Beursgebouw Brussel wordt Belgian Beer Palace
Stad Brussel verkoos het project van Base Design, Mather & Co en de bureaus ‘Robbrecht en Daem’ en ‘Baneton Garrino’, als winnaar van de aanbesteding voor de ombouw van (een deel van) het Beursgebouw. Hiermee zal het gebouw omgetoverd worden tot een plek waar bier in al zijn facetten centraal staat. Base Design, branding- en design specialist, neemt in dit ambitieuze project de vormgeving en communicatie van het toekomstige Belgian Beer Palace op zich.
Weerspiegeling van de Belgische identiteit: "Brussel telt momenteel drie niet te missen trekpleisters: het atomium, de Grote Markt, en Manneken Pis,” legt Dimitri Jeurissen, CEO en Founding partner van Base, uit. “Met het Belgian Beer Palace komt hier een vierde bij. Bier is een van de producten die België representeert, en met het Beer Palace krijgt het nu z’n eigen tempel in een gebouw met fenomenale architectuur op een uitzonderlijke locatie. Het Beer Palace wordt een plek met een eigen karakter, vol authenticiteit, ontdekkingen en overvloed. Het is er in de eerste plaats voor Brusselaars en Belgen. We zijn enorm enthousiast dat we dit bijzondere project realiteit kunnen zien worden!”
Base Design, dat 21 jaar geleden in Brussel werd opgericht, nestelde zich al snel over de grenzen heen. Vandaag zijn er afdelingen in Brussel, New York en Genève. Met de combinatie van deze internationale visie en ervaring en zijn eigen “Belgian touch”, kon het bureau al enkele grote en prestigieuze projecten op zijn naam schrijven: onder andere het Olympisch museum in Lausanne, de internationale uitrol van Delvaux, de communicatie van de MoMA Store in New York, de rebranding van Huis Dandoy en de creatie van het culturele merk BOZAR in Brussel staan op het palmares. Voor het Brussels Beer Palace verenigt Base Design zijn krachten en expertise met de architecten van ‘Robbrecht en Daem’ en ‘Baneton Garrino’ – klassiek, nobel en hedendaags- en met de vormgever Mather & Co –digitaal, dynamisch en interactief-. Base Design zorgt, naast het concept en de branding, voor een authentieke, veelbesproken en rijke communicatie.
Bezoeken en opnieuw bezoeken
"Bier is voor België wat wijn is voor Frankrijk”, aldus Thierry Brunfaut, Founding partner en creative director bij Base. “Het Belgian Beer Palace wordt dan ook gedragen door een Belgische ingesteldheid: een levendige plek waar het hele jaar door nieuwe activiteiten op de planning zullen staan. Het wordt een plaats die je bezoekt en waarnaar je graag terugkomt, vooral omdat er telkens wat nieuws te ontdekken zal vallen: het ‘centrum van het biervakmanschap’ verrast je bij elk bezoek. We willen dat Belgen en Brusselaars zich het BBP toe-eigenen, dat het een plek wordt waar je regelmatig samenkomt met vrienden. Want het is hun aanwezigheid, hun ‘wow’s!’ die het BBP moeten promoten onder andere voorbijgangers en toeristen”.
Een opeenvolging van sterke indrukken: Eén van de doelstellingen van Base Design in de ontwikkeling van het Belgian Beer Palace is bij elke bezoeker een sterke indruk na te laten. In de eerste plaats al bij de aankomst voor de gerestaureerde voorgevel van de oude Beurs. Daarna bij het binnenwandelen op het middenplein, waar de 12 meter hoge ‘Bierboom’, een creatie van Valérie Mannaerts, de monumentale ruimte zal vullen. Vervolgens wordt de bezoeker ondergedompeld in de oneindigheid van smaken en kleuren die de Belgische biercollectie rijk is: meer dan 1000 merken, zowel prestigieuze als minder bekende, een gastronomisch restaurant, een winkel, een bar, ... Met daarnaast het CEB lab, dat aan de hand van interactieve hightech experimenten iedereen z’n favoriete smaak laat ontdekken. Afsluiten doe je met een groot “wow”-moment: een adembenemend zicht over de daken van Brussel vanop een spectaculair dakterras, op amper twee stappen van de Grote Markt. Een symbolische manier om te tonen dat het aanbod Belgische bieren geen grenzen kent.
|