» Unieke Belgische Coffee Saison - » Een van de weinige Belgische koffiebieren - » Belgisch craftsmanship
Als water in wijn kan veranderen, kan koffie ook transformeren tot bier. Of alleszins dienen als de uitgelezen basis voor een unieke Belgische Coffee Saison. Een fijn staaltje teamwork van specialty branderij OR Coffee uit Westrem en microbrouwerij Siphon Brewing uit Damme.
Specialty branderij OR Coffee uit Westrem en Siphon Brewing, een microbrouwerij vlak bij het gelijknamige restaurant in Damme, sloegen de handen in elkaar voor de productie van een Coffee Saison, een van de weinige Belgische koffiebieren.
Siphon Brewing en OR Coffee stellen deze week als buitenbeentje op de affiche van Uppers & Downers (festival of coffee beers) hun Hutwe Coffee Saison voor. Het biertje is een one-off, een eenmalig brouwsel in limited edition bestemd voor het bier- en koffiefestival Uppers & Downers op woensdag 13 september in Londen.
Initiatiefnemers van het festival zijn Michael Kiser van Good Beer Hunting en Stephen Morrissey, World Barista Champion. Het evenement, dat in de afgelopen drie jaar plaatsvond in Chicago, brengt de werelden van craft beer en third wave coffee samen.
Met acht koffiebieren, ontstaan uit een experimentele koffie-biersamenwerking tussen branderijen en brouwerijen, was het Londense festival meteen uitverkocht. Onverwachte stijlen, extractiemethodes en mixtechnieken brengen innovatieve smaken, aroma’s en texturen in de verschillende soorten bier naar voren. Siphon Brewing en OR Coffee stellen er als buitenbeentje op de affiche hun Hutwe Coffee Saison voor: Siphon Brewing x Or Coffee (Damme en Westrem, België); Brew By Numbers x Workshop Coffee (Londen, Verenigd Koninkrijk); Beavertown x Caravan (Londen, Verenigd Koninkrijk); Boundary x Roasted Brown (Belfast en Delgany, Noord-Ierland); Cloudwater x Square Mile Coffee (Manchester en Londen, Verenigd Koninkrijk); Magic Rock x Dark Woods Coffee (Huddersfield, Verenigd Koninkrijk); Northern Monk x North Star Roasters (Leeds, Verenigd Koninkrijk) en Weird Beard x Has Bean (Londen en Stafford, Verenigd Koninkrijk)
De Hutwe Coffee Saison is een bier in saisonstijl. Een fris, zomers blond biertje dat geïnfuseerd werd met de groene OR Coffee Hutwe Congo-koffiebonen tijdens het fermentatieproces, met gebrande bonen en met cold brew coffee vlak voor het bottelen.
‘De line-up is indrukwekkend’, vindt Wouter Helsen, barista trainer bij OR Coffee. ‘De deelnemers zijn bekende namen uit zowel de Britse als de Ierse bier- en koffiescene. OR Coffee en Siphon Brewing vormen het buitenbeentje met dit héél experimentele biertje. De Hutwe Coffee Saison is een bier in saisonstijl. Een fris, zomers blond biertje dat geïnfuseerd werd met onze groene Hutwe Congo-koffiebonen tijdens het fermentatieproces, met gebrande bonen en met cold brew coffee vlak voor het bottelen.’
‘Het resultaat is een fris en toegankelijk bier met duidelijke smaken van de Hutwe-koffie zoals rijpe gele steenvruchten, rabarber en de aciditeit van rode appel. We brouwen de drank op kleine oplages van ongeveer 500 liter. De ene helft steken we op vaten en is bestemd voor bierfestivals zoals Uppers & Downers. De andere de helft zal in flesjes verkocht worden in verschillende koffiebars en bierspeciaalzaken.'
Het bier dat als basis voor de Hutwe Coffee Saison heeft gediend, is de Blinker van Siphon Brewing. Het is een dorstlessend bier met een uitgesproken fruitigheid. Complex in al haar eenvoud en gebrouwen zonder toevoeging van kruiden. De jonge Damse microbrouwerij trok eerder dit jaar de aandacht op de World Beer Awards, waar het verschillende prijzen won voor zijn bieren. De World Beer Awards is een van de grootste bierwedstrijden ter wereld. Meer dan 1.900 bieren in 72 categorieën werden blind beoordeeld door een team van experts.
'We waren echt verrast om te zien hoe gelijkaardig het branden van koffiebonen en het brouwen van bier zijn. Of het nu gaat om de verwerking van bonen en granen, de geur van fermentatie of de receptors voor de tasting', legt Breandán Kearney, medeoprichter en brouwer van Siphon Brewing, uit. 'De samenwerking met OR Coffee is een fascinerend proces. Het is boeiend om samen te werken met mensen die net zo gepassioneerd zijn over koffie als wij dat zijn over bier', zegt Franklin Verdonck, medeoprichter en hoofdbrouwer van Siphon Brewing.
Hutwe Coffee Saison van Siphon Brewing en OR Coffee is verkrijgbaar vanaf eind september in de vier OR Coffee Bars en in gespecialiseerde Belgische bierhandels zoals De Hopduvel in Gent. Beschikbaar zolang de voorraad strekt.
Wat is third wave coffee?
Koffie en de koffie-industrie hebben de afgelopen honderd jaar een ware transformatie ondergaan. Verschillende fasen brachten ons vandaag tot de third wave. Koffie is niet langer louter een drankje om van te genieten na het opstaan. Verschillende brouwmethodes, subtiele nuances van smaken en een hommage aan de origine dat is waar het vandaag om draait.
Om de betekenis van de third wave te begrijpen, keren we even terug naar de eerste en tweede ‘koffiegolven’. 1. First wave coffee draait om de groeiende consumptie van koffie door die op nationaal niveau beschikbaar te maken. Instantkoffie wordt gelanceerd en doet dienst als cafeïneshot bij het opstaan. 2. De second wave coffee-periode leerde ons vooral kennis maken met nieuwe benamingen zoals espresso, latte,… Het koffiebarconcept werd geboren. De aandacht gaat hier voornamelijk naar marketing en niet naar de kwaliteit van het basisproduct.
Als reactie op het commerciële karakter van de eerste waves kwam vervolgens de third wave coffee. Het waarderen van koffie als kwaliteitsproduct staat hier voorop. De trend gaat terug naar vereenvoudigen, weg van gepimpte koffies. We gaan op zoek naar de essentie, hoogkwalitatieve bonen met heel veel oog voor de manier van telen, verwerken, branden, zetten. Daarbij leren we vooral dat kwalitatieve koffie die op de juiste manier werd geteeld, gebrand en gezet absoluut geen toevoeging van wat dan ook nodig heeft.
Koffie wordt vandaag ingekocht op basis van zijn origine en de verschillende ambachtelijke productiemethodes. Het branden van de bonen en het brouwproces staan op hetzelfde niveau als de productie van wijn of craft beer. Zo krijgt niet alleen de barista credits voor een heerlijke espresso, maar ook de producent en de roaster. Een groot contrast met de eerste golf, waar het vooral draaide om consumenten de toegang te bieden tot koffie van mindere kwaliteit.
Elke speler binnen de supply chain is vandaag even belangrijk: de producent, de importeur, de roaster, de barista en de consument. Dankzij Direct Fair Trade kunnen barista’s en roasters de consument het verhaal achter de koffiebonen vertellen. Van boon tot kop, net zoals OR Coffee het vandaag doet. 80% van zijn koffiebonen koopt OR Coffee direct van de teler. De smaken van koffie verschillen naargelang het land, de farm, de soort, de jaargang en de verwerking. De specialiteit van OR zit hem in de originekoffie.
‘We kopen onze koffiebonen rechtstreeks aan bij de boer, zonder tussenhandelaars’, zegt Katrien Pauwels van OR Coffee. ‘Wat wij betalen, gaat rechtstreeks naar de boer zelf. Elk jaar bezoeken we ook zelf de plantages. Het ontbreekt de boeren vaak aan kennis en middelen om hun product te optimaliseren. We leren hen hoe ze de bonen van de beste kwaliteit telen, waardoor ze ook een hogere prijs kunnen vragen. Soms laten we hen naar België komen voor een stage. Het is een win-winsituatie: wij krijgen koffiebonen van topkwaliteit, de boeren ontvangen een eerlijk en hoger loon.’
|