Nieuw Leffe glas geeft bierdrinkers betere smaakbeleving. Smaken verschillen en smaken veranderen. Ook de manier waarop we bier willen degusteren is in volle evolutie. Uit een studie van AB InBev blijkt dat 1 op 5 ondervraagde Belgen een bier kiest op basis van aangepast glaswerk. Bierdrinkers zetten immers meer en meer in op smaakbeleving. Leffe wil ook die ervaring verbeteren door haar iconische glas op 3 punten aan te passen. Leffe wil daarmee het bier zijn dat jou jouw zintuigen laat herontdekken.
Wat is de belangrijkste reden waarom consumenten bij een cafébezoek kiezen voor bier? Uit een studie van AB InBev blijkt aangepast glaswerk steevast het eerste antwoord. Voor speciaalbieren blijkt de aanwezigheid van een uniek en gesofisticeerd glas met ruim 20% doorslaggevend te zijn in de keuze voor een bier. “Het is duidelijk dat bier proeven voor de consument een ware zintuiglijke ervaring is”, zegt Wouter Gys, Sensory & Consumer Science Manager bij AB InBev en tewerkgesteld in het wereldwijde Global Innovation Center in Leuven. “Als brouwer focussen we ons op de kwaliteit van ons bier maar daarnaast wint ook de manier waarop het bier gedegusteerd wordt aan belang bij de consument”.
Er zijn veel sensoriële factoren die als een uitdaging gezien worden. “Bier moet er visueel levendig uitzien, met een goede schuimkraag, zodat het verfrissende aspect ten volle tot zijn recht komt. De vorm en de opening van het glas bepalen in grote mate de intensiteit van de waargenomen aroma’s. Tot slot is ook de temperatuur belangrijk. Zo is de ideale serveertemperatuur van Leffe 6°C”, zegt Wouter Gys.
Het Leffe glas werd dan ook aangepast om de volledige zintuiglijke beleving van de Leffe liefhebbers te optimaliseren. De gegraveerde ‘L’ op de bodem van de binnenkant van het glas stimuleert de continue vorming van schuim. Zo blijft de schuimkraag langer aanwezig. Door de aanwezigheid van het medaillon met de afbeelding van de abdij voelt het glas ook beter aan en neemt men het vast in het midden van de steel waardoor het glas minder snel opwarmt dan wanneer men het glas bij de kelk vasthoudt. Daarnaast laat de rondere en meer gesloten vorm van het nieuwe glas toe om het unieke Leffe bouquet geconcentreerder te ruiken. De aroma’s komen zo nóg beter tot hun recht.
De innovatie van het nieuwe Leffe glas werd ook getest bij de consument. “We merken dat Leffe drinkers de aanpassingen weten te appreciëren”, zegt Alexandra Van Impe, Marketing Manager Leffe bij AB InBev. “Zo geeft 83% van het testpubliek aan dat het nieuwe glas een betere schuimkraag behoudt in vergelijking met 76% bij het oude glas. Ook wat betreft de beleving van de aroma’s merken de Leffe drinkers een duidelijke verbetering, 73% naar 78%”.
“Met onze campagneslogan ‘Herontdek je zintuigen’ verwijzen we naar een totale smaakbeleving. Het nieuwe Leffe glas is daar de perfecte vertaling van. Leffe is dan ook het ideale bier om te degusteren in een ontspannen setting, waar tijd om te genieten centraal staat”, besluit Alexandra Van Impe.
|