De nieuwe MICHELIN Pilot Sport Cup 2
De nieuwe MICHELIN Pilot Sport Cup 2 behoort tot de jongste generatie semi-racebanden die zijn goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg. Ze zijn ontworpen voor auto’s van het kaliber ultra-high performance. Het prestatieniveau van de MICHELIN Pilot Sport Cup 2 blijkt duidelijk uit het feit dat hij als enige is goedgekeurd voor de eerste montage op nieuwe baanbrekende wagens zoals de Ferrari 458 Speciale, de Mercedes SLS AMG Black Series en de Porsche 918 Spyder.
Ook het ronderecord op de Nurburgring, dat afgelopen jaar werd neergezet door de 918 Spyder en nog zeer recent door de Seat Leon Cupra 280, getuigt van de prestaties die de MICHELIN Pilot Sport Cup 2 levert. Beide wagens reden op de standaardversie van deze band.
Vergeleken met zijn voorganger, de Pilot Sport Cup+, gaat hij tot 50 % langer mee op het circuit en realiseert hij snellere rondetijden dankzij de technologie die werd ontwikkeld tijdens autoraces zoals de 24 Uur van Le Mans. Deze prestatieverbeteringen zijn gerealiseerd zonder enige concessie te doen aan andere prestaties. Dit illustreert de Michelin Total Performance strategie.
In het loopvlak compound van de MICHELIN Pilot Sport Cup 2, waarvoor dezelfde middelen zijn gebruikt als bij de productie van racebanden, is de Bi-Compound Technology toegepast. Die voorziet in verschillende rubber compounds voor het binnenste en buitenste gedeelte van het loopvlak. Het rubber voor het buitenste deel bevat elastomeren met een hoge moleculaire massa. De hardheid is zodanig ontwikkeld dat dit rubber goed aan de weg hecht en een uitstekende grip in bochten op droog wegdek levert. Voor het binnenste deel van het loopvlak wordt rubber met een stijvere elastomeer gebruikt om een goede stuurprecisie te kunnen garanderen.
Michelin’s Track Variable Contact Patch 3.0 is een innovatie die werd afgeleid van de Variable Contact Patch 2.0 Technology, die bij de MICHELIN Pilot Super Sport gebruikt wordt. Hij optimaliseert de druk in het contactvlak van de band zodat altijd eenzelfde hoeveelheid rubber in contact is met de weg of het circuit. Dat geldt zowel op rechte stukken als in bochten (zelfs als ze heel scherp zijn).
![](http://blogimages.seniorennet.be/wozani/1569427-89bf1a13b20641bdf7d02f96786461bc.jpg)
|