Met gemiddeld 138 gram per dag eet de Belg nog niet de helft van de aanbevolen hoeveelheid groenten… Elke dag sensibiliseren media en gezondheidsinstanties dan ook dat we méér groenten moeten eten. Het Belgische bedrijf Nikita uit Herk-de-Stad besloot daarom een gamma smeersalades te creëren waarin groenten het hoofdbestanddeel vormen. De naam? Spreadable FRNDS.
Nikita lanceert deze zomer Spreadable FRNDS, vier verschillende smeersalades op basis van verse kaas en yoghurt met 50% verse groenten. Die combinatie is alvast uniek en de groenten contrasteren als frisse en knapperige stukjes met de zachte zuivel. Ze zijn puur natuur, zonder enige kunstmatige geur-, kleur- of smaakstoffen, zonder toegevoegde suikers, lekker licht. Bovendien bevat het gamma minder calorieën dan het huidige zuivelaanbod met groenten of kruiden op de markt.
Doelgroep voor de Spreadable FRNDS is de ‘actieve vrouw’ die graag lekker eet, maar tegelijk ook aandacht heeft voor wàt ze eet. En dus vragende partij is voor een lichter broodbeleg met verse groenten. Ze wil ook proeven wat ze eet, en dus beperkte Nikita het aanbod tot maximum 3 verschillende groenten per variëteit. Zo ervaart ze immers nog de echte smaak van de afzonderlijke groenten. Die knapperige groenten zijn ook haar ‘vrienden’ die helpen om lekker en verantwoord te eten, maar nu dus smeerbaar op de boterham, op een broodje, op een toastje of in een koude schotel. Bovendien kunnen de 150g-potjes van Spreadable FRNDS handig meegenomen worden naar de werkplek of ‘on the go’.
Voor de recepten, samengesteld op basis van het foodpairing-principe, werd tijdens smaakpanels aandachtig geluisterd naar de mening van consumenten. Zij kozen voor 6 recepten waarvan er al 4 in de winkel liggen om op de boterham te smeren: komkommer met zoete peper en munt, knolselderij met wortel en mosterd, courgette met paprika en bieslook, tomaat met parmesan en basilicum. Nikita won voor zijn Spreadable FRNDS overigens recent de Tavola prijs voor Beste Innovatie, toegekend door een professionele jury. De nieuwe combinaties bekoren ongetwijfeld alle fijnproevers, zacht en pittig, smeuïg en super lekker bieden ze een oasa van rust en verpozing in onze hectische wereld. Spreadable FRNDS zijn absoluut aanbevolen proevertjes.
Met zijn expertise van smeersalade-bereider en de uitwisseling van knowhow binnen de Bieze Food Group wist Nikita de Spreadable FRNDS-salades dus een aangename structuur te geven door de toevoeging van 50% groenten. Geen enkele andere aanbieder van smeersalades doet hen dat na. Verse smeersalades, gevuld met kip, krab, vis, vlees of fijngesnipperde groenten zijn sowieso reeds het handelsmerk van Nikita. De broers Luc & Wim Van Schaeybroeck, bezielers van Nikita, innoveerden eerder al met pastasalades, salades op basis van quinoa, taboulé of bulgur en salades op basis van verse zuivel. Voor de bereiding en samenstelling van de nieuwe recepten met méér groenten zochten ze een oplossing die teruggaat naar de roots van Nikita in 1960, het jaar waarin hun ouders ‘De Korenbloem’ oprichtten voor de productie van kaas, smeerkaas en boter.
Spreadable FRNDS staat in de koeltoog tussen de smeerbare kazen en de zuivelspreads. Verkooppunten: Carrefour, Colruyt, Spar, Champion. Adviesprijs: €2,29. www.spreadablefrnds.be
|