Hoe je feestviert in stijl weet Zalando als geen ander en daarom viert de online-modebestemming zijn tiende verjaardag in de vorm van een campagne in samenwerking met verschillende partners. Met een tv-commercial met Calvin Klein (lanceerdatum: 9 september), Puma (lanceerdatum: 23 september) en Mango (lanceerdatum: 21 oktober) en een online campagne met Vans en J.Crew presenteert Zalando een exclusief aanbod in heel Europa ter gelegenheid van zijn jubileum. Naast deze collaboraties brengen ook meer dan 100 merken een mix van exclusieve en limited-edition looks op de markt - allemaal ter ere van Zalando’s 10 e verjaardag.
10 jaar geleden brachten Robert Gentz en David Schneider hun gewaagde en ambitieuze idee tot leven toen ze met Zalando begonnen vanuit een gedeeld appartement aan de Torstrasse in Berlijn. Wat begon met een start-up die slippers verkocht, ontwikkelde zich tot Europa’s grootste online-modeplatform. Tegenwoordig bedient Zalando meer dan 24 miljoen bezoekers in 17 landen. Dit alles wordt mede mogelijk gemaakt door een groep van meer dan 15.000 medewerkers met meer dan 100 nationaliteiten, van wie er 6.000 werken vanuit het hoofdkantoor in Berlijn.
In de beginfase streefde Zalando er vooral naar om naamsbekendheid te verwerven en het publiek bewust te maken van de mogelijkheden van onlineshoppen. Niet alleen voor Zalando zelf, maar ook om ervoor te zorgen dat mensen zich vertrouwd en comfortabel voelden bij het concept van online kleding bestellen. Toendertijd was Zalando de eerste die het 100-dagen-retourrecht introduceerde, net als gratis verzending en retour op alles – een concept dat inmiddels door de meeste onlinewinkels is overgenomen. Al snel was Zalando een gevestigde waarde in de e-commercewereld en groeide het bedrijf uit tot de grootste online moderetailer van Europa. Zalando vestigde naam in de modewereld met innovatieve campagnes en samenwerkingen, zoals Topshop x Cara Delevingne (2015), Tommy Hilfiger x Gigi Hadid (2016), de eerste multi-brand samenwerking met Marni (2016) en de meest recente, duurzame samenwerking: RE:CYCLE, van Viktor&Rolf voor Zalando (2017).
Nu, ter gelegenheid van zijn tiende verjaardag, slaat Zalando de handen in elkaar met verschillende partnermerken. Alle samenwerkingen worden gekenmerkt door exclusieve items en worden in dezelfde setting aan het publiek gepresenteerd – vanuit een witte box. Dit is een terugkeer naar de stijl van de tv-campagne van Are You Ready? (2015), waarin Arizona Muse zich direct tot de camera richtte. Deze keer betreden Kaia en Presley Gerber het podium in de nieuwe Calvin Klein Jeans-collectie. Deze is in zijn geheel ontworpen door de Chief Creative Officer van het merk; de Belg Raf Simons, en bevat items die exclusief bij Zalando te krijgen zullen zijn. Twee weken later neemt PUMA de estafettestok over om zijn exclusieve collectie voor Zalando te presenteren, met in de hoofdrol Cara Delevingne, een sport-capsulecollectie voor vrouwen én de limited edition “Muse Satin” sneaker. Als laatste in rij presenteert Mango een selectie van vier influencers met elk een eigen, exclusieve Mango x Zalando-collectie. Ter gelegenheid van Zalando´s jubileum dragen #mangogirls Diletta Bonaiuti (Italië), Pernille Teisbaek (Denemarken), Blanca Miro (Spanje) en Maja Wyh (Duitsland) een exclusieve look die ze zelf hebben ontworpen. De tv-spots worden aangevuld met een digitale campagne met Vans en J. Crew.
David Schneider, mede-oprichter en lid van het management van Zalando: “De behoeften van zowel onze klanten als onze partnermerken zijn altijd de reden geweest voor alles wat we doen en daarom willen we hen op een speciale manier bedanken met deze geweldige samenwerkingen ter gelegenheid van onze tiende verjaardag.”
Zalando’s vernieuwende start-upgeest blijft de verbindende factor tussen talloze initiatieven die erop gericht zijn om te blijven groeien en verbeteren. Deze instelling laat zien hoe het modeplatform zijn eigen richting heeft gevonden en de basis heeft gelegd voor onlineshoppen. Met de samenwerkingen met merken blijft Zalando erop gefocust om klanten één bestemming te bieden voor het vinden van hun complete look.
|