TravelBird polst klanten naar hun sociaal gedrag tijdens vakantie
De Vlaming is een sociaal beestje als hij met vakantie is en legt makkelijk sociaal contact. Dat blijkt uit de nieuwe TrendBirdsenquête die online reisaanbieder TravelBird liet uitvoeren bij 520 van haar Vlaamse klanten. Zo zoekt 7 op de 10 Vlamingen bewust contact op met anderen. Die anderen zijn vooral medereizigers, maar ook locals. 71% heeft al ooit vrienden gemaakt op reis. En bijna de helft van de ondervraagden (46%) houdt na zijn reis nog contact met 1 à 2 medereizigers. Mensen zomaar toevoegen op Facebook zien we dan weer minder zitten. 46% beweert niemand toegang te willen geven tot zijn social mediaprofielen. Leuk weetje: 3 op 4 Vlamingen heeft nog nooit een vakantieliefde gehad. Blijkbaar zijn we dus vlottere babbelaars dan kussers.
Er wordt wel eens beweerd dat Vlamingen in zichzelf gekeerd, schuchter en afstandelijk zijn op vakantie. Maar dat het lang niet zo slecht gesteld is met onze sociale skills blijkt uit het onderzoek dat TravelBird liet uitvoeren bij 520 van haar klanten. Zo gaat 70% van de Vlamingen bewust op zoek naar contact met anderen tijdens zijn vakantie. Of dat mensen van het eigen geslacht zijn maakt totaal niet uit. Wel geven we een lichte voorkeur aan leeftijdsgenoten. Al blijkt voor 68% ook leeftijd geen belemmering te zijn. 19% zoekt vooral contact met medereizigers, terwijl 10% liever de lokale bevolking opzoekt. Maar voor de overgrote meerderheid (71%) zijn beide groepen even interessant. Gemiddeld slaan we dagelijks met twee mensen een praatje (60%), buiten ons eigen reisgezelschap. Voor één op drie Vlamingen varieert dat zelfs tussen de 3 en 10 personen.
Communiceren om ons te informeren
Over onze motieven zijn we duidelijk: we communiceren vooral om informatie in te winnen. Bij medereizigers gaat dit dan over een bepaalde excursie, de vlucht of bestemming (67%). Bij locals eerder over lokale gebruiken, godsdienst en cultuur (74%). Daarnaast slaan we met medereizigers ook gewoon graag een praatje om de tijd te doden (18%) en met de lokale bevolking omdat we geïnteresseerd zijn in hun levensverhaal (19%).
Contact houden ja, maar niet via Facebook. Bij 7 op de 10 monden deze praatjes ook uit in vriendschap: 28% zegt regelmatig vrienden te maken op reis, bij 42% gebeurt dit af en toe. Bijna 6 op 10 houdt na zijn reis nog contact met één of meerdere medereizigers. Voor de overgrote meerderheid blijft het beperkt tot 1 of 2 personen. Maar bij 10% loopt dit toch al op tot 3 tot 5 personen. Dit contact hoeft echter niet noodzakelijkerwijs via de sociale media te verlopen, integendeel. Amper 1 op 3 (29%) zegt vakantiegenoten toe te voegen op Facebook, Twitter of Instagram. Voor zij die het wel doen blijft dit aantal ook nog eens beperkt tot maximaal twee personen (19%).
Tot slot blijkt uit de TrendBirds-enquête dat onze vlotte babbel op reis ons weinig van pas komt in ons liefdesleven. Zo beweert 73% nog nooit een vakantieliefde gekend te hebben. Bij 1 op 4 was het occasioneel wel prijs. Voor een absolute minderheid (2%) zelfs op regelmatige basis.
Aanbod afgestemd op klantenvoorkeuren: Het TrendBirds-onderzoek van TravelBird is een periodiek onderzoek dat de reisorganisatie uitvoert onder haar klanten. “Met dit onderzoek willen we de vinger aan de pols houden van wat er leeft bij de consument. Merken we dat de reisvoorkeuren veranderen, dan zullen we ons aanbod hierop afstemmen. Zo garanderen we steeds een aanbod op maat van onze doelgroep. Zo hebben we recent nog ons Citytrip-aanbod volledig vernieuwd en uitgebreid, omdat we een stijgende vraag naar stedentrips waarnamen”, besluit Erik Kuijpers, Country Manager België bij TravelBird. www.travelbird.be.
|