/121
  • ------ tante-zijn
  • 720. zoo-broeken
  • 719. --- afl. 120/121
  • ------ gesprek
  • 718. de dodendraad
  • 717. --- afl. 119/121
  • ------ ze hadden dorst
  • 716. look? erbarmen!
  • 715. --- afl. 118/121
  • ------ voorzichtig
  • 714. look, zei u ...
  • 713. --- afl. 117/121
  • ------ iets v Kees Stip
  • 712. look, zei u ?
  • 711. --- afl. 116/121
  • ------ onze merel
  • 710. sterren ontmoeten
  • 709. --- afl. 115/121
  • ------ onze cavalerie
  • 708. chaos à la Steen
  • 707. --- afl. 114/121
  • ------ wat nu?
  • 706. biechten
  • 705. --- afl. 113/121
  • ------ rijpe peren
  • 704. de Slimste Thuis
  • 703. --- afl. 112/121
  • ------ ik wil later
  • 702. diefstal in 1911
  • 701. --- afl. 111/121
  • ------ bijna klaar
  • 700. Saludos Amigos!
  • 699. --- afl. 110/121
  • ------ filo-wijzerplaat
  • 698. hoogteverschil
  • 697. --- afl. 109/121
  • ------ wijndelijk!
  • 696. kant & poëzie
  • 695. --- afl. 108/121
  • ------ waarom hij danst
  • 694. brood & fruitsap
  • 693. --- afl. 107/121
  • ------ aan de kassa
  • 692. de lach
  • 691. --- afl. 106/121
  • ------ moederdag
  • 690. binair schrift
  • 689. --- afl. 105/121
  • ----- om in te bijten
  • 688. Hal Lasko
  • 687. --- afl. 104/121
  • ------ Ferdy & Leemans
  • 686. doop Seluj
  • 685 .--- afl. 103/121
  • ------ schooltaak
  • 684. telefoneren
  • 683. --- afl. 102/121
  • ------ zoet-zuur
  • 682 strooien hoed
  • 681. --- afl. 101/121
  • ------ graad is alles
  • 680. geld ~ écht geld
  • 679. --- afl. 100/121
  • ------ uit de losse pols
  • 678. bomen verhuizen
  • 677. --- afl. 099/121
  • ------ charmante man
  • 676. spijt
  • 675. --- afl. 098/121
  • ------ een autokoe
  • 674. wat een dokter!
  • 673. --- afl. 097/121
  • ------ Brits fatsoen
  • 672. 't remt niet
  • 671. --- afl. 096/121
  • ------ verstrooid
  • 670. mijn hok
  • 669. --- afl. 094-095
  • ------ oma dalton
  • 668. de vissoep
  • 667. --- afl. 093/121
  • ------ intens manneke
  • 666. pillen pakken
  • 665. --- afl. 092/121
  • ------ begoochelen
  • 664. kippevel
  • 663. --- afl. 091/121
  • ------ strand & zand
  • 662. YSL & Majorelle
  • 661. --- afl. 090/121
  • ------ tijd is relatief
  • 660. de Kreta - krok
  • 659. --- afl. 089/121
  • ------ ze rukken op !
  • 658. meloenen
  • 657. --- afl. 087+088
  • ------ kleine & kat
  • 656. de andere Russen
  • 655. --- afl. 085+086
  • ------ lookalike + nep
  • 654. geheim
  • 653. --- afl. 083+084
  • ------ virtuoze dames
  • 652. het is Tetris !
  • 651. --- afl. 081+082
  • ------ speel dan toch
  • 650. het paradijs
  • 649. --- afl. 079+080
  • ------ de kleine coach
  • 648. een Smutske
  • 647. --- afl. 077+078
  • ------ mistake waltz
  • 646. connecties
  • 645. --- afl. 075+076
  • ------ allen te paard !
  • 644. een schreeuwertje
  • 643. --- afl. 073+074
  • ------ hulde aan Greeley
  • 642. kritiek
  • 641. --- afl. 072a+b
  • ------ contrast
  • 640. ontbijt ~ oelala
  • 639. --- afl. 071/121
  • ------ 'n boom schieten
  • 638. les gens du nord
  • 637. --- afl. 070/121
  • ------ de selfie
  • 636. kast & kast
  • 635. --- afl. 069/121
  • ------ de locatie
  • 634. wraak
  • 633. --- afl. 068/121
  • ------ treitergedrag
  • 632. in werking!
    'een gans jaar maart?'
    schrijfvloer 01
    15-11-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.



    ------- 
    Wegwijs in het blog? Onderstaande link aanklikken:

    Bijlagen:
    bladeren in blog.docx (27 KB)   

    15-11-2018 om 02:24 geschreven door maart


    >> Reageer (1)
    30-09-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.782. 't blog wordt log

    het schrijfjaar is vol, we sluiten, tot zo dadelijk op volume II,
    'een heel jaar maart?' ~ https://blog.seniorennet.be/_maart
    .

    De start van dit blog was op 07/09/2017 en
    de aankomst is vandaag, op 30/09/2018.
    We stappen over naar een tweede blog. Eigenlijk vooral om praktische en technische redenen.
    Met 782 genummerde teksten plus meer dan 90 ongenummerde, is dit blog voldoende vol als leespakket.

           Vooral doordat de linker kolom zich niet laat scrollen.
           Ze brengt ook niet in beeld wat men rechts aanklikt bij het maandarchief.
           Z
    o blijft het surfen ipv opzoeken. Daar is op zich niks mis mee, voor wie handig surft, 
          
    maar voor een seniorenblog vind ik die onbeweeglijke linker kolom 
          
    niet handig in het gebruik, daardoor weinig communicatief en dus zeer vreemd, 
           zone-vreemd in een seniorenomgeving.
           Bij andere blog-sjablonen is het ook zo, de zijkolommen laten zich niet scrollen.

    Dit blog -dit schrift, of almanak, of kroniek- is nu gevuld genoeg,
    'k durf me het geheel zelfs niet voorstellen in een geprinte versie.


    "Uw schrijvelingen bundelen" hadden ze gezegd. Eh, ja, maar kijk, ikkeuh … ik bundel nogal ruim want
    ik vind veel dingen interessant om op te zoeken, om over te schrijven en om mee te delen.
    Dan wordt het geheel misschien wat veel.
    Het bundelen is mislukt, jawel, maar er is nu een blog. Is dat ook goed?

    Een jaar vol vind ik genoeg, maar toch niet echt helemaal, want er is nóg materiaal.
    'k Ga een tweede poging ondernemen om te bundelen. Bundelen à la moi, wil dat zeggen.
    Daarom gaan we naar een tweede blog, met een nummering die weer begint van 001.
    Een nieuw schrijfjaar. Zo geurde ooit het nieuw schoolschrift en het potlood lag er pas gescherpt naast.

    01/10 lijkt me een geschikte datum om een nieuw schrijfjaar te beginnen.
    Dat tweede jaar vol maken is de bedoeling, bij leven en welzijn. Het materiaal ligt klaar.
    Deze keer met wekelijks een tekst over een aspect van het leven aan boord van een vrachtvaarder.
    Dat klinkt ernstig hé, aspect en zo … gewoon een scheepsverhaal dus.

    Van 'een gans jaar maart?' naar 'een heel jaar maart?', met de hulp van
    de Lezers, de vaste mensen die me regelmatig feedback & gegevens bezorgden
         en die me de mindere dagen niet echt kwalijk namen,
    de Bezoekers die hier evenzeer heel nuttige bedenkingen leverden en
    de Gastschrijvers die de nodige klankkleur in het blog brachten, zowel qua taal als verhaal.

    Tot straks Allemaal, op volume II, 'een heel jaar maart?' ~ https://blog.seniorennet.be/_maart .

    m, met LM in de coulissen

    PS : Op 30/09, na een jaar en een paar weken, na 389 dagen om exact te zijn, 
           stond de teller op 7204 bezoeken. Dat geeft een gemiddelde van 18,51 bezoeken per dag,
           zegt het rekenmachientje. Voor een blog dat niet vist in populaire poeltjes en geen
           politieke achterban heeft, is dat een aantal om heel blij mee te zijn.
           Dankuwel Allemaal, dank u voor uw tijd en uw aandacht.

    30-09-2018 om 00:00 geschreven door maart


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.781. Jean Brusselmans

    Door het blog ben ik beginnen zoeken naar schilderijen die als illustratie bij tekst kunnen dienen.
    Dus niet zozeer op stijl, op naam of op artistieke kwaliteiten -ik heb niet de bagage om daarop een werk te selecteren-
    maar gewoon op bruikbaarheid als illustratie. Plat opportunisme dus.
    Soms is het zoeken en soms … staan die dingen gewoon in de krant, zoals die dag.
    Dan heb ik ze maar te plukken als rijp fruit.

    Jean Brusselmans woonde op de Kaudenaarde, een gehucht in Dilbeek, las ik ondertussen ergens.

    De Kaudenaarde? Daar ben ik bijna 18 jaar naar school geweest. Ooit kende ik die wijk.
    Ik heb die wijk gekend toen het er nog landelijk was, zoals op zijn schilderijen.
    En ik herinner mij de grote moestuin op de helling rechts.

    Verder las ik dat hij in 1953 zou overleden zijn. Dat lijkt me vreemd, want er bestaan werken van latere datum.

    ‘een schilder die onder geen enkele kunsthistorische noemer te vatten is'

    'In een beperkte omgeving wist hij een plastische wereld te creëren
    die zo persoonlijk werd en een unicum voorstelt in de Vlaamse schilderkunst.' 

    1935 Afbeeldingsresultaat voor jean brusselmans 1940 Gerelateerde afbeelding 

    1954 Afbeeldingsresultaat voor jean brusselmans tuinen 1956 Gerelateerde afbeelding

    Wat me opvalt is dat tussen 1935 en 1956, en dat is toch 21 jaar,
    de enige relevante wijzigingen in het uitzicht de wolken, de seizoenen en de gezichtshoek zijn.
    Nu zou dat gebied in een wip kapot verkaveld worden.
    En natuurlijk is het sindsdien volgebouwd. Dat was in 1958 al langzaam begonnen.
    Niet dat ik als zesjarige zicht had op urbanisatie, maar ik bewonderde bij een bouw wel
    het cement maken. Grote mensen die met 'modder' mochten spelen en daar een speciale molen voor hadden.

    Er gaat een al dan niet apocriefe anekdote over de Brusselse schilder Jean Brusselmans:
    Tijdens de tweede wereldoorlog verliet hij per fiets zijn woning in Dilbeek
    toen hij werd opgehouden door een auto met Duitse officieren die hem de weg vroegen naar Brussel.
    De kunstenaar gaf nog een duwtje aan zijn fiets en zegde "Messieurs, j'y vais, suivez-moi".
    Die gespeelde naïviteit of was het cynisme vinden we zeker niet terug in zijn oeuvre.
    Dat is zo persoonlijk en apart dat het onder geen enkele kunsthistorische noemer te vatten is.

    Brusselmans (1884-1953 ??) was van de generatie van de Vlaamse Expressionisten,
    Permeke, Gust De Smet, Floris Jespers, Albert Servaes, Frits Van den Berghe
    maar er was weinig dat hem met die gemeenschap artistiek bond.

    Trouwens Sint-Martens-Latem waar de kolonie zich gevestigd had
    was van een totaal ander intellectueel klimaat dan Brussel
    en zijn toen nog landelijke omgeving. Brusselmans was niet wereldvreemd maar beleefde zijn universum
    binnen de context van een onmiddellijke nabijheid. Hij was trouwens ook geen bohémien
    die het kunstenaarschap gebruikte om een mythe rond zijn persoon te creëren.
    Op de foto's die we van hem kennen ontmoeten we een burgerlijk type, in pak en das.
    Het romantische was niet aan hem besteed.

                                                                       schilder Jean Brusselmans
    Kloeke doeken                           

    Ook zijn schilderijen kan je moeilijk romantiserend noemen.

    Het zijn kloeke doeken waarin met sterke hand de onderwerpen weergegeven worden.
    Het lijkt er op dat de derde dimensie, de dieptewerking, zelfs als een suggestie wordt ontweken.
    En toch is ze aanwezig want op een wat vreemde manier staan voorwerpen en natuurelementen, bomen, zeegolven, wolken
    als het ware gerangschikt op het doek als uitgesneden elementen van een puzzel
    die in zijn einddoel toch een tastbare realiteit weergeeft. 

    Enkele gevallen uitgezonderd, vinden we vaak objecten terug die in andere werken ook voorkomen
    en die als speelse elementen in een andere context opnieuw opduiken.
    De wereld van Brusselmans is beperkt en hij keek vanuit zijn atelier op het dagelijks leven:
    de kerk, de glooiende akkers van toen, boomgaarden en de bescheiden woningen.
    Zijn interieurs werden inventarissen van een beperkt aantal voorwerpen en
    wanneer hij naar de Belgische kust reisde werd hij getroffen door het spel van de golven,
    de bijna hulpeloze vissersboten en vooral de indrukwekkende wolkenpartijen die het schilderij vaak domineren.

    In zijn onmiddellijke omgeving keek hij niet verder dan de omliggende huizen,
    hun heggen en boomgaarden met de soms raadselachtige structuur van stammen en takken.
    In vele van die natuurbeelden is het duidelijk dat de kunstenaar niet mikt op een natuurgetrouwe weergave
    maar een compositie wil opbouwen als een vlak waar de boomtakken en stamstructuren aanleiding geven
    om een soort geometrisch patroon uit te werken dat de realiteit ontwapent.

    Wegbereider 

    Waarom is het oeuvre van Brusselmans vandaag nog interessant?

    Omdat hij in een beperkte omgeving een plastische wereld wist te creëren die zo persoonlijk werd
    en een unicum voorstelde in de Vlaamse schilderkunst.
    Hij heeft geen navolgers gehad, geen invloed uitgeoefend op latere generaties

    maar in sommige werken misschien wel stappen gezet die later geleid hebben tot abstracte pogingen
    om de realiteit om te vormen
    tot elementen die zich gingen toespitsen op
    de essentie van de schilderkunst met name de primaire vormentaal.


    Zo kan men hem zien als een wegbereider, een gids waarvan hij zich nooit bewust is geweest maar toch een basis heeft gelegd.
    Dat ziet men duidelijk in zijn laatste werken van 1949 en 1950 waar hij poogt, los van het onderwerp,
    een structuur op te bouwen die haar wortels heeft in de realiteit maar er zich toch stilaan van verwijderd."

    Tentoonstelling "Jean Brusselmans, 1884-1953", Den Haag, Gemeentemuseum, was tot 10 juni.

                                                   Afbeeldingsresultaat voor Jean Brusselmans catalogus    
    Zijn signatuur doet me denken aan het werk van de letterschilders van toen.
    Op glas zou ze er misschien fijner gestaan hebben, maar ze staat er wel met diezelfde zwier.

    voor afbeeldingen: https://www.gemeentemuseum.nl/nl/tentoonstellingen/jean-brusselmans
    Afbeeldingen van jean brusselmans, https://www.youtube.com/watch?v=uFyxQBKRk98 = 05 min33 

    m, blog– 05/2018

    30-09-2018 om 00:00 geschreven door maart


    >> Reageer (0)
    29-09-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.780. de reiskoffer

    Een tijd geleden was er een schilderij dat ik fan-tas-tisch vind, 'Going out into the world' van Evert Jan Boks.
    Bij die sfeer en die titel kan ik een stukje schrijven. 31 stukjes zelfs, eentje voor elk jaar bij de koopvaardij.
    Daarom had ik het werk netjes opzij gezet. 

    Daarstraks ging ik bij google eens piepen wat de man die vandaag in de mailbox zat, ene Fred Calleri
    zoal geproduceerd had en ik herkende een paar toffe dingen die mijn dierbare CC me al gezonden had,
    maar ik vond ook iets heuglijks : Fred Calleri kent 'mijn' Evert Jan Boks en hij maakte 'Into the world'. 

    Evert Jan Boks  ColourThySoul ~ Evert Jan Boks, "Going Into the World"   Fred Calleri - Into the World Fred Calleri

    In de werken van Boks is er ín het schilderij gewoonlijk een personage dat verdoken
    met de toeschouwer meekijkt naar de hoofdpersoon of het hoofdtafereel. Hier is dat de man op de bank.
    Afbeeldingen van evert jan boks (1791-1862) 

    De personages van Calleri hebben grote ogen en een geprononceerde neus die
    donkerder gekleurd is dan het gelaat, ongeacht de weersomstandigheden van het tafereel.
    Afbeeldingen van fred calleri (°1964)

    Als Calleri dit werk van Boks goed genoeg vindt om er zelf werk van te maken,
    dan zat ik er nog niet zo ver naast … dan schrijf ik ooit dat stukje.
    Maar vandaag niet, want hier staat nu al eentje. 

    m – HiH-09/2015, herwerkt - https://nl.wikipedia.org/wiki/Evert-Jan_Boks , http://www.fredcalleri.com/about-me.html 

    29-09-2018 om 00:00 geschreven door maart


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.779. 1946 - 1966

    all the cats join in ~ jitterbug & lindy hop

    klank aanzetten voor iets plezant uit 1946,
    https://www.youtube.com/watch?v=hMVHlrWtmDw
    04min56, a cat = een jazz-enthousiasteling

    Wat een plezierig filmpje. Van 1946, dat is nu 72 jaar oud.
    Toen werd alles nog handmatig getekend en men keek niet op een aantal beelden per seconde.
    Alles zit er in, in dat filmpje over de jeugd 'van toen'. Mekaar opzoeken, muziek, vervoer.
    Om helemaal nostalgisch van te worden.
    Het Amerikaanse jongerenleven van 1946 verschilde niet zoveel als dat van bij ons in 1966,
    ook al was het twintig jaar later.

    Mekaar opbellen als er iets te beleven viel. Stukken van vijf waren toen belangrijk.
    Als het niet was om te bellen, dan was het voor de jukebox.
    Stukken van vijf, een jong mens kon niet zonder.
    Zo'n stuk was een rijkdom op zich, het betekende mogelijkheden.
    Veel meer dan een briefje van twintig want dat was een schat om te bewaren,
    een eigen briefje van twintig nam men niet mee naar buiten, dat liet men thuis. 

    Muziek had een enorm impact op ons leven en was van allesomvattend belang. 
    Alle muziekbronnen waren van belang. 
    De radio het minst. Dat bleef afwachten. Buiten het soldaten-halfuurtje
    was er eigenlijk niks dat men 'muziek' kon noemen, als veertienjarige.

    De jukebox stond een stap hoger. Dat was een koffer vol schatten.
    We gingen al eens achter het café op de hoek in de schaduw zitten wachten
    of er soms een muziekske voor ons naar buiten kwam waaien.

    De platencollectie van de jeugdclub was als enige zaligmakend.
    Daar speelden ze gegarandeerd 'onze' muziek.
    Helaas moest men zestien zijn om er binnen te mogen.

    m – HiH-09/2015, herwerkt – met dank³ aan JdB - https://nl.wikipedia.org/wiki/Lindy_hop , https://en.wikipedia.org/wiki/Jitterbug , https://nl.wikipedia.org/wiki/Jukebox 

    29-09-2018 om 00:00 geschreven door maart


    >> Reageer (0)
    28-09-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.778. kat & viool

    Deze kat kijkt zó boos dat ik vrees voor de viool.

    Ooit had ik een rosse kat. Een kater. Hij was een echt heertje en daarom heette hij Meneertje Guus.
    Hij was ros-goud getijgerd en droeg in zijn vacht een witte jabot, witte laarzen en witte handschoenen.
    En in het tipje van zijn staart zat ook een plukje wit, om zijn tenue compleet te maken.

    Zijn rechtstreekse concurrent op het pad des levens noemde ik de Rosse.
    Een gluiperd, compleet ros gestreept, geen gouden lijntjes en geen witte afwerking.
    De Rosse kon even gemeen kijken als deze kat. 
    De bewoner van deze kamer studeert een beetje viool. Als hobby, denk ik. 

    Wat deze kat denkt :
    " Als gij mij nog dikwijls dat vioolgejank doet horen,
    dan zwiep ik dit ding de binnenkoer op. Hoort ge het al vallen? "

    Zo boos en dreigend kijkt deze kat, dat ik echt vrees voor de viool. 

    Maria Pavlova 

    m – HiH-09/2015, bijgewerkt -
    http://chris506.blogspot.be/2012/08/les-chats-de-maria-pavlova.html , klik voor vergroting

    28-09-2018 om 02:08 geschreven door maart


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.777. alarmen

    "Zelf heb ik nooit een rook- en brandmelder gehad, maar op het werk daar waren ze wel,
    met de regelmatige nachtelijke valse alarmen. Dan moest ik uit mijn bed en naar de firma
    om de deuren te openen en te kijken wat er scheelde. Met de nodige ambras met brandweer en politie."  VG  

    “Jaren geleden hadden we alarmpedalen in de bank, waar wij achterin woonden.
    Ook was er een geplaatst in de tussenruimte naar ons woonkamer, op de vloer tegen een wand.
    Ze waren heel gevoelig, bij de minste aanraking ging het alarm af
    en loeide het keihard buiten op de marktplaats.

    De garde was telkens zeer snel ter plaatse om te constateren wat er aan de hand was.

    Op een keer had ik zondags bezoek van mijn oudste zus en na de koffietafel nam ze de keerborstel
    om de kruimels te vegen, maar, grondig als ze was -sterrenbeeld leeuw- ging ze ook maar eens rap
    in de tussenruimte vegen en eer ik haar kon tegenhouden, veegde ze ook eens ijverig rondom het alarmblokje.
    En ja! we hadden weer prijs. Loeiend alarm over heel dat rustig plein.
    Met rode kaken moesten wij de garde wéér eens rapporteren dat er niets aan de hand was.” MVS

    ‘als ’t maar proper is’ ! 

    Dat was ooit een slogan aan boord van een schip. in verval. 
    En dat devies volgden wij gaandeweg, met ijver en enthousiasme. 

    Er liep van alles mis, er ging van alles kapot, er viel van alles uiteen,
    maar 't was wel allemaal proper, wij hielden al die kapotte dingen vrij van stof en roest
    zodanig dat we er zelf begonnen in te geloven. Typische in-crowd redenering.
    Tot de technische inspectie kwam … Een ramp voor de mécaniciens.
    En toen waren zelfs wij (petit personnel) op onze tenen getrapt. Wat nog meer een in-crowd redenering was.

    Van uit dat perspectief, ivm met die tussenruimte : niet meer aantrekken, MVS
    De tussenruimte was stof- & kruimelvrij. Dat mocht toch iedereen weten!
    Dat was toch wel het voornaamste zeker, en ze mochten komen zien ook, de garde & co.
    Om ze te doen komen kijken hoe proper, moest uw zus ze efkes wakker porren. Meer was dat niet. 
    En als de garde komt kijken en er liggen geen kruimels meer, 't is proper,
    is geen enkele reden om te blozen.

    m- EZW-09/2013, herwerkt, naar een gegeven van MVS, garde = gendarmerie?

    28-09-2018 om 00:00 geschreven door maart


    >> Reageer (0)
    27-09-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.776. De Grote Gulpini

    Een optreden van Steve Martin als The Great Flydini in de Johnny Carson show, 1992.
    Goed dat het opgenomen werd, want dit was het enige optreden van
    The Great Flydini of De Grote Gulpini.
    Een optreden in de goeie ouwe revue-traditie, vind ik.
    En dat uitgestreken gezicht volhouden is volgens mij moeilijker dan het goochelwerk.

    klank aanzetten:
    http://www.youtube.com/watch?v=s9xKU8eYCFk 
    06min44 

    Dat hij na drie eieren een sigaretje wil – hilarisch! Blijkbaar vindt de zaal dat ook.
    En later wordt de smart na het vertrek van de aanbedene ook vindingrijk gebracht.

    Dat uitgestreken gezicht volhouden is volgens mij moeilijker dan het goochelwerk.

    m - EZW-06/2013, bijgewerkt

    27-09-2018 om 04:10 geschreven door maart


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.775. over ganzen

    De V-formatie is een vliegpatroon van vogels of vliegtuigen
    waarbij een op kop vliegt en de anderen in twee schuine lijnen erachter.
    Ganzen vliegen tijdens de vogeltrek in V-formatie omdat het energie bespaart ten opzichte van het achter elkaar vliegen.
    De tipwervelingen van de vogels, die weerstand vormen, worden deels onderdrukt doordat er een andere vogel naast vliegt,
    de formatie kan beschouwd worden als één groot vliegtuig i.p.v. verscheidene kleinere. of ook als een deltavlieger ?

    Overigens hebben de voorste vogels het minste te doen.
    De lift veroorzaakt door de formatie geeft een onderdruk boven de vogels.
    Deze onderdruk zuigt de lucht voor de formatie naar boven.
    De voorste vogels ondervinden dus een opwaartse luchtstroom.
    Tijdens het vliegen wisselen de vogels elkaar af, om iedereen wat rust te gunnen.  https://nl.wikipedia.org/wiki/V-formatie 

    Een vlucht ganzen heb ik eens van dichtbij kunnen meemaken.
    'k was er danig van onder de indruk. Het ging ongeveer zo : 

    ma-03/09/2012 - rond 10h30

    Zojuist is hier een vlucht ganzen laag overgevlogen, tamelijk laag. Zeer laag.
    Het raam stond open. Eerst hoorde ik ze, en ik dacht dat er ergens onrust was in een hoenderhof.
    Maar wie van de buren heeft ineens zoveel ganzen?
    Het geluid werd luider en toen viel mijn cent dat de ganzen niet op een hof waren maar in de lucht.
    Ik sprong naar het raam en daar was de vlucht.
    Dat springen is figuurlijk natuurlijk.

    'k Had  zo'n ganzen-gebeuren al hoog in de lucht gezien, zo'n fijn lijntje V-formatie,
    en in documentaires, en op foto's  & op YouTubes ...
    en er is natuurlijk die pep-PPS over teambuilding die alle mailboxen teistert.
    Maar ik had nog nooit een vlucht ganzen zó laag zien overvliegen
    dat ik ze kon horen en zien gakken.
    Het zijn niet alleen de eerste vier of zes die de gans op kop aanmoedigen, het is heel de klad die snatert.
    Indrukwekkend. Ik ben er nog van onder de indruk.

    Ze vlogen richting Z-O, maar dat wil niks zeggen,
    het is misschien een tijdelijk corridor dat ze volgen.

    Ik haastte  me naar de voorkant van het appartement, daar was ik ze kwijt en hoorde ik ze ook niet meer.
    Terug in 't bureau zag ik beneden iemand in zijn tuin de ganzen nakijken. 'k Heb ze dus niet gedroomd.
    Het was kort, maar indrukwekkend.

    Achteraf en later heb ik op ‘t Net meer dingen over ganzen gelezen, andere dingen, minder mooie dingen.
    Ganzen zijn niet telkens heil en zaligheid. Maar dat is een ander verhaal.

    m - EZW-09/2012 & HiH-06/2015, bijgewerkt  

    27-09-2018 om 00:00 geschreven door maart


    >> Reageer (0)
    26-09-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.774. creatief mt ellende

    Die dag op Radio 1, 12h-13h, Viva la Vida bij Barbara Rottiers

    Rottiers maakte de vergelijking tussen Frieda Kahlo en Marieke Vervoort
    vanuit de gedachte : creatief omgaan met ellende. Kahlo schilderkunst, Vervoort topsport.

    Naarmate het programma vorderde dacht ik, wacht eens efkes !
    Er zijn zoveel andere mensen die weten wat het is, omgaan met ellende. 
    Fysieke ellende, psychische ellende, filosofische ellende …
    Er zijn genoeg demonen voor iedereen. Ook en zelfs op de dagen dat de zon schijnt.

    Kahlo en Vervoort inspireren misschien wel eventjes een aantal mensen,
    maar een groot aantal mensen heeft geen fut, tijd of interesse voor schilderkunst of voor topsport.
    Niet iedereen heeft voeling met wat deze dames overkomen is. 
    Andere mensen putten energie uit andere bronnen.
    Uit dingen die dichter bij de eigen leefwereld staan dan topsport of schilderkunst.
    En dat werkt voor ons, de massa.
    Dat werkt niet elke dag even goed, of het werkt zelfs niet elke dag. Maar het werkt.
    En dat mag ook efkes gezegd worden, vind ik. 
    Dat is bij deze dan gedaan.

    m - HiH-12/2015 - voor de volledigheid : wie was : https://nl.wikipedia.org/wiki/Frida_Kahlo , wie is : https://nl.wikipedia.org/wiki/Marieke_Vervoort

    26-09-2018 om 00:00 geschreven door maart


    >> Reageer (0)



    bij nieuws verwittigd worden per mail?

    typ uw mailadres -het blijft buiten beeld- en klik op knop



    mailen kan hiér

    klik op de knop om uw mail te plakken / te schrijven


    Archief per maand
  • 11-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!