De Belgische parken zijn de ideale plekken om er op een zonnige dag te picknicken. Helaas blijft er na de picknick vaak ook (te) veel afval achter. Dat merkte ook fietskoerierdienst Deliveroo. Daarom zet het merk het '5 Minute Park Clean Up' initiatief op, om parkgangers aan te moedigen hun afval op te ruimen.
Na de '5 Minute Beach Clean Up' komt fietskoerierdienst Deliveroo nu ook met het '5 Minute Park Clean Up' initiatief. Eerder dit jaar kondigde de fietskoerierdienst nog aan dat het vanaf nu ook mogelijk is om een Deliveroo-bestelling te laten leveren in Belgische parken.
Dit initiatief komt na het wetsvoorstel van de Europese Commissie om de distributie van plastic voor eenmalig gebruik te beperken in een poging om plastic afval in parken, stranden en oceanen te verminderen. Zo worden plastic rietjes, bestek, bordjes, roer- en ballonstaafjes verboden binnen Europa.
Eerder dit jaar introduceerde Deliveroo maatregelen om het gebruik van plastic bestek te verminderen door gebruikers te vragen om enkel bestek aan te vinken bij hun bestelling wanneer ze dat nodig hebben, in plaats van het automatisch mee te leveren met de maaltijd. Daarnaast kunnen restaurants via het Deliveroo packaging platform ook kiezen voor verpakkingen die biologisch afbreekbaar zijn en levert Deliveroo papieren rietjes aan restaurants i.p.v. plastic rietjes.
"Het is geweldig dat het warme weer iedereen naar buiten brengt en we dat vieren met lekker eten en drinken in het samenzijn van onze vrienden en familie. Afval zomaar in een park of op strand laten liggen is echter totally not done en zeer schadelijk voor ons milieu. Dit initiatief herinnert ons er allemaal aan dat we ons steentje kunnen bijdragen om te helpen de afvalberg te verminderen." Mathieu de Lophem, General Manager van Deliveroo Benelux
Hoe gaat de 5 Minute Park Clean Up in zijn werk? De '5 Minute Park Clean Up' zal op deze locaties plaatsvinden: Kortrijk Begijnhofpark: vrijdag 17 augustus - Gent Keizerspark: zaterdag 18 augustus
Op deze locaties deelt het team ter plaatse tussen 12 en 18 uur emmers uit zodat parkgangers deze met hun afval (en dat van anderen) kunnen vullen. Wanneer ze de volle emmers terugbrengen naar het Deliveroo-team, krijgen ze als bedanking een voucher van € 10 die wordt toegevoegd aan hun Deliveroo-account.
Deze winter draait het rond fifty shades of yellow, van het felle kanariegeel tot het warme oker en we go ba-na-na's voor deze trendkleuren. Geel vrolijkt namelijk in no time je hele garderobe op. Gedaan met grijs en blauw om de grauwe winterdagen te trotseren, wees het zonnetje in huis met deze happy winter musthaves.
Villages Nature Paris : een verrassende zomervakantie vol pure ontspanning
VillagesNature® Paris opende in september 2017 de deuren en maakt zich op voor een eerste zomerseizoen vol verbazingwekkend vakantieplezier.
Een stukje Provence op slechts enkele kilometers van Parijs: De bruisende zomer begon al in juni bij Villages Nature® Paris. Tot eind augustus waant elke vakantieganger zich in de Provence bij een bezoek aan de levensechte Provençaalse markt die twee keer per week plaatsvindt langs de Lakeside Promenade. Op het menu staan onder meer ambachtelijke workshops, lokale specialiteiten en bioproducten. Elke avond een unieke activiteit: een petanquetoernooi, een Mölkky-initiatie, een picknickbal onder kleurrijke lampions of een burgerparty bij de gloednieuwe foodtruck ‘Le Miam’ ... Kiezen wordt moeilijk! Wie te vinden is voor een feestje kan terecht in het theesalon Les Délices de la Ferme voor muzikale en smaakvolle thema-avonden: Caraïbische, Afro-Cubaanse en jazzklanken kleuren de zwoele zomeravonden.
Activiteiten om samen te beleven: Villages Nature® Paris is een gloednieuwe bestemming voor duurzaam toerisme en pure ontspanning omringd door natuur. Op het programma staan meer dan 60 activiteiten: bedwing de reuzenglijbanen van de Aqualagon, trek met de fiets of Segway op verkenning doorheen de 120 ha van het vakantiedorp, beleef spannende momenten langs de High Adventure Trails of verken met de kano, elektrische boot of waterfiets de verste uithoekjes van het meer.
De ideale uitvalsbasis voor een vakantie volledig in het teken van ontdekking! Een verblijf in Villages Nature® Paris is het ideale vertrekpunt om de mooiste Parijse monumenten te bezoeken: even kuieren door de pittoreske straatjes van Montmartre, de unieke sfeer opsnuiven op de Marché des Enfants-Rouges of tot rust komen langs het Canal Saint-Martin ... Vanuit Villages Nature®Paris staan vakantiegangers met het openbaar vervoer in slechts 40 minuutjes in het weergaloze Parijs. Het vakantiepark ligt bovendien op een boogscheut van Disneyland®Paris. Ideaal dus voor een uitstapje met de pendelbus naar deze buitengewoon magische wereld waar onvergetelijke herinneringen ontstaan!
Villages Nature Paris opende de deuren in september 2017. Het is een nieuwe, unieke, toeristische bestemming in Europa, uitgewerkt door twee marktleiders in de sector: EuroDisneyS.C.A en Pierre&Vacances-CenterParcs. Het nieuwe park ligt in het hart van de natuur, op amper 32km van Parijs en 6km van Disneyland®Paris, en biedt een nieuwe, buitengewoon ontspannende Center Parcs-ervaring rond vijf recreatiewerelden: de Aqualagon – een van de grootste waterparken van Europa waar het hele jaar door gezwommen kan worden, met door geothermische energie verwarmd water tot meer dan 30 °C; de BelleVie Farm voor een authentieke ervaring; de Extraordinary Gardens – vier tuinen, geïnspireerd op de vier elementen; de Forestof Legends, een verrassend speelterrein met ruimte voor creativiteit; en de Lakeside Promenade, om rustig te wandelen of lekker te eten. Verder zijn er drie types cottages en appartementen beschikbaar in Villages Nature® Paris: Cocoon VIP, met een stijlvol design in het hart van het dorp of langs het meer; Country Premium, met de charme van een landelijk toevluchtsoord en Clan Comfort, speels ingerichte cottages als bron van leuke herinneringen met het gezin. Vandaag staat Villages Nature Paris voor: 120 ha, 856 accommodaties, 9.000m² overdekte waterpret, 2.500m² openlucht lagunes en 8 reuzenglijbanen. Bovendien werd de Aqualagon voor de internationale wedstrijd Architizer A+ Awards 2017 door het publiek verkozen tot beste architectuurproject in zijn categorie. www.centerparcs.be
IKKS Girls : Waarom kiezen tussen de chique klassieke stijl van Regent Park en de pit van Notting Hill? De IKKS girl wil beide.
De musthave: het gekleurde fake fur jasje met rits en hoodie. De sfeer wordt gezet door het pied-de-puce motief met lovertjes en studs. De matrozenshirts en jurkjes komen met rock details. De harige trui met strepen wordt gedragen met een rode glossy royal broek. De rokken zijn versierd met volants en we zien liberty bloemenmotieven. Zilver, beige en kant zorgen voor een finishing touch. We lopen verder naar Camden Market. Vintage-denimstoffen worden gemoderniseerd met metallic effecten. Kaki wordt geaccentueerd met gouden details en girly accenten zoals pofmouwen en borduursels zorgen voor contrast. De it-girl onderstreept haar stijl met kledingstukken met teksten. De road trip gaat vervolgens verder richting Little Soho voor een sport & chic thema. Poederroze tinten brengen zachtheid in het beton grijs. Futuristisch geel brengt de tops tot leven. Tot slot zien we de omkeerbare broek met lovertjes zijn intrede doen als musthave van het seizoen. In dezelfde stijl wordt Sport Lab gedragen. De derde editie van deze capsule is speciaal voor meisjes die evenveel bewegen als hun kleding. De fit is ultrastretch en praktisch, in ademende materialen.
IKKS Boys: De ogen zijn gericht op het Picadilly Circus.
De basics van de boys garderobe worden gemixt, gecontrasteerd en over elkaar gedragen. Eerst een officiersstijl met gegraveerde knopen, emblemen en stroken op battle-broeken. Dan toile de jouy remastered met graffiti. De neutrale kleuren worden opgepept met gouden en stormblauwe accenten. Londen toont zich in stijl op een London Flag T-shirt en op de granietrode parka. Als onverbeterlijke avonturiers trekken onze boys erop uit om de wereld te veroveren, richting Amerika en zijn grote parken. De sfeer is speels. Een mix van patches en metallic details voor de fun. Camouflage of oranje verschijnt met een knipoog op voeringen, zakken of capuchons. Om de winter te trotseren kunnen de boys rekenen op hun bronzen parka of jasje in neopreen sweatstof. De reis wordt afgerond in een “College” sfeer. Sportwear, XXL-teksten, smileys, baseball jack en neopreen zijn een must. Denim is altijd de goed: vintage, gekleurd, 5 zakken, slim of skinny, we kunnen niet zonder denim.
Sinds zijn eerste collectie in 1987 eist het premium confectiemerk IKKS zijn vrijheid van expressie op rond drie stilistische pijlers. De Urban Rock ademt een eigenzinnig karakter uit door stukken in leer, radicaal zwart en wilde prints. De Military-stijl keert op creatieve wijze terug naar de kaki-tinten en tekent voor echte musthaves, en we zien ook veel denim in de collecties. Sinds 2012 is er een gamma lederwaren en accessoires dat de uitdaging aangaat om een lijn te bieden die zowel betaalbaar is als aantrekkelijk. In 2018 versterkt IKKS zijn vrijheids-DNA met een nieuw Mantra: Les Esprits Libres
S Pellegrino ontwikkelr exlcusief, moduleerbaar servies voor topchefs
» S.Pellegrino, Serax, Charles Kaisin en David Martin bundelen de krachten - » Uniek moduleerbaar servies in vier kleuren en texturen - » Exclusief verkrijgbaar bij een beperkt aantal design winkels voor amateurchefs die hun gasten thuis willen verbazen.
S.Pellegrino brengt een eigen servies op de markt en zet zo een nieuwe stap in zijn rol als trouwe partner van de gastronomie. Het Italiaanse watermerk ontwikkelde samen met Serax een exclusief, moduleerbaar servies, speciaal voor topchefs. Een servies te ontdekken in de toprestaurants van ons land, maar ook voor de amateurchef thuis die een exclusieve tafelsetting wenst. Topontwerper Charles Kaisin ontwierp het servies, sterrenchef David Martin begeleidde het proces. Het servies is te verkrijgen vanaf september.
In de restaurantwereld zijn serviezen even belangrijk geworden als food, interieur, atmosfeer en service om de kwaliteit van het restaurant te beoordelen. S.Pellegrino, sinds jaar en dag een toonzettende factor in de gastronomische wereld, wil mee richting geven aan deze trend.
Fine Food Experience: S. Pellegrino trekt het begrip 'Fine Dining' open naar een bredere 'Fine Food Experience'. De focus ligt niet alleen meer op het gerecht, maar vooral op de combinatie van een originele tafelsetting, de juiste sfeer en met wie je aan tafel omringd wordt. Zo ontstond het idee om een eigen servies te ontwikkelen. Weg van de massaproductie en enkel bestemd voor toprestaurants. "We zijn van mening dat bij die nieuwe manier van tafelbeleving een uniek en prestigieus servies hoort, gemaakt voor topchefs", aldus Alexia Defauw Brand Manager bij S.Pellegrino Benelux.
Gezamenlijke liefde en passie voor food en design
Als voortrekker in de wereld van de gastronomie, daagt het merk zichzelf steeds opnieuw uit om unieke samenwerkingen op poten te zetten om de ervaringen rond topgastronomie te sublimeren. In de zoektocht naar een eigen, prestigieus servies bleek een samenwerking met Serax, Charles Kaisin en David Martin the perfect match.
"De originele ontwerpen van nationale en internationale designers voor Serax bleven niet onopgemerkt bij sterrenchefs en hoteliers die op zoek zijn naar een alternatief voor het traditionele servies. Serax zette zich wereldwijd op de kaart als trendsetter voor prachtig geserveerde gerechten. Als voortrekker in de wereld van de gastronomie was de keuze voor Serax als partner in deze samenwerking dan ook snel gemaakt. Het gebeurde nooit eerder dat een merk zichzelf zo investeert als partner in de gastronomie door een eigen servies voor en met topchefs te ontwikkelen. Het servies werd ontworpen voor de beste tafels ter wereld, maar is ook exclusief beschikbaar bij een aantal designwinkels" , vult Alexia Defauw aan.
Blanco canvas
Bij Serax was het vanaf de eerste seconde duidelijk dat deze samenwerking een match made in heaven was. "Voor ons is het een samenwerking met ons favoriete watermerk. En het ontwerp van Charles Kaisin sprak meteen aan. Zowel qua vorm als kleur is het ongezien in de markt. Voor ons is het vooral belangrijk dat een chef zijn creativiteit volledig los kan laten op een servies. Het moet als een soort blanco canvas voor ieder gerecht gelden. De aparte vormgeving van dit servies is daarom een enorme toegevoegde waarde in het assortiment van Serax", vertelt bezieler Axel Van Den Bossche.
Een unieke manier van tafelen
Charles Kaisin dacht een jaar na over het ontwerp van dit servies. Het resultaat is een toegankelijk, minimalistisch en functioneel design met een eenvoudige, doch aparte rode draad doorheen de volledige collectie. Het strak afgewerkt porseleinen servies is beschikbaar in vier verschillende kleuren: Mat zwart, helder wit, glanzend goud en hemels blauw. De collectie bestaat uit een verscheidenheid aan borden, onderborden, kommetjes en schaaltjes in allerlei formaten, hoogtes, die unieke combinaties mogelijk maakt, eigen aan elke chef. Daarnaast werd er ook een origineel glas ontwikkeld, gebaseerd op de wereldberoemde ster van S.Pellegrino, die de collectie volledig afmaakt.
Every meal is a piece of art
"Mensen denken onterecht te snel dat een servies ontwerpen puur over het design gaat. Er schuilt echter veel meer denkwerk achter. Een servies ontwerpen stopt niet enkel bij het design, het moet chefs ook aanzetten creatief na te denken over de gerechten. Het canvas is een leeg bord, van daaruit start het ontwerpen van het gerecht. Het bord gaat niet lopen met de aandacht, die rol is weggelegd voor het gerecht." Vertelt David Martin.
Piëdestal
Zijn werk toepassen op de culinaire wereld vroeg van designer Charles Kaisin, zelf aspirant-chef en organisator van surrealistische diners waar een totaalbeleving centraal staat, een unieke kijk op de gastronomie. "Ik wilde het servies opnieuw uitvinden en er ook een totaalbeleving aan toevoegen. Elk stuk uit de collectie kan je het best vergelijken met een piëdestal", vertelt Kaisin. "De gerechten worden letterlijk op een sokkel in the spotlight geplaatst. De combinatie van die hoogte- en grootteverschillen is niet alleen een bijzonder mooi visueel zicht. Doordat de onderdelen los van elkaar, wordt het bord (en daarmee dus ook elk gerecht) dichter bij de eter gebracht, wat de eetbeleving vergroot. Het servies is modulair opgebouwd waardoor chefs niet alleen kunnen spelen met hoogtes en laagtes om hun gerechten te presenteren, ze kunnen ook gerechten verstoppen onder andere borden." Legt Kaisin uit. De surrealistische diners zijn ontstaan uit een privéfeest bij Charles en nemen een internationale dimensie in de wereld van luxe en kunst.
Op maat van topchefs
"Ik droomde ervan een servies te creëren waarmee ik de tafel als een reliëf kan opbouwen. Voor mij is het belangrijk dat een servies niet vaststaat, maar kan veranderen afhankelijk van mijn stemming, het weer, het seizoen of mijn verlangens zodat dat reliëf er telkens opnieuw anders uitziet. Sommige chefs hebben graag een tafel die plat als een veld is, anderen werken graag in de hoogte, alsof ze een berglandschap op tafel creëren. Dit servies kan heel veel verschillende combinaties aan, zodat geen enkel restaurant dezelfde selectie zal brengen." Aldus Martin.
"De totaalbeleving van een Fine Food Experience in een toprestaurant begint vaak met het vastpakken van de menukaart en de serviet. Daar bezorgen chefs enorm veel aandacht aan. Deze visie van topgastronomie deelt S.Pellegrino. De verschillende nuances in deze collectie laten de kleuren van het eten spreken, maar ook aan de textuur van de borden werd veel aandacht besteed. Het gevoel van de papieren menukaart en van de stoffen serviet zijn even belangrijk als het gevoel van de aanraking van het bord."
Beschikbaarheid
Alle ambassadeur chefs van S.Pellegrino zullen binnenkort elk hun eigen selectie van het servies in hun restaurants gebruiken: David Martin - La Paix* - Giovanni Bruno - Senzanome* - Filip Claeys - De Jonkman** - Tim Boury - Restaurant Boury**
Het servies zal ook exclusief verkrijgbaar zijn bij een beperkt aantal designwinkels vanaf september 2018: Dhondt - Sint-Martens-Latem - Corifeo – Brasschaat - Perron - Sint Niklaas - Matriks – Antwerpen - Lulu store - Brussel
Silver Passion, een thema met classy sportelementen. Zilvergrijs en sneeuwwit bezorgen je twinkelingen in de ogen. De kers op de taart zijn de schitterende afwerkingen met studs en pareltjes.
La Foulée des Géants, loopwedstrijd doorheen de geschiedenis
Het themapark Puy du Fou werd reeds meermaals bekroond tot beste themapark ter wereld met duizelingwekkende spektakels, overweldigende decors en gedurfde speciale effecten. Het park kent zo’n 2,3 miljoen bezoekers per jaar. Je reist terug in de tijd; van de klassieke oudheid tot de middeleeuwen. Zelf de hotels zijn volledig in thema!
Op zaterdagavond 6 oktober kan men het themapark op een originele manier ontdekken. Het park, gelegen in de Franse Vendée, organiseert haar eerste avondloopwedstrijd onder de naam ‘La Foulée des Géants’. En het zal reusachtig worden!
Tijdens een parcours van 11 kilometer maak je sprongen in de tijd. Je loopt van de Romeinse Arena door het dorp van de Merovingers naar middeleeuwse dorpjes. Op je pad kruis je zowel vikings en musketiers als ridders en hofdames.
Het startschot wordt gegeven om 21u30 aan het Gallo-Romeins stadium. Het is dus aangewezen om een koplamp bij te hebben.
Zin om Puy du Fou op je loopschoenen te ontdekken? Twijfel dan niet te lang, er mogen slechts 2.000 lopers deelnemen. De eerste 500 deelnemers betalen 56 euro voor hun rugnummer en toegangsticket voor het park, de volgende 1000 deelnemers 61 euro en de laatste 500 deelnemers 66 euro. Een medaille, een draagtas en een T-shirt zijn inbegrepen in de prijs. Inschrijven kan via de site http://fouleedesgeants.fr/
Nog even dit. Ben je een beginnende loper en heb je vaak het gevoel dat je eerder aan het snelwandelen bent? Laat dit je zeker niet tegenhouden om deel te nemen aan ‘La Foulée des Géants’. Tijd is relatief in Puy du Fou…
Soft Strech... de revolutionaire one-size-all innovatie van Chantelle
Soft Stretch is de meest succesvolle, one size fits all-lijn van Chantelle Lingerie. Eerder dit jaar werd de lijn nog bekroond met de Innovation of the Year-Award. Soft Stretch is naadloos, minimalistisch, ultrarekbaar, uitgevoerd in een zacht comfortabel materiaal en verkrijgbaar in een waaier van kleuren. De stukken zijn one size fits all en gemaakt van elastische materialen waardoor de producten voor elke vrouw perfect zitten. Dat maakt dat ze zich aanpassen aan het lichaam van de vrouw en niet andersom.
Prachtig diep blauw en diep smaragdgroen wisselen elkaar moeiteloos af in de Bird on Tree collectie. Een innemende paradijsvogel is de ster van de gedurfde maar toegankelijke print die siert op zowel de blouse, de jumpsuit als de soepel vallende wikkeljurk uit deze reeks.
Werk het geheel af met een strak ogende blazer, een comfortabele, klassieke pantalon of een eenvoudige, beige mantel die je meteen ook tot je vaste wardrobe essentials mag rekenen.
Stoere, authentieke jeans, daar draait het om bij Lee Cooper, het oudste jeansmerk van Europa. Komende winter keert Lee Cooper terug naar zijn roots als fabrikant van werkkledij.
Denk zware denim en salopetten met talrijke “tools”-zakken. Flanellen houthakkershemden en vintage ribfluweel maken het nostalgische plaatje compleet.
La Cintura di Orione vanAlessi: tijdloze pannencollectie in samenwerking met topchefs
» Alessi kiest voor waardevolle samenwerkingen - » La Cintura di Orione blijft een iconische collectie
Alessi is een trendsetter. Al sinds de jaren tachtig werkten ze nauw samen met topchefs om een hoogwaardige pannencollectie te ontwerpen, geschikt voor zowel professionele chefs als thuiskoks. La Cintura di Orione is inmiddels een klassieker in de vaste collectie van Alessi en dertig jaar na dato is zijn esthetiek, kwaliteit en functionaliteit nog steeds up to date.
Terug naar het begin
Alessi en designer Richard Sapper waren er vroeg bij. We schrijven 1986, lang voor er ooit sprake was van influencers, stonden Alberto Alessi, Richard Sapper en dé topchefs van die tijd samen in de keuken om samen de ideale pannenset te ontwikkelen.
De chefs en de designer stonden schouder aan schouder om elk stuk in de collectie tot in de puntjes uit te werken. Geen willekeurig design waar een bekende chef zijn naam aan leent zonder enige inbreng. Een samenwerking van A tot Z, daar ligt het succes van de collectie volgens Alberto Alessi.
De details
De eerste versie van deze collectie kreeg een koperen karakter. Later werden dat drie lagen stainless steel. Een aluminium middenlaag, een AISI 430 interne laag en een 3,5 mm dikke driedubbele laag. Hierdoor ontstaat een hoge conductiviteit, dat betekent dat deze collectie geschikt is voor elk soort kookoppervlak. De body en hendels zijn makkelijk te onderhouden en warmen niet snel op. Een professionele collectie die in elk kookliefhebbend huishouden een plaats vindt.
Van 1986 tot 2018
Alessi zet nog steeds alles op alles om chefs, amateuristisch of professioneel, en de gastronomische wereld te ondersteunen. Zo wordt La Cintura di Orione onder andere ook gebruikt door het Italiaanse team tijdens de prestigieuze Bocuse d’Or competitie. Dankzij Alessi’s relevante samenwerkingen en scherp oog voor trends blijft het een vaste waarde in het keukenlandschap
Themapark Puy du Fiou verkozen tot beste attractiepark van Frankrijk en Europa
De TripAdvisor Travellers 'Choice Ranking Awards van 2018 zijn bekend! Grote winnaar is het Franse themapark Puy du Fou, die verder klimt en nu wereldwijd op nummer 3 komt te staan! Het Franse Themapark Puy du Fou is dé internationale referentie van live spektakels, totaal beleving en de nieuwste technologieën.
TripAdvisor heeft vandaag de resultaten vrijgegeven van de Travellers' Choice 2018 Awards, de grote jaarlijkse ranglijst op basis van bezoekersbeoordelingen. Het themapark Puy du Fou gaat dit jaar weer een flink aantal plaatsen vooruit. Op de Europese ranglijst klimt het één plaats vooruit en stoot hiermee het Europa-Park in Duitsland van de troon. Op wereldniveau stijgt Puy du Fou spectaculair en wint het 12 plaatsen in slechts 2 jaar tijd. Een bronzen medaille en een plaats op het podium dus, en dat op wereldniveau!
Ook de Belgen ontdekken het populaire themapark meer en meer. “We zijn zeer blij dat we een stijging van ruim 45% meer onlineboekingen van Belgen hebben kunnen optekenen. Met deze internationale herkenning hopen we dat nog meer Belgische toeristen de weg vinden naar ons themapark, ze zijn alvast welkom.” aldus David Nouaille, Directeur Marketing & Communication van Puy du Fou.
Puy du Fou werd opgericht in 1978 en is een volledig atypisch themapark. Het werd twee keer verkozen tot beste park ter wereld: in maart 2012 in Los Angeles (Thea Classic Award) en opnieuw in november 2014 in Orlando (Applause Award). In 2018 kreeg het de Award van het beste park in Frankrijk en Europa en stond het op een 3de plaats in de wereldranglijst volgens de Tripsadvisor Traveller’s Choice Awards voor attractieparken. Vandaag is het het tweede grootste park van Frankrijk met meer dan 2 260 000 bezoekers in 2017. Puy du Fou is een groep die bestaat uit hoofdzakelijk een Association Loi 1901 (een vereniging zonder winstoogmerk) en een SAS (Société par Actions Simplifiées). De vereniging organiseert het Cinéscénie spektakel met 4000 vrijwilligers en heeft de SAS in handen die het Grote Park beheert (60 dag- en avondspektakels, 4 historische dorpjes, 27 restaurants en 5 themahotels). De twee organisaties verzekeren hun toekomst door Puy du Fou Academie (een lagere school ‘kunst & studies’) en Junior Academie (artistiek opleidingscentrum) te financieren. Beide leiden jaarlijks ruim 600 jongeren op in de spektakelkunsten en -technieken. Met Puy du Fou International verspreidt het park zijn knowhow over de wereld en geeft het advies over de creatie van parken en spektakels volgens het model van Puy du Fou. Sinds zijn oprichting kent Puy du Fou een constante groei dankzij zijn artistieke lef en permanente investeringen.
Plannen om je huis te renoveren? Dan moet je heel wat keuzes maken. Esthetische keuzes, functionele keuzes en uiteraard ook financiële keuzes. Maar over één iets hoef je niet te twijfelen: als je renoveert, dan doe je er best aan meteen te 'BENOveren'. BENOveren staat voor BEter reNOveren. Beter dan gebruikelijk is. En dat hoeft niet per se meer te kosten. Zolang je je BENOvatie maar goed plant en verstandig aanpakt. Zoals Tineke en Frederik bijvoorbeeld, van wie je hun BENOvatieverhaal al kon lezen in het gratis BENOmagazine. Of zoals tal van andere collega-BENOveerders met wie je weldra kan kennismaken op www.mijnBENOvatie.be, dé infowebsite bij uitstek voor iedereen met ‘betere renovatieplannen’.
Gewoon renoveren? Beter BENOveren!
Gewoon renoveren? Als het van de overheid, het milieu en onze portemonnee afhangt, doen wij, Vlamingen, dat niet meer. Wie verstandig is, BENOveert. BENOveren staat voor 'renoveren met de B van Beter'. Beter dan gebruikelijk is. Goed doordacht en met de verschillende BENOvatiestappen in de meest logische volgorde. Wie BENOveert, hoeft overigens niet het hele huis van A tot Z onder handen te nemen. Zolang je maar weet wat prioritair is en wat eventueel kan worden uitgesteld.
5 BENOvatiestappen
Een chronologie die vaak wordt gevolgd, is eerst het dak, daarna de buitenmuren en het schrijnwerk, en vervolgens de vloer en de zogenaamde ‘technieken’: verwarming en sanitair warm water, ventilatie, verlichting en elektriciteit, zo leert ons www.mijnBENOvatie.be. Bij elke stap geeft www.mijnBENOvatie een schat aan bruikbare informatie, praktische oplossingen, premie-updates en financieringsadvies.
Maar ieder project heeft uiteraard zijn eigen aanpak, en vaak lopen er werken dooreen. Daarom raadt de overheid aan om aan de start van je BENOvatietraject een ‘masterplan’ of ‘renovatieadvies’ te laten opstellen door een architect, een algemene aannemer of een andere bouwdeskundige.
Laat je inspireren
Wat ook zeker geen kwaad kan - integendeel zelfs - is om je te laten inspireren door het goede voorbeeld van andere BENOveerders. Zo kan je meevolgen hoe zij hun BENOvatie aanpakten en kan je vaststellen hoe een BENOvatie niet alleen resulteert in een energiezuinige woning – die veel beter is voor je energiefactuur en voor het milieu –, maar ook in een mooiere en comfortabelere woning die in waarde stijgt.
Daarom dat www.mijnBENOvatie.be een nieuwe rubriek 'BENOvaties in beeld' heeft geïntroduceerd, met o.a. de BENOvatiecase van Tineke en Frederik die een uitgeleefde bel-etagewoning omtoverden tot een warme en gezellige leefplek, en die van Klaar en Floris die al in 2014 ‘avant la lettre’ BENOveerden. In de loop van de volgende weken wordt de rubriek ‘BENOvaties in beeld’ met nog tal van andere voorbeeldcases aangevuld.
Vraag het gratis magazine BENO aan
De BENOvatiecase van Tineke en Frederik wordt eveneens besproken in het magazine BENO. Net als op de website www.mijnBENOvatie.be vind je in dit gratis magazine – een initiatief van tal van kleppers uit de Vlaamse verbouwsector – heel wat inspiratie en informatie over hoe je je BENOvatie het best aanpakt. Zo geeft BENOmagazine tips & tricks om je verbouwkosten binnen de perken te houden, overloopt het de factoren die bijdragen tot de (on)gezondheid van een woning, en laat het je kennismaken met nieuwe BENOvatieoplossingen, -apps en -tools. Het BENOmagazine gratis aanvragen? www.mijnBENOvatie.be/nl/BENOmagazine/
De wintercollectie van het Belgische label Giovane leest als een romantisch modeverhaal dat zich afspeelt in het wondermooie landschap van Zuid-Engeland. Denk kliffen, woeste kustlijnen, stevige golven en kilometers prachtige velden. De hoofdpersonages zijn vrijgevochten, stoere en zelfverzekerde vrouwen. Krachtige types met bijbehorende krachtige silhouetten. Uiteraard, geheel volgens de huisregels, met de nodige portie vrouwelijkheid.
De collectie is verdeeld in 6 sprekende thema’s. Elk thema bestaat uit goede basics, afgewisseld met de juiste statement pieces. Vrouwelijke winterse maxi-jurken worden gecombineerd met mouwloze bonten jasjes of stoere perfecto’s. Warme gebreide cardigans, comfortabele broeken en subtiele vrouwelijke tops vormen de basis voor een heerlijk eigentijds wintersilhouet. Subtiele prints, kwalitatieve materialen en een perfecte pasvorm vormen de ingrediënten voor dit zalig winters uniform.
Met Zuid-Engeland als belangrijke inspiratiebron is de ruit uiteraard goed vertegenwoordigd. Dé print van dit seizoen wordt op een verassende manier gecombineerd met die andere winterse hit, de bloemenprint. Ook de luipaardprint slaat geen enkel seizoen over en is ook dit najaar opnieuw alomtegenwoordig. We zien de klassieker in een geüpdatete versie van donkerblauw en geel passeren. Strepen komen in verschillende kleurschakeringen en zijn een leuke, gesofisticeerde afwisseling.
Deze winter trekt Giovane voluit de kleurenkaart. De kleurgradaties gaan van nostalgisch roze tot brandweerrood, van kobaltblauw tot diep navy en van winters geel tot warm oranje. Ook groen passeert de revue.
» Gezelligheid is in: eerst hygge, nu nog stapje verder met wabi-sabi » Authenticiteit, natuurlijke materialen, nostalgische meubelen » Verlangen naar knusse, veilige thuisbasis
Tegenwoordig zijn we altijd en overal online. Maar wat gebeurt er als we merken dat onze persoonlijke levenssfeer steeds meer wordt ingenomen door nieuwe technologieën? Dan gaan we inzien hoe waardevol die privésfeer eigenlijk is. Dat valt niet alleen op in de nieuwe wetgeving (GDPR!), maar ook in het interieurdesign. Het is geen toeval dat cocooning, of ‘shell’, vandaag weer helemaal in is. Alles draait om ontsnappen aan de stress van alledag. We voelen de behoefte om ons terug te trekken in een veilige bubbel. Hoe pak je dat aan? Door met tactiele, natuurlijke materialen en zachte kleuren overal een gezellige sfeer te creëren.
Wabi-sabi, een interieurtrend uit Japan, trekt deze tendens nog verder door en voegt authenticiteit en ‘de schoonheid van imperfectie’ toe aan de mix. Zowel wabi-sabi als de omvattende trend hygge zijn een reactie op de steeds toenemende stress die we ervaren in ons dagelijkse leven. Ze zijn doordrenkt met een gevoel van tactiliteit en nostalgie dat ons terugvoert naar onze kinderjaren.
Authenticiteit ten top
Wabi-sabi is een interieurstijl gebaseerd op een oude Japanse filosofie die imperfectie centraal stelt. Deze stijl bevat veel elementen die je ook in hygge terugvindt, maar gaat nog een stap verder: authenticiteit is hier de basis van alles. De nadruk ligt niet enkel op huiselijkheid. Wabi-sabi voegt een vleugje imperfectie toe voor een nog meer ontspannen sfeer en is dus eigenlijk een creatief antwoord op ons voortdurende streven naar perfectie. We willen de perfecte auto, het perfecte huis, het perfecte lichaam ... Als gevolg daarvan verlangen we naar een plek waar we thuis kunnen komen, onszelf kunnen zijn en ons veilig kunnen voelen.
Verleden & toekomst
“De authenticiteit die kenmerkend is voor wabi-sabi, manifesteert zich op heel wat verschillende manieren”, legt Fabienne Vanbrabant uit. Fabienne is zelfstandig designer, coach en eigenares van IKAb Design Studio in Borgloon (België). “Zo maakt deze stijl gebruik van oude meubels die verhalen vertellen en ons in contact brengen met een gemeenschappelijk verleden. Wabi-sabi is doordrenkt van nostalgie en daagt ons uit om gebruik te maken van wat er al is om een echte thuis te creëren."
Natuurlijke materialen
Een ander essentieel element van wabi-sabi is het gebruik van natuurlijke materialen zoals steen en hout om een gevoel van warmte en veiligheid te creëren. Fabienne legt uit hoe belangrijk materialen zijn om een gevoel van authenticiteit te creëren: “In wabi-sabi zijn materialen soms belangrijker dan kleuren. Natuurlijke stoffen zoals wol, vlas en (gekreukt) linnen, leer, geweven materialen, klei enz. creëren een sfeer van soberheid. Qua kleurgebruik zie je een combinatie van zwaardere tinten (donkere tinten grijs, blauw en groen), aardse kleuren (klei, zand, olijfgroen enz.) en gedempte pasteltinten. Samen zorgen deze kleuren voor een gezellige en authentieke sfeer."
Nostalgie: yes please!
“Dat geldt ook voor hardhouten vloeren. Die blijven ongelooflijk populair, omdat ze natuurlijk zijn en een gevoel van nostalgie oproepen. Nogal wat mensen zijn opgegroeid in een huis met een hardhouten vloer, en zijn nu op zoek naar dat verloren gevoel van huiselijkheid en veiligheid. Bij die zoektocht komen veel mensen ook terecht bij houtimitaties als laminaat en vinyl. Veel laminaat- en vinyldesigns zijn tegenwoordig niet te onderscheiden van echt hout, maar bieden tal van praktische voordelen. Zo zijn ze bestand tegen vocht en gemakkelijk te onderhouden. Bovendien is vinyl ook erg veelzijdig – je kunt het zelfs tegen de muren gebruiken.”
Quick-Step is een eersteklas vloerenmerk geproduceerd door UNILIN. Dankzij de combinatie van doorlopend onderzoek en innovatie en een sterke focus op kwaliteit is Quick-Step uitgegroeid tot een van de toonaangevende producenten in de vloerenbranche. Het merk, dat bekendstaat om het Uniclic-installatiesysteem waarbij geen lijm nodig is, heeft zich ontwikkeld van een betaalbaar alternatief voor hout tot een volledige nieuwe categorie met een breed aanbod aan eenvoudig te installeren, onderhoudsvriendelijke designvloeren voor elke situatie. Tegenwoordig is Quick-Step een wereldwijd geproduceerd merk voor houten, laminaat- en luxe vinylvloeren dat in meer dan 100 landen actief is. Een echte leider op het gebied van design, innovatie en kwaliteit. Meer info op www.quick-step.be
» Neutralen, met vooral veel tinten roze, nemen een prominente rol in onze interieuren.
Weg met wit in het interieur, dat plaats maakt voor de neutralen. Zacht, subtiel, makkelijk te combineren met sterke kleuren, maar met meer warmte dan strak wit. Roze - overgewaaid vanop de catwalk - neemt de bovenhand in het palet. Van beige over poederroze tot nude en vieux rose: de 'nieuwe neutralen' zijn er om te blijven.
Neutralen als accentkleur
Omdat neutralen mooi matchen met heel wat sterkere kleuren, kan je ze makkelijk als accenten toevoegen in je interieur. Denk aan kussens, poefjes, een schakelaar of behang voor een accentmuur: accessoires in zachte kleuren kunnen voor de juiste balans zorgen in het kleurenpalet.
Neutralen als dominante eyecatcher
Door hun zachtheid lenen neutralen zich ook perfect tot een grotere rol in je interieur. Niet enkel een accentmuur, maar een groot stuk van een ruimte in vieux rose bijvoorbeeld. Ga voor een groot meubel in een zachte tint roze of mooi beige voor een eyecatcher die zowel subtiel als dominant is.
Ook voor buiten
Voor de aankleding van buitenruimtes zijn neutralen zeer dankbare kleurtinten. Van buitentafels tot terrasoverkappingen: voor onze buitenruimtes willen we graag kleuren die mee opgaan in de omgeving.
Pink Passion, een onweerstaanbaar aanbod met in de hoofrollen romantisch roze, winters wit en glanzend grijs. Van comfy items in luxe sweaterstoffen tot ultravrouwelijke jurkjes en zwierige plissérokken. Voor dit thema val je als een blok.
François Bernard, artistiek directeur van AMPM, presenteert u de nieuwe collectie herfst-winter 2018. Het interieur staat in het teken kunst, schoonheid en natuur, en is meer dan ooit een plaats van rust. Het beschermt, zorgt voor herbronning en geeft de voorkeur aan subtiele licht-obscure harmonieën, zachte materialen, uitnodigende en comfortabele vormen.
Vier verhaallijnen zetten deze levenskunst in de verf: •Modern & Naturel, een beschermende en eigentijdse sfeer - •Artistiek & verfijnd, een enscenering van edele materialen en kunstvoorwerpen - •Classical Revisited, een romantische en creatieve geest die met de codes van de negentiende eeuw speelt - •Grafisch & Relaxed, een moderne stijl die dankzij een ambachtelijke uitvoering humaan aanvoelt
De herfst-wintercollectie nodigt u uit om te delen in de ideeën en ontwerpen van AMPM. Exclusieve creaties om uw inspiratie de volle loop te laten gaan en om het interieur te creëren dat bij u past.
Seabourn wereldcruise 202 met buitengewone bestemmingen
- Een onvergetelijke Seabourn wereldreis aan boord van de ‘Seabourn Sojourn’: 146 dagen, langs 62 havens, in 36 landen van 5 continenten! -
Seabourn, dé toprederij van luxecruises komt met een uitzonderlijk aanbod in 2020. Met het luxueuze cruiseschip ‘Seabourn Sojourn’ beleef je ongetwijfeld het grootste reisavontuur ooit: een 146-daagse wereldcruise met buitengewone bestemmingen. De Seabourn Sojourn vertrekt op 4 januari 2020 oostwaarts vanuit Miami, om bijna 5 maanden later te arriveren in San Francisco op 28 mei 2020. Het volledige reisschema is beschikbaar op de website van Seabourn.
‘De wereldcruise met de Seabourn Sojourn wordt voor de passagiers een onvergetelijke reis met de meest unieke ervaringen en avonturen, zegt Chris Austin, senior vice president van Seabourn Global Marketing & Sales. ‘Dit is de perfecte gelegenheid om jezelf onder te dompelen in een fascinerende wereld van cultuur en mensen, terwijl onze topbemanning je thuis laat voelen aan boord van 's werelds beste resort op zee.’
De Seabourn Sojourn doorkruist drie grote oceanen en houdt halt bij 62 havens in 36 landen van vijf continenten. De reis omvat 16 overnachtingen in juweeltjes van havens, zodat je hier meer tijd hebt om de bestemming te ontdekken. Er worden uiteraard verschillende exclusieve evenementen gepland, evenals lokale shows en al reizend kunnen de gasten proeven van de regionale gastronomie met passende wijnen.
Een aantal hoogtepunten van de bestemmingen:
• Dakar, Senegal (met overnachting) - De boulevards van Dakar doen je denken aan Parijs, maar de straten kleuren levendig met modieuze Senegalezen in hun Grands Boubous en weelderige tulbanden. Het Museum Théodore Monod toont voorwerpen uit de inheemse culturen, terwijl de oude slavenburcht op het eiland Gorée een ander, tragisch verhaal vertelt. De oude hoofdstad van Saint-Louis staat dan weer op de werelderfgoedlijst van UNESCO.
• Mombasa, Kenia (twee overnachtingen) - De Seabourn Sojourn blijft drie dagen in deze oude Swahili-stad liggen, zodat de gasten de kleurrijke markten en het 16e-eeuwse Portugese fort Jesus dat ook op de werelderfgoedlijst van UNESCO staat, kunnen verkennen. Ook safaritochten naar de wereldberoemde wildparken zijn een mogelijkheid.
• Ho Chi Minh-stad, Vietnam (met overnachting) - Tijd genoeg om de kleurrijke markt van de stad te verkennen tijdens de ‘Shopping with the Chef-tour’ en een riviertocht van een dag te maken naar de adembenemende rijstvelden en dorpjes in de Mekong Delta.
Voor reizigers die de volledige reis van 146 dagen vóór 31 mei 2019 boeken, zijn er heel wat gratis voordelen en voorzieningen, waaronder: Reizen in Business Class Air - $ 2000 USD aan Shipboard-tegoed per persoon - • $ 3000 USD aan Shipboard-tegoed per persoon voor Penthouse en Premium Suites - • Onbeperkte WiFi - • Privé autotransfers van deur tot deur (ophaling thuis) - • Personal Valet® bagageservice (tussen eigen woonst en schip in Miami / San Francisco) - Onbeperkte was- en stomerijservice aan boord - • Gala Bon ‘Voyage-diner en hotelovernachting’ voor het vertrek in Miami - • Drie exclusieve World Cruise-evenementen - • Speciale World Cruise geschenken
Voor gasten die niet de volledige 146-daagse reis kunnen maken, zijn ook kortere verblijven mogelijk, variërend van 30 tot 116 dagen. Voor meer informatie over de bekroonde vloot van Seabourn of het wereldwijde cruiseaanbod van Seabourn: www.seabourn.com.
Een goeie nahctrust voor de eerste schooldag met Woody
Dat een goede nachtrust essentieel is voor goede punten op school spreekt voor zich. Het Belgische pyjamalabel Woody helpt alvast een handje met het slaapritueel.
Een goed slaapritueel is vanaf de prille leeftijd belangrijk en Woody helpt ouders en kinderen hierbij een handje. Typische Woody nachtkledij is herkenbaar aan de grappige beestjes, leuke verhaaltjes en “glow in the dark”. Omdat kinderen dol zijn op de diertjes en bijhorende verhaaltjes associëren ze het “slapengaan” met iets leuks en gaat alles veel vlotter. En hun angst voor het donker wordt overwonnen dankzij het alom gekende “glow in the dark” effect. Maar Woody gaat nog een stapje verder in haar educatieve rol. Bij een pyjama voor kindjes van 2 tot 4 jaar schenkt Woody hen een kwaliteitstandenborstel die én leuk is én een ergonomische handgreep heeft. Want ook tandjes poetsen maakt deel uit van het slaapritueel!
Woody nachtkledij is niet enkel mooi maar bovendien ook heel comfortabel en aangenaam op de huid, zowel voor baby’s, kinderen als volwassenen. Er wordt dan ook veel aandacht besteed aan de keuze van duurzame materialen. Niet enkel is de single jersey die Woody gebruikt op basis van 100% katoen, de nachtkledij in velours of terry bestaat altijd uit minimum 75% katoen. Katoen is een natuurlijke plantaardige stof met uitstekende kwaliteiten. Zacht, kleurbehoudend, pluist niet, machine wasbaar, duurzaam én zweet absorberend. Duidelijk geen overbodige luxe als men weet dat we een halve tot één liter aan vocht verliezen per nacht.
Het belang van een goede nachtrust
Veel mensen onderschatten het belang van een goede nachtrust. En dat terwijl goed slapen ervoor zorgt dat je je vrolijker, energiek en alert voelt en het de productiviteit op je werk ten goede komt. Mensen die te weinig slapen hebben bovendien een verhoogde kans op een te hoog cholesterolgehalte, borst- en darmkanker, hartinfarct, depressie en diabetes.
Maar hoeveel slaap hebben we met z'n allen nu eigenlijk nodig? Dit hangt vooral af van iemands leeftijd, maar het kan uiteraard ook per individu verschillen. Voor baby’s in hun eerste levensjaar gaat dat van 14 tot 17 uur per dag. Peuters tussen 1 en 3 jaar slapen best 12 tot 14 uur. Voor kleuters van 3 tot 6 jaar is dat 12 uur. Schoolkinderen (6 tot 12 jaar) slapen best nog 10 tot 11 uur per dag. Pubers (12 tot 18 jaar) hebben tussen 8 en 10 uur slaap nodig per dag. Volwassenen tenslotte (18 jaar en ouder) slapen best 7 tot 8 uur per dag.
Bij meer dan een kwart van de tieners gaat het echter de slechte kant uit met hun slaapgewoonten. Er wordt steeds vaker gesproken over “junk sleep”. De boosdoener is het alomtegenwoordige bezit van smartphones, tablets en laptops. Het gaat niet meer om wanneer kinderen naar bed gaan, maar wel wanneer ze ophouden met chatten vanuit dat bed. Dat is niet alleen nefast voor hun concentratievermogen overdag, maar kan op langere termijn ook leiden tot leerstoornissen!
Anderzijds is het ook belangrijk om te begrijpen dat een adolescent zich gedraagt naar zijn biologische klok. Gemiddeld worden ze pas moe rond 11u ’s avonds of later; als je hen vroeger naar bed stuurt, is de kans zelfs groter dat ze op zoek gaan naar een prikkelende, stimulerende bezigheid. Vandaar het huidige debat om de (middelbare) scholen later te laten beginnen.
Een goede nachtrust begint met een goede slaaphygiëne
Een goede nachtrust krijgen is mogelijk op elke leeftijd en is ook op iedere leeftijd belangrijk voor de gezondheid. Slapen klinkt bovendien als iets eenvoudigs en gaat in principe vrijwel automatisch. En toch hebben veel mensen problemen om in slaap te komen, langere tijd door te slapen of ze kunnen niet meer in slaap komen als ze eenmaal wakker zijn geworden. Belangrijk hierbij is dat er aandacht besteed wordt aan de slaaphygiëne. Minder dan zes uren slaap per nacht kan als slapeloosheid beschouwd worden, zo wordt door de wetenschap algemeen aanvaard.
10 tips voor een goede slaaphygiëne
1. Neem de tijd om te slapen. Hou hierbij rekening met de individuele slaapbehoefte per leeftijd. 2. Maak een middagdutje niet langer dan 45 minuten. 3. Vermijd overmatig alcoholgebruik en rook niet in de laatste 4 uur voordat je gaat slapen. 4. Vermijdt cafeïne in de laatste 6 uur voor bedtijd. Dit houdt ook thee, frisdrank en chocolade in. 5 Vermijdt zwaar, pittig of zoet voedsel in de avond. Een lichte snack kan wel. 6. Beweeg regelmatig maar niet vlak voordat je naar bed gaat. 7. Zorg voor een goed bed, matras en dekbedovertrek. 8. Ventileer de slaapkamer, zorg voor een goede kamertemperatuur en draag zweet absorberende nachtkledij. 9. Creëer een donkere, comfortabele en stille omgeving. 10. Gebruik je bed om in te slapen en dus niet als kantoor of TV-ruimte, of om gezellig te liggen chatten met vrienden!